Europaudvalget 2016-17
KOM (2017) 0256 Bilag 1
Offentligt
1773184_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
26. juni 2017
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om oprettelse
af en fælles digital portal, der skal stille oplysninger procedurer, bi-
stands- og problemløsningstjenester til rådighed, og om ændring af
forordning (EU) nr. 1024/2012
1.
Resumé
Kommissionen fremsatte den 2. maj 2017 forslag til forordning om opret-
telse af en fælles digital portal, der skal samle oplysninger, procedurer og
bistands- og problemløsningstjenester relateret til EU- og nationale reg-
ler om det indre marked til gavn for borgere og virksomheder.
Forslaget påvirker ikke substansen og rettighederne på de områder, der er
omfattet af forordningen. Derimod introduceres en række krav til digitalise-
ring og oplysninger, bistand og procedurer knyttet til områderne. Desuden
lægges der op til øget udveksling af digitale oplysninger mellem myndig-
hederne. Kommissionen og landene pålægges forpligtelser til at få porta-
len til at fungere efter hensigten.
Forslaget forventes at have statsfinansielle konsekvenser i form af udgif-
ter i relat
ion til EU’s budget og i form af
tilpasninger til de krav, som
forordningen medfører til information, digitale procedurer, tilpasning af
it-løsninger, sagsbehandling og bistand i medlemslandene. Forslaget for-
ventes at have positive erhvervsøkonomiske konsekvenser i kraft af mere
operationelle løsninger for virksomhederne, som vil spare tid og omkost-
ninger og reducere administrative byrder.
Regeringen støtter overordnet Kommissionens forslag om en fælles portal
som vil gøre det nemmere for borgere og virksomheder at operere på
tværs af grænserne. Regeringen er således umiddelbart positiv over for
bindende forpligtelser til både Kommissionen og medlemslandene.
Regeringen vil være særligt opmærksom på, at omkostninger og admini-
stration forbundet med etablering og drift af portalen står mål med for-
målet og så vidt muligt holdes på et minimum. Det er i den sammenhæng
væsentligt, at forordningens krav til information, procedurer og vejled-
kom (2017) 0256 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om en fælles digital portal
1773184_0002.png
2/14
ning ikke forringer kvaliteten af medlemslandenes eksisterende nationale
løsninger og underliggende digitale infrastruktur, og at en eventuel til-
pasning af løsningerne og digital infrastruktur sker under hensyntagen til
medlemslandenes ressourcer og den samfundsøkonomiske effekt.
2.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM(2017) 256 af 2. maj 2017 fremsendt forslag
om Europa-Parlamentets og Rådets forordning om oprettelse af en fælles
digital portal for oplysninger, procedurer og bistands- og problemløs-
ningstjenester samt ændring af forordning (EU) nr. 1024/2012.
Forslaget er oversendt til Rådet den 2. maj 2017. Forslaget er modtaget i
dansk sprogversion den 1. juni 2017.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 21(1), 48 og 114(1) og
skal behandles efter den almindelige lovgivningsmæssige procedure i
TEUF artikel 294. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
Et velfungerende indre marked, herunder det digitale, ligger højt på
Kommissionens politiske dagsorden. Kommissionen annoncerede i sin
strategi for det digitale indre marked fra maj 2015 intentionen om at ar-
bejde hen mod en fælles digital portal for at skabe et brugervenligt infor-
mationssystem for borgere og virksomheder. I strategien for det indre
marked fra oktober 2015 fremhævede Kommissionen ambitionen om at
gøre det lettere for virksomheder, navnlig nystartede virksomheder, at
drive virksomhed på tværs af grænserne og at fremme borgernes og virk-
somhedernes kendskab til deres rettigheder, bl.a. via den fælles digitale
portal.
Forslaget blev lanceret som en del af Kommissionens overholdelsespakke
fra den 2. maj 2017, som skal styrke efterlevelse og bedre implementering
af såvel EU- som nationale regler på det indre marked. Pakken indeholder
desuden forslag til forordning om et informationsværktøj for det indre
marked (SMIT) og en meddelelse om en handlingsplan for myndigheds-
samarbejdet Solvit.
3.
