Europaudvalget 2016-17
KOM (2017) 0228 Bilag 1
Offentligt
1767812_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
9. juni 2017
Kommissionens meddelelse om midtvejsevalueringen af gennemfø-
relsen af strategien for det digitale indre marked - Et forbundet digi-
talt indre marked for alle (KOM(2017) 228)
1.
Resumé
Kommissionen fremsatte den 10. maj 2017 meddelelsen
”om midtvejseva-
lueringen af gennemførelsen af strategien for det digitale indre marked -
Et forbundet digitalt indre marked for alle” (
KOM (2017) 228). Medde-
lelsen følger op på Kommissionens meddelelse ”En strategi for et digitalt
indre marked i EU” fra 2015 (KOM (2015) 192).
I meddelelsen tager Kommissionen bestik af de fremskridt, der er gjort
halvvejs i Kommissionens mandatperiode ift. strategien om det digitale
indre marked, hvor Kommissionen siden maj 2015 har fremlagt 35 lov-
givningsforslag og politiske initiativer. Fokus er nu især på at opnå poli-
tisk enighed om alle forslagene med Europa-Parlamentet og Rådet.
I meddelelsen om midtvejsevalueringen har Kommissionen fundet frem til
tre hovedområder, hvor der efter Kommissionens vurdering er behov for
yderligere indsats fra EU's side: 1) at fremme onlineplatforme som an-
svarlige spillere i et retfærdigt internetøkosystem 2) at realisere den eu-
ropæiske dataøkonomis fulde potentiale, 3) at beskytte Europas aktiver
ved at tackle udfordringer på cybersikkerhedsområdet og.
Regeringen lægger vægt på, at de enkelte lovforslag under den digitale
indre markeds strategi samt fremtidige initiativer fra Kommissionen ska-
ber gode muligheder for nye digitale forretningsmodeller, gør det lettere
for virksomheder at skalere deres forretning i EU og generelt sikrer, at
europæisk lovgivning er digitaliseringsklar. Regeringen lægger endvidere
vægt på, at der sikres juridisk klarhed og generel sammenhæng på tværs
af strategiens lovforslag. Regeringen støtter Kommissionens fokus på
cyber- og informationssikkerhed og behovet for at sikre tillid i det digita-
le indre marked.
kom (2017) 0228 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om midtvejsevalueringen af gennemførelsen af strategien for det digitale indre marked
1767812_0002.png
2.
Baggrund
Kommissionen fremsatte den 10. maj 2017 meddelelsen
”om midtvejs-
evalueringen af gennemførelsen af strategien for det digitale indre mar-
ked -
Et forbundet digitalt indre marked for alle” (KOM(2017) 228).
Meddelelsen er oversendt til Rådet i dansk sprogversion den 12. maj
2017. Meddelelsen kommer som opfølgning på Kommissionens medde-
lelse ”En strategi for et digitalt indre marked i EU” fra maj 2015, som
udstikker Kommissionens strategi for at styrke det digitale indre marked.
Kommissionens vision er et digitalt indre marked, hvor varer, personer
tjenesteydelser og kapital frit kan bevæge sig på tværs af grænser samt
hvor borgere og virksomheder kan udøve onlineaktivitet uanset nationali-
tet eller bopæl. Kommissionen vurderer, at et stærkere digitalt indre mar-
ked kan styrke den europæiske økonomi med op til 415 milliarder euro.
Kommissionen har siden maj 2015 fremlagt 35 lovgivningsforslag og
politiske initiativer.
1
Kommissionen fremhæver, at der ved meddelelsens
offentliggørelse kun er ét forslag, der er forhandlet færdigt (forslag til
forordning om sikring af grænseoverskridende mobile onlineindholdstje-
nester i det indre marked KOM (2015) 627).
