Europaudvalget 2016-17
KOM (2017) 0295 Bilag 1
Offentligt
1770807_0001.png
Grund- og nærhedsnotat: Meddelelse om oprettelse af den europæiske
forsvarsfond
KOM-dokument: COM(2017) 295 final
Kommissionen har den 7. juni 2017 fremsat meddelelsen ”Oprettelse af den Euro-
pæiske Forsvarsfond”. Formålet med den europæiske forsvarsfond er at facilitere
medlemslandenes samarbejde om udviklingen af de strategiske forsvarskapacite-
ter og teknologier, som det stigende konfliktniveau og den voksende ustabilitet i
Europas nærområde påkræver. Med forsvarsfonden ønsker Kommissionen at
skabe bedre betingelser og større incitamenter for medlemslandenes samarbejde
i hhv. forsknings-, udviklings- og indkøbsfasen. Med forslaget om det forbere-
dende forsvarsindustrielle udviklingsprogram (separat grund- og nærhedsnotat
tilgår) og det eksisterende forberedende program på forskningsområdet skal der i
rammen af forsvarsfonden tilbydes EU-finansiering af europæiske forsvarsindu-
strielle samarbejdsprojekter i forsknings- og udviklingsfasen. I meddelelsen læg-
ger Kommissionen endvidere op til, at EU i rammen af forsvarsfonden faciliterer
medlemslandenes samarbejde om fælles indkøbsprojekter med administrativ
støtte og rådgivning, da der her er tale om mellemstatslig kompetence. I meddel-
elsen lægges der stor vægt på, at forsvarsfondens instrumenter skal komme små
og mellemstore virksomheder til gavn. Endvidere peges der i meddelelsen på
nogle af de fremadrettede initiativer, som Kommissionen vil iværksætte med hen-
blik på at fremme investeringer i forsvarsindustrielle virksomheder og styrke små
og mellemstore virksomheder, jf. den europæiske forsvarshandlingsplan. Det be-
mærkes, at det af forsvarsforbeholdet følger, at Danmark ikke deltager i udarbej-
delsen og gennemførelsen af EU’s afgørelser og aktioner, der har hjemmel i trak-
tatbestemmelserne, der er angivet i forbeholdsprotokollen, og som har indvirk-
ning på forsvarsområdet. Forsvarsforbeholdet finder alene anvendelse for den
danske stat, og har ikke indvirkning på private aktører i Danmark i forhold til de-
res muligheder for at deltage i fælles EU-programmer.
2. Baggrund:
Lanceringen af den europæiske forsvarsfond sker som en del af opfølgningen på
Kommissionens meddelelse om en europæisk handlingsplan for forsvarsområdet
(European Defence Action Plan). Handlingsplanen blev præsenteret den 30.
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________
HOLMENS KANAL 42
1060 KØBENHAVN K
TELEFON: 72 81 00 00
TELEFAX: 72 81 03 00
MAIL: [email protected]
WEB: www.FMN.DK
CVR: 25-77-56-35
EAN: 5798000201200
1. Resumé:
kom (2017) 0295 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. meddelelse om oprettelse af den europæiske forsvarsfond
november 2016 og hilst velkommen af Det Europæiske Råd (DER) d. 15. decem-
ber 2016. DER gav endvidere Kommissionen i opdrag at etablere forsvarsfonden i
1. halvår af 2017.
Meddelelsen om forsvarshandlingsplanen havde sit opdrag i DER’s sikkerheds- og
forsvarspolitiske drøftelse i december 2013, der senest blev bekræftet ved DER i
juni 2015 og december 2016 samt i rådskonklusioner (Udenrigsanliggender) fra
hhv. maj 2015 samt september og november 2016.
Formålet med forsvarshandlingsplanen var at sikre grundlaget for et stærkere
europæisk forsvar via udvikling af strategiske forsvarskapabiliteter, herunder gen-
nem en åben, effektiv, innovativ og konkurrencedygtig europæisk forsvarsindu-
stri. Handlingsplanen identificerede tre indsatsområder, hvor det første var forsla-
get om oprettelsen af den europæiske forsvarsfond. De to øvrige indsatsområder
omfattede henholdsvis styrkelse af investeringer i forsvarsindustrielle virksomhe-
der, herunder særligt små og mellemstore virksomheder, og styrkelse af det indre
marked for forsvarsindustrien.