Formål og indhold
Forslaget skal bidrage til et mere velfungerende indre marked for EU-
borgere og virksomheder og gøre det nemmere for dem at få fuldt udbytte
af mulighederne i det indre marked. På en række områder findes der alle-
rede grænseoverskridende informationstiltag og kontaktpunkter for det
indre marked, både på EU- og nationalt niveau. Disse er dog af svingende
kom (2017) 0256 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om en fælles digital portal
3/14
kvalitet og uden tilstrækkelig indbyrdes sammenhæng og fokus på slut-
brugerne.
Med forslaget ønsker Kommissionen at samle adgangen til oplysninger,
bistand og en række digitale procedurer ét sted. Forslaget påvirker ikke
substansen og rettighederne på de områder, der er omfattet af forordningen.
Der stilles krav om tilgængelighed af information på en række områder
relateret til det indre marked på både EU- og nationalt niveau. Derudover
stilles der krav om en række digitale procedurer, som skal være til rådig-
hed for borgere og virksomheder i deres kontakt med myndighederne i
alle medlemslande. I den forbindelse ønsker Kommissionen at styrke ud-
vekslingen af digitale oplysninger mellem myndighederne på tværs af
grænserne. Forslaget skal endvidere gøre det lettere for borgere og virk-
somheder at få bistand og hjælp til problemløsning, bl.a. via visse eksiste-
rende kontaktpunkter. Forslaget fastsætter en række forpligtelser for både
Kommissionen og medlemslandene til kvalitet, koordination, monitore-
ring og opfølgning.
Mhp. verificering af oplysninger mellem myndigheder reviderer forslaget
forordning (EU) nr. 1024/2012 om informationssystemet for det indre mar-
ked for at udvide den gruppe af aktører, som kan kommunikere via dette
system.
I det følgende gennemgås de centrale elementer i Kommissionens forslag.
Anvendelsesområde
Forslaget til forordning fastlægger regler for oprettelse og drift af en fælles
portal. Portalen skal give borgere og virksomheder nem adgang til oplysnin-
ger, digitale procedurer og bistand vedrørende EU- og nationale regler rela-
teret til rettigheder på det indre marked. Forslaget understøtter desuden et
engangsprincip for brug af data.
Med forslaget etableres en portal med en fælles brugergrænseflade, som
administreres af Kommissionen. Brugergrænsefladen foreligger på alle uni-
onens sprog og herfra linkes til relevante hjemmesider. Portalen skal give
adgang til:
a) Oplysninger om rettigheder, forpligtelser og regler på EU- og nationalt
niveau relateret til en række indre markeds-områder. For borgere gælder det
overordnet områderne rejse, arbejde og pension, køretøjer, ophold, uddan-
nelse, praktikophold, sundhedsydelser, familieforhold samt forbrugerfor-
hold. For virksomheder gælder det de overordnede områder opstart, drift og
lukning af virksomhed, personale, moms og skat, varer, tjenesteydelser,
finansiering, offentlige kontrakter og arbejdsmiljøforhold. De omfattede
områder fremgår af anneks 1.
kom (2017) 0256 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om en fælles digital portal
4/14
b) Information om og links til procedurer på EU- og nationalt niveau i rela-
tion til udøvelse og efterlevelse af relevante rettigheder, forpligtelser og reg-
ler.
c) Oplysninger om og links til bistands- og problemløsningstjenester som
borgere og virksomheder kan henvende sig til ved spørgsmål eller proble-
mer vedrørende relevante rettigheder, forpligtelser eller procedurer. De om-
fattede tjenester fremgår af anneks 3.
Kommissionen har som udgangspunkt ansvar for indhold på EU-niveau,
mens medlemsstaterne har ansvar for indhold relateret til det nationale ni-
veau.
Adgang til procedurer
Af forslaget fremgår, at medlemslandene er ansvarlige for, at alle procedurer
til brug for at udøve retten til fri bevægelighed på tværs af grænser, som kan
tilgås og gennemføres online af nationale brugere i et givet medlemsland,
også skal være tilgængelig for brugere fra andre medlemslande. Konkret
betyder dette, at medlemslande er forpligtede til at skabe fuld online adgang
til de vigtigste og oftest brugte procedurer.