I meddelelsen opfordrer Kommissionen Europa-Parlamentet og med-
lemsstaterne til at forpligte sig til at prioritere igangværende forhandlin-
ger med henblik på at færdiggøre de væsentligste lovgivningsforslag in-
den udgangen af 2017. Kommissionen henviser i den forbindelse til en
fælles erklæring om lovgivningsmæssige prioriteter fra Europa-
Parlamentet, Rådet og Kommissionen fra december 2016, hvor parterne
forpligter sig til at levere resultater i 2017 på lovgivningsforslag vedrø-
rende reformer af tele- og ophavsretsreglerne, anvendelsen af 700 MHz
frekvensbåndet, regler om uberettiget geoblokering ved e-handel, revision
af direktiv om audiovisuelle medietjenester samt modernisering af fælles
databeskyttelsesregler i EU.
3.
Formål og indhold
Det overordnede formål med Kommissionens meddelelse er at gøre status
på de fremskridt, der er gjort for implementeringen af de forslag til lov-
givning og initiativer, der blev lanceret i Kommissionens meddelelse ”En
strategi for et digitalt indre marked i EU” fra 2015.
Desuden foreslår Kommissionen i meddelelsen en ajourføring af sin stra-
tegi, således at den kommer til at afspejle nye udfordringer og teknologi-
er, der løbende ændrer forholdene i den digitale økonomi. Kommissionen
har således identificeret tre hovedområder, hvor der efter Kommissionens
vurdering er behov for yderligere indsats fra EU's side: 1) at fremme on-
1
En oversigt over de 35 initiativer er vedlagt meddelelsen som bilag.
2
kom (2017) 0228 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om midtvejsevalueringen af gennemførelsen af strategien for det digitale indre marked
lineplatforme som ansvarlige spillere i et retfærdigt internetøkosystem, 2)
at realisere den europæiske dataøkonomis fulde potentiale, og 3) at be-
skytte Europas aktiver ved at tackle udfordringer på cybersikkerhedsom-
rådet.
Igangværende initiativer
Kommissionen fremhæver følgende initiativer i sin gennemgang af status
for strategien for et digitalt indre marked.
I forhold til
forbrugerne
fremhæver Kommissionen aftalen om afskaffel-
se af roamingafgifter pr. 15. juni 2017, et forslag om portabilitet for onli-
neindholdstjenester (film, musik, bøger mv.) og endelig forslaget om at
fjerne uberettiget geoblokering ved e-handel.
Endnu flere skal have
adgang til hurtige internetforbindelser.
En re-
form af EU’s rammeregulering på teleområdet er igangsat for at under-
støtte Kommissionens mål om at sikre investeringer til udbygning af den
digitale infrastruktur. Reformen skal suppleres med en aftale om anven-
delse af 700 MHz frekvensbåndet for trådløse bredbåndsforbindelser, en
europæisk bredbåndsfond, et forslag om lokal adgang til internettet (Wi-
Fi4EU) og en 5G-handlingsplan.
Mere europæisk
e-handel
adresseres i den digitale indre markeds-strategi
med initiativer om regler for digitale aftaler, mere samarbejde mellem
forbrugermyndigheder, fokus på økonomiske pakkeleveringstjenester og
enklere momsangivelsesprocedurer.
Effektiv håndhævelse
skal supplere den digitale innovation med tiltag
vedrørende en onlinetvistbilæggelsesordning på forbrugerområdet og
vejledning til direktivet om urimelig handelspraksis. Kommissionen er i
gang med en evaluering af de gældende regler for håndhævelse af intel-
lektuelle ejendomsrettigheder, herunder ophavsretten.
Strategien viderefører fokus på
beskyttelse af privatlivets fred
og per-
sonoplysninger på internettet med et forslag til en revideret e-
databeskyttelsesforordning, der skal supplere den generelle databeskyttel-
sesforordning.
Endelig vil et forslag til revision af direktivet om
audiovisuelle medie-
tjenester
og en modernisering af
ophavsretsreglerne
i det digitale indre
marked forbedre vilkårene for at skabe og distribuere indhold online.
3
kom (2017) 0228 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om midtvejsevalueringen af gennemførelsen af strategien for det digitale indre marked
Behov for nye initiativer på EU-niveau
Kommissionen finder i meddelelsen behov for at ajourføre strategien for
det digitale indre marked i forhold til nye tendenser og udfordringer,
f.eks. i forbindelse med onlineplatforme, dataøkonomien samt cyber- og
informationssikkerhed.
Onlineplatforme
Kommissionen bemærker, at onlineplatforme har en vigtig rolle på inter-
nettet, bl.a. fordi platformene formidler og organiserer adgang til infor-
mation, indhold og onlinehandel. Som eksempler nævnes søgemaskiner,
sociale medier og online markedspladser.
Kommissionen har gennemført en undersøgelse om
handelspraksis
mel-
lem platforme og virksomheder. Undersøgelsen har set på udfordringer
vedrørende handelspraksis hos visse onlineplatforme, som er til mulig
skade for deres erhvervsbrugere. Kommissionen meddeler, at den vil
udarbejde foranstaltninger til at tage hånd om spørgsmål, der vedrører
urimelige kontraktbestemmelser og handelspraksisser, der er konstateret i
relationerne mellem platforme og virksomheder. Disse foranstaltninger
kan ifølge meddelelsen udgøre en retsakt. Dette arbejde vil blive
færdiggjort inden udgangen af 2017.
Kommissionen fastslår i meddelelsen, at bekæmpelse af ulovligt indhold
online kræver en målrettet indsats fra alle parter. Samtidig skal
grundlæggende rettigheder såsom ytringsfriheden sikres, og der skal
opfordres til innovation. Kommissionen vil blandt andet undersøge muli-
ge minimumskrav til internetmellemmænds procedurer for
fjernelse af
ulovligt indhold
(notice & action) med henblik på at styrke deres
effektivitet og samtidig fuldt ud respektere grundlæggende rettigheder. Af
meddelelsen fremgår, at Kommissionen vil underbygge arbejdet med
vejledning om notice & action-procedurer, om ansvarsregler samt støtte
til platforme, der iværksætter frivillige foranstaltninger til fjernelse af
ulovligt indhold. De første konkrete resultater af dette arbejde forventes
inden udgangen af 2017.
En europæisk dataøkonomi
Af meddelelsen fremgår, at Kommissionen ser et behov for at sikre, at
data er tilgængeligt og kan bevæge sig frit inden for det indre marked.
Kommissionen foreslår i meddelelsen at følge et princip om
fri udveks-
ling af data
inden for EU. Princippet vil indebære, at krav til placering af
data, der medfører lagring og behandling af ikke-personhenførbare oplys-
ninger inden for specifikke områder, kun vil være berettiget i begrænsede
tilfælde, f.eks. af hensyn til den nationale sikkerhed. Kommissionen til-
kendegiver derfor, at den inden efteråret 2017 vil udarbejde et lovgiv-
ningsforslag om en EU-samarbejdsramme for fri udveksling af data.
4
kom (2017) 0228 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om midtvejsevalueringen af gennemførelsen af strategien for det digitale indre marked
Af meddelelsen fremgår endvidere, at Kommissionen er i færd med at
vurdere, hvorvidt manglen på klare rammer for
adgang til data
kvæler
innovation og vækst, især for SMV'er, og hvorvidt det er nødvendigt med
initiativer for at fremme en retfærdig og balanceret dataadgang og data-
anvendelse. Det fremgår af meddelelsen, at Kommissionen i foråret 2018,
på baggrund af en evaluering af eksisterende lovgivning og en konse-
kvensanalyse, vil udarbejde et initiativ om adgang til og genanvendelse af
offentlige og offentligt finansierede oplysninger samt yderligere undersø-
ge spørgsmålet om adgang til data i privat besiddelse af almen interesse.
Et tredje aspekt, som Kommissionen vil se på, er sikkerheden i systemer,
produkter og tjenester, der forbindes via internettet (Tingenes Internet),
og herunder virksomhedernes
ansvar for data.
