Retsudvalget 2016-17
REU Alm.del
Offentligt
1721590_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
7. november 2016
Politikontoret
Bjarke Gano
2016-0030-4827
2071134
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 896 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 13. september 2016.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Søren Pind
/
Jesper Jarnit
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 284: Spm. om ministeren kan redegøre for, om der findes eksempler i 2014, 2015 og 2016 på, at politiet ikke har underrettet forsvaret om rammerne for opgavens løsning, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 896 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Kan ministeren oplyse, om der i forbindelse med anholdelses-
aktionen i Tårnby om morgenen den 1. september 2016, hvor
en mistænkt blev ramt af skud og siden afgik ved døden, optrå-
dte militært personel i samarbejde med den politistyrke, der var
til stede på og omkring anholdelsesstedet? I bekræftende fald
ønskes oplyst, hvilken bevæbning, hvilke opgaver og hvilke
beføjelser dette personel havde under aktionen, samt hvilken
type militært personel der var tale om, og hvordan Den Uaf-
hængige Politiklagemyndighed er stillet i forhold til at indhen-
te forklaringer fra dette personel.”
Svar:
1.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Politiets Efterretningstjeneste (PET), som har oplyst følgende:
”PET´s opgave er bl.a. at yde bistand til det øvrige politi, jf.
PET-lovens § 1, stk. 1, nr. 4. PET yder således politikredsene
assistance i forbindelse med bl.a. særlige politiindsatser, herun-
der særligt farlige anholdelser. PET’s bistand til politikredsene
er som udgangspunkt forbeholdt opgaver, hvor løsningen kræ-
ver helt særlige kompetencer eller ekspertise, som det ikke vil
være praktisk muligt at oparbejde og vedligeholde på det for-
nødne niveau i alle politikredse.
Den altovervejende hovedregel er, at løsningen af politimæssi-
ge opgaver foretages af politiets personale og med materiel,
som politiet råder over. I særlige situationer kan politiet imid-
lertid få bistand til opgaveløsningen fra andre myndigheder,
herunder forsvaret. Forsvaret kan således efter omstændighe-
derne bidrage til PET’s ovennævnte bistand til politikredsene.
I forhold til forsvarets hjælp til politiet sondres der mellem ”al-
mindelig hjælp” og ”særlig hjælp”. Almindelig hjælp er be-
grænset til bistand, som ikke påregnes at indebære risiko for, at
forsvarets personale vil skulle foretage indgreb eller anvende
magt over for civile. Ved særlig hjælp forstås bistand til poli-
tiets myndighedsudøvelse med henblik på opretholdelse af sik-
kerhed, fred og orden eller forhindring og efterforskning af
strafbare forhold, når der kan blive tale om at bistå politiet di-
rekte i forbindelse med indgreb eller magtanvendelse over for
civile.
Forsvarets særlige hjælp til politiet ydes alene på baggrund af
en konkret anmodning fra politiet. Bortset fra tilfælde, hvor
øjeblikkelig hjælp er påkrævet, må anmodning om særlig hjælp
2
REU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 284: Spm. om ministeren kan redegøre for, om der findes eksempler i 2014, 2015 og 2016 på, at politiet ikke har underrettet forsvaret om rammerne for opgavens løsning, til justitsministeren
ikke fremsættes uden indhentet bemyndigelse fra justitsmini-
steren.
Varetagelsen af politimæssige opgaver sker under politiets le-
delse, ligesom det er politiet, der er ansvarlig for opgavens løs-
ning i overensstemmelse med de regler, der gælder for politiets
virksomhed. Det påhviler i den forbindelse politiet at underret-
te forsvaret om rammerne for opgavens løsning, f.eks. i forhold
til magtmidler og magtanvendelse.
PET kan ikke inden for rammerne af et folketingsspørgsmål
oplyse, hvilke konkrete opgaver der har givet PET anledning
til at anmode om assistance fra forsvaret, eller hvordan sådan
assistance nærmere bliver tilrettelagt, idet sådanne oplysninger
kan virke afslørende i forhold til PET´s arbejdsmetoder.”
2.
Justitsministeriet kan angående Den Uafhængige Politiklagemyndigheds
mulighed for at indhente forklaringer fra militærpersonel oplyse, at efter-
forskning af sager, hvor der er indgivet anmeldelse eller i øvrigt er opstået
formodning om strafbare forhold, som udgangspunkt forestås af politiet ef-
ter reglerne i retsplejelovens kapitel 67-75 b.
Det følger imidlertid af reglerne i retsplejelovens kapitel 93 c, at sager,
hvor der er indgivet anmeldelse eller i øvrigt er opstået formodning om
strafbare forhold begået af politipersonale i tjenesten, som udgangspunkt
efterforskes af Den Uafhængige Politiklagemyndighed. Politiklagemyndig-
heden iværksætter endvidere efterforskning i sager, hvor en person er afgå-
et ved døden eller kommet alvorligt til skade som følge af politiets indgri-
ben.
Den Uafhængige Politiklagemyndighed udøver ved behandlingen af de
nævnte sager de beføjelser, der ellers tilkommer politiet i henhold til rets-
plejeloven. Politiklagemyndigheden kan således bl.a. foretage afhøringer,
men kan ligesom politiet ikke pålægge nogen at afgive forklaring. Politik-
lagemyndigheden kan i den forbindelse også – i overensstemmelse med
retsplejelovens regler – foretage vidneafhøring af militært personel, der har
deltaget i løsningen af politimæssige opgaver, som giver anledning til ef-
terforskningsskridt hos politiklagemyndigheden.
Reglerne om behandling af militære straffesager fremgår af militær rets-
plejelov.
3