Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2016
KOM (2013) 0267
Offentligt
1658462_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 24.8.2016
COM(2016) 544 final
2013/0141 (COD)
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET
i henhold til artikel 294, stk. 6, i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde
vedrørende
Rådets førstebehandlingsholdning med henblik på vedtagelse af Europa-Parlamentets
og Rådets forordning om beskyttelsesforanstaltninger mod planteskadegørere
DA
DA
kom (2013) 0267 - Ingen titel
2013/0141 (COD)
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET
i henhold til artikel 294, stk. 6, i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde
vedrørende
Rådets førstebehandlingsholdning med henblik på vedtagelse af Europa-Parlamentets
og Rådets forordning om beskyttelsesforanstaltninger mod planteskadegørere
1.
S
AGSFORLØB
Forslag fremsendt til Europa-Parlamentet og Rådet
(dokument COM(2013) 267 final – 2013/0141 COD):
Udtalelse afgivet af Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg:
Europa-Parlamentets førstebehandlingsholdning vedtaget:
Ændret forslag fremsendt:
Rådets holdning vedtaget:
*
6. maj 2013
10. december 2013
15. april 2014
*
18. juli 2016
På grund af udviklingen i de uformelle drøftelser mellem Rådet og Europa-
Parlamentet efter Europa-Parlamentets førstebehandling havde Kommissionen ikke
udarbejdet et ændret forslag, men blot givet udtryk for sin holdning til Parlamentets
ændringer i "Communication de la Commission sur les suites données aux avis et
résolutions adoptés par le Parlement européen lors de la session d'avril 2014"
(Kommissionens meddelelse om den videre behandling af de udtalelser og
beslutninger, Europa-Parlamentet vedtog på sessionen i april 2014) (dokument SP
(2014) 471), der blev sendt til Europa-Parlamentet den 7. juli 2014.
F
ORMÅLET MED
K
OMMISSIONENS FORSLAG
Forslaget ophæver og afløser den EU-lovgivning om beskyttelse mod
planteskadegørere, der består af direktiv 2000/29/EF om foranstaltninger mod
indslæbning i Fællesskabet af skadegørere på planter eller planteprodukter og mod
deres spredning inden for Fællesskabet og seks andre direktiver om
plantesundhedsforanstaltninger og skadegørere. De nugældende lovgivningsmæssige
rammer har eksisteret siden 1977, og det var nødvendigt at tilpasse dem i lyset af de
nye udfordringer som følge af øget handel og klimaforandringer. Forslaget var en del
af en pakke med revisioner af bestemmelser vedrørende plantesundhed, dyresundhed,
offentlig kontrol af planter, fødevarer og foder og Unionens udgifter til disse
politikker.
Forslaget vedrører vurdering og styring af risici i forbindelse med planteskadegørere.
Disse skadegørere opdeles i karantæneskadegørere og ikke-karantæneskadegørere i
overensstemmelse med kriterier i internationale standarder. Karantæneskadegørere
opdeles i sig selv i EU-karantæneskadegørere (gælder for hele Unionens område) og
beskyttet zone-karantæneskadegørere (gælder kun for bestemte beskyttede zoner).
2.
DA
2
DA
kom (2013) 0267 - Ingen titel
Alle disse skadegørere må kun listeopføres på grundlag af en risikovurdering i
overensstemmelse med internationale standarder. Det blev også foreslået, at 10 % af
EU-karantæneskadegørerne, der har de alvorligste konsekvenser for økonomien,
samfundet og miljøet, vil blive klassificeret som prioriterede skadegørere, for hvilke
der
gælder
strengere
krav
med
hensyn
til
undersøgelser
og
udryddelseshandlingsplaner.
Forslaget indfører nye og mere specifikke forpligtelser med hensyn til anmeldelse
om skadegørere for alle parter (kompetente myndigheder, professionelle operatører
og privatpersoner). Desuden fastsættes der nye og mere specifikke bestemmelser om
udryddelse af skadegørere, undersøgelser, flerårige undersøgelsesprogrammer,
beredskabsplaner og simuleringsøvelser vedrørende prioriterede skadegørere,
foreløbige foranstaltninger, der skal træffes vedrørende skadegørere, der endnu ikke
er
opført
som
EU-karantæneskadegørere,
strengere
nationale
udryddelsesforanstaltninger og undtagelser med henblik på forskning, forsøg,
planteforædling, avl eller udstillinger.
