Europaudvalget 2016-17
EUU Alm.del
Offentligt
1769967_0001.png
Udenrigsministeriet
Folketingets Europaudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Bilag
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
2017 - 23261
Brexit-sekretariatet
15. juni 2017
EUU alm. del
svar på spørgsmål 137 fra Erik Christensen
stillet den 24. maj 2017 til udenrigsministeren
Spørgsmål
Som opfølgning på udenrigsministerens forelæggelse af rådsmøde
(almindelige anliggender) den 22. maj 2017 i Europaudvalget den 19. maj
2017 bedes udenrigsministeren redegøre for, hvorvidt en delaftale
mellem EU og UK om borgernes rettigheder kan komme på tale,
uafhængigt af den samlede aftale om UK’s udtræden af EU-samarbejdet.
Ministeren bedes endvidere redegøre for den mulige situation, at EU og
UK ikke kan nå til enighed om det finansielle mellemværende, og at UK
derfor forlader EU uden en samlet aftale, herunder hvordan regeringen i
så fald vil forholde sig bl.a. i forhold til en delaftale mellem EU og UK
om borgernes rettigheder.
Svar
Fra dansk side støtter vi fasetilgangen, som de europæiske stats- og
regeringschefer fastlagde den 29. april 2017 i form af EU27’s
retningslinjer for forhandlingerne med Storbritannien.
Fasetilgangen til forhandlingerne er tilrettelagt for at sikre de bedst
mulige rammer for, at Storbritanniens udtræden af EU sker på ordentlig
vis. Storbritanniens udtræden kommer til at omfatte en række væsentlige
og komplicerede emner, hvor manglende afklaring af rammerne kan
have alvorlige konsekvenser for borgere og virksomheder i både EU27
og Storbritannien. Manglende afklaring kan skabe stor usikkerhed, som
vil besværliggøre forhandlingerne om det fremtidige forhold.
Sikring af borgernes rettigheder er højt prioriteret i EU27. Dette afspejles
også i retningslinjerne, hvor afklaring af rettigheder er nævnt først.
EUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 137: Spm. om, hvorvidt en delaftale mellem EU og UK om borgernes rettigheder kan komme på tale, uafhængigt af den samlede aftale om UK’s udtræden af EU-samarbejdet, til udenrigsministeren
2
Med fasetilgangen skaber vi først et overblik over principperne for
bodelingen. Herefter kan vi brede forhandlingerne ud til også at omfatte
spørgsmålet om det fremtidige forhold mellem EU27 og Storbritannien.
Fra regeringens side går vi til forhandlingerne med ønske om, at der
indgås en aftale mellem EU27 og Storbritannien, og at der så tidligt i
forhandlingerne som muligt opnås enighed om de overordnede
principper for bodelingen.
Indgåelse af delaftaler undervejs i forhandlingerne vil øge risikoen for, at
der ikke opnås aftale om en samlet ordnet udtræden, hvilket hverken er i
EU27’s
eller UK’s interesse.
Vi bør i øvrigt ikke undervurdere, hvor kompliceret det kan blive at lave
en aftale, som rent faktisk sikrer borgernes aftalte rettigheder. Det er
eksempelvis afgørende, at der aftales håndhævelsesmekanismer i tilfælde
af, at en af aftalens parter ikke lever op til aftalens indhold.
Regeringen er af
den opfattelse, at EU27’s retningslinjer og
udmøntningen i form af Rådets forhandlingsmandat til Kommissionen
netop sigter mod at sikre rettigheder for EU-borgere i UK og UK-
borgere i EU27, der har benyttet den frie bevægelighed.
Det bemærkes, at der fra Storbritanniens side ikke har været detaljerede
udmeldinger om de britiske ønsker til de overordnede principper for
bodelingen eller en aftale om borgernes rettigheder. Dog har
Storbritanniens Secretary of State for Exiting the European Union,
David Davis, den 30. maj udtalt til LBC Radio, at EU27’s
udspil til
principper for en aftale om borgernes rettigheder
satte kravene ”latterligt
højt for EU-borgere”.