Europaudvalget 2016-17
KOM (2016) 0685 Bilag 6
Offentligt
1706634_0001.png
Frans Timmermans
Første Næstformand for Europa-Kommissionen
Rue de la Loi 200
B-1049 Bruxelles
Europaudvalget
Christiansborg
DK-1240 København K
Tlf. +45 33 37 55 00
Fax +45 33 32 85 36
www.ft.dk
[email protected]
Folketingets udtalelse om Kommissionens forslag til
en fælles selskabsskattebase - KOM (2016) 0685 (CCTB)
og KOM (2016) 0683 (CCCTB)
19. december 2016
Ref. 16-000910-2
Kontakt
Nina Møller Porst
Udvalgssekretær
Kære Frans Timmermans,
Kommissionen fremsatte den 25. oktober 2016 direktivforslag om et fælles
selskabsskattegrundlag, KOM (2016) 0685 (Common Corporate Tax Base -
CCTB) og direktivforslag om et fælles konsolideret selskabsskattegrundlag,
KOM (2016) 0683 (Common Consolidated Corporate Tax Base - CCCTB).
Formålet med forslagene er at etablere fælles selskabsskatteregler samt at
gøre det muligt for koncerner at sende en samlet selvangivelse for koncer-
nens aktiviteter til skattemyndighederne i kun ét EU-land.
Europaudvalget anmodede brev af 4. november 2016 om Skatteudvalgets ud-
talelse om de to forslag. Skatteudvalget besluttede på sit møde den 8. decem-
ber 2016 at afgive en udtalelse til Europaudvalget. Skatteudvalget stillede et
spørgsmål til skatteministeren om de økonomiske konsekvenser for Danmark
af direktivforslagene, jf. SAU alm. del — spørgsmål 116, som skatteministeren
besvarede den 7. december 2016.
Under disse omstændigheder og i lyset af, at drøftelserne om direktivforslaget
befinder sig i en indledende fase, vedtog Skatteudvalget den 15. december
2016 en indstilling til følgende begrundede udtalelse, som Europaudvalget
vedtog på sit møde den 16. december 2016.
Begrundet udtalelse
Et flertal i udvalget (DF, V, EL og KF) mener, at forslag af denne karakter er et
brud på nærhedsprincippet. I forhold til direktivforslagenes overensstemmelse
med nærhedsprincippet i EU-traktatens artikel 5 er flertallet skeptisk over for
Kommissionens begrundelse for, at disse tiltag bedst gennemføres på EU-
plan i forhold til på nationalt plan. Flertallet mener, at denne lovgivning lige så
Dir. tlf.
+45 3337 3645
[email protected]
1/4
kom (2016) 0685 - Bilag 6: Folketingets udtalelse om Kommissionens forslag til en fælles selskabsskattebase
effektivt kan indføres via national lovgivning, og at Danmark bør holde fast i
princippet om, at skattepolitik ligger uden for EU’s kompetence.
Der er desuden stor usikkerhed om de finansielle virkninger for Danmark af
direktivforslagene. Flertallet mener derfor ikke, at Kommissionens begrun-
delse for direktivforslagenes overensstemmelse med nærheds- og proportio-
nalitetsprincippet i tilstrækkelig grad lever op til kravene i EU-traktatens artikel
5 om, at begrundelsen skal omfatte oplysninger, der gør det muligt at vurdere
de finansielle virkninger af forslaget.
Mindretalsudtalelse til den begrundede udtalelse
Et mindretal i udvalget (S og ALT) mener, at forslagene er i overensstem-
melse med nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet.
Mindretalsudtalelse til forslagenes politiske substans
Et mindretal i udvalget (S og ALT) er som udgangspunkt positivt over for til-
tag, der kan dæmme op for skatteundgåelse og udvanding af de enkelte lan-
des skattegrundlag samt sikre fair selskabsbeskatning og lige konkurrencevil-
kår for virksomheder i EU. Fastsættelse af skatter og afgifter vil fortsat skulle
fastholdes som et nationalt anliggende, og man bør på EU-plan være tilbage-
holdende med harmoniseringsbestræbelser i forhold til, hvordan medlemslan-
denes skattelovgivning indrettes. Det gælder særligt tiltag, som ligger udover,
hvad der er nødvendigt for en effektiv bekæmpelse af skatteundgåelse og
skatteunddragelse.
Mindretallet er imidlertid opmærksomt på, at udkastet til fordelingsnøgle i
CCCTB-forslaget vil begunstige lande med store hjemmemarkedet, mens
mindre eksportøkonomier — som Danmark — står til et provenutab for så vidt
angår indtægter fra selskabsbeskatningen. Flertallet vil derfor lægge afgø-
rende vægt på, at der arbejdes for en mere fair fordelingsnøgle i forhandlin-
gerne samt en bund under den effektive selskabsbeskatning i EU’s medlems-
lande.
Et andet mindretal i udvalget (DF og EL) udtaler, at det er svært på nuvæ-
rende tidspunkt at tage endelig stilling til CCTB-direktivforslaget, bl.a. fordi
rækkeviden af forslaget, herunder de provenumæssige konsekvenser, ikke er
tilstrækkeligt klarlagt.
Enhedslisten udtaler endvidere, at EL ønsker at bekæmpe skatteunddragelse,
men ønsker en model for samarbejdet, der ikke undergraver landes skatte-
base eller skaber unødigt firkantede og ufleksible regler. Enhedslisten ønsker
i den sammenhæng at bevare udgangspunktet om, at skattepolitik hører un-
der de enkelte medlemsstaters kompetence.
2/4
kom (2016) 0685 - Bilag 6: Folketingets udtalelse om Kommissionens forslag til en fælles selskabsskattebase
Enhedslisten er dog imod den foreslåede indførelse af et fradrag for egenka-
pitalforretning (det såkaldte ACE-fradrag) og et superfradrag på over 100 pct.
til private virksomheders forskning.
Et tredje mindretal i udvalget (V og KF) støtter overordnet set tiltag, der skal
skabe størst mulig transparens omkring store virksomheders skattebetalinger,
sikre fair og lige konkurrencevilkår mellem virksomheder og forhindre skatte-
undgåelse, skatteunddragelse og aggressiv skatteplanlægning. På den bag-
grund er V og KF positive over for det overordnede formål med de to direktiv-
forslag.
V og KF er imidlertid skeptiske over for en fælles opgørelse af selskabsskatte-
grundlaget. Meget tyder på, at Danmark, der har en meget bred skattebase,
vil få udhulet skattebasen betydeligt, da der med direktivet lægges op til en
væsentlig smallere skattebase end den nuværende danske.
En fælles opgørelse af skattegrundlaget kan vise sig at få vidtrækkende øko-
nomiske konsekvenser for små eksportorienterede lande som Danmark, der
kan risikere virksomhedsflugt og tab af arbejdspladser. Det gælder specielt for
virksomheder, der opererer inden for produktion, forskning og udvikling, da de
som en konsekvens af direktiverne i højere grad vil lægge udgiftskrævende
aktiviteter i lande, hvor indtægterne ligger.
Dansk Erhverv har tidligere vurderet, at den danske statskasse vil få et tab på
over 10 mia. kr., hvis den fælles konsoliderede selskabsskattebase (CCCTB)
udrulles globalt. Dansk Erhverv hat senest vurderet, at den danske statskasse
står til at miste mellem 5-10 mia. kr., hvis den danske skattebase bliver 35
pct. mindre som forudsat af Kommissionen.
Endelig mener V og KF, at indførelsen af et fælles selskabsskattegrundlag
blot er første skridt i retning af yderligere afgivelse at kompetence til EU på et
område, der ellers er national kompetence. Selv om direktivforslaget alene
vedrører opgørelsen af selskabsskattegrundlaget, og medlemsstaterne fortsat
vil bevare retten til at fastsætte en selskabsskattesats, kan det ikke undgås, at
dette også bliver et konkurrenceparameter, der vil betyde, at virksomhederne
vil shoppe rundt mellem medlemsstaterne og flytte arbejdspladser og aktivite-
ter rundt ud fra en skattemæssig synsvinkel.
V og KF er således positive over for formålet med direktivforslagene, men øn-
sker en model, der ikke udhuler landenes skattebaser. Samtidig ønsker V og
KF en model, der i højere grad end med de nuværende direktivforslag lægger
op til en mere retfærdig fordeling af provenu mellem landene, så der tages
hensyn til lande med en stor andel af vidensbaserede virksomheder.
3/4
kom (2016) 0685 - Bilag 6: Folketingets udtalelse om Kommissionens forslag til en fælles selskabsskattebase
1706634_0004.png
Med venlig hilsen
Erik Christensen
Formand for Europaudvalget
4/4