Europaudvalget 2016-17
EUU Alm.del Bilag 935
Offentligt
1791804_0001.png
Fødevarestyrelsen
J.nr. 2017-9041
Den 22. september 2017
MFVM 363
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om anvendelsen af bisphenol A i lak og overfladebehandlingsmidler bestemt til
at komme i kontakt med fødevarer og om ændring af stoffets anvendelse i plast i
medfør af forordning 10/2011 om plastmaterialer og genstande bestemt til kon-
takt med fødevarer (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om regulering af afsmitning af stoffet bisphenol A fra fødevare-
kontaktmaterialer med lak og overfladebehandlingsmidler til fødevarer samt ændring af regulerin-
gen af stoffet i fødevarekontaktmaterialer af plast, hvor den specifikke migrationsgrænse sænkes
(komitesag). Desuden indføres et forbud mod afsmitningen af bisphenol A til fødevarer specifikt ret-
tet mod spæd- og småbørn op til 3 år. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) har fast-
sat en midlertidig værdi for tolerabelt dagligt indtag af bisphenol A, som resulterer i en grænseværdi
for afsmitning til fødevarer fra fødevarekontaktmaterialer på 50 mikrogram/kg. fødevare. DTU
Fødevareinstituttet er ikke enige i EFSA’s vurdering og mener, at grænseværdien for afsmitning bør
ligge på 10 mikrogram/kg fødevare. Forslaget vurderes generelt at hæve beskyttelsesniveauet i
Danmark og i EU. Forslaget forventes sat til afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fø-
devarer og Foder (SCoPAFF) den 25. september 2017. Regeringen agter på den baggrund at støtte
forslaget, idet man lægger stor vægt på, at den midlertidige specifikke migrationsgrænse på de af
Kommissionen foreslåede 50 mikrogram/kg. fødevare reduceres mest muligt, idet man i sidste ende
kan acceptere et kompromis, som har opbakning fra et flertal, og regeringen arbejder for, at der i
EFSA’s kommende revurdering tages hensyn til de af DTU Fødevareinstituttet rejste bekymringer.
Regeringen arbejder for, at EU’s forbud mod afsmitningen til fødevarer specifikt rettet til spæd-
og
småbørn op til 3 år formuleres på en sådan måde, at det omfatter de samme produkter, som det
danske forbud, og i modsat fald fastholder det nationale forbud for eventulle produkter ikke omfattet
af EU’s forbud mod afsmitningen til fødevarer specifikt rettet til spæd-
og småbørn op til 3 år. Rege-
ringen arbejder i øvrigt for nationale initiativer, der snarest vil udfase brugen af bisphenol A i Dan-
mark mest muligt.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag om afsmitningen af bisphenol A fra lak og overfladebehandlings-
midler bestemt til at komme i kontakt med fødevarer og om ændring af stoffets afsmitning fra plast i
medfør af Kommissionens Forordning (EU) nr. 10/2011 af 14. januar 2011 om plastmaterialer og -
genstande bestemt til kontakt med fødevarer.
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 935: Notat om komitésag om anvendelsen af bisphenol A i lak og overfladebehandlingsmidler
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 5 stk. 1 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)
nr. 1935/2004 af 27. oktober 2004 om materialer og genstande bestemt til at komme i kontakt med
fødevarer.
Forslaget behandles i en forskriftsprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fø-
devarer og Foder (SCoPAFF). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommissionen
forslaget med henblik på legalitetskontrol for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med hen-
holdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt
Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen. Op-
nås der ikke kvalificeret flertal i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF),
forelægger Kommissionen sagen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis
kvalificeret og absolut flertal inden for 2 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og
Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.
Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og
Foder (SCoPAFF) den 25. september 2017.
Formål og indhold
Kommissionen foreslår som noget nyt regulering af afsmitningen af stoffet bisphenol A fra fødevare-
kontaktmaterialer med lak og overfladebehandlingsmidler til fødevarer. Forslaget indeholder derud-
over en ændring af reguleringen af stoffet i fødevarekontaktmaterialer af plast. Forslaget indeholder en
ændring af grænseværdien for afsmitning af bisphenol A fra fødevarekontaktmaterialer af plast, som
foreslås sænket fra 600 mikrogram/kg fødevare til 50 mikrogram/kg fødevare. Samme migrations-
grænse indføres for bisphenol A i lak og overfladebehandlingsmidler til fødevarekontaktmaterialer.
Ydermere foreslås forbuddet mod anvendelse af bisphenol A i sutteflasker fastholdt og udvidet med et
forbud mod afsmitning fra plast og lak til alle fødevarer specifikt rettet mod spæd- og småbørn op til 3
år.
Den foreslåede nye grænseværdi for afsmitning af bisphenol A fra fødevarekontaktmaterialer af plast
og lak er baseret på Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EFSA’s) nye midlertidige værdi for
det tolerable daglige indtag (t-TDI) på 4 mikrogram/kg kropsvægt/dag. Værdien er midlertidig, da der
stadig er usikkerheder omkring visse effekter af bisphenol A. Disse effekter forventes belyst i et stort 2-
årigt amerikansk studie, og EFSA vil foretage en ny sundhedsmæssig vurdering af bisphenol A, når
disse data er fremkommet.
I beregningen af grænseværdien for afsmitning har Kommissionen antaget, at 20 procent af indtaget af
bisphenol A stammer fra fødevarekontaktmaterialer af plast og lak, at forbrugeren har en kropsvægt på
60 kg og et dagligt fødevareindtag på 1 kg. Ved kun at bruge 20 procent
af TDI’en til grænseværdierne
for afsmitning af bisphenol A fra plast og lak, tages der højde for, at forbrugere også eksponeres for
bisphenol A fra andre kilder, for eksempel termisk papir, kosmetik, legetøj og indeklima.
Forbuddet mod afsmitningen til fødevarer særligt rettet mod spæd- og småbørn er baseret på forsig-
tighedsprincippet. EFSA har foretaget en vurdering af to nye studier af bisphenol As effekter på udvik-
lingen af immunforsvaret. Denne vurdering indikerer, at bisphenol A kan have effekter på udviklingen
af immunforsvaret i dyr, men at der er for mange usikkerheder til at sige, hvorvidt det også gør sig
gældende for mennesker.
2
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 935: Notat om komitésag om anvendelsen af bisphenol A i lak og overfladebehandlingsmidler
Forslaget træder i kraft på 20. dagen efter dets offentliggørelse i EU tidende, og de nye restriktioner
finder anvendelse 6 måneder efter forslagets offentliggørelse i EU tidende. Fødevarekontaktmaterialer
af plast, lak og andre overfladebelægninger, der lovligt er på markedet, inden forslaget finder anven-
delse, må dog blive på markedet, indtil lagre er opbrugte.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol med henblik på
legalitetskontrol.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regerin-
gens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Fødevarekontaktmaterialer er reguleret af Europa-Parlamentet og Rådets forordning (EF) nr.
1935/2004 om materialer og genstande bestemt til kontakt med fødevarer.
I medfør af forordningen er der vedtaget specifikke regler for fremstilling af fødevarekontaktmaterialer
af plast i Kommissionens forordning (EU) nr. 10/2011 om plastmaterialer og -genstande bestemt til
kontakt med fødevarer. Bisphenol A er optaget på positivlisten som monomer til fremstilling af føde-
varekontaktmaterialer af plast.
Danmark har ved bekendtgørelse nr. 822 af 26. juni 2013 om fødevarekontaktmaterialer indført et
nationalt forbud mod anvendelse af bisphenol A i materialer beregnet til at komme i kontakt med fø-
devarer specielt rettet mod 0-3 årige børn. Kommissionens forslag indeholder forbud mod afsmitnin-
gen af bisphenol A fra fødevarekontaktmaterialer af både plast og lak til fødevarer specifikt rettet mod
spæd- og småbørn op til 3 år. Forbuddet er formuleret, så enkelte produkter omfattet af det nuværen-
de danske forbud ikke er omfattet. Dette drejer sig om genstande, eksempelvis vippekopper, som mar-
kedsføres til fødevarer til 0-3 årige, som ikke er omfattet af forordning 609/2013 om fødevarer be-
stemt til spædbørn og småbørn, fødevarer til særlige medicinske formål og kosterstatning til vægtkon-
trol.