Medlemslandene skal sikre, at alle procedurer, som fremgår af anneks 2,
helt kan gennemføres online. Dette er opfyldt, når identifikation, indgivelse
af oplysninger, dokumentation, undertegnelse og endelig indsendelse kan
ske elektronisk på afstand og via én kanal, og hvis resultatet af proceduren
også leveres elektronisk.
Medlemslandene skal begrænse krav om fysisk fremmøde til tilfælde, hvor
det er strengt nødvendigt og objektivt begrundet.. Disse undtagelser skal
meddeles Kommissionen.
Krav til kvalitet af information og adgang til procedurer
Forslaget fastlægger en række kvalitetskrav til oplysninger om rettigheder,
forpligtelser, regler, procedurer og bistands- og problemløsningstjenester.
Portalen skal bl.a. være udførlig, præcis, struktureret og opdateret og dække
brugernes behov. Hvor det er relevant, skal der inkluderes henvisninger til
relevant lovgivning, tekniske specifikationer og retningslinjer. Hvor det er
relevant, skal gebyrer og onlinebetalingsmåden, estimeret tid til sagsbehand-
ling eller svar, og de(t) sprog, som en given procedure kan gennemføres på,
ligeledes beskrives. De godkendte midler til autentifikation, identifikation
og underskrift for en procedure skal ligeledes fremgå. Af forslaget fremgår
det, at information skal foreligge på mindst ét andet officielt EU-sprog end
de(t) nationale sprog, men de nærmere bestemmelser herom (herunder om-
fanget af information, der skal oversættes) er endnu ikke fastsat.
kom (2017) 0256 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om en fælles digital portal
5/14
Myndighederne skal samarbejde gennem informationssystemet for det indre
marked i tilfælde, hvor det er nødvendigt at kontrollere ægtheden af doku-
mentation tilsendt som del af en onlineprocedure.
Grænseoverskridende udveksling af oplysninger mellem kompetente myn-
digheder
Med henblik på udveksling af oplysninger mellem myndighederne i med-
lemslandene etableres der et teknisk system. Systemet skal sikre fortrolighed
og integritet af dokumentation og gøre det muligt for brugerne at gennemse
oplysninger, før de udveksles. Når dokumentation udveksles mhp. en kon-
kret procedure, skal den modtageende myndighed udelukkende benytte do-
kumentationen til formålet med netop den procedure.
Forslaget indebærer, at Kommissionen skal vedtage gennemførelsesretsak-
ter for at fastsætte de tekniske specifikationer for systemet nærmere.
Overvågning af kvalitet
Med forslaget lægges der op til en struktureret overvågningsindsats, som i
yderste konsekvens skal gøre det muligt at afbryde forbindelsen fra portalen
til indhold, som ikke lever op til de gældende krav.
Fælles brugergrænseflade og linkfortegnelse
Kommissionen er ansvarlig for portalens fælles brugergrænseflade. Både
Kommissionen og medlemslandene har ansvar for, at indhold er organiseret,
struktureret og mærket på en måde, der forbedrer søgemulighederne. For-
slaget lægger op til, at Kommissionen kan vedtage gennemførselsretsakter,
der fastlægger organisering, struktur og mærkning af indhold. Kommissio-
nen har ansvar for etablering og vedligeholdelse af linkfortegnelsen. Kom-
missionen skal løbende levere opdaterede links til indhold, som gælder på
EU-niveau. De nationale koordinatorer skal levere links til indhold på natio-
nalt niveau, også på vegne af private eller semi-private aktører.
Kommissionen er ansvarlig for den fælles portal, den fælles brugergrænse-
flade, linkfortegnelsen, en fælles vejviser til bistandstjenester samt bruger-
feedbackredskaberne. Medlemslandene er ansvarlige for it-applikationer
relateret til nationale hjemmesider, som er tilknyttet den fælles brugergræn-
seflade.