3. Formål og indhold
Formålet med den europæiske forsvarsfond er at facilitere medlemslandenes
samarbejde om udviklingen af de strategiske forsvarskapaciteter og teknologier,
som det stigende konfliktniveau og den voksende ustabilitet i Europas nærom-
råde påkræver. Det fremgår af meddelelsen, at Europas anvendelse af de natio-
nale forsvarsudgifter samlet set er ineffektivt sammenlignet med eksempelvis
USA. Ineffektiviteten skyldes blandt andet duplikation fsva. anskaffelser, teknolo-
giske forskelle landene i mellem samt en manglende inter-operationalitet mellem
landes kapaciteter. Der er derfor behov for at styrke det europæiske samarbejde
på det forsvarsindustrielle område - dels for at sikre, at medlemslandene får mest
muligt ud af deres nationale forsvarsbudgetter, og dels for at sikre udviklingen af
de nødvendige europæiske strategiske teknologier og kapaciteter.
Hensigten med forsvarsfonden er derfor at skabe bedre betingelser og større inci-
tamenter for medlemslandenes samarbejde om udviklingen af de strategiske for-
svarskapaciteter og teknologier i hhv. forsknings-, udviklings- og indkøbsfasen.
2
kom (2017) 0295 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. meddelelse om oprettelse af den europæiske forsvarsfond
1770807_0003.png
I meddelelsen præsenteres forsvarsfondens to instrumenter, de såkaldte ”vin-
duer”. De to vinduer beror på forskellige finansierings- og støttemekanismer og
er således juridisk adskilte. Vinduerne vedrører hhv.: 1) forskning inden for for-
svarsindustrien (forskningsvindue); og 2) udvikling inden for forsvarsindustrien
samt fælles indkøb (kapacitetsvinduet). Der lægges i meddelelsen endvidere
vægt på, at forsvarsfondens instrumenter skal være tilgængelige for alle med-
lemslande, og at de skal være af særlig gavn for små- og mellemstore virksom-
heder (SMV).
I ”forskningsvinduet” ønsker man at tilbyde støtte i form af finansiering over EU-
budgettet til de aktører (fx virksomheder), der indgår i fælles forskningsprojekter
om ny forsvarsteknologi. Det er ambitionen, at der i forbindelse med EU’s næste
flerårige budget etableres et forskningsprogram på forsvarsområdet (European
Defence Research Programme, EDRP), der råder over et budget på op til 500
mio. euro årligt. Med forskningsprogrammet ønsker man at komplementere
de/medlemsstaternes nationale forskningsprogrammer. Der skal fokuseres på et
afgrænset antal nøgleforskningsprojekter relateret til de strategiske forsvarskapa-
citeter og teknologier, som medlemslandene er blevet enige om at prioritere.
Det første skridt i retningen af et forskningsprogram på forsvarsområdet blev ta-
get i år med lanceringen af ”Preparatory Action on Defence Research” (PA). PA’en
er et 3-årigt prøveprogram, der har til formål at teste merværdien af EU-finansie-
ring af forskning i forsvarsteknologi og – produkter. Der er afsat i alt 90 mio.
euro til PA’en i perioden 2017-2019. Medlemslandene konsulteres om PA’ens år-
lige arbejdsprogrammer i Kommissionens programkomite, den såkaldte ”As if Pro-
gramme Committe”. På baggrund af arbejdet i programkomiteen vedtager Kom-
missionen det årlige arbejdsprogram og hvilke nøgleforskningsprojekter, der skal
fokuseres på. Programkomitéen er ikke omfattet af forsvarsforbeholdet.
Kommissionen vil i 2018 fremsætte et forslag til det endelige forskningsprogram
(ERDP) med henblik på at kunne iværksætte det 2021. Dette vil dog afhænge af
de kommende forhandlinger om EU’s næste flerårige finansielle ramme. Det
fremgår af meddelelsen, at forskningsprogrammets styringsstrukturer vil blive
indrettet på baggrund af erfaringerne fra PA’ens programkomité og fra EU’s civile
rammeprogram for forskning og innovation, Horizon 2020.
D
et fremgår også, at
3
kom (2017) 0295 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. meddelelse om oprettelse af den europæiske forsvarsfond
1770807_0004.png
det nærmere forhold til EU’s næste rammeprogram for forskning og innovation
skal besluttes senere, men at finansieringen af forsvarsforskningsprogrammet
skal ske separat fra og uden påvirkning af det civile forskningsprogram.
”Kapabilitetsvinduet” vil have til formål at støtte fælleseuropæisk udvikling og
indkøb af forsvarskapabiliteter. Også i dette vindue vil der blive fokuseret på de
strategiske forsvarskapaciteter og teknologier, som medlemslandene er blevet
enige om at prioritere. Fastlæggelsen af EU’s politiske prioriteter fsva. de strate-
giske forsvarskapaciteter og teknologier sker i den såkaldte ”Capability Develop-
ment Plan”, der vedtages af medlemslandene i regi af Det Europæiske Forsvarsa-
gentur (EDA). Danmark deltager ikke i EDA på grund af forsvarsforbeholdet.
Fsva. angår fælles udvikling foreslår Kommissionen et 2-årigt prøveprogram i
form af forordningen vedrørende et europæisk forsvarsindustrielt udviklingspro-
gram (European Defence Industrial Development Programme; EDIDP), der har til
formål at teste merværdien ved EU-finansiering af de tidlige faser i den industri-
elle udviklingsfase. De tidlige udviklingsfaser er behæftet med stor risici, eksem-
pelvis i forbindelse med udviklingen af prototyper, hvilket kan være med til at
mindske medlemslandenes incitament til at indgå i fælles forsvarskapabilitetspro-
jekter. Det vil man med prøveprogrammet forsøge at afhjælpe. Ligesom det er
tilfældet med PA’en på forskningsområdet, vil medlemslandene blive konsulteret
om prøveprogrammets arbejdsprogram i en programkomité i regi af Kommissio-
nen. Forslaget til prøveprogrammet blev som meddelelsen om forsvarsfonden
fremsat den 7. juni 2017. Et særskilt grund- og nærhedsnotat om forordningen
vil blive oversendt til udvalget. Forordningen forventes vedtaget med hjemmel i
TEUF art. 173 om målsætninger og procedure for vedtagelsen af foranstaltninger
vedr. industri. I det tilfælde vil forordningen ikke være omfattet af forsvarsforbe-
holdet.
Fsva. fælles indkøb anføres det i meddelelsen, at man på sigt ønsker at oprette
en såkaldt ”finansiel værktøjskasse” (”Financial Toolbox”), som medlemslandene
på frivillig basis kan indgå i. Idet indkøb på forsvarsområdet hører under medlem-
slandenes kompetence og dermed udelukker EU-finansiering, lægger Kommissio-
nen op til at den finansielle værktøjskasse skal kunne tilbyde medlemslandene
støtte i form af rådgivning og administrativ bistand i forbindelse med fælles ind-
4
kom (2017) 0295 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. meddelelse om oprettelse af den europæiske forsvarsfond
1770807_0005.png
køb. Der vil være særligt fokus på at facilitere fælles indkøb af de europæiske ka-
paciteter, der er udviklet med støtte fra forsvarsfonden. Det foreslås, at værk-
tøjskassen skal bestå af følgende elementer:
1) En ”fællesfinansiering af specifikke samarbejdsprojekter med nationale res-
sourcer.
2) En omkostningsdækkende mekanisme hvormed de medlemslande, der er
gået sammen om at udvikle en given kapabilitet, kompenseres for deres
vilje til at påtage sig omkostningerne og risici forbundet hermed af de med-
lemslande, der køber slutproduktet.
3) Finansielle instrumenter, eksempelvis i form af garantier, møntet på at
sikre finansieringen af forsvarsvirksomheder, herunder særligt SMV’er, der
spiller en afgørende rolle i udviklingen af kapabiliteter.
4) Afdække mulighederne for fælles ejerskab af kapabiliteter og/eller leasing
af kapabiliteter.
Det fremgår af meddelelsen, at man efter 2020 ønsker at kunne mobilisere 1 mia.
EUR årligt i kapabilitetsvinduet. På den korte bane vil Kommissionen nedsætte en
såkaldt ad hoc komité, der har til formål at udvikle nogle standardiserede instru-
menter, der kan indgå i den finansielle værktøjskasse. Hvorvidt Danmark vil
kunne deltage i denne komité, vil blive vurderet, når der forelægger yderligere
information fra Kommissionen om retsgrundlaget for oprettelse af komitéen og
dens sammensætning.
De to prøveprogrammer løber frem til 2020, hvor de skal erstattes af de efterføl-
gende permanente programmer til støtte af forskning og udvikling. Forhandlin-
gerne om deres indretning sker parallelt med forhandlingerne om EU’s nye fler-
årige rammefrem mod 2020. Indtil da vil den overordnede koordination af
for-
svarsfondens
aktiviteter blive varetaget af det såkaldte koordinationsudvalg bestå-
ende af Kommissionen, medlemslandene, Det Europæiske Forsvarsagentur og
Den Fælles Udenrigstjeneste. Hvorvidt Danmark vil kunne deltage i dette koordi-
nationsudvalg inden for rammerne af forsvarsforbeholdet vil blive vurderet, når
der forelægger yderligere information fra Kommissionen om retsgrundlaget for
oprettelse af udvalget og dets sammensætning.
Fsva. fremme af investeringer i forsvarsindustrielle virksomheder, herunder sær-
ligt SMV’er, opridses der i meddelelsen en række kommende EU-initiativer:
5
kom (2017) 0295 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. meddelelse om oprettelse af den europæiske forsvarsfond
En del af budgettet i det kommende forsvarsindustrielle udviklingsprogram øre-
mærkes til projekter med grænseoverskridende adgang for SMV’er. Hertil vil man
se på mulighederne for, at etablere dedikerede finansielle instrumenter møntet
på SMV’ers grænseoverskridende adgang i forbindelse med de kommende forbe-
redelser af EU’s næste flerårige ramme. Dette fokus på SMV’er skyldes, at de spil-
ler en central rolle i fremkomsten af nye kapabiliteter, dels som primus motor for
innovation, dels som udbydere af ofte højt specialiserede nicheprodukter i kom-
plekse underleverandørnetværk, hvor forsyningssikkerhed er afgørende for de
store forsvarsvirksomheder (systemintegratorer) – og ultimativt for de forsvarsmi-
nisterielle kunder. Samtidig har mange forsvarsindustrielle SMV’er vanskeligt ved
at få adgang til markeder i andre medlemslande og oplever ofte finansierings-
mæssige udfordringer som følge af generelt høje risikovurderinger på forsvars-
markedet.
Det foreslås endvidere at se på mulighederne for at øget medfinansiering af pro-
jekter gennem lån og garantier fra den Europæiske Investeringsbank (EIB). EIB
vil på kort sigt styrke støtten til dual-use teknologier (dvs. med civilt og militært
formål), øge finansieringen af tiltag inden for civil beskyttelse samt forlænge støt-
ten til investeringer, der har en positiv afsmitning på sikkerheds- og forsvarsom-
rådet. På den lidt længere bane vil EIB afsøge mulighederne for at styrke finansi-
eringen af projekter i sikkerhedssektoren. Hertil vil man i forbindelse med EU’s
næste flerårige budget også undersøge mulighederne for finansiering via EU’s
nationale og regionale udviklingsfond.
Endeligt vil Kommissionen styrke vejledningen om de eksisterende muligheder for
at give støtte til projekter i forsvars- og sikkerhedssektoren i regi af EU’s struktur-
fondsprogrammer, og man vil sammen med industrien udvikle vejledning om god
praksis for at fremme SMV’ers inklusion i forsyningskæder.
4. Europaparlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig konkret om alle dele af forsvarshandlings-
planen, men har i en betænkning fra 22. november 2016 om udviklingen i EU's
forsvarspolitik (European Defence Union), bl.a. adresseret dele af de forslag, der
er blevet fremsat. Betænkningen fremhæver bl.a., at man ser behov for i større
grad at samordne indkøb af militære kapaciteter mellem medlemslande, og at EU
- i tråd med Kommissionens forslag i forsvarshandlingsplanen - bruger flere mid-
6
kom (2017) 0295 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. meddelelse om oprettelse af den europæiske forsvarsfond
ler på at understøtte forskning og udvikling inden for forsvarsindustrien. Samtidig
fremhæver rapporten, at styrkelsen af EU’s rolle og autonomi på det sikkerheds-
og forsvarspolitiske område sker i fuld komplementaritet med NATO.
5. Nærhedsprincippet
Af meddelelsen fremgår det, at formålet med forsvarsfonden bl.a. er at under-
støtte forsvarsindustrielle forsknings- og udviklingsprojekter i grænseoverskri-
dende samarbejder. Sådanne fælles foretagender involverer nødvendigvis mere
end ét medlemsland. Dermed bidrager programmet ifølge Kommissionen med
europæisk merværdi, fordi det dels stimulerer udviklingen af kapaciteter og dels
medvirker til en kontinuitet og koordination i denne udvikling, hvilket et enkelt
medlemsland ikke vurderes at ville iværksætte og varetage alene.
På det foreliggende grundlag vurderer regeringen, at forordningen er i overens-
stemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Forsvarsfonden vil have statsfinansielle konsekvenser via EU’s budget. Der er af-
sat i alt 90 mio. euro til den føromtalte preparatory action frem til 2020. Kommis-
sionen lægger endvidere op til at der afsættes i alt 500 mio. euro til det forsvar-
sindustrielle udviklingsprogram. Danmark finansierer ca. 2 pct. af EU’s udgifter,
svarende til en dansk finansieringsandel på ca. 75 mio. kr. i industriudviklingspro-
grammets testperiode (2018-2019) Det bemærkes, at der i 2017-budgettet er
afsat 25 mio. euro til et forsvarsforskningsprogram, svarende til et dansk finansi-
eringsbidrag på ca. 4 mio. kr. Hertil kan der komme udgifter for EU’s budget til
administration og teknologisk rådgivning. Danmark vil forventeligt skulle bidrage
til finansieringen heraf.
Såfremt forsvarsforskningsprogrammet og det forsