Europaudvalget 2016
KOM (2016) 0548
Offentligt
1663232_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 31.8.2016
COM(2016) 548 final
2016/0262 (NLE)
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om at underkaste det nye psykoaktive stof methyl-2-[[1-(cyclohexylmethyl)-1H-indol-3-
carbonyl]amino]-3,3-dimethylbutanoat (MDMB-CHMICA) kontrolforanstaltninger
DA
DA
kom (2016) 0548 - Ingen titel
1663232_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
BAGGRUND FOR FORSLAGET
Rådets afgørelse 2005/387/RIA om udveksling af oplysninger om, risikovurdering af og
kontrol med nye psykoaktive stoffer
1
fastsætter en tretrinsprocedure, som kan munde ud i, at
et nyt psykoaktivt stof underkastes kontrol i Unionen.
Den 15. april 2016 afgav Det Europæiske Overvågningscenter for Narkotika og
Narkotikamisbrug (EMCDDA) og Europol en fælles rapport, som er udarbejdet i
overensstemmelse med artikel 5 i Rådets afgørelse 2005/387/RIA. På opfordring af
Kommissionen og 13 medlemsstater anmodede Rådet den 26. maj 2016 i henhold til artikel 6,
stk. 1, i ovennævnte rådsafgørelse om en vurdering af de risici, der er forbundet med brug og
fremstilling af samt ulovlig handel med det nye psykoaktive stof MDMB-CHMICA,
involveringen af organiserede kriminelle grupper og mulige følger af kontrolforanstaltninger
vedrørende dette stof.
EMCDDA's videnskabelige udvalg vurderede risiciene ved MDMB-CHMICA i
overensstemmelse med artikel 6, stk. 2, 3 og 4, i Rådets afgørelse. Formanden for det
videnskabelige udvalg forelagde risikovurderingsrapporten for Kommissionen og Rådet den
28. juli 2016. De vigtigste resultater af risikovurderingen er følgende:
MDMB-CHMICA er klassificeret som en syntetisk cannabinoidreceptoragonist, en
gruppe stoffer med forskelligartet kemisk sammensætning, som også kaldes
syntetiske cannabinoider. Stoffet har været tilgængeligt på narkotikamarkedet i Den
Europæiske Union i hvert fald siden august 2014 og er blevet fundet i
23 medlemsstater.
MDMB-CHMICA er højpotent, og de meget forskellige mængder af forbindelsen i
produkter, som er "legale rusmidler", udgør en stor risiko for akut toksicitet. Otte
medlemsstater har rapporteret i alt 28 dødsfald og 25 akutte forgiftninger, hvor
MDMB-CHMICA blev påvist.
I henhold til artikel 8, stk. 1, i Rådets afgørelse 2005/387/RIA skal Kommissionen senest seks
uger efter datoen for modtagelsen af risikovurderingsrapporten fremlægge enten et initiativ
for Rådet med henblik på at få indført kontrolforanstaltninger over for de nye psykoaktive
stoffer eller en rapport, hvori den redegør for, hvorfor den ikke anser et sådant initiativ for
nødvendigt. I henhold til Domstolens dom af 16. april 2015 i de forenede sager C-317/13 og
C-679/13 skal Europa-Parlamentet høres forud for vedtagelsen af en retsakt baseret på
artikel 8, stk. 1, i Rådets afgørelse 2005/387/RIA.
Ud fra konstateringerne i risikovurderingsrapporten finder Kommissionen det berettiget, at
stoffet underkastes kontrolforanstaltninger i hele Unionen. Ifølge risikovurderingsrapporten er
MDMB-CHMICA's akutte toksicitet så høj, at stoffet kan skade enkeltpersoners sundhed
alvorligt. En række rapporter angiver også et potentiale for vold og aggressioner som følge af
stoffets indtagelse.
2.
FORSLAGETS FORMÅL
Formålet med dette forslag til Rådets afgørelse er at få medlemsstaterne til at underkaste
MDMB-CHMICA kontrolforanstaltninger og strafferetlige sanktioner efter national
1
EUT L 127 af 20.5.2005, s. 32.
DA
2
DA
kom (2016) 0548 - Ingen titel
lovgivning i overensstemmelse med deres forpligtelser i henhold til De Forenede Nationers
konvention af 1971 om psykotrope stoffer.