Promovering
Forslaget gør det til en fælles opgave for Kommissionen og medlemslande-
ne at promovere brugen af portalen og sikre tilgængelighed, søgbarhed og
synlighed. Tiltag kan foregå i samspil med andre relevante promoveringsak-
tiviteter. Nationale koordinatorer skal sikre promovering af portalen blandt
andre nationale myndigheder.
kom (2017) 0256 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om en fælles digital portal
6/14
Brugerstatistik og brugerfeedback
Kommissionen og medlemslandene er forpligtet til at indsamle og udveksle
brugerstatistik mhp. forbedring af portalen. Kommissionen tillægges befø-
jelser til at vedtage delegerede retsakter vedrørende kategorier for dataind-
samling. Kommissionen skal desuden vedtage gennemførselsretsakter, som
fastsætter metoden for registrering og udveksling af statistik. Et brugerven-
ligt redskab skal sørge for indsamling af brugernes anonyme feedback på og
tilfredshed med portalens indhold og tjenester. Redskabet skal være tilgæn-
geligt på portalens forskellige indholdssider, og Kommissionen og nationale
koordinatorer skal have direkte adgang til denne information.
Kommissionen skal vedtage gennemførselsretsakter, som fastsætter regler
for indsamling og deling af brugerfeedback.
Indberetning om det indre markeds funktion
Kommissionen skal stille et redskab til rådighed for brugerne, som anonymt
skal have mulighed for at gøre opmærksom på de hindringer, de oplever ved
udøvelsen af deres rettigheder på det indre marked. Kommissionen vil desu-
den indsamle information fra bistands- og problemløsningstjenesterne om
deres sagsbehandling. Endelig vil Kommissionen offentliggøre en online-
oversigtover problemer, som skal adresseres yderligere, hvor det er muligt.
Nationale koordinatorer, portalkoordinationsgruppe og gruppens opgaver
Ifølge forslaget skal hvert medlemsland udpege en national koordinator, der
som nationalt kontaktpunkt for portalen er ansvarlig for kontakt til Kommis-
sionen og ansvarlig for at promovere en ensartet anvendelse af portalen
blandt nationale myndigheder. Der nedsættes en portalkoordinationsgruppe,
bestående af nationale koordinatorer og med Kommissionen som formand.
Kommissionen stiller et sekretariat til rådighed, som skal støtte gennemfø-
relsen af portalen.
Årligt arbejdsprogram
Under hensyntagen til brugerfeedback og med inddragelse af koordinations-
gruppen vedtager Kommissionen et årligt arbejdsprogram med en række
tiltag og aktiviteter til at sikre implementering og overholdelse.
Omkostninger
Unionens almindelige budget skal dække omkostninger til udvikling og
vedligeholdelse af it-redskaber til gennemførelsen af forordningen og pro-
movering af portalen på EU-niveau samt maksimale mængder af oversættel-
se i medlemslande. Omkostninger relateret til nationale webportaler, infor-
mationsplatforme, bistandstjenester og procedurer skal dækkes af medlems-
landenes egne budgetter.
Beskyttelse af persondata
kom (2017) 0256 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om en fælles digital portal
1773184_0007.png
7/14
Behandling af persondata skal ske i overensstemmelse med gældende regler.
Rapportering og gennemgang
Senest fire år efter forordningens ikrafttræden og hvert andet år herefter skal
Kommissionen gennemgå forordningen og sende en evalueringsrapport til
Europa-Parlamentet og Rådet om portalen og det indre markeds funktion.
Gennemgangen skal navnlig have fokus på forordningens artikel 12 om
grænseoverskridende udveksling af oplysninger mellem myndigheder.
Ændring af forordning (EU) nr. 1024/2012
Forordning (EU) nr. 1024/2012 ændres på en række punkter med henblik på
at udvide den gruppe af aktører, som kan udveksle oplysninger via informa-
tionssystemet for det indre marked. Ud over at omfatte kompetente myndig-
heder i medlemslandene og Kommissionen betyder ændringen, at den lige-
ledes omfatter organer, kontorer og agenturer i Unionen.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure
(TEUF artikel 294) medlovgiver.
Sagen behandles i Europa-Parlamentets udvalg om det Indre Marked og
Forbrugerbeskyttelse (IMCO-udvalget). Der foreligger endnu ikke en
udtalelse om forslaget.
5.
