Europaudvalget 2016-17
KOM (2016) 0198 Bilag 4
Offentligt
1717726_0001.png
D. 1. februar 2017, København
Til Europaudvalget i det danske Folketing,
Vi skriver, fordi I på fredag i Europaudvalget skal diskutere Regeringens oplæg til Rådsmøde nr. 3519
(konkurrenceevne
indre marked- og industridelen) den 20. februar 2017 vedr. forslag om ændring af
direktiv 2013/34/EU for så vidt angår offentliggørelse af selskabsskatteoplysninger for visse virksomheder
og filialer.
I den forbindelse vil vi meget gerne gøre opmærksom på en række pointer, som Ministeren vil fremlægge,
der med fordel kan uddybes og stilles spørgsmål ved:
Først og fremmest, mener vi at det er rigtig positivt at Regeringen lægger op til at støtte det
hjemmelsgrundlag, som Kommissionen har fremlagt forslaget under. Dette tillader nemlig
medbestemmelse fra Europaparlamentet. Dette er også en anerkendelse af, som beskrevet i notatet, at
forslaget først og fremmest har til fordel at fremme selskabers ansvarlighed og styrke offentlighedens tillid
til medlemsstaternes skatte-systemer.
Oxfam IBIS og MS mener at dette forslag er en unik mulighed for at opnå dette, men foreslår i det
nedenstående en række forbedringspunkter for at sikre at forslagets potentiale stemmer overens med dets
ønskede formål.
Det bemærkes ydermere, at der i notatet lægges vægt på, at de informationer, der skal offentliggøres,
genbruges fra den rapportering, der allerede finder sted til skattemyndigheder. Samt at
Regnskabsdirektivet (som dette forslag er et ændringsforslag til) i Danmark er implementeret i
Årsregnskabsloven. Årsregnskabsloven omfatter, som bekendt, virksomhedstyper, hvor der er et særligt
behov for åbenhed.
Som følge af dette, vil vi gerne opfordre til, at Regeringen arbejder for, at Ministerrådet forbedrer
Kommissionens forslag til at:
-
Fremlægge informationer
”la d-forla d” for alle de la de,
de har aktiviteter i og ikke begrænser
det til EU lande samt lande på listen over ikke-samarbejdsvillige jurisdiktioner. Det vil ikke
medbringe yderligere byrder for virksomhederne, da de allerede rapporterer på alle lande til
myndigheder. Det vil til gengæld formentlig have betydelige fordele for de lande
især
udviklingslande
der ellers ikke vil kunne se landespecifik rapportering. Dette kan bidrage ind i en
indirekte kapacitetsopbygning af de skatteadministrationer, som Danmark støtter med andre
indsatser. Det bør også anerkendes, at udfordringen omkring tillid til skattesystemer og behovet for
selskabers ansvarlighed er en global udfordring, som dette tiltag vil kunne bidrage til at
imødekomme globalt såvel som i EU.
Gælde for alle de virksomhedstyper og virksomhedsstørrelser, som er omfattet af
Årsreg skabslove , hvor Da ark vurderer ”at der er et særligt behov for åbe hed”. Det behov
vurderet for andre elementer af Årsregnskabsloven bør også gælde for dette område.
-
kom (2016) 0198 - Bilag 4: Henvendelse af 1/2-17 fra Oxfam IBIS & Mellemfolkeligt Samvirke om offentliggørelse af selskabsskatteoplysninger for visse virksomheder og filialer
1717726_0002.png
Nærhedsnotatet nævner, at Regeringen støtter op om, at den liste af ikke-samarbejdsvillige jurisdiktioner
(skattelyliste), som forslaget nævner, er ved at blive udarbejdet i en arbejdsgruppe af medlemslande, og
dermed ikke længere udarbejdes som en delegeret retsakt af Europakommissionen. I Mellemfolkeligt
Samvirke og Oxfam IBIS er vi især opmærksomme på, at nul eller tæt-på-nul procent selskabsskat bliver
diskuteret som indikator for at sætte lande på EU skattelylisten. Vi mener, at nul eller tæt-på-nul
selskabsskat potentielt kan være en indikator for, om et land faciliterer offshore-strukturer uden egentlig
økonomisk substans eller aktivitet. Vi vil derfor gerne bede Ministeren redegøre for om Danmark støtter at
nul procent selskabsskat bliver en af indikatorerne i EU kriterierne for ikke-samarbejdsvillige jurisdiktioner
(skattely).
Det er samtidig rigtig vigtigt, at Danmark aktivt vil arbejde for, at enhver dialog med de lande på listen skal
være gennemsigtig og inkludere det lokale civil samfund. Ydermere er vi meget opmærksomme på
eventuelle utilsigtede konsekvenser for udviklingslande, der muligvis af kapacitetsmæssige årsager ikke har
mulighed for at leve op til de foreslåede kriterier. Det bør grundigt overvejes, hvordan dette håndteres, så
det ikke kommer til at opsætte yderligere barrierer for kampen mod fattigdom.
Som nævnt ved tidligere lejligheder, mener vi, at EU og Danmark med dette lovforslag og denne
skattelyliste har en mulighed for på en overbevisende måde at tage tiltag mod skattely og være med til at
genskabe tillid til skattemyndigheder. Et effektivt forslag kan bekræfte overfor de Europæiske borgere, at
kampen mod skattely tages meget alvorligt. Kun ved at sende klare og stærke signaler til skattely kan vi
sammen sikre fremskridt, modarbejde ekstrem ulighed, og undgå et ræs mod bunden, der underminerer
finansiering af bæredygtige samfund.
Hvis der er mulighed for det vil vi meget gerne have foretræde for Europaudvalget fredag den 3. februar
2017 for at fremlægge og uddybe disse punkter.
Med venlig hilsen,
Hannah Brejnholt og Sara Jespersen
Sara Jespersen
PROJECT MANAGER, TAX
AND DEVELOPMENT
Tel:
+45 35358788
Mob +45 60773204
Email: [email protected]
Hannah Brejnhol
t
TAX POLICY AND PROGRAMME
MANAGER | DENMARK
Tel: +45 77310049
Mob: +45 29845179
Email: [email protected]