Europaudvalget 2016-17
KOM (2016) 0031 Bilag 2
Offentligt
1744339_0001.png
kom (2016) 0031 - Bilag 2: Samlenotat vedr. markedsovervågning og typegodkendelse af køretøjer forud for Europaudvalgets møde 21/4-17
1744339_0002.png
Indhold
Dagsordenspunkt 1: Kommissionens forslag til Europa Parlamentets og Rådets
forordning om godkendelse og markedsovervågning af motorkøretøjer og
påhængskøretøjer dertil samt af systemer, komponenter og separate tekniske
enheder til sådanne køretøjer (forordning om typegodkendelser og
markedsovervågning) .............................
Fejl! Bogmærke er ikke defineret.
Side 2/28
kom (2016) 0031 - Bilag 2: Samlenotat vedr. markedsovervågning og typegodkendelse af køretøjer forud for Europaudvalgets møde 21/4-17
1744339_0003.png
Dagsordenspunkt 1: Kommissionens forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om godkendelse og markeds-
overvågning af motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil samt af
systemer, komponenter og separate tekniske enheder til sådanne
køretøjer (forordning om typegodkendelser og markedsovervåg-
ning)
KOM(2016) 31 final
Revideret notat
Nye afsnit er markeret med en streg i margenen. Hvis kun enkelte ord eller
passager er ændret i et afsnit, er disse desuden markeret med fed.
1
Resumé
Europa-Kommissionen fremsatte den 27. januar 2016 et forslag til en ny for-
ordning om godkendelse og markedsovervågning af motorkøretøjer og på-
hængskøretøjer dertil. Det overordnede formål med forslaget til en ny forord-
ning er at styrke den nuværende lovgivningsramme for typegodkendelse,
navnlig gennem indførelsen af bestemmelser om markedsovervågning.
Et nøgleelement i forslaget er, at markedsovervågningen udført af de natio-
nale myndigheder skal omfatte en verifikationsprøvning og -inspektion af
overholdelsen af typegodkendelsesreglerne for køretøjer, der er bragt i om-
sætning.
Derudover skal Kommissionen tilrettelægge og udføre eller kræve, at der ud-
føres en verifikationsprøvning og -inspektion af overholdelsen af typegodken-
delsesreglerne, der er uafhængig af de aktiviteter, der gennemføres af med-
lemsstaterne.
Desuden skal prøvningsinstansernes uafhængighed over for fabrikanterne
sikres ved at, medlemsstaterne skal indføre en gebyrstruktur for typegodken-
delse, der skal dække udgifterne ved udførelse af alle typegodkendelsesprøv-
ninger og -inspektioner udført af prøvningsinstanserne samt de administrati-
ve omkostninger ved udstedelse af typegodkendelse og omkostningerne i for-
bindelse med udførelse af efterfølgende verifikationsprøvning og -inspektion.
Endelig skal Kommissionen have beføjelse til at pålægge administrative bøder
til de erhvervsdrivende, der har tilsidesat forordningen.
Forslaget ventes at have negative statsfinansielle konsekvenser i størrelsesor-
denen 1-2 mio. kr. For nuværende kan forslagets statsfinansielle konsekvenser
ikke vurderes nærmere, idet de vil afhænge af, hvilken
gebyrstruktur der væl-
ges til finansieringen af medlemsstaternes forøgede udgifter til markedsover-
vågning.
Side 3/28
kom (2016) 0031 - Bilag 2: Samlenotat vedr. markedsovervågning og typegodkendelse af køretøjer forud for Europaudvalgets møde 21/4-17
1744339_0004.png
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske eller er-
hvervsøkonomiske konsekvenser.
Regeringen er overordnet positivt indstillet over for Kommissionens forslag
til en ny forordning, herunder indførelsen af bestemmelser om markedsover-
vågning. Regeringen finder det væsentligt, at der generelt fastsættes et tro-
værdigt og transparent system for typegodkendelse og markedsovervågning
af køretøjer, der sikrer fuld overholdelse af de fastlagte miljø- og sikkerheds-
mæssige krav.
Kommissionens forslag ligger således i god tråd med Transport- og Byg-
ningsministeriets Lov nr. 384 af 27. april 2016 om ændring af færdselsloven
(Udøvelse af markedskontrol med udstyr til køretøjer og godkendelse af prøv-
ningsinstanser), der bl.a. har til formål at præcisere det retlige grundlag for
udøvelse af markedskontrol og tilsyn med produktkrav på det køretøjstekni-
ske område for at sikre, at tilsynet i højere grad bringes på linje med den
markedsovervågning, der foretages på andre, lignende områder. Transport-
og Bygningsudvalget har den 11. februar 2016 afgivet betænkning over lov-
forslaget, hvori udvalget indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.
Regeringen lægger vægt på, at der skal være proportionalitet mellem effekti-
viteten af den markedsovervågning, der skal udføres, og de eventuelle admi-
nistrative og økonomiske byrder, som erhvervslivet måtte blive pålagt som
følge heraf. I forlængelse heraf finder regeringen det vigtigt, at der indføres
en omkostningseffektiv markedsovervågning og stikprøvekontrol, herunder
baseret på målinger af udledninger ved virkelig kørsel, der opfylder de fast-
lagte miljø- og sikkerhedsmæssige krav, og som ikke går ud over, hvad der
måtte være nødvendigt for at opfylde formålet.
Regeringen lægger vægt på, at der indføres en finansieringsstruktur, der sik-
rer dækning for de udgifter de enkelte medlemsstater har, som følge af den
øgede markedsovervågning. Danmark udsteder kun i begrænset omfang ty-
pegodkendelser og vil derfor kunne risikere at stå uden udgiftsdækning. Der
arbejdes derfor for, at der findes en gebyrstruktur, hvor det ikke kun er de
lande, der udsteder typegodkendelser, som modtager gebyrindtægterne.
Regeringen er forbeholden over for, at Kommissionen skal bemyndiges til at
udstede delegerede retsakter i så stort et omfang som foreslået. Det vil sige, at
regeringen vil have fokus på, at Kommissionen i stedet får beføjelser til at
udstede gennemførelsesretsakter efter undersøgelsesproceduren.
En vedtagelse af forslaget vil medføre behov for ændring af lov om godken-
delse og syn af køretøjer for at skabe hjemmel til opkrævning af betaling for
EU-typegodkendelser, herunder betalingen til prøvningsinstanserne. Derud-
over kan en vedtagelse af forslaget medføre behov for ændring af færdselslo-
Side 4/28
kom (2016) 0031 - Bilag 2: Samlenotat vedr. markedsovervågning og typegodkendelse af køretøjer forud for Europaudvalgets møde 21/4-17
1744339_0005.png
ven i det tilfælde, at alle merudgifterne til den statslige markedskontrol om-
fattet af forslaget ønskes afholdt af de erhvervsdrivende.
Der har generelt været flere centrale elementer i forslaget, der har skabt split-
telse mellem medlemslandene. En mindre koalition af medlemslande var
blandt andet imod muligheden for, at medlemslandene skulle kontrollere hin-
anden under peer-review-systemet, og at Kommissionen efter forslaget ville
beføjelse til at foretage egne verifikationsinspektioner og-prøvninger. Her-
imod har nogle enkelte store medlemslande ønsket at indføre nogle mere am-
bitiøse stramninger af systemet.
På de nyeste kompromisforslag ser det ud til, at det er lykkedes at ændre disse
centrale dele af forslaget, så det vil være muligt at opnå et flertal for forslaget.
Flere medlemslande har således givet udtryk for, at de ikke forventer at blo-
kere for enkeltdele af forslaget på trods af, at disse tidligere har været af af-
gørende betydning for en aftale.
Der blev oversendt samlenotat til Europaudvalget den 24. januar 2017.
2
Baggrund
Europa-Kommissionen har ved KOM-nr. 31 af 27. januar 2016 fremsat forslag
om Europa-Parlamentets og Rådets forordning om godkendelse og markeds-
overvågning af motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil samt af systemer,
komponenter og separate tekniske enheder til sådanne køretøjer.
Forslaget er oversendt til Rådet den 1. februar 2016 i dansk sprogversion. For-
slaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 114 og skal behandles efter den
almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet træffer afgørelse
med kvalificeret flertal.
Kommissionens forslag til en ny forordning om godkendelse og markedsover-
vågning af motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil er en revision af de gæl-
dende bestemmelser i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2007/46/EF af
5. september 2007 om fastlæggelse af en ramme for godkendelse af motorkøre-
tøjer og påhængskøretøjer dertil samt af systemer, komponenter og separate
tekniske enheder til sådanne køretøjer ("Rammedirektiv"). Revisionen består
navnlig i en skærpelse af bestemmelserne om udstedelse af typegodkendelse,
om produktionskontrol og om markedsovervågning og skal bl.a. ses i lyset af
sagen om Volkswagens omgåelse af muligheden for at foretage retvisende må-
linger af udledningen fra visse modeller af VW’s dieselbiler i forbindelse med
typegodkendelsestests.
Side 5/28
kom (2016) 0031 - Bilag 2: Samlenotat vedr. markedsovervågning og typegodkendelse af køretøjer forud for Europaudvalgets møde 21/4-17
1744339_0006.png
3
Formål og indhold
Kommissionens overordnede formål med forslaget til en ny forordning er at
udbygge den nuværende ramme for typegodkendelse, navnlig gennem indførel-
sen af bestemmelser om markedsovervågning.
I det følgende gennemgås fire centrale elementer i Kommissionens forslag, som
er henholdsvis: skærpede krav ved typegodkendelse, markedsovervågning,
sanktioner og administrative bøder samt delegerede retsakter.
3.1 Skærpede krav ved typegodkendelse
Kommissionen anfører, at der skal sikres en effektiv gennemførelse af EU-
kravene til typegodkendelse ved at styrke bestemmelserne om produktionens
overensstemmelse ved bl.a. at sørge for obligatorisk periodisk revision af meto-
derne til overensstemmelsesprøvning og fortsat overensstemmelse for de på-
gældende produkter og ved at styrke kravene til kompetencer, forpligtelser og
præstationer for prøvningsinstanserne, som udfører prøvning i forbindelse
med EU-typegodkendelse af køretøjer under de typegodkendende myndighe-
ders ansvar.
Medlemsstaternes udpegelse og overvågning af prøvningsinstanser i overens-
stemmelse med detaljerede og strenge kriterier skal derfor være underlagt til-
synsmæssig kontrol på EU-plan, herunder uafhængige revisioner som betingel-
se for forlængelse af deres udpegning efter fem år. Prøvningsinstansernes stil-
ling over for fabrikanterne skal styrkes, herunder deres ret og pligt til at foreta-
ge uanmeldte fabriksinspektioner og at foretage fysiske prøvninger eller labora-
torieprøvninger af produkter, der er omfattet af denne forordning, for at sikre
fabrikanternes fortsatte overholdelse af kravene efter opnåelsen af typegod-
kendelsen af deres produkter.
Prøvningsinstansernes uafhængighed over for fabrikanterne skal sikres, herun-
der ved at undgå direkte eller indirekte betalinger fra fabrikanterne for type-
godkendelsesinspektioner og undersøgelser, de har foretaget. Medlemsstaterne
skal derfor indføre en gebyrstruktur for typegodkendelse, der skal dække udgif-
terne ved udførelse af alle typegodkendelsesprøvninger og -inspektioner udført
af prøvningsinstanserne, der er udpeget af den typegodkendende myndighed,
samt de administrative omkostninger ved udstedelse af typegodkendelse og
omkostningerne i forbindelse med udførelse af efterfølgende verifikationsprøv-
ning og -inspektion af overholdelsen.
Kommissionen skal endvidere tilrettelægge og udføre eller kræve, at der udfø-
res en efterfølgende verifikationsprøvning og -inspektion af overholdelsen, der
er uafhængig af de aktiviteter, der gennemføres af medlemsstaterne. Når der
konstateres manglende overholdelse ved disse prøvninger og eftersyn, eller hvis
det konstateres, at en typegodkendelse er meddelt på grundlag af ukorrekte
Side 6/28
kom (2016) 0031 - Bilag 2: Samlenotat vedr. markedsovervågning og typegodkendelse af køretøjer forud for Europaudvalgets møde 21/4-17
1744339_0007.png
data, kan Kommissionen indlede EU-dækkende afhjælpende foranstaltninger
til at genoprette de pågældende køretøjers overensstemmelse og for at under-
søge årsagerne til urigtigheden af typegodkendelsen.
Den nationale gebyrstruktur skal også dække udgifterne til verifikationsinspek-
tioner og -prøvninger af overholdelsen gennemført af Kommissionen. Disse
bidrag betragtes som eksterne formålsbestemte indtægter for
EU’s
almindelige
budget i henhold til forordning (EU, Euratom) nr. 966/2012 om de finansielle
regler vedrørende Unionens almindelige budget. Kommissionen kan vedtage
gennemførelsesretsakter efter undersøgelsesproceduren med henblik på at
fastlægge det supplerende beløb, som skal lægges på de nationale gebyrer.
Typegodkendelsers fortsatte gyldighed kræver, at fabrikanten underretter den
myndighed, der har godkendt denne køretøjstype, om enhver ændring med
hensyn til de sikkerheds- og miljøkrav, der gælder for den pågældende type.
Gyldigheden af udstedte typegodkendelsesattester skal derfor være tidsbegræn-
set, og sådanne attester kan kun fornyes, når den godkendende myndighed har
verificeret og er forvisset om, at køretøjstypen fortsat overholder alle gældende
krav.
For at øge gennemsigtigheden i godkendelsesprocessen og lette udvekslingen af
oplysninger og markedsovervågningsmyndighedernes (i Danmark Trafik- og
Byggestyrelsen), de godkendende myndigheders (i Danmark Trafik- og Bygge-
styrelsen) og Kommissionens uafhængige verifikation, skal typegodkendelses-
dokumentation indgives i elektronisk format og gøres offentligt tilgængelig.
3.2 Markedsovervågning
Kommissionen anfører, at markedsovervågningen i automobilsektoren skal
indføres ved at præcisere de forpligtelser, der påhviler de erhvervsdrivende i
forsyningskæden, ansvarsområderne for de retshåndhævende myndigheder i
medlemsstaterne, og de foranstaltninger, der skal træffes, når der på markedet
konstateres produkter, der udgør alvorlige sikkerhedsmæssige eller miljømæs-
sige risici, eller som ikke opfylder typegodkendelseskravene.
Markedsovervågningen udført af de nationale myndigheder skal omfatte en
efterfølgende verifikationsprøvning og -inspektion af overholdelsen for et til-
strækkeligt antal køretøjer, der er bragt i omsætning. Udvælgelsen af køretøjer,
der skal underkastes denne efterfølgende verifikationsprøvning, skal baseres på
en passende risikovurdering, der tager hensyn til alvoren af den mulige mang-
lende overholdelse og sandsynligheden for, at den materialiserer sig.
3.3 Sanktioner og administrative bøder
Ifølge forslaget skal medlemsstaterne indføre regler om sanktioner for over-
trædelse af denne forordning og sikre, at de anvendes. Sanktionerne skal være
Side 7/28
kom (2016) 0031 - Bilag 2: Samlenotat vedr. markedsovervågning og typegodkendelse af køretøjer forud for Europaudvalgets møde 21/4-17
1744339_0008.png
effektive, forholdsmæssige og have afskrækkende virkning. Medlemsstaterne
indberetter de pålagte sanktioner til Kommissionen en gang om året for at den
kan overvåge, at der sker en ensartet gennemførelse af disse bestemmelser.
For at Kommissionen kan gennemføre verifikationen af overholdelsen og for at
sikre lige konkurrencevilkår for de erhvervsdrivende og de nationale myndig-
heder, skal Kommissionen have beføjelse til at pålægge harmoniserede admini-
strative bøder til de erhvervsdrivende, der har tilsidesat denne forordning, uan-
set hvor køretøjet, systemet, komponenten eller den separate tekniske enhed
oprindelig blev typegodkendt.
3.4 Delegerede retsakter
Ifølge forslaget tillægges Kommissionen beføjelser til at vedtage delegerede
retsakter med henblik på at ændre bilagene til forordningen for at tage hensyn
til den tekniske og lovgivningsmæssige udvikling. Kommissionen tillægges des-
uden beføjelser til at vedtage delegerede retsakter med henblik på at vedtage
metoderne til beregning og fastsættelse af de administrative bøder, der er
nævnt i pkt. 3.3 overfor samt fastsætte udpegelsen, sammensætningen, opga-
verne, arbejdsmetoderne og forretningsordenen for det forum for udveksling af
oplysninger om håndhævelse, der er nævnt i pkt. 3.6 nedenfor.
Ud over de fire centrale elementer i forslaget foreslår Kommissionen en række
yderligere tiltag, som blandt andet omfatter:
3.5 Adgang til reparations- og vedligeholdelsesinformationer
Kommissionen anfører, at det er nødvendigt, at der er ubegrænset adgang til
reparations- og vedligeholdelsesinformationer om køretøjer via et standardise-
ret format, der kan anvendes til at finde tekniske informationer, samt at der er
effektiv konkurrence på markedet for tjenester, der leverer sådanne informati-
oner, med henblik på at forbedre det indre markeds funktion, navnlig hvad
angår den frie bevægelighed for varer, etableringsfriheden og den frie udveks-
ling af tjenesteydelser. Kravene til levering af reparations- og vedligeholdelses-
informationer har hidtil været fastsat i Europa-Parlamentets og Rådets forord-
ning (EF) nr. 715/2007, Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)
nr. 595/2009, Kommissionens forordning (EU) nr. 692/2008 og Kommissio-
nens forordning (EU) nr. 582/2011. Disse krav konsolideres i den nye forord-
ning.
Kommissionen har på baggrund af en forglemmelse i det oprindelige forslag,
efterfølgende udsendt en revision af artiklerne vedrørende uafhængige værk-
steders adgang til OBD reparations- og vedligeholdelsesinformation, da der
blandt andet manglede en specifik reference til det standardiserede OBD stik.
Side 8/28
kom (2016) 0031 - Bilag 2: Samlenotat vedr. markedsovervågning og typegodkendelse af køretøjer forud for Europaudvalgets møde 21/4-17
1744339_0009.png
3.6 Forummet til udveksling af oplysninger om håndhævelse
Ifølge forslaget skal Kommissionen oprette og lede et forum for udveksling af
oplysninger om håndhævelse ("forummet"). Dette forum består af medlemmer,
som udpeges af medlemsstaterne.
Forummet skal koordinere et netværk mellem de nationale myndigheder, der
er ansvarlige for typegodkendelse og markedsovervågning. Dets rådgivende
opgaver omfatter bl.a. fremme af god praksis, udveksling af oplysninger om
problemer med håndhævelsen, samarbejde, udvikling af arbejdsmetoder og -
værktøjer, udvikling af en elektronisk procedure for udveksling af oplysninger,
evaluering af harmoniserede håndhævelsesprojekter, sanktioner og fælles
inspektioner.
3.7 Valg af forordning
Kommissionen anfører, at af hensyn til klarhed, rationalitet og forenkling bør
direktiv 2007/46/EF ophæves og erstattes af en forordning. Vedtagelsen af en
forordning sikrer, at bestemmelserne finder direkte anvendelse og kan ajourfø-
res på en rettidig og effektiv måde, således at der kan tages bedre hensyn til den
tekniske og lovgivningsmæssige udvikling.
4
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har vedtaget 1. læsning den 4. april 2017, og har nu en
holdning, det kan forhandle ud fra.
5
Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at den eksisterende rammelovgivning for typegodken-
delse af motorkøretøjer bidrager til gennemførelsen af det indre marked for
varer. Dette forslag sigter på at gøre gennemførelsen og håndhævelsen af denne
lovgivning mere effektiv som led i den overordnede politiske målsætning om at
styrke strategien for det indre marked.
Selv om medlemsstaterne er ansvarlige for gennemførelsen af lovgivningen på
deres eget område, er en harmoniseret og koordineret tilgang, som er baseret
på almindeligt gældende kriterier, og som anvendes ensartet i medlemsstater-
ne, ifølge Kommissionen afgørende for at opretholde lige konkurrencevilkår i
hele EU ved hjælp af en harmoniseret fortolkning, gennemførelse og håndhæ-
velse af typegodkendelseskravene, som bakkes op af harmoniserede bestem-
melser om markedsovervågning for at give medlemsstaterne de nødvendige
midler til kontrol efter markedsføringen og til at træffe effektive og fælles af-
hjælpende foranstaltninger mod tilstedeværelsen af ikke-overensstemmende og
usikre produkter på markedet.
Side 9/28
kom (2016) 0031 - Bilag 2: Samlenotat vedr. markedsovervågning og typegodkendelse af køretøjer forud for Europaudvalgets møde 21/4-17
1744339_0010.png
Forskellene i den nationale tilrettelæggelse af typegodkendelse og markeds-
overvågning i medlemsstaterne kan give anledning til en ikke-harmoniseret
håndhævelse med hensyn til EU's indre marked, hvor der ikke længere er indre
grænser, og hvor kontrollen ved de nationale grænser næsten er forsvundet.
For at undgå, at produkter, der ikke opfylder kravene, markedsføres på deres
område, er medlemsstaterne også i vid udstrækning afhængige af effektiviteten
af deres naboers gennemførelsespolitik. Følgelig kan svagheder i håndhævelsen
i én medlemsstat i alvorlig grad underminere indsatsen i andre medlemsstater
for at forhindre, at produkter, der ikke opfylder kravene, kommer ind på deres
marked. Denne indbyrdes afhængighed styrkes af, at de håndhævende myndig-
heders kompetencer er begrænset til det nationale område. Hvis der er behov
for grænseoverskridende tiltag, skal myndighederne kunne stole på deres kol-
leger i de andre medlemsstater.
Kommissionen påpeger, at dette skyldes, at rammerne for typegodkendelse af
køretøjer er baseret på princippet om, at alle nye køretøjer, der er fremstillet i
overensstemmelse med en type køretøj, der er godkendt af en medlemsstat,
omfattes af retten til frit at kunne markedsføres og registreres i andre med-
lemsstater. Denne ret gælder for alle køretøjer uanset produktionens oprindel-
se. Det betyder, at også køretøjer, der er fremstillet uden for EU, frit kan impor-
teres inden for EU, forudsat at fabrikanten har attesteret, at de er fremstillet i
overensstemmelse med en køretøjstype, der er godkendt i en af EU’s medlems-
stater. I betragtning af bilsektorens globale natur, som er ensbetydende med, at
der finder en betydelig import sted af automobilprodukter fra tredjelande, kræ-
ver denne vigtige grænseoverskridende dimension en koordineret indsats på
EU-plan med henblik på at sikre lige vilkår.
Hvis der skulle træffes foranstaltninger individuelt af medlemsstaterne på nati-
onalt plan for at rette op på markedsproblemer, ville dette kunne medføre risi-
ko for at skabe hindringer for den frie bevægelighed for motorkøretøjer, der er
sikret gennem lovgivningsrammen. Derfor er det efter Kommissionens opfat-
telse berettiget at træffe foranstaltninger på EU-plan.
Regeringen vurderer, at nærhedsprincippet er overholdt, da målene ikke i til-
strækkeligt omfang vil kunne gennemføres selvstændigt af medlemsstaterne.
Der er i vidt omfang allerede fællesskabsret på området, og forslaget til forord-
ningen er grundlæggende en tilpasning af dette regelsæt.
6
Gældende dansk ret
Reglerne om godkendelse og markedsovervågning af motorkøretøjer og på-
hængskøretøjer dertil er i dag allerede reguleret gennem EU-direktiver og -
forordninger på området.
På området gælder følgende danske regler:
Side 10/28
kom (2016) 0031 - Bilag 2: Samlenotat vedr. markedsovervågning og typegodkendelse af køretøjer forud for Europaudvalgets møde 21/4-17
1744339_0011.png
-
Færdselsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1386 af 11. december 2013 med
senere ændringer.
Lov om godkendelse og syn af køretøjer, jf. lovbekendtgørelse nr. 959 af
24. september 2012.
Lov nr. 1262 af 16. december 2009 om produktsikkerhed.
Bekendtgørelse nr. 434 af 29. april 2014 om detailforskrifter for køretø-
jers indretning og udstyr.
Bekendtgørelse nr. 516 af 1. juni 2012 om godkendelse og syn af køretø-
jer.
Bekendtgørelse nr. 74 af 3. februar 1999 om E- og e-godkendelse af kø-
retøjers indretning og udstyr mv.
Side 11/28
-
-
-
-
-
7
Konsekvenser
7.1 Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget vil medføre behov for ændring af lov om godkendelse
og syn af køretøjer for at skabe hjemmel til opkrævning af betaling for EU-
typegodkendelser, herunder betalingen til prøvningsinstanserne.
En vedtagelse af forslaget kan medføre behov for ændring af færdselsloven i det
tilfælde, at alle merudgifterne til den statslige markedskontrol omfattet af for-
slaget ønskes afholdt af de erhvervsdrivende. Ændringen af færdselsloven med
lov nr. 384 af 27. april 2016 om udøvelse af markedskontrol med udstyr til kø-
retøjer og godkendelse af prøvningsinstanser betyder, at transport- og byg-
ningsministeren kan fastsætte regler, der pålægger en erhvervsdrivende at af-
holde samtlige udgifter i forbindelse med stikprøvekontrol. Efter lovbemærk-
ningerne er det imidlertid hensigten, at virksomheden kun skal betale, hvis
produktet ikke er i overensstemmelse med reglerne.
7.2 Økonomiske konsekvenser
7.2.1 Statsfinansielle konsekvenser
Forslagets
statsfinansielle konsekvenser er på nuværende tidspunkt vanskelige
at vurdere.
Af finansieringsoversigten til forslaget i relation til Kommissionens
omkostningsdækning fremgår det, at forslaget har budgetmæssige konsekven-
ser via et træk på EU's budget på maksimalt 9,0 mio. euro om året (ca. 65 mio.
kr.). Idet den danske andel af EU's budget udgør ca. 2 pct., svarer dette til en
finansieringsandel på ca. 1,3 mio. kr. årligt for Danmarks vedkommende.
kom (2016) 0031 - Bilag 2: Samlenotat vedr. markedsovervågning og typegodkendelse af køretøjer forud for Europaudvalgets møde 21/4-17
1744339_0012.png
Det fremgår derudover af finansieringsoversigten, at de eksterne formålsbe-
stemte indtægter i form af bidrag fra medlemsstaternes nationale gebyrstruktur
for typegodkendelse vil udgøre maksimalt 7,7 mio. euro om året (ca. 55 mio.
kr.). Idet Danmark næsten ikke udsteder EU-typegodkendelser, vil den danske
andel heraf i praksis være ubetydelig.
Herudover kan der være statslige udgifter i form af afledte nationale udgifter.
Af konsekvensanalysen for forslaget fremgår det, at en øget markedsovervåg-
ning som følge af forordningen vil kunne betyde merudgifter for medlemssta-
terne på 192
mio. euro om året (ca. 1,4 mia. kr.). Forslagets reelle
statsfinan-
sielle konsekvenser som følge heraf er på nuværende tidspunkt i forhandlin-
gerne dog fortsat vanskelige at vurdere.
Antages det, at Danmarks del heraf
udgør ca. 2 pct. svarende til den danske andel af EU's budget,
svarer dette til ca.
30
mio. kr. årligt for Danmarks vedkommende. Dette estimat udgør de maksi-
male forventelige merudgifter, idet de faktiske udgifter dog ikke kendes.
Danmark foretager i dag ingen stikprøver af komplette køretøjer. Hvis det an-
tages, at der fremover årligt vil blive foretaget 100 stikprøver, hvor de væsent-
ligste EU-krav indgår, og omkostningen anslås til 100.000 kr. pr. stikprøve, vil
den samlede udgift udgøre 10. mio. kr. årligt. Disse merudgifter vil det helt eller
delvist kunne pålægges køretøjsimportørerne at betale, jf. pkt. 7.1 overfor, og
dermed reelt de overvejende udenlandske køretøjsfabrikanter.
De statsfinansielle konsekvenser afhænger af, hvilken gebyrstruktur der vælges
i forbindelse med finansieringen af medlemsstaternes øgede udgifter til mar-
kedsovervågning. Fastsættes der således et gebyr på baggrund af antallet af
typegodkendelser, der kun går til de typegodkendelsesudstedende lande, vil det
have negative statsfinansielle konsekvenser for Danmark, da Danmark kun i
begrænset omfang udsteder typegodkendelser.
Med det nuværende forslag fra det maltesiske formandskab, vil det fastsatte
minimumsniveau betyde, at der i Danmark skal foretages stikprøvekontrol på
4-6 køretøjer om året, hvoraf ca. 2 af disse kontroller kan foretages som doku-
mentationskontrol. Der er således med det nuværende forslag tale om en sam-
let årlig testudgift på ca. 600.000 kr. Dertil kommer afledte omkostninger på
ca. 1 -1,5 mio. kr.
Forslagets statsfinansielle konsekvenser vil blive løbende revurderet i takt med
sagens udvikling og forløb.
7.2.2 Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
7.2.3 Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige erhvervsøkonomiske konsekvenser,
jf. dog pkt. 7.2.1 ovenfor.
Side 12/28
kom (2016) 0031 - Bilag 2: Samlenotat vedr. markedsovervågning og typegodkendelse af køretøjer forud for Europaudvalgets møde 21/4-17
1744339_0013.png
7.3 Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Forslaget skønnes at have positiv virkning for beskyttelsesniveauet i Danmark
som følge af navnlig bestemmelserne om markedsovervågning.
8
Høring
Forslaget er sendt i høring hos EU- Specialudvalget for Transport og Bygning
samt Autobranchen Danmark, Automobilbranchens Handels- og Industrifor-
ening, Bilbranchen, Camping Branchen, Dansk Automobil Sports Union, Dansk
Bilbrancheråd, Dansk Bilforhandler Union, Dansk Camping Union, Dansk Ma-
skinhandlerforening, Danske Maskinstationer og Entreprenører, Foreningen af
Vognimportører i Danmark, Foreningen af Tekniske Konsulenter for Vejtrans-
port, Maskinleverandørerne og NOAH-Trafik. Følgende høringssvar er modta-
get:
AutoBranchen Danmark
”AutoBranchen
Danmark repræsenterer et bredt udsnit af danske opbygger-
virksomheder og producenter og importører af systemer, komponenter og tek-
niske systemer.
Kendetegnende for disse virksomheder er, at de fortrinsvis er mindre og mel-
lemstore og producerer individuelle og højtspecialiserede produkter, som op-
bygges således, at de optimalt kan løse den enkelte kundes transportopgaver.
Der er fortrinsvis tale om enkeltstyksproduktion eller produktion af få enheder
med samme eller næsten samme specifikation.
AutoBranchen Danmark ser derfor også positivt på, at man i forordningen har
specielt fokus på de mindre og mellemstore virksomheders muligheder for at
afsætte deres produkter i alle medlemslande, idet der her er eksportpotentiale
for danske virksomheder.
Den individuelle EU godkendelse af køretøjer
Her tænkes specielt på artikel 42 i forordningen: Den individuelle EU godken-
delse af køretøjer. Her skal ikke udføres destruktiv prøvning og ansøgning og
EU godkendelsesattest er den samme for alle kategorier
dog her med færre
oplysninger.
Ansøgning indsendes af fabrikanten til de nationale godkendende myndighe-
der, som forestår godkendelsen og sender denne videre til øvrige medlemslan-
de og kommissionen.
Medlemslandene skal tillade markedsføring, registrering eller ibrugtagning af
køretøjer med gyldig individuel EU godkendelsesattest for køretøjer.
Side 13/28
kom (2016) 0031 - Bilag 2: Samlenotat vedr. markedsovervågning og typegodkendelse af køretøjer forud for Europaudvalgets møde 21/4-17
1744339_0014.png
I praksis forudsætter denne form for EU typegodkendelse også at systemer,
komponenter og separate tekniske systemer, som er anvendt i opbygningen er
EU typegodkendte.
National individuel godkendelse af køretøjer
Men også artikel 43 og 44 nationale individuel godkendelse af køretøjer giver
bedre eksportmuligheder end det i dag er tilfældet, idet samme EU typegod-
kendelsesattest som for øvrige kategorier skal anvendes dog med færre oplys-
ninger. Endvidere skal et medlemsland tillade at et køretøj, som et andet med-
lemsland har godkendt, kan registreres medmindre det pågældende medlems-
land har rimelig grund til at antage, at de krav køretøjet er godkendt efter ikke
svare til dets egne bestemmelser.
Trafiksikkerhed og miljø
Forordningen vil også efter vor vurdering have en positiv effekt på såvel trafik-
sikkerhed som miljø. Generelt forventes forordningen at give et kvalitetsløft,
ikke blot i opbygning og montering af denne, men også via de EU godkendte
systemer og komponenter med tilhørende monterings- og vedligeholdelsesan-
visning, som skal anvendes ved EU godkendelser.
Men også markedsovervågning og opstramning af kontrol på køretøjer i drift vil
have en positiv effekt på miljøet.
Udfordring for Trafik og Byggestyrelsen
AutoBranchen Danmark anser det også for positivt, at det enkelte medlems-
lands myndighed tildeles en række rettigheder og forpligtigelser, som skal sikre
en ensartet fortolkning og gennemførelse af typegodkendelseskravene i alle
medlemslande.
Det betyder, at Trafik og Byggestyrelsen har det overordnede ansvar for, at de
danske bilsynsvirksomheder, som skal kontrollere, at køretøjerne lever op til
EU typeattesten, og at det kontrolleres, at dette arbejde udføres i henhold til
forordningen.
Dette anses for en opstramning, som vil give mere lige konkurrencevilkår for
producenter og importører.
For at kunne leve op til disse forpligtigelser, ikke mindst med indkøringsperio-
de fra 2017 til 2020 og derefter gennemførelse i fuldt omfang, må det anses for
nødvendigt, at Trafik og Byggestyrelsen tilføres ressourcer, som sikrer, at de
kan udføre øget kontrol og markedsovervågning samt behandle og formidle EU
ansøgninger for danske virksomheder. Dette selvom det besluttes at opkræve
gebyrer af en vis størrelse for de virksomhedsrelaterede opgaver.
Side 14/28
kom (2016) 0031 - Bilag 2: Samlenotat vedr. markedsovervågning og typegodkendelse af køretøjer forud for Europaudvalgets møde 21/4-17
1744339_0015.png
Brugte køretøjer
En meget stor andel af de danske lastbiler og påhængsvogne er leaset, og det er
en stor fordel, at disse efter endt leasingperiode kan afsættes som brugte
ikke
blot i Danmark, men også i øvrige medlemslande.
Derfor forventes det, at leasingselskaberne i større omfang vil stille krav om, at
danske opbygninger skal være individuelt EU godkendte.
Håndtering
Umiddelbart kan forordningen virke temmelig bureaukratisk og svær tilgænge-
lig for en dansk opbyggervirksomhed.
AutoBranchen Danmark vil derfor henlede opmærksomheden på, at når man
tager specielle hensyn til de mindre og mellemstore virksomheder i forordnin-
gen, må dette også gælde tilgængeligheden. Der må under alle omstændigheder
forventes et stort behov for vejledning og rådgivning af opbyggervirksomhe-
derne fra såvel myndigheder, kontrollerende virksomheder, leverandører af EU
godkendte komponenter og systemer, rådgivende ingeniører og AutoBranchen
Danmark, såfremt den danske opbyggerbranche skal udnytte det vækstpotenti-
ale, som forordningen også indeholder.
Kvalitetsstyring
AutoBranchen Danmark er netop ved at færdiggøre et kvalitetssystem KS2000
Opbygger målrettet danske opbyggervirksomheder.
Dette vil tjene som en god forberedelse til, at virksomhederne kan få en lettere
tilgang til forordningen.”
De Danske Bilimportører
”De Danske Bilimportører hilser en generel stramning af rammebetingelserne
for EU-typegodkendelse af motorkøretøjer samt markedsovervågningen af ty-
pegodkendelsernes overholdelse velkommen.
Typegodkendelse er afgørende for at sikre, at biler, der markedsføres i EU
overholder væsentlige sikkerhedsmæssige, miljømæssige og produktionsmæs-
sige krav. Troværdige og ensartede rammebetingelser for typegodkendelser på
både nationalt og EU-niveau er derfor også afgørende for et velfungerende in-
dre marked.
Forslaget til forordning retter sig således især mod at styrke EU-
kommissionens rolle og beføjelser
samt at stramme reglerne for de nationale
myndigheders godkendelsessystemer og efterfølgende markedsovervågning af,
at betingelserne for typegodkendelse er overholdt.
Side 15/28
kom (2016) 0031 - Bilag 2: Samlenotat vedr. markedsovervågning og typegodkendelse af køretøjer forud for Europaudvalgets møde 21/4-17
1744339_0016.png
Der er dog også dele af forslaget, der retter sig mod de erhvervsdrivende i for-
syningskæden fra bilfabrikanter, importører og til detailhandel. De Danske
Bilimportører har følgende bemærkninger til enkelte af disse tiltag vedrørende
importørers forpligtelser:
Artikel 14, stk. 6 (krav om register over klager og tilbagekaldelser):
Det fremgår, at importøren (for at beskytte forbrugernes sundhed og sikker-
hed) skal undersøge og føre register over klager over og tilbagekaldelser af kø-
retøjer, systemer, komponenter, separate tekniske enheder, dele eller udstyr,
som han har markedsført, og holde sine distributører orienteret om denne
overvågning.
Det bør i den forbindelse angives nærmere, hvilke nøjagtige oplysninger impor-
tørenes register over klager og tilbagekaldelser skal indeholde, så importørerne
på et mere objektivt grundlag kan afgøre, hvad der skal til for at efterleve be-
stemmelsen.
For så vidt angår oplysninger om klager er der især behov for en nærmere spe-
cifikation af et sådant registers indhold og format. Hvilke typer af klager skal
registreres, og hvordan skal disse registreres? Derved minimeres samtidig risi-
koen for, at importøren kan komme i konflikt med f.eks. persondatalovgivnin-
gen eller anden lovgivning vedrørende registre.
De indholdsmæssige krav til beskrivelsen / dokumentation af klager bør direkte
specificeres. Det kan f.eks. ske ved, at forordningen angiver et konkret format
herfor.
For så vidt angår tilbagekaldelser bør oplysningerne nærmere specificeres for
at sikre ensartet format og ensartet indhold i registreringen. Forordningen bør
direkte angive, hvorledes tilbagekaldelserne skal beskrives. Det kan ligeledes
ske ved, at forordningen angiver et konkret format herfor.
Det bør fremgå direkte af forordningen, hvorvidt et sådant register skal føres i
elektronisk format, fysisk format (papir) eller evt. begge dele. Evt. tekniske /
softwaremæssige krav til elektronisk format bør specificeres.
Artikel 17, stk. 2, (underretning ved uoverensstemmelse eller alvorlig risiko):
Kravet om, at distributører, der finder at et køretøj mv. ikke er i overensstem-
melse med kravene i forordningen, underretter fabrikanter eller importører bør
formuleres således, at det sikres, at distributører ikke underretter fabrikanter
uden også at underrette importøren. Følgende formulering foreslås:
”Hvis en distributør finder, at et køretøj, et system, en komponent eller en
separat teknisk enhed, som han har gjort tilgængelig på markedet, ikke er i
overensstemmelse med denne forordning, underretter han fabrikanten og
importøren samtidigt for at sikre, at der træffes de fornødne foranstaltninger
Side 16/28
kom (2016) 0031 - Bilag 2: Samlenotat vedr. markedsovervågning og typegodkendelse af køretøjer forud for Europaudvalgets møde 21/4-17
1744339_0017.png
i henhold til artikel 12, stk. 1, eller artikel 15, stk. 1, med henblik på at bringe
køretøjet, systemet, komponenten eller den separate tekniske enhed i overens-
stemmelse eller trække det/den tilbage eller tilbagekalde den/det, alt efter
hvad der er hensigtsmæssigt. Såfremt importøren ikke kan findes underrettes
fabrikanten”.
(Ændringer / tilføjelser understreget).
Dette vil sikre en større grad af transparens i kommunikationen mellem distri-
butører, importører og fabrikanter i forbindelser med underretninger om evt.
uoverensstemmelser med kravene i forordningen.
Artikel 19 (identifikation af erhvervsdrivende):
Her indføres et krav om, at alle erhvervsdrivende i en periode på ti år efter
markedsføringen af et køretøj og i en periode på fem år for komponenter, sepa-
rate tekniske enheder, dele eller udstyr skal kunne identificere
Erhvervsdrivende som har leveret ovennævnte til dem - dvs. leverandø-
rer.
Erhvervsdrivende som de har leveret ovennævnte til - dvs. (erhvervs)
kunder.
Side 17/28
I betragtning af de potentielt store administrative byrder, der kan være forbun-
det med efterlevelsen af dette krav, bør forordningen nærmere specificere hvil-
ke oplysninger, der kræves til identifikationen af leverandører og kunder.
Da kravet kan nødvendiggøre, at både importører og enhver anden erhvervs-
drivende i leverandørkæden fra fabrikant til distributør opbygger / vedligehol-
der leverandør- og kundekartoteker, bør forordningen udtrykkeligt give de er-
hvervsdrivende tilladelse hertil uden særlige tekniske krav om format eller lig-
nende. Alternativt bør forordningen anvise et konkret format, hvorunder de
krævede oplysninger om identitet af leverandører og kunder kan opbevares.”
AutoConsult
”AutoConsult er et mindre ingeniørfirma, der i dag er anerkendt som Technical
Services/Teknisk Tjeneste og specialiseret i udarbejdelse af dokumentation til
myndighederne for opfyldelse af gældende krav til typegodkendelse af køretøjer
samt dokumentation til synsvirksomheder(prøverapporter).
Vi arbejder sammen med andre Tekniske Tjenester som f.eks. TüV Nord, Dahl
Engineering m. fl. Vores kunder spænder bredt, fra Importører over køretøjs-
opbyggere til privatpersoner.
Vi ønsker at fremhæve følgende:
kom (2016) 0031 - Bilag 2: Samlenotat vedr. markedsovervågning og typegodkendelse af køretøjer forud for Europaudvalgets møde 21/4-17
1744339_0018.png
Forslag til forordning om godkendelse og markedsovervågning af motorkøre-
tøjer mv.
Pkt. 3.2 Nærhedsprincippet(side 5/99)
o Vi har i dag ikke en harmoniseret tilgang til restseriekøretøjer.
Danmark overtager ikke dispensationer meddelt i andre Med-
lemslande.
(4) (side 8 og 9/99)
o Der konkluderes der er et behov, men der anføres ikke tiltag el-
ler tilsvarende.
(27) (side 11/99)
o Dette bør koordineres med L 83 Forslag til lov om ændring af
færdselsloven.
Artikel 6, pkt. 2 (side 23/99)
o Dette stemmer ikke overens med pkt. 26 og 42, hvor "national
typegodkendelse" efter nationale bestemmelser er omtalt.
Artikel 7, pkt. 1 (side 24/99)
o Dette stemmer ikke overens med pkt. 26 og 42, hvor "national
typegodkendelse" efter nationale bestemmelser er omtalt.
Artikel 11, pkt. 4 (side 28/99)
o God idé!
Artikel 34, pkt. 1 (side 43/99)
o Forslag til tekst
Fabrikanten udsteder en typeattest/typegodkendelse/enkelt-
godkendelse i papirformat, eller overfører en fil af de EU-
definerede køretøjsdata (COC), der skal ledsage ethvert køretøj,
uanset om dette er komplet, ukomplet eller færdiggjort komplet,
som produceres i overensstemmelse med den godkendte køre-
tøjstype.
Den nævnte dokumentation (i fysisk eller elektronisk form) le-
veres gratis til relevant modtager samtidigt med leverancen af
køretøjet. Denne service må ikke gøres afhængig af en udtrykke-
lig anmodning eller indsendelse af yderligere oplysninger til fa-
brikanten.
I en periode på ti år efter køretøjets produktionsdato udsteder
fabrikanten, på anmodning af ejeren af køretøjet, en kopi af den
relevante typeattest/typegodkendelse/enkelt-godkendelse i pa-
pirformat, eller en kopi af de EU-definerede køretøjsdata
(COC), til ejeren af køretøjet mod en betaling, der ikke oversti-
ger omkostningerne ved udstedelsen. Ordet "genpart/kopi/-
copy/dublicate" skal være tydeligt og synligt angivet på genpar-
ten.
Artikel 43, 5 (48/99)
o Der mangler ord, der fortæller hvad det er Medlemsstaten
straks skal?
Artikel 44, pkt. 4 (side 48/99)
o
Kan anvendes som ”kan kun” eller ”kan også”?
Side 18/28
kom (2016) 0031 - Bilag 2: Samlenotat vedr. markedsovervågning og typegodkendelse af køretøjer forud for Europaudvalgets møde 21/4-17
1744339_0019.png
Artikel 46, pkt. 1 (side 49/99)
o Betyder dette at overgemte køretøjer hvor fabrikanten ikke læn-
gere eksisterer, er at regne som skrot?
Artikel 47, pkt. 4 (side 50/99)
o Væsentlig stramning. Medfører, at køretøjet skal være produce-
ret 3 måneder før nye regler træder i kraft.
Artikel 72, pkt. 1 (side 66/99)
o Der bør overvejes indførelse af supplerende kategorier, idet der
kan være forskellige for kvalifikationer for tekniske tjenester,
der afprøver køretøjer i uendelige serier, køretøjer i små serier
og køretøjer, der godkendes individuelt.
Artikel 77, pkt. 1 (side 69/99)
o Denne proces vil gøre det nærmest umuligt for nye tekniske tje-
nester at opnå godkendelse.
