Europaudvalget 2016-17
EUU Alm.del Bilag 929
Offentligt
1791625_0001.png
Kemikalier
Den 20. september 2017
MFVM 362
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af
1,2-dichlorethan (EDC) som opløsningsmiddel i industriel produktion af porøse partik-
ler i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006
(REACH) (komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af stof-
fet 1,2-dichlorethan (EDC) som opløsningsmiddel i industriel produktion af porøse partikler i hen-
hold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH). Forslaget giver
den svenske virksomhed GE Healthcare Bio-Sciences AG tilladelse til efter optag på godkendelsesli-
sten, bilag XIV i REACH, fortsat at anvende stoffet i en periode på 12 år fra
”solnedgangsdatoen” d.
22. november 2017. Forslaget er sat til diskussion og mulig afstemning i REACH-komiteen den 28.
september 2017. Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget for-
ventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark. Sagen forventes ikke at have økonomiske
eller administrative konsekvenser for erhvervslivet - ej heller statsfinansielle konsekven-
ser.Regeringen ønsker generelt at begrænse anvendelse af særligt problematiske stoffer i de tilfælde,
hvor der ikke kan demonstreres sikker brug, eller hvor der findes egnede alternativer. I den konkrete
sag drejer det sig om en specifik anvendelse af stoffet, hvor der ikke findes egnede alternativer for
ansøgeren. Ansøgeren har desuden demonstreret, at de foreslåede risikohåndteringsforanstaltninger
er tilstrækkelige til at sikre arbejdstagere, og den beregnede maksimale koncentration i arbejdsmil-
jøet er væsentlig lavere end Arbejdstilsynets gældende vejledende grænseværdi. Kommissionen fore-
slår endvidere, at ansøgeren skal begrænse frigivelsen til det omgivende miljø med henblik på bedre
at beskytte den generelle befolkning. Regeringen kan derfor tilslutte sig Kommissionens forslag til
godkendelse.
Baggrund
Kommissionen har den 7. september 2017 fremsendt forslag til gennemførelsesretsakt til skriftlig af-
stemning i REACH-komiteen, og fristen for afstemning blev fastsat til den 11. oktober. Kommissionen
har efterfølgende den 19. september 2017 meddelt, at forslaget sættes til diskussion og mulig afstem-
ning på REACH-komitéens møde den 28. september 2017. Kommissionen vil herefter i henhold til
REACH træffe en forvaltningsafgørelse vedrørende ansøgningen fra virksomheden GE Healthcare Bio-
Sciences AB om godkendelse til fortsat at anvende 1,2-dichlorethan i EU (EDC).
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 929: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af 1,2-dichlorethan (EDC) som opløsningsmiddel i industriel produktion af porøse partikler
1791625_0002.png
Forslaget har hjemmel i REACH-forordningens artikel 64, stk. 8. Afstemning skal herefter ske i hen-
hold til artikel 133, stk. 3, i REACH-forordningen, som henviser til forskriftproceduren i artikel 5 i
Rådets afgørelse 1999/468/EF. Forskriftproceduren er nu erstattet af undersøgelsesproceduren i hen-
hold til artikel 5 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning 182/11, jf. dennes artikel 13, stk. 1, litra
c).
Ved kvalificeret flertal i komitéen vedtager Kommissionen forslaget. Hvor der hverken er kvalificeret
flertal for eller imod i komitéen, kan Kommissionen ikke vedtage forslaget, idet basisretsakten anses
for at bestemme, at forslaget ikke kan vedtages, når der hverken er kvalificeret flertal for eller imod.
Kommissionen kan dog vælge enten at forelægge forslaget for en appelkomité inden for 1 måned eller
at forelægge et revideret forslag for komitéen inden for 2 måneder. Det samme gælder, hvor der er
kvalificeret flertal imod i komitéen, og hvor Kommissionen vurderer, at foranstaltningerne er nødven-
dige. I appelkomitéen kan Kommissionen vedtage forslaget i tilfælde af kvalificeret flertal for, samt
hvor der hverken er kvalificeret flertal for eller imod forslaget.
Forslaget forventes sat til afstemning i REACH-komitéen den 28. september 2017.
Formål og indhold
REACH-forordningens afsnit VII indeholder en godkendelsesordning for særligt problematiske stoffer.
Godkendelsesordningens formål er at sikre, at det indre marked fungerer efter hensigten, samtidig
med at det sikres, at risici i forbindelse med særligt problematiske stoffer er tilstrækkeligt kontrolleret,
og at disse stoffer efterhånden erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier, hvis disse er
økonomisk og teknisk levedygtige, jf. REACH artikel 55.
Processen med udfasning af særligt problematiske stoffer starter allerede ved optagelsen af stoffet på
kandidatlisten. Her starter en del virksomheder arbejdet med at skifte til bedre alternativer. Udfas-
ningsprocessen fortsættes ved optagelse på REACH-forordningens bilag XIV (fortegnelse over stoffer,
der kræver godkendelse), hvorefter flere virksomheder forventes at udfase stofferne. I sidste ende skal
de virksomheder, der stadig har et behov for markedsføring eller anvendelse af stofferne, ansøge om
og få godkendelse hertil, idet de skal dokumentere tilstrækkelig kontrol af risici, eller at de socioøko-
nomiske fordele opvejer risici.
Forordningens bilag XIV opregner de stoffer, for hvilke der kræves en godkendelse, før de kan mar-
kedsføres eller anvendes efter den såkaldte ”solnedgangsdato” (dvs. den dato, hvor anvendelse skal
ophøre, med mindre der er indsendt en ansøgning om godkendelse). I ansøgningen om godkendelse af
fortsat markedsføring eller anvendelse skal virksomheden godtgøre, at stoffet kan anvendes sikkert, og
komme med en vurdering af, om der findes egnede alternativer (substitutionsmuligheder).
Forslaget til gennemførelsesretsakten vedrører en forvaltningsafgørelse, hvorefter Kommissionen
træffer afgørelse vedrørende ansøgning fra virksomheden GE Healthcare Bio-Sciences AB fra Sverige
om fortsat anvendelse af op til 100 tons om året af 1,2-dichlorethan (EDC):
1.
Til anvendelse som opløsningsmiddel i industriel produktion af porøse partikler til anvendelse
i chromatografi og cellekultur-medier
GE Healthcare Bio-Sciences AB fremsendte den 8. februar 2016 ansøgning om godkendelse af 1,2-
dichlorethan (EDC) til ovennævnte anvendelser. Ansøgningen har i henhold til procedurerne i
REACH-forordningen været behandlet af det Europæiske Kemikalieagentur, ECHA, i udvalgene for
risikovurdering, RAC, og socioøkonomisk vurdering, SEAC, som den 14. november 2016 har afgivet
følgende udtalelser:
2
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 929: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af 1,2-dichlorethan (EDC) som opløsningsmiddel i industriel produktion af porøse partikler
o
RAC
konkluderede, at der ikke kan fastsættes en nedre grænse for, hvornår stoffet er
kræftfremkaldende. Udvalget konkluderede endvidere, at de risikohåndterings-
foranstaltninger og anvendelsesforhold, som er beskrevet i ansøgningen, er passende og
effektive i forhold til at begrænse risikoen for arbejdstagere, men at de ikke er tilstrækkelige til
at begrænse risici for den generelle befolkning via miljøet. RAC anbefalede derfor, at der skulle
indføres bedre kontrol med frigivelser til miljøet, samt at ansøgeren skulle implementere et
overvågningssprogram omfattende målinger af arbejdstagernes udsættelse for stoffet.
SEAC
konkluderede, at der ikke på nuværende tidspunkt findes alternative stoffer eller
teknologier, som er teknisk og økonomisk gennemførlige for ansøgeren. SEAC har desuden
konkluderet, at ansøgeren har påvist, at de socioøkonomiske fordele opvejer de risici for
menneskers sundhed eller miljøet, der følger af anvendelsen af stoffet.
o
På grundlag af analysen af alternativer mv., som ansøgeren har udarbejdet, anbefaler Kommissionen,
at der gives en godkendelse med en frist for fornyet vurdering på 12 år fra solnedgangsdatoen frem til
den 22. november 2029 for de beskrevne anvendelser under forudsætning af anvendelse af de risiko-
håndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold, som ansøgeren har beskrevet. Derudover er det en
forudsætning for godkendelsen, at ansøgeren skal reducere frigivelsen af stoffet til det omgivende mil-
jø samt implementere et overvågningssprogram omfattende målinger af arbejdstagernes udsættelse
for stoffet.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget til gennemførelsesretsakt.
