Europaudvalget 2016
KOM (2016) 0807
Offentligt
1700165_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 8.12.2016
COM(2016) 807 final
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
om udgifter under EGFL
Alarmsystemet nr. 11-12/2016
DA
DA
kom (2016) 0807 - Ingen titel
INDHOLDSFORTEGNELSE
1.
2.
3.
4.
5.
Indledning .....................................................................................................................4
Formålsbestemte indtægter til EGFL............................................................................4
Bemærkninger til den foreløbige gennemførelse af EGFL-budgettet for 2016............5
Forbrug af formålsbestemte indtægter til EGFL ..........................................................7
Konklusion....................................................................................................................8
B
ILAG
1:
F
ORELØBIGT FORBRUG AF
EGFL-
BEVILLINGER FREM TIL DEN
31.
DECEMBER
2016
2
kom (2016) 0807 - Ingen titel
1700165_0003.png
1.
I
NDLEDNING
Den foreløbige gennemførelse af budgettet for 2016 for Den Europæiske Garantifond
for Landbruget (EGFL) fremgår af bilaget, som viser udgifter på 43 899,1 mio. EUR.
Dette beløb omfatter primært EGFL-udgifter under delt forvaltning, som
medlemsstaterne har anmeldt i perioden mellem den 16. oktober 2015 og den 15.
oktober 2016, og nedsættelser af månedlige betalinger i løbet af regnskabsåret.
Beløbet omfatter endvidere et overslag over direkte udgifter på ca. 10,9 mio. EUR,
der forventes afholdt frem til den 31. december 2016.
2.
F
ORMÅLSBESTEMTE INDTÆGTER TIL
EGFL
I henhold til bestemmelserne i artikel 43 i forordning (EU) nr. 1306/2013
1
betragtes
indtægter fra finansielle korrektioner i henhold til afgørelser om regnskabsafslutning
og afgørelser om efterprøvende regnskabsafslutning, indtægter fra uregelmæssigheder
og indtægter fra mælkeafgiften som formålsbestemte indtægter, der skal anvendes til
finansiering af EGFL-udgifter. Ifølge disse bestemmelser kan formålsbestemte
indtægter anvendes til at finansiere alle former for EGFL-udgifter. Hvis ikke alle
disse indtægter anvendes i regnskabsåret, vil de automatisk blive fremført til det
følgende regnskabsår
2
. Det skal bemærkes, at regnskabsåret 2016 er det sidste år,
hvor der opkræves mælkeafgift, eftersom mælkekvoterne udløb den 31. marts 2015.
EGFL's budget for 2016 omfattede ikke alene Kommissionens seneste skøn over de
bevillinger, der vil være behov for til at finansiere de forventede udgifter til
markedsforanstaltninger og direkte betalinger, men også skønnene over de
formålsbestemte indtægter, der forventes opkrævet i løbet af regnskabsåret, og
fremførslen af saldoen af formålsbestemte indtægter, der er til rådighed fra det
foregående regnskabsår. Kommissionen tog i sit forslag til EGFL's budgetbevillinger
for 2016 højde for de samlede forventede formålsbestemte indtægter og anmodede i
forslaget til budget for 2016 om et bevillingsniveau, der er beregnet ved at trække de
anslåede formålsbestemte indtægter fra det anslåede behov. Budgetmyndigheden
vedtog EGFL-budgettet under hensyntagen til de forventede formålsbestemte
indtægter.
Ved udarbejdelsen af budgettet for 2016 anslog Kommissionen de disponible
formålsbestemte indtægter til 2 980 mio. EUR. Det drejer sig om:
De formålsbestemte indtægter, der forventes genereret i løbet af regnskabsåret
2016, og som blev anslået til 2 090 mio. EUR. Der forventedes henholdsvis
1 125 mio. EUR fra korrektioner som følge af den efterprøvede
1
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1306/2013 af 17. december 2013 om finansiering,
forvaltning og overvågning af den fælles landbrugspolitik og om ophævelse af Rådets forordning
(EØF) nr. 352/78, (EF) nr. 165/94, (EF) nr. 2799/98, (EF) nr. 814/2000, (EF) nr. 1290/2005 og (EF)
nr. 485/2008.
I artikel 14 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU, EURATOM) nr. 966/2012 om de
finansielle regler vedrørende Unionens almindelige budget fastsættes det, at interne formålsbestemte
indtægter kun kan fremføres for ét år. Det er således i den forsvarlige budgetforvaltnings interesse, at
disse formålsbestemte indtægter generelt anvendes før de vedtagne bevillinger for den pågældende
artikel.
2
3
kom (2016) 0807 - Ingen titel
regnskabsafslutning og 155 mio. EUR fra uregelmæssigheder. Indtægterne fra
mælkeafgiften blev anslået til 810 mio. EUR.
De formålsbestemte indtægter, der forventedes fremført fra regnskabsåret 2015 til
2016, blev anslået til 890 mio. EUR.
Kommissionen afsatte i budgettet for 2016 disse oprindeligt anslåede indtægter på 2
980 mio. EUR til følgende ordninger:
600 mio. EUR blev afsat til driftsfondene for producentorganisationer i
sektoren for frugt og grøntsager og
2 380 mio. EUR til grundbetalingsordningen.
Budgetmyndigheden vedtog i sidste ende bevillinger til disse ordninger i
overensstemmelse med Kommissionens forslag. De vedtagne bevillinger og
ovennævnte formålsbestemte indtægter giver tilsammen:
898 mio. EUR til driftsfondene for producentorganisationer i sektoren for frugt
og grøntsager
18 307 mio. EUR til grundbetalingsordningen.
Af bilag 1, som viser den foreløbige gennemførelse af 2016-budgettet frem til den 15.
oktober 2016, fremgår budgetbevillingerne på artikelniveau for frugt- og
grøntsagssektorens vedkommende og for afkoblede direkte betalingers vedkommende
uden hensyntagen til ovennævnte formålsbestemte indtægter. De viser vedtagne
bevillinger for disse artikler, som beløber sig til henholdsvis 611,8 mio. EUR og
34 269,2 mio. EUR. Sammen med indtægterne til disse artikler er beløbene i
budgettet for 2016 på i alt 1 211,8 mio. EUR for frugt og grøntsager og
36 649,2 mio. EUR for afkoblede direkte betalinger.
3.
B
EMÆRKNINGER
FOR
2016
TIL DEN FORELØBIGE GENNEMFØRELSE AF
EGFL-
BUDGETTET
Budgettets foreløbige gennemførelse i perioden fra den 16. oktober 2015 til den 15.
oktober 2016 fremgår af bilaget. I det følgende anføres korte bemærkninger til de
budgetartikler, der udviser de største afvigelser mellem de faktisk afholdte udgifter og
de dertil svarende bevillinger på budgettet for 2016.
3.1.
Markedsforanstaltninger
Tabellen i bilaget viser et overforbrug på 483,2 mio. EUR. Når der tages hensyn til
formålsbestemte indtægter, fremkommer der imidlertid et underforbrug på 116,8 mio.
EUR (se de detaljerede oplysninger i punkt 2 ovenfor), hvilket er nettoeffekten af
forbrugsmønstrene navnlig i vinsektoren, frugt- og grøntsagssektoren og sektoren for
animalske produkter.
3.1.1.
Frugt og grøntsager (+ 560,9 mio. EUR i forhold til de vedtagne bevillinger)
Som nævnt ovenfor skyldes dette gennemførelsesniveau primært udgifterne til
ordningen vedrørende producentorganisationernes driftsfonde, der finansieres med
både de vedtagne budgetbevillinger og de formålsbestemte indtægter.
En fodnote * i den foreløbige gennemførelsestabel i bilag 1 viser, hvad situationen
ville have været, hvis indikatoren var blevet anvendt på de samlede bevillinger under
denne artikel, herunder de formålsbestemte indtægter på 600 mio. EUR. Hvis
4
kom (2016) 0807 - Ingen titel
indikatoren således var blevet anvendt på de samlede midler, der forventes at være til
rådighed under denne artikel (1 211,8 mio. EUR), ville der fremkomme et
underforbrug på -39,1 mio. EUR.
Dette
underforbrug
vedrører
skolefrugtordningen
og
producentorganisationer med henblik på foreløbig anerkendelse.
3.1.2.