Nærhedsprincippet
Kommissionen redegør i forslaget for, at den overordnede målsætning er
at skabe et velfungerende indre marked for EU-borgere og -virksomheder,
som stadig skal efterleve nationale regler, når de rejser, arbejder, bor eller
driver forretning i de forskellige EU-lande. Derfor er det essentielt, at de
har overblik over reglerne og adgang til relevante procedurer på en måde,
der reducerer tidsforbrug og omkostninger mest muligt. Ifølge Kommissi-
onen er de eksisterende informations- og vejledningstjenester ikke sam-
menhængende og brugervenlige nok. Det er Kommissionens vurdering, at
forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet, da formålet med
forordningen ikke i tilstrækkeligt omfang vil kunne opnås af særskilte
tiltag i medlemslandene, men derimod på unionsniveau.
Regeringen vurderer, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds-
princippet. Regeringen deler Kommissionens vurdering af, at erfaringer
viser, at en fælles europæisk tilgang med en række fælles forpligtelser og
kvalitetskrav vil være hensigtsmæssig, hvis der skal sikres sammenhæng
og kvalitet i oplysninger, procedurer og bistand.
kom (2017) 0256 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om en fælles digital portal
1773184_0008.png
8/14
6.
Gældende dansk ret
Det er endnu ikke muligt at identificere samtlige nationale regler, der vil
blive påvirket af forordningen. Love fra flere forskellige ministerområder
vil forventeligt blive berørt.
7.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Kommissionen har fremsat forslag til en forordning, der ikke skal imple-
menteres, men vil gælde umiddelbart i medlemslandene.
Forordningen påvirker ikke substansen eller rettighederne på de områder,
der er omfattet af forordningen for danske statsborgere og danske virksom-
heder, men stiller en række minimumskrav til oplysninger, bistand og til-
gængelighed af digitale procedurer af EU-borgere og virksomheder, som vil
kunne medføre lovændringer.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget forventes at have statsfinansielle konsekvenser, der potentielt
kan være væsentlige.
I kraft af en udvidelse af de områder, hvor medlemslandene er forpligtet
til at levere oplysninger, digitale procedurer og bistand, og i kraft af en
række skærpede krav til kvalitet, monitorering, etablering og grænseover-
skridende brug af digitale løsninger vil forslaget potentielt kunne have
væsentlige omkostninger for en række ressortområder, herunder til porta-
lerne Virk.dk, Borger.dk, SKAT.dk samt den dertilhørende digitale infra-
struktur.
Endelig må der forventes omkostninger for den myndighed, der udpeges
som national koordinator og forventeligt vil skulle anvende ressourcer i
forhold til overvågning, promovering og koordination.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget forventes at kunne bidrage til at styrke borgere og virksomhe-
ders muligheder for at gøre brug af fordelene ved det indre marked. En
afledt øget mobilitet for virksomhederne vil forventeligt øge konkurren-
cen på det indre marked og dermed skabe mere vækst.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Såfremt forslaget resulterer i en reelt brugervenlig løsning, forventes en
direkte erhvervsøkonomisk besparelse for virksomhederne. En samlet
indgang med bedre oplysninger, flere digitale procedurer og bedre bistand
kom (2017) 0256 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om en fælles digital portal
1773184_0009.png
9/14
på tværs af EU vil reducere efterlevelsesomkostninger for virksomheder-
ne, som vil opleve færre administrative byrder. Det gælder ikke mindst
for små og mellemstore virksomheder.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Forslaget vurderes ikke at have konsekvenser for beskyttelsesniveauet i
Danmark.
8.
Høring
Kommissionens handlingsplan er sendt til høring i EU-specialudvalget for
konkurrenceevne, vækst og forbrugerspørgsmål den 2. maj med frist for
bidrag den 16. maj 2016. Der er modtaget høringssvar fra DI, Dansk Er-
hverv og Dansk Byggeri.
Generelle bemærkninger
DI
deler Kommissionens ønske om at udvikle et ambitiøst digitalt værktøj
og finder det positivt, at initiativet tydeliggør medlemslandenes forpligtel-
ser i forhold til både information, procedurer, vejledning og problemløs-
ningsværktøjer. DI bemærker endvidere, at forslaget ligger i forlængelse
af forslag, som DI har været med til at fremsætte i Virksomhedsforum for
enklere regler og REFIT-platformen om at samle eksisterende platforme.