Kommissionens forslag begrænser sig til definitionen af fødevarer i forordning 609/2013, hvormed
emballage til de specifikke fødevarer, der er nævnt i denne forordning, er omfattet, eksempelvis dåser
og skruelåget til glas til modermælkserstatning og babymad. Desuden opretholder EU særskilt et for-
bud mod bisphenol A i sutteflasker til spædbørn. Kommissionen finder, at det giver anledning til
uklarhed, hvis forslaget rækker ud over definitionen i forordningen 609/2013, og at det kan skabe
risiko for divergerende efterlevelse og håndhævelse af reglerne. Kommissionen har dog den 22. sep-
tember 2017 meddelt, at man overvejer at tilpasse forslaget på dette punkt.
Kommissionens forordning vil få direkte virkning i Danmark.
Konsekvenser
Det er Fødevarestyrelsens vurdering, at den del af det danske nationale forbud mod anvendelsen af
bisphenol A i bekendtgørelse nr. 822/2013 § 7 stk. 3, der omhandler emballage til fødevarer specielt
rettet mod 0-3 årige børn, kan ophæves. For så vidt angår den del af det danske forbud mod anvendel-
se af bisphenol A i genstande, eksempelvis vippekopper, bestemt til kontakt med fødevarer til 0-3 åri-
ge, vil der være behov for, at denne del af det nationale forbud fastholdes.
3
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 935: Notat om komitésag om anvendelsen af bisphenol A i lak og overfladebehandlingsmidler
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det
offentlige eller for EU´s budget.
I 2015 gennemførte Københavns Universitet, Institut for Fødevare og Ressourceøkonomi, en vurdering
af de erhvervsøkonomiske konsekvenser ved en grænseværdi på 42 mikrogram per kg fødevare og
vurderede, at denne grænseværdi ville afstedkomme, at 50 % af virksomhederne ville gå over til
bisphenol A fri emballage. På daværende tidspunkt ville dette resultere i meromkostninger på embal-
lagen svarende til udgifter på op til ca. 350 millioner kroner over syv år, kunne medføre et potentielt
fald i beskæftigelsen på 50-60 personer og give årlige ekstraomkostninger på grund af reduceret hold-
barhed på 5-10 millioner kr.
I forhold til de erhvervsøkonomiske konsekvenser af Kommissionens forslag om en grænseværdi på 50
mikrogram pr. kg. fødevare, vurderer erhvervet, at virksomhederne vil kunne overholde grænseværdi-
en for afsmitning. Erhvervet er umiddelbart positive overfor fastsættelsen af en europæisk grænsevær-
di på 50 mikrogram pr. kg. fødevare.
Hertil skal bemærkes, at det er Fødevarestyrelsens vurdering, at afsmitningen af bisphenol A fra føde-
varekontaktmaterialer af plast og danskproducerede fødevarekontaktmaterialer af lak og belægninger i
forvejen sjældent overstiger en afsmitning på 50 mikrogram/kg fødevare.
Fødevarestyrelsen skønner på den baggrund, at kun få virksomheder vil opleve væsentlige merom-
kostninger som følge af en vedtagelse af forslaget. Hertil skal tilføjes, at forslaget indeholder en over-
gangsordning, der gør det muligt for virksomhederne at markedsføre allerede lovligt producerede ma-
terialer og genstande indtil udløb af lagre.
Fødevarestyrelsen vurderer på den baggrund, at forslaget ikke har væsentlige erhvervsøkonomiske
konsekvenser.
Danmark har hidtil haft et nationalt forbud mod anvendelsen af bisphenol A i alle fødevarekontaktma-
terialer særligt rettet til fødevarer til børn op til 3 år. Forbuddet mod afsmitning fra fødevarekontakt-
materialer af plast, lak og andre overfladebehandlinger til fødevarer specifikt rettet mod spæd- og
småbørn vil således ikke medføre erhvervsøkonomiske konsekvenser for det danske erhverv.
Forslaget vurderes at have positiv virkning på beskyttelsesniveauet i Danmark og EU, idet den foreslå-
ede regulering øger sikkerheden ved anvendelsen af bisphenol A i plast og lak til fødevarekontakt. Da
migrationsgrænsen sænkes fra 600 mikrogram/kg til 50 mikrogram/kg vil det øge beskyttelsesniveau-
et for alle befolkningsgrupper, inkl. gravide og små børn. Derudover forbyder forslaget afsmitning af
bisphenol A fra alle fødevarekontaktmaterialer af plast, lak og andre overfladebehandlinger specifikt
beregnet til fødevarer til spæd- og småbørn op til 3 år. Den foreslåede grænseværdi for afsmitning af
bisphenol A er baseret på risikovurderinger af den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA).
DTU Fødevareinstituttet har anbefalet en lavere TDI end EFSA. EFSA har anbefalet en TDI på 4 mi-
krogram/kg kropsvægt/dag, mens DTU har anbefaler en TDI på 0,7 mikrogram/kg kropsvægt/dag.
DTU har udtrykt enighed i forhold til forslaget om at tage højde for alle kilder og mener, at det er for-
nuftigt at allokere 20 %
af TDI’en til
afsmitning fra fødevarekontaktmaterialer. DTU er også enig i, at
man kan bruge de allerede fastsatte testbetingelser for plast til analyse af afsmitning af bisphenol A fra
lakker. DTU anbefaler dog samtidigt, at migrationsgrænsen fastsættes på baggrund af deres anbefale-
de lavere TDI-værdi på 0,7 mikrogram/kropsvægt/dag, og når (ved at bruge den samme allokerings-
faktor på 20 %) frem til en migrationsgrænse på 10 mikrogram pr. kg fødevare. En migrationsgrænse
4
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 935: Notat om komitésag om anvendelsen af bisphenol A i lak og overfladebehandlingsmidler
1791804_0005.png
på 10 mikrogram pr. kg fødevare svarer til et totalforbud for anvendelse af bisphenol A i fødevarekon-
taktmaterialer af plast og lak, da detektionsgrænsen er på 10 mikrogram pr. kg. fødevare. Ifølge bereg-
ninger foretaget af IFRO i 2015 ville de erhvervsøkonomiske konsekvenser ved et forbud mod tilsæt-
ning af bisphenol A i fødevarekontaktmaterialer af plast og lak på daværende tidspunkt være på 100
mio. kr. årligt over syv år.
Den foreslåede grænseværdi for afsmitning af bisphenol A er baseret på risikovurdering af den Euro-
pæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA). Senest har EFSA på opfordring fra de nederlandske
myndigheder vurderet specifikke effekter på immunforsvaret. EFSA har i oktober 2016 offentliggjort
en udtalelse om risikoen for effekter på immunsystemet, hvor de konkluderer, at der ikke er grund til
at ændre den midlertidige TDI fra januar 2015, da effekter på immunsystemet allerede var medregnet i
denne risikovurdering. Men EFSA’s seneste vurdering indikerer også, at bisphenol A kan have effekter
på udviklingen af immunforsvaret i dyr, og at der er for mange usikkerheder til at sige, hvorvidt det
også gør sig gældende for mennesker. Desuden skal EFSA i gang med at revurdere bisphenol A i 2018
på baggrund af nye forventede studier fra USA.
DTU Fødevareinstituttet mener, at der er væsentlige usikkerheder med hensyn til bisphenol As effek-
ter på sundhed, og vurderer derfor, at der er god faglig grund til at anvende forsigtighedsprincippet.
Forsigtighedsprincippet er i nærværende forslag anvendt til at forbyde afsmitningen til fødevarer sær-
ligt rettet til spæd- og småbørn. DTU Fødevareinstituttet påpeger dog, at fosterudviklingen også er en
meget følsom periode, og at det derfor forekommer relevant også at beskytte gravide bedre.
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende høringssvar:
Dansk Industri (DI) Fødevarer foreslår, at testbetingelserne specificeres nærmere i forslaget.
