Europaudvalget 2016-17
KOM (2017) 0253 Bilag 8
Offentligt
1787148_0001.png
Formand Jesper Lohse
Foreningen Far
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Den 22. august 2017
Kære Jesper Lohse
J.nr. 2017 - 5300
Beskæftigelsesministeriet har modtaget Foreningen Fars klage af 3. juli 2017 vedr.
reglerne om fædres orlov.
Beskæftigelsesministeriet gør indledningsvist opmærksom på, at ikke alle klage-
punkter hører under ministeriets ressort. Denne besvarelse vedrører derfor alene de
punkter som relaterer sig til Beskæftigelsesministeriets lovgivning.
1) Ret til 4 måneders barsel til hver forælder
Det følger af direktiv 2010/18/EU af 8. marts 2010 om iværksættelse af den revide-
rede rammeaftale vedrørende forældreorlov, der er indgået af BUSINESSEURO-
PE, UEAPME, CEEP og EFS, at begge forældre har en individuel ret til minimum
4 måneders forældreorlov, som skal kunne afholdes inden barnet fylder 8 år.
EU-reglerne indeholder ikke nogen ret til at modtage ydelser under forældreorlov,
da dette er overladt til de enkelte medlemsstater at fastsætte.
Retten til forældreorlov er gennemført i barselslovens § 9, hvorefter hver forælder
har ret til 32 ugers forældreorlov. Derudover giver barselsloven forældrene en fæl-
les ret til barselsdagpenge i 32 uger i forældreorlovsperioden.
Det er korrekt, at EU-Kommissionen den 28. april 2017 har fremlagt et forslag til
et nyt direktiv om lønmodtageres orlovsrettigheder. I dette forslag indgår også en
bestemmelse om en individuel ret til forældreorlov med en ydelse svarende til sy-
gedagpengeniveau.
Dette forslag er nu genstand for forhandlinger i Rådet og Europa-Parlamentet. Men
indtil der eventuelt er vedtaget nye EU-regler om forældreorlov, er det bestemmel-
serne i direktiv 2010/18/EU, der gælder.
Beskæftigelsesministeriet fastholder på den baggrund, at barselslovens regler om
fædres orlov fuldt ud lever op til de gældende EU-regler.
2) Fordeling af barselsdagpengene ved uenighed
Udgangspunktet for barselslovens regler om forældreorlov er, at forældrene selv
fastlægger fordelingen af denne. Er der uenighed om fordelingen af barselsdagpen-
gene under forældreorloven, fastsættes fordelingen efter § 8 i bekendtgørelse om
ret til barselsdagpenge.
kom (2017) 0253 - Bilag 8: Kopi af Forenings Fars skrivelse af d.d. til Børne- og Socialministeren vedr. klage over fædrebarsel
Efter § 8, stk. 1, i bekendtgørelsen ydes dagpengeretten for hele forældreorlovspe-
rioden først til den forælder, der alene har forældremyndigheden, eller til den for-
ælder, barnet opholder sig mest hos, hvis forældrene har fælles forældremyndighed
og
ikke
lever sammen.
Hvis forældrene har fælles forældremyndighed og bor sammen
eller barnet op-
holder sig lige meget hos begge forældre
kan hver af forældrene efter bekendtgø-
relsens § 8, stk. 2, forbeholde sig retten til barselsdagpengene under halvdelen af
forældreorloven.
Forbeholdet bortfalder såfremt den forbeholdte ret til fravær ikke er udnyttet inden
for de første efter 46 uger fødslen eller modtagelsen af barnet eller i umiddelbar
forlængelse heraf i forbindelse med en forlænget orlov
.
En forælder kan ikke for-
beholde sig ret til en del af forældreorloven og derefter udskyde denne ret, jf. be-
kendtgørelsens § 8, stk. 4.
Af vejledningen til barselsloven fremgår, at der ikke er fastsat nærmere betingelser
i barselsloven om,
hvordan
man skal forholde sig under en orlov på barsel for at
have ret til og bevare barselsdagpenge.
Det er imidlertid en almindelig antagelse, at det er en betingelse for ret til barsels-
dagpenge, at orloven skal tilbringes sammen med barnet. Det betyder ikke nødven-
digvis, at man skal bo sammen med barnet. Men det må forudsættes, at en person,
der modtager barselsdagpenge under orlov, dagligt har fysisk samvær med barnet.
Det er dog ikke en betingelse, at hele dagen tilbringes sammen med barnet.
