Europaudvalget 2016-17
KOM (2016) 0270 Bilag 3
Offentligt
1706110_0001.png
Ministeren
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget har den 1. november 2016 stillet
følgende spørgsmål nr. 101 (Alm. del) efter ønske fra Johanne Schmidt-Nielsen
(EL) til udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 101:
Vil ministeren oplyse, hvor mange sager omfattende hvor mange personer vedrø-
rende Dublin-overførsel af asylansøgere til Ungarn, der verserer i Udlændingesty-
relsen? Samtidig ønskes oplyst, hvor længe de længst verserende af disse sager
har verseret, samt hvilke juridiske og menneskeretlige problemstillinger der knyt-
ter sig til disse sager vedrørende overførsel til Ungarn – herunder risikoen for Un-
garns videresendelse af asylansøgerne til lande, der ikke nødvendigvis respekterer
princippet om non-refoulement
Svar:
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet
indhentet et bidrag fra Udlændingestyrelsen, der har oplyst følgende:
”1. Til brug for besvarelse af spm. 101, stillet af Udlændinge-, Integrations-
og Boligudvalget den 1. november 2016, kan Udlændingestyrelsen oplyse,
at der den 27. november 2016 var i alt 482 personer, som havde en verse-
rende asylansøgning i Udlændingestyrelsen, hvor der under sagens be-
handling er blevet fremsat en anmodning til Ungarn om tilbagetagel-
se/overtagelse i medfør af Dublin-forordningen. Den gennemsnitlige ligge-
tid for 10 % af de verserende asylsager med den længste liggetid, er 526
dage regnet fra datoen for asylansøgningens indgivelse til opgørelsestids-
punktet den 28. november 2016.
De 482 verserende asylansøgninger omfatter sager, hvor ansvaret for be-
handlingen af sagen endnu ikke er blevet fastlagt, fordi Ungarn har med-
delt, at de ikke vil overtage ansvaret for asylansøgeren efter Dublin-
forordningen, og sager, hvor Udlændingestyrelsen, ud over at have an-
modet Ungarn om tilbagetagelse/overtagelse efter Dublin-forordningen,
også har anmodet andre lande om at overtage eller tilbagetage asylansø-
geren, og omfattet er endvidere sager, hvor styrelsen har genoptaget sa-
16. december 2016
Asyl og Visum
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uibm.dk
36977191
162692
Side
1/4
kom (2016) 0270 - Bilag 3: Kopi af UUI alm. del - svar på spm. 101 om, hvor mange sager omfattende hvor mange personer vedrørende Dublin-overførsel af asylansøgere til Ungarn, der verserer i Udlændingestyrelsen m.v., fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
gen af egen drift, og sager, hvor styrelsen behandler sagen på ny efter, at
Flygtningenævnet har hjemvist sagen til fornyet behandling i styrelsen.
Opgørelsen er foreløbig opgjort på baggrund af registreringer i udlændin-
gemyndighedernes elektroniske sagsbehandlingssystem pr. 27. november
2016 og en efterfølgende manuel korrektion.
Generelt bemærkes, at de statistiske oplysninger er behæftet med usik-
kerhed, da sagsbehandlingssystemet er opbygget som et journaliserings-
og sagsstyringssystem og ikke som egentlig statistiksystem.
De juridiske og menneskeretlige problemstillinger, der knytter sig til sa-
gerne vedrører hovedsageligt spørgsmålet om, hvorvidt de pågældende
ansøgere vil risikere refoulement til Grækenland eller Serbien, hvis de
overføres til Ungarn, og dermed vil blive udsat for en behandling, der er i
strid med flygtningekonventionen og den europæiske menneskerettig-
hedskonventions artikel 3. Endvidere er problemstillingen, hvorledes de
ungarske myndigheder vil forholde sig til disse personers ansøgning om
asyl, såfremt de er udrejst af Ungarn, inden deres ansøgning om asyl blev
færdigbehandlet dér, og hvorledes de ungarske myndigheder vil forholde
sig til deres ansøgning, såfremt de overføres til Ungarn mere end 9 måne-
der efter, de udrejste af Ungarn. Det fremgår, af den ungarske asyllov, at
en asylansøger, der tidligere har opgivet sin ansøgning, og som følge heraf
har fået afsluttet sin sag, kan ansøge om genoptagelse, indtil der er forlø-
bet 9 måneder fra ansøgningen blev opgivet. Derefter må ansøgeren i
stedet indgive en ny ansøgning, som kan afvises, hvis ikke ansøgeren
fremfører nye forhold til støtte for sin ansøgning.