Forslaget fastsætter endvidere et mere proaktivt system vedrørende indførsel til og
flytning inden for Unionen af planter, planteprodukter og andre objekter, som kan
være vært for sådanne skadegørere og udgøre en uacceptabel plantesundhedsmæssig
risiko. Det forenkler reglerne om certifikatudstedelse ved at kræve et ensartet
plantepas for alle planter til plantning. Det indfører desuden et præeksportcertifikat,
som sikrer en bedre koordinering mellem medlemsstater, i tilfælde af at planter,
planteprodukter eller andre objekter flyttes mellem medlemsstaterne, før de
eksporteres til et land uden for EU.
Forslaget følger målsætningerne om bedre lovgivning, fordi det forenkler reglerne
om listeopførelse af alle skadegørere (karantæneskadegørere og regulerede ikke-
karantæneskadegørere) under en fælles retlig ramme, og det indeholder klarere og
mere detaljerede regler om, hvordan man skal reagere på udbrud af skadegørere, og
harmoniserer og præciserer kravene til udstedelse af certifikater for regulerede varer i
forbindelse med deres indførsel til og flytning inden for Unionens område. Det
indeholder desuden mere gennemsigtige regler om vurdering og styring af
plantesundhedsmæssige risici.
3.
B
EMÆRKNINGER TIL
R
ÅDETS HOLDNING
3.1. Generelle bemærkninger
Kommissionens forslag blev forelagt for Europa-Parlamentet og Rådet den 6.
maj 2013. Europa-Parlamentet vedtog sin førstebehandlingsholdning den 15.
april 2014 og støttede hovedmålene i Kommissionens forslag. Europa-
Parlamentet var navnlig enigt i klassificeringen af skadegørere,
foranstaltningerne vedrørende anmeldelser, udryddelse, undersøgelser,
beredskabsplaner, simuleringsøvelser, behovet for en mere proaktiv
importordning og den nye tilgang med hensyn til udstedelse af certifikater for
planter, planteprodukter eller andre objekter. Europa-Parlamentet foreslog at
afskaffe top-10 %-tærsklen for prioriterede skadegørere, indførte en række
ændringer med henblik på strengere bestemmelser om import og transit af
planter, planteprodukter eller andre objekter og indførte desuden
rapporteringsforpligtelser vedrørende udvidelsen af anvendelsesområdet for
plantepas og virkningen af importforanstaltninger. Europa-Parlamentet
DA
3
DA
kom (2013) 0267 - Ingen titel
foreslog også at medtage alle regulerede skadegørere i bilagene til
forordningen.
Europa-Parlamentets holdning omfattede 136 ændringer af Kommissionens
oprindelige forslag.
Der blev ikke fremsat et ændret kommissionsforslag. I meddelelsen
"Communication de la Commission sur les suites données aux avis et
résolutions adoptés par le Parlement européen lors de la session d'avril 2014"
(dokument SP (2014) 471), der blev sendt til Europa-Parlamentet den 7. juli
2016, gav Kommissionen udtryk for, at den helt, delvis, i princippet eller på
betingelse af omskrivning kunne acceptere 50 af de 136 ændringer, da disse
ændringer efter Kommissionens opfattelse ville kunne præcisere eller forbedre
Kommissionens forslag og var i overensstemmelse med dets overordnede mål.
Efter at Europa-Parlamentets førstebehandlingsholdning var blevet vedtaget,
fortsatte de uformelle drøftelser mellem Europa-Parlamentets delegationer,
formandskabet for Rådet og Kommissionen med henblik på at nå til enighed på
stadiet for den fælles holdning ("tidlig enighed ved andenbehandlingen").
Drøftelserne, der viste sig at være udbytterige, er afspejlet i Rådets fælles
holdning, der blev vedtaget med kvalificeret flertal. Kommissionen finder, at
de oprindelige målsætninger i Kommissionens forslag er afspejlet i Rådets
fælles holdning, der imødekommer mange af Europa-Parlamentets
betænkeligheder. Selv om den fælles holdning på visse punkter afviger fra
Kommissionens oprindelige forslag, finder Kommissionen, at den er udtryk for
et nøje afbalanceret kompromis, og glæder sig over, at den omfatter alle de
spørgsmål, som Kommissionen anså for væsentlige, da den vedtog forslaget.
3.2. Ændringer fra Europa-Parlamentet, som Kommissionen har accepteret,
og som helt, delvis eller i princippet er indarbejdet i Rådets
førstebehandlingsholdning
Oplysninger om beredskabsplaner til relevante professionelle operatører.
Europa-Parlamentet foreslog en ændring (56), ifølge hvilken medlemsstaterne
efter anmodning skal sende deres beredskabsplaner til Kommissionen og de
øvrige medlemsstater "og holder alle relevante operatører underrettet".
Information til alle relevante operatører er en nyttig tilføjelse, der er accepteret
af Kommissionen og Rådet og er medtaget i teksten til forordningen.
De berørte parters deltagelse i simuleringsøvelser.
Europa-Parlamentet
foreslog en ændring (57), ifølge hvilken sådanne øvelser skal gennemføres for
alle berørte prioriterede skadegørere inden for en rimelig tidsfrist "og med
deltagelse af de berørte parter". De berørte parters deltagelse er et nyttigt
supplement, der er accepteret af Kommissionen og Rådet.
3.3. Ændringer fra Europa-Parlamentet, som Kommissionen har afvist, og
som helt, delvis eller i princippet er indarbejdet i Rådets
førstebehandlingsholdning
Afskaffelse af tærsklen på 10 % for prioriterede skadegørere.
Europa-
Parlamentet mente, at den øvre grænse på 10 % af det samlede antal EU-
karantæneskadegørere var vilkårlig, og foreslog derfor, at den blev afskaffet
(ændring 40). Kommissionen afviste denne ændring for at sikre, at princippet
om prioritering respekteres, når listen over prioriterede skadegørere vedtages.
Rådet godkendte ændringen, og tærsklen på 10 % er blevet fjernet fra
DA
4
DA
kom (2013) 0267 - Ingen titel
forordningen. Kommissionen kan acceptere denne holdning ud fra et ønske om
at opnå et kompromis, og da det stadig vil være muligt at respektere tanken om
prioritering, uden at der fastsættes en specifik grænse gennem lovgivning.
Rapportering om plantepas.
Europa-Parlamentet foreslog en ændring, som
fastlægger en forpligtelse for Kommissionen til at aflægge rapport til Europa-
Parlamentet og Rådet om de erfaringer, der er indhentet fra udvidelsen af
plantepassystemet til at omfatte enhver flytning af planter, planteprodukter og
andre objekter inden for Unionens område. Denne rapport skal omfatte en klar
analyse af omkostninger og fordele for operatørerne (ændring 108 og 109).
Kommissionen afviste denne ændring, fordi det er blevet vurderet i
konsekvensanalysen, at en udvidelse af anvendelsesområdet for plantepasset til
alle planter til plantning ikke vil få nogen væsentlig indvirkning på
operatørerne og handelen med planter. Rådet godkendte ændringen.
Kommissionen kan acceptere Rådets holdning ud fra et ønske om at opnå et
kompromis.
Rapportering om importforanstaltninger.
Europa-Parlamentet foreslog en
forpligtelse for Kommissionen til at aflægge rapport for Europa-Parlamentet og
Rådet, herunder en cost-benefit-analyse, om håndhævelsen og effektiviteten af
foranstaltninger vedrørende indførsel til Unionens område (ændring 98). Rådet
godkendte ændringen. Selv om Kommissionen oprindeligt havde afvist
Europa-Parlamentets ændring, fordi den blev anset for at være for byrdefuld,
kan den acceptere teksten som gengivet i Rådets holdning ud fra et ønske om at
opnå et kompromis.
3.4. Ændringer fra Europa-Parlamentet, som Kommissionen helt, delvis eller i
princippet har accepteret, men som ikke er indarbejdet i Rådets
førstebehandlingsholdning
Visse mindre ændringer blev delvis accepteret af Kommissionen, men var ikke
specifikt taget med i Rådets endelige holdning, idet de i løbet af
forhandlingerne var blevet overflødige, allerede var forklaret andetsteds eller
implicit var indarbejdet i forslaget (f.eks. ændring 43, 44, 45, 46, 51, 52 og 53).
3.5. Ændringer fra Europa-Parlamentet, som Kommissionen har afvist, og
som ikke er indarbejdet i Rådets førstebehandlingsholdning
Invasive ikkehjemmehørende arter med i definitionen af skadegørere.
Europa-Parlamentet foreslog at inkludere invasive ikkehjemmehørende arter i
definitionen af skadegørere (ændring 19). Kommissionen afviste denne
ændring, fordi en sådan udvidelse af anvendelsesområdet ville føre til
overlapninger med forordning (EU) nr. 1143/2014 om forebyggelse og
håndtering af introduktion og spredning af invasive ikkehjemmehørende arter,
og det ville overbelaste de disponible ressourcer med hensyn til vurdering og
styring af skadegørere. Rådet afviste også en sådan udvidelse af
anvendelsesområdet, men gik ind for, at anvendelsesområdet for
"skadegørere", på visse betingelser, også omfatter ikkeparasitære planter (jf.
punkt 3.6).
Liste over skadegørere i bilaget til forordningen i stedet for i en
gennemførelsesretsakt.
Europa-Parlamentet foreslog en ændring, der gik ud
på, at alle skadegørere skulle opføres i bilagene til forordningen (f.eks. ændring
14, 30 og 31). Kommissionen afviste denne ændring. Den mener, at kriterierne
DA
5
DA
kom (2013) 0267 - Ingen titel
for at træffe afgørelse om listeopførelse af skadegørere er et væsentligt element
i forordningens anvendelsesområde, men ikke selve listeopførelsen, der ikke er
af permanent karakter. Status for skadegørere på de pågældende lister ændres
hyppigt og er forbundet med foranstaltninger mod disse skadegørere og de
specifikke berørte tredjelande/medlemsstater. Skadegørere bør derfor opføres
på lister i gennemførelsesretsakter og ikke i bilagene til forordningen. Rådet
afviste også denne ændring med samme begrundelse.
De kompetente myndigheder har ret til at anvende inddæmning i stedet
for udryddelse.
Europa-Parlamentet foreslog i sin ændring, at de kompetente
myndigheder har mulighed efter egen afgørelse at anvende inddæmning, i
stedet for udryddelse, af EU-karantæneskadegørere, når de mener, at
udryddelse ikke er mulig (ændring 47). Kommissionen afviste denne ændring,
fordi det er vigtigt for den plantesundhedsmæssige beskyttelse af Unionens
område, at udryddelse fortsat er den eneste mulighed for de kompetente
myndigheder. Inddæmning bør kun være tilladt, hvis det vedtages på EU-plan
ved en gennemførelsesafgørelse vedtaget af Kommissionen. Rådet afviste også
denne ændring med samme begrundelse.
Koordinering af godtgørelse til professionelle operatører.
Europa-
Parlamentet foreslog en ændring, der angiver, at hvis medlemsstater godtgør
professionelle operatører for værdien af planter, planteprodukter og andre
objekter, der destrueres som led i udryddelsesforanstaltninger og gennemføres i
et område på tværs af landegrænser, skal de sikre, at en passende kompensation
koordineres mellem de involverede medlemsstater for at undgå
markedsforvridning (ændring 48). Kommissionen afviste denne ændring, fordi
denne tilføjelse ikke vedrører forslagets genstand, men finansforordningen
vedrørende Kommissionens foranstaltninger, og da der er tale om en
deklaratorisk bestemmelse, strider den mod reglerne om lovgivningsteknik.
Rådet afviste også denne ændring med samme begrundelse.
Strenge krav til plantesundhedsrelevant transit.
Når det gælder planter,
planteprodukter eller andre objekter, der flyttes gennem Unionen i transit, har
Europa-Parlamentet foreslået strengere krav, herunder anvendelsen af en
officiel plantebeskyttelsesforsegling og nøje tilsyn med sådanne flytninger
(ændring 91 og 92). Kommissionen afviste disse ændringer, da de er
byrdefulde
og
uforholdsmæssige
i
forhold
til
den
mulige
plantesundhedsmæssige risiko i forbindelse med disse varer. Rådet afviste også
denne ændring med samme begrundelse, og også fordi bestemmelser om transit
vil blive behandlet på en horisontal måde i den nye forordning om offentlig
kontrol (COM(2013) 265 final — 2013/0140 (COD)).
Høring af rådgivende gruppe.
Europa-Parlamentet foreslog en ændring,
ifølge hvilken Kommissionen skal høre Den Rådgivende Gruppe for
Fødevarekæden, Dyresundhed og Plantesundhed, som er nedsat ved
Kommissionens afgørelse 2004/613/EF, og gruppen skal levere input under
udarbejdelsen af gennemførelsesretsakter og delegerede retsakter (ændring
113). Kommissionen afviste denne ændring, fordi en sådan praksis bør være
overladt til Kommissionens skøn i stedet for at foreskrive den i en
lovgivningsmæssig retsakt. Kommissionen hører regelmæssigt den rådgivende
gruppe om plantesundhedsspørgsmål, og der blev i 2013 nedsat en permanent
arbejdsgruppe om planter under den rådgivende gruppe i dette øjemed. Rådet
afviste også denne ændring med samme begrundelse.
DA
6
DA
kom (2013) 0267 - Ingen titel
3.6. Nye bestemmelser indsat af Rådet
Rådet har indsat mange ændringer i næsten alle artikler i forslaget. De fleste af
disse ændringer udgør en videreudvikling af bestemmelserne i forslaget og
indfører ikke en ny eller væsentligt ændret tilgang. Følgende bestemmelser
indebærer imidlertid en udvidelse af anvendelsesområdet eller kravene i
forslaget.
Ikkeparasitære planter med i definitionen af skadegørere.
Forslaget
udelukkede ikkeparasitære planter fra definitionen af skadegørere. Rådet har
tilføjet en bestemmelse om, at når der er dokumentation for, at ikkeparasitære
planter (med undtagelse af invasive ikkehjemmehørende arter) udgør
plantesundhedsrisici med alvorlige økonomiske, sociale og miljømæssige
konsekvenser for Unionens område, kan disse ikkeparasitære planter betragtes
som planter, der er skadelige for planter eller planteprodukter (skadegørere).
Kommissionen har ud fra et ønske om at opnå et kompromis accepteret denne
ændring.
Midlertidige beskyttede zoner.
Rådet har tilføjet en bestemmelse om, at
Kommissionen kan anerkende en midlertidig beskyttet zone, for hvilken
betingelserne vedrørende normale beskyttede zoner skal finde anvendelse. For
at oprette en midlertidig zone kræves der imidlertid kun et års undersøgelse i
stedet for en treårig undersøgelse, som kræves for de normale beskyttede
zoner. Anerkendelse af en midlertidig beskyttet zone må ikke vare længere end
tre år efter anerkendelsestidspunktet og udløber automatisk efter tre år.
Kommissionen accepterede denne bestemmelse, fordi den vil kunne sikre en
mere fleksibel tilgang med hensyn til at oprette beskyttede zoner.
Import af højrisikoplanter, -planteprodukter eller andre -objekter.
