Europaudvalget 2016-17
KOM (2016) 0547 Bilag 1
Offentligt
1677758_0001.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: Psykiatri og Lægemid-
delpolitik
Sagsbeh.: DEPDPT
Koordineret med:
Sagsnr.: 1602936
Dok. nr.: 169868
Dato: 17. oktober 2016
NOTAT
GRUND- og NÆRHEDSNOTAT til FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om forslag om ændring af forordning (EF) nr. 1920/2006 for så
vidt angår udvekslingen af oplysninger, systemet for tidlig varsling
og risikovurderingsproceduren for nye psykoaktive stoffer, KOM
(2016) 547.
1. Resumé
Kommissionen har den 31. august 2016 fremsendt forslag til Europa-Parlamentets og Rå-
dets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 1920/2006 vedrørende Det Europæiske
Overvågningscenter for Narkotika og Narkotikamisbrug (EONN) for så vidt angår udveks-
lingen af oplysninger, systemet for tidlig varsling og risikovurderingsproceduren for nye
psykoaktive stoffer.
Formålet med forslaget om ændring af forordning (EF) nr. 1920/2006 er at styrke EU’s
system for tidlig varsling og risikovurdering og herved begrænse adgangen til nye psykoak-
tive stoffer, der udgør en risiko, gennem en hurtigere og mere effektiv indsats på EU-plan i
forhold til den nuværende ordning, der er baseret på Rådets afgørelse 2005/387/RIA af 10.
maj 2005 om udveksling af oplysninger om risikovurdering af og kontrol med nye psykoak-
tive stoffer.
En vedtagelse af forslaget vil formentlig ikke medføre behov for tilpasning af lovgivningen
om euforiserende stoffer. Forslaget forventes ikke at have væsentlige samfundsøkonomi-
ske og erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Forslaget vurderes at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet. Der ses ikke at
foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige medlemsstaters holdninger til forslaget.
Regeringen er overordnet positivt indstillet overfor at der etableres en fælles indsats på
EU-plan.
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2016) 547 af 29. august 2016 fremsendt forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 1920/2006 vedrø-
rende Det Europæiske Overvågningscenter for Narkotika og Narkotikamisbrug (EONN) for
så vidt angår udvekslingen af oplysninger, systemet for tidlig varsling og risikovurderings-
proceduren for nye psykoaktive stoffer. Forslaget er oversendt til Rådet den 31. august i
dansk sprogversion. Forslaget skal vedtages efter den almindelige lovgivningsprocedure i
TEUF artikel 294. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
Forordningsforslaget er fremsat med hjemmel i artikel 168, stk. 5, i traktaten om Den
Europæiske Unions funktionsmåde, som bemyndiger Europa-Parlamentet og Rådet til at
vedtage bestemmelser vedrørende overvågning af alvorlige grænseoverskridende sund-
hedstrusler, varsling i tilfælde af sådanne trusler og bekæmpelse heraf, men uden at der
kom (2016) 0547 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om udvekslingen af oplysninger, systemet for tidlig varsling og risikovurderingsproceduren for nye psykoaktive stoffer
1677758_0002.png
er tale om nogen form for harmonisering af medlemsstaternes love og administrative
bestemmelser.
Kommissionens forslag til ændring af forordning (EF) nr. 1920/2006 skal ses i sammen-
hæng med et kommende forslag til direktiv baseret på artikel 83 i traktaten om Den Euro-
pæiske Unions funktionsmåde. Direktivet, som vil blive fremsat på et senere tidspunkt, vil
navnlig indeholde en definition af nye psykoaktive stoffer og bestemmelser om hurtig
beslutningstagning på EU-plan med henblik på at gøre visse handlinger i forbindelse med
skadelige nye psykoaktive stoffer strafbare i alle medlemsstater.
Kommissionens samlede nye forslag i forhold til nye psykoaktive stoffer bestående af
forslag til ændring af forordning (EF) nr. 1920/2006 samt forslag til direktiv baseret på
artikel 83 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde erstatter således Kom-
missionens oprindelige forslag af den 17. september 2013.
Kommissionen fremlagde i 2013 en pakke med to lovgivningsforslag om nye psykoaktive
stoffer: et forslag til en forordning om nye psykoaktive stoffer og et direktiv om ændring af
Rådets rammeafgørelse 2004/757/RIA af 25. oktober 2004 om fastsættelse af mindstereg-
ler for gerningsindholdet i strafbare handlinger i forbindelse med ulovlig narkotikahandel
og straffene herfor for så vidt angår definitionen af narkotika.
Med nærværende forslag foreslår Kommissionen målrettede ændringer af forordning (EF)
nr.1920/2006, der indarbejder det udkast til bestemmelser om systemet for tidlig varsling
og risikovurderingsproceduren, som var en del af Kommissionens forslag fra 2013 til en
forordning om nye psykoaktive stoffer, i forordningen vedrørende EONN. Kommissionen
vil overveje tilbagetrækning af forslaget til en forordning om nye psykoaktive stoffer i
forbindelse med udarbejdelsen af Kommissionens arbejdsprogram for 2017.
