Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del
Offentligt
1770529_0001.png
Talepunkt til forelæggelse i Folketingets
Europaudvalg og Finansudvalg 14. juni
12. juni 2017
Indledning
Vi er nu nået til at vedtage de årlige landespecifikke anbefa-
linger til alle EU-landene. Det er en central del af den øko-
nomisk-politiske koordinering i EU. Med de nye anbefalinger
følger vi op på den horisontale diskussion om implemente-
ringen af sidste års anbefalinger og reformindsatsen generelt
på ECOIN 21. marts. Det er således en øvelse, hvor vi på
baggrund af hinandens ideer og nationale erfaringer med re-
former får fastsat nogle pejlemærker, der kan hjælpe til at
målrette reformarbejdet i de enkelte EU-lande.
Anbefalingerne vedtages på et bagtæppe af økonomisk frem-
gang i Europa: Væksten i EU har ligget på ca. 2 pct. siden
2014 og forudses at gøre det samme i de kommende år. Be-
skæftigelsen i EU er steget med godt 1 pct. årligt siden 2014.
Og ledigheden i EU ventes i år tilbage på gennemsnittet for
perioden 2003-07 (godt 8,5 pct.) og forventes fortsat at falde.
Generelt nærmer EU-landene sig en situation med fuld kapa-
citetsudnyttelse.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 400: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 14/6-2017 om det europæiske semester, til finansministeren
Side 2 af 8
Udsigter for vækst, beskæftigelse og ledighed er marginalt
forbedret i Kommissionens seneste prognose sammenholdt
med den foregående prognose, både for EU og eurolandene.
De tiltagende positive takter i
EU’s
økonomi skal blandt an-
det ses i lyset af de seneste års reformer (kombineret med den
meget lempelige pengepolitik).
Der er dog fortsat betydelige udfordringer og stor forskel fra
land til land. Flere EU-lande kæmper stadig med høj arbejds-
løshed og væksten holdes tilbage af en underliggende svag
udvikling i produktiviteten, høje ubalancer fra kriseårene og i
nogle lande en fortsat svag banksektor tynget af store be-
holdninger misligholdte lån.
Den demografiske udvikling i Europa stiller stadig større krav
til indretningen af vores arbejdsmarkeder og pensionssyste-
mer, hvis vi vil bevare det høje velfærdsniveau, vi har i dag.
Den politiske usikkerhed er blevet større i det forgangne år,
og den lempelige pengepolitik og de lave renter, som har væ-
ret med til at understøtte opsvinget, vil ikke vare ved.
Selvom der gradvist er kommet bedre styr på de offentlige
finanser, er de stadig for svage til at modstå nye tilbageslag.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 400: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 14/6-2017 om det europæiske semester, til finansministeren
Side 3 af 8
Den mest presserende konsolidering for at få de faktiske un-
derskud tilbage under 3 pct. af BNP i halen på krisen er nået
langt: I 2011 var der 24 lande med henstillinger, nu er der
snart kun fire lande, der fortsat er i proceduren for ufor-
holdsmæssigt store underskud.
Men der er stadig for mange lande med for høj offentlig gæld
og for store strukturelle underskud: Over halvdelen af lande-
ne har endnu ikke opnået deres egne mellemfristede mål for
den strukturelle saldo. I den nuværende situation, hvor de al-
lerfleste økonomier nærmer sig deres potentiale, burde de of-
fentlige finanser være betydeligt bedre konsolideret.
Nogle tror fortsat, at kortsigtede finanspolitiske lempelser er
svaret på
EU’s
udfordringer. Det er forkert. Nogle argumen-
terer også for, at integration blandt eurolandene er svaret på
udfordringerne. Men hverken finanspolitiske lempelser eller
mere integration kan løse de europæiske økonomiers udfor-
dringer, der primært er af
strukturel
karakter. Der er behov for
strukturreformer,
hvis vi skal styrke vækstpotentialet og sikre en
mere velfungerende ØMU.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 400: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 14/6-2017 om det europæiske semester, til finansministeren
Side 4 af 8
Det bedste man kan gøre med finanspolitikken er dels at sik-
re en mere vækstvenlig sammensætning af de offentlige fi-
nanser og dels sikre strukturel balance, så der opbygges fi-
nanspolitiske buffere. Det vil være det bedste værn mod
fremtidige tilbageslag og usikkerhed.
Derfor skal vi fortsætte reformarbejdet og benytte dette års
anbefalinger til at holde hinanden fast på reformsporet.
Jeg vil i det følgende først komme ind på Kommissionens
anbefalinger og generelle prioriteter for den økonomiske poli-
tik i EU-landene. Derefter anbefalingerne til Danmark.
Overordnet om Kommissionens anbefalinger
Kommissionen offentliggjorde 22. maj sine bud på landespe-
cifikke anbefalinger til EU-landene.
Anbefalingerne afspejler bl.a. Kommissionens prioriteter fra
vækstundersøgelsen om fremme af investeringer, gennemfø-
relse af strukturreformer og ansvarlig finanspolitik.
