Europaudvalget 2016-17
KOM (2017) 0276 Bilag 1
Offentligt
1776715_0001.png
NOTAT
Grund- og nærhedsnotat
Dato
J. nr.
6. juli 2017
2017-3662
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af direktiv
1999/62/EF om afgifter på tunge godskøretøjer for benyttelse af visse infra-
strukturer for så vidt angår visse bestemmelser om afgifter for køretøjer (euro-
vignetdirektivet, kapitel II om vægtafgift).
KOM(2017) 276 final
Nyt notat
1.
Resumé
Europa-Kommissionen fremsatte den 31. maj 2017 et forslag til ændring af
direktiv 1999/62/EF om afgifter på tunge godskøretøjer for benyttelse af visse
infrastrukturer,
for så vidt angår visse bestemmelser om afgifter for køretøjer.
Kommissionen foreslår, at den årlige minimumsafgift på tunge godskøretøjer
(vægtafgift), som er del af eurovignetdirektivet, bortfalder. Afviklingen af
minimumsafgiften foreslås indfaset over en periode på 5 år.
Hovedformålet med de foreslåede ændringer i eurovignetdirektivet er at
bidrage til at fremme anvendelsen af principperne om "forureneren betaler"
og "brugeren betaler".
Forslaget bidrager endvidere til programmet for målrettet og effektiv
regulering (REFIT) ved at lette den administrative byrde forbundet med den
nuværende minimumsafgift.
Forslaget løser en binding på Danmarks muligheder for at føre skatte- og
afgiftspolitik, hvilket regeringen principielt anser for positivt. Der er ikke
truffet beslutning om, hvorvidt regeringen ønsker at udnytte de muligheder
for at sænke de erhvervsrettede afgifter, som bliver muliggjort, hvis Kommis-
sionens forslag bliver vedtaget.
Hvis de gældende afgiftssatser ikke sænkes i Danmark, kan forslaget resultere
i udflagning af lastbiler fra Danmark til lavafgiftslande. Herved mistes pro-
venu fra såvel vægt- som vejbenyttelsesafgiften. Regeringens foreløbige gene-
relle holdning tager udgangspunkt i hensynet dels til det danske vognmands-
erhverv dels til at sikre afgiftsprovenu fra godskørsel.
kom (2017) 0276 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om afgifter på tunge godskøretøjer, eurovignet (vægtafgift)
1776715_0002.png
2.
Baggrund
Side 2/5
Kommissionen fremsatte
den 31. maj 2017 meddelelse om ”Et mobilt Europa”.
Kommissionen ser intelligent opkrævning af vejafgifter som et element i den
satte dagsorden og foreslår i den forbindelse en række ændringer i eurovignet-
direktivet.
Eurovignetdirektivet fastsætter lovrammen for at opkræve afgifter på lastbiler
og lastbiltrafik. Udgangspunktet for direktivet var oprindeligt at fjerne konkur-
renceforvridning mellem transportvirksomheder ved hjælp af en trinvis har-
monisering af afgifterne på køretøjerne og indførelse af retfærdige ordninger
for opkrævning af infrastrukturafgifter.
Eurovignetdirektivets formål blev udbygget i 2011. Det skal herefter ud over sit
oprindelige formål understøtte medlemsstaternes anvendelse af principperne
om "forureneren betaler" og "brugeren betaler" og derved bidrage til
fremkommelighed på vejnettet, reduktion af vejtrafikkens bidrag til
klimaforandringer, luftforurening, støj mv.
Kommissionen har opgjort, at vejafgifter eller tidsbaserede afgifter for brug af
vejnettet anvendes i 24 medlemsstater. I evalueringen af eurovignetdirektivet i
2013 fandt Kommissionen, at der er store forskelle i de nationale politikker på
området. Evalueringen konkluderede, at manglende harmonisering af såvel
arten af afgifter (tidsbaserede vignetter, afstandsbaserede vejafgifter, differen-
tiering eller ej) og typen af opkrævningsteknologier, der anvendes, fører til eks-
tra administrative byrder for brugerne såvel som for offentlige myndigheder.
