Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
UUI Alm.del
Offentligt
1795083_0001.png
Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2011-12
B 18 , endeligt svar på spørgsmål 1
Offentligt
Udlændingeafdelingen
Folketingets Udvalg for Udlændinge-
og Integrationspolitik
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
3. maj 2012
Udlændingelovkontoret
Helene Bendtsen
2012-963-0001
402370
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1 vedrørende forslag til folke-
tingsbeslutning nr. B 18 om inddragelse af forældremyndighedsindehave-
rens opholdstilladelse ved udsendelse af eget barn til genopdragelse i ud-
landet, som Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik
har stillet til justitsministeren den 18. april 2012. Spørgsmålet er stillet ef-
ter ønske fra Inger Støjberg (V).
Morten Bødskov
/
Frederik Gammeltoft
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
UUI, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1020: Spm. om opholdsgrundlaget for forældre, der sender deres børn på genopdragelsesture i hjemlandet, til udlændinge- og integrationsministeren
Spørgsmål nr. 1 fra Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integra-
tionspolitik vedrørende forslag til folketingsbeslutning nr. B 18 om
inddragelse af forældremyndighedsindehaverens opholdstilladelse ved
udsendelse af eget barn til genopdragelse i udlandet:
”Vil ministeren redegøre for, om Danmark har tilsluttet sig
konventioner, der står i vejen for at indføre en lovgivning om
inddragelse af opholdstilladelse for forældre, der sender deres
børn på genopdragelsesrejse?”
Svar:
Det er Justitsministeriets opfattelse, at beslutningsforslaget giver anledning
til alvorlig tvivl om forholdet til Danmarks internationale forpligtelser.
Inddragelse af en forælders opholdstilladelse vil ikke kunne ske uden en
konkret vurdering af, om dette vil være foreneligt med forælderens ret til
respekt for dennes familieliv og privatliv, således som det følger af Den
Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 8, herunder i lyset af
forælderens tilknytning til Danmark og herboende personer.
Efter Justitsministeriets opfattelse vil det som oftest være uproportionalt at
inddrage en ansvarlig forælders tidsubegrænsede – eller tidsbegrænsede –
opholdstilladelse alene under henvisning til, at denne har truffet en mulig-
vis uhensigtsmæssig – men dog lovlig – beslutning for et eller flere af sine
børn. Der vil således under alle omstændigheder ikke kunne være tale om
en automatisk sanktion som den foreslåede.
Det tilføjes, at den foreslåede adgang til at inddrage en forælders tidsube-
grænsede – eller tidsbegrænsede – opholdstilladelse i øvrigt ikke vil kunne
gennemføres, hvis der er tale om flygtninge. Det følger af Den Europæiske
Menneskerettighedskonventions artikel 3 og FN’s Flygtningekonvention.
Endelig bemærkes det, at beslutningsforslag forslaget endvidere vil kunne
rejse alvorlige spørgsmål i forhold til diskriminationsforbuddet i artikel 14
i Den Europæiske Menneskerettighedskonvention. Forslaget vil således
kun ramme forældre, som ikke har dansk statsborgerskab, idet Danmark
ikke kan udsende egne statsborgere.
2