Europaudvalget 2016
KOM (2016) 0416
Offentligt
1651956_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 15.6.2016
COM(2016) 416 final
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, DET
EUROPÆISKE RÅD OG RÅDET
Fjerde rapport om omfordeling og genbosætning
DA
DA
kom (2016) 0416 - Ingen titel
1651956_0002.png
1
Indledning
Den fjerde rapport om omfordeling og genbosætning indeholder en opdatering af situationen
set i forhold til den sidste rapport fra 15. maj
1
og vurderer de tiltag, der er iværksat fra den
13. maj 2016 til den 14. juni (rapporteringsperioden) af alle de relevante interessenter, for at
efterleve de henstillinger, der blev fremsat for at fremskynde gennemførelsen af omfordelings-
og genbosætningsordningerne.
Siden den 13. maj 2016 er 876 personer
2
ankommet til Grækenland. Dette tal synes at
bekræfte den faldende tendens i antallet af migranter, der ankommer på grund af
gennemførelsen af EU's og Tyrkiets erklæring. I alt opholder der sig nu mere end 57 000
migranter i Grækenland, ca. 8 450 på øerne og 49 000 på det græske fastland
3
. Ifølge skøn
fra FN's Højkommissariat for Flygtninge (UNHCR)
4
tilhører 65 % af dem, der befinder sig på
fastlandet (omkring 30 000 personer), en af de nationaliteter, der kan komme i betragtning til
omfordeling. I Italien har bedre vejr ført til den forventede stigning i antallet af migranter,
der ankommer. Der er ankommet 14 852 personer
5
siden 13. maj, hvilket svarer til en
lignende tendens i samme periode i 2015. I den sidste uge af maj nåede antallet af migranter,
der ankom til de italienske kyster, helt op på 14 000, hvilket også omfattede en brat stigning i
antallet af personer, der tilhører en af de nationaliteter, som kan komme i betragtning til
omfordeling (hovedsageligt eritreere, som udgjorde op til 35 % af de nyankomne). Ifølge
indenrigsministeriets oplysninger befinder der sig 4 000 eritreere i Italien, som venter på
omfordeling.
I løbet af rapporteringsperioden er omfordelingen øget sammenlignet med den foregående
måned. Yderligere 780 personer er blevet omfordelt, hvilket er mere end dobbelt så mange
som i den foregående periode, og det bringer det samlede antal af hidtil omfordelte personer
op på 2 280 (1 503 fra Grækenland og 777 fra Italien). Selv om der er tale om fremskridt,
ligger det stadig langt under Kommissionen mål, som var at omfordele 6 000 pr. måned. Som
beskrevet i de tidligere rapporter er det desuden stadig i store træk de samme medlemsstater,
der fortsat har øget omfordelingsindsatsen. Antallet af omfordelingsoverførsler og -tilsagn i
Italien er særligt lavt set i lyset af det stigende antal potentielle omfordelingsansøgere, der
ankommer til Italien. Overordnet set er fremskridtene med omfordeling derfor stadig ikke
tilfredsstillende.
Hvad angår genbosætning, er der indtil videre genbosat 7 272 personer ud af de aftalte
22 504 under juli 2015-ordningen - hovedsagelig fra Tyrkiet, Jordan og Libanon. De aftalte
tiltag, der er omhandlet i EU's og Tyrkiets erklæring, begyndte kun at blive anvendt fra 4.
april
6
, og 511 personer fra Tyrkiet er blevet genbosat i EU under 1:1-mekanismen - heraf 330
siden den sidste rapport.
1
2
COM(2016) 222 final.
Irregulære ankomster fra 14. maj til 10. juni ifølge Frontex og som indberettet af Grækenland i forbindelse med
den daglige rapport fra Vestbalkan.
3
Kilde: De græske myndigheder og UNHCR.
4
http://data.unhcr.org/mediterranean/country.php?id=83.
5
Antallet af irregulære ankomster til Italien ad søvejen fra 14. maj til 10. juni som rapporteret gennem JORA
(Joint Operations Reporting Applications). Oplysningerne er indsamlet inden for rammerne af fællesoperation
Triton 2016. Oplysningerne kan ændres efter validering.
6
SN 38/16, 18.3.2016.
2
kom (2016) 0416 - Ingen titel
1651956_0003.png
2
Omfordeling
2.1 Tiltag i de medlemsstater, der deltager i omfordelingsordningen
Fra 13. maj til 14. juni blev der omfordelt yderligere 780 personer, 594 fra Grækenland (til
Belgien, Finland, Frankrig, Luxembourg, Nederlandene, Malta, Portugal og Spanien)
7
og 186
fra Italien (til Belgien, Cypern, Finland, Frankrig, Nederlandene, Malta, Portugal, Slovenien,
Spanien og Schweiz)
8
. Den 9. juni omfordelte Frankrig 139 personer fra Grækenland, og det
var et bevis på, at det er muligt at omfordele et stort antal personer på én gang. I alt
omfordelte Frankrig 236 personer i rapporteringsperioden. Portugal, som også ønsker at få
omfordelingen til at fungere, omfordelte 168 personer i løbet af rapporteringsperioden,
Finland 70, Luxembourg 41 og Malta 15, og der fortsættes med regelmæssige månedlige
overførsler. Hertil kommer, at der er planlagt 511 omfordelingsoverførsler indtil udgangen af
juni fra Grækenland
9
og 6 fra Italien
10
.
På trods af stigningen er medlemsstaterne
langt fra at efterleve deres tildelinger i
1000
henhold til Rådets afgørelser. Vi er næsten
900
800
nået
midtvejs
i
rådsafgørelsernes
700
600
gyldighedsperiode, men der er kun
500
IT
400
gennemført omfordelinger svarende til 2 %. 5
EL
300
200
Total
medlemsstater (Østrig, Kroatien, Ungarn,
100
0
Polen og Slovakiet) har ikke omfordelt en
eneste ansøger; 7 (Belgien, Bulgarien,
Tjekkiet, Tyskland, Litauen, Rumænien og
Spanien) har kun omfordelt 1 % af det tildelte antal; og kun 4 medlemsstater (Finland,
Luxembourg, Malta og Portugal) har omfordelt mere end 10 % af deres tildeling
11
.
Relocations from Italy and Greece
(October 2015-June 2016-including planned)
Tiltag, der skal forøge det begrænsede antal tilsagn:
Elleve medlemsstater (Bulgarien,
Finland, Frankrig, Tyskland, Letland, Luxembourg, Nederlandene, Portugal, Slovakiet (det
første tilsagn) Spanien og Rumænien)
12
og et associeret land (Schweiz)
13
har givet 1 955 nye
tilsagn om villighed til hurtigt at omfordele personer, der har ansøgt om international
beskyttelse (de "formelle tilsagn"). Hovedparten af de formelle tilsagn vedrører omfordelinger
fra Grækenland (1 605), mens antallet af formelle tilsagn er særligt lavt for Italien (350). Det
7
20 til Belgien, 38 til Finland, 192 til Frankrig, 41 til Luxembourg, 13 til Malta, 58 til Nederlandene, 148 til
Portugal og 84 til Spanien.
8
5 til Belgien, 6 til Cypern, 32 til Finland, 44 til Frankrig, 2 til Malta, 25 til Nederlandene, 20 til Portugal, 6 til
Slovenien, 22 til Spanien og 24 til Schweiz.
9
29 til Cypern, 8 til Estland, 57 til Finland, 126 til Frankrig, 31 til Irland, 18 til Letland, 27 til Litauen, 42 til
Nederlandene, 61 til Portugal, 52 til Rumænien og 60 til Spanien.
10
6 til Cypern.
11
Finland: 16 %, Luxembourg: 13 %, Malta: 31 % og Portugal: 13 %.
12
Bulgarien 50 for Italien og 50 for Grækenland, Estland 20 for Grækenland, Finland 100 for Italien, Frankrig
50 for Italien og 400 for Grækenland, Tyskland 100 for Grækenland, Letland 55 for Grækenland, Litauen 10 for
Italien og 80 for Grækenland, Luxembourg 20 for Italien og 30 for Grækenland, Nederlandene 50 for Italien og
100 for Grækenland, Portugal 400 for Grækenland, Rumænien 70 for Italien og 130 for Grækenland, Slovakiet
10 for Grækenland og Spanien 200 for Grækenland.
13
30 for Grækenland.
3
kom (2016) 0416 - Ingen titel
1651956_0004.png
samlede antal formelle tilsagn fra de medlemsstater, der deltager i omfordelingen, ligger på
7 731 (2 048
14
til Italien og 5 683
15
til Grækenland).
Østrig
16
og Ungarn har endnu ikke givet nogen tilsagn. Hertil kommer, at Polen fortsat
anvender en de facto-suspension af omfordelingsproceduren
17
. Endelig giver de fleste
medlemsstater indtil videre ikke tilsagn i et omfang, som står i forhold til deres tildeling for
hele den periode, der er omfattet af afgørelserne (f.eks. har Kroatien, Tjekkiet, Tyskland,
Polen og Slovakiet kun givet tilsagn for 1-2 % af deres tildeling).
Tiltag, der skal reducere svartiden i forbindelse med omfordelingsanmodninger:
de
samme medlemsstater (Finland, Frankrig, Luxembourg, Malta og Slovenien) som i den
foregående rapporteringsperiode og Schweiz er de lande, som bestræber sig på at reducere
svartiden i forbindelse med omfordelingsanmodninger.
De systematiske supplerende sikkerhedsinterview i tilflytningsmedlemsstaterne er
hovedårsagen til, at svartiden bliver længere end målet på to uger og endog længere end den
frist på to måneder, der er fastsat i rådsafgørelserne vedrørende afslutningen af hele
omfordelingsproceduren. Medlemsstaterne bør øge deres kapacitet til at behandle
omfordelingsanmodninger og sikre, at sikkerhedsinterview gennemføres på en sådan måde, at
fristen på to uger til besvarelse overholdes. Grækenland og Italien er med støtte fra Frontex og
Europol ansvarlige for at gennemføre sikkerhedskontrol og sender ikke
omfordelingsanmodninger for ansøgere, der giver anledning til sikkerhedsmæssig bekymring.
Tilflytningsmedlemsstaterne bør ved bestemmelse af behovet for supplerende
sikkerhedsinterview anvende en forholdsmæssig tilgang under hensyn til den kontrol, der
allerede er gennemført. Det Europæiske Asylstøttekontor (EASO) gennemfører interview for
at påvise potentielle grunde til udelukkelse i forbindelse med registreringen af ansøgninger,
og det er en praksis, som kan udvides til at omfatte supplerende elementer, hvis det er
nødvendigt.
I løbet af rapporteringsperioden har en række medlemsstater (Bulgarien, Tjekkiet, Estland,
Letland, Litauen og Slovakiet) afvist omfordelingsanmodninger uden behørig begrundelse
eller af andre årsager end dem, der er omhandlet i Rådets afgørelser om omfordeling
18
. De
manglende begrundelser for at afvise omfordelingsanmodninger er i strid med Rådets
afgørelser om omfordeling og den ånd, der bør præge loyalt samarbejde.
14
Det skal bemærkes, at der i den foregående rapporteringsperiode ikke var taget hensyn til et formelt tilsagn,
der var givet af Rumænien; på den anden side blev der indberettet et tilsagn fra Luxembourg for 30 personer,
mens det formelle tilsagn for 20 personer først blev givet i indeværende rapporteringsperiode.
15
Det skal bemærkes, at det formelle tilsagn fra Kroatien for 20 personer (10 for Grækenland og 10 for Italien)
kun er gældende fra og med juli.
16
Østrig har ret til en midlertidig suspension af omfordelingen af op til 30 % af de ansøgere, som er tildelt Østrig
i henhold til Rådets afgørelse (EU) 2015/1601. Østrig har derfor ret til en suspension på et år af omfordelingen af
1 065 personer. De normale retlige forpligtelser finder imidlertid anvendelse på Østrig, hvad angår omfordeling
af de resterende tildelinger, så det forventes ikke desto mindre, at der gives tilsagn og gennemføres
omfordelinger.
17
I starten af april suspenderede Polen behandlingen af 73 anmodninger om omfordeling, som den græske
asyltjeneste sendte til Polen på grundlag af et tilsagn, som Polen havde indsendt den 16. december 2015, og
indstillede derved reelt omfordelingsproceduren tre og en halv måned efter at tilsagnet var givet. Det samme
gælder anmodninger fra Italien.
18
Det skal bemærkes, at Tjekkiet og Slovakiet har afvist hovedparten af de omfordelingsanmodninger, de er
blevet tilsendt.
4
kom (2016) 0416 - Ingen titel
1651956_0005.png
Tiltag til at adressere udfordringer vedrørende omfordeling af sårbare ansøgere, bl.a.
uledsagede mindreårige:
Pr. 31. maj var der ankommet 7 152 mindreårige til Italien ad
søvejen i 2016, heraf 6 658 (93 %) uledsagede, og de udgjorde 15 % af de samlede ankomster
og en stigning på 170 % sammenlignet med samme periode i 2015. Blandt disse var der 1 021
mindreårige eritreere (hvoraf langt hovedparten var uledsagede) og 32 syrere. Mellem den 1.
og den 31. maj ankom der 3 113 uledsagede mindreårige til Italien, heraf 876 eritreere og 4
irakere. Selv om det er ikke muligt at kende antallet af migranter, der ankom i samme periode,
rapporterer det nationale center for social solidaritet (EKKA) i Grækenland, at der siden
starten af 2016 er henvist 1 609 uledsagede mindreårige til EKKA til indlogering, hvoraf 585
er indlogeret i særligt indrettede faciliteter, og 625 venter på at blive indlogeret
19
.
Samtidigt er omfordelingstempoet for uledsagede mindreårige fortsat ekstremt lavt. Siden 13.
maj er to uledsagede mindreårige omfordelt fra Grækenland til Luxembourg, hvilket bringer
det samlede antal omfordelte uledsagede mindreårige op på 23. Der er planlagt omfordeling af
yderligere tre fra Grækenland til Finland den 24. juni. Kun nogle få medlemsstater er parate til
at acceptere omfordelingsoverførsler af uledsagede mindreårige, og antallet af pladser, der
tilbydes, vil ikke være tilstrækkeligt til at omfordele alle de uledsagede mindreårige, der kan
komme i betragtning. Flere medlemsstater bør hurtigt finde pladser til uledsagede mindreårige
som led i deres formelle tilsagn.
Tiltag, der skal øge migranternes tillid til ordningen:
Den internationale organisation for
migration (IOM) og EASO har samarbejdet med specifikke tilflytningsmedlemsstater (bl.a.
Letland og Rumænien) om fremstilling af informationsmateriale, navnlig videoer, hvor
ansøgere, der er blevet omfordelt med succes, fortæller om deres erfaringer. Andre
medlemsstater, f.eks. Portugal, overvejer en lignende tilgang. EASO har i samarbejde med
Rådets audiovisuelle tjeneste lavet en video
20
om de erfaringer, der er gjort af en syrisk
familie, som blev omfordelt til Frankrig. I Italien afprøver IOM muligheden af at gennemføre
Skypeopkald mellem omfordelte ansøgere og dem, der skal omfordeles, som led i kulturel
oplysning forud for afrejse.
Tiltag, der skal styrke EASO's kapacitet til at støtte Italien og Grækenland:
EASO's
seneste indkaldelse af eksperter til Italien, som offentliggjordes den 28. maj 2016, vedrørte
yderligere 35 eksperter. Pr. 6. juni
21
var der modtaget 15 tilbud, og de er under videre
drøftelse. Der er i alt udsendt 29 eksperter og 27 kulturformidlere til Italien, og det er ikke
tilstrækkeligt til at tage sig af det stigende antal migranter, der forventes at ankomme i løbet af
sommermånederne. Der er derfor et presserende behov for flere og længerevarende
udsendelser.
Hvad angår Grækenland, blev der ved den sidste indkaldelse af eksperter
22
til støtte for
omfordelingsordningen i Grækenland anmodet om 62 eksperter. Indtil videre er der udpeget
58 eksperter af medlemsstater og associerede lande
23
. Der er i alt udsendt 39 eksperter og 29
tolke til Grækenland, og det er ikke tilstrækkeligt til at tage sig af det stigende antal sager, der
19
20
De resterende 399 forlod sandsynligvis Grækenland, da den nordlige grænse blev åbnet.
Findes på:
http://tvnewsroom.consilium.europa.eu/video/how-relocation-works-the-experience-of-a-syrian-
family.
21
Schweiz, Litauen, Polen, Tjekkiet, Estland, Det Forenede Kongerige, Rumænien og Malta.
22
EASO's femte indkaldelse af eksperter til støtte for omfordelingen i Grækenland blev iværksat den 21. april og
var omhandlet for første gang i den tredje rapport om omfordeling og genbosætning.
23
Finland, Frankrig, Tyskland, Litauen, Nederlandene, Norge, Polen, Rumænien og Sverige.
5
kom (2016) 0416 - Ingen titel
1651956_0006.png
skal behandles, når den omfattende forregistrering er overstået. EASO planlægger derfor at
anmode om udsendelse af yderligere 50 eksperter og 50 kulturformidlere.
2.2 Grækenlands og Italiens tiltag, herunder centrale punkter i køreplanerne
Grækenland
Tiltag, der skal gøre hotspottene fuldt operationelle:
Alle hotspottene er nu fuldt
operationelle.
Tiltag til at fremskynde registrering af migranter og behandling af ansøgninger:
Den 8.
juni iværksatte den græske asyltjeneste i tæt samarbejde med UNHCR og EASO en
omfattende forregistrering, som tog sigte på ca. 49 000 personer, der på nuværende tidspunkt
befinder sig i modtagelsesfaciliteter
24
på fastlandet. Projektet forventes afsluttet ved udgangen
af juli. Informationsmaterialet er blevet udarbejdet på flere forskellige sprog (engelsk, arabisk,
dari, farsi og pashto). To mobile registreringsenheder (én for det sydlige Grækenland og én
for det nordlige Grækenland) på hver 60 personer vil bestræbe sig på dagligt at forregistrere
1 400 personer. De mobile registreringsenheder vil operere med blandede team bestående af
medarbejdere fra asyltjenesten, udsendt UNHCR- og IOM-personale, EASO-eksperter (16 i
alt) og tolke fra ngo'en MetACTION. I alt mere end 260 medarbejdere, der arbejder seks dage
om ugen, deltager i denne øvelse.
Den meget omfattende forregistrering forventes at lette og fremskynde indgivelsen af
ansøgninger om international beskyttelse. Øvelsen vil også supplere den græske asyltjenestes
indsats for at forbedre identificeringen af hovedparten af de irregulære migranter, som kan
have behov for international beskyttelse på fastlandet (herunder detaljer om nationalitet, alder
og sårbarhed) med henblik på at kanalisere dem videre til fire procedurekategorier:
omfordelingsprocedure, Dublinoverførsler, national asylprocedure og frivillig tilbagevenden.
Det forventes, at mellem 60 og 65 % af de forregistrerede personer tilhører en af de
nationaliteter, der kan komme i betragtning til omfordeling.
Tiltag, der skal forbedre den græske asyltjenestes registreringskapacitet:
Antallet af
blandede asyltjeneste-/EASO-registreringsteam blev øget i løbet af rapporteringsperioden og
omfatter ud over asyltjenestens personale 9 eksperter i Athen, 7 eksperter i Thessaloniki og 3
eksperter i Alexandropouli, mens EASO-eksperterne og Dublinmedarbejderne begyndte at
arbejde i to skift i Athen. For at imødegå sine personalemangler udsendte den græske
asyltjeneste den 6. juni 22 medarbejdere til forregistreringen, der skulle fungere som
tilsynsansvarlige. De vil samarbejde og lette arbejdet for de 34 kontraktansatte, som er
udsendt af UNCHR til asyltjenesten for at arbejde med registrering. Det betyder, at under den
meget omfattende forregistrering vil asyltjenestens kapacitet til at behandle ansøgninger om
omfordeling forblive stabil med behandling af 150 sager pr. dag, og at den ikke vil øges i
overensstemmelse med resultaterne af forregistreringen.
Der forventes imidlertid en betydelig forøgelse af sagsbehandlingskapaciteten hen imod
slutningen af forregistreringen. Det personale, der på nuværende tidspunkt deltager i øvelsen,
vil vende tilbage til at arbejde med behandling af omfordelingsansøgninger. Hertil kommer, at
forregistreringen vil forbedre effektiviteten og planlægningen af den efterfølgende procedure
24
https://www.easo.europa.eu/news-events/joint-press-release-pre-registration-asylum-seekers-greek-mainland-
starting-today.
6
kom (2016) 0416 - Ingen titel
1651956_0007.png
for indsendelse af ansøgninger. I forbindelse med forregistreringen vil der blive åbnet en sag
direkte i den græske asyldatabase, der gør det muligt for de blandede asyltjeneste-/EASO-
registreringsteam at drage fordel af de allerede genererede oplysninger. Det forventes følgelig
også, at sammensætningen af de blandede team ændrer sig. På nuværende tidspunkt gør
systemet det kun muligt for en sagsbehandler fra den græske asyltjeneste at arbejde med en 1
EASO-ekspert og 1 tolk. Som følge af de effektivitetsforbedringer, der opnås ved hjælp af
forregistreringen, forventes det imidlertid, at 1 sagsbehandler fra den græske asyltjeneste kan
samarbejde med 5 eller flere EASO-eksperter og derved øge den daglige
sagsbehandlingskapacitet betydeligt. Til det formål har EASO tilbudt det græske asylsystem
at udsende 50 registreringseksperter (og 50 tolke) øjeblikkeligt for at sikre et smidigt forløb
mellem forregistrering og afslutning af proceduren for indgivelse af ansøgninger.
Som det fremgår af nedenstående figur er det græske asylsystems kapacitet til at behandle og
indgive omfordelingsanmodninger blevet stadigt større. Som angivet i den foregående rapport
har antallet af registreringer været
Relocation from Greece: Overview of pledges received, applications registered, requests sent,
modsvaret af en tilsvarende stigning i
and acceptances received (01/02/2016-13/06/2016)
antallet af tilsagn. Kapaciteten til at
indsende
omfordelingsanmodninger
øges imidlertid meget hurtigere end
tilflytningsmedlemsstaternes
svar.
Forskellen er faktisk blevet større i
løbet
af
rapporteringsperioden
Grækenland afsendte i alt 1 481
anmodninger, men der blev kun
modtaget 605 nye godkendelser fra
tilflytningsmedlemsstaterne.
Disse
forskellige tempi kan skabe alvorlige
flaskehalsproblemer i forbindelse med
opfølgningen på den omfattende
forregistrering.
Mere generelt er der stadig behov for betydelige forbedringer af registreringskapaciteten hos
den græske asyltjeneste til at behandle asylansøgninger, der går ud over omfordeling som
omhandlet i Kommissionens henstilling til Den Hellenske Republik om specifikke hastende
foranstaltninger, som Grækenland skal træffe med henblik på genoptagelse af overførslerne i
henhold til forordning (EU) No. 604/2013 (C(2016)3805).
Total number of pledges
Total number of relocation applications
registered
Total number of relocation requests sent
to Member States
Total number of acceptances
0
8000
7000
6000
5000
4000
3000
2000
1000
Tiltag, der skal forbedre koordineringen og reducere svartiden i forbindelse med
omfordelingsanmodninger:
Godkendelsen af omfordelingsprotokollen er blevet udskudt
indtil den 8. juli for at tage hensyn til de første resultater af den omfattende forregistrering. Til
at begynde med blev registreringen foretaget på græsk, og de vigtigste oplysninger blev
oversat til engelsk i omfordelingsanmodningsformularen. Registreringsformularerne udfyldes
nu af medlemsstaternes eksperter i EASO på engelsk og oversendes derefter i deres helhed til
de potentielle tilflytningsmedlemsstater, hvilket gør det lettere for tilflytningsmedlemsstaterne
at behandle dem.
Tiltag, der skal forbedre modtagelseskapaciteterne i Grækenland:
Pr. 10. juni var den
samlede modtagelseskapacitet i Grækenland på 50 000 pladser
25
fordelt på midlertidige
25
http://www.media.gov.gr/index.php.
http://rrse-smi.maps.arcgis.com/apps/MapSeries/index.html?appid=d5f377f7f6f2418b8ebadaae638df2e1.
7
kom (2016) 0416 - Ingen titel
1651956_0008.png
modtagelsespladser og permanente modtagelsespladser - både til irregulære migranter og
personer med potentielt behov for international beskyttelse, som har givet udtryk for, at de vil
indgive asylansøgninger eller allerede har gjort det. Det er imidlertid nødvendigt at foretage
væsentlige forbedringer af disse faciliteter for at sikre en passende standard
26
. Ud af de 20 000
pladser, der i december 2015 blev tildelt omfordelingsansøgere under UNHCR's
udlejningsordning i december 2015, var der pr. 6. juni 6 385 ledige pladser, herunder 1 833
pladser i hoteller/hele bygninger, 3 351 pladser i lejligheder, 908 pladser i Lagadikiacenteret,
165 pladser hos værtsfamilier og 128 pladser i særlige centre for uledsagede mindreårige.
Ud over den lange svartid i tilflytningsmedlemsstaterne er det forhold, at
omfordelingsansøgerne er spredt ud over hele landet, en af de vigtigste årsager til, at
omfordelingen er langsommelig i Grækenland. Grækenland har forpligtet sig til at etablere tre
omfordelingscentre (to i landets nordlige del og et stort transitcenter i Attikaregionen) med en
kapacitet til at modtage 6 000 ansøgere, som skal centralisere flere skridt i
omfordelingsprocessen (f.eks. sundhedstjek, oplysning forud for afrejse, supplerende kontrol
eller, hvis det er muligt, notifikationer). UNHCR vedtog på denne baggrund at etablere 6 000
pladser under udlejningsordningen, således at omfordelingscentrene kunne tage imod alle
fuldt registrerede omfordelingsansøgere
27
.
Pr. 14. juni var der imidlertid kun et af de tre omfordelingscentre, som de græske
myndigheder havde forpligtet sig til at etablere, der var klart, nemlig Lagadikia. Hvad angår
de sidste to centre, har de græske myndigheder endnu ikke udpeget passende steder. UNHCR
og de græske myndigheder drøfter i øjeblikket udpegning af flere steder, hvor der kan opføres
særlige omfordelingscentre, navnlig i Attikaregionen
28
. Det haster meget at få etableret disse
omfordelingscentre, hvis det skal undgås at der opstår flere flaskehalsproblemer og
operationelle problemer, når den meget omfattende registrering er overstået.
Disse midlertidige nødfaciliteter og permanente faciliteter er etableret på øer i Det Ægæiske Hav i hotspottene og
på fastlandet. Pr. 2. juni 2016 var der 1 108 permanente modtagelsespladser, hvor der udelukkende befinder sig
personer, som ansøger om international beskyttelse, og mindreårige.
26
Kommissionens henstilling til Den Hellenske Republik om hastende foranstaltninger, som Grækenland skal
træffe med henblik på genoptagelse af overførslerne i henhold til forordning (EU) nr. 604/2013, (C(2016) 3805.
27
Delegeringsaftalen med UNHCR om udlejningsordningen vedrørende 20 000 pladser er i første række til
fordel for asylansøgere, som kan komme i betragtning til omfordeling, men kan også være til fordel for personer,
der ansøger om familiesammenføring i en anden EU-medlemsstat, og personer, der ansøger om asyl i
Grækenland - navnlig sårbare ansøgere. De 6 000 pladser, der skal gøres tilgængelige for omfordelingscentre,
forventes at blive de vigtigste for så vist angår indlogeringen af personer, der kan komme i betragtning til
omfordeling.
28
Omfordelingscentrene vil blive finansieret af EU som led i delegeringsaftalen med UNCHR om leje af
indlogeringsfaciliteter.
8
kom (2016) 0416 - Ingen titel
1651956_0009.png
Italien
Tiltag, der skal gøre hotspottene fuldt operationelle:
På nuværende tidspunkt er
hotspottene i Pozzallo, Lampedusa, Trapani og Taranto operationelle. I Pozzallo er der behov
for yderligere arbejder for, at det kan fungere bedre og for at forbedre arbejdsbetingelserne. I
Taranto skal det omgivende hegn gøres højere, og der skal installeres air condition for at sikre
en korrekt forvaltning af migrationsstrømmene i denne facilitet. Da der er ankommet et stort
antal migranter de seneste dage, er det blevet klart, at den tilgængelige kapacitet i de
operationelle hotspot ikke er tilstrækkelig til sommermånederne. Italien bør derfor
fremskynde etableringen af de yderligere hotspot, som allerede er bekendtgjort.
Da et stort antal migranter ankommer uden for de nuværende hotspot, bør de italienske
myndigheder sammen med EU-agenturerne fremskynde etableringen af mobile hotspot, der er
operationelle inden sommeren. Den 7. juni 2016 forelagde Kommissionen det italienske
indenrigsministerium en liste over forslag til forbedring af hotspot, som var baseret på besøg i
disse og input fra EU-agenturerne.
Tiltag, der skal forbedre koordineringen:
Der er vedtaget standardoperationsprocedurer for
italienske hotspot
29
, og de blev videreformidlet til de relevante lokale myndigheder den 17.
maj 2016. Der vil blive organiseret informationsmøder vedrørende disse procedurer for de
relevante interessenter i alle hotspot (organiseres af det italienske indenrigsministerium i
samarbejde med Kommissionen, Frontex, Europol, EASO, UNHCR og IOM).
