Europaudvalget 2016-17
KOM (2017) 0289 Bilag 1
Offentligt
1776576_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT
Dato
J. nr.
04-07-2017
2016-6234
Grund- og Nærhedsnotat om Kommissionens forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om sikring af konkurrencen in-
denfor lufttransport og om ophævelse af Europa-Parlamentets og
Rådets Forordning 868/2004
KOM (2017) 289 final
Nyt notat
1
Resumé
Europa-Kommissionen fremsatte den 8. juni 2017 et forslag til en ny forord-
ning om sikring af konkurrencen inden for lufttransport og om ophævelse af
forordning 868/2004 (KOM/2017) 289 final).
Formålet med forordningsforslaget er ifølge Europa-Kommissionen at sikre
en effektiv og ligelig beskyttelse af EU-luftfartsselskaber baseret på ensartede
kriterier og procedurer mod overtrædelse af gældende internationale forplig-
telser og mod skade eller trussel om skade på et eller flere EU-
luftfartsselskaber forårsaget af praksisser, som påvirker konkurrencen, og
som er indført af tredjelande eller enheder i tredjelande.
Med forslaget vil Europa-Kommissionen styrke EU-luftfartsselskabers mulig-
hed for at kunne konkurrere med tredjelandes luftfartsselskaber på grundlag
af åben og loyal konkurrence.
Sammen med lufttransportaftaler eller aftaler om luftfartsydelser med tredje-
lande er hensigten med forslaget, at kunne fastsætte nødvendige betingelser,
som fremmer transportforbindelser på et højt niveau og sikrer loyal konkur-
rence med tredjelandes luftfartsselskaber.
Forslaget angår udformningen af Europa-Kommissionens beføjelser til at
foretage undersøgelse og om nødvendigt træffe foranstaltninger for effektivt
at sikre et åbent og konkurrencedygtigt marked i tilfælde af, at transportfor-
bindelserne og konkurrencen i Unionen udsættes for risici.
Regeringen støtter Europa-Kommissionens målsætning om at sikre en effek-
tiv og ligelig beskyttelse for EU-luftfartsselskaber og sikre, at EU- luftfartssel-
kom (2017) 0289 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om sikring af konkurrencen indenfor lufttransport
1776576_0002.png
skaber kan konkurrere med tredjelandes luftfartsselskaber på grundlag af
åben og loyal konkurrence for derved bl.a. at opretholde betingelser, som
fremmer transportforbindelser på et højt niveau i Unionen.
Regeringen er dog ikke overbevist om den positive merværdi af det forelig-
gende forslag. Særligt forekommer det ikke klart, hvilke forhold, der reelt
forbedres i forhold til dagens situation, hvis forslaget vedtages. Dette er såle-
des et centralt spørgsmål, som regeringen vil undersøge nærmere.
Det er desuden regeringens opfattelse, at skulle det blive nødvendigt at vedta-
ge foranstaltninger i forhold til et tredjelands selskab for at sikre lige konkur-
renceforhold, forudsætter det, at sagen er fuldt oplyst, og at eventuelle foran-
staltninger er proportionale.
Endelig er det regeringens opfattelse, at eventuelle foranstaltninger ikke må
få alvorlige negative konsekvenser for tilgængeligheden til og fra Danmark,
samt at medlemslandene bør have mest mulig indflydelse på beslutninger om
iværksættelse af foranstaltninger.
Der skønnes ikke at være behov for dansk lovgivning som følge af en eventuel
vedtagelse af dette forslag, og det er ikke muligt på forhånd at kvantificere de
administrative konsekvenser.
2 Baggrund
Europa-Kommissionen har den 8. juni 2017 (KOM (2017)289) fremsat forslag
til en forordning om sikring af konkurrencen inden for lufttransport og om
ophævelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 868/2004.
Forslaget er sendt til Rådet den 9. juni 2017 i dansk sprogversion.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 100, stk. 2, og skal behandles
efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294.
Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
3 Formål og indhold
Formål
Formålet med forordningen er at sikre en effektiv og ligelig beskyttelse af EU-
luftfartsselskaber baseret på ensartede kriterier og procedurer mod overtrædel-
se af gældende internationale forpligtelser og mod skade eller trussel om skade
på et eller flere EU-luftfartsselskaber forårsaget af praksisser, som påvirker
konkurrencen, og som er indført af tredjelande eller enheder i tredjelande, jf.
betragtning 23.
Side 2/11
kom (2017) 0289 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om sikring af konkurrencen indenfor lufttransport
1776576_0003.png
I betragtning 2 anføres, at EU- luftfartsselskaber bør kunne konkurrere med
tredjelandes luftfartsselskaber på grundlag af åben og loyal konkurrence blandt
alle luftfartsselskaber, hvilket vil bidrage til at opretholde betingelser, som
fremmer transportforbindelser på et højt niveau i Unionen.
Det er ifølge Europa-Kommissionen hensigten med initiativet at sikre loyal
konkurrence i luftfarten og dermed styrke denne sektors bidrag til opfyldelsen
af Kommissionens prioriterede mål om at støtte jobskabelse og bæredygtig
vækst. Videre anfører Europa-Kommissionen, at initiativet bidrager til at styrke
EU's globale position, herunder det strategiske mål om udbygning af frihand-
len, uden at der gives køb på europæiske standarder. Det er navnlig i overens-
stemmelse med Kommissionens fremgangsmåde ved forhandlingerne om luft-
transportaftaler eller aftaler om luftfartsydelser med tredjelande, idet det
fremmer loyal konkurrence og høje beskyttelsesniveauer på det arbejdsmar-
kedsmæssige og sociale område, jf. s. 4-5.
Hensyn
Loyal konkurrence anerkendes navnlig af konventionen angående international
civil luftfart (Chicagokonventionen), hvis præambel indeholder en anerkendel-
se af behovet for, at internationale lufttransportydelser skal bygge på "lige
vil-
kår".
Chicagokonventionen angiver endvidere, at Organisationen for International
Civil Luftfart (ICAO) bør have som målsætning at fremme udviklingen af inter-
nationale luftfartsydelser for derigennem at "sikre,
... at enhver af de kontrahe-
rende stater får rimelig mulighed for at drive internationale luftruter"
og
"undgår
forskelsbehandling de kontraherende stater imellem",
jf. betragtning
3.
Princippet om loyal konkurrence er veletableret i Unionen, hvor markedsfor-
vridende praksisser er underlagt gældende EU-ret, som garanterer lige mulig-
heder og loyale konkurrencevilkår for alle luftfartsselskaber, europæiske såvel
som fra tredjelande, der beflyver Unionen, jf. betragtning 4.
Loyal konkurrence er dog endnu ikke blevet defineret ved hjælp af særlige mul-
tilaterale regler, hverken inden for rammerne af ICAO-aftaler eller Verdens-
handelsorganisationens aftaler (WTO-aftaler), jf. betragtning 5.
EU's regler sikrer, at alle europæiske og ikke-europæiske luftfartsselskaber
tildeles samme rettigheder og samme muligheder for adgang til lufttransport-
relaterede tjenester. Det kan dog være tilfældet i visse tredjelande, hvor diskri-
minerende praksis og statsstøtte kan give anledning til illoyale konkurrence-
fordele for luftfartsselskaber fra disse tredjelande, jf. forslagets s. 2.
Side 3/11
kom (2017) 0289 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om sikring af konkurrencen indenfor lufttransport
1776576_0004.png
Kommissionen anfører samtidig, at EU-luftfartsselskaberne selv er ansvarlige
for deres konkurrenceevne, og de må løbende tilpasse deres produkter og for-
retningsmodeller til de gældende markedsvilkår, idet det bemærkes, at konkur-
rencen, såvel inden for som uden for EU, bygger på åbenhed, gensidighed og
rimelighed, og at den ikke forvrides af illoyale praksisser, jf. s. 2-3.
Begrundelse for forslaget
Kommissionen begrunder forslaget med, at illoyale praksisser på længere sigt
kan føre til en situation, hvor en virksomhed opnår en dominerende eller endog
monopollignende stilling på luftfartsmarkedet, hvilket indebærer færre valg-
muligheder, færre transportforbindelser og højere priser for EU-borgerne, jf. s.