Retsgrundlaget for direktiv 1999/62/EF er EF-traktatens artikel 71 og 93 (nu
artikel 91 og 113). De bestemmelser i direktivet, som berøres af dette forslag,
vedrører afgifter på tunge godskøretøjer, som er et område, der er omfattet af
artikel 113 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde.
Nærværende forslag om intelligent opkrævning af vejafgifter understøttes af
yderligere to forslag i Kommissionens meddelelse
Et mobilt Europa.
Det drejer
sig om forslag til ændringer af bestemmelser i eurovignetdirektivets kapitel III
om vejafgifter og afgifter for brug af vejnettet, KOM(2017) 275, samt forslag til
ændring af direktiv om interoperabilitet mellem elektroniske bompengesyste-
mer (bompengedirektivet), KOM(2017) 280.
Forslaget er modtaget oversendt i dansk sprogversion den 28. juni 2017.
3.
Formål og indhold
Hovedformålet med den foreslåede ændring i eurovignetdirektivet er, at den
kan bidrage til at fremme anvendelsen af principperne om "forureneren
betaler" og "brugeren betaler". Forslaget bidrager endvidere til programmet for
målrettet og effektiv regulering (REFIT) ved at lette den administrative byrde
forbundet med den nuværende minimumsafgift.
kom (2017) 0276 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om afgifter på tunge godskøretøjer, eurovignet (vægtafgift)
1776715_0003.png
Kommissionen foreslår, at den årlige minimumsafgift på tunge godskøretøjer,
som er del af eurovignetdirektivet, bortfalder. Afviklingen af minimumsafgiften
foreslås indfaset over en periode på 5 år.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Side 3/5
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure
(TEUF artikel 294) medlovgiver.
Der foreligger endnu ikke en udtalelse, og tidspunktet for Europa-Parlamentets
behandling kendes endnu ikke.
5.
Nærhedsprincippet
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 4, stk. 2, litra g, hvoraf frem-
går, at EU og medlemsstaterne har delt kompetence til at regulere på trans-
portområdet.. Den gradvise sænkning af de nuværende minimumssatser, der er
fastsat af unionen, kan dog kun gennemføres af Unionen.
Uden indgriben på EU-plan vil medlemsstaterne fortsat være forpligtet til at
anvende den laveste køretøjsafgift, selvom de har indført eller påtænker at ind-
føre et mere egnet instrument til at dække de infrastrukturomkostninger, som
er direkte knyttet til benyttelse af infrastrukturen. Denne forpligtelse vil for-
hindre dem i at kompensere godstransportsektoren i samme forhold via afgifts-
lempelser for køretøjer, hvis omkostningerne ved indførelse af sådanne in-
strumenter for tunge godskøretøjer skulle vise sig at stige.
Regeringen vurderer på den baggrund, at forslaget er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
6.
Gældende dansk ret
Direktiv 1999/62/EF er implementeret i dansk ret gennem lov om afgift af vej-
benyttelse jf. LBK nr. 896 af 15/08/2011.
7.
Konsekvenser
7.1 Lovgivningsmæssige konsekvenser
Da der i lov om afgift af vejbenyttelse henvises til direktivet forstået som det
oprindelige direktiv inklusive alle senere ændringer, er der principielt ikke no-
get behov for at ændre de gældende danske regler, såfremt forslaget bliver ved-
taget.
7.2 Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Afviklingen af minimumssatsen for vægtafgiften for lastbiler har umiddelbart
kom (2017) 0276 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om afgifter på tunge godskøretøjer, eurovignet (vægtafgift)
1776715_0004.png
ingen direkte statsfinansielle konsekvenser, da Danmark ikke bliver forpligtet
til at ændre de nuværende afgiftssatser.