Nærhedsprincippet
Da formålet med forslaget til gennemførelsesretsakten er at udmønte EU forvaltningsbeføjelser i alle-
rede gældende fællesskabsregulering, finder regeringen, at forslaget er i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet.
Gældende dansk ret
Kommissionens forslag til godkendelsen er ikke relevant i forhold til dansk lovgivning, da den kun
vedrører anvendelse uden for Danmark.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget.
Forslaget skønnes ikke at medføre væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Forslaget vurderes ikke at medføre nævneværdige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Beskyttelsesniveau
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU, da stoffet ikke
genfindes i færdige produkter.
3
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 929: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af 1,2-dichlorethan (EDC) som opløsningsmiddel i industriel produktion af porøse partikler
Forslaget har været i høring i EU-Miljøspecialudvalget den 20.
21. september 2017. Det Økologiske
Råd anfører, at der som udgangspunkt skal ske en udfasning af farlige stoffer som 1,2-dichlorethan og
risikoen for eksponering skal reduceres mest muligt i overgangsperioden. I dette tilfælde med en kon-
kret anvendelse i en konkret virksomhed er det vurderet, at der p.t. ikke findes et alternativ, hvilket
Det Økologiske Råd tager til efterretning, men anfører videre at, en midlertidig godkendelse på 12 år er
alt for lang, og det giver ikke tilstrækkeligt incitament til at finde et alternativ. Videre angives, at peri-
oden bør afkortes til 5-6 år.
Høring
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der vil være et kvalificeret flertal af medlemslande, som vil stemme for forslaget.
Regeringens generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at de særligt problematiske stoffer, som er prioriteret og optaget
på REACH, Bilag XIV, som udgangspunkt skal erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier,
hvis disse er økonomisk og teknisk levedygtige. Indtil dette kan opnås, skal risici ved fortsat anvendel-
se være tilstrækkeligt kontrolleret, eller de socio-økonomiske fordele ved fortsat brug skal opveje even-
tuelle risici for mennesker og miljø.
I det konkrete tilfælde drejer det sig om en konkret virksomheds specifikke anvendelse af stoffet som
opløsningsmiddel i industriel produktion af porøse partikler til anvendelse i chromatografi og cellekul-
tur-medier i en årlig mængde på op til 100 tons, hvor det er dokumenteret, at der ikke findes alternati-
ver for ansøgeren, som er økonomiske gennemførlige. På baggrund af ansøgningen har Kemikalie-
agenturets risikovurderingskomité, RAC, konkluderet, at de beskrevne risikohåndteringsforanstalt-
ninger er tilstrækkelige og effektive til begrænsning af risici for arbejdstagere, men at der er behov for
at begrænse frigivelsen til det omgivende miljø for bedre at beskytte den generelle befolkning. Kemika-
lieagenturets socio-økonomiske komité, SEAC, har desuden konkluderet, at de socio-økonomiske for-
dele opvejer risici for arbejdstagere. SEAC har på baggrund af ansøgerens oplysninger om analyser og
forskning vedrørende alternativer foreslået, at godkendelsen gives for en periode på 12 år, hvilket
Kommissionen har fulgt. Derudover er det en forudsætning for godkendelsen, at ansøgeren skal redu-
cere frigivelser af stoffet til det omgivende miljø samt implementere et overvågningssprogram omfat-
tende målinger af arbejdstagernes udsættelse for stoffet.
Regeringen kan tilslutte sig forslaget til gennemførelsesretsakt, idet der tages udgangspunkt i, at ansø-
geren skal overholde de generelle krav i REACH om kontrol af risici for mennesker og miljø samt gæl-
dende arbejdsmiljø- og miljøkrav. Herudover er den beregnede maksimale koncentration i luften i
arbejdsmiljøet på op til 0,02 mg/m
3
væsentligt lavere end den gældende danske vejledende grænse-
værdi for arbejdsmiljøet på 4 mg/m
3
. Desuden pålægges ansøgeren at indføre foranstaltninger til be-
grænsning af frigivelsen af stoffet til det omgivende miljø med henblik på bedre at beskytte den gene-
relle befolkning. Regeringen kan på denne baggrund tilslutte sig Kommissionens forslag til godkendel-
se.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4