Europaudvalget 2016
KOM (2016) 0494
Offentligt
1658215_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 4.8.2016
COM(2016) 494 final
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL RÅDET
Tolvte rapport om gennemførelsen af Rådets forordning (EF) nr. 866/2004 af 29. april
2004 og om den situation, der følger af dens anvendelse, for perioden 1. januar- til 31.
december 2015
{SWD(2016) 281 final}
DA
DA
kom (2016) 0494 - Ingen titel
1658215_0002.png
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL RÅDET
Tolvte rapport om gennemførelsen af Rådets forordning (EF) nr. 866/2004 af 29. april
2004 og om den situation, der følger af dens anvendelse, for perioden 1. januar- til 31.
december 2015
Rådets forordning (EF) nr. 866/2004 om en ordning i henhold til artikel 2 i protokol nr. 10 til
tiltrædelsesakten
1
(i det følgende benævnt "forordningen om den grønne linje") trådte i kraft
den 1. maj 2004. Den fastlægger betingelserne for EU-rettens anvendelse på personers, varers
og tjenesteydelsers passage af linjen mellem de områder i Republikken Cypern, hvor
regeringen ikke udøver effektiv kontrol, og de områder, hvor den gør det. For at sikre, at disse
regler anvendes effektivt, blev deres anvendelse udvidet til også at omfatte grænsen mellem
de nævnte områder og det britiske baseområde Eastern Sovereign Base Area (ESBA).
2
Denne rapport dækker perioden 1. januar-31. december 2015.
I løbet af rapporteringsperioden har Kommissionen ændret bilag I til forordningen om den
grønne linje og indført to nye overgangssteder i Deryneia og Lefka-Apliki
3
.
Kommissionen har opretholdt en konstruktiv dialog med de kompetente myndigheder i
Republikken Cypern og Sovereign Base Area-administrationen (SBA)) om gennemførelsen af
forordningen samt med det tyrkisk-cypriotiske handelskammer (TCCoC).
1.
1.1.
PERSONPASSAGE
Passage ved autoriserede overgangssteder
Forordningen skaber et stabilt retsgrundlag for den frie bevægelighed for cyprioter, andre EU-
borgere og tredjelandsstatsborgere, der passerer den grønne linje (i det følgende benævnt
"linjen") ved de autoriserede overgangssteder. I 2015 var der i forhold til de foregående år en
stigning i antallet af tyrkisk-cyprioter og et let fald i antallet af græsk-cyprioter, der passerede
linjen.
Ifølge oplysninger fra Republikken Cypern passerede 534 879 (tidligere: 589 906) græsk-
cyprioter og 189 027 græsk-cypriotiske køretøjer (tidligere: 200 562) fra de
regeringskontrollerede områder til Cyperns nordlige del i rapporteringsperioden, mens
1 055 130 (tidligere: 927 141) tyrkisk-cyprioter og 382 621 tyrkisk-cypriotiske køretøjer
(tidligere: 346 495 passerede fra Cyperns nordlige del til de regeringskontrollerede områder
under rapporteringsperioden
4
.
1
2
3
4
EUT L 161 af 30.4.2004, s. 128. Forordningen er senest ændret ved Rådets forordning (EU)
nr. 685/2013 af 15. juli 2013 (EUT L 196 af 19.7.2013, s. 1). Kaldes også "forordningen om den grønne
linje".
Se tredje betragtning i forordningen om den grønne linje.
Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2015/1472 af 26. august 2015 (EUT L 225 af
28.8.2015, s. 3-4).
Republikken Cyperns myndigheder fører ikke fortegnelser over græsk-cyprioters tilbagevenden til de
regeringskontrollerede områder og tyrkisk-cyprioters tilbagevenden til den nordlige del af Cypern.
2
kom (2016) 0494 - Ingen titel
1658215_0003.png
Antallet af andre EU-borgere end cyprioter og tredjelandsstatsborgere, der passerede linjen,
faldt betydeligt. Ifølge oplysninger fra Republikken Cyperns politi (i det følgende benævnt
CYPOL) passerede andre EU-borgere end cyprioter og tredjelandsstatsborgere linjen 491 860
gange i rapporteringsperioden (tidligere:) 732 856). 71 % af disse passager (351 299) fandt
sted ved Ledra Street-overgangsstedet, som fortsat var det overgangssted, hvor langt
størstedelen af ikkecyprioterne (primært turister) passerede.