Erhvervets incitamenter til at lade lastbiler indregistrere i andre lande vil dog
blive forøget, hvis andre lande træffer beslutning om at reducere den årlige
afgift, jf. formålet med forslaget. Statens samlede provenu fra vægtafgift for
lastbiler udgjorde i 2016 ca. 85 mio. kr. Hertil kommer et provenu fra danske
køretøjer fra vejbenyttelsesafgiften på ca. 270 mio. kr. i 2016.
En ændring af satserne vil have administrative økonomiske konsekvenser for
SKAT. Størrelsesordenen heraf kan dog på det foreliggende grundlag ikke vur-
deres.
Samfundsmæssige konsekvenser
Forslaget vurderes at have ingen eller minimale samfundsmæssige konsekven-
ser.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
I det tilfælde, at andre EU-lande træffer politisk beslutning om at sænke de
årlige afgifter for lastbiler, vil transportvirksomheder i disse lande opnå en
konkurrencefordel i forhold til de transportvirksomheder, der har lastbiler ind-
registreret i f.eks. Danmark.
7.3 Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Forslaget har ingen eller helt minimale konsekvenser for beskyttelsesniveauet.
8.
Høring
Side 4/5
Forslaget er sendt i høring i EU Specialudvalget for Transport og Byggeri. Føl-
gende høringssvar er modtaget:
Dansk Erhverv
Dansk Erhverv bifalder, at opkrævning af kilometerafgift kombineres med en
gradvis udfasning af vægtafgift for lastbiler, men må samtidig pointere, at der
kun vil blive tale om en meget lille kompensation for de beløb, som vil blive
opkrævet igennem kilometerafgiften, eksterne omkostninger samt de træng-
selsomkostninger, som Kommissionen lægger op til i sit forslag.
DTL
DTL ser med sympati på, at der lægges op til mulighed for udfasning af vægtaf-
giften på lastbiler, som kompensation for en eventuel indførelse af kilometeraf-
gifter. Der vil dog i DTL’s optik være tale om en meget lille kompensation i for-
hold til de beløbsstørrelser for kilometerafgifter herunder tillæggene beregnet
ud fra referenceværdi for eksterne omkostninger og trængselsomkostning, som
Kommissionen i sit forslag lægger op til.
kom (2017) 0276 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om afgifter på tunge godskøretøjer, eurovignet (vægtafgift)
1776715_0005.png
Danske Speditører
Danske Speditører hilse det med glæde, hvis forslag til direktiv reelt kan bidra-
ge til mere smidighed.
De Danske Bilimportører
De Danske Bilimportører ingen særlige bemærkninger. Vi hæfter os således
ved, at dette i korthed går ud på, at give medlemsstaterne mere råderum til at
sænke minimumssatserne i direktivet i form af de årlige køretøjsafgifter.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdning
Side 5/5
Der er ikke kendskab til andre landes holdninger til forslaget.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Sigtet med forslaget er at gøre det muligt for medlemsstaterne at omlægge af-
gifterne på transporterhvervet i retning fra faste årlige afgifter til variable afgif-
ter. Forslaget løser dermed en binding på Danmarks muligheder for at føre
skatte- og afgiftspolitik, hvilket regeringen principielt ser som et fremskridt.
Der er ikke truffet beslutning om, hvorvidt regeringen ønsker at udnytte de
muligheder for at sænke de erhvervsrettede afgifter, som bliver muliggjort, hvis
Kommissionens forslag bliver vedtaget.
Hvis de gældende afgiftssatser ikke sænkes i Danmark, kan forslaget resultere i
udflagning af lastbiler fra Danmark til lavafgiftslande. Herved mistes provenu
fra såvel vægt- som vejbenyttelsesafgiften.
Regeringens foreløbige generelle holdning tager udgangspunkt i hensynet dels
til det danske vognmandserhverv, dels til at sikre afgiftsprovenu fra godskørsel.
Regeringen har planer om at forøge visse af satserne i vejbenyttelsesafgiften
men har ikke aktuelt planer om at indføre nye variable afgifter for transporter-
hvervet.
11. Tidligere forelæggelser for Europaudvalget
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.