Europaudvalget 2016-17
EUU Alm.del EU-note E 12
Offentligt
1704506_0001.png
NOTAT
16. december 2016
Europaudvalget og Retsudvalget
EU-konsulenten
EU-note
Ref.: Christine Sidenius
Til:
Dato:
Udvalgenes medlemmer
Den 16. december 2016
En europæisk sikkerhedsunion – terrorbekæmpelse i et europæisk
perspektiv
De europæiske lande har igennem de sidste par år været udsat for en række
terrorangreb, der har betydet stigende utryghed blandt unionens borgere.
Samtidig viser en Eurostat undersøgelse, at 82 % af EU-borgerne ønsker, at
EU gør mere i indsatsen mod terrorisme.
Kommissionen har foreslået en europæisk sikkerhedsunion med en række
tiltag og områder, hvor EU og medlemslandene i fællesskab kan styrke
indsatsen for, at imødekomme borgernes utryghed. Danmark vil kunne
deltage i visse dele (bl.a. de dele der hører under Schengensamarbejdet),
men vil stå uden for andre pga. retsforbeholdet.
Europaparlamentet har givet sin fulde støtte til den overordnede strategi, men
har samtidig rejst debatten om, hvordan man sikre en god balance mellem
sikkerhed og frihed.
Denne note ser nærmere på, hvad EU’s sikkerhedsunion går ud på, og på
muligheden for dansk deltagelse.
1/8
EU-note - 2016-17 - E 12: EU-note om Den Europæiske Sikkerhedsunion
1704506_0002.png
Indledning
Det Europæiske Råd har ad flere omgange taget tilløb til at fremsætte forslag
til fælleseuropæiske regler om terrorbekæmpelse.
Rammeafgørelsen,
der
banede vejen for en fælleseuropæisk strategi for bekæmpelse af terror, blev
først vedtaget i 2002, kort efter terrorangrebet i New York 11/9 2001.
Rammeafgørelsen er efterfølgende blevet opdateret i 2004, bl.a. som reaktion
på terrorangrebet i Madrid, og i 2008, efter terrorangrebet i London.
Der er tale om en rammeafgørelse, idet Det Europæiske Råd i 2002 fastslog,
at intern sikkerhed fortsat er et nationalt anliggende og der den gang ikke var
hjemmel i traktaten til et andet retsgrundlag, og at der på den baggrund først
og fremmest var grundlag for at vedtage en rammeafgørelse, der overlader
det til medlemslandene at foretage de nødvendige tiltag under national
lovgivning. Langt den overvejende del af EU’s medlemslande havde eller
etablerede i årene efter 11/9-2001, et strategi for national sikkerhed, herunder
et terrorberedskab.
I april 2015 fremlagde Kommissionen en dagsorden om sikkerhed,
aktualiseret af terrorangrebet i Paris mod satirebladet
Charlie Hebdo,
men
også som endnu et første forsøg på at skabe en mere sammenhængende
tilgang til terrorbekæmpelse. Som opfølgning på denne mere generelle
vedtagelse, fremsatte Kommissionen på opfordring fra det Europæiske Råd i
april 2016 en skitse til etableringen af
En Europæisk Sikkerhedsunion.
En europæisk sikkerhedsunion
Skitsen til en europæisk sikkerhedsunion fremhæver en rækker prioriterede
områder, som sikkerhedsunionen vil have som omdrejningspunkt:
Bekæmpelsen af truslen fra tilbagevendte fremmedkrigere (nyt)
Forebyggelse og bekæmpelse af radikalisering (bygger
eksisterende tiltag)
Straffeforanstaltninger over for terrorister og deres støtter
(indarbejdes
i nyt direktiv om terrorbekæmpelse)
Indsamling og udveksling af oplysninger vedrørende terrormistænkte
fra tredjelande (selvstændige
tiltag under eksisterende
Schengeninformastionssystem og ny Europol-forordning)
Styrkelse af koordineret europæiske terrorbekæmpelse (udbygning
af
eksisterende samarbejde i ny Europol-forordning)
Afskæring af terroristers adgang til sprængstoffer og våben (revision
af våben-direktivet)
Afskæring af terroristers adgang til finansiering (indarbejdes
i nyt
direktiv om terrorbekæmpelse)
2/8
EU-note - 2016-17 - E 12: EU-note om Den Europæiske Sikkerhedsunion
1704506_0003.png
Beskyttelse af borgere og kritisk infrastruktur (samarbejde
om
eksisterende direktiv om beskyttelse af kritisk infrastruktur).