DI Fødevarer finder det positivt, at der nu kommer harmoniserede regler på området og finder, at det
hidtil har været problematisk med forskellige nationale regler. DI Fødevarer forventer, at de danske
regler ophæves, når forordningen træder i kraft.
DI Fødevarer læser forslaget sådan, at man tillader allerede lovligt producerede materialer og genstan-
de på markedet indtil udløb af lagre. DI Fødevarer formoder, at den nye grænseværdi også først gælder
for nyt udstyr, der købes efter ikrafttræden af reglerne og ikke for udstyr, der er i brug.
Dansk Industri Metalemballagegruppen og Aluminium Danmark opfordrer til, at forslaget tilgodeser,
at produkter kan fremstilles, markedsføres og lagre kan bruges op indenfor rimelige tidsfrister, og at
der vedtages en fleksibel overgangsperiode, der yder fødevareindustri og emballageproducenten den
nødvendige tid til at gennemføre og dokumentere alternative lak anvendelser.
De gør desuden opmærksom på, at den europæiske metalemballagebranche i begyndelse af 2017 for-
ventes at offentliggøre en guideline om test af migration fra metalemballage til fødevarer. Guidelinen
kommer til at indeholde beskrivelser af en række praktiske vanskeligheder og erfaringer med anven-
delse af testbetingelserne for plast til analyse af lak samt gennemgå nogle alternative migrationstestbe-
tingelser specifikke for coatede og ubehandlede metaloverflader og genstande i kontakt fødevarer.
Dansk Erhverv støtter generelt Kommissionens forslag om fastsættelse af regulering af bisphenol A i
fødevarekontaktmaterialer, da det vil højne forbrugerbeskyttelsen og skabe lige konkurrencevilkår på
5
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 935: Notat om komitésag om anvendelsen af bisphenol A i lak og overfladebehandlingsmidler
1791804_0006.png
området. Dansk Erhverv bemærker, at Danmark allerede har nationale særregler, der forbyder anven-
delsen af bisphenol A i alle fødevarekontaktmaterialer beregnet til fødevarer til børn op til 3 år, og
Dansk Erhverv finder det derfor positivt, at reglerne nu harmoniseres i EU. Handlen med fødevare-
kontaktmaterialer er global, og det er derfor afgørende, at lovgivningen baserer sig på fælles harmoni-
serede europæiske regler af hensyn til varernes frie bevægelighed og virksomhedernes lige konkurren-
cevilkår. Nationale særregler svækker som udgangspunkt konkurrencen, gør danske produkter dyrere
og hæmmer innovation og udvikling i branchen.
Dansk Erhverv finder helt overordnet den lovgivningsmæssige konstruktion for utilfredsstillende, og
ville foretrække, man lavede en ”klassisk” ændring til plastforordningen dækkende plast, og derudover
udarbejdede en selvstændig forordning dækkende lakker og belægninger. Dette ville gøre lovgivningen
for bisphenol A let tilgængelig, logisk og letforståelig for erhvervslivet.
Bryggeriforeningen støtter generelt, at der fastsættes en SML for migration af BPA til fødevarer på
europæisk niveau frem for national regulering, og at den fælles grænseværdi betyder, at fødevarer og
drikkevarer i fødevarekontaktmaterialer, der er i overensstemmelse med de fælles EU grænseværdier,
kan markedsføres frit i alle EU’s medlemslande.
Bryggeriforeningen foreslår, at testbetingelserne og
ansvaret for overensstemmelseserklæringen specificeres nærmere i forslaget. Bryggeriforeningen øn-
sker, at overgangsbestemmelserne udvides fra 6 til 12 måneder for visse typer drikkevarer for at tilgo-
dese udvikling af alternative lakker eller emballage.
Bryggeriforeningen bemærker i øvrigt, at Kommissionens forslag er meget fokuseret på emballager,
der har en relativ kort omsætningshastighed, men at forslaget også finder anvendelse på udstyr, der
måtte have en indvendig belægning, og som kommer i direkte kontakt med fødevarer. Sådant udstyr
anvendes i flere år, også efter at den foreslåede nye grænseværdi er trådt i kraft. Derfor finder Brygge-
riforeningen, at det vil være positivt med en præcisering af, at den foreslåede nye grænseværdi ikke
finder anvendelse på udstyr, der allerede er installeret.
