Europaudvalget 2016-17
KOM (2016) 0597 Bilag 4
Offentligt
1789600_0001.png
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
13. september 2017
Besvarelse af spørgsmål 95 alm. del stillet af udvalget den 2. marts
2017 efter ønske fra Morten Bødskov (S).
Spørgsmål:
Ad. Samrådet den 2. marts 2017 om alm. del
samrådsspørgsmål Æ og Ø
(Junckers Investeringsplan)
Ministeren bedes tilsende udvalget en detaljeret redegørelse for regerin-
gens vurdering af, om danske virksomheder har haft tilstrækkelig succes
med at søge og opnå andel i finansieringen fra Juncker-planen, og på
hvilke områder danske virksomheders mulighed for at søge og opnå andel
i finansieringen fremadrettet kan forbedres i lyset af de nuværende erfa-
ringer. Ministeren bedes herunder redegøre for, hvilke initiativer regerin-
gen vil tage for at skabe bedre kendskab blandt organisationer og virk-
somheder til danske virksomheders muligheder for at søge og opnå andel
i finansiering fra Juncker-planen, samt oplyse tidsplanen for de enkelte
initiativer.
Svar:
Danske myndigheder gør et stort arbejde for at sikre danske virksomhe-
ders og deres interesseorganisationers kendskab til de finansieringsmulig-
heder, der er under Juncker-planens finansieringsdel, det såkaldte EFSI.
I den forbindelse har jeg f.eks. noteret mig, at Dansk Industri har tilken-
degivet tilfredshed med samarbejdet med Erhvervsministeriet, og at de
føler sig godt serviceret i forhold til at sikre, at deres medlemmer er op-
lyst om EFSI og mulighederne for at søge finansiering herunder.
Jeg kan også oplyse, at jeg tidligere på året tog kontakt til Håndværksrå-
det for at gøre dem opmærksomme på, at deres medlemsvirksomheder har
mulighed for at opnå EFSI-finansiering ved at anvende Vækstfondens og
EKFs produkter, samt at jeg naturligvis gerne hører, hvis de måtte have
forslag til, hvad regeringen kan gøre for at styrke kendskabet til disse fi-
nansieringsmuligheder.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
kom (2016) 0597 - Bilag 4: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 95 om ministeren vil tilsende udvalget en detaljeret redegørelse for regeringens vurdering af, om danske virksomheder har haft tilstrækkelig succes med at søge og opnå andel i finansieringen fra Juncker-planen, fra erhvervsministeren
2/4
Samtidig arbejder EIB løbende for at styrke kendskabet til EFSI blandt
danske virksomheder. EIB har oplyst, at der er en solid pipeline af danske
projekter.
I forhold til mindre virksomheders muligheder for at anvende EFSI er der
i EFSI en grænse for, hvor små lånebeløb, man kan ansøge om direkte i
EIB-gruppen, der administrerer EFSI. Det vil derfor typisk være større
virksomheder og projekter med større lånebehov, hvor det vil være rele-
vant at overveje direkte EFSI-finansiering.
Jeg vil imidlertid understrege, at vi fra dansk side har lagt stor vægt på, at
EFSI implementeres, så finansieringsmulighederne også kan komme
mindre virksomheder til gavn. Konkret er dette operationaliseret ved, at
banker, statslige finansieringsinstitutter som den danske Vækstfond og
statslige eksportkreditagenturer som den danske eksportkreditfond (EKF),
kan søge om finansiering og/eller regarantier på deres produkter under
EFSI, så de kan få deres midler til at række længere og på den måde nå ud
med finansiering til flere mindre virksomheder end ellers.
Jeg kan oplyse, at både Vækstfonden og EKF løbende arbejder med at
sikre EFSI-finansiering til deres produkter, så de kan yde lån og garantier
til flere danske SMV’er.
Under SMV-vinduet for Danmark, som gælder
ordningerne COSME og InnovFin, er der godkendt EFSI-finansiering for
ca. 700 mio. kr. i såkaldt forpligtet kapital, som udmøntes under hen-
holdsvis Vækstfonden og Eksportkreditfonden.
På den måde får danske SMV’er og mindre virksomheder konkret glæde
af EFSI.