Kommissionen foretog en konsekvensanalyse af de forskellige løsningsmuligheder i for-
bindelse med pakken med de to forslag, der blev fremlagt den 17. september 2013. I kon-
sekvensanalysen blev det navnlig konkluderet, at kvaliteten og kvantiteten af de oplysnin-
ger, der er til rådighed på EU-plan, og som udveksles af medlemsstaterne, samt kapacite-
ten til hurtigt at udpege og vurdere nye psykoaktive stoffer bør forbedres. Der har derfor
ikke været behov for en ny konsekvensanalyse i forbindelse med Kommissionens nærvæ-
rende forslag.
3. Formål og indhold
Formålet med forslaget om ændring af forordning (EF) nr. 1920/206 er at styrke EU’s sy-
stem for tidlig varsling og risikovurdering og herved begrænse adgangen til nye psykoakti-
ve stoffer, der udgør en risiko, gennem en hurtigere og mere effektiv indsats på EU-plan i
forhold til den nuværende ordning, der er baseret på Rådets afgørelse 2005/387/RIA af
10. maj 2005 om udveksling af oplysninger om risikovurdering af og kontrol med nye psy-
koaktive stoffer. For at fremskynde processen er fristerne derfor gjort betydeligt kortere i
forhold til det nuværende system.
Forslagets indhold
Opgaver (artikel 2)
Der indsættes et nyt litra f) i artikel 2. Bestemmelsen fastslår, at EONN's opgaver også
består i udveksling af oplysninger og tidlig varsling om nye psykoaktive stoffer samt risiko-
vurdering. EONN overvåger også alle nye psykoaktive stoffer, der er blevet indberettet af
medlemsstaterne.
Side 2
kom (2016) 0547 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om udvekslingen af oplysninger, systemet for tidlig varsling og risikovurderingsproceduren for nye psykoaktive stoffer
1677758_0003.png
Udveksling af oplysninger, system for tidlig varsling og risikovurdering af nye psykoakti-
ve stoffer (artikel 5a)
Bestemmelsen fastlægger de respektive roller for medlemsstaterne, EONN og Europol i
processen med udveksling af oplysninger og varsling om nye psykoaktive stoffer.
Indledende rapport (artikel 5b)
Bestemmelsen fastlægger indhold og procedurer for EONN's udarbejdelse og fremsendel-
se af en indledende rapport om nye psykoaktive stoffer. Europol, Det Europæiske Læge-
middelagentur, Det Europæiske Kemikalieagentur og Den Europæiske Fødevaresikker-
hedsautoritet inddrages i indsamlingen af oplysninger til en indledende rapport.
Risikovurderingsprocedure og risikovurderingsrapport (artikel 5c)
Bestemmelsen giver Kommissionen beføjelse til at anmode EONN om at vurdere risikoen
for et nyt psykoaktivt stof, som der er udarbejdet en indledende rapport om. Den fastlæg-
ger procedurerne for risikovurderingen, der skal foretages af EONN's videnskabelige ud-
valg, og for udarbejdelsen og fremsendelsen af en risikovurderingsrapport.
Udelukkelse af risikovurdering (artikel 5d)
Bestemmelsen gør rede for, under hvilke forhold der ikke udføres en risikovurdering for et
nyt psykoaktivt stof.
I artikel 2 fastsættes det, hvornår forordningen træder i kraft.
4. Europaparlamentets udtalelser
Der foreligger endnu ikke nogen udtalelse fra Europa-Parlamentet.
5. Nærhedsprincippet
Det er Kommissionens vurdering, at der er et klart behov for et EU-initiativ vedrørende
nye psykoaktive stoffer. Det skyldes ifølge Kommissionen, at medlemsstaterne ikke en-
keltvis kan håndtere de problemer, der skyldes udbredelse af skadelige nye psykoaktive
stoffer. En ukoordineret national indsats på dette område kan få negative følgevirkninger,
f.eks. at skadelige stoffer flyttes fra en medlemsstat til en anden. Kriminelle grupper kan
udnytte denne situation.
Kommissionen vurderer derfor, at det er nødvendigt med et tiltag på EU-plan for at sikre,
at potentielt skadelige nye psykoaktive stoffer, som giver anledning til bekymring i hele
EU, kan udpeges, vurderes og, hvis de udgør risici, visse handlinger i forbindelse med disse
stoffer gøres strafbare i alle medlemsstater.
Regeringen finder, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet. Regerin-
gen lægger ved denne vurdering vægt på, at en fælles indsats på EU-plan vil kunne imøde-
gå problemet med nye psykoaktive stoffer bedre end nationale indsatser.
6. Gældende dansk ret
Lovgivningen om euforiserende stoffer
Ved § 1, stk. 1, i lov om euforiserende stoffer, jf. lovbekendtgørelse nr. 715 af 12. juni
2016, er sundheds- og ældreministeren bemyndiget til at bestemme, at stoffer, herunder
stofgrupper, som efter internationale vedtagelser eller efter Sundhedsstyrelsens skøn
frembyder ganske særlig fare i anledning af de euforiserende egenskaber, som stofferne
har eller antages at have, ikke må forefindes her i landet, medmindre ministeren under
ganske særlige omstændigheder og på nær-mere fastsatte vilkår meddeler tilladelse dertil.
Side 3
kom (2016) 0547 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om udvekslingen af oplysninger, systemet for tidlig varsling og risikovurderingsproceduren for nye psykoaktive stoffer
1677758_0004.png
Ved § 2, stk. 1, i lov om euforiserende stoffer er sundheds- og ældreministeren bemyndi-
get til at bestemme, at stoffer, herunder stofgrupper, som vel ikke er af den i § 1 omhand-
lede art, men som dog efter internationale vedtagelser eller efter Sundhedsstyrelsens
skøn frembyder fare i anledning af de euforiserende egenskaber, som stofferne har eller
antages at have, her i landet kun må anvendes i medicinsk eller videnskabeligt øjemed.
De euforiserende stoffer, som i medfør af de omhandlede bestemmelser er undergivet
kontrol i form af enten et forbud mod, at stoffet forefindes her i landet, eller et forbud
mod, at stoffet anvendes i andet end medicinsk eller videnskabeligt øjemed, er optaget i
bekendtgørelse nr. 557 af 31. maj 2011 om euforiserende stoffer med senere ændringer.
Bekendtgørelsen regulerer den lovlige anvendelse af euforiserende stoffer.
Overtrædelse af lov om euforiserende stoffer eller den i medfør heraf udstedte bekendt-
gørelse om euforiserende stoffer straffes med bøde eller fængsel indtil 2 år, jf. lov om
euforiserende stoffer, § 3. Under særligt skærpende omstændigheder straffes overtrædel-
se af lovgivningen om euforiserende stoffer dog med fængsel indtil 10 år, som i særlige
tilfælde kan stige til fængsel i 16 år, jf. § 191 i straffeloven.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af Kommissionens forslag har ingen umiddelbare lovgivningsmæssige kon-
sekvenser for dansk lovgivning som beskrevet i afsnit 6.
Et styrket EU-system for tidlig varsling og risikovurdering samt hurtigere og mere effektiv
indsats på EU-plan må dog antages at føre til, at betingelserne for at sundheds- og ældre-
ministeren kan undergive nye psykoaktive stoffer kontrol i medfør af § 1, stk. 1, og § 2, stk.
1, i lov om euforiserende stoffer, jf. lovbekendtgørelse nr. 715 af 12. juni 2016, hyppigere
vil være til stede.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige
statsfinansielle eller samfundsøkonomiske
konsekvenser.
De ekstra midler, som afsættes til EONN’sbudget som følge af et stigende antal anmod-
ninger vedrørende udveksling af oplysninger om nye psykoaktive stoffer samt tidlig vars-
ling og risikovurdering, findes inden for EU’s eksisterende budget.
Forslaget forventes ligeledes ikke at have væsentlige
erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Beskyttelsesniveauet
Det er regeringens vurdering, at en vedtagelse af Kommissionens forslag vil kunne forbed-
re sundhedsbeskyttelsesniveauet for patienter og brugere af nye psykoaktive stoffer.
Regeringen lægger i den forbindelse vægt på, at en fælles indsats på EU-plan vil kunne
imødegå problemet med nye psykoaktive stoffer bedre end nationale indsatser.
8. Høring
Forslaget er den 21. september 2016 sendt i høring hos:
EU-specialudvalget for sundhedsspørgsmål, Brancheforeningen af Farmaceutiske Industri-
virksomheder i Danmark (BFID), Brancheforeningen SPT, Brugerforeningen, Brugernes
Akademi, Dansk Diagnostika- og Laboratorieforening (DADIF), Dansk Selskab for Addiktiv
Medicin, Danske Dental Laboratorier, Det Farmaceutiske Fakultet ved Københavns Univer-
sitet, Embedslægeforeningen, Foreningen af Bioteknologiske Industrier i Danmark (FBID),
Foreningen af Kommunalt ansatte Læger, Fødevareinstituttet ved Danmarks
Side 4
kom (2016) 0547 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om udvekslingen af oplysninger, systemet for tidlig varsling og risikovurderingsproceduren for nye psykoaktive stoffer
Tekniske Universitet, Gadejuristen, Institut for menneskerettigheder, Kemikaliebranchen,
LIFE – Det Biovidenskabelige Fakultet ved Københavns Universitet, Materialistforeningen,
Rådet for Socialt Udsatte, Veterinærinstituttet ved Danmarks Tekniske Universitet.
Høringsfristen er fastsat til den 19. oktober 2016.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke på nuværende tidspunkt kendskab til andre landes specifikke holdninger til
forslaget. Der er dog en generel opbakning til intentionerne i forslaget.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen stiller sig overordnet positivt overfor, at man med Kommissionens forslag vil
styrke EU’s system for tidlig varsling og risikovurdering og herved begrænse adgangen til
nye psykoaktive stoffer, der udgør en risiko, gennem en hurtigere og mere effektiv indsats
på EU-plan.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Europaudvalget blev den 29. oktober 2013 forelagt grund- og nærhedsnotat vedrørende
Kommissionens oprindelige forslag om nye psykoaktive stoffer.
Side 5