2.
Flygtningenævnet besluttede den 9. oktober 2015 at berostille behand-
lingen af sager om overførsel til Ungarn efter Dublin-forordningen. I for-
bindelse hermed, anmodede nævnet om, at Udlændingestyrelsen skulle
søge af få oplyst, hvorvidt Ungarn fortsat modtager asylansøgere fra de
øvrige medlemsstater i medfør af Dublin-forordningen, og hvorvidt Un-
garn i den forbindelse fortsat opfylder sine internationale forpligtelser.
På baggrund af Flygtningenævnets anmodning har Udlændingestyrelsen
rettet en række henvendelser til forskellige internationale organer og
samarbejdspartnere og derigennem indhentet en større mængde oplys-
ninger til belysning af de potentielle problemstillinger, der knytter sig til
overførsler til Ungarn i medfør af Dublin-forordningen. Styrelsen har bl.a.
sendt høringer til flere udlændingemyndigheder i EU-landene samt rettet
henvendelse til EASO og den ungarske ambassade i København.
Den ungarske ambassade oplyste i sit høringssvar til Udlændingestyrelsen,
at det er muligt, at tredjelandsstatsborgere, der overføres til Ungarn i
medfør af Dublin-forordningen, kan blive overført til et sikkert tredjeland,
herunder eksempelvis Serbien. Styrelsen fremsendte dette svar til Flygt-
ningenævnet.
Side
2/4
kom (2016) 0270 - Bilag 3: Kopi af UUI alm. del - svar på spm. 101 om, hvor mange sager omfattende hvor mange personer vedrørende Dublin-overførsel af asylansøgere til Ungarn, der verserer i Udlændingestyrelsen m.v., fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
Flygtningenævnet besluttede den 2. juni 2016 at hjemvise de berostillede
sager til Udlændingestyrelsen til fornyet førsteinstansbehandling med
henblik på, at styrelsen udtrykkeligt tager stilling til, om de pågældende
asylansøgere risikerer refoulement til Grækenland eller Serbien. Flygtnin-
genævnet bad i den forbindelse styrelsen om at indhente nærmere oplys-
ninger om, hvorledes de ungarske myndigheder i praksis forholder sig til
asylansøgere, som de har modtaget i medfør af Dublin-forordningen, der
er indrejst i Ungarn via Grækenland, henholdsvis med og uden registrering
i Grækenland, og/eller via Serbien, og om Ungarn i den anledning udsæt-
ter de pågældende for refoulement til Grækenland eller Serbien. Flygtnin-
genævnet anmodede endvidere styrelsen om at indhente oplysninger om
og udtrykkeligt tage stilling til, hvorledes de ungarske myndigheder i prak-
sis forholder sig til asylansøgere, som de har modtaget i medfør af Dublin-
forordningen, som er indrejst i Ungarn og efterfølgende udrejst, inden de-
res anmodning om asyl er færdigbehandlet af de ungarske myndigheder,
og hvorledes de ungarske myndigheder forholder sig til asylansøgere, der
Dublin-overføres til Ungarn mere end 9 måneder efter, at de er udrejst af
Ungarn.
Udlændingestyrelsen har efterfølgende iværksat en høring til Udenrigsmi-
nisteriet vedrørende asylansøgere, som sendes tilbage til Ungarn. Endvi-
dere har styrelsen sendt høringer til flere udlændingemyndigheder i EU-
landene med henblik på at indhente oplysninger om, hvorvidt de fortsat
sender anmodninger og effektuerer overførsler til Ungarn. Undersøgel-
serne har udredt de af Flygtningenævnet stillede spørgsmål. Styrelsen
mener, at de problemstillinger, der knytter sig til overførsel til Ungarn i
medfør af Dublin-forordningen på nuværende tidspunkt er belyst, og at
der således kan træffes afgørelse i de verserende sager om, at asylansøge-
re kan overføres til Ungarn i medfør af Dublin-forordningen.
3.