Beskæftigelsesministeriet finder derfor ikke, at lovgivningen har den effekt, at far
ikke kan afholde forældreorlov i de situationer, hvor forældrene er uenige om for-
delingen af forældreorloven.
3) Barselsreglernes overholdelse af FN’s børnekonventions artikel 2 og 3 i forhold
til beskyttelse mod forskelsbehandling
Barselsloven regulerer forældres ret til orlov og dagpenge ved barsel. Barselsloven
skelner ikke mellem fædres og mødres rettigheder i forbindelse med afholdelse af
forældreorlov.
Efter barselslovens § 9 har hver af forældrene efter den 14. uge efter fødslen eller
modtagelsen af barnet ret til forældreorlov i 32 uger. Faderen eller medmoderen
har dog ret til at påbegynde forældreorloven inden for de første 14 uger efter føds-
len.
Efter barselslovens § 10 har hver af forældrene ret til at forlænge forældreorloven
efter § 9 fra 32 uger til 40 uger. Beskæftigede lønmodtagere og selvstændige er-
hvervsdrivende har ret til at forlænge forældreorloven efter § 9 fra 32 uger til 46
uger.
Ved fravær under forældreorlov, jf. §§ 9 og 10, har forældrene tilsammen ret til
barselsdagpenge beregnet efter kapitel 9 i 32 uger indtil 46 uger efter fødslen eller
modtagelsen af barnet, jf. barselslovens § 21, stk. 1.
Ved uenighed fordeles retten til barselsdagpenge efter reglerne i barselsbekendtgø-
relsens § 8, jf. punkt 2 ovenfor.
2
kom (2017) 0253 - Bilag 8: Kopi af Forenings Fars skrivelse af d.d. til Børne- og Socialministeren vedr. klage over fædrebarsel
Beskæftigelsesministeriet deler således ikke Foreningen Fars opfattelse af, at bar-
selsreglerne indeholder regler, som forskelsbehandler fædre i strid med
FN’s bør-
nekonvention.
Beskæftigelsesministeriet bemærker i den forbindelse, at fordelingen af retten til
barselsdagpenge under forældreorlov ved uenighed ikke vedrører retten til samvær
med barnet. Denne afgørelse træffes af Statsforvaltningen efter reglerne i forældre-
ansvarsloven, hvis forældrene er uenige herom.
4) Overholdelse af Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 8, 14,
og 17
Der henvises til punkt 3 ovenfor.
5) Orientering af barnets far før arbejdsgiveren
Barselsloven giver forældre ret til fravær fra arbejdet i forbindelse med graviditet,
fødsel, adoption og orlov.
Barselslovens varslingsregler i §§ 15-17 fastsætter således den varsling man som
lønmodtager skal give sin arbejdsgiver om det forventede fravær, så arbejdsgiveren
har mulighed for at tilrettelægge arbejdet bedst muligt og fx ansætte en vikar under
fraværet.
Det er korrekt, at barselsloven ikke fastsætter regler om forældrenes indbyrdes ori-
entering af hinanden om orlovsafholdelse.
Udgangspunktet for reglerne om forældreorlov er, at forældrene selv fastlægger til-
rettelæggelsen af denne. Er der uenighed om fordelingen af barselsdagpengene un-
der forældreorloven, fastsættes fordelingen efter § 8 barselsbekendtgørelse, jf.
punkt 2 ovenfor.
Foreningen Fars klage giver ikke Beskæftigelsesministeriet anledning til at ændre
barselsloven på dette punkt.
6) Der er ikke i dag tale om samme offentlige informering til begge forældre
Beskæftigelsesministeriet kan oplyse, at der i ligestillingsministerens Perspektiv-
og handlingsplan 2017 er et initiativ om digital kommunikation til begge forældre.
Initiativet hører under Digitaliseringsstyrelsen og vedrører udarbejdelsen af en vej-
ledning til relevante myndigheder for at forbedre overholdelsen af gældende regler
for information til begge forældre.
Det bemærkes i den forbindelse, at begge forældre har adgang til den samme of-
fentlige information om barsel og orlov via borger.dk.
3
kom (2017) 0253 - Bilag 8: Kopi af Forenings Fars skrivelse af d.d. til Børne- og Socialministeren vedr. klage over fædrebarsel
De øvrige punkter i klagen vedrører ikke Beskæftigelsesministeriets ressort. For-
eningen Far henvises derfor til at rette henvendelse til de relevante myndigheder
herom.
Venlig hilsen
Lasse Boje
Afdelingschef
Center for Arbejdsliv
4