Europaudvalget 2016
KOM (2016) 0007
Offentligt
1599479_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Strasbourg, den 19.1.2016
SWD(2016) 5 final
ARBEJDSDOKUMENT FRA KOMMISSIONENS TJENESTEGRENE
RESUME AF KONSEKVENSANALYSEN
Ledsagedokument til
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV
om ændring af Rådets rammeafgørelse 2009/315/RIA for så vidt angår udveksling af
oplysninger om tredjelandsstatsborgere og det europæiske informationssystem
vedrørende strafferegistre (ECRIS), og om erstatning af Rådets afgørelse 2009/316/RIA
{COM(2016) 7 final}
{SWD(2016) 4 final}
DA
DA
kom (2016) 0007 - Ingen titel
1599479_0002.png
Resumé
Konsekvensanalyse af forslag til direktiv om ændring af Rådets rammeafgørelse 2009/315/RIA for så
vidt angår udveksling af oplysninger om tredjelandsstatsborgere og det europæiske
informationssystem vedrørende strafferegistre (ECRIS), og om erstatning af Rådets afgørelse
2009/316/RIA
A. Behov for handling
Hvorfor? Hvad er problemstillingen?
Det eksisterende elektroniske system (ECRIS – det europæiske informationssystem
vedrørende strafferegistre) til udveksling af oplysninger om tidligere straffedomme afsagt af
straffedomstole i EU vedrørende en specifik person med henblik på en straffesag, og hvis det
er tilladt i henhold til national ret, med andre formål, er ineffektivt for så vidt angår
tredjelandsstatsborgere. ECRIS indeholder ikke en mekanisme, der gør det muligt let at
identificere de medlemsstater, der ligger inde med strafferetlige oplysninger om
tredjelandsstatsborgere. De medlemsstater, der ønsker sådanne oplysninger, skal sende en
"generel anmodning" til alle medlemsstater, herunder de medlemsstater (de fleste), der ikke
ligger inde med de ønskede oplysninger. Hvis medlemsstaterne systematisk skulle sende
sådanne "generelle anmodninger", ville den administrative byrde ved at besvare disse være det
mest omkostningstunge element (anslået til 78 mio. EUR) i ECRIS-workflowet. Da ECRIS er
ineffektivt for så vidt angår tredjelandsstatsborgere, udnytter medlemsstaterne ikke det fulde
potentiale i ECRIS for tredjelandsstatsborgeres vedkommende. Fuldstændige oplysninger om
tredjelandsstatsborgeres tidligere straffedomme er ikke altid tilgængelige for domstole,
retshåndhævende myndigheder og andre administrative myndigheder i henhold til national ret.
Andre lignende eller mere effektive kanaler til informationsudveksling eksisterer ikke.
Hvad kan der forventes af initiativet?
Generelle mål:
At forbedre den måde, hvorpå området med sikkerhed og retfærdighed fungerer, ved at
forbedre udvekslingen af oplysninger om strafferetlige forhold.
At nedbringe kriminaliteten og fremme kriminalitetsforebyggelsen (også hvad angår
terrorisme).
At sikre ligebehandling af tredjelandsstatsborgere og EU-borgere for så vidt angår en
effektiv udveksling af strafferetlige oplysninger.
Specifikke mål:
At nedbringe antallet af unødvendige anmodninger om strafferetlige oplysninger om
tredjelandsstatsborgere og de deraf følgende udgifter.
At øge udvekslingen af strafferetlige oplysninger gennem ECRIS for så vidt angår
tredjelandsstatsborgere.
Hvad er merværdien ved handling på EU-plan?
Initiativet forventes at tilvejebringe en fælles mekanisme med henblik på en standardiseret,
hurtig, koordineret og effektiv udveksling af oplysninger om straffedomme mellem
medlemsstaterne. Dette mål kan ikke nås af medlemsstaterne alene, men kræver en samordnet
indsats fra alle medlemsstaternes side. Det kan ikke forventes, at en ukoordineret indsats på
medlemsstatsplan vil give tilstrækkelige resultater til at afhjælpe manglerne ved systemet i
dets nuværende form.
