Europaudvalget 2016-17
KOM (2016) 0786 Bilag 1
Offentligt
1708880_0001.png
Grund- og nærhedsnotat
Enhed
Økonomi- og
Indenrigsministeri-
et og Danmarks
Statistik
Sagsbehandler i
Danmarks Stati-
stik
Christian Andre-
asen
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg angående Forslag til
Europa-Parlamentets og Rådets Forordning om integrerede landbrugsstatistik-
ker og om ophævelse af forordning (EF) nr. 1166/2008 og (EU) nr. 1337/2011
Dato
06-01-2017
1. Resumé
Forslaget omfatter udarbejdelsen af europæisk statistik om strukturen i landbruget.
Forslaget samordner indsamlingen af statistikker på bedriftsniveau inden for en fælles
rammeforordning. De øvrige landbrugsstatistikker vil blive samordnet i en efterfølgen-
de rammeforordning. Ved implementering af forslaget skønnes meromkostninger i
Danmark på ca. 3,5 mio. kr.
Regeringen støtter intentionerne om at integrere og harmonisere de berørte europæi-
ske statistikker samt at øge fleksibiliteten i det juridiske grundlag, men er samtidig af
den opfattelse, at omfanget af delegering af ansvar til Kommissionen skal afgrænses og
præciseres med henblik på at skabe gennemsigtighed omkring forordningsforslagets
implikationer.
2. Baggrund
Kommissionen fremsatte 12. december 2016 ovennævnte forslag til forordning. Den
danske version af forslaget blev modtaget i Danmarks Faste Repræsentation ved EU
12. december 2016.
Forslaget er det andet af tre ventede forslag inden for henholdsvis social-, landbrugs-
og erhvervsstatistik. På de tre områder samles og udvides eksisterende lovgivning i
nye rammeforordninger. Med rammeforordningerne introduceres en ny juridisk arkitek-
tur, som i udstrakt grad delegerer beføjelser til Kommissionen. Kommissionen frem-
satte 24. august 2016 det første forslag om oprettelse af en fælles ramme for europæ-
iske statistikker vedrørende personer og husholdninger baseret på data på individni-
veau indsamlet ved hjælp af stikprøver. Der blev oversendt revideret grund- og nær-
hedsnotat herom til Folketingets Europaudvalg 24. oktober 2016. Det tredje forslag vil
omhandle europæiske statistikker vedrørende virksomheder og forventes fremsat i
løbet af 2017.
Forslagets retsgrundlag er traktatens artikel 338 om udarbejdelse af fællesskabsstati-
stikker. Forslaget skal vedtages i form af en forordning efter den almindelige lovgiv-
ningsprocedure i henhold til traktatens artikel 294.
3. Formål og indhold
Det overordnede formål med forslaget er at sikre sammenlignelig, relevant og rettidig
statistik om landbrug og etablere en fælles lovgivningsramme for europæisk statistik
kom (2016) 0786 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Integrerede landbrugsstatistikker
1708880_0002.png
om strukturen i landbruget. Forslaget samordner en række tidligere retsgrundlag for
udarbejdelsen af landbrugsstatistik med henblik på at øge harmonisering af begreber,
definitioner m.m. på tværs af forskellige statistikker. Samtidig søger forslaget at øge
fleksibiliteten via en udvidet brug af gennemførelsesretsakter og delegerede retsakter.
Konkret omfatter forslaget krav om, at medlemsstaterne skal indsamle og levere data
vedrørende landbrugsbedrifterne for årene 2020, 2023 og 2026. For 2020 skal der
gennemføres en totaltælling, mens undersøgelserne for årene 2023 og 2026 kan fore-
tages som stikprøveundersøgelser.
Forslaget fastlægger en liste over krævede strukturelle data, men lægger samtidig op
til, at Kommissionen kan ændre listen via delegerede retsakter, hvis dette bliver nød-
vendigt grundet harmonisering af datakilder. Yderligere delegeres vidtgående beføjel-
ser til Kommissionen, som kan vedtage gennemførelsesretsakter med henblik på at
fastsætte blandt andet omfang og indhold af de strukturelle data for at imødekomme
bruger- og harmoniseringsbehov.
Som noget nyt lægger forslaget op til, at Kommissionen (Eurostat) via gennemførel-
sesretsakter kan kræve gennemførelse af ad hoc-undersøgelser og fastsætte omfang,
indhold, referenceår, datakilder, indsamlingsmetode og overførselsdato. Der er i for-
slaget ikke lavet nogen begrænsninger for antallet af ad hoc-undersøgelser.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal udtale sig i henhold til traktatens artikel 294 vedr. procedu-
ren om almindelig lovgivning. Der foreligger endnu ingen udtalelse fra Europa-
Parlamentet.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen angiver, at den foreslåede lovgivning er nødvendig for at sikre sammen-
hæng, sammenlignelighed og kvalitet af europæiske statistikker om landbrugsbedrifter på
tværs af EU’s medlemslande.