4.
Loyal konkurrence blandt luftfartsselskaber bør fortrinsvis tages op inden for
rammerne af lufttransportaftaler eller aftaler om luftfartsydelser med tredje-
lande. Indsatsen bør derfor styrkes for at få inddraget klausuler om loyal kon-
kurrence i eksisterende og fremtidige lufttransportaftaler eller aftaler om luft-
fartsydelser med tredjelande, jf. betragtning 7.
Europa-Kommissionen mener, at forordning (EF) nr. 868/2004 har vist sig
ikke at være tilstrækkeligt effektiv i forhold til at realisere den bagvedliggende
målsætning om at fremme loyal konkurrence. Dette skyldes navnlig visse af
reglerne i forordningen, som bl.a. vedrører definitionen af de pågældende prak-
sisser, fraværet af en særlig intern EU-procedure vedrørende forpligtelser i
lufttransportaftaler eller aftaler om luftfartsydelser, hvori Unionen er part, med
det formål at sikre loyal konkurrence, jf. betragtning 8.
Endelig er reglerne for at iværksætte en undersøgelse forholdsvis restriktive.
Der er indført en egentlig klageadgang til Kommissionen for "Fællesskabets
luftfartsindustri", der defineres som "alle
de EF-luftfartsselskaber, der leverer
lignende luftfartsydelser, eller de af luftfartsselskaberne, hvis samlede andel
udgør størstedelen af det samlede fællesskabsudbud af sådanne luftfartsydel-
ser".
Hverken medlemsstaterne eller individuelle luftfartsselskaber indrømmes
en selvstændig rolle som klager, jf. s. 3.
Undersøgelse og iværksættelse af sagsforløb
Kommissionen anfører, at Unionen bør kunne gribe effektivt ind for at sikre et
åbent og konkurrencedygtigt marked i tilfælde af, at transportforbindelserne og
konkurrencen i Unionen udsættes for risici, jf. s. 3.
Videre bemærkes det, at en effektiv, forholdsmæssig og afskrækkende lovgiv-
ning er fortsat nødvendig med henblik på at opretholde betingelser, som frem-
mer transportforbindelser på et højt niveau og sikrer loyal konkurrence med
tredjelandes luftfartsselskaber.
Side 4/11
kom (2017) 0289 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om sikring af konkurrencen indenfor lufttransport
1776576_0005.png
På den baggrund anføres det i betragtning 9, at Kommissionen bør gives befø-
jelse til at foretage en undersøgelse og om nødvendigt træffe foranstaltninger.
Sådanne foranstaltninger bør kunne anvendes, enten når relevante forpligtelser
overtrædes i en aftale, som Unionen er part i, eller når praksisser påvirker kon-
kurrenceklausuler eller truer med at påføre EU-luftfartsselskaber skade.
Forslaget fastsætter, jf. artikel 3, at en undersøgelse skal kunne iværksættes
1.
på Europa-Kommissionens eget initiativ,
Side 5/11
2. efter afgivelse af klage fra medlemsstat eller
3. efter klage fra et eller flere EU-luftfartsselskaber.
Undersøgelsen iværksættes, hvis der findes umiddelbare beviser for, at:
a) gældende internationale forpligtelser er overtrådt, eller
b) alle følgende omstændigheder gør sig gældende:
i.
En praksis, som påvirker konkurrencen, benyttes af et tred-
jeland eller en enhed i et tredjeland
Der er tale om en skade eller trussel om skade på et eller
flere EU-luftfartsselskaber
Der er en årsagssammenhæng mellem den angivelige prak-
sis og den angivelige skade eller trussel om skade
ii.
iii.
Overtrædelse af forpligtelser
Forslaget indeholder en nærmere beskrivelse af, hvad resultatet af en undersø-
gelse kan være, herunder at Europa-Kommissionen bistås af et rådgivende ud-
valg, hvis Europa-Kommissionen finder at der bør vedtages såkaldte afhjæl-
pende foranstaltninger. Det fremgår af forslaget, at afhjælpende foranstaltnin-
ger ikke må gå videre end, hvad der er nødvendigt for at afhjælpe skaden eller
truslen om skade, ligesom det fremgår at foranstaltningerne kan begrænses ”til
et nærmere bestemt geografisk område”.