Ligesom at der i artikel 72 bør indføres differentierede krav af-
hængig af hvad der skal afprøves, bør udpegningsprocessen og-
så tilpasses forholdsmæssigt.
Side 19/28
Bilag til forslag til forordning om godkendelse og markedsovervågning af
motorkøretøjer
Bilag XII, pkt. 1 (side 330/371)
"kategori" ændres til "klasse". Se definition i Artikel 4 i Forordningen.”
Foreningen af tekniske konsulenter for vejtransport
”Generelt
Det fremsendte forslag indeholder en række meget interessante betragtninger
samt et meget spændende forslag med henblik på, at undgå direkte eller indi-
rekte betalinger fra fabrikanterne til dækning af typegodkendelsesafprøvninger
for køretøjer, der godkendes i uendelige serier.
Disse ændringer vil ændre den måde, hvorpå de tekniske tjenester typisk vil
arbejde på.
Såfremt der ikke samtidig foretages præciseringer og evt. lempelser for køretø-
jer i små serier og køretøjer til individuel godkendelse risikeres at disse god-
kendelser bliver unødigt tunge.
Sidstnævnte 2 grupper produceres ofte af SMV, som vil have fordele i de nuvæ-
rende meget fleksible løsninger hvor den tekniske tjeneste bistår med udarbej-
delse af informationspakke m.v.
Uanset de legitime årsager til den foreslåede ændring, skønnes forslaget at væ-
re til væsentlig ulempe for SMV’erne. Denne problematik er der
i betragtning 4
konkluderet et behov for at forbedre, men forslaget til forordningen vurderes
ikke i tilstrækkelig grad at imødekomme dette behov.
Se bemærkning til artikel 72 og 77 med forslag til lempelser/præciseringer.
Danmark
Danmark tilbyder pt ikke godkendelse af uendelige serier, men tilbyder alene
nationale godkendelser af individuelle køretøjer (godkendelseserklæringer og
dataerklæringer).
kom (2016) 0031 - Bilag 2: Samlenotat vedr. markedsovervågning og typegodkendelse af køretøjer forud for Europaudvalgets møde 21/4-17
1744339_0020.png
Transport- og Bygningsministeriet bør tage hensyn til, at national godkendelse
af individuelle køretøjer fortsat kan forløbe smidigt og under hensyntagen til
forordningens krav.
Der arbejdes pt med indførelse af nye regler for nationale tekniske tjenester (L
83 Forslag til lov om ændring af færdselsloven.).
Færdselsstyrelsen har ved e-mail af 16. februar 2016 oplyst følgende:
”Vi ved, at de i EU-forordningen
har oversat til Teknisk Tjeneste, men det er
forkert
eller rettere det
dækker over to begreber, men på dansk bliver det altså til prøvningsinstans og
kontrolinstans. På EU-sprog dækker teknisk tjeneste over dem begge, altså
både dem, der laver selve prøvningerne
(prøvningsinstans) og dem, der kontrollerer, at prøvningsinstans og producen-
ter har den nødvendige
viden og sags-/produktionsstyring
(kontrolinstansen).”
Det må sikres, at der ikke opstår forveksling, og at der bliver en entydig anven-
delse af termer.
Artikel 27 i 2007/46, restkøretøjer
Transport- og Bygningsministeriet opfordres til, at arbejde for en harmoniseret
og koordineret fortolkning af reglerne for restkøretøjerne, således at disse an-
vendes ensartet i medlemsstaterne.
I henhold til gældende praksis tillader Færdselsstyrelsen ikke, at dispensatio-
ner for restseriekøretøjer, meddelt i et andet medlemsland, kan overføres til
Danmark.
Dette medfører eksempelvis, at en lastbil med motor, der opfylder Euro V, men
som først er registreret i februar 2014 ikke vil kunne importeres til og registre-
res i Danmark.
Denne fortolkning af gældende EU-lovgivning hindrer varernes bevægelighed i
det indre marked.
Import af køretøjer, der er fremstillet uden for EU
Forslaget indeholder på side 5 nederst en række betragtninger vedr. import af
automobilprodukter fra tredjelande.
I betragtning af bilsektorens globale natur, sker det også ofte, at køretøjer, der
har opnået national godkendelse i et medlemsland, ønskes registreret i et andet
medlemsland.
Sådanne køretøjer registreres ofte på baggrund af en række nationale dispensa-
tioner. Forslaget ses ikke, at indeholde initiativer, der sikrer fri bevægelighed i
det indre marked for køretøjer, der har opnået nationale dispensationer.
Tekniske tjenester
Jævnfør betragtning 10 og følgende bestemmelser vil der fra kommissionen
være et øget fokus på udpegning og overvågning af tekniske tjenester.
Dette gælder for såvel udpegelse af en teknisk tjeneste baseret på akkreditering
i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 765/2008
som for andre tekniske tjenester.
L 83 Forslag til lov om ændring af færdselsloven (Udøvelse af markedskontrol
med udstyr til køretøjer og godkendelse af prøvningsinstanser) indeholder en
række bestemmelser om godkendelse af prøvningsinstanser.
Det vurderes, at ”Teknisk tjeneste” og ”prøvningsinstans” i denne sammen-
hæng beskriver det samme.
Side 20/28
kom (2016) 0031 - Bilag 2: Samlenotat vedr. markedsovervågning og typegodkendelse af køretøjer forud for Europaudvalgets møde 21/4-17
1744339_0021.png
Transport- og Bygningsministeriet bedes venligst arbejde for, at L83 bringes i
overensstemmelse med forslaget til ny forordning.
Betaling for ydelser fra tekniske tjenester
Jævnfør betragtning 17 skal medlemsstaterne indføre en gebyrstruktur for ty-
pegodkendelse, der skal dække udgifterne ved udførelse af alle typegodkendel-
sesprøvninger og
inspektioner.
Medlemmer i Foreningen af Tekniske Konsulenter for Vejtransport fungerer
ofte i rollen som teknisk tjeneste i forbindelse med nationale typegodkendelser.
Udgifterne ved udførelse af typegodkendelsesprøvninger er i væsentlig omfang
afhængig af, hvorledes produktet er forberedt.
For køretøjstyper med mange varianter og versioner planlægges prøvningerne i
dag således at udgiften minimeres.
Såfremt incitamentet for opdragsgiver, til at begrænse prøvningsomfanget,
forsvinder ved fastsættelse af fastegebyrer, vil udgifterne hertil kunne eksplo-
dere.
Samtidigt forsvinder incitamentet til at forberede testobjekter før test, og pro-
ducenterne vil måske bringe dårlige eksemplarer til test, idet der ikke er øko-
nomisk udgift, såfremt testen ikke bestås i første forsøg.
Ved små køretøjsserier startes der ofte med godkendelse i henhold til artikel 42
(artikel 24 i direktiv 2007/46/EF), individuelle godkendelser.
For tunge køretøjer sker dette i Danmark ved udstedelse af nationale typegod-
kendelser (godkendelseserklæringer).
For lette køretøjer sker dette i Danmark ved udstedelse af ”Dataerklæring”.
Foreningen af Tekniske Konsulenter for Vejtransport vurderer, at disse god-
kendelsesordninger vil være omfattet af krav til gebyrstruktur.
Det er videre foreningens vurdering, at gebyrstrukturen skal indeholde udgif-
ten til den ”tekniske tjeneste”, der forbereder ansøgningen overfor Færdselssty-
relsen.
Artikel 6 Medlemsstaternes forpligtigelser
Bestemmelsen i pkt. 2 stemmer ikke overens med artikel 40 og 43, hvor der ved
national typegodkendelse og individuel godkendelse kan undtages for en eller
flere af forordningens bestemmelser.
Artikel 7 De godkendende myndigheder forpligtigelser
Bestemmelsen i pkt. 1 stemmer ikke overens med artikel 40 og 43, hvor der ved
national typegodkendelse og individuel godkendelse kan undtages for en eller
flere af forordningens bestemmelser.
Artikel 34 Generelle bestemmelser om typeattesten
I Danmark sker registrering på baggrund af elektronisk overførsel af data til
motorregistret (DMR, Digitalt motor register).
Der udstedes normalt ikke CoC.
Der foreslås derfor alternativ tekst:
”Fabrikanten
udsteder en typeattest/typegodkendelse/enkelt-godkendelse i
papirformat, eller overfører en fil af de EU-definerede køretøjsdata (COC),
der skal ledsage ethvert køretøj, uanset om dette er komplet, ukomplet eller
færdiggjort komplet, som produceres i overensstemmelse med den godkendte
køretøjstype.
Den nævnte dokumentation (i fysisk eller elektronisk form) leveres gratis til
relevant modtager samtidigt med leverancen af køretøjet. Denne service må
ikke gøres afhængig af en udtrykkelig anmodning eller indsendelse af yderli-
gere oplysninger til fabrikanten.
Side 21/28
kom (2016) 0031 - Bilag 2: Samlenotat vedr. markedsovervågning og typegodkendelse af køretøjer forud for Europaudvalgets møde 21/4-17
1744339_0022.png
I en periode på ti år efter køretøjets produktionsdato udsteder fabrikanten, på
anmodning af ejeren af køretøjet, en kopi af den relevante typeat-
test/typegodkendelse/enkelt-godkendelse i papirformat, eller en kopi af de
EU-definerede køretøjsdata (COC), til ejeren af køretøjet mod en betaling, der
ikke overstiger omkostningerne ved udstedelsen. Ordet "gen-
part/kopi/copy/dublicate" skal være tydeligt og synligt angivet på genpar-
ten.”