Det er regeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincip-
pet, eftersom udarbejdelsen af sammenlignelig europæisk statistik nødvendiggør en
fælles lovgivningsramme, der fastlægger fælles definitioner, tidsfrister, krav til kilde- og
metodedokumentation m.v.
6. Gældende dansk ret
Forordningsforslaget erstatter en række sektorspecifikke Råds- og Parlamentsforordnin-
ger såvel som Kommissionsforordninger vedr. udarbejdelsen af europæiske undersø-
gelser på landbrugsområdet.
Herudover er gældende dansk ret på området Lov om Danmarks Statistik.
7. Konsekvenser
Forslaget forudses ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
Den finansielle ramme for gennemførelsen af forslaget vil udgøre ca. 300 mio. kr. på
EU’s budget i perioden 2019-2020. Den danske finansieringsandel udgør ca. 2 pct.,
hvilket svarer til ca. 6 mio. kr. for perioden 2019-2020.
Ved gennemførelse af forslaget vurderes omkostningerne for Danmark i perioden at
udgøre i alt 8 mio. kr. Det dækker over totaltælling i 2020 og stikprøvetællinger i 2023
og 2026. Meromkostningerne skønnes at udgøre 3,5 mio. kr., idet der forventes med-
finansiering fra EU på i alt 4,5 mio. kr. for de tre fastlagte tællinger. Svarbyrden ved
2
kom (2016) 0786 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Integrerede landbrugsstatistikker
1708880_0003.png
tællingerne i 2020, 2023 og 2026 forventes at være uændret i forhold til det, der ken-
des fra den eksisterende forordning.
Ovenstående skøn over meromkostninger er baseret på gennemførelsen af de berør-
te statistikker, som de ser ud i dag. Forslaget åbner for, at Kommissionen (Eurostat)
kan ændre i indholdet af statistikkerne samt indføre nye ad hoc-tællinger gennem brug
af gennemførelsesretsakter og delegerede retsakter. Denne fleksibilitet må det forven-
tes, at Kommissionen vil gøre brug af blandt andet til at imødekomme nye brugerbe-
hov. Dette kan potentielt øge både omkostninger og svarbyrde, men da det konkrete
indhold af disse retsakter endnu ikke er kendt, er der ikke grundlag for at give et skøn
over de endelige meromkostninger eller svarbyrden.
8. Høring
Forslaget er sendt i høring med svarfrist den 20. januar 2017 til følgende interessenter:
Danmarks Fiskeriforening
Dansk Akvakultur
Dansk Gartneri
Dansk Industri
Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi
Landbrug og Fødevarer
SEGES
Der er på nuværende tidspunkt ikke modtaget høringssvar. Supplerende notat med hø-
ringssvar vil blive eftersendt, såfremt der modtages substantielle bemærkninger til forsla-
get.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
På grundlag af de holdninger, som har været tilkendegivet i Kommissionens ekspert-
grupper, fremgår det, at der er generel støtte til at integrere og harmonisere de berørte
statistikker.
Der er dog blandt flere medlemsstater skepsis med hensyn til blandt andet den store
grad af delegering af ansvar til Kommissionen. Dette gælder både muligheden for at
ændre, hvilke strukturelle data der kræves indsamlet samt fastsættelsen af de data,
der kan kræves indsamlet på ad hoc-basis. Den svenske rigsdag vedtog således 26.
oktober 2016 en motiveret udtalelse om, at det under afsnit 2 nævnte beslægtede
forslag om europæiske statistikker vedrørende personer og husholdninger ikke er i
overensstemmelse med nærhedsprincippet. Begrundelsen var bl.a., at forslaget inde-
holdt for omfattende beføjelser til Kommissionen til at gennemføre delegerede retsak-
ter og gennemførelsesretsakter. Det vides ikke, om den svenske rigsdag vil vedtage
en lignende motiveret udtalelse vedrørende forslaget om integrerede landbrugsstati-
stikker.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter intentionerne om at integrere og harmonisere statistiske begreber,
definitioner m.v. Regeringen anerkender ligeledes behovet for at have en vis fleksibili-
tet i retsgrundlaget med hensyn til at ændre indsamling af data på baggrund af blandt
andet ændrede brugerbehov.
Regeringen er samtidig af den holdning, at en række elementer, som anses for at
være essentielle for forordningens indhold, bør defineres i selve forordningen, og at
det ikke, som i det foreliggende forslag, delegeres til Kommissionen at fastlægge dis-
se elementer. Endvidere mener regeringen, at der bør være en tydelig begrænsning i
antallet af ad hoc-undersøgelser, der kan gennemføres i perioden frem til 2026.
3
kom (2016) 0786 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Integrerede landbrugsstatistikker
1708880_0004.png
Derudover er det regeringens holdning, at omfanget af medlemsstaternes forpligtelser
til at levere data bør præciseres i forordningen og ikke delegeres til Kommissionen, da
det skaber usikkerhed omkring forordningens økonomiske og svarbyrdemæssige kon-
sekvenser.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
4