Foranstaltningerne skal i henhold til forslaget pålægges det eller de luftfartssel-
skaber, der drager fordel af den praksis, der påvirker konkurrencen. Foran-
staltningerne kan enten bestå i finansielle forpligtelser eller ”enhver foranstalt-
ning med en tilsvarende eller lavere værdi”. Endvidere gælder at foranstaltnin-
gerne ikke må pålægge EU eller en eller flere medlemsstater at overtræde ind-
gåede luftfartsaftaler eller handelsaftaler.
kom (2017) 0289 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om sikring af konkurrencen indenfor lufttransport
1776576_0006.png
Er gældende internationale forpligtelser overtrådt, vil eventuelle afhjælpende
foranstaltninger skulle baseres på den retsakt, der indeholder sådanne forplig-
telser, eller på folkeretlige regler og principper. For at opretholde disse retsak-
ters integritet bør sådanne foranstaltninger kun vedtages efter afslutning af de
procedurer, som er fastsat deri, jf. betragtning 16.
Afhjælpende foranstaltninger angående praksisser, der påvirker konkurrencen,
tilsigter at udligne den skade, der er opstået eller truer med at opstå som følge
af disse praksisser. De bør derfor tage form af finansielle forpligtelser eller an-
dre foranstaltninger, som, idet de repræsenterer en kvantificerbar pengeydelse,
er i stand til at skabe den samme virkning. Dette kan omfatte foranstaltninger i
form af suspension af indrømmelser, af skyldige ydelser eller af tredjelandets
luftfartsselskabs øvrige rettigheder, forudsat at dette ikke fører til en overtræ-
delse af en lufttransportaftale eller en aftale om luftfartsydelser, som er indgået
med det berørte tredjeland. Af hensyn til overholdelsen af proportionalitets-
princippet bør alle former for foranstaltninger begrænses til, hvad der er nød-
vendigt for at udligne den påviste skade eller trussel om skade, jf. betragtning
19.
I Europa-Kommissionens
konsekvensanalyse af forslaget anføres, at EU’s luft-
fartsselskabers konkurrenceevne generelt er under pres.
Europa-Kommissionen angiver, at det skyldes
-
Fremkomsten af meget konkurrencedygtige luftfartsselskaber i Asien
og Mellemøsten, der blandt andet kan udnytte deres geografiske place-
ring. I Mellemøsten og Asien etableres internationale hub’s (knude-
punkter), der forbinder destinationer i Europa og USA med destinatio-
ner i Asien og Oceanien. Hertil kommer etableringen af nye og store
lufthavne i visse af de lande.
Høje omkostninger i EU som følge af reguleringspåførte omkostninger i
form af blandt andet udgifter til løn, sociale goder og ordninger, udgif-
ter knyttet til arbejdsforholdene for de ansatte, forbrugerbeskyttelse og
udgifter som følge af miljørelaterede bestemmelser.
Europæiske luftfartsselskaber, der operer long haul-trafik, er hårdt
presset af lavprisselskaberne på deres europæiske rutenetværk med
deraf følgende konsekvenser for indtjeningsgrundlaget.
Side 6/11
-
-
Endelig skal det nævnes, at det af konsekvensanalysen fremgår, at såvel For-
ordning 95/93 om fælles regler for tildeling af ankomst- og afgangstidspunkter
i Fællesskabets lufthavne som Rådets direktiv 96/67 om adgang til ground
handling-markedet i Fællesskabets lufthavne allerede indeholder bestemmel-
ser, der gør det muligt at træffe imødegående foranstaltninger, hvis tredjelande
kom (2017) 0289 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om sikring af konkurrencen indenfor lufttransport
1776576_0007.png
giver deres egne luftfartsselskaber en præferencebehandling sammenlignet
med EU’s selskaber.
4 Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger endnu ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet.
Sagen forventes at blive behandlet i Europa-Parlamentet i Transport- og Tu-
rismeudvalget (TRAN).