Anbefalingerne afspejler også de landespecifikke udfordringer
identificeret i Kommissionens landerapporter fra februar,
herunder makroøkonomiske ubalancer i nogle lande.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 400: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 14/6-2017 om det europæiske semester, til finansministeren
1770529_0005.png
Side 5 af 8
EU-lande med store udfordringer, herunder alvorlige ubalan-
cer, bliver anbefalet en relativt omfattende politisk indsats.
For EU-lande med mindre alvorlige udfordringer, lægges der
op til færre og mere målrettede anbefalinger.
Selvom anbefalingerne varierer i omfang og karakter, kan der
alligevel peges på nogle overordnede tendenser:
Mange lande modtager anbefalinger til finanspolitikken.
De 17 lande i den forebyggende del af Stabilitets- og Vækst-
pagten, som ikke ventes at leve op til deres mellemfristede
mål, anbefales strukturelle budgetforbedringer i 2018.
Spanien og Frankrig, som er i den korrigerende del af Stabili-
tets- og Vækstpagten, anbefales at overholde kravene i deres
henstillinger for at bringe underskuddet under 3 pct. af BNP
inden for deres respektive frister.
Tyskland og Nederlandene anbefales at benytte finanspolitik-
ken og strukturpolitikken til at styrke vækstpotentialet og un-
derstøtte den indenlandske efterspørgsel under hensyntagen
til landenes mellemfristede mål for den strukturelle saldo.
Tyskland anbefales konkret at øge de offentlige investeringer.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 400: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 14/6-2017 om det europæiske semester, til finansministeren
1770529_0006.png
Side 6 af 8
Flere lande anbefales også at styrke holdbarheden af pensi-
onssystemerne (Litauen, Luxembourg, Portugal, Polen, Slo-
venien og Østrig).
Der er i flere anbefalinger også et fokus på arbejdsmarkedsre-
former og behovet for at nedbringe ledigheden, øge beskæfti-
gelsen og sikre social inklusion.
Der bl.a. tale om anbefalinger om at forbedre den aktive ar-
bejdsmarkedspolitik. Og anbefalinger om at styrke integratio-
nen af udsatte grupper på arbejdsmarkedet.
For flere lande lægges der også op til anbefalinger med fokus
på at forbedre investerings- og erhvervsklimaet.
Det drejer sig bl.a. om tiltag til at forbedre virksomhedernes
adgang til finansiering. Og tiltag til at forbedre den offentlige
administration.
Flere anbefalinger har også fokus på at styrke produktiviteten.
Det udmønter sig bl.a. i forslag til anbefalinger om at øge
konkurrencen på service- og produktmarkederne.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 400: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 14/6-2017 om det europæiske semester, til finansministeren
1770529_0007.png
Side 7 af 8
Anbefalingen til Danmark
Vender vi blikket mod Danmark, så er vi netop et af de lan-
de, hvor Kommissionen vurderer, der kan gøres mere for at
øge produktiviteten.
Kommissionen lægger således op til en anbefaling til Dan-
mark om at fremme konkurrencen i den indenlandsk oriente-
rede servicesektor.
Det er på linje med tidligere års anbefalinger til Danmark og
stemmer godt overens med regeringens dagsorden.
Styrket produktivitet er centralt for vækstpotentialet i Dan-
mark. Og øget konkurrence i servicesektoren er en del af løs-
ningen.
Regeringen ser løbende på mulighederne for at sikre en mere
effektiv regulering, der mindsker byrderne for virksomheder-
ne og fremmer sund konkurrence.
EU-Kommissionen har i modsætning til tidligere år ikke lagt
op til en specifik finanspolitisk anbefaling til Danmark.
Det er jeg ganske tilfreds med. Det er dog også en påmindel-
se om at fastholde den ansvarlige linje i finanspolitikken og
blive ved med at lave reformer, der styrker dansk økonomi.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 400: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 14/6-2017 om det europæiske semester, til finansministeren
Side 8 af 8
Afslutning
Kommissionens udkast til udtalelser og anbefalinger skal i
denne uge drøftes af beskæftigelsesministrene og i ECOFIN.
Det Europæiske Råd vil skulle tilslutte sig anbefalingerne på
topmødet 22.-23. juni, inden de vedtages endeligt af ECO-
FIN. Landene forventes herefter at tage højde for anbefalin-
gerne i deres økonomiske politik.
Anbefalingerne vedtages ved
et såkaldt ”følg eller forklar”
princip: Rådet skal offentligt forklare og begrunde de ændrin-
ger, som måtte blive vedtaget med kvalificeret flertal i forhold
til Kommissionens udkast til anbefalinger.
Det er forventningen, at landene generelt støtter Kommissi-
onens udspil til anbefalinger samt overordnede prioriteter, og
at Rådet derfor kun i begrænset omfang vil justere i udspillet.
Det er også forventningen, at der på DER generelt vil være
tilslutning til den enighed, som måtte kunne opnås i Rådet.
Nu skal vi så hver især gøre vores hjemmearbejde og følge op
på vores respektive anbefalinger, så vi også i de kommende år
vil opleve stigende vækst og beskæftigelse.
Tak for ordet.