Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del Bilag 205
Offentligt
1727438_0001.png
Status for Takst Sjælland
Møde med medlemmer af
Transportudvalget 22. februar 2017
1
Movia og Incentive
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 205: Movias og Incentives præsentationer fra orienteringsmødet om Takst Sjælland, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1727438_0002.png
Agenda
• Baggrunden og Hovedpunkter
• Væsentlige kritikpunkter:
Fjernelsen af alle zoners princippet
65 billetter bortfalder
Nye zoner og pensionistkort i Sydsjælland
Fjernelse af DSB Ung billet
• Incentive: gennemgang af kundekonsekvenser
• Kundereaktioner og presse
• Næste skridt: Evaluering og etape 2
2
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 205: Movias og Incentives præsentationer fra orienteringsmødet om Takst Sjælland, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1727438_0003.png
Baggrunden for Takst Sjælland
Statsrevisorerne
august 2015:
Utilfredsstillende at takstharmonisering ikke er gennemført
som loven foreskriver. ”Trafikselskaberne har hverken kunnet
blive enige om at skabe en landsdækkende enkeltbillet, at
harmonisere taksterne regionalt eller at harmonisere
trafikselskabernes takster med togoperatørernes. Det har
givet utilfredse kunder, der oplever, at priser, billetprodukter
og rabatordninger er forskellige og uoverskuelige”.
Uoverskuelige og uforståelige takster
Forbruger-
ombudsmanden:
Forbrugerrådet/-
Passagerpulsen:
DI + Dansk Erhverv:
Kunderne;
Vil se handling og større gennemskuelighed
Kritik af komplekst system for billetter og priser
Kundeundersøgelser viser lav og faldende tilfredshed med
overskuelighed over billetprodukter og prisernes
gennemskuelighed
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 205: Movias og Incentives præsentationer fra orienteringsmødet om Takst Sjælland, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1727438_0004.png
Takst Sjælland kort fortalt
• 15. januar 2017 blev Sjælland samlet i ét samlet pendlerområde
• Rejsekort er altid billigere end enkeltbillet
• Rejser man ca. 26 gange på samme strækning på en måned,
kan et pendlerkort være billigere.
• Off Peak rabat udvides til at dække alle rejsekortrejser på Sjælland
• Samlet provenuneutral for DSB, Metroselskabet og Movia
Takst Sjælland blev gennemført i enighed mellem DSB, Metroselskabet og Movia
Opbakning fra ordførerne for Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Venstre, Liberal
Alliance, Socialistisk Folkeparti, Alternativet og De Radikale, jf. Transportministerens
brev af 18. december 2015.
4
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 205: Movias og Incentives præsentationer fra orienteringsmødet om Takst Sjælland, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1727438_0005.png
Hvad er der sket i 2016
• Nye zoner i Sydsjælland, Lolland og Falster og
fortsat provenuneutralitet
• Sikring af den tekniske løsning i alle systemer
• Pendlerkort på rejsekort i september
• Afbødning på Stevns – zone 057 gratis for
lange pendlerrejser,
• Prisprincipper fastlagt for enkeltbilletter og
pendlerkort
• Interessentinddragelse og informations-
kampagner fra december 2015. Fokus på
områder og kundegrupper med mange
ændringer. Informationspjece udarbejdet og
udsendt til offentligheden april 2016
• Møder med Passagerpulsen siden efteråret
2015
5
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 205: Movias og Incentives præsentationer fra orienteringsmødet om Takst Sjælland, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1727438_0006.png
Hvad er sket og sker i 2017
• Teknisk er det gået godt.
• Takst Sjælland trådte i kraft som
planlagt 15. januar
• DOT Mobilapp udvides til hele
Sjælland til marts
• Rejsekort kombikort (Pendler kombi)
klar 1. juni
6
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 205: Movias og Incentives præsentationer fra orienteringsmødet om Takst Sjælland, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1727438_0007.png
Kritik af bortfald af alle-zoners princippet
med højere priser og reduceret rejseret
I Hovedstadsområdet har pendlere fra Nordsjælland og Stevns haft fordel af, at man
højest skulle betale for 9 zoner, uanset rejsens længde. Passagererne skal nu som
andre rejsende betale efter antal zoner. Prisstigningerne afbødes for pendlerne af:
• Fugleflugt: Periodekort (over 8 zoner) prissættes efter, hvor mange zoner der er i
fugleflugtsafstand fra start til slut, modsat tidligere, hvor der betales for alle
gennemkørte zoner.
• Prisreduktion: taksterne for periodekort for 10-13 zoner reduceres en smule.
• Fri zone 001: Pris for periodekort på 10 zoner eller derover, med start eller slut i
zone 001 (København), reduceres med én zone.
• Fri zone 057: Pendlere med lange pendlerkort fra den sydlige del af Stevns får
reduceret prisen med én zone.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 205: Movias og Incentives præsentationer fra orienteringsmødet om Takst Sjælland, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1727438_0008.png
Pensionister, der rejser på tværs af
Sjælland, får ændrede priser. Bortfald af
Rejsekort pensionistrabat og 65 billet
billigdag – Tilkomst off peak på rejsekort
Pensionistpriser - kr/rejse
Nykøbing F -
Roskilde
Vordingborg -
Køge
Næstved -
København
0
10
20
30
40
50
60
70
80
65 billet
90
Rejsekort off peak
Rejsekort
65 billet billigdag
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 205: Movias og Incentives præsentationer fra orienteringsmødet om Takst Sjælland, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1727438_0009.png
Flest ændringer for rejsende på Syd-
sjælland, Lolland og Falster.
Taksterne pr. rejsekortzone har historisk været højere i det gamle Storstrøms Amt
end i resten af Movias område. En takstharmonisering ville derfor betyde
væsentlige indtægtstab for kommunerne i området.
Transportministeren foreslog oktober 2015, at det blev håndteret ved at øge antallet
af zoner. Det er nu gennemført, så priserne er ens i Takst Sjælland, og zonerne er
på størrelse med zonerne i Vestsjælland.
For pendlere i området er mængderabat (rabattrin) på rejsekort samtidig erstattet
med pendlerkort (periodekort), og pensionistrabatten på rejsekort er bortfaldet. I
stedet kan pensionisterne købe pensionistperiodekort med høj rabat
Samlet set betyder det meget store ændringer for kunderne i dette område, hvor 37
pct får prisstigninger over 5 pct. – og hver 9. får prisstigninger på mere end 25 pct.
Men samtidig får 28 pct. prisfald på mindst 5 pct.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 205: Movias og Incentives præsentationer fra orienteringsmødet om Takst Sjælland, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1727438_0010.png
Pensionister i Sydsjælland, Lolland
og Falster får pensionistkort
Kritik af bortfald af pensionistrabat på
rejsekort.
Pensionister, der kun bruger kollektiv
trafik, får gavn af et pensionistkort,
svarende til ”mimrekortet” i
Eksempel 1. Lavfrekvent.
Rejser pr. måned: 8 lokale rejser (2 zoner) +
2 rejser (9 zoner).
Pris pr. måned i 2016: 125 kr. (Rejsekort m. rabat)
Pris pr. måned i 2017: 227 kr. (Rejsekort)
Eksempel 2. Mellemfrekvent
Rejser pr. måned: 16 lokale rejser (2 zoner) +
4 rejser pr. måned (9 zoner)
Pris pr. måned i 2016:: 245 kr. (Rejsekort m. rabat)
Pris pr. måned i 2017: 280 kr. (Pensionistkort)
Eksempel 3. Højfrekvent
Rejser pr. måned: 30 rejser pr. måned (9 zoner)
Pris pr. måned i 2016: 769 kr. (Rejsekort m. rabat)
Pris pr. måned i 2017: 280 kr. (Pensionistkort)
Hovedstaden og Vestsjælland for
knap 5 kr dagligt for 3 zoner og knap
10 kr dagligt for alle zoner 200 – 299.
Pensionister, der bruger kollektiv
sjældent, eksempelvis som
supplement til egen bil, kommer til at
betale mere end før Takst Sjælland.