5 Nærhedsprincippet
Europa-Kommissionen anfører, at det valgte retsgrundlag, TEUF Artikel 100,
stk. 2, åbner mulighed for at vedtage alle nødvendige bestemmelser for luft-
transport.
Europa-Kommissionen anfører desuden, at foreneligheden med nærhedsprin-
cippet blev anerkendt i 26. betragtning i forordning (EF) nr. 868/2004 for
denne forordnings vedkommende, og konkluderer i forslagets betragtning 23,
at Unionen kan vedtage foranstaltninger i overensstemmelse med nærheds-
princippet, jf. artikel 5 i traktaten om Den Europæiske Union, da målet for for-
ordningsforslaget, nemlig en effektiv og ligelig beskyttelse for alle EU-
luftfartsselskaber baseret på ensartede kriterier og procedurer mod overtrædel-
se af gældende internationale forpligtelser og mod skade eller trussel om skade
på et eller flere EU-luftfartsselskaber forårsaget af praksisser, som påvirker
konkurrencen, og som er indført af tredjelande eller enheder i tredjelande, ikke
i tilstrækkelig kan grad opfyldes af medlemsstaterne, men bedre kan nås på
EU-plan.
Det nye element i forslaget, overtrædelse af gældende internationale forpligtel-
ser, defineres i forslaget som aftaler, hvor EU er part, hvilket gør, at de ret-
tigheder og pligter, som er en følge af sådanne aftaler, ikke kan udøves særskilt
af individuelle medlemsstater.
Europa-Kommissionen anfører, at de tilstræbte mål ikke kan opfyldes uden
fælles foranstaltninger på EU niveau.
Regeringen er enig heri og vurderer, at nærhedsprincippet er overholdt.
6 Gældende dansk ret
Området er i dag allerede reguleret på Unionsniveau, og der findes ikke danske
retsregler på området.
7 Konsekvenser
Side 7/11
kom (2017) 0289 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om sikring af konkurrencen indenfor lufttransport
1776576_0008.png
7.1 Lovgivningsmæssige konsekvenser
Der skønnes ikke at være behov for dansk lovgivning som følge af en eventuel
vedtagelse af dette forslag.
7.2 Økonomiske konsekvenser
7.2.1 Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget skønnes ikke at have statsfinansielle konsekvenser
7.2.2 Samfundsøkonomiske konsekvenser
På den ene side kan der henvises til Europa-Kommissionens begrundelse for
forslaget om, at illoyale praksisiser på længere sigt kan føre til en situation,
hvor virksomheder opnår dominerende eller monopollignende stillinger på
luftfartsmarkedet, hvilket indebærer færre valgmuligheder, færre transportfor-
bindelser og højere priser for EU-borgerne. På den anden side, som anført af
Europa-Kommissionen, kan vedtagelsen af afhjælpende foranstaltninger føre
til gengældelsesforanstaltninger over for EU's erhvervsliv.
7.3 Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Det vurderes, at forslaget vil medføre administrative konsekvenser for er-
hvervslivet, herunder indgivelse af skriftlig klage til Kommissionen, jf. artikel 3,
indhentning af oplysninger fra danske luftfartsselskaber, jf. artikel 4, og oplys-
ning om fortrolige oplysninger, ikke-fortrolige sammendrag eller særskilte er-
klæringer, jf. artikel 6.
Idet det ikke er muligt på forhånd at estimere i hvor høj grad danske luftfartsel-
skaber vil benytte klagemuligheden i artikel 3, i hvilket omfang Kommissionen
vil benytte artikel 4 eller hvor mange danske luftfartselskaber, som vil være
omfattet af artikel 6, er det ikke muligt at kvantificere de administrative konse-
kvenser nærmere.
Skulle forordningen medføre, at luftfartsselskaber fra tredjelande bliver pålagt
foranstaltninger, der giver danske luftfartsselskaber bedre konkurrencemulig-
heder, vil det medføre positive økonomiske konsekvenser for danske luftfarts-
selskaber. Omvendt vil foranstaltninger, der pålægges luftfartsselskaber fra
tredjelande, alt andet lige på kort sigt formentlig medføre højere billetpriser for
så vidt angår tredjelandes selskaber, hvilket vil give danske erhvervsvirksom-
heder højere transportomkostninger.
8 Høring
Side 8/11
kom (2017) 0289 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om sikring af konkurrencen indenfor lufttransport
1776576_0009.png
Forslaget er i perioden mandag den 19. juni til og med mandag den 26. juni
2017 sendt i høring i EU-specialudvalget for Transport, Bygning og Bolig.
Følgende svar er modtaget:
Brancheforeningen Dansk Luftfart og DI Transport
”Brancheforeningen Dansk Luftfart og DI Transport er
blevet anmodet om be-
mærkninger til ovennævnte forslag til sikring af konkurrencen inden for luft-
transport, herunder ophævelse af gældende forordning 868/2004.
Det er vigtigt for europæisk og dermed dansk luftfart, at den internationale
konkurrence finder sted på lige vilkår. Det er herunder centralt, at tredjelands-
selskaber i konkurrencen med EU-selskaber på sidstnævntes hjemmebane, skal
leve op til de krav, som EU stiller til EU-selskaber.
Vi kan i forlængelse heraf tilslutte os kommissionens vurdering af, at forord-
ning 868/2004 har været uden effekt, hvorfor der er behov for et nyt og mere
effektivt instrument. Vi anbefaler derfor, at Danmark i de videre forhandlinger
støtter op om kommissionens forslag til etablering af en ny forordning, der som
beskrevet i løsningsmulighed D, inddrager nye mekanismer i indsatsen. Forsla-
get tager inspiration fra handelshindringsforordningen, og sigter på at øge ind-
satsen på internationalt plan (ICAO, WTO), herunder gennem klausuler om
loyal konkurrence i lufttransportaftaler med tredjelande. Hvad angår håndte-
ringen af praksisser, der påvirker konkurrencen (forskelsbehandling og støtte),
skal vi pege på muligheden for, at man i de videre forhandlingerne søger inspi-
ration i statsstøttekapitlerne i EU’s handelsaftaler.
Det fremgår dog af forslaget, at eksisterende lufttransportaftaler som regel ikke
indeholder klausuler om loyal konkurrence og tilhørende mekanismer i forbin-
delse med overtrædelse og skade. Vi formoder således, at der med indførelse af
de foreslåede instrumenter i en ny forordning, efterfølgende vil være påkrævet
med genforhandling af gældende aftaler. Vi forudsætter i den forbindelse, at
kommissionen gives mandat til disse forløb. Dog fremgår omfang, prak tik og
tidsforløb af disse genforhandlinger ikke af forslaget, hvilket bør klarlægges.
Det synes ikke præcist at fremgå af forslaget, hvilke typer af tredjelandsflyvnin-
ger, forslaget omfatter. Vi forudsætter, at forslaget implicit også omfatter flyv-
ninger under 5. frihedsrettigheder, hvilket naturligvis er centralt for europæi-
ske selskaber.
Med baggrund i betragtning 19, beskriver artikel 13 ”afhjælpende foranstalt-
ninger” i tilfælde af skade eller trussel. Arten af afhjælpende foranstaltninger i
forhold til tredjelandes luftfartsselskaber, der drager fordel af en given praksis,
beskrives i stk. 2. Vi finder det uklart, om der med de beskrevne ”afhjælpnin-
ger” i praksis tænkes på såkaldte ”matching clauses”, der anvendes i forbindel-
Side 9/11
kom (2017) 0289 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om sikring af konkurrencen indenfor lufttransport
1776576_0010.png
se med statsstøtte på forsknings- og udviklingsområdet. I givet fald skal vi op-
fordre til, at anvendelsen af
”matching clauses” kun finder sted efter meget nøje overvejelser, fordi de
grundlæggende lægger op til at støtte mødes med støtte, frem for at tilsikre, at
konkurrence finder sted på markedets vilkår.
Vi står naturligvis til rådighed for den videre proces, herunder uddybning af
ovennævnte bemærkninger.”
Erhvervsflyvningens Sammenslutning
”Erhvervsflyvningens Sammenslutning (ES) takker for muligheden for at delta-
ge i denne høring.