Bryggeriforeningen henviser til en fælles udtalelse fra den Europæiske Emballage og Fødevareindustri
(organisationerne CEPE, Metal Packaging Europe, FoodDrinkEurope, Frucom og PlasticsEurope).
Denne udtalelse efterspørger: 1) et dokument fra EU Kommissionen, der forklarer, hvordan alloke-
ringsfaktoren på 20 % er fremkommet, 2) afklaring af overgangsbestemmelserne, 3) begrænsning af
forslaget til kun at omhandle lakker, der er fremstillet af bisphenol A, 4) en ændret formulering af kra-
vet til hvornår overensstemmelseserklæringen for lakker skal fornys og udtalelsen bemærker, at det
ikke er et krav for plast, at identiteten af det ansvarlige testlaboratorium skal fremgå af overensstem-
melseserklæringen.
Bryggeriforeningen anfører yderligere, at der er behov for at afklare, om testbetingelser for plast uden
videre kan anvendes på lak og andre overfladebehandlinger. Bryggeriforeningen henviser til en testvej-
ledning fra branchen, der bl.a. gør opmærksom på udfordringer ved anvendelsen af fødevaresimulato-
rer for alkoholholdige drikkevarer (20% ethanol), uklare frugtbaserede drikkevarer (50% ethanol) og
sure fødevarer (3% eddikesyre).
Plastindustrien ser Kommissionens udspil som et positivt initiativ, som sikrer et ensartet og højt sik-
kerhedsniveau for anvendelsen af BPA i kontakt med fødevarer via plast, belægninger og lakker. Det
har betydning for det indre markeds funktion, at reglerne for BPA og fødevarekontakt harmoniseres.
Plastindustrien anfører, at konsekvensen af de harmoniserede regler må blive, at Kommissionen for-
6
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 935: Notat om komitésag om anvendelsen af bisphenol A i lak og overfladebehandlingsmidler
1791804_0007.png
følger de nationale særregler, der i dag eksisterer i bl.a. Frankrig, og som er i tydelig konflikt med EF-
SA’s vurdering.
De Samvirkende Købmænd bakker op om, at fastsættelse af grænseværdier sker på EU-niveau. De
anfører, at det er vigtigt, at det bliver muligt, at pakkede varer og produceret emballage eller indpak-
ningsmateriale kan markedsføres og anvendes, indtil lagrene er opbrugt.
Landbrug & Fødevarer anfører, at de tager EFSA’s vurdering til efterretning og bifalder, at der fastsæt-
tes en fælleseuropæisk grænseværdi for bisphenol A.
Forbrugerrådet Tænk og Det Økologiske Råd anfører principielt i et samlet høringssvar, at BPA ikke
bør findes i forbrugerprodukter og anbefaler et totalt forbud. Forbrugerrådet Tænk og Det Økologiske
Råd mener dog, at det er positivt, at der i forslaget tages højde for eksponeringen fra andre kilder end
fødevarekontaktmaterialer, og at der derfor allokeres 20 %
af TDI’en til fødevarekontaktmaterialer. De
anfører samtidig, at udgangspunktet (EFSA’s t-TDI) er for højt jvf. DTU Fødevareinstituttets tidligere
vurderinger. De finder, at BPA (og andre bisphenoler) bør forbydes i forbrugerprodukter på grund af
den manglende regulering af hormonforstyrrende stoffer generelt og den manglende inddragelse af
lav-dosis- og cocktaileffekter. Forbrugerrådet Tænk og Det Økologiske Råd anfører, at hvis et forbud
ikke er muligt, så bør grænseværdierne, som minimum sættes ned til de af DTU Fødevareinstituttet
anbefalede værdier, og det eksisterende forbud mod bisphenol A i sutteflasker bør som minimum ud-
vides til at omfatte alle bisphenoler og alle fødevarekontaktmaterialer beregnet til børn og babyer, da
børnene (og fostre) er særligt følsomme overfor effekterne af BPA.