Med Flygtningenævnets hjemvisningsafgørelse af 2. juni 2016 afslutte-
des klagesagerne, og den opsættende virkning, som klagen efter Dublin-
forordningens artikel 27 var tillagt, ophørte tillige. En eventuel udsendelse
af de pågældende asylansøgere skal herefter effektueres inden 6 måne-
der, dvs. senest den 2. december 2016, jf. Dublin-forordningens artikel 29.
Denne frist gælder både i forhold til de sager, som nævnet den 2. juni
2016 traf beslutning om at hjemvise samt de sager, som Udlændingesty-
relsen på baggrund af hjemvisningsbeslutningen af 2. juni 2016 besluttede
at genoptage. Alle disse sager havde således udsendelsesfrist den 2. de-
cember 2016.
Før det kan vurderes, hvilken fornyet afgørelse der skal træffes, vil de på-
gældende asylansøgere skulle indkaldes til en samtale hos Udlændingesty-
relsen, hvor de vil skulle partshøres om de baggrundsoplysninger om Un-
garn, som styrelsen vil basere en fornyet afgørelse om overførsel på. Hen-
set til antallet af personer med en verserende asylsag (ca. 350 pr. 27. no-
vember 2016) og til at udsendelsesfristen i langt størstedelen af sagerne
Side
3/4
kom (2016) 0270 - Bilag 3: Kopi af UUI alm. del - svar på spm. 101 om, hvor mange sager omfattende hvor mange personer vedrørende Dublin-overførsel af asylansøgere til Ungarn, der verserer i Udlændingestyrelsen m.v., fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
er den 2. december 2016, har styrelsen vurderet, at det ikke var realistisk
at nå at indkalde de pågældende til en samtale og træffe en fornyet afgø-
relse, inden udsendelsesfristen udløb.
Udlændingestyrelsen har på ovenstående baggrund for den gruppe af
asylansøgere (ca. 350 pr. 27. november 2016), hvis asylsager blev hjemvist
af Flygtningenævnet til fornyet førsteinstansbehandling, eller som styrel-
sen genoptog på baggrund af hjemvisningen, samt de sager, hvor udsen-
delsesfristen udløb i december 2016, truffet afgørelse om, at deres asyl-
sager vil blive behandlet i Danmark. De pågældende ansøgere har den 29.
november 2016 fået meddelelse herom.
Den mindre gruppe af asylansøgere (ca. 30 pr. 27. november 2016), hvis
asylsager er klar til afgørelse, og hvor der foreligger enten en skriftlig ac-
cept fra Ungarn, eller hvor der foreligger en accept på baggrund af, at Un-
garn ikke har overholdt svarfristerne som fastsat i Dublin-forordningen, er
på baggrund af de foretagne undersøgelser blevet indkaldt til en ny sam-
tale hos Udlændingestyrelsen, idet det beror på en konkret og individuel
vurdering, hvorvidt der i de enkelte sager kan træffes afgørelse om over-
førsel til Ungarn.
For så vidt angår de resterende asylansøgere (ca. 100 pr. 27. november
2016) med en verserende asylsag, hvor der er blevet fremsat en anmod-
ning til Ungarn og evt. andre EU-lande om tilbagetagelse/overtagelse i
medfør af Dublin-forordningen, var ansvaret for behandlingen af asylsa-
gerne endnu ikke fastlagt på opgørelsestidspunktet”.
Den nuværende regering efterlever − ligesom tidligere regeringer – et armslæng-
deprincip, som bl.a. betyder, at jeg som minister ikke blander mig i udlændinge-
myndighedernes beslutninger.
Generelt vil jeg dog bemærke, at jeg naturligvis finder det helt utilfredsstillende,
at der er medlemsstater i Dublin-samarbejdet, hvor der kan være så meget tvivl
om overholdelsen af internationale forpligtelser, at Danmark ikke inden for fri-
sterne kan overføre asylansøgere til en anden medlemsstat. Jeg forventer, at Ud-
lændingestyrelsen prioriterer disse sager højt, så vi ikke overtager asylansøgere,
alene fordi en tidsfrist bliver overskredet på grund af manglende oplysninger.
Danmark er imidlertid ikke den eneste medlemsstat, der har udfordringer i for-
hold til Ungarn. Derfor er det også et anliggende, som Europa-Kommissionen er
meget optaget af, og som jeg vil følge op på i EU-regi.
Inger Støjberg
/
Lars Lichtenstein
Side
4/4