Kommissionen vil også
vurdere behovet for at tilpasse det gældende retsgrundlag for at tage hen-
syn til den teknologiske udvikling (bl.a. robotteknologi, kunstig intelli-
gens og 3D-printning), navnlig med udgangspunkt i det civilretlige an-
svar og under hensyntagen til resultaterne af den igangværende evalue-
ring af direktivet om produktansvar og maskindirektivet.
Cyber- og informationssikkerhed
En
EU-strategi for cybersikkerhed
blev vedtaget i 2013. Kommissionen
fastslår i meddelelsen, at med et trusselsbillede, der har ændret sig meget
siden 2013, er det nødvendigt at tage EU-strategien for cybersikkerhed op
til revision. Kommissionen ser endvidere et behov for at gennemgå det
mandat og de opgaver, som Den Europæiske Unions Agentur for Net- og
Informationssikkerhed (ENISA) har fået tildelt, navnlig agenturets nye
rolle i henhold til direktivet om net- og informationssikkerhed. Begge
tiltag skal iværksættes inden september 2017.
Endelig vil Kommissionen udvikle en
europæisk it-sikkerhedsramme,
der bl.a. skal fastsætte fælles regler for it-sikkerhedscertificering i EU og
undgå fragmentering af markedet. Kommissionen vil derfor udvikle tiltag
vedrørende it-sikkerhedsstandarder, -certificering og -mærkning for at
gøre IKT-baserede systemer mere sikre.
Andre temaer
Meddelelsen gennemgår også udestående initiativer på en række sektor-
specifikke områder, der alle vedrører rammerne for samfundets digitale
omstilling. Her kan fremhæves følgende initiativer:
Kommissionen opfordrer blandt andet medlemsstaterne til hurtigt at gen-
nemføre en ny dagsorden for
digitale færdigheder,
navnlig Rådets hen-
stilling om opkvalificeringsforløb for voksne, digitale færdigheder og job.
Styrkelsen af digitale færdigheder skal ske samtidig med, at virksomhe-
der i alle størrelser og industrier begynder at anvende digitale teknologier.
5
kom (2017) 0228 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om midtvejsevalueringen af gennemførelsen af strategien for det digitale indre marked
1767812_0006.png
Kommissionen opfordrer medlemsstaterne til fuldt ud at gennemføre stra-
tegien for
digitalisering af EU's industri
fra april 2016 og gøre status i
begyndelsen af 2018. Kommissionen vil endvidere samarbejde med med-
lemsstaterne om implementeringen af tiltag vedrørende
test af automati-
serede og digitalt forbundne køretøjer.
Digital sundhed
er et tema, som Kommissionen vil tage op i 2017 i en
særskilt meddelelse, der blandt andet skal adressere borgernes adgang til
elektroniske patientjournaler, e-recepter og forskningsadgang til sund-
hedsdata mv.
Endelig gør Kommissionen i meddelelsen opmærksom på, at det digitale
indre marked spiller en central rolle for EU’s plads i den globale økono-
mi. Derfor vil Kommissionen også søge at indgå internationale samarbej-
der om bl.a. datasikkerhed, IKT-standarder og cybersikkerhed.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6.
Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv statsfinansielle, samfundsøkonomiske
eller erhvervsmæssige konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Meddelelsen har ingen konsekvenser for beskyttelsesniveauet eller øvrige
konsekvenser for Danmark.
Høring
Erhvervsministeriet har sendt Kommissionens meddelelse i høring med frist
24. maj 2017. Der er modtaget høringssvar fra Dansk Erhverv, Danske Me-
dier, FTF, og Ingeniørforeningen (IDA).
Danske Medier har ingen bemærkninger til meddelelsens selvstændige
indhold, men henviser til bemærkninger i Danske Mediers høringssvar til
de konkrete forslag vedrørende det digitale indre marked.
6
kom (2017) 0228 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om midtvejsevalueringen af gennemførelsen af strategien for det digitale indre marked
1767812_0007.png
Generelle bemærkninger
FTF og IDA ser overordnet Kommissionens midtvejsevaluering som en
positiv anerkendelse af vigtige emner for EU. IDA fremhæver især
Kommissionens initiativer for højkvalitets bredbånd til alle i EU, gode
rammer for forbrugere og virksomheder i det digitale indre marked og
prioritering af databeskyttelse. Dansk Erhverv støtter fortsat overordnet
op om strategien for det digitale indre marked. Særligt finder Dansk Er-
hverv det meget positivt at Kommissionen i midtvejsevalueringen gør det
klart, at de vil fremsætte et lovgivningsforslag på free-flow of data inden
udgangen af året. Hvad angår e-databeskyttelsesforordningen finder
Dansk Erhverv det vigtigere, at reglerne bliver gode end at de bliver ved-
taget hurtigt, idet man ikke mener forslagets konsekvenser for erhvervsli-
vet er analyseret tilstrækkeligt.
Ajourføring af strategien for det digitale indre marked
IDA er enig i Kommissionens fremhævelse af tre områder, hvor strategi-
en for det digitale indre marked har behov for ajourføring: 1) at fremme
onlineplatforme som ansvarlige spillere i et retfærdigt internetøkosystem;
2) at realisere den europæiske dataøkonomis fulde potentiale; og 3) at
beskytte Europas aktiver ved at tackle udfordringer på cybersikkerheds-
området. I forhold til udviklingen af en dataøkonomi fremhæver IDA
potentialet i, at ikke-personhenførbare data kan udveksles på tværs af EU
samt behov for god datakvalitet og standarder for interoperabilitet mellem
datasystemer. Dansk Erhverv bemærker, at spørgsmålene vedrørende
platforme og en europæisk dataøkonomi er meget vigtige emner med
gennemgribende konsekvenser for erhvervslivet, og hvor der ikke bør
foretages forhastede eller ikke-underbyggede indgreb. Hvad angår cyber-
sikkerhed er Dansk Erhverv enige i, at det er et vigtigt emne, og at der er
behov for en opdatering af strategien fra 2013.
Digital transformation
FTF og IDA fremhæver i sine høringssvar meddelelsens fokus på at ud-
vikle digitale færdigheder, og FTF lægger vægt på at sikre, at fordelene
ved den digitale transformation udbredes til alle borgere. Både IDA og
FTF savner i den forbindelse mere fokus i meddelelsen på den offentlige
sektors rolle i forhold til at gå forrest i den digitale transformation og un-
derstøtte digitalisering i den private sektor.
8.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der foreligger på nuværende tidspunkt ikke konkrete oplysninger om andre
landes holdninger til selve meddelelsen.
Der er generelt bred opbakning blandt medlemsstaterne til Kommissionens
overordnede ambitioner om at styrke det digitale indre marked. I Det Euro-
pæiske Råds konklusioner fra marts 2017 opfordres der til, at strategien
færdiggøres og gennemføres inden udgangen af 2018.
7
kom (2017) 0228 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om midtvejsevalueringen af gennemførelsen af strategien for det digitale indre marked
1767812_0008.png
Danmark har sammen med 14 andre lande afsendt et brev forud for midt-
vejsevalueringen af strategien for at minde om, at europæiske tiltag på det
digitale område skal skabe et reelt digitalt indre marked og undgå at skabe
øget fragmentering.
9.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen arbejder for, at det digitale indre marked generelt bør kende-
tegnes ved åbenhed over for digital innovation og konkurrence, hvorved
der bør være fokus på at sikre lave adgangsbarrierer for nye digitale virk-
somheder samt på at undgå protektionistiske tiltag. Endvidere bør det
sikres, at der ikke indføres unødige byrder for erhvervslivet eller det of-
fentlige i forbindelse med bestræbelserne på at fremme det digitale indre
marked.
Regeringen mener endvidere, at der bør sættes fokus på at skabe gode
muligheder for nye digitale forretningsmodeller, og at det gøres lettere for
virksomheder at skalere deres forretning i EU. Regeringen hilser i den
forbindelse Kommissionens meddelelse om midtvejsevalueringen af den
digitale indre markeds-strategi velkommen.