B. Løsninger
Hvilke lovgivningsmæssige og ikkelovgivningsmæssige
Foretrækkes en løsning frem for andre? Hvorfor?
løsninger
er
overvejet?
2
kom (2016) 0007 - Ingen titel
1599479_0003.png
Løsning 1: fastholdelse af status quo.
Løsning 2: ikkelovgivningsmæssig løsning: et frivilligt projekt mellem
medlemsstaterne for at indføre en mere effektiv mekanisme til udveksling af
strafferetlige oplysninger om tredjelandsstatsborgere medfinansieret af Kommissionen.
Løsning 3 (foretrukne løsning): lovgivningsmæssig løsning: en søgemekanisme til at
identificere de medlemsstater, der ligger inde med strafferetlige oplysninger om
tredjelandsstatsborgere, bestående af identitetsoplysninger for domfældte
tredjelandsstatsborgere (indeksfilter), der kan søges i gennem en "hit/intet hit"-
mekanisme. Indeksfiltret vil være anonymiseret og blive overført til alle andre
medlemsstater, således at de kan søge på egen hånd. Et "hit" identificerer de
medlemsstater, der ligger inde med strafferetlige oplysninger om en given
tredjelandsstatsborger. Der kan derefter anmodes om de fuldstændige oplysninger
gennem ECRIS.
Løsning 4: som løsning 3, men de indekserede oplysninger vil blive lagret hos et
centralt EU-organ og ikke være anonymiserede.
Løsning 3 er den foretrukne løsning,
da den indebærer en mekanisme, der giver
mulighed for effektivt at identificere de medlemsstater, der ligger inde med strafferetlige
oplysninger om en given tredjelandsstatsborger. Da løsning 3 indebærer en retlig
forpligtelse for alle medlemsstater, vil den sikre en fælles tilgang. Løsning 3 kræver ikke,
at der indføres et yderligere niveau på EU-plan, hvilket gør løsningen mere
omkostningseffektiv end løsning 4.
Hvem støtter hvilken løsning?
Alle medlemsstater støtter en lovgivningsmæssig løsning. Et stort flertal af medlemsstaterne
kan støtte løsning 3, hvis det supplerende nødvendige software kan integreres gnidningsløst i
de eksisterende netværk på nationalt plan, og der findes finansiering. Enkelte medlemsstater
støtter løsning 4. Interessenter inden for grundlæggende rettigheder ser en fordel i et decentralt
system i forhold til et centralt system.
C. Den foretrukne løsnings indvirkninger
Hvad er fordelene ved den foretrukne løsning (om nogen, eller de vigtigste)?
Der er ingen væsentlige direkte virkninger på det økonomiske, sociale eller miljømæssige
område.
Hvilke omkostninger er forbundet med den foretrukne løsning (om nogen, eller de
vigtigste)?
De anslåede etableringsomkostninger er:
- For EU: 1 089 000 EUR.
- For de 28 medlemsstater: 768 000 EUR.
- De samlede etableringsomkostninger: 1 857 000 EUR.
De anslåede løbende omkostninger (årligt tilbagevendende vedligeholdelses- og
administrationsomkostninger) er:
- For EU: 668 000 EUR.
- For de 28 medlemsstater: Disse omkostninger forventes at stige gradvist gennem årene fra
5 304 000 EUR til højst 12 804 000 EUR.
De samlede løbende omkostninger (for de 28 medlemsstater og EU) forventes efterfølgende at
stige gradvist gennem årene fra 5 972 000 EUR til højst 13 472 000 EUR.
Hvordan påvirker det små og mellemstore virksomheder og mikrovirksomheder?
Ikke relevant.
3
kom (2016) 0007 - Ingen titel
1599479_0004.png
Vil det have stor indvirkning på de nationale budgetter og myndigheder?
Se ovenfor under "omkostninger forbundet med den foretrukne løsning".
Vil der være andre væsentlige virkninger?
Ingen andre væsentlige virkninger.
D. Opfølgning
Hvornår vil politikken blive revideret?
To år efter vedtagelsen af det retlige instrument.
4