10
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 205: Movias og Incentives præsentationer fra orienteringsmødet om Takst Sjælland, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1727438_0011.png
Beregnede kundekonsekvenser
%-vise prisændringer
Kundekonsekvenser (pr. takstsæt)
Prisændring
Prisfald, mere end -25%
Prisfald, -15% til -25%
Prisfald, -10% til -15%
Prisfald, -5% til -10%
Uændret (+/- 5%)
Prisstigning, 5% til 10%
Prisstigning, 10% til 15%
Prisstigning, 15% til 25%
Prisstigning, mere end 25%
I alt
Antal rejser
Hovedstads-
området
0%
0%
0%
0%
97%
1%
0%
1%
0%
100%
236
Syd-
sjælland
9%
7%
5%
7%
36%
2%
20%
4%
11%
100%
5
Vest-
sjælland
0%
0%
0%
0%
80%
0%
20%
0%
0%
100%
8
DSB's
takstsæt
20%
15%
6%
10%
34%
2%
3%
4%
7%
100%
10
Hele
Sjælland
1%
1%
0%
1%
93%
1%
2%
1%
1%
100%
259
Andel af
omsætning
-0,05%
0,3%
Provenukonsekvenser (pr. selskab)
(mio. kr. pr. år)
DSB S-tog
DSB F&R
DSB Øresund
DSB i alt
Movia H
Movia V
Movia S
Movia i alt
Metroselskabet
Alle selskaber
Kort sigt
25
-37
4
-7
10
0
-6
3
2
-2
Lang sigt
31
-27
5
9
12
0
-5
7
2
18
Omsætning
2.502
1.844
861
5.207
Noter:
Inkl. udfasning pendlerrabat i DSB Plus og længdeberegningsprincip for lange rejser (opdateret januar 2017).
Alle tal er behæftet med usikkerhed.
Omsætning for alle selskaber baseret på selskabernes samlede omsætning på Sjælland i 2016.
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 205: Movias og Incentives præsentationer fra orienteringsmødet om Takst Sjælland, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1727438_0012.png
Detaljerede kundekonsekvenser
Absolutte prisændringer, kr. pr. tur
Alle kunder
Prisændring
Prisfald, mere end -40 kr.
Prisfald, -20 kr. til -40 kr.
Prisfald, -10 kr. til -20 kr.
Prisfald, -5 kr. til -10 kr.
Prisfald, -4 kr. til -5 kr.
Prisfald, -3 kr. til -4 kr.
Prisfald, -2 kr. til -3 kr.
Prisfald, -1 kr. til -2 kr.
Prisfald, 0 kr. til -1 kr.
Uændret pris
Prisstigning, 0 kr. til 1 kr.
Prisstigning, 1 kr. til 2 kr.
Prisstigning, 2 kr. til 3 kr.
Prisstigning, 3 kr. til 4 kr.
Prisstigning, 4 kr. til 5 kr.
Prisstigning,
Prisstigning,
kr.
Prisstigning,
kr.
Prisstigning,
kr.
I alt
Mio. rejser pr. år
5 kr. til 10 kr.
10 kr. til 20
20 kr. til 40
mere end 40
Hovedstads-
området
0,0%
0,0%
0,0%
0,0%
0,0%
0,0%
0,0%
0,0%
0,6%
77,8%
17,4%
2,7%
0,2%
0,1%
0,5%
0,2%
0,4%
0,2%
0,0%
100%
236
Syd-
sjælland
0,0%
0,0%
0,0%
4,3%
5,2%
4,0%
3,4%
8,6%
8,9%
27,5%
2,9%
5,8%
14,6%
3,3%
3,4%
5,5%
2,3%
0,3%
0,0%
100%
5
Vest-
sjælland
0,0%
0,0%
0,0%
0,0%
0,1%
0,1%
0,2%
0,8%
19,9%
45,0%
20,1%
13,8%
0,0%
0,0%
0,0%
0,0%
0,0%
0,0%
0,0%
100%
8
DSB's
takstsæt
3,1%
8,8%
10,0%
16,5%
3,4%
6,0%
5,9%
1,8%
1,8%
21,3%
2,2%
0,9%
2,2%
1,1%
1,0%
4,4%
5,3%
3,4%
0,8%
100%
10
Hele
Sjælland
0,1%
0,3%
0,4%
0,7%
0,2%
0,3%
0,3%
0,3%
1,4%
73,6%
16,6%
3,0%
0,6%
0,2%
0,6%
0,5%
0,7%
0,3%
0,1%
100%
259
Mio. rejser pr. år
0,3
0,9
1,0
1,9
0,6
0,8
0,8
0,7
3,7
190,3
42,9
7,7
1,4
0,4
1,4
1,2
1,7
0,7
0,1
259
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 205: Movias og Incentives præsentationer fra orienteringsmødet om Takst Sjælland, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1727438_0013.png
Kundekonsekvenser og
provenubidrag for
unge