Det er overordnet regeringens vurdering, at det er lykkedes for Kommis-
sionen at fremsætte initiativer på alle de områder under den digitale indre
markeds-strategi, som blev identificeret i 2015.
Til gengæld er det regeringens vurdering, at der mangler en overordnet
sammenhæng mellem de forskellige lovforslag, der er blevet præsenteret.
I en række lovforslag mangler der således afklaring af, hvordan de frem-
satte forslag relaterer sig til andre lovforslag under strategien eller til øv-
rig gældende lovgivning. Regeringen lægger derfor vægt på, at der sikres
juridisk klarhed og generel sammenhæng på tværs af strategiens lov-
forslag.
Det er endvidere regeringens vurdering, at de initiativer, som Kommissi-
onen allerede har fremsat, ikke i tilstrækkelig grad adresserer behovet for
at sikre lave adgangsbarrierer for nye digitale virksomheder eller undgå
unødige byrder for erhvervslivet generelt eller i det offentlige. Derfor
lægger regeringen vægt på, at de enkelte lovforslag under strategien samt
fremtidige initiativer fra Kommissionen skaber gode muligheder for nye
digitale forretningsmodeller, gør det lettere for virksomheder at skalere
deres forretning i EU og generelt sikrer, at europæisk lovgivning er digi-
taliseringsklar.
Regeringens overordnede holdning vil også blive afspejlet i regeringens
holdning til de kommende initiativer om online-platforme, dataøkonomi
samt cyber- og informationssikkerhed.
8
kom (2017) 0228 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om midtvejsevalueringen af gennemførelsen af strategien for det digitale indre marked
1767812_0009.png
I forhold til onlineplatforme og spørgsmålet om urimelige kontraktbe-
stemmelser eller handelspraksisser i relationerne mellem platforme og
virksomheder, er det ikke regeringens umiddelbare opfattelse, at der er
konkurrenceproblemer relateret til onlineplatforme, som ikke kan håndte-
res af konkurrencemyndighederne. Problemstillinger med ulige vilkår og
forretningsbetingelser bør så vidt muligt løses ved at lempe reguleringen
for andre aktører frem for at udvide den til onlineplatforme.
Regeringen støtter Kommissionens undersøgelse af muligheden for mere
ensartet anvendelse af reglerne om procedurer for notificering og nedtag-
ning af ulovligt indhold baseret på retspraksis fra EU-Domstolen. Disse
regler følger af e-handelsdirektivet. Bestemmelsen i e-handelsdirektivet
om, at internetmellemmænd ikke er forpligtede til at monitorere deres
sider, bør i udgangspunktet opretholdes.
Regeringen støtter Kommissionens intentioner om at fremsætte et lov-
forslag i efteråret 2017, der på europæisk niveau gør op med uberettigede
nationale begrænsninger på placeringen af data. Regeringen vil arbejde
for, at lovforslaget ikke gøres unødigt kompleks, og at der findes løsnin-
ger for myndigheders adgang til data, der ikke sætter unødige hindringer
op for virksomhedernes mulighed for at udveksle data på tværs af græn-
serne.
Regeringen arbejder for, at EU-lovgivning om bl.a. dataopbevaring, por-
tabilitet og ejerskab af data skal gøres fremtidssikker, så den ikke skaber
uberettigede barrierer for udvikling og indførelse af nye, innovative data-
drevne teknologier. Regeringen lægger i forlængelse heraf vægt på, at der
udføres grundige undersøgelser af de reguleringsmæssige spørgsmål ved-
rørende data, så man ikke indfører lovgivning, der risikerer at medføre
utilsigtede konsekvenser for innovation og konkurrence.
Regeringen støtter Kommissionens fokus på cyber- og informationssik-
kerhed og behovet for at sikre tillid i det digitale indre marked. I forhold
til Kommissionens forslag om at udarbejde foranstaltninger for it-
sikkerhedsstandarder, certificering- og mærkningsordninger, er det rege-
ringens holdning, at man bør bruge fælles, åbne europæiske standarder og
certificeringsordninger.
10.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
9