Artikel 46 Tilgængeliggørelse på markedet, registrering eller ibrugtagning af
andre køretøjer end restkøretøjer
Den i pkt. 1 foreslåede bestemmelse vil kunne give problemer for køretøjer hvor
fabrikanten, eller den europæiske repræsentant, hvis der er tale om køretøjer
fra 3. lande, ikke længere eksisterer, og dermed ikke længere kan opfylde for-
pligtigelserne i artikel 34-35.
Artikel 47 Tilgængeliggørelse på markedet, registrering eller ibrugtagning af
restkøretøjer
Stk. 4 er en væsentlig stramning i henhold til nuværende bestemmelser.
I dag er det muligt, at producere køretøjer efter gamle regler op til dato for de
nye bestemmelser.
Med den nye tekst, vil dette ikke være muligt.
3 måneder vurderes at være lang tid.
Denne periode bør kunne reduceres.
Stk. 5 vurderes at være vanskelig at udføre i praksis, idet typeattester (CoC do-
kumenter) ofte udstedes af fabrikken ved færdiggørelse.
Hvis køretøjet henstår hos en importør eller distributør henover dato for, hvor
typegodkendelsen bliver ugyldig, vil man skulle tilbage til fabrikanten, og have
udstedt ny typeattest med denne påtegning!
Dette virker uhensigtsmæssigt!
Påtegningen bør i stedet påføres køretøjets registreringsattest.
Der bør tilføjes bestemmelser for registrering af brugte køretøjer, der i et andet
medlemsland registreret som restkøretøj.
Det bør sikres at intet land nægter godkendelse af brugte køretøjer, der har fået
dispensation i et andet medlemsland.
Kapitel XV, Artikel 71 Typegodkendende myndighed med ansvar for tekniske
tjenester
Transport- og Bygningsministeriet bør være særligt opmærksom på bestem-
melserne i stk. 6, der har følgende ordlyd:
Den typegodkendende myndighed skal have et tilstrækkelig stort kompetent
personale til, at den kan
udføre de opgaver, der er fastsat i denne forordning.
Færdselsstyrelsen er netop nu under etablering i Ribe og vil skulle leve op til
denne bestemmelse.
Artikel 72, Udpegelse af tekniske tjenester
Der bør overvejes indførelse af supplerende kategorier, idet der kan være for-
skellige for kvalifikationer for tekniske tjenester, der afprøver køretøjer i uen-
delige serier, køretøjer i små serier og køretøjer, der godkendes individuelt.
Artikel 77, Vurdering og udpegelse af tekniske tjenester
Side 22/28
kom (2016) 0031 - Bilag 2: Samlenotat vedr. markedsovervågning og typegodkendelse af køretøjer forud for Europaudvalgets møde 21/4-17
1744339_0023.png
I forlængelse af ovenstående bemærkning til artikel 72, bør også vurderings-
processen tilpasses efter hvad den respektive tekniske tjeneste ønsker at afprø-
ve, således at omfanget af vurderingen står mål med den tilladelse der søges
om.
Artikel 86 Nationale gebyrer, som skal dække omkostningerne ved de aktivi-
teter, der varetages af de typegodkendende myndigheder
Hvis omkostningerne til den foreslåede vurderings- og udpegelsesproces, helt
eller delvist, lægges ud til den ansøgende tekniske tjeneste, er der risiko for at
det nærmest bliver umuligt for mindre tekniske tjenester at opnå udpegning,
hvorved der kan være risiko for at der på sigt vil blive meget få tekniske tjene-
ster, specielt i ikkekøretøjsproducerende lande, hvor behovet for tekniske tje-
nester begrænser sig til relativt få afprøvninger i forbindelse med godkendelse
af køretøjer i små serier eller individuelt.
Der bør fastsættes gebyrstørrelser, afhængigt af ansøgningens omfang, således
at der bliver ens konkurrencevilkår uanset medlemsland, så den økonomiske
ramme for en given udpegning er kendt på forhånd.
Bilag VII, punkt 4.2
Det foreslås, at også godkendelsesnumre i henhold til omhandlede forordning
tilføjes nummeret for seneste ændringsdirektiv, eks:
e11*2007/46*201x/xx*0004*02 eller e11*2007/46*2015/758*0004*02”
Forbrugerrådet Tænk
"Forbrugerrådet Tænk har modtaget Transport- og Bygningsministeriets mail
af 5. februar 2016 vedr. høring i EU-specialudvalg for transport- og bygning
m.fl. om forordning om godkendelse og markedsovervågning af køretøjer og
skal beklage det sene høringssvar.
Forbrugerrådet Tænk finder det meget positivt, blandt andet set i lyset af VW
sagen og de forholdsvis mange sager på RAPEX, at der i Europa-Parlamentets
og Rådets forslag til forordning nu lægges op til stramninger og præciseringer
for godkendelse og markedsovervågning af motorkøretøjer. Blandt de vigtige
stramninger er en præcisering af de tekniske tjenesters ret og
pligt
til at fore-
tage uanmeldte fabriksbesøg, hvilket vi finder er nødvendigt generelt, når man
udfører markedsovervågning. Endvidere er det meget positivt, at der fokuseres
på, at der ikke må foregå direkte betaling mellem fabrikant og den tekniske
tjeneste ved typegodkendelsesinspektioner og andre undersøgelser, men at
dette skal løses ved, at medlemsstaterne indfører en gebyrstruktur, der kan
sikre, at de tekniske tjenester er upartiske. Samtidig er det yderst fornuftigt, at
der ved udpegning og overvågning af de tekniske tjenesters arbejde særligt fo-
kuseres på, at de nødvendige kompetencer er til stede i virksomheden, og at
udpegningen sker efter ensartede kriterier på tværs af medlemsstaterne. Ende-
lig finder vi det meget positivt, at der lægges op til en øget koordinering om-
kring markedsovervågning mellem de nationale myndigheder, som det også
sker med god effekt på andre områder. Dette vil forhåbentlig sammen med
kravet om, at typegodkendelsesdokumentationen skal være elektronisk og of-
Side 23/28
kom (2016) 0031 - Bilag 2: Samlenotat vedr. markedsovervågning og typegodkendelse af køretøjer forud for Europaudvalgets møde 21/4-17
1744339_0024.png
fentlig tilgængelig sætte øget fokus på håndhævelsen af reglerne og resultere i,
at de der overtræder bestemmelserne vil blive mødt med ensartede effektive
sanktioner, der skal have en afskrækkende virkning.”
Dansk Bilbrancheråd, Dansk Erhverv og Erhvervsflyvningens Sammenslutning
har meddelt, at de ingen bemærkninger har.
9 Generelle forventninger til andre landes holdninger
Kommissionens forslag blev fremlagt kort efter VW-sagen i efteråret 2015 og
indeholder en række elementer, der skal styrke gennemsigtigheden af EU’s
typegodkendelsessystem, sikre bedre uafhængighed mellem producenter og
tekniske tjenester og styrke markedsovervågningen og finansieringen heraf.
Der er
imidlertid
flere medlemslande, der har
den holdning, at det ikke
er proportionelt at lave så gennemgribende ændringer af EU-reglerne på bag-
grund af en enkeltsag.
Forslaget blev præsenteret af Kommissionen på et arbejdsgruppemøde i starten
af det hollandske formandskab i foråret 2016 og er siden blevet behandlet på en
række møder i arbejdsgruppen.
Forhandlingerne har været forestået af
hhv. det hollandske og slovakiske formandskab, og forhandles på
nuværende tidspunkt under det maltesiske formandskab.
På baggrund af
den tidligere
generelle uklarhed
under forhandlingerne,
har Kommissionen rundsendt et spørgeskema, hvor medlemslandene er blevet
bedt om, at tilkendegive deres holdning til en række centrale spørgsmål. Kom-
missionen håber ud fra tilbagemeldingerne på dette, at kunne danne sig et
overblik over hvor det er muligt at nå til enighed.
Der er gennem forhandlingerne blevet udarbejdet flere kompromisforslag til
teksten. Senest har det Maltesiske formandskab ud fra medlemslandenes til-
kendegivelser i Kommissionens spørgeskema udarbejdet et nyt kompromisfor-
slag, som blev cirkuleret d. 3. marts 2017.
Det står ud fra de indledende diskussioner af dette forslag klart, at malteserne
har haft held med at skære mange af de problemfyldte artikler til, så de i højere
grad kan accepteres af et flertal af medlemslandene samt af Kommissionen.
Der er opnået enighed om indholdet i flere dele af forslaget, og forhandlingerne
er ved at gå ind i en fase, hvor Danmark skal binde sig til en holdning. En ræk-
ke centrale bestemmelser er dog stadig til forhandling.
Det maltesiske formandskab har lagt vægt på at udbygge bestemmelserne om
markedsovervågningsmyndighedernes forpligtelser. Der har generelt igennem
forhandlingerne været et stort ønske fra medlemslandende om at få specificeret
Side 24/28
kom (2016) 0031 - Bilag 2: Samlenotat vedr. markedsovervågning og typegodkendelse af køretøjer forud for Europaudvalgets møde 21/4-17
1744339_0025.png
et minimumsniveau for markedsovervågningsaktiviteter, da niveauet bestem-
mer forslagets økonomiske konsekvenser.
Der er derfor foreslået et minimumsniveau, der fastsættes proportionalt med
antallet af solgte nye køretøjer i medlemslandet i det foregående år. Nærmere
bestemt foreslås der et forhold på 1:50.000 biler, hvilket for Danmarks ved-
kommende betyder ca. 4-6 køretøjer som skal kontrolleres hvert år.
Langt de fleste medlemslande støtter op om dette niveau af markedsovervåg-
ning. Et mindretal af lande så dog gerne, at der ikke blev fastsat et minimums-
antal ud fra ønsket om nationalt selv at kunne træffe beslutning herom.
Der er fortsat stor uenighed i arbejdsgruppen på spørgsmålet om, hvorvidt
Kommissionen skal gives beføjelse til at foretage verifikationsprøvning- og in-
spektion i medlemsstaterne uafhængigt af medlemsstaternes egne markeds-
overvågningsaktiviteter.
En gruppe på 6 medlemslande er ikke enige i behovet for, at Kommissionen
skal have denne beføjelse. Der arbejdes på at finde et kompromis, hvor be-
stemmelsen beholdes, mens rækkevidden af Kommissionens beføjelse ind-
skrænkes. På den baggrund må det forventes, at der ikke vil være et blokerende
mindretal mod den del af forslaget.
Oprettelsen af et Forum er ligeledes en af de bestemmelser, der har været om-
diskuteret, særligt ift. spørgsmålet om Forummets ret til at træffe bindende
beslutninger.
Enkelte af de lande, der tidligere var modstandere af Forummet, udtrykt støtte
til den seneste tekst foreslået af det maltesiske formandskab. Det vurderes, at
der generelt i arbejdsgruppen er støtte til den nuværende tekst om oprettelsen
af et Forum.
En af de dele af forslaget, der endnu ikke er drøftet i detaljen, er gebyrstruktu-
ren i forbindelse med opkrævning gebyrer til at dække udgifterne forbundet
med markedsovervågning.
Fastsættelsen af et minimumsniveau af markedsovervågning har betydet, at
flere lande ser ud til at ville acceptere dette forslag.
Der er fremsat forslag til, at der etableres en fælles europæisk pulje af gebyrer
på typegodkendelse, der fordeles til de lande som ikke udsteder typegodkendel-
ser. Forslaget møder indtil videre opbakning fra et to medlemslande. Formålet
er, at sikre dækning for de medlemslande, der kun i begrænset omgang udste-
der typegodkendelser, der kan risikere at stå uden dækning for de øgede udgif-
ter til markedsovervågning, hvis der ikke findes en løsning for gebyrstrukturen
Side 25/28
kom (2016) 0031 - Bilag 2: Samlenotat vedr. markedsovervågning og typegodkendelse af køretøjer forud for Europaudvalgets møde 21/4-17
1744339_0026.png
Der har endnu kun været få drøftelser af gebyrstrukturen, og det er derfor end-
nu uklart, hvor de forskellige medlemslande positionerer sig. Det er dog indtil
videre tydeligt, at flere store medlemslande mener, at finansieringen skal være
op til de enkelte medlemslande, ligesom medlemslandene må investere for at
leve op til markedsovervågningsforpligtelserne.
Forslaget om at medlemslandenes typegodkendelsesmyndigheder skal under-
kastes peer-review i form af kontrolbesøg af andre landes typegodkendelses-
myndigheder,
er ligeledes et centralt element. En større forsamling
lande har siden starten tilkendegivet, at de principielt er imod
peer-review.
I nyeste kompromistekst er peer-review systemet ændret, så dette i højere grad
fokuserer på udpegelsen af tekniske tjenester, hvilket sammenholdt med en
række øvrige ændringer betyder, at der ikke vil blive stillet spørgsmålstegn ved
udpegelsen af tekniske tjenester, såfremt man udelukkende udpeger akkredite-
rede tekniske tjenester.
Enkelte store medlemslande er imod denne ændring, da der ønskes en til-
bundsgående undersøgelse i forbindelse med peer-review systemet i forhold til
den foreslåede tekst.
I forhold til Kommissionens beføjelser til at vedtage delegerede retsakter, og i
stedet omskrive disse dele til gennemførselsretsakter, ønsker flere medlems-
lande denne mulighed begrænset.
Ved kompromisteksten udarbejdet af det slovakiske formandskab blev en del af
de foreslåede bestemmelser om delegerede retsakter omskrevet, så disse nu
giver Kommissionen beføjelse til at lave gennemførselsretsakter efter undersø-
gelsesproceduren. Der er dog endnu ikke i arbejdsgruppen foretaget en princi-
piel diskussion af delegerede retsakter som en del af forordningsforslaget.
Generelt har det maltesiske formandskab tilsyneladende kunnet fjerne de dele
af forslaget, der har været de største ”røde linjer”, og som har gjort det svært at
nå til enighed mellem medlemslandene. Før rådsmødet den 29. maj, er der
indtil videre aftalt tre møder i arbejdsgruppen, hvor det er forventningen, at
man vil finde en kompromistekst til flere af de åbne diskussioner, der stadig
finder sted.
10
Regeringens generelle holdning
Regeringen er overordnet positivt indstillet over for Kommissionens forslag til
en ny forordning om godkendelse og markedsovervågning af motorkøretøjer og
påhængskøretøjer dertil, herunder indførelsen af bestemmelser om markeds-
overvågning. Regeringen finder det væsentligt, at der generelt fastsættes et
troværdigt og transparent system for typegodkendelse og markedsovervågning
Side 26/28
kom (2016) 0031 - Bilag 2: Samlenotat vedr. markedsovervågning og typegodkendelse af køretøjer forud for Europaudvalgets møde 21/4-17
1744339_0027.png
af køretøjer, der sikrer fuld overholdelse af de fastlagte miljø- og sikkerheds-
mæssige krav.
Kommissionens forslag ligger således også i god tråd med den i
2016
vedtagne
ændring af færdselsloven (Udøvelse af markedskontrol med udstyr til køretøjer
og godkendelse af prøvningsinstanser), der blandt andet præciserer det retlige
grundlag for udøvelse af markedskontrol og tilsyn med produktkrav på det kø-
retøjstekniske område for at sikre, at tilsynet i højere grad bringes på linje med
den markedsovervågning, der foretages på andre, lignende områder. jf. ovenfor
i afsnit 6 og 7.1.
Regeringen lægger vægt på, at der skal være proportionalitet mellem effektivi-
teten af den markedsovervågning, der skal udføres, og de eventuelle admini-
strative og økonomiske byrder, som erhvervslivet måtte blive pålagt som følge
heraf. I forlængelse heraf finder regeringen det vigtigt, at der indføres en om-
kostningseffektiv markedsovervågning og stikprøvekontrol, herunder baseret
på målinger af udledninger ved virkelig kørsel, der opfylder de fastlagte miljø-
og sikkerhedsmæssige krav, og som ikke går ud over, hvad der måtte være nød-
vendigt for at opfylde formålet.
Danmark udsteder kun i meget begrænset omfang typegodkendelser. Den drøf-
tede model, hvor pengene samles i en fælles europæisk pulje, og fordeles årligt
efter antallet af nye registreringer i det enkelte medlemsland, er en model, som
Danmark støtter op om. Modellen medfører, at der sikres økonomisk kompen-
sation til at udføre den påkrævede markedsovervågning.
Endelig er regeringen forbeholden over for, at Kommissionen skal bemyndiges
til at udstede delegerede retsakter i så stort et omfang som foreslået. Det vil
sige, at regeringen vil have fokus på, at Kommissionen i stedet får beføjelser til
at udstede gennemførelsesretsakter efter undersøgelsesproceduren.
Regeringen er positivt indstillet over for de ændringer, der foreslås af det mal-
tesiske formandskab. Herunder særligt fastsættelsen af et minimums markeds-
overvågningsniveau, som er blevet fastsat efter ønske fra flere medlemslande.
Fastsættelsen af et minimumsniveau på 1:50.000 solgte nye køretøjer betyder,
at forslagets økonomiske konsekvenser nedbringes betragteligt.
Regeringen støtter ligeledes, at akkreditering kommer til at spille en større rolle
i typegodkendelsessystemet, og at man gennem udpegelse af udelukkende ak-
krediterede tekniske tjenester således kan undgå Peer Review. Det er i overens-
stemmelse med de gode erfaringer man har på lignende områder i Danmark.
Regeringen ønsker, at der findes en finansieringsmodel, så Danmark ikke står
uden dækning for den øgede mængde markedsovervågning henset til, at Dan-
mark ikke udsteder mange typegodkendelser. Det foreslåede minimumsniveau
Side 27/28
kom (2016) 0031 - Bilag 2: Samlenotat vedr. markedsovervågning og typegodkendelse af køretøjer forud for Europaudvalgets møde 21/4-17
1744339_0028.png
af markedsovervågning er af en størrelsesorden, der ikke giver grund til generel
modstand mod forslaget.
11
Tidligere forelæggelse for Europaudvalget
Forslaget har senest været forelagt for Folketingets Europaudvalg på møde den
3. februar til orientering.
Der blev oversendt samlenotat til Europaudvalget den 24. januar 2017.
Side 28/28