Rådet
foreslog, at når en foreløbig vurdering viser, at planter, planteprodukter eller
andre objekter, der har oprindelse i et tredjeland, og som ikke er underlagt
andre krav, udgør en uacceptabel skadegørerrisiko for Unionens område,
betegnes de som "højrisikoplanter", "højrisikoplanteprodukter" eller "andre
højrisikoobjekter", og det er forbudt at indføre dem til Unionen. Denne
foreløbige vurdering skal tage hensyn til visse foreskrevne kriterier, som er
relevante for de pågældende planter, planteprodukter eller andre objekter.
Kommissionen skal vedtage gennemførelsesretsakter, der på passende
taksonomisk niveau midlertidigt listeopfører de pågældende højrisikoplanter, -
planteprodukter eller andre -objekter og, hvis det er relevant, de berørte
tredjelande, grupper af tredjelande eller specifikke områder i tredjelande.
Denne liste kan ændres, hvis en fuldstændig risikovurdering viser, at disse
planter, planteprodukter eller andre objekter ikke bør være omfattet af
restriktioner eller gøres til genstand for forbud eller særlige foranstaltninger i
henhold til denne forordning. Kommissionen accepterede denne ændring ud fra
et ønske om at opnå et kompromis, og fordi den kan sikre en proaktiv
importpolitik i overensstemmelse med Verdenshandelsorganisationens aftale
om anvendelsen af sundheds- og plantesundhedsforanstaltninger.
Regler om emballagemateriale af træ.
Rådet indsatte mere specifikke
bestemmelser om indførsel til, flytning inden for og flytning ud af Unionen af
emballagemateriale af træ. En sådan indførsel og flytning skal være i eksplicit
overensstemmelse med de respektive internationale standarder (Standard ISPM
15 i den internationale plantebeskyttelseskonvention (IPPC). Kommissionen
DA
7
DA
kom (2013) 0267 - Ingen titel
accepterede denne ændring, da den skaber større klarhed om regler for
emballagemateriale af træ.
Indeslutningsfaciliteter.
For at supplere forslagets bestemmelser om
karantænestationer indsatte Rådet også en række bestemmelser om
indeslutningsfaciliteter, da en række medlemsstater måske ikke vil være i stand
til at oprette og forvalte karantænestationer. Kommissionen accepterede denne
ændring, fordi den giver større fleksibilitet for visse medlemsstater.
Plantesundhedscertifikater til brug ved import af alle planter.
Ifølge
Kommissionens forslag må levende planter (herunder hele planter, frugter,
grøntsager, afskårne blomster osv.), der er underlagt særlige importkrav, kun
indføres til Unionen, hvis de ledsages af et plantesundhedscertifikat. Rådet
udvidede anvendelsesområdet for denne forpligtelse. Det tilføjede, at
Kommissionen ved hjælp af en gennemførelsesretsakt skal fastsætte, at en
sådan forpligtelse gælder for alle planter (og ikke kun de planter, for hvilke der
er fastsat importkrav). Denne gennemførelsesretsakt skal dog fastsætte, at der
ikke kræves et plantesundhedscertifikat for disse planter, hvis en vurdering på
grundlag af dokumentation om skadegørerrisici og erfaringer med handel
påviser, at et sådant certifikat ikke er nødvendigt. Denne vurdering skal tage
hensyn til visse fastsatte kriterier. Kommissionen accepterede denne udvidelse
af anvendelsesområdet for plantesundhedscertifikatet, fordi det vil give en
bedre oversigt over de importerede planter og også vil give bedre
plantesundhedsgarantier.
4.
K
ONKLUSION
Kommissionen finder, at den fælles holdning, der blev vedtaget af Rådet med
kvalificeret flertal, afspejler de oprindelige målsætninger i Kommissionens forslag
og imødekommer mange af Europa-Parlamentets betænkeligheder. Selv om den
fælles holdning på visse punkter afviger fra Kommissionens oprindelige forslag,
finder Kommissionen, at den er udtryk for et nøje afbalanceret kompromis, og
glæder sig over, at den omfatter alle de spørgsmål, som Kommissionen anså for
væsentlige, da den vedtog forslaget.
Af ovennævnte grunde støtter Kommissionen den fælles holdning, der blev vedtaget
den 18. juli 2016.
DA
8
DA