Kundekonsekvenser for unge (pr. takstsæt)
Prisændring
Prisfald, mere end -25%
Prisfald, -15% til -25%
Prisfald, -10% til -15%
Prisfald, -5% til -10%
Uændret (+/- 5%)
Prisstigning, 5% til 10%
Prisstigning, 10% til 15%
Provenubidrag fra unge
Hovedstads-
området
Syd-
sjælland
Vest-
sjælland
DSB's
takstsæt
Hele
Sjælland
(mio. kr. pr. år)
Provenubidrag
Samlet omsætning
før Takst Sjælland
Kort sigt
-7
664
Lang sigt
-7
664
0%
0%
0%
0%
100%
0%
0%
1%
1%
1%
1%
95%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
96%
0%
4%
3%
4%
2%
2%
77%
1%
2%
0%
0%
0%
0%
98%
0%
0%
Prisstigning, 15% til 25%
Prisstigning, mere end 25%
I alt
Antal rejser, mio.
0%
0%
100%
32
0%
0%
100%
1,5
0%
0%
100%
1,5
3%
5%
100%
3,0
0%
1%
100%
38
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 205: Movias og Incentives præsentationer fra orienteringsmødet om Takst Sjælland, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1727438_0014.png
Kundekonsekvenser og
provenubidrag for
pensionister
Kundekonsekvenser for pensionister (pr. takstsæt)
Prisændring
Prisfald, mere end -25%
Prisfald, -15% til -25%
Prisfald, -10% til -15%
Prisfald, -5% til -10%
Uændret (+/- 5%)
Prisstigning, 5% til 10%
Prisstigning, 10% til 15%
Provenubidrag fra pensionister
Hovedstads-
området
Syd-
sjælland
Vest-
sjælland
DSB's
takstsæt
Hele
Sjælland
(mio. kr. pr. år)
Provenubidrag
Samlet omsætning
før Takst Sjælland
Kort sigt
2
272
Lang sigt
3
272
0%
0%
0%
0%
100%
0%
0%
64%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
90%
0%
10%
13%
13%
6%
6%
8%
3%
4%
1%
0%
0%
0%
97%
0%
0%
Prisstigning, 15% til 25%
Prisstigning, mere end 25%
I alt
Antal rejser
0%
0%
100%
38
0%
36%
100%
0,6
0%
0%
100%
1,4
12%
35%
100%
0,5
0%
1%
100%
41
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 205: Movias og Incentives præsentationer fra orienteringsmødet om Takst Sjælland, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1727438_0015.png
Presse om Takst Sjælland
Registrerede presseindslag og artikler august 2016 - februar 2017
45
Antal artikler og indslag
40
35
30
25
20
15
10
5
0
31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52
1
2
3
4
5
6
7
2016
Uge nr
Antal presseindslag
2017
15
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 205: Movias og Incentives præsentationer fra orienteringsmødet om Takst Sjælland, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1727438_0016.png
Aktivitet i kundecentre og på
rejseplanen
Selskab
Movia
DSB
Aktivitet i kundecentre m.v.
16/1: + 33 pct.
19/1: Normalt niveau
16/1: + 50 pct.
17/1: + 30 pct.
18/1: Normalt niveau
Gennemsnitlige henvendelser pr. dag om
takster og zoner:
December: 10,
Januar: 11
15/1: + 66 pct. flere prisvisninger
19/1: Normalt niveau
Uge 3: + ca. 33 pct.
Uge 4: Normalt niveau
Metro
Rejseplanen
web + app
Rejsekort
Kundecenter
16
TRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 205: Movias og Incentives præsentationer fra orienteringsmødet om Takst Sjælland, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1727438_0017.png
Det videre
arbejde med
Takst Sjælland
• Evaluering i 2017-18
• Kundetilfredshed
• Provenueffekt
• Antal rejser
• 2. etape
• Harmonisering for pensionister
• Ungdomskort
• Kvalitetstillæg til metroen
17