De ovenfor nævnte CYPOL-tal omfatter imidlertid ikke oplysninger om personer og
køretøjer, der passerer ved Pergamos- og Strovilia-overgangsstederne fra den nordlige del af
Cypern
5
. ESBA rapporterer, at 115 335 (tidligere: 108 893) græsk-cyprioter passerede linjen
til Cyperns nordlige del, og at 389 412 (tidligere: 273 607) tyrkisk-cyprioter passerede linjen i
den anden retning, mens 258 810 andre EU-borgere end cyprioter og tredjelandsstatsborgere
passerede i begge retninger via de overgangssteder, som befinder sig inden for ESBA.
I 2015 blev antallet af CYPOL-ansatte, der arbejder direkte ved overgangsstederne, reduceret
til 69 (fra 72 i 2014).
Det fremgår af de tal, der er indsamlet af det tyrkisk-cypriotiske samfund, at der er sket en
stigning i antallet af græsk-cyprioter (nemlig 907 329) og en stigning i antallet af græsk-
cypriotiske køretøjer (nemlig 313 498), der passerede linjen fra de regeringskontrollerede
områder til den nordlige del af Cypern. De viser også, at der har været en stigning i antallet af
tyrkisk-cyprioter (nemlig 1 589 339) og en stigning i antallet af tyrkisk-cypriotiske køretøjer,
der passerede linjen i den anden retning (nemlig 642 043). 1 164 131 udlændinge passerede
fra de regeringskontrollerede områder til Cyperns nordlige del.
Der blev ikke indberettet nogen hændelser vedrørende passager i 2015. Imidlertid tillader
myndighederne i Republikken Cypern fortsat ikke de tyrkisk-cypriotiske busser med EU-
borgere at passere ind i de regeringskontrollerede områder.
I rapporteringsperioden har Republikken Cyperns myndigheder indført skærpet kontrol ved
overgangsstederne i lyset af den globale sikkerhedssituation.
Selv om det ikke falder ind under forordningen, besluttede det tyrkisk-cypriotiske samfund
som en ensidig tillidsskabende foranstaltning i maj 2015 at afskaffe visse krav for at passere
den grønne linje ind i Cyperns nordlige del.
Med støtte fra UNFICYP er det fortsat blevet lettere at udøve sin tro, jf. UNSG rapporten fra
januar 2016
6
. Religiøse ledere og troende nød fortsat godt af, at det er blevet lettere at passere
linjen i begge retninger.
1.2.
Irregulær migration over den grønne linje og asyl
CYPOL-tallene for 2015 viste en stigning i antallet af migranter, der ulovligt passerede linjen
fra Cyperns nordlige del til de regeringskontrollerede områder. Der var i 2015 1 290
5
6
Forordningen om den grønne linje indeholder ingen indberetningspligt med hensyn til denne trafik.
Rapport fra generalsekretæren om De Forenede Nationers aktiviteter på Cypern [S/2016/11] af 6. januar
2016.
3
kom (2016) 0494 - Ingen titel
1658215_0004.png
irregulære migranter, mens der i 2014, 2013 og 2012 var hhv. 970, 1 043 og 1 265 irregulære
migranter
7
. CYPOL angiver asylansøgere fra Syrien som en sandsynlig årsag til stigningen.
Hovedparten af de irregulære migranter, som blev tilbageholdt efter at have passeret linjen,
kom fra Syrien (757), Pakistan (111), Somalien (63), Indien (50) og Georgien (38).
Af disse 1 290 irregulære migranter søgte 1 049 personer (81 %), hovedparten af dem syrere
(745), om international beskyttelse i Republikken Cypern.
Irregulære migranter pågribes normalt i forbindelse med kontrol ved linjen og i lufthavnene,
når de forsøger at rejse ud af Cypern eller på politistationer, når de anmoder om international
beskyttelse.