DA
3
DA
kom (2016) 0548 - Ingen titel
1663232_0004.png
2016/0262 (NLE)
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om at underkaste det nye psykoaktive stof methyl-2-[[1-(cyclohexylmethyl)-1H-indol-3-
carbonyl]amino]-3,3-dimethylbutanoat (MDMB-CHMICA) kontrolforanstaltninger
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR —
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde,
under henvisning til Rådets afgørelse 2005/387/RIA af 10. maj 2005 om udveksling af
oplysninger om, risikovurdering af og kontrol med nye psykoaktive stoffer
2
, særlig artikel 8,
stk. 3,
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen,
under henvisning til udtalelse fra Europa-Parlamentet
3
,
efter en særlig lovgivningsprocedure, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
I medfør af artikel 6 i Rådets afgørelse 2005/387/RIA udarbejdede det udvidede
videnskabelige udvalg under Det Europæiske Overvågningscenter for Narkotika og
Narkotikamisbrug (EMCDDA) på et særligt møde en risikovurderingsrapport om det
nye psykoaktive stof MDMB-CHMICA, og rapporten blev efterfølgende forelagt
Kommissionen og Rådet den 28. juli 2016.
MDMB-CHMICA er klassificeret som en syntetisk cannabinoidreceptoragonist, en
gruppe stoffer med forskelligartet kemisk sammensætning, som også kaldes
syntetiske cannabinoider. Syntetiske cannabinoidreceptoragonister virker på en måde
svarende til Δ
9
-tetrahydrocannabinol (THC), den vigtigste psykoaktive komponent i
cannabis. Cannabinoidreceptoragonister, som er underkastet kontrol i henhold til De
Forenede Nationers konvention af 1971 om psykotrope stoffer, er: de vigtigste aktive
komponenter i cannabis, delta-9-tetrahydrocannabinol (Δ
9
-THC) og to syntetiske
cannabinoider, naphtalen-1-yl(1-pentyl-1H-indol-3-yl)methanon (JWH-018) og 1-(5-
fluorpentyl)-1H-indol-3-yl]-(naphthalen-1-yl)-methanon (AM-2201).
MDMB-CHMICA er højpotent, og de meget forskellige mængder af forbindelsen i
produkter, som er "legale rusmidler", udgør en stor risiko for akut toksicitet.
MDMB-CHMICA har været tilgængeligt på narkotikamarkedet i Unionen i hvert
fald siden august 2014 og er blevet fundet i 23 medlemsstater. Stoffet sælges typisk
under forskellige mærkenavne som et "legalt rusmiddel"-produkt i "head shops" og
via internettet som en "legal" erstatning for cannabis. De foreliggende oplysninger
tyder på, at MDMB-CHMICA produceres som pulver i bulk af kemiske
virksomheder i Kina. Det importeres til Unionen, hvor det enten bearbejdes og
(2)
(3)
(4)
2
3
EUT L 127 af 20.5.2005, s. 32.
EUT C af , s. .
DA
4
DA
kom (2016) 0548 - Ingen titel
pakkes til kommercielle rygeblandinger eller sælges som pulver. Der foreligger ingen
oplysninger om, at MDMB-CHMICA produceres i Unionen.
(5)
MDMB-CHMICA indtages typisk ved at ryge en urteblanding, som enten stammer
fra et brugsklart kommercielt "legalt rusmiddel"-produkt eller, sjældnere, er
hjemmelavet. I kommercielle produkter er det normalt ikke angivet, om produktet
indeholder MDMB-CHMICA eller nogen anden form for syntetisk
cannabinoidreceptoragonist. Mange personer, som udsættes for MDMB-CHMICA,
kan derfor være uvidende om, at de indtager stoffet. Desuden kan forbrugere være
uvidende om, i hvilken dosis de indtager stoffet. Fremstillingsprocessen kan også
medføre en ujævn fordeling af stoffet i plantematerialet med det resultat, at nogle
produkter kan have områder, hvor cannabinoidet er højt koncentreret, hvilket øger
risikoen for akut toksicitet og masseforgiftninger.
De foreliggende oplysninger tyder på, at MDMB-CHMICA anvendes af
cannabisbrugere, psykonauter og personer, som jævnligt testes for
narkotikaanvendelse, herunder i fængsler.
Selv om der ikke foreligger specifikke oplysninger om MDMB-CHMICA's mulige
virkninger på de umiddelbare sociale omgivelser eller samfundet som helhed,
indikerer flere rapporter, at stoffet kan forårsage voldelige tendenser og aggression.