Den udenrigspolitiske dimension (udvidelse
af eksisterende
internationalt samarbejde under den europæiske udenrigstjeneste.).
Kommissionens seneste udviklingsrapport kan læses
her.
I det følgende
gennemgås kort, hvilket formål tiltagene har.
Et direktiv om bekæmpelse af terrorisme
I kølvandet på de seneste års terrorangreb i Europa, fremsatte Kommissionen
sidste år udkast til
direktiv om terrorbekæmpelse,
der træder i stedet for
førnævnte rammafgørelse. Grundlaget for direktivet har foruden
rammeafgørelsen, været den
Interne sikkerhedsstrategi,
der i de sidste otte år
har dannet rammen for lovgivning, der er relateret til terrorbekæmpelse
(direktiv
om bekæmpelse af hvidvaskning af penge, beskyttelse af kritisk
infrastruktur, våbendirektivet m fl.),
Direktivet fastsætter følgende:
1. Minimumsregler for definitionen af kriminelle handlinger i relation til
terrorisme
2. Definition af tre typer af terrorhandling a) terrorhandlinger b)
handlinger relateret til terrorgrupper og c) handlinger relateret til
terrorhandlinger (forberedelse
af terrorangreb, træning og rejse med
terrorhandlinger for øje)
3. Minimumsrammer for sanktioner i forbindelse med de definerede
terrorhandlinger
4. Beskyttelse af ofre for terrorisme
Danmark kan pga. retsforbeholdet ikke deltage i vedtagelsen af direktivet og
vil ikke blive bundet af det. Danmark vil fortsat være bundet af den gamle
rammeafgørelse, og Danmark kan vælge at gennemføre direktivets regler i
dansk lovgivning efterfølgende.
Forebyggelse og bekæmpelse af radikalisering
Forslag til bekæmpelse af radikalisering udvikles ifølge Kommissionen
primært gennem det nedsatte RAN-netværk (Netværk
til skabelse af
opmærksomhed om radikalisering, bestående af eksperter og nationale
myndigheder der arbejder med radikalisering),
der gennem ”bløde” tiltag,
eksempelvis en platform til aktivering af unge til at deltage aktivt i arbejdet
mod radikalisering, skal styrke indsatsen mod radikalisering og forebygge
radikalisering, der fører til voldelig ekstremisme.
Fokus har også været på radikalisering på internettet, og Kommissionen har
været vært ved et møde mellem Kommissionen, Europol, og de største IT-
virksomheder, med henblik på at finde metoder til hurtigt at kunne tage
hjemmesider ned, hvis de indeholder ulovligt indhold.
Derudover strammer Kommissionen gennem forslag om
ETIAS
– et
3/8
EU-note - 2016-17 - E 12: EU-note om Den Europæiske Sikkerhedsunion
1704506_0004.png
europæisk rejse og autorisationssystem – kontrollen med tredjelandsborgere,
der rejser ind i EU fra visum-fri lande. Kommissionen etablerer et automatisk
registreringssystem. Dette forslag skal bl.a. dæmme op for manglende
registrering af tilbagevendte fremmedkrigere, og skabe bedre muligheder for
at overvåge potentielle ”prædikanter”.
Danmark kan deltage i både netværket og i det Schengenrelaterede ETISA.