Det er CYPOL's konklusion, at de irregulære migranter er ankommet til de
regeringskontrollerede områder ved at krydse linjen. De bygger deres vurdering på de samme
kriterier som de foregående år, hovedsagelig oplysninger, der fremgår af deres dokumenter,
erklæringer fra migranter og andre former for dokumentation.
CYPOL's analyse viser, at de fleste af de irregulære migranter, der blev tilbageholdt i de
regeringskontrollerede områder efter på irregulær vis at have passeret linjen, først var
ankommet til den nordlige del af Cypern fra det tyrkiske område.
Det tyrkisk-cypriotiske samfund oplyste Kommissionen om, at der i den nordlige del af
Cypern gøres en indsats for at forhindre irregulær migration. Ifølge de modtagne oplysninger
blev 3 181
8
personer i 2015 nægtet indrejse i den nordlige del af Cypern, og 642 personer
9
,
der blev tilbageholdt i den nordlige del af Cypern, blev sendt tilbage til tyrkisk område, som
var det sidste sted, de havde befundet sig, inden de ankom til øen.
Repræsentanter fra de to samfund mødes regelmæssigt i en fælles teknisk komité om
kriminalitet og strafferetlige spørgsmål (i det følgende benævnt "TCCCM"), som opererer i
FN-regi. Som et supplement til denne komité bruger de to samfund også fortsat aktivt det
tidligere oprettede "fælles kommunikationsrum", som udgør et forum for udveksling af
oplysninger om strafferetlige spørgsmål.
CYPOL beskrev samarbejdet med andre relevante regeringskontorer og ESBA-
administrationen som meget godt.
Eastern Sovereign Base Area (ESBA)
Generelt er den irregulære migration fra den nordlige del af Cypern via ESBA faldet en
smule. I 2015 blev syv irregulære migranter tilbageholdt efter at have passeret linjen på
7
8
9
Med henblik på at få et samlet overblik over de ulovlige migrationsstrømme over linjen ville det være
nyttigt også at have oplysninger om antallet af personer, der forsøgte at passere linjen, men blev nægtet
indrejse i de regeringskontrollerede områder. Sådanne oplysninger er imidlertid ikke tilgængelige, da
Republikken Cypern ikke fører officiel statistik over denne kategori af personer.
Statsborgere fra Syrien: 1 802, Tyrkiet: 325, Irak: 184, Iran: 136, Turkmenistan: 76.
Statsborgere fra Tyrkiet: 233, Syrien: 82, Turkmenistan: 36, Republikken Moldova: 41, Nigeria: 15.
4
kom (2016) 0494 - Ingen titel
1658215_0005.png
irregulære vis
10
. 1 353 personer blev nægtet passage, langt størstedelen af dem tyrkiske
statsborgere. Andre udlændinge var navnlig statsborgere fra Rusland, USA, Syrien og Iran,
som ankom via Cyperns nordlige del.
11
Disse personer blev henvist til overgangsstedet Agios
Dhometios for at få deres dokumenter behandlet i henhold til Republikken Cyperns
indrejsebetingelser.
SBA-medarbejdere beskriver fortsat deres samarbejde med Republikken Cypern som værende
fremragende.
Uden for overgangsstederne foretager SBA-politiet en punktvis, risikobaseret og
efterretningsorienteret patruljering for at forhindre irregulær migration. Disse patruljeringer
suppleres af SBA's told- og militærenheders patruljeringer.
En række "uautoriserede overgangssteder" i eller tæt ved landsbyen
Pergamos,
som anvendes
af de lokale indbyggere og landmænd, er særligt vanskelige at kontrollere. Som nævnt i
tidligere rapporter giver disse "uautoriserede overgangssteder" fortsat anledning til
bekymring, og der bør findes en passende løsning, som er i overensstemmelse med artikel 5,
stk. 2, i protokol nr. 3 til tiltrædelsesakten fra 2003
12
. SBA har oplyst, at der hurtigt kan
sendes personale til "uautoriserede overgangssteder", hvis der er behov for det.
2.
2.1.
