Udenrigsudvalget 2016-17
URU Alm.del
Offentligt
1790235_0001.png
Udenrigsudvalget 2016-17
URU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 277
Offentligt
Folketingets Udenrigsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
14. september 2017
Besvarelse af spørgsmål 277 alm. del stillet af udvalget den 18. august
2017 efter ønske fra Christian Juhl (EL).
Spørgsmål:
Regimerne i golfstaterne Saudi-Arabien, Oman, Qatar og De Forenede
Arabiske Emirater har købt dansk masseovervågningsteknologi. Ifølge
dokumenter fra Erhvervsstyrelsen skal teknologien bruges til ”national
sikkerhed og efterforskning af alvorlige forbrydelser”. Men de
danske
myndigheder har også godkendt salg af systemet til kongedømmet Ma-
rokko og Algeriet. Det kan Information og BBC afsløre på baggrund af
aktindsigter fra Erhvervsstyrelsen, jf. f.eks. denne artikel fra Information -
https://www.information.dk/indland/2017/06/danmark-gav-regimerne-
algeriet-marokko-lov-koebe-overvaagningsteknologi.
A) Mener ministrene, at det er ok at eksportere udstyret til Marokko?
B) Kan ministrene garantere, at udstyret ikke bruges i Vestsahara?
C) Hvis udstyret bruges i Vestsahara, er der så ikke en betydelig risiko
for, at det vil være i strid med folketingsvedtagelsen om Vestsahara fra
maj sidste år (V 79, 2015-16).
Svar:
Ad A)
Lad mig starte med at fremhæve, at Erhvervsstyrelsen er ansvarlig myn-
dighed for sagsbehandlingen på eksportkontrolområdet, og at Erhvervs-
ministeriets departement eller jeg ikke er involveret i behandlingen af de
konkrete ansøgninger.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
Som jeg har oplyst på det lukkede samråd AO den 16. august 2017 og i
besvarelsen af spørgsmål 220 (URU alm del 2016-17)
danner EU’s dual-
use forordning grundlag for Erhvervsstyrelsens sagsbehandling på ek-
sportkontrolområdet. For at tilvejebringe beslutningsgrundlaget for de
enkelte afgørelser samarbejder Erhvervsstyrelsen med andre myndighe-
der. Politiets Efterretningstjeneste og Forsvarets Efterretningstjeneste
høres med henblik på at vurdere, om der foreligger kritiske efterretnings-
oplysninger om bl.a. købere og slutbrugere i handlen. Udenrigsministeriet
høres i de sager, hvor udenrigs- og sikkerhedspolitiske hensyn vurderes at
spille en rolle, og hvor det er
relevant at inddrage kriterierne i EU’s
vå-
URU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 281: Spm. om, hvornår man ifølge EU retningslinjerne skal afvise salg af dual-use produkter til tredjelande, til udenrigsministeren
2/2
beneksportkontrolregler, herunder hensynet til menneskerettigheder.
Konkret høres Udenrigsministeriet altid i sager, hvis slutbrugeren er en
militær myndighed eller statslig sikkerhedsenhed, herunder retshåndhæ-
vende myndigheder, ministerier m.v. Såfremt Udenrigsministeriet udtaler
sig imod eksporten, vil Erhvervsstyrelsen afslå eksporten. Denne praksis
følges i alle sager og er også fulgt i den sag til Marokko, som der spørges
til.
Ad B og C)
Idet udenrigsministeriet altid høres i sager, hvor udenrigs- og sikkerheds-
politiske hensyn vurderes at spille en rolle, og hvor det er relevant at ind-
drage kriterierne i EU’s
våbeneksportkontrolregler, vil jeg henvise til
udenrigsministerens svar på disse spørgsmål.
Med venlig hilsen
Brian Mikkelsen