Produkter fra vinsektoren (- 46,6 mio. EUR)
Dette underforbrug skyldtes visse medlemsstaters lavere udgifter i 2016 sammenholdt
med de beløb, der er opført i medlemsstaternes vinprogrammer.
3.1.3.
Mælk og mejeriprodukter (-130,5 mio. EUR)
Underforbruget på 130,5 mio. EUR skyldes hovedsagelig den kombinerede virkning
af et langsommere forbrug til skolemælksordningen og oplagringsordningerne. De
samlede bevillinger på 420 mio. EUR til den målrettede støtte til landbrugere i
husdyrsektoren var opført under budgetpost 05 02 12 99 – Andre foranstaltninger
(mælk og mejeriprodukter) til trods for, at medlemsstaterne havde muligheden for at
anvende hele beløbet til husdyrsektoren. Man valgte denne strategi, fordi der ikke
forelå oplysninger om den planlagte udnyttelse af bevillingerne i husdyrsektoren på
tidspunktet for opstilling af budgettet.
Medlemsstaterne anmeldte udgifter på 324 mio. EUR til denne støtteforanstaltning i
mælkesektoren, idet de også anvendte en del af støtten til andre husdyrsektorer.
Bevillingsforbruget under denne artikel er derfor lavere som følge af de
budgetoverførsler, der skulle foretages for at dække udgifter, der var anmeldt i andre
husdyrsektorer, dvs. 29,6 mio. EUR til oksekødssektoren 1,8 mio. EUR til fåre- og
gedekødssektoren og 74,9 mio. EUR til svinekødssektoren.
De beløb, der er anvendt til den målrettede støtte indtil støtteberettigelsesfristen den
30. juni 2016, betyder, at de bevillinger, der er til rådighed, næsten er brugt op
(udgifter på 414,6 mio. EUR eller 98,7 % af den samlede bevilling på 420 mio.
EUR).
3.1.4.
Oksekød (+ 30,1 mio. EUR) fåre- og gedekød (+ EUR 1,8 mio. EUR), svinekød og æg
og fjerkræ (+ 76,6 mio. EUR)
Overforbruget under disse artikler er et spejlbillede af det underforbrug til mælk og
mejeriprodukter, der følger af anvendelsen af den målrettede støtte til husdyrsektoren.
De udgifter, der er anmeldt for disse sektorer, vil blive dækket ved hjælp af
overførsler fra bevillinger, som er til rådighed for denne foranstaltning i artikel 05 02
12.
3.2.
Direkte betalinger
Tabellen i bilaget viser et overforbrug på 1 585,4 mio. EUR. Når der tages hensyn til
formålsbestemte indtægter, fremkommer der imidlertid et underforbrug på 794,6 mio.
EUR.
3.2.1.
Afkoblet direkte støtte (+935,5 mio. EUR i forhold til de vedtagne bevillinger)
Tabellen i bilaget viser et overforbrug på 935,5 mio. EUR sammenholdt med de
vedtagne bevillinger. Hvis man ser på de samlede disponible bevillinger på 36 649,2
5
støtten
til
kom (2016) 0807 - Ingen titel
mio. EUR, der fremgår af fodnoten, og som inkluderer de formålsbestemte indtægter
til denne sektor, bliver overforbruget til et underforbrug på 1 444,5 mio. EUR (se de
detaljerede oplysninger i punkt 2 ovenfor).
Støtteordningen for små landbrugere under andre direkte betalinger finansieres
imidlertid fra de samlede beløb, der er til rådighed for alle de andre ordninger, uanset
om de er afkoblede eller ej. Eftersom der ikke forelå oplysninger om, hvordan
forbrugsmønstret ville se ud i det første gennemførelsesår for de nye direkte
betalinger, jf. reformen af den fælles landbrugspolitik, var der ikke afsat midler til
ordningen for små landbrugere i budgettet for 2016. Der er derfor anmeldt et beløb på
874 mio. EUR til ordningen for små landbrugere under "Andre direkte betalinger",
idet den finansieres med midler, der er afsat til afkoblede direkte betalinger.
Det resterende underforbrug på 570 mio. EUR vedrørte hovedsagelig
grundbetalingsordningen, betalingen for landbrugsmetoder, der er til gavn for klimaet
og miljøet, og betalingen til unge landbrugere.
3.2.2.