Koordinationen mellem de forskellige italienske myndigheder og aktører i forbindelse med
omfordelingen skal imidlertid forbedres, navnlig med hensyn til videresendelse af oplysninger
i løbet af de forskellige faser af omfordelingsproceduren. Kommissionen støtter til det formål
de italienske myndigheder i fastlæggelsen af en arbejdsgang for omfordelingen med det mål at
sikre en hurtig gennemførelse af omfordelingsproceduren. Der vil i dokumentet blive
redegjort for hver enkelt aktørs opgaver og fastlagt specifikke frister for hver fase i
forbindelse med omfordelingen, herunder tilflytningsmedlemsstaternes frist til at afgive svar,
med henblik på at fremskynde omfordelingen. Det forventes, at man på det næste møde for
forbindelsesofficererne medio juli vil drøfte et første udkast om arbejdsgangen i forbindelse
med omfordeling.
Tiltag, der skal forbedre sagsbehandlingskapaciteten i Italien:
De italienske
myndigheders kapacitet til at registrere og behandle ansøgninger skal øges. I henhold til
EASO's rapporter er der et betydeligt antal ansøgere, som venter på at få registreret/indgivet
deres ansøgning, og det er et nødvendigt skridt for at kunne blive omfordelt. EASO yder støtte
til Italien, men der er behov for flere eksperter til at tage imod det stigende antal ansøgere, der
tilhører de nationaliteter, som kan komme i betragtning til omfordeling, når de ankommer til
Italien. To nye registreringscentre i Mineo og Taranto har været i brug siden maj 2016. Hertil
kommer, at Italien har tre specifikke operationelle omfordelingscentre (Villa
Sikania/Agrigento, Bari og Crotone). Det ville være muligt at øge omfordelingscentrenes
effektivitet og den generelle effektivitet i forbindelse med registreringen, hvis de mobile team
29
Teksten kan findes på følgende adresse:
http://www.libertaciviliimmigrazione.dlci.interno.gov.it/it/hotspot.
9
kom (2016) 0416 - Ingen titel
1651956_0010.png
(om nødvendigt blandede team bestående af EASO-eksperter og Questura), kunne registrere
og sikre indgivelse af ansøgninger i omfordelingscentrene og andre steder, navnlig i Rom
30
.
Tiltag, der skal nedsætte svartiden i forbindelse med omfordelingsanmodninger:
Italien
fører en meget stram politik med hensyn til ikke at tillade supplerende sikkerhedsinterview fra
tilflytningsmedlemsstaternes side. Som følge heraf er der visse medlemsstater, som ikke
omfordeler ansøgere fra Italien. Der er behov for smidighed på begge sider: medlemsstaterne
skal søge at finde alternativer til sikkerhedsinterview og begrænse deres anmodninger mest
muligt (kun til individuelle og berettigede tilfælde), og Italien skal i sådanne begrænsede
tilfælde give tilladelse til, at disse interview gennemføres. Hvis man inddrog EASO-eksperter
i mere udførlige interview, og hvis de italienske myndigheder sendte en sikkerhedsformular
med angivelse af de former for kontrol, som en person har været underkastet i forbindelse
med procedurens forskellige faser, og resultatet heraf ville det bidrage til at opbygge tillid og
reducere anmodningerne om supplerende interview fra tilflytningsmedlemsstaternes side.
Udpegning af en sikkerhedskorrespondent fra den italienske side kunne også lette processen,
og Italien og de andre medlemsstater tilskyndes også til hurtigt at indgå bilaterale
samarbejdsaftaler eller at anvende andre eksisterende kanaler og instrumenter til
politisamarbejde, således at de retshåndhævende myndigheder og Europol kan sammenligne
og udveksle fingeraftryksdata for at værne om sikkerheden og bekæmpe kriminalitet.
Tiltag, der skal imødegå udfordringer vedrørende omfordeling af sårbare ansøgere og
uledsagede mindreårige:
Der er endnu ikke fastlagt specifikke procedurer til at lette
omfordelingen af uledsagede mindreårige. Dette er på vej til at blive en central prioritet, også
fordi de - ligesåvel som andre sårbare grupper - bør behandles som en prioritet i
overensstemmelse med Rådets afgørelser om omfordeling, og fordi et stigende antal
uledsagede mindreårige fra Eritrea ankommer til Italien.
Tiltag, der skal øge migranternes tillid til ordningen og forebygge tilbagetrækning af
ansøgninger:
I de indledende omfordelingsfaser ønskede de potentielle kandidater ikke at
komme ind under ordningen - til dels på grund af manglende tillid. Situationen har ændret sig
i betydelig grad. Ifølge rapporter fra EASO, UNHCR og organisationer, der forvalter de
forskellige C.A.R.A.-modtagelsescentre (centro di accoglienza richiedenti asilo), hotspottene
og omfordelingscentrene, ønsker næsten alle dem, der kan komme i betragtning til
omfordeling, at deltage i ordningen. Denne tillid er imidlertid skrøbelig og procedurens
længde og mulige problemer med modtagelsesbetingelserne i tilflytningsmedlemsstaterne kan
let underminere ordningens troværdighed og sætte en stopper for denne tendens.
2.3 Kommissionens og EU-agenturernes tiltag
Europa-Kommissionen
Kommissionen har ydet fortsat støtte til Italien og Grækenland i marken. Kommissionen har
organiseret specifikke møder for at tage hånd om flaskehalsproblemerne i forbindelse med
omfordelingen af uledsagede mindreårige og har for nyligt gennemført flere besøg i Italien for
at finde mulige måder, hvorpå man kan sætte fart i omfordelingsoverførslerne for at nå op i
30
Denne mulighed foreligger i nogle centre, men ikke i Castelnuovo di Porto, som ikke officielt er udpeget som
omfordelingscenter, men via hvilket, der transiterer et betydeligt antal ansøgere om omfordeling, inden
overførslen til en anden medlemsstat.
10
kom (2016) 0416 - Ingen titel
1651956_0011.png
det samme tempo som i Grækenland. Kommissionen samarbejder fortsat med det
nederlandske formandskab for Rådet om udarbejdelse af et spørgeskema til identifikation af
medlemsstaternes sikkerhedsbekymringer og måder, hvorpå man kan adressere dem.
