Europaudvalget 2016-17
KOM (2016) 0811 Bilag 2
Offentligt
1768753_0001.png
Notat
9. juni 2017
J.nr. 2017 - 351
Kontor:
Moms, afgifter og told
Moms og forslag om generel omvendt betalingspligt
Generel omvendt betalingspligt vil medføre en fundamental ændring af det nuværende
momssystem, som samlet set ikke vurderes at gøre det mere robust over for svig, end det
nuværende momssystem er. Hertil kommer, at ændringen vurderes at ville øge de admini-
strative byrder.
Alle skatte- og afgiftssystemer indebærer et incitament til unddragelse. Omlægninger af
beskatning kan fjerne eller mindske visse former for svigmuligheder, men vil typisk åbne
op for andre. En nærmere vurdering af, hvorvidt en given ændring er hensigtsmæssig,
forudsætter derfor en helhedsvurdering.
På det eksisterende grundlag vurderes følgende at gælde for generel omvendt betalings-
pligt:
Muligheden for såkaldt karruselsvig (hvor der i svindelkæden tages fradrag for ikke
indbetalt moms) fjernes, da den købende virksomhed ved omvendt betalingspligt både
indberetter købs- og salgsmoms af indkøbet.
Risikoen for svig ved salg til endeligt forbrug, både nationalt og på tværs af grænser,
øges, som følge af at virksomheder får godtgjort moms af indkøb allerede på købs-
tidspunktet sammen med indberetning af salgsmoms, og skattemyndighedernes mu-
lighed for kontrol svækkes derfor.
Virksomheder påføres øgede administrative byrder, især virksomheder, som sælger
varer til både private og andre virksomheder, og som derfor skal afregne efter to sy-
stemer, nemlig hhv. med og uden momsbelastning.
Der åbnes for en ny type svig, hvor svindlere fx kan misbruge lovlydige virksomhe-
ders CVR-nr. til køb af varer med omvendt betalingspligt (og dermed uden momsbe-
lastning), som derefter sælges til endeligt forbrug uden moms (sort).
Utilstrækkelig kontrol i nabolande vurderes i højere grad at kunne føre til grænseover-
skridende momssvig end tilfældet er i det nuværende momssystem.
Erhvervslivet er endvidere skeptiske overfor brugen af generel omvendt betalingspligt,
hvilket er afspejlet i de høringssvar, som er afgivet i forbindelse med den nationale høring
af direktivforslaget. Virksomhedsforum samt regeringens implementeringsråd anbefaler
ligeledes, at der ikke arbejdes videre med generel omvendt betalingspligt.
Overordnet set vurderes omvendt betalingspligt på baggrund af ovenstående ikke at være
en hensigtsmæssig ændring af momssystemet. Det gælder som udgangspunkt også, når
omvendt betalingspligt anvendes for enkelte varer eller ydelser.
kom (2016) 0811 - Bilag 2: Notat om moms og forslag om omvendt betalingspligt
1768753_0002.png
På trods af dette har Danmark indført omvendt betalingspligt på bl.a. mobiltelefoner,
tablets, CO2-kvoter mv. Lovgivningen er dog indrettet således, at den omvendte beta-
lingspligt kun i mindst muligt omfang vedrører virksomheder med salg til privat forbrug,
og herved mindskes nogle af de administrative udfordringer ved omvendt betalingspligt.
Baggrunden for indførslen på disse områder var desuden en vurdering af det forhold, at
adskillige andre lande påtænkte eller havde indført omvendt betalingspligt, hvilket ville
medføre en betydelig risiko for, at momskarruselsvigen flyttede til Danmark. Det kan ikke
udelukkes, at der fremover vil blive indført omvendt betalingspligt på andre udvalgte
områder, som viser sig at være særligt udsatte for karusselsvig.
Momskontrollen skal løbende tilpasses til ændringer i omverden i form af nye former for
svig mv. Skatteministeriet har som opfølgning på en revisionsrapport vedrørende moms-
området bl.a. iværksat en 17-punktsplan, som skal bidrage til en generel styrkelse af mom-
sens robusthed.
Side 2 af 2