Endelig betyder en
revision af våbendirektivet,
at kontrollen med våben
skærpes. Eksempelvis lægger forslaget op til, at kraftige halvautomatiske
våben beregnet til krig bør forbydes til civilt brug. Ud over begrænset
anvendelse af våben skal antal skud i et magasin også begrænses.
Kommissionen vil samtidig arbejde på at intensivere indsatsen mod ulovlig
våbenhandel, ikke mindst i samarbejde med landene på Vestbalkan.
Danmark deltager ikke i vedtagelsen af direktivet, eller de foreslåede
ændringer, men har i den danske våbenlov, langt den overvejende del af
direktivets komponenter med.
Forslag til ændringer i diverse EU-informationssystemer og Europols
europæiske center for terrorbekæmpelse
På dette område er der en række konkrete initiativer:
1. Kommissionen har fremsat forslag til ændringer til
Schengen-
grænsekodeks,
så der sker en tilpasning til forslaget om intelligente
grænser, og dermed en mere systematisk kontrol ved ind- og udrejse,
og ikke mindst at disse oplysninger deles mellem landene og Europol.
2. Under den nye
Europol-forordning
styrkes indsatsen i kampen mod
terrorisme gennem etableringen af et anti-terrorcenter, der skal
bekæmpe terrorisme gennem informationsindsamling, analyse af
information og videreformidling af væsentlig information indsamlet i
medlemslandene.
3. Kommissionen har ligeledes foreslået en udvidelse af det
eksisterende informationssystem for strafferegistre
ECRIS,
så det
også omfatter tredjelandsborgere. Kommissionen overvejer at
fremsætte forslag om at styrke kontrollen med udstedelse af
dokumenter for at imødegå og bekæmpe dokumentfalskneri.
4. Desuden har EU’s anti-terrorkoordinator iværksat en
hurtigt
arbejdende højtniveaugruppe.
Den skal se nærmere på muligheden
for at optimere samkøringen af data fra diverse databaser, der
anvendes til registrering af tredjelandsborgeres ind- og udrejse,
fingeraftryk fra asylansøgere og migranter, visumansøgere samt
registre over kriminelle, terrormistænkte og formodede kriminelle
engageret i grov grænseoverskridende organiseret kriminalitet.
Formålet er, ud over at skabe solidt og gennemanalyseret materiale til
brug i bekæmpelse af terrorisme også at sikre, at oplysninger, der kan
4/8
EU-note - 2016-17 - E 12: EU-note om Den Europæiske Sikkerhedsunion
1704506_0005.png
lede til efterforskning og retsforfølgelse af terrormistænkte og
kriminelle, bliver delt mellem de relevante parter.
5. Etableringen af en enkeltsøgningsplatform (Single Search Interface),
hvor al information via en teknisk portal kan tilgås af
politimyndigheder på lige fod med de nationale portaler, der i dag
bruges i forbindelse med søgninger i diverse EU-databaser.
6. EU’s Visa Informationssystem (VIS) har været i gennem en
evaluering i Kommissionen REFIT-program, og skal ifølge
Kommissionen tilpasses de nye forhold, så der sker en mere
systematisk tjek af visa ved indrejse ved de ydre grænser (i
dag
tjekkes kun hvert andet visa elektronisk ved de ydre grænser),
og
Kommissionen overvejer ligeledes, at politimyndigheder skal have
udvidet adgang til VIS (nogen
lande har grænsepoliti, der ikke har
samme beføjelser som almindeligt politi).
Danmark deltager i revisionen af Schengen-grænsekodeks, og forhandler i
øjeblikket om en særaftale om tilknytning til Europol.
ECRIS er omfattet af det danske retsforbehold, og Danmark deltager ikke.
Danmark er fuldt ud med i visa-samarbejdet.
Danmark deltager i samarbejdet omkring flere af de europæiske databaser,
så som Schengeninformationssystemet, EURODAC, Visa-
informationssystemet, og hidtil også i Europols Informationssystem.