Kommissionen har ydet betydelig finansiel støtte til Grækenland for at understøtte landets
bestræbelser for at bringe dets asylsystem i overensstemmelse med EU-normerne. Den 20.
maj blev der fra fonde på området indre anliggender (Asyl-, Migrations- og
Integrationsfonden (AMIF) og Fonden for Intern Sikkerhed (ISF)) tildelt 56 mio. EUR til
henholdsvis de græske myndigheder (13 mio. EUR), IOM (13 mio. EUR) og UNHCR (30
mio. EUR) med henblik på at øge de græske myndigheders kapacitet til at registrere nyligt
ankomne migranter og behandle deres asylansøgninger, mens Kommissionen den 24. maj
tildelte 25 mio. EUR i finansiel nødhjælp (AMIF) til EASO for at øge dets kapacitet til at
støtte de græske myndigheder. Med denne seneste finansieringsbistand har Kommissionen
siden begyndelsen af 2015 ydet finansiel nødhjælp på i alt 262 mio. EUR fra fonde på
området indre anliggender (AMIF og ISF) - enten direkte til de græske myndigheder eller
gennem EU-agenturer og internationale organisationer, der opererer i landet
31
.
Som led i overvågningen af gennemførelsen af Rådets afgørelser om omfordeling har
Kommissionen endelig givet udtryk for bekymring over for de medlemsstater, der endnu ikke
har opfyldt deres forpligtelser, og det vil den blive ved med.
Det Europæiske Asylstøttekontor
Tiltag til at sætte fart i omfordelingsprocessen og øge registreringskapaciteten i
Grækenland og Italien:
EASO har øget sin støtte til den græske asyltjeneste i
rapporteringsperioden ved at øge antallet af medlemsstatseksperter fra 24 til 39. 19 eksperter
støtter registreringsprocessen direkte gennem fælles sagsbehandling. Én ekspert støtter
Dublinenheden, og 18 er involveret i oplysning og forvalter to direkte telefonlinjer samt står
for oplysning i lejrene med hensyn til registrering, omfordeling og Dublinprocedurer. Det har
været nødvendigt at udskyde en planlagt forøgelse af personalet med yderligere 18 eksperter
fra medlemsstaterne for at bistå med registrering, da asyltjenestepersonalet i et vist omfang
deltager i forregistreringen. For at forhindre, at der opstår et efterslæb med registreringen, når
forregistreringen er overstået, er det stadig EASO's plan at øge sin støtte til
registreringsprocessen. EASO har aflagt besøg i Grækenland for at se på mulighederne for
yderligere at støtte matchningsprocessen (som tager sigte på at matche ansøgerne med
bestemte medlemsstater) og formulerede anbefalinger for at fremme den.
I Italien har EASO udsendt 29 ud af de 61 eksperter, der er anmodet om fra medlemsstaterne
og associerede lande: 6 eksperter i hotspottene, 5 eksperter i to mobile team (baseret i Rom og
Catania), 12 eksperter i omfordelingscentre og 6 eksperter i Dublinenheden i Rom. EASO har
også udsendt 48 kulturformidlere (for arabisk, tigrinsk og kurdisk) til støtte for
omfordelingsprocessen (pr. 6. juni var der udsendt 36 kulturformidlere).
EASO-asylstøtteteamene har udarbejdet en beredskabsplan, der er godkendt af de italienske
myndigheder. Denne plan, som skal anvendes til at forvalte den forventede stigning i antallet
af migranter, der ankommer, omfatter supplerende støtteforanstaltninger, der skal
31
Denne nødhjælp kommer oveni de 509 mio. EUR, der var afsat til Grækenland for perioden 2014-2020
gennem de nationale programmer under fondene på området indre anliggender (AMIF og ISF), hvorunder der
også er adgang til betydelig finansiering til støtte for gennemførelse af asylpolitikker.
11
kom (2016) 0416 - Ingen titel
1651956_0012.png
gennemføres for at sikre, at omfordelingsprocessen kan fortsætte i et passende tempo. I
henhold til denne plan vil der være behov for 74 supplerende EASO-eksperter. EASO
fortsætter også med at anvende en fleksibel tilgang ved hjælp af mobile team, selv om der er
behov for at styrke de mobile team i Catania og Rom på grund af stigningen i antallet af
migranter, der ansøger om omfordeling. Der vil være behov for yderligere rekruttering, når de
nye hotspot er taget i brug i overensstemmelse med de planer, der er bekendtgjort af de
italienske myndigheder.
3
Genbosætning
På grundlag af oplysninger fra de deltagende stater blev 7 272 migranter genbosat indtil den
10. juni 2016 som led i genbosætningsordningen af 20. juli 2015 i 19 stater, der deltager i
genbosætningsordningen, (Østrig, Belgien, Den Tjekkiske Republik, Danmark, Finland,
Frankrig, Tyskland, Island, Irland, Italien, Liechtenstein, Litauen, Luxembourg,
Nederlandene, Norge, Portugal, Sverige, Schweiz og Det Forenede Kongerige). Et flertal af
de stater, der deltager i ordningen, meddelte, at deres genbosætningsindsats primært, men ikke
udelukkende, er rettet mod syrere, der opholder sig i Jordan, Libanon og Tyrkiet.
Medlemsstaterne bør fremover overveje muligheden af at inkludere genbosætning fra de
identificerede prioriterede lande.
32
Antallet af genbosættelser fra Tyrkiet stiger fortsat i takt med, at medlemsstaterne afslutter
deres vurderinger af sager, der henvises til dem fra Tyrkiet via UNHCR. Siden 4. april 2016
er 511 syrere blevet omfordelt fra Tyrkiet under genbosætningsdelen af 1:1-ordningen
33
. Der
er også flere medlemsstater, der deltager aktivt i ordningen. Siden den sidste statusrapport er
der ud over Finland, Tyskland, Litauen, Nederlandene og Sverige også gennemført
genbosætninger i Italien, Luxembourg og Portugal.
Rådet er i et tæt samarbejde med Kommissionen, EASO, UNCHR og IOM ved at fastlægge
standardprocedurer for anvendelse af en frivillig humanitær indrejseordning med Tyrkiet, der
skal aktiveres, når den irregulære indrejse i EU fra Tyrkiet hører op eller i det mindste er
reduceret mærkbart og varigt. Teksten blev forelagt Tyrkiet den 7. juni med henblik på at
afslutte forhandlinger ved månedens udgang.
Rådet har på COREPER-niveau godkendt det forslag, der blev lagt frem af Kommissionen
den 21. marts 2016 med henblik på at tilvejebringe flere genbosætningsmuligheder eller andre
former for lovlig indrejse fra Tyrkiet ved ændring af Rådets afgørelse (EU) 2015/1601 af 22.
september for at omfordele ansøgere om international beskyttelse fra Italien og Grækenland,
men Europa-Parlamentets udtalelse om afgørelsen foreligger endnu ikke.
Europaparlamentsmedlemmet Ska Keller (ordfører) fremlagde et forslag til udtalelse for
LIBE-udvalget den 26. maj, og fristen for ændringer blev fastsat til den 9. juni. Visse
medlemsstater har givet udtryk for en forventning om, at man når frem til en aftale om
forslaget hurtigst muligt.
32
Meddelelse om oprettelsen af en ny ramme for partnerskaber med tredjelande (COM(2016) 385 final, s. 8).
Dette vil ske under fuld overholdelse af de relevante protokoller til traktaterne, som anvendes på visse
medlemsstater.
33
Anden rapport om de fremskridt, der er gjort med hensyn til opfyldelsen af erklæringen fra EU og Tyrkiet
(COM(2016)349).
12
kom (2016) 0416 - Ingen titel
1651956_0013.png
4
Vejen frem
Grækenland står fortsat over for en humanitær krise, der kræver en hurtig og fuld
gennemførelse af de forpligtelser, medlemsstaterne har indgået i Rådets afgørelser om
omfordeling. Hvad angår Italien, er der i forhold til de forventede sæsonbestemte
migrationsmønstre sket stigninger, der har været markante over korte perioder med flere
samtidige ankomster af store antal migranter, og det peger frem mod en hurtig stigning i
antallet af personer, der ansøger om omfordeling.
Det anerkendes i Det Europæiske Råds konklusioner
34
, at der er tale om en nødsituation, og
der opfordres til en hurtigere omfordeling. Opfordringerne fra stats- og regeringscheferne skal
følges op med en målrettet lokal indsats fra de kompetente nationale tjenesters side.
Kommissionen anerkender de fremskridt og den indsats, der er gjort, og som afspejles i den
øgede omfordeling. De resultater, der er opnået, står imidlertid endnu ikke mål med de
opfordringer, som er fremsat, og med omfanget af de udfordringer, man står over for.
Kommissionen vurderede i sin første rapport om omfordeling og genbosætning
35
, at der bør
gennemføres mindst 6 000 omfordelinger pr. måned.
Sommermånederne bliver et kritisk tidspunkt for omfordelinger. Grækenland har indledt en
hurtig forregistrering, som vil fremskynde identifikation og fuld registrering af migranter, der
ansøger om omfordeling.
Grækenland er nødt til at øge sin sagsbehandlingskapacitet for at undgå at skabe
flaskehalsproblemer efter gennemførelsen af forregistreringen, således at ansøgerne kan
indgive deres ansøgninger hurtigst muligt, oprette de supplerende omfordelingscentre og
omfordele migranter, der er berettiget hertil.
Den markante forøgelse af omfordelingsansøgerne i Italien (4 000 eritreere, der skal
omfordeles), som er et resultat af bedre informering og en stigning i antallet af migranter, der
er berettigede til omfordeling, kræver, at de italienske myndigheder hurtigt styrker deres
hotspot og deres sagsbehandlingskapacitet. Italien bør også fastlægge specifikke procedurer,
der gør det muligt at omfordele uledsagede mindreårige og at forbedre deres
indlogeringsforhold.
Hvad angår medlemsstaterne, bør de reagere hurtigt ved at øge antallet af tilsagn, foretage
omhyggelig planlægning af omfordelingsoverførsler for de kommende seks måneder og
reducere behandlingstiden for omfordelingsanmodninger (herunder ved at begrænse
supplerende sikkerhedskontrol til specifikke og behørigt begrundede tilfælde). Grækenland og
Italien vil også få behov for mere støtte fra medlemsstaterne med hensyn til udsendelse af
EASO-eksperter for at øge registreringen, og disse bør udsendes i mindst seks måneder.
Kommissionen opfordrer kraftigt medlemsstaterne til fuldt ud at opfylde deres forpligtelser i
henhold til Rådets afgørelser om omfordeling og til at engagere sig mere aktivt i
omfordelingen og give tilsagn og gennemføre omfordeling i overensstemmelse med deres
34
Det Europæiske Råds konklusioner af 7. marts 2016. http://www.consilium.europa.eu/en/press/press-
releases/2016/03/07-eu-turkey-meeting-statement.
35
COM(2016) 165 final.
13
kom (2016) 0416 - Ingen titel
1651956_0014.png
tildelinger. De medlemsstater, som endnu ikke har afgivet tilsagn eller endnu ikke har
gennemført omfordelinger, bør gøre det hurtigst muligt.
Kommissionen vil fortsætte sin tætte overvågning af gennemførelsen af de to rådsafgørelser
om omfordeling og månedligt rapportere herom. Kommissionen forbeholder sig retten til at
skride ind over for medlemsstater, der ikke opfylder deres forpligtelser.
Sideløbende hermed bør medlemsstaterne gå videre med opfyldelsen af deres
genbosætningsforpligtelser, herunder som led i gennemførelsen af EU's og Tyrkiets
erklæring
36
.
36
Anden rapport om de fremskridt, der er gjort med hensyn til opfyldelsen af erklæringen fra EU og Tyrkiet
(COM(2016)349).
14