DI er af den opfattelse, at de foreslåede informationer og værktøjer alle er
relevante, og at de kan være med til at synliggøre, hvor udfordringer for
det indre marked findes. Ifølge DI er det dog nødvendigt med en priorite-
ring af, hvornår de forskellige dele af portalen skal være udviklet, hvilket
eksempelvis kan gøres via de annoncerede årlige arbejdsprogrammer.
Kvalitet bør prioriteres over hastighed, og DI vurderer, at to år til at im-
plementere så omfangsrige forpligtelser synes af meget kort tid.
Dansk Erhverv
er samlet meget positive over for forslaget om den fælles
portal, som imødekommer et længe efterspurgt initiativ, som Dansk Er-
hverv har været med til at formulere i arbejdet under Kommissionens
High Level Group on Business Services i 2014. Dansk Erhverv udtrykker
særligt tilfredshed med, at der er tale om en rammelovgivning, som fast-
sætter basis kvalitetskrav til den digitale tilgængelighed og forvaltning på
tværs af EU. Også
brugen af ”once only”-princippet
om datagenbrug, det
brugercentrerede udgangspunkt og en brugerklagemulighed er positivt.
Dansk Erhverv finder det særdeles uheldigt, at brugen af engelsk ikke
gøres til et generelt sprogkrav i forordningen, idet engelsk er det de facto
europæiske fællessprog. Dansk Erhverv mener desuden, at engelsk efter
UK’s udtrædelse af EU vil kunne ses som et ”neutralt sprog”.
Dansk Byggeri
er enige
i, at der i EU’s indre marked fortsat er et stort
udækket informationsbehov hos virksomheder, der ønsker at tilbyde tje-
kom (2017) 0256 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om en fælles digital portal
10/14
nesteydelser eller sælge varer på tværs af grænserne. Flest mulige proce-
durer skal kunne udføres online. Derfor bakker Dansk Byggeri op om
Kommissionens forslag, der vurderes som ambitiøst, og finder det posi-
tivt, at der opbygges én central europæisk platform. Dansk Byggeri hilser
det endvidere velkomment, at der etableres konkrete supportfunktioner
for brugere, og at feedback herfra aktivt skal bruges til at forbedre funkti-
onaliteten af det indre marked.
Informationsområder
DI
gør opmærksom på, at vilkår på arbejdsmarkedet i Danmark som ud-
gangspunkt ikke er en myndighedsopgave og i vidt omfang følger af kol-
lektive overenskomster og ikke af lovgivning. Dette kan ifølge DI gøre
det vanskeligt for Danmark at leve op til forpligtelserne på dette punkt på
en portal som den foreslåede.
Dansk Erhverv
bemærker, at information på portalen skal være afstemt
med medlemslandene og ikke gå videre end det, som loven foreskriver.
Dansk Erhverv mener, at der er eksempler på, at Kommissionen på den
nuværende Your Europe-portal har fortolket EU-regler markant anderle-
des end den gængse danske tolkning, hvilket skaber usikkerhed om rets-
tilstanden til skade for virksomhederne. Dansk Erhverv finder, at kravene
til information i anneks 1 i forhold til
”Arbejde og pension inden for EU”
og
”Ansatte” dækker over en enorm
mængde information, som er af-
hængig af fx branchespecifik overenskomst. Mængden af information kan
ikke nødvendigvis oversættes og kræver søgefunktioner, som der bør ta-
ges højde for.
Procedurer
DI
vurderer, at kun få af de procedurer, der indgår i virksomhedernes
livcyklus, er dækket og savner eksempelvis procedurer for betaling af
moms eller skat.
Dansk Erhverv
ser gerne, at listen i anneks 2 udvides til at omfatte en
række procedurer relateret til forretningsdrift, som er udeladt, ikke mindst
under overskriften
”Drive forretning”. I forhold til procedurer bakker
Dansk Erhverv op om de kvalitetskrav, som er beskrevet i artikel 10, 11,
12.
Dansk Byggeri
finder det positivt, at der er udvalgt en række konkrete
procedurer, som skal udvikles digitalt i alle medlemslande. Dansk byggeri
finder det væsentligt, at samtlige medlemslande kommer op på et højt
digitalt niveau. Et opmærksomhedspunkt er ifølge Dansk Byggeri, at digi-
taliseringsprocessen ikke må resultere i, at administrative byrder flyttes
fra den offentlige sektor og over til portalens brugere.
kom (2017) 0256 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om en fælles digital portal
11/14
Problemløsningsværktøjer
DI
anfører, at virksomhedsrelaterede problemløsningsværktøjer som Sol-
vit, muligheden for at kommentere TRIS-notifikationer og en evt. fremti-
dig ”fast track”-procedure
som led i forordningen om gensidig anerken-
delse bør kunne tilgås fra portalen og derfor indgå i annekserne.
Dansk Erhverv
finder listen i anneks 3 for begrænset og ser gerne, at der
arbejdes for at få den udvidet til også at omfatte bl.a. Solvit og den så-
kaldte one stop-shop for moms. I forhold til vejledningsværktøjer bakker
Dansk Erhverv op om de kvalitetskrav, som er beskrevet i artikel 13.
Dansk Byggeri
ønsker at vide, hvorfor Solvit ikke indgår i anneks 3.
Adgang til procedurer
DI
er principielt enige i, at alle EU-borgere har behov for den samme di-
gitale adgang, men kan være bekymret for om artikel 5.1’s princip om en
ikke-diskriminerende adgang til procedurer reelt kan medføre, at digitale
løsninger i en medlemsstat fjernes, fordi omkostningerne eller administra-
tive barrierer ved at gøre dem tilgængelige for alle, er for tunge.
Dansk Erhverv
bakker helt op om ikke-diskriminationsprincippet i for-
hold til udførelsen af procedurer. Dansk Erhverv støtter endvidere defini-
tion af
”fuldt digitalt”
i artikel 5.3 og er enige i, at undtagelser skal med-
deles Kommissionen og være retfærdiggjort.
Private og semi-private aktører
Dansk Erhverv
er for så vidt enige i, at semi-private eller private opera-
tører kan inddrages i service og assistance til virksomhederne. Dansk Er-
hverv finder det vigtigt, at services kan udbydes på markedsvilkår, og at
adgang til den rette rådgivning ikke hindres ved krav om, at services skal
være gratis eller underbetalte. Dansk Erhverv mener, at der i forhold til
pris bør arbejdes for at få defineret
”overkommelig”
i artikel 6.3.b, såle-
des at det ikke overlades til at Kommissionen at fortolke fra sag til sag.
Dansk Byggeri
mener, at bestemmelsen om private og semi-private orga-
nisationers mulighed for at agere supportfunktion for brugerne er uklar i
forhold til betingelsen om en overkommelig pris for bl.a. mikrovirksom-
heder. Dansk Byggeri rejser spørgsmålet om, hvordan og af hvem dette
vurderes.
Underskrift og identifikation
Dansk Byggeri
ønsker afklaret, hvordan det i forbindelse med elektronisk
identifikation og underskrift skal sikres, at der ikke opstår en række natio-
nale systemer, som ikke er interoperable, og at virksomheder og ansatte
ikke diskrimineres i andre lande.
kom (2017) 0256 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om en fælles digital portal
12/14
Sanktioner
Dansk Erhverv
finder, at der bør være sanktioner forbundet med fejl og
mangler fundet i overvågningen af portalens indhold, og at det ikke er en
tilfredsstillende sanktion, at services blot fjernes fra hjemmesiden. Dansk
Erhverv mener, at der bør arbejdes for, at der indføres reelle proportionel-
le og hurtigt effektuerede sanktioner i tilfælde af mangelfuld forvaltning.
Dansk Byggeri
betragter konsekvenserne for medlemslandene ved ikke at
holde informationer, procedurer og supporttjenester på portalen opdateret
for ufarlige. I lyset af hvor dårligt mange medlemslande ifølge Dansk
Byggeri har implementeret kravene til kvikskrankerne i henhold til ser-
vicedirektivet, synes der at være behov for mere håndfaste sanktioner.
Struktur
Dansk Erhverv
stiller sig tvivlende over for, hvorvidt strukturen for in-
formationer, procedurer og assistance kan ensrettes fuldstændig og er på
den baggrund forbeholdne over for at give Kommissionen implementer-
ende beføjelser på dette område, jf. artikel 15.4.