Derudover har fund af MDMB-CHMICA i sager om formodet spirituskørsel vist, at
der er en potentielt bredere risiko for den offentlige sikkerhed.
Otte medlemsstater har rapporteret i alt 28 dødsfald og 25 akutte forgiftninger, hvor
MDMB-CHMICA blev påvist. Hvis MDMB-CHMICA bliver mere bredt
tilgængeligt og anvendt, kan det få betydelige følger for enkeltpersoners sundhed og
folkesundheden.
Der foreligger meget begrænsede oplysninger om organiserede kriminelle gruppers
forbindelse til fremstilling, distribution og levering af samt handel med MDMB-
CHMICA inden for Unionen.
MDMB-CHMICA er ikke på listen over stoffer, som ifølge De Forenede Nationers
enkeltkonvention af 1961 angående narkotiske midler eller De Forenede Nationers
konvention af 1971 om psykotrope stoffer skal underkastes kontrol. Det er dog opført
på listen over stoffer, som skal drøftes ved det 38. møde i WHO's Ekspertudvalg for
Narkotikaafhængighed (ECDD), som udsteder anbefalinger til De Forenede
Nationers Narkotikakommission om de kontrolforanstaltninger, som udvalget finder
passende.
MDMB-CHMICA har ingen dokumenterede eller anerkendte human- eller
veterinærmedicinske anvendelser. Bortset fra dette stofs anvendelse som
referencemateriale ved analyse og til videnskabelig forskning i dets kemi,
farmakologi og toksikologi som følge af dets opdukken på narkotikamarkedet har det
så vidt vides ingen andre anvendelser.
Risikovurderingsrapporten viser, at der kun foreligger begrænset videnskabelig
dokumentation om MDMB-CHMICA, og påpeger, at der er behov for yderligere
forskning. De foreliggende oplysninger og den foreliggende dokumentation om de
sundhedsmæssige og sociale risici, som stoffet frembyder, er tilstrækkeligt grundlag
til at underkaste MDMB-CHMICA kontrolforanstaltninger i hele Unionen.
Eftersom 10 medlemsstater fører kontrol med MDMB-CHMICA efter national
lovgivning i overensstemmelse med deres forpligtelser i henhold til De Forenede
Nationers konvention af 1971 om psykotrope stoffer, og fem medlemsstater benytter
(6)
(7)
(8)
(9)
(10)
(11)
(12)
(13)
DA
5
DA
kom (2016) 0548 - Ingen titel
andre lovgivningsforanstaltninger til at føre kontrol med det, vil det, hvis stoffet
underkastes kontrolforanstaltninger i hele Unionen, bidrage til at undgå problemer
med grænseoverskridende lovhåndhævelse og retligt samarbejde og give beskyttelse
mod de farer, som stoffets tilgængelighed og brug af stoffet kan indebære.
(14)
Afgørelse 2005/387/RIA er ikke bindende for Det Forenede Kongerige, som derfor
ikke deltager i vedtagelsen af nærværende afgørelse, som gennemfører afgørelse
2005/387/RIA, og som ikke er bindende for og ikke finder anvendelse i Det
Forenede Kongerige —
VEDTAGET DENNE AFGØRELSE:
Artikel 1
Det nye psykoaktive stof methyl-2-[[1-(cyclohexylmethyl)-1H-indol-3-carbonyl]amino]-3,3-
dimethylbutanoat (MDMB-CHMICA) underkastes kontrolforanstaltninger i hele Unionen.
Artikel 2
Hurtigst muligt, men senest [et
år efter offentliggørelsen af denne afgørelse]
træffer
medlemsstaterne i overensstemmelse med deres nationale lovgivning de foranstaltninger, der
er nødvendige for at underkaste det nye psykoaktive stof i artikel 1 kontrolforanstaltninger og
strafferetlige foranstaltninger som fastsat i deres lovgivning i overensstemmelse med deres
forpligtelser i henhold til De Forenede Nationers konvention af 1971 om psykotrope stoffer.
Artikel 3
Denne afgørelse træder i kraft dagen efter offentliggørelsen i
Den Europæiske Unions
Tidende.
Denne afgørelse anvendes i overensstemmelse med traktaterne.
Udfærdiget i Bruxelles, den .
På Rådets vegne
Formand
DA
6
DA