ES kan tilslutte sig den af Kommissionen i konsekventanalysen valgte løsning D
"Forordning (EF) nr. 868/2004 erstattes af et nyt og mere effektivt EU-
retsinstrument kombineret med en styrket international indsats på globalt plan
og inddragelse af udvidede klausuler om loyal konkurrence i ASA (den fore-
trukne løsning)".
ES noterer sig, at der ikke forventes overordnede direkte virkninger for de små
og mellemstore virksomheder (SMV), men gavnlige virkninger for EU-
luftfartsselskabers konkurrenceevne. Det har sikkert sin årsag i, at forordnin-
gen omhandler "Air Carriers", altså større luftfartsselskaber.
Det kan imidlertid ikke udelukkes, at tilsvarende problemer findes for den ik-
ke-rutemæssige luftfart, herunder charter og taxifly. Denne anden form for
kommerciel luftfart bør tilsvarende sikres loyal konkurrence.”
9 Forventninger til andre landes holdning
Forslaget har alene været genstand for en kort drøftelse i Rådet.
I den drøftelse blev forslaget støttet af en håndfuld lande. En række andre lan-
de gav udtryk for skepsis mod forslaget. Enkelte lande var kritiske over for for-
slaget, som man finder, har potentiale til at afskrække tredjelandsselskaber fra
at beflyve EU-lufthavne og skade forbindelserne til EU
herunder særligt min-
dre velbetjente regioner.
Kritikken gik bl.a. på om forslaget går medlemsstaternes kompetence for nært
herunder i forhold til bilaterale aftaler og trafikrettigheder. Der var ligeledes
bekymring for, hvordan forslaget vil blive modtaget internationalt samt risiko-
en for gengældelseshandlinger fra tredjelande. Visse lande frygtede for de af-
ledte konsekvenser, forslaget potentielt kan have, for trafikforbindelserne til
Side 10/11
kom (2017) 0289 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om sikring af konkurrencen indenfor lufttransport
1776576_0011.png
EU. Endelig fremhævede flere, at der er visse bekymringer om proportionalitet
og klarhed Kommissionens kompetencer og initiativet.
10 Regeringens foreløbige holdning
Regeringen ønsker at sikre danske virksomheder, herunder danske luftfartssel-
skaber, gode og lige internationale konkurrenceforhold.
Regeringen er enig i målsætningen om at sikre en effektiv og ligelig beskyttelse
for EU-luftfartsselskaber og sikre, at EU- luftfartsselskaber kan konkurrere
med tredjelandes luftfartsselskaber på grundlag af åben og loyal konkurrence
for derved bl.a. opretholde betingelser, som fremmer transportforbindelser på
et højt niveau i Unionen.
Regeringen er dog ikke overbevist om den positive merværdi af det foreliggen-
de forslag. Særligt forekommer det ikke klart, hvilke forhold, der reelt forbed-
res i forhold til dagens situation, hvis forslaget vedtages. Dette er således et
centralt spørgsmål, som regeringen vil undersøge nærmere.
Det er desuden regeringens opfattelse, at skulle det bliver nødvendigt at vedta-
ge foranstaltninger i forhold til et tredjelandsselskab for at sikre lige konkur-
renceforhold, forudsætter det, at sagen er fuldt oplyst, og at eventuelle foran-
staltninger er proportionale.
Endelig er det regeringens opfattelse, at eventuelle foranstaltninger ikke må få
alvorlige negative konsekvenser for tilgængeligheden til og fra Danmark, samt
at medlemslandene bør have mest mulig indflydelse på beslutninger om iværk-
sættelse af foranstaltninger.
For så vidt angår konkurrenceforhold imellem EU luftfartsselskaber og luft-
fartsselskaber fra tredjelande er det i øvrigt regeringens generelle opfattelse, at
dette bedst sikres gennem bilaterale luftfartsaftaler mellem EU og de pågæl-
dende tredjelande. I sådanne aftaler vil det være muligt nærmere at fastlægge
regler, der sikrer fair og lige konkurrence mellem luftfartsselskaber fra EU og
luftfartsselskaber fra de pågældende tredjelande.
11. Tidligere forelæggelser for Europaudvalget
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 11/11