Biodynamisk Forbrugersammenslutning anfører, at giftige stoffer, som fx BPA, ikke må tillades, og at
der bør arbejdes på at afskaffe store mængder af emballage af plast.
Maistic som producerer fødevarekontaktmaterialer af komposterbart bioplast anfører, at den foreslåe-
de migrationsgrænse kan sættes længere ned, uden at det forhindrer produktion og import af fødeva-
rekontaktmaterialer. Maistic foreslår, at BPA forbydes i produkter til børn.
Fødevarestyrelsen bemærker til de indkomne høringssvar, at:
testbetingelserne fremgår af plastforordningen, som der henvises til i forslaget,
overgangsbestemmelser fremgår af forslaget, og produkter, der er fremstillede inden den dato
forordningen gælder fra, fortsat må sælges, indtil lagre er opbrugt. Det er Fødevarestyrelsens op-
fattelse, at udstyr er omfattet af overgangsbestemmelserne.
der er tale om en ændring af plastforordningen og derudover en selvstændig forordning for lakker
og andre overfladebehandlinger. De to tiltag er blot samlet i ét forslag,
Fødevarestyrelsen kun er bekendt med, at eddikesyre giver udfordringer ved test af samlet migra-
tion og ikke specifik migration. Dette forslag indfører udelukkende et krav til test af specifik migra-
tion af bisphenol A og ikke samlet migration. Men Fødevarestyrelsen vil gøre EU Kommissionen
opmærksom på de nævnte udfordringer omkring test af fødevarekontaktmaterialer af lak og andre
overfladebelægninger med fødevaresimulatorerne 20% ethanol og 50% ethanol.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er flere medlemsstater, udover Danmark, der har nationale særforanstaltninger for bisphenol A i
fødevarekontaktmaterialer. Frankrig har på flere arbejdsgruppemøder oplyst, at de forventer at stem-
me imod forslaget, da Frankrig ønsker et totalforbud mod bisphenol A i fødevarekontaktmaterialer
7
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 935: Notat om komitésag om anvendelsen af bisphenol A i lak og overfladebehandlingsmidler
som svarer til den nationale særforanstaltning i Frankrig. På baggrund af tidligere afstemninger om
lignende forslag forventes der at være et kvalificeret flertal for forslaget blandt medlemsstaterne.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Kommissionens forslag til en ny migrationsgrænse på 50 mikrogram/kg fødevare er højere end den
grænseværdi, som DTU Fødevareinstituttet anbefaler (10 mikrogram/kg fødevare).
Det taler for forslaget, at der indføres et forbud mod afsmitningen til fødevarer specifikt rettet til
spæd- og småbørn op til 3 år, at den foreslåede nye grænseværdi for afsmitning er markant lavere end
den nuværende, at forslaget også omfatter lakker, og at den nye grænseværdi for afsmitning tager høj-
de for andre kilder til bisphenol A end fødevarekontaktmaterialer. Den foreslåede grænseværdi er en
væsentlig reduktion af den eksisterende grænseværdi for afsmitning af bisphenol A og øger dermed
forbrugernes sikkerhed.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget, idet man lægger stor vægt på, at den midlertidige
specifikke migrationsgrænse på de af Kommissionen foreslåede 50 mikrogram/kg. fødevare reduceres
mest muligt, idet man i sidste ende kan acceptere et kompromis, som har opbakning fra et flertal, og
regeringen arbejder for, at der i EFSA’s kommende revurdering tages hensyn til de af DTU Fødevare-
instituttet rejste bekymringer.
Regeringen arbejder for, at EU’s forbud mod afsmitningen til fødevarer
specifikt rettet til spæd- og småbørn op til 3 år formuleres på en sådan måde, at det omfatter de sam-
me produkter, som det danske forbud, og i modsat fald fastholder det nationale forbud for eventulle
produkter ikke omfattet af EU’s forbud mod afsmitningen til fødevarer specifikt rettet til spæd-
og
småbørn op til 3 år. Regeringen arbejder i øvrigt for nationale initiativer, der snarest vil udfase brugen
af bisphenol A i Danmark mest muligt.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
8