Danmark deltager også i den hurtigtarbejdende højtniveau gruppe, og er altså
med i diskussionerne om udviklingen af et mere sammenhængende system
for adgang til EU’s mange databaser. Det er endnu uvist hvad arbejdsgruppe
vil konkluderer, og hvilke forslag der eventuelt vil komme ud af arbejdet.
Beskyttelse af borgere og kritisk infrastruktur
Kommissionen mener, at det er særligt vigtigt at identificere kritiske punkter i
transportsektoren. Der er sket omfattende sikkerhedsindsatser i flysektoren i
forlængelse af terrorangrebet i New York, og en terrorists forsøg på at
medbringe en bombe i et fly. Med den seneste revision af
forordningen om
luftfartssikkerhed,
blev også sikkerheden på landjorden og dermed i lufthavne
omfattet af direktivet. Kommissionen har ligeledes iværksat
konsekvensanalyser for transport til vands, særligt store færger med mange
passagerer samt til lands for højhastighedstog, for at vurdere behovet for
tiltag i disse sektorer.
Endelig har Kommissionen sammen med canadiske og amerikanske
myndigheder indledt et arbejde med at udpege områder, hvor der vurderes at
være behov for internationalt samarbejde om beskyttelse af kritisk
infrastruktur (energi- vand og fødevareforsyning).
Danmark deltager i disse forhandlinger, der finder sted i forbindelse med Det
Europæiske Råd.
5/8
EU-note - 2016-17 - E 12: EU-note om Den Europæiske Sikkerhedsunion
1704506_0006.png
Den eksterne dimension
Samarbejdet med tredjelande er ifølge Kommissionen et helt nødvendigt
redskab til bekæmpelse af terrorisme. Kommissionen foreslår, at der sker en
udvikling af arbejdet hos Europol og ved EU’s anti-terrorkoordinator, der skal
fokusere på partnerskabsaftaler om bekæmpelse af terrorisme med
prioriterede tredjelande. Lande som Bosnien-Herzegovina, Chad og Libanon,
Israel, Egypten og Irak er nævnt som potentielle samarbejdspartnere.
Danmark deltager ligeledes i disse forhandlinger der finder sted i regi af Det
Europæiske Råd.
Andre initiativer
Det europæiske Råd har vedtaget konklusioner der opfordrer EU-
institutionerne til hurtigt at vedtage
PNR-direktivet
om indsamling af
personnavneregistrering af alle flypassagerer
(obligatorisk for fly fra
tredjelande og frivilligt for intra-europæiske fly),
og en
forordning om de
intelligente grænser,
der omfatter forslag til systematisk indsamling og
registrering af oplysninger om rejsende, der krydser EU’s ydre grænser ved
ind- og udrejse (obligatorisk
for tredjelandsborgere og frivilligt for EU-borgere).
Danmark deltager ikke i direktivet om et europæisk PNR-system, men
regeringen har indhentet mandat til at indlede forhandlinger med
Kommissionen om en mulig parallelaftale på mellemstatsligt niveau. Direktivet
træder i kraft i 2018. Hvad angår udviklingen af de intelligente grænser,
bygger forslaget på en videreudvikling af Schengensamarbejdet, og såfremt
Danmark ønsker det, kan man deltage i samarbejdet på mellemstatsligt
niveau, når forslaget er vedtaget.
Hvor står Danmark i forhold til virkeliggørelsen af EU’s sikkerhedsunion,
set i lyset af det danske retsforbehold?
På det overordnede, strategiske plan deltager Danmark i debatterne i Det
Europæiske Råd, og deltager dermed i de beslutninger, der træffes og de
konklusioner der drages i debatten om, i hvilken retning EU’s sikkerhedsunion
skal udvikle sig. Og Danmark vil fremadrettet været bundet af
rammeafgørelsen fra 2002, når det nye direktiv træder i kraft.