Dansk Byggeri
mener, at indhold så vidt muligt bør have en fælles gen-
nemgående opbygning, som skal gøre det nemmere at finde og forstå in-
formation om andre medlemslandes systemer.
Håndhævelsesstruktur
DI
mener, at håndhævelsesstrukturen i forslaget i sig selv er for svag til at
sikre en succesfuld implementering af portalen. Ifølge DI ses det bl.a. af
erfaringerne fra Solvit og markedsovervågningsforordningen, der bygger
på en tilsvarende mere uformel struktur.
Dansk Erhverv
mener, at der i forhold til den foreslåede koordinations-
gruppe og dens opgaver bør arbejdes for, at der inkluderes en eller flere
erhvervsorganisationer med relevant erfaring.
Dansk Byggeri
mener, at det er nødvendigt, at det foreslåede tætte sam-
arbejde mellem Kommissionen, de nationale koordinatorer og myndighe-
derne i de enkelte lande kommer til at fungere i praksis.
Indsamling af brugerfeedback og statistik
DI
finder det positivt, at portalen benyttes til at indsamle viden om, hvor-
dan det indre marked fungerer, og at der kan ageres herpå. DI bakker lige-
ledes op om brugernes mulighed for anonymt at kunne rapportere om
tilfælde, hvor de har oplevet udfordringer på det indre marked og vurde-
rer, at den anonymiserede form kan bidrage til, at flere virksomheder øn-
sker at benytte sig af en sådan mulighed.
kom (2017) 0256 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om en fælles digital portal
1773184_0013.png
13/14
Omkostninger
Dansk Erhverv
mener, at omkostningerne til udvikling og drift af den
fælles portal vil være godt givet ud, og at portalen på sigt vil betyde store
besparelser.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til andre medlemslandes holdninger til forslaget.
Det er dog forventningen, at flere lande vil vurdere, at forslaget stiller
meget omfattende krav til national forvaltningspraksis, herunder til gra-
den af e-forvaltning. Det er også forventningen, at flere lande vil være af
den opfattelse, at medlemslandene pålægges for mange omkostninger til
både oplysninger, bistand og etablering og drift af it-løsninger.
10.
Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter overordnet Kommissionens forslag om en fælles por-
tal, som har til formål at stille oplysninger, procedurer og bistands- og
problemløsningstjenester til rådighed for borgere og virksomheder på
tværs af
EU’s medlemslande.
Regeringen er således umiddelbart positiv over for bindende forpligtelser
til både Kommissionen og medlemslandene i forbindelse med oprettelsen
af en fælles digital portal.
I tilgangen til forslaget vil regeringen være særligt opmærksom på, at
omkostninger og administration forbundet med etablering og drift af por-
talen står mål med formålet og så vidt muligt holdes på et minimum. Det
er i den sammenhæng væsentligt, at forordningens krav til oplysninger,
procedurer og bistand ikke forringer kvaliteten af medlemslandenes eksi-
sterende nationale løsninger og underliggende digitale infrastruktur, og at
der fortsat er mulighed for at videreudvikle disse. En eventuel tilpasning
af løsningerne og den digitale infrastruktur bør derfor ske under hensyn-
tagen til medlemslandenes og Kommissionens ressourcer samt den sam-
fundsøkonomiske effekt.
Regeringen vil ligeledes lægge op til, at introduktionen af den fælles digi-
tale portal bør være faseinddelt, således at implementeringen sker gradvist
og i et omfang, der ikke giver unødige administrative og finansielle om-
kostninger.
Det bemærkes desuden, at idet den danske arbejdsmarkedsmodel bygger
på en arbejdsdeling mellem staten og arbejdsmarkedets parter, er regerin-
gen opmærksom på, at indhold på dette område ikke alene er en myndig-
hedsrelateret opgave.
kom (2017) 0256 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om en fælles digital portal
1773184_0014.png
14/14
Regeringen lægger vægt på, at der med den fælles digitale portal sikres
sammenhæng til eksisterende portaler og krav til kommende tekniske
løsninger som fx eIDAS-forordningen. Regeringen lægger desuden vægt
på, at portalen har fokus på slutbrugernes behov, og at det ikke bliver
unødigt bureaukratisk for de involverede myndigheder.
11.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg
særskilt.