VAREPASSAGE
Handelsværdi
I henhold til artikel 8 i Kommissionens forordning (EF) nr. 1480/2004
13
indberettede det
tyrkisk-cypriotiske handelskammer og Republikken Cyperns myndigheder månedligt de varer
(art, mængde og værdi), for hvilke der var udstedt ledsagedokumenter. Begge parters
rapporter omfatter varer, der er kommet ind i de regeringskontrollerede områder via
overgangsstederne
Pergamos
og
Strovilia,
som hører under SBA-administrationens
myndighed.
Ifølge TCCoC beløb den samlede værdi for de varer, for hvilke der var udstedt
ledsagedokumenter, sig til 3 933 918 EUR (tidligere: 3 911 189 EUR). Disse tal angiver et
fald på 0,58 % i den samlede værdi af varer, for hvilke der var udstedt ledsagedokumenter,
sammenlignet med 2014.
Ifølge rapporter fra Republikken Cyperns steg den samlede handelsværdi af varer med
ledsagedokumenter, der passerede linjen, en smule med 2,8 % til 3 619 736 EUR. (tidligere:
3 520 045 EUR). Stigningen har været mærkbar for så vidt angår plastprodukter,
byggematerialer/artikler af sten og ubehandlet metalskrot. De berørte parter angiver
stabiliseringen af den økonomiske situation som hovedårsagen til denne stigning.
10
11
12
13
Disse syv irregulære migranter, der blev standset i ESBA, blev overgivet til Republikken Cyperns
myndigheder og tilføjet det samlede antal personer, der passerede linjen på irregulær vis, og hvis
fordeling efter nationalitet er angivet i SWD(2016) 281, tabel VII.
Statsborgere fra Tyrkiet: 484, Rusland: 65, USA: 60, Syrien: 38, Iran: 31.
EUT L 236 af 23.9.2003, s. 940.
Kommissionens forordning (EF) nr. 1480/2004 af 10. august 2004 (EUT L 272 af 20.8.2004, s. 3).
5
kom (2016) 0494 - Ingen titel
1658215_0006.png
Selv om handelsstrømmen fra de regeringskontrollerede områder til den nordlige del af
Cypern ikke er omfattet af forordningen om den grønne linjes anvendelsesområde, steg den
med ca. 5,4 %, fra 1 246 930 EUR i 2014 til 1 314 271 EUR i 2015, ifølge tal fra Cyperns
handels- og industrikammer (CCCI). Handelsstrømmen fra de regeringskontrollerede områder
til Cyperns nordlige del tegner sig for 36,3 % af handelen i den modsatte retning (35,4 % i
2014).
Det tyrkisk-cypriotiske samfund anvender fortsat en handelsordning, som i princippet
"afspejler" restriktionerne i forordningen om den grønne linje. Denne handelsordning
anvendes dog ikke altid konsekvent, hvilket gør det vanskeligt at etablere varige
handelsforbindelser. Fra tyrkisk-cypriotisk side anføres det åbent, at hovedårsagen er ønsket
om at beskytte de lokale virksomheder.
2.2.
Varetype
handelsvarer,
efterfulgt
af
frisk
fisk
og
I 2015 var plastvarer de vigtigste
byggematerialer/artikler af sten
14
.
Der blev indført nye produkter som f.eks. tekstiler. Al handel over linjen var intern handel på
Cypern, og der fandt ingen eksport sted hverken til andre EU-lande eller til tredjelande.
2.3.
Uregelmæssigheder
blev
der
ikke
indberettet
nogen
tilfælde
af
I løbet af rapporteringsperioden
uregelmæssigheder.
Imidlertid skrev Republikken Cypern til Kommissionen for at forhøre sig om oprindelsen og
mængden af frugt og grøntsager, der var blevet handlet over den grønne linje. Kommissionen
rejste spørgsmålet over for TCCoC, som bekræftede, at de beløb, der er blevet handlet for,
rent faktisk vedrører varer, der er produceret i den nordlige del af Cypern.
2.4.
Hindringer og vanskeligheder for varebevægelserne
Der er fortsat hindringer for handelen over linjen, og dette er efter Kommissionens og tyrkisk-
cypriotiske erhvervsdrivendes opfattelse en årsag til den begrænsede handel.
Som nævnt i den foregående rapport
15
er spørgsmålet om tyrkisk-cypriotiske
erhvervskøretøjers passage over grænsen til de regeringskontrollerede områder endnu ikke
løst, og der er til dato ingen tyrkisk-cypriotiske erhvervskøretøjer over 7,5 t som har kunnet
passere linjen, medmindre de var i besiddelse af dokumenter, der er udstedt af Republikken
Cypern. Republikken Cyperns myndigheder har meddelt Kommissionen, at de har indført
foranstaltninger, der skal gøre det lettere for tyrkisk-cyprioter at få synsattester og
erhvervskørekort. Det er Kommissionens opfattelse, at en løsning på spørgsmålet ville bidrage
betydeligt til at øge handelen, da en sådan løsning ville lette transporten af varer. Den ville
yderligere styrke kontakten mellem cypriotiske erhvervsdrivende og således bidrage
14
15
SWD(2016) 281, tabel IV.
Se f.eks. niende, tiende rapport og ellevte årsrapport om gennemførelsen af Rådets forordning (EF)
nr. 866/2004 og om den situation, der følger af dens anvendelse.
6
kom (2016) 0494 - Ingen titel
1658215_0007.png
væsentligt til at øge tilliden mellem de to samfund. Kommissionen har fået meddelelse fra
Republikken Cypern om, at en løsning er ved at blive udarbejdet.
Som det er blevet rapporteret de tidligere år, tillader Republikken Cyperns myndigheder
stadig ikke forarbejdede fødevareprodukter at passere linjen på grund af sundhedsvæsenets
betænkeligheder ved fremstillingsprocessen i Cyperns nordlige del. Som tidligere rapporteret
er Kommissionen fortsat af den overbevisning, at der i henhold til forordningen om den
grønne linje ikke er belæg for at gennemføre kontrol af faciliteter i Cyperns nordlige del for at
vurdere, om produktionen finder sted i overensstemmelse med EU-reglerne
16
. Der kan være
tale om, at Republikken Cyperns myndigheder udtager stikprøver til videre analyse i
overensstemmelse med anvendelsen af forordningen om den grønne linje, men alle
forarbejdede fødevarer bør ikke forhindres i at passere linjen. Hvad angår erhvervskøretøjer,
har Kommissionen fået meddelelse fra Republikken Cypern om, at en løsning er ved at blive
udarbejdet.
Som i de foregående år meldte tyrkisk-cypriotiske erhvervsdrivende fortsat om
vanskeligheder med at afsætte deres produkter til butikker og med at reklamere for deres
produkter og tjenester i de regeringskontrollerede områder, hvilket hindrer handelen.
Handlende rapporterer fortsat om tilbageholdenhed blandt græsk-cyprioter med hensyn til at
købe tyrkisk-cypriotiske varer. Desuden blev det nævnt, at erhvervsdrivende fra begge
samfund står over for mange administrative problemer, når de ønsker at drive handel med det
andet samfund. De erhvervsdrivende fra begge sider skal have frihed til at etablere
handelsforbindelser under hensyn til deres egne forretningskrav.
I 2015 modtog Kommissionen klager fra tyrkisk-cypriotiske producenter om, at de
kompetente myndigheder i Republikken Cypern skulle have afvist at tillade handel med
materialer, f.eks. plast, i kontakt med fødevarer. Kommissionen tog spørgsmålet op over for
Republikken Cyperns myndigheder og er blevet oplyst om, at de anvender de samme krav for
disse produkter som for forarbejdede fødevarer.
2.5.
Smugling af varer
Smugling af varer er stadig udbredt og afspejler de geografiske karakteristika ved linjen. Der
gennemføres kontroloperationer i områderne i nærheden af linjen for navnligt at løse
sæsonbetonede problemer såsom transport af vildt/vilde fugle eller fyrværkeri (også via
ESBA) til de regeringskontrollerede områder.
Republikken Cypern gennemførte i 2015 2 689 beslaglæggelser (tidligere: 2 627). Der har i
2015 været en stigning i mængderne af tobak til rulning af cigaretter beslaglagt af
Republikken Cypern: 244 457 cigaretter og 399 283 gr. tobak til rulning af cigaretter
(tidligere: henholdsvis 140 029 cigaretter og 370 794 gr.). Dette smugleri omfatter i
hovedsagen små mængder. Det finder sted på grund af prisforskelle og Republikken Cyperns
højere afgift på tobaksvarer. Andre beslaglæggelser vedrørte især varer, der overtræder de
16
Tiende rapport om gennemførelsen af Rådets forordning (EF) nr. 866/2004 af 29. april 2004 og om den
situation, der følger af dens anvendelse.
7
kom (2016) 0494 - Ingen titel
1658215_0008.png
intellektuelle ejendomsrettigheder, landbrugsprodukter, animalske produkter og
mejeriprodukter. Der blev indledt én straffesag vedrørende smugleri ved distriktsdomstolen. I
de fleste af de indberettede sager blev der anvendt administrative sanktioner.
I 2015 faldt antallet af varer, der blev opdaget i ESBA. Der blev i 2015 foretaget
351 beslaglæggelser (tidligere: 452 beslaglæggelser, og ligesom tidligere blev der især
beslaglagt cigaretter og tobak til rulning af cigaretter.
Hvad angår de traditionelle forsyninger til den tyrkisk-cypriotiske befolkning i landsbyen
Pyla, som ligger i stødpudezonen (artikel 4, stk. 10, i forordningen om den grønne linje),
kontrollerer og registrerer ESBA-administrationen mængderne af byggematerialer, fisk,
cigaretter osv.
2.6.
Handelslettelser
Kommissionen forsøger at finde måder, hvorpå handelen over linjen kan forbedres
17
.
I juli 2015 vedtog Kommissionen et forslag til Rådets forordning om ændring af forordningen
om den grønne linje for at fastslå, hvordan kontrolmekanismen for varer, som har en
betegnelse, der er registreret i henhold til forordning (EU) nr. 1151/2012, vil blive anvendt i
de områder af Republikken Cypern, hvor regeringen for Republikken Cypern ikke udøver
faktisk kontrol
18
. Forslaget er baseret på den fælles forståelse om en midlertidig løsning for
Halloumi/Hellim, som skal gennemføres, indtil Republikken Cypern bliver genforenet, og
som man nåede frem til under ledelse af kommissionsformand Jean-Claude Juncker under
hans besøg i Cypern den 16. juli 2015
19
. Ved udgangen af rapporteringsperioden er forslaget
under behandling i Rådet.
TCCoC udtrykte endvidere fortsat generel interesse for at ophæve handelsforbuddet mod alle
levende dyr og animalske produkter, i den udstrækning disse produkter overholder EU's
regler, inklusive mejeriprodukter. Kommissionen undersøger i øjeblikket anmodningen om at
autorisere handel med opdrættede fisk. Republikken Cypern har gentagne gange udtrykt sin
vilje til at undersøge muligheden for at udvide listen over varer, der må indføres til de
regeringskontrollerede områder.
Kommissionen opfordrer erhvervsdrivende til at drage fordel af forretningsmuligheder og
hilser den store indsats, som handelskamrene gør, velkommen.
Det tyrkisk-cypriotiske handelskammer og Cyperns handels- og industrikammer er ved at
gennemføre projektet "gå forrest med et godt eksempel" inden for rammerne af et EU-
finansieret projekt. Programmet giver unge græsk-cyprioter og tyrkisk-cyprioter mulighed for
et praktikophold i en virksomhed på den anden side af den grønne linje. Projektet har til
formål at bidrage til dialogen, tilliden, samarbejdet og forsoningen mellem civilsamfundet,
herunder erhvervslivet, i hele Cypern.
17
18
19
I 2011 ophævede Kommissionen kravet om, at kartofler, der handles over linjen, skal dyrkes direkte fra
certificerede læggekartofler.
COM/2015/0380 final - 2015/0165 (NLE).
http://europa.eu/rapid/press-release_MEX-15-5402_en.htm
8
kom (2016) 0494 - Ingen titel
Inden for rammerne af dette projekt har handelskamrene også afholdt et fælles arrangement på
højt niveau i juli 2015 med deltagelse af begge ledere, som delte deres visioner for Cyperns
økonomi, når der er kommet en aftale i stand, og forklarede, at en samlet løsning vil medføre
økonomiske fordele for begge samfund på øen og derved bidrage til stabiliteten i regionen.
2.7.
EU-varer, der transporteres tilbage til områder, som er under Republikkens
Cyperns effektive kontrol, efter at være passeret gennem områder, der ikke er
under dens effektive kontrol
Republikken Cyperns myndigheder har rapporteret, at 6 280 varer er transporteret tilbage til
de regeringskontrollerede områder efter at være passeret gennem de ikke-
regeringskontrollerede områder. Det er blevet nævnt, at de fleste af disse passager foregår
gnidningsfrit, og at de fleste af bevægelserne finder sted til/fra overgangsstederne Kato
Pyrgos-Karavostasi og Astromeritis-Zhodia.
3.
KONKLUSIONER
Som det er fremgået af de foregående rapporter, er den kontrol med linjen ved de autoriserede
overgangssteder, som gennemføres af Republikken Cyperns myndigheder og SBA, og den
indsats, der gøres, tilfredsstillende på trods af de budgetmæssige begrænsninger. Antallet af
personer, der på irregulær vis passerer linjen, er steget, og situationen må følges nøje.
Kommissionen opfordrer desuden fortsat SBA-administrationen til at finde en passende
løsning på problemet med de "uautoriserede" overgangssteder.
Kommissionen finder fortsat, at stabilitet, fast praksis og retssikkerhed for så vidt angår
overgangsstederne har afgørende betydning, ligesom EU-borgernes frie bevægelighed er af
største vigtighed.
I løbet af rapporteringsperioden har Kommissionen ændret bilag I til forordningen om den
grønne linje og indført to nye overgangssteder i Deryneia og Lefka-Apliki. Åbningen af nye
overgangssteder vil blive finansielt støttet af Kommissionen.
I 2015 steg værdien af handel over linjen ifølge Republikken Cypern med 2,8 % til
3 619 736 EUR fra 3 520 045 EUR, mens værdien af varer, for hvilke TCCoC havde udstedt
ledsagedokumenter, steg en smule med 0,58 % fra 3 911 189 EUR til 3 933 918 EUR.
Plastvarer var de vigtigste handelsvarer, efterfulgt af frisk fisk og byggematerialer/artikler af
sten. Trods den beskedne stigning i 2015 er det samlede omfang af handelen fortsat lavt, til
dels på grund af selve forordningens specifikke anvendelsesområde, og det er betydeligt
lavere end de 6 151 989 EUR, som værdien af handelen lå på, da den var på sit højeste i 2008.
Cyperns industri- og handelskammer og det tyrkisk-cypriotiske handelskammer fortsatte deres
tætte samarbejde og fortalervirksomhed for en løsning på Cypernspørgsmålet, som efter deres
opfattelse vil medføre økonomiske fordele for begge samfund.
I rapporteringsperioden var der fortsat visse handelshindringer. Tyrkisk-cypriotiske
erhvervskøretøjer over 7,5 t og forarbejdede fødevarer nægtes fortsat tilladelse til at passere
linjen af Republikken Cyperns myndigheder. Kommissionen har fået meddelelse fra
Republikken Cypern om, at en løsning på disse problemer er ved at blive udarbejdet.
9
kom (2016) 0494 - Ingen titel
Overordnet set udgør forordningen om den grønne linje fortsat et praktisk grundlag for at
muliggøre person- og varepassage til og fra de regeringskontrollerede områder i Republikken
Cypern, men Kommissionen er fortsat bekymret over handelens beskedne omfang.
Kommissionen vurderer, at fjernelsen af de ovennævnte hindringer for handel vil bidrage
betydeligt til at øge handelen over den grønne linje. Kommissionen håber, at det positive
klima i den nuværende runde af forhandlinger om en løsning og arbejdet i de to handelskamre
for at styrke kontakterne mellem erhvervslivet i de to samfund medfører øgede økonomiske
forbindelser.
På denne baggrund regner Kommissionen med Republikken Cyperns og SBA's effektive
samarbejde, således at man kan sikre en effektiv gennemførelse af Rådets forordning (EF)
nr. 866/2004. Kommissionen vil fortsat overvåge gennemførelsen af forordningen.
10