Europaudvalget 2016-17
EUU Alm.del
Offentligt
1701978_0001.png
Lovafdelingen
Folketinget
Europaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
13. december 2016
EU-retskontoret
Lisbeth Gro Nielsen
2016-0032/06-0063
2139386
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 21 (Alm. del), som Folketin-
gets Europaudvalg har stillet til justitsministeren den 18. november 2016.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem (MFU) Nick Hækkerup
(S).
Søren Pape Poulsen
/
Katrine Ledam Rasmussen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
EUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 21: MFU spm. om Danmarks muligheder for at udtræde af Schengen-samarbejdet, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
Spørgsmål nr. 21 (Alm. del) fra Folketingets Europaudvalg:
”Vil ministeren beskrive Danmarks muligheder for at udtræde
af Schengen-samarbejdet, herunder hvilke ændringer det vil
kræve af eksisterende EU-retsakter?”
Svar:
1.
Det følger af artikel 51 i Traktaten om Den Europæiske Union (TEU), at
protokollerne til traktaterne, herunder Schengen-protokollen og protokol-
len om Danmarks stilling, udgør en integreret del af Lissabon-Traktaten.
Schengen-samarbejdet blev oprindeligt etableret som et samarbejde uden
for EU-rettens rammer. Med Amsterdam-Traktaten blev Schengen-
samarbejdet integreret i traktatens afsnit om retlige og indre anliggender.
Schengen-samarbejdet blev dermed omfattet af retsforbeholdet.
Det følger af artikel 3 i Protokol (nr. 19) om Schengen-reglerne som inte-
greret i den Europæiske Union (Schengen-protokollen), at Danmarks del-
tagelse i vedtagelsen af foranstaltninger, der udgør en udbygning af
Schengen-reglerne, samt gennemførelsen og anvendelsen af disse foran-
staltninger i Danmark er omfattet af de relevante bestemmelser i protokol-
len om Danmarks stilling.
Det fremgår af artikel 2 i Protokol (nr. 22) om Danmarks stilling, at ingen
af bestemmelserne i tredje del, afsnit V, i Traktaten om Den Europæiske
Unions funktionsmåde (TEUF) eller foranstaltninger vedtaget eller inter-
nationale aftaler indgået i henhold til dette afsnit er bindende for eller fin-
der anvendelse i Danmark.
Efter artikel 4 i protokollen om Danmarks stilling træffer Danmark inden
seks måneder efter, at Rådet har truffet foranstaltning om et forslag om
eller initiativ til udbygning af Schengen-reglerne, som er omfattet af
TEUF, tredje del, afsnit V, beslutning om, hvorvidt Danmark vil gennem-
føre denne foranstaltning i sin nationale lovgivning (den såkaldte ”Schen-
gen-teknikalitet”).
Hvis Danmark beslutter sig herfor, vil denne foranstaltning skabe en folke-
retlig forpligtelse mellem Danmark og de øvrige medlemsstater, der er
bundet af foranstaltningen.
2
EUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 21: MFU spm. om Danmarks muligheder for at udtræde af Schengen-samarbejdet, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
Hvis Danmark beslutter ikke at gennemføre en rådsforanstaltning om et
forslag om eller initiativ til udbygning af Schengen-reglerne, følger det af
bestemmelsen, at de medlemsstater, der er bundet af foranstaltningen, og
Danmark overvejer, hvilke passende foranstaltninger der skal træffes.
2.
Danmarks udtræden af Schengen-samarbejdet vil kunne ske på følgende
måder:
Som nævnt følger det af artikel 4 i protokollen om Danmarks stilling, at
hvis Danmark beslutter ikke at gennemføre en rådsforanstaltning om et
forslag om eller et initiativ til udbygning af Schengen-reglerne, skal de
medlemsstater, der er bundet af foranstaltningen, og Danmark overveje,
hvilke passende foranstaltninger der skal træffes. Dette kan ultimativt be-
tyde ekskludering af Danmark fra Schengen-samarbejdet.
En anden mulighed for Danmarks udtræden af Schengen-samarbejdet vil
være at ændre protokollen om Danmarks stilling. Dette forudsætter en æn-
dring af traktaten efter artikel 48 i TEU, hvilket kræver, at alle EU-
medlemsstater er enige herom.
3