I forhold til de konkrete lovgivningstiltag, der vil blive fremsat, afhænger dansk
deltagelse som beskrevet af, om forslaget er en del af Schengensamarbejdet,
hvor Danmark deltager på mellemstatslig basis, eller om der er tale om det
politi- og strafferetlige samarbejde i øvrigt, hvor det dansk retsforbehold er
gældende.
6/8
EU-note - 2016-17 - E 12: EU-note om Den Europæiske Sikkerhedsunion
1704506_0007.png
Med andre ord vil Danmark i forhold til forslagene under den europæiske
sikkerhedsunion kunne tilslutte sig en del af de foreslåede retsakter, der netop
er en udvidelse af Schengensamarbejdet. Til gengæld vil dansk tilslutning til
fremtidige direktiver og forordninger, der er omfattet af retsforbeholdet,
sandsynligvis kræve at Danmark enten anvender protokollen om en
tilvalgsordning, eller at Danmark søger om en særaftale, i stil med den
Danmark pt søger at få i forhold til Europol.
Europaparlamentets holdning
Som antydet i anledningen, vedtog Rådet rammeafgørelsen om bekæmpelse
af terrorisme i 2002, efter høringsprocedure, hvor Europaparlamentet blot
skulle høres. Europaparlamentet havde den 5. september 2001, 6 dage før
terrorangrebet i New York, vedtaget en henstilling til Rådet og Kommissionen,
som omhandlede forslag til vedtagelse af en overordnet strategi for både
definitionen af terrorisme, og for hvordan EU-landene burde vedtage et
mandat for eftersøgning pågribelse af personer der udfører terrorhandlinger.
I årene efter, hvor Det Europæiske Råd vedtog reviderede udgaver af
rammeafgørelsen, bakkede Europaparlamentet fuldt op om strategien for at
sikre, at medlemslandene som minimum havde en fælles strategi for
bekæmpelse af terrorbekæmpelse.
Men dagsordenen har skabt meget debat i parlamentet, der fra begyndelsen
har insisteret på at finde en balance mellem frihed og sikkerhed. Dette
dilemma er og bliver et omdrejningspunkt for de overvejelser politikere
nationalt og i Europaparlamentet har for lovgivning til bekæmpelse af
terrorisme.
Der har på området været rejst flere
sager
ved EU-domstolen, som har
udfordret såvel retsgrundlag som mulige overgreb på borgernes
grundlæggende rettigheder.
Europaparlamentet har på den baggrund i en
resolution
fra 2015, på den ene
side udtrykt sin fulde støtte i kampen mod terrorisme, men har samtidig
efterlyst en evaluering af de mange lovgivningstiltag både med hensyn til
effektivitet, omkostninger, påvirkning af de grundlæggende rettigheder og
relationen til tredjelande – og ikke mindst krav om fuld deltagelse i den
fremadrettede lovgivningsprocedure.
Med beslutningen om en etablering af en europæisk sikkerhedsunion har Det
Europæiske Råd udstukket en strategi. Europaparlamentet har ikke udtalt sig
specifikt om strategien, men den blev forelagt Parlamentet i forbindelse med
lanceringen.
7/8
EU-note - 2016-17 - E 12: EU-note om Den Europæiske Sikkerhedsunion
1704506_0008.png
Som skitseret ovenfor er der fremsat en række tiltag, som er egentlig
lovgivning relateret til terrorbekæmpelse, hvor Europaparlamentet har været
medlovgiver på en række direktiver og forordninger. For en omfattende og
meget
detaljeret gennemgang af samtlige terrorbekæmpelsestiltag
vedtaget
af EU, henvises til en rapport udarbejdet af Statewatch i samarbejde med
Kommissionen.
Endelig har Europaparlamentets forskningsafdeling samlet en række indlæg
fra europæiske tænketanke i debatten om
status for bekæmpelse af
terrorisme.
Her ved udgangen af året hvor Den Europæiske Sikkerhedsunion
blev søsat, er der ingen tvivl om, at terrorbekæmpelse forsat vil være på
dagsordenen også i 2017.
8/8