Europaudvalget 2016-17
KOM (2016) 0758 Bilag 1
Offentligt
1706328_0001.png
Notat
21. december 2016
J.nr. 15-3255085
Moms, Afgifter og Told
Grund- og nærhedsnotat om forslag til Rådets direktiv
om ændring af momssystemdirektivet (direktiv
2006/112/EF) for så vidt angår momssatser for bøger,
aviser og tidsskrifter, KOM(2016) 758
1. Resumé
Kommissionen har den 1. december 2016 fremsat sit forslag til Rådets direktiv om ændring af momssy-
stemdirektivet (direktiv 2006/112/EF) for så vidt angår momssatser for bøger, aviser og tidsskrifter,
KOM(2016) 758. Forslaget er modtaget i dansk sprogversion den 5. december 2016.
I henhold til de nugældende regler er det muligt at have en nedsat sats på trykte bøger, aviser og tidsskrif-
ter. Derimod skal elektroniske bøger, aviser og tidsskrifter belægges med medlemslandets normale moms-
sats, der mindst skal være 15 pct.
Forslaget indebærer, at alle medlemslande får mulighed for frit at fastsætte, hvilke momssatser, der skal
anvendes på bøger, aviser og tidsskrifter, herunder at anvende de samme momssatser på elektronisk leve-
rede bøger, aviser og tidsskrifter som dem, medlemslandene anvender på trykte bøger, aviser og tidsskrifter.
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM(2016) 758 af 1. december 2016 fremsendt forslag om æn-
dring af momssystemdirektivet (direktiv 2006/112/EF) for så vidt angår momssatser for
bøger, aviser og tidsskrifter. Forslaget er oversendt til Rådet den 5. december 2016 i
dansk sprogversion. Forslaget er fremsat med hjemmel i traktaten om Den Europæiske
Unions funktionsmåde (TEUF) artikel 113, der kræver høring af Europa-Parlamentet og
Det Økonomiske og Sociale Udvalg samt enstemmig vedtagelse af medlemslandene.
I henhold til det gældende momsdirektiv skal elektronisk leverede bøger, aviser og tids-
skrifter, belægges med den normale momssats (mindst 15 pct.). Medlemslandene har dog
mulighed for at anvende en nedsat momssats (mindst 5 pct.) på alle former for trykte
medier. Derudover har nogle medlemslande mulighed for at anvende såkaldte stærkt
nedsatte satser (lavere end 5 pct.) og nulsatser (momsfritagelse med ret til fradrag for
indkøb) på visse trykte medier.
Det bemærkes, at forslaget er fremlagt sammen med en pakke af forslag om modernise-
ring af momsreglerne for e-handel mellem virksomheder og forbrugere på tværs af græn-
serne (KOM(2016) 755, KOM(2016) 756 og KOM(2016) 757).
3. Formål og indhold
MLJ
kom (2016) 0758 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om momssatser for bøger, aviser og tidsskrifter
1706328_0002.png
Forslaget indebærer, at de begrænsninger, der er i forhold til størrelsen af momssatser
fjernes for så vidt angår bøger, aviser og tidsskrifter i fysisk eller elektronisk form. Heref-
ter vil alle medlemslande få mulighed for at anvende nedsatte satser (mindst 5 pct.) eller
yderligere nedsatte satser, der er lavere end det nuværende minimum på 5 pct., eller
nulsatser i forbindelse med levering af bøger, aviser og tidsskrifter.
Formålet med forslaget er at give alle medlemslande mulighed for at anvende de samme
momssatser på elektronisk leverede bøger, aviser og tidsskrifter som dem, medlemslan-
dene anvender på trykte bøger, aviser og tidsskrifter.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Kommissionens forslag kræver høring af Europa-Parlamentet. Der foreligger på nuvæ-
rende tidspunkt ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen har anført, at der i momsdirektivet er fastsat harmoniserede bestemmelser
om anvendelse af momssatser på elektroniske bøger, aviser og tidsskrifter, som forhin-
drer medlemslandene i at belægge disse med de samme momssatser som dem, der i øje-
blikket anvendes på trykte bøger, aviser og tidsskrifter. Disse bestemmelser kan kun æn-
dres ved et lovgivningsinitiativ på EU-plan, som ændrer direktivet.
Kommissionen anser derfor forslaget for at være i overensstemmelse med nærhedsprin-
cippet, hvilket også er regeringens vurdering.
6. Gældende dansk ret
Bøger og tidsskrifter belægges i Danmark med 25 pct. moms, uanset om der er tale om
fysiske eller elektroniske bøger og tidsskrifter.
Trykte aviser belægges i Danmark med såkaldt nulmoms. Det betyder, at en trykt avis er
fritaget for moms ved salget, men virksomheden har ret til fradrag for den moms, der er
betalt ved indkøb, der er anvendt til at producere avisen. Elektroniske aviser belægges
med den danske normalsats på 25 pct. i overensstemmelse med direktivets regler.
7. Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser, idet forslaget blot
giver medlemslandene en
mulighed
for at ændre momssatserne på bøger, aviser og tids-
skrifter i trykt og elektronisk form. Forslaget forpligter således ikke Danmark til at ændre
den nuværende momsmæssige behandling af bøger, aviser og tidsskrifter.
Såfremt forslaget vedtages uden sikkerhed for, om forslagene om modernisering af
momsreglerne for e-handel mellem virksomheder og forbrugere på tværs af grænserne
(KOM(2016) 755, KOM(2016) 756 og KOM(2016) 757) gennemføres, kan forslaget både
få statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser.
Side 2 af 4
kom (2016) 0758 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om momssatser for bøger, aviser og tidsskrifter
1706328_0003.png
I det nuværende momssystem udsættes danske virksomheder for en konkurrenceforvrid-
ning fra udenlandske virksomheder, der er etableret i medlemslande med en lavere
momssats end i Danmark, og som sælger fysiske varer til danske forbrugere under den
såkaldte fjernsalgsgrænse (280.000 kr. årligt), hvorved varerne må sælges med den uden-
landske lavere momssats til danske forbrugere.
Forslagene om modernisering af momsreglerne for e-handel mellem virksomheder og
forbrugere på tværs af grænserne (KOM(2016) 755, KOM(2016) 756 og KOM(2016)
757) vil bl.a. medføre øget forbrugslandsbeskatning, da de nationale fjernsalgsgrænser
ophæves, idet der dog foreslås indført en ny lav fælles EU-fjernsalgsgrænse. Herved sikres
danske virksomheder i højere grad mod den konkurrenceforvridning, der opstår pga.
lavere momssatser i andre medlemslande, idet fysiske varer solgt til danske forbrugere
som udgangspunkt skal pålægges moms efter de danske regler.
Såfremt de nævnte forslag ikke gennemføres, vil dette forslag om bøger, aviser og tids-
skrifter bevirke, at der er risiko for, at danske virksomheder i endnu højere grad end nu
udsættes for en konkurrenceforvridning fra virksomheder etableret i medlemslande med
lavere momssatser for så vidt angår særligt bøger i trykt form. Bøger, aviser og tidsskrifter
i elektronisk form betragtes som elektroniske ydelser, som altid skal belægges med dansk
moms, når de sælges til danske forbrugere, hvorved den nævnte konkurrenceforvridning
mellem danske og udenlandske virksomheder ikke opstår.
Såfremt forslagene om modernisering af momsreglerne for e-handel mellem virksomhe-
der og forbrugere på tværs af grænserne (KOM(2016) 755, KOM(2016) 756 og
KOM(2016) 757) gennemføres, vurderes forslaget ikke at have væsentlige økonomiske
konsekvenser, henset til at forslaget ikke forpligter Danmark til at ændre den nuværende
momsmæssige behandling af bøger, aviser og tidsskrifter.
Forslaget om bøger, aviser og tidsskrifter vil dog under alle omstændigheder bevirke, at
momssystemet bliver mere kompliceret for erhvervslivet, idet virksomheder potentielt vil
skulle forholde sig til et øget antal momssatser.
8. Høring
Forslaget er sendt i høring hos interessenter og erhvervslivet. Høringsfristen er fastsat til
den 13. januar 2017. Der vil blive fremsendt et supplerende notat om resultatet af hørin-
gen.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger/forhandlingssituation
Der er kun begrænset kendskab til andre landes holdninger til forslaget, men det forven-
tes, at hovedparten af medlemslandene vil være positive over for forslaget især Frankrig
og Italien.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark arbejder generelt for, at området for nedsatte momssatser ikke udvides eller
alternativt, at en udvidelse begrænses mest muligt, da det bl.a. medfører konkurrencefor-
Side 3 af 4
kom (2016) 0758 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om momssatser for bøger, aviser og tidsskrifter
1706328_0004.png
vridning mellem medlemslandene, ligesom at det gør momssystemet mere kompliceret
for erhvervslivet. Samtidig ønskes det ikke, at momssystemet i et yderligere omfang end
nu anvendes til erhvervsstøtte gennem reducerede momssatser.
Forslagene om modernisering af momsreglerne for e-handel mellem virksomheder og
forbrugere på tværs af grænserne (KOM(2016) 755, KOM(2016) 756 og KOM(2016)
757) sikrer øget forbrugslandsbeskatning, hvorefter det vil være mindre væsentligt, hvilke
momssatser der anvendes i andre lande.
Fra dansk side lægges der vægt på, at Kommissionens forslag om modernisering af
momsreglerne for e-handel mellem virksomheder og forbrugere på tværs af grænserne
vedtages og træder i kraft samtidig med dette forslag.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg. Folketingets Euro-
paudvalg blev orienteret om det forventede forslag i forbindelse med orienteringen om
Kommissionens handlingsplan på momsområdet, og Rådets konklusioner herom, i for-
bindelse med rådsmødet (ECOFIN) den 25. maj 2016.
Side 4 af 4