Jeg har endvidere understreget over for Vækstfonden og EKF, at jeg na-
turligvis finder det væsentligt, at vi fortsætter indsatsen for at hente EFSI-
finansiering
til danske SMV’er og mindre virksomheder.
I forhold til EFSIs indretning vil jeg pege på, at EFSI stiller finansiering
til rådighed for både private og offentlige projekter. Der er imidlertid ikke
tilgængelige data for fordelingen af midler mellem offentlige og private
projekter.
Danmark har, i modsætning vil visse andre EU-lande, en lav offentlig
dansk låntagning i EIB generelt og også under EFSI. Det kan i høj grad
tilskrives, at vi i Danmark har sunde offentlige finanser, der sikrer stor
tillid til Danmark på de finansielle markeder og en høj rating af den dan-
ske stats kreditværdighed. Den danske stat har således den bedst mulige
rating, AAA, når det opgøres af de internationale kreditvurderingsbureau-
er, jf. figur 1.
kom (2016) 0597 - Bilag 4: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 95 om ministeren vil tilsende udvalget en detaljeret redegørelse for regeringens vurdering af, om danske virksomheder har haft tilstrækkelig succes med at søge og opnå andel i finansieringen fra Juncker-planen, fra erhvervsministeren
1789600_0003.png
3/4
Figur 1. Ratings, 2017
AAA AAA AAA AAA
AA+ AA+
AA
AA
A+
BBB+BBB+
BBB-
BB+
Kilde: S&P Credit Rating Januar 2017
Den høje tillid til den danske stats kreditværdighed betyder konkret, at
den danske stat selv kan rejse finansiering af offentlige projekter til en lav
rente gennem udstedelse af statsobligationer. Denne rente er aktuelt lave-
re end den rente EFSI typisk tilbyder. Renten på en 10-årig dansk statsob-
ligation er således den næstlaveste i EU, jf. figur 2.
Figur 2. Rente, tiårig statsobligation
3,5
3,0
2,5
2,0
1,5
1,0
0,5
0,0
-0,5
3,5
3,0
2,5
2,0
1,5
1,0
0,5
0,0
-0,5
2017
Kilde:ECB, juli 2017.
2016
Dertil kommer, at vi i Danmark har opbygget en effektiv offentlig finan-
siel infrastruktur, så vores kommuner kan finansiere sig billig ved fx
kommunekredit.
kom (2016) 0597 - Bilag 4: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 95 om ministeren vil tilsende udvalget en detaljeret redegørelse for regeringens vurdering af, om danske virksomheder har haft tilstrækkelig succes med at søge og opnå andel i finansieringen fra Juncker-planen, fra erhvervsministeren
1789600_0004.png
4/4
Ser man på de private danske virksomheders adgang til finansiering, er
Danmark ligeledes begunstiget af at have et sundt finansieringsklima. I
seneste opgørelse fra Dansk Industri’s Virksomhedspanel fremgår det, at
danske virksomheder tilfredshed med mulighederne for at opnå finansie-
ring ligger på det højeste niveau i seks år. 85 pct. af de danske virksom-
heder svarer således, at de enten er meget tilfredse, tilfredse eller neutrale
i deres vurdering af den nuværende finansieringssituation, jf. figur 3.
Figur 3. Danske virksomheders vurdering af finansieringsklimaet
70
60
50
40
30
20
10
0
-10
70
60
50
40
30
20
10
0
-10
Dårlige/meget dårlige
Neutrale
Meget gode/gode
Nettotal
Anmærkning: Samlede vurdering er nettotal beregnet som summen af meget gode/gode = 1,
neutral = 0 og dårlige/meget dårlige = -1. Antallet af respondenter ligger typisk i intervallet 4-
500. Spørgsmålet til medlemmerne er:
”Hvordan oplever din virksomhed mulighederne for at
skaffe adgang til finansiering mht. pris og mængde?”.
Kilde: DI's Virksomhedspanel 2017
Man må som udgangspunkt lægge til grund, at et af de væsentligste krite-
rier for virksomhedernes beslutning om at rejse kapital er vilkårene, her-
under prisen på denne kapital. Derfor skal danske virksomheders anven-
delse af finansiering gennem EFSI ses i lyset af mulighederne for at skaf-
fe anden og evt. billigere lånefinansiering fra andre kilder.
Med venlig hilsen
Brian Mikkelsen