Europaudvalget 2016-17
EUU Alm.del EU-note E 18
Offentligt
1718829_0001.png
Europaudvalget og Beskæftigelsesudvalget
EU-konsulenten
Til:
Dato:
Udvalgenes medlemmer
2. februar 2017
Kontaktperson:
Lotte Rickers Olesen
Lokal nr: 3330
Koordinering af sociale sikringsordninger
Sammenfatning
Mulighed for indeksering af børnecheck indgår ikke i Kommissionens
forslag til revision af reglerne for koordinering af sociale sikringsordnin-
ger. Derimod er der et krav om, at en EU-borger skal have arbejdet el-
ler været forsikret min. 3 måneder, før man kan få dagpenge. Der er
også en udvidelse af retten til at tage dagpenge med til jobsøgning i et
andet EU-land fra 3 til 6 måneder. Forslaget er udtaget til nærhedstjek
i Folketinget.
Når en borger, der har optjent ret til en social ydelse i et land, pludselig rejser
til et andet land, opstår der et behov for at koordinere myndighederne imel-
lem. Dels for at undgå, at borgerne mister retten til optjente ydelser, dels for at
undgå at borgerne får ydelserne udbetalt dobbelt. EU har haft regler om koor-
dinering af sociale ydelser siden 1959. De er jævnligt blevet opdateret – se-
nest i 2004 med forordning 883/2004. Den opdatering, der nu er på bordet,
ændrer ikke de fundamentale principper, men justerer reglerne på udvalgte
områder. Forslaget skal bl.a. tage højde for nye domstolsafgørelser, moderni-
sere reglerne og modvirke snyd. Denne noter beskriver hovedelementerne i
Kommissionens forslag.
1
1
KOM(2016)815
1/5
EU-note - 2016-17 - E 18: Koordinering af sociale sikringsordninger
1718829_0002.png
Optjeningskrav for dagpenge
Kommissionen har i 2013 kigget kritisk på de finske regler for optjening af ret til
dagpenge. Det gav anledning til bekymring i Danmark om, hvorvidt det danske
optjeningskrav på 296 timers arbejde i Danmark i løbet af tre måneder var i
strid med EU-retten. Det nye forslag fjerner denne tvivl. Kommissionen foreslår
nemlig en ændring, der indebærer, at EU-borgeren enten skal have arbejdet
eller været forsikret i minimum tre måneder i det land, hvor EU-borgeren søger
arbejdsløshedsunderstøttelse før, EU-borgerens arbejdsperioder optjent i an-
dre lande medregnes i vurderingens af, om borgeren er berettiget til støtte. I de
tre måneder skal den arbejdsløse dækkes i det land, hvor personen senest har
haft job. Det danske krav om medlemskab af en A-kasse er ikke berørt af dette.
Dagpenge med til jobsøgning i udlandet i 6 måneder
I dag giver forordningen ret til at tage dagpenge med til udlandet i tre måneder,
hvilket nationale myndigheder
kan
forlænges til højst seks måneder. De danske
regler giver ikke denne mulighed for at forlænge op til seks måneder. Kommis-
sionens forslag lægger nu op til, at arbejdsløse skal have ret til at tage dag-
penge med til udlandet i seks måneder, hvilket
kan
forlænges op til udgangen
af perioden, hvor personen er berettiget til ydelsen. Hensigten er at øge mobi-
liteten af arbejdskraft i EU. Den arbejdsløse skal fortsat stå til rådighed for ar-
bejdsformidlingen i det land, hvor vedkommende senest har været forsikret.
Forordningen handler
om koordinering af
sociale sikrings-
ydelser,
f.eks.:
Arbejdsløshedsdag-
penge
Sygedagpenge
Barselsdagpenge
Førtidspension
Folkepension
Efterløn
Børnepenge
Hvor er grænsependlere dækket ved arbejdsløshed?
Hvis grænsependlere mister job, får de i dag dagpenge i det land, hvor de
bor. Mens pendlerne i mange lande betaler sociale bidrag i det land, hvor de
arbejder. Kommissionen finder det uretfærdigt, og foreslår derfor at ændre
det, så de to ting følges ad. Forslaget er således, at fuldtidsledige får arbejds-
løshedsydelse fra det land, hvor den ledige senest har haft min. 12 måneders
beskæftigelse. Har den ledige arbejdet under 12 måneder i et andet land end,
der hvor vedkommende bor, eller er der tale om en deltidsledig, er det fortsat
bopælslandet, der er ansvarligt for at udbetale ydelsen.
Forordningen dækker
ikke disse ydelser:
Kontanthjælp
SU
Borgere skal have en opholdstilladelse for at få ret til sociale ydelser
EU-Domstolen har fastslået, at borgere, der hverken er arbejdstagere, aktivt
jobsøgende, eller i familie med en vandrende arbejdstager, ikke har ret til soci-
ale ydelser, når de opholder sig i et andet EU-land end deres eget.
2
2
I sagerne Dano C-333/13 og Brey C-140/12.
2/5
EU-note - 2016-17 - E 18: Koordinering af sociale sikringsordninger
1718829_0003.png
Kommissionens foreslår nu, at det skrives ind i forordningen, at EU-landene
kan gøre adgang til sociale ydelser betinget af en gyldig opholdstilladelse. For
at opnå en opholdstilladelse skal man være arbejdstager, jobsøgende, selvfor-
sørgende eller familie til arbejdstager.
Koordinering af forældreydelser
I dag anser forordningen ydelser til forældre, der passer et barn hjemme
(f.eks. de danske barselsdagpenge) for en ydelse til hele familien. De er un-
derlagt regler, der skal forhindre, at samme familie kan få ydelse til samme
formål i to lande. Det vil Kommissionen ændre, så barselsdagpenge bliver an-
set for en individuel og personlig rettighed. Det vil betyde, at hvis mor arbejder
i et land og far i et andet, så kan de godt samtidig få hver deres barselsdag-
penge. Dermed kan de lande, der ønsker at opfordre til fælles forældreansvar,
fjerne økonomiske ulemper for familierne ved fælles barsel.
Ydelser ved plejebehov af ubegrænset varighed
Kommissionen foreslår at indføre et særligt kapitel, der handler om at koordi-
nere ydelser til pleje af ubegrænset varighed, så de svarer til reglerne for
ydelser ved sygdom. Reglerne klargør, at det land, hvor personen med behov
for langtidspleje er forsikret, betaler pengene til det land, hvor personen bor.
Kommissionen vurderer, at der er ca. 80.000 borgere i EU, som har ophold i
en anden medlemsstat og er berettiget til en sådan ydelse. Dette forslag med-
fører ikke ændring af de danske regler på området.
Ingen indeksering af børnecheck i forslaget
Den danske regering har arbejdet for, at forslaget skulle inkludere et forslag om
at indeksere børnepenge, så størrelsen på børnechecken ville svare til leveom-
kostningerne i det land, hvor barnet bor. Kommissionen har ikke taget den æn-
dring med i revisionen ud fra følgende argumenter:
EU-landene kan kun spare meget få penge på indeksering.
Indeksering vil være bureaukratisk og svært at administrere
Det er mest retfærdigt, at EU-borgere, der betaler samme skat som
nationale borgere, også modtager samme ydelser.
3
Den danske regering må derfor arbejde på at få sit forslag ind i forhandlin-
gerne. Foreløbig er Østrig på linje med Danmark i denne sag.
3
Kommissær Marianne Thyssen på pressemøde om forslaget, den 13. december 2016.
3/5
EU-note - 2016-17 - E 18: Koordinering af sociale sikringsordninger
1718829_0004.png
Udstationerede arbejdstagere
Forslaget skal desuden styrke de administrative redskaber til at sikre, at ud-
stationerede arbejdstagere får sociale ydelser i det land, hvor arbejdsgiveren
er etableret (styrket forpligtelse til brug af formular A1). Disse er ikke omfattet
af koordineringsreglerne. Definitionerne bringes i overensstemmelse med det
foreslåede udstationeringsdirektiv.
