Europaudvalget 2016-17
B 74
Offentligt
1758681_0001.png
Udenrigsministeriet
Folketingets Europaudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Bilag
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
2016 - 11811
HPA
17. maj 2017
EUU B74
svar på spørgsmål 118 fra Kenneth Kristensen
Berth (DF) stillet den 15. maj 2017 til udenrigsministeren
Spørgsmål
Taget i betragtning at både EU og Canada har endog meget
velfungerende retssystemer, hvad bringer ICS i CETA-aftalen så af nyt, i
forhold til at fremme investeringer, og vurderer ministeren, at det er
tilstrækkeligt til at overlade bemyndigelse til en udenlandsk domstol?
Svar
EU og Danmark har en interesse i at inkludere investeringsbeskyttelse i
frihandelsaftaler. Indgåelse af investeringsbeskyttelsesaftaler har til
formål gensidigt at fremme den fælles udveksling af investeringer til gavn
for den økonomiske udvikling. Investeringsbeskyttelsesbestemmelserne i
CETA er en ekstra sikkerhed for europæiske virksomheder og
pensionskasser, herunder danske, som fremover ønsker at investere i
Canada. CETA indebærer desuden en øget tryghed for de over 10 mia.
kr. eksisterende investeringer, som Danmark (ifølge seneste tilgængelige
oplysninger) har foretaget i Canada.
Jeg anser
CETA’s model for investor-stat
tvistbilæggelse (ICS) som en
moderne og mere transparent arvtager efter de nationale bilaterale ISDS-
modeller, som har været kendt i årtier, og som indgår i en lang række
danske bilaterale investeringsbeskyttelsesaftaler.
Spørgsmålet om investeringsbeskyttelse i CETA rækker desuden videre
end blot forholdet mellem EU og Canada. Når EU senere skal forhandle
med andre lande, hvis retssystemer og forvaltning ikke altid er af høj
B 74 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 118: Spm. om ministerens vurdering af ICS i CETA-aftalen, til udenrigsministeren
2
kvalitet, vil man have endnu mere brug for investeringsbeskyttelse samt
en mekanisme, der kan sikre, at danske virksomheder ikke diskrimineres i
lovgivning eller forvaltning. Hvis vi havde valgt at forhandle en
frihandelsaftale med Canada uden investeringsbeskyttelse ville det kunne
blive vanskeligere
hvis ikke umuligt
at få andre tredjelande til at
acceptere, at der i kommende frihandelsforhandlinger med disse lande
indgår investeringsbeskyttelse og investor-stat tvistbilæggelse.