Europaudvalget 2016-17
KOM (2017) 0278 Bilag 2
Offentligt
1783416_0001.png
FAKTAARK - FOLKETINGETS EU-KONSULENTENHED / DET INTERNATIONALE SEKRETARIAT
2017
EU’s nye vejpakke
Hvad er formålet med den
nye vejpakke?
Forslagen har overordnet set til
formål at sikre optimale forhold
for mobilitet i den europæiske
transportsektor uden at gå på
kompromis med arbejdstager-
rettigheder, miljø og klima samt
tilpasningen til ny teknologi.
Hvilke hovedaktører bliver
berørt af forslagene?
Forslagene er både rettet mod
arbejdsgivere, transportører,
chauffører og de håndhæ-
vende myndigheder, der ope-
rerer i forhold til international
vejtransport.
Hvad er processen og tids-
perspektivet for vedtagelsen
af vejpakken?
Der er tale om i alt otte forslag,
der yderligere vil blive supple-
ret af tiltag specifikt rettet mod
miljøområdet. Den almindelige
lovgivningsprocedure går nu i
gang, og Europa-Parlamentet,
regeringerne og interessenter
skal behandle forslagene, ved-
tage deres positioner og deref-
ter nå til enighed om de forskel-
lig forslag
Hvilke elementer indeholder
de nye forslag i vejpakken?
Nye regler for cabota-
gekørsel i forbindelse
med int. transport
Nye regler for køre- og
hviletid ved int. trans-
port
Nye regler om udstati-
onering i sektoren for
int. transport
Nye regler for anven-
delse af ny teknologi
ved inddrivelse af vej-
og broafgifter.
HVAD ER DER PÅ SPIL FOR DANMARK I DEN NYE VEJPAKKE?
Især reglerne om cabotagekørsel og forslaget til nye regler for udsta-
tionering i transportsektoren, har branchens bevågenhed. Danmark er
af Kommissionen trukket for EU-Domstolen vedrørende fortolkningen
af de eksisterende regler om cabotagekørsel. Det forslag der ligger
på bordet nu, går i modsat retning af den danske fortolkning af reg-
lerne.
FREMSAT 31-5-2017
Kommissionen foreslår at reguleringen af inter-
national vejtransport skærpes og effektiviseres
Kommissionens
lovgivnings-
pakke har til formål at styrke og
effektivisere reguleringen på føl-
gende tre områder:
og broafgifter handler om etable-
ring af fælles regler for opkræv-
ning af vej- og broafgifter ved
hjælp af den nyeste teknologi.
Formålet er på den ene side at
sikre, at vejtransporten kan gen-
nemføres effektivt og med mindst
mulig forsinkelse på grund af in-
kompatible betalingssystemer. På
den anden side vil man sikre, at
betalingssystemer kan virke ef-
fektivt på tværs af grænserne.
Hovedpunkterne der kan for-
ventes at skabe debat:
Revision af regler om ca-
botagekørsel
Kontrol med og overhol-
delse af køre- og hviletid
Specifikke regler for ud-
stationering i den interna-
tionale transportsektor
Harmonisering af regler
om anvendelse af ny tek-
nologi ved inddrivelse af
vej- og broafgifter
Den videre proces
Der er på forhånd to grupperinger
af lande. Den ene gruppe, hvortil
Danmark hører, er tilhængere af
mere og effektiv regulering af vej-
transportsektoren. Den anden
gruppe er tilhænger af en fuld-
stændig liberalisering af vejtrans-
portsektoren.
Der er intet, der tyder på, at for-
handlingerne bliver færdiggjort in-
den for den nærmeste tid.
Adgangen til det europæ-
iske transportmarked
Sociale vilkår og kontrol
Automatisering af vej- og
brugsafgifter.
Adgangen til det europæiske
transportmarked
Adgangen til det europæiske vej-
transportmarked består i regler
for etablering af transportvirksom-
heder, international vejtransport
og kontrol heraf.
I centrum for reguleringen står
ønsket om at sikre fair og lige
konkurrence, effektiv kontrol med
aktørerne og klare regler der be-
grænser bureaukrati og mindsker
de administrative byrder.
Sociale vilkår og kontrol
Reguleringen af sociale vilkår og
kontrol handler om grundlæg-
gende rettigheder for chauffører
og håndhævelse af regler på
tværs af nationale forskelle i ar-
bejds- og ansættelsesforhold. Det
drejer sig også om forskelle i hyp-
pigheden af, og effektiviteten i
kontrollen med overholdelse af
reglerne for såvel chaufførerne
som for transportvirksomheder.
Automatisering af vej- og bro-
afgifter
Regulering af anvendelse af vej-
KOM (2017) 275, 276, 277, 278, 279, 280, 281 OG 282