Endelig giver forslaget Kommissionen beføjelser til - gennem delegerede rets-
akter - at vedtage tilpasninger i bilagene om tekniske, landespecifikke data.
Reaktioner på forslaget
LO og FTF er tilfredse med, at det danske optjeningskrav for dagpenge kan
bestå og for inkludering af Domstolens praksis, der betyder, at ikke-økono-
misk aktive borgere ikke har ret til sociale ydelser i andre EU-lande. De øvrige
elementer er LO og FTF utilfredse med. Det gælder både muligheden for at
tage dagpenge med på jobjagt i andre EU-lande, der udvides fra tre til seks
måneder, og forslaget om, at grænsependlere skal have ydelser i det land, de
sidst har arbejdet i. Desuden savner de to organisationer en præcisering af
arbejdstagerbegrebet og mulighed for at indeksere børnepenge.
4
DA er også tilfreds med tre måneders optjeningskrav for dagpenge og for ty-
deliggørelsen af, at ikke-økonomisk aktive borgere ikke har ret til sociale ydel-
ser i andre EU-lande. Dog havde DA gerne set, at det var præciseret, at det
samme gælder borgere, der mister deres arbejdstagerstatus, som fastslået af
Domstolen i Alimanovic-sagen.
5
DA savner muligheden for at indeksere ydel-
ser, og er imod forslaget om eksport af dagpenge i op til seks måneder.
KL peger bl.a. på, at flere elementer i forslaget kan betyde nye forpligtelser og
dermed øgede administrative omkostninger for jobcentrene.
AC støtter forlængelse af den periode en arbejdsløs kan få dagpenge til job-
søgning i udlandet fra tre til seks måneder.
4
5
LO og FTF’s høringssvar af 17. januar 2017.
EUU, 2016, Bilag 2, KOM(2016)815
Alimanovic C-67/14.
4/5
EU-note - 2016-17 - E 18: Koordinering af sociale sikringsordninger
1718829_0005.png
FA (Finanssektorens Arbejdsgiverforening) er imod forslaget om at udvide
muligheden for eksport af dagpenge til seks måneder, bl.a. fordi et dansk stu-
die har vist, at danske jobsøgende fandt job inden for den første måned. FA
er ligeledes kritisk over bedre mulighed for at vedtage delegerede retsakter.
6
Overholder forslaget nærhedsprincippet?
Folketinget skal i forbindelse med nærhedstjekket tage stilling til, om de områ-
der, der behandles i forslaget bedst reguleres på EU-niveau eller på nationalt
niveau. Såfremt Folketinget finder, at dette område bedst reguleres på natio-
nalt niveau, og at forslaget dermed strider mod nærhedsprincippet, skal Fol-
ketinget inden for en frist på otte uger sende en såkaldt begrundet udtalelse til
Kommissionen.
Fristen udløber den 9. marts 2017.
Folketinget har også
mulighed for at afgive bemærkninger til forslagets politiske indhold over for
Kommissionen – her gælder ingen tidsfrist.
Kommissionen argumenterer for, at nærhedsprincippet er overholdt, da forsla-
get opdaterer en eksisterende forordning, der handler om at koordinere sik-
ringsordninger i tværnationale situationer, altså når borgerne flytter på tværs
af landegrænser i EU.
Den danske regering tilslutter sig Kommissionens vurdering.
7
Foreløbigt har 7 kamre i 6 nationale parlamenter indledt en nærhedsbehand-
ling af forslaget (Tjekkiet, Finland, Sverige, Tyskland, Litauen og Rumænien)
– foruden Folketinget. Der foreligger endnu ingen udtalelser fra disse parla-
menter.
6
For høringssvar, se
Regeringens grund- og nærhedsnotat af 1. februar 2017.
EUU. 2017, Bilag
4, KOM(2016)815
7
Regeringens
grund- og nærhedsnotat af 1. februar 2017.
EUU. 2017, Bilag 4, KOM(2016)815
5/5