Anden direkte støtte (+ 650,1 mio. EUR i forhold til de vedtagne bevillinger)
Som forklaret under punktet vedrørende afkoblede direkte betalinger finansieres
ordningen for små landbrugere med midler, der er til rådighed for forskellige andre
ordninger. Hvis man ikke medregner denne virkning fremkommer der et
underforbrug på 224 mio. EUR, der næsten udelukkende kan tilskrives den frivillige
koblede støtte.
3.3.
Revision af landbrugsudgifter (+52,4 mio. EUR)
Overforbruget under dette kapitel skyldes større udgifter end forventet til korrektioner
til fordel for medlemsstaterne i henhold til afgørelser om regnskabsafslutning og om
efterprøvende regnskabsafslutning og større betalinger i forbindelse med bilæggelse
af tvister.
4.
F
ORBRUG AF FORMÅLSBESTEMTE INDTÆGTER TIL
EGFL
Af bilaget fremgår det, at de samlede formålsbestemte indtægter, der var til rådighed i
2016, beløb sig til 3 423,5 mio. EUR.
Der blev i budgettet for 2016 anslået formålsbestemte indtægter på 2 980 mio. EUR
bestående af et beløb på 890 mio. EUR fremført fra 2015-budgettet, et beløb på 1 125
mio. EUR som følge af afslutningen af EGFL-regnskaberne, 155 mio. EUR fra
uregelmæssigheder og 810 mio. EUR fra tillægsafgiften for mælkeproducenter.
Indtægterne fra tillægsafgiften for mælkeproducenter nåede stort set op på det
forventede beløb, mens indtægterne fra uregelmæssigheder er 27 mio. EUR lavere
end forventet, og de beløb, der stammer fra regnskabsafslutninger, er 469 mio. EUR
højere.
Afvigelserne i beløbene vedrørende regnskabsafslutninger og uregelmæssigheder
blev allerede noteret i juni og taget i betragtning ved udarbejdelsen af
ændringsskrivelsen til budgetforslaget for 2017. De formålsbestemte indtægter, som
ikke blev anvendt i 2016, vil blive fremført til 2017 og vil blive anvendt til at
finansiere EGFL-udgifter, som medlemsstaterne anmelder i det pågældende år.
6
kom (2016) 0807 - Ingen titel
1700165_0007.png
5.
K
ONKLUSION
De foreløbige udgifter på EGFL-budgettet for 2016, herunder de anslåede direkte
udgifter indtil den 31. december 2016, medfører et overforbrug på 2 120,4 mio. EUR
sammenlignet med de oprindeligt vedtagne budgetbevillinger. Dette overforbrug
dækkes af de disponible formålsbestemte indtægter, der beløber sig til
3 423,5 mio. EUR. Desuden er krisereserven ikke blevet anvendt i 2016, hvorfor de
uudnyttede bevillinger på 441,6 mio. EUR stadig står på budgettet for 2016.
I overensstemmelse med artikel 26, stk. 6, i forordning (EU) nr. 1306/2013
3
vedtager
Kommissionen en forordning, der fastsætter de beløb, som i 2017 skal betales tilbage
til de modtagere af direkte støtte, der underlægges finansiel disciplin i det
pågældende regnskabsår. Et beløb på 435 mio. EUR i bevillinger, som der endnu ikke
er indgået forpligtelser for, svarende til det beløb for finansiel disciplin, der blev
fratrukket de direkte betalinger i medlemsstaterne i 2016, bør således fremføres til
regnskabsåret 2017 og anvendes til godtgørelse af medlemsstaternes udgifter hertil.
Der vil stadig skulle foretages en række justeringer og overførsler af bevillinger ved
årets udgang. Taking into account these adjustments as well as the funding needs of
the 2016 budget outlined above, it is estimated that the remaining balance of assigned
revenue to be carried over will amount to around EUR 1.3 billion and will be
incorporated in the 2017 budget.
3
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1306/2013 af 17. december 2013 om finansiering,
forvaltning og overvågning af den fælles landbrugspolitik og om ophævelse af Rådets forordning (EØF)
nr. 352/78, (EF) nr. 165/94, (EF) nr. 2799/98, (EF) nr. 814/2000, (EF) nr. 1290/2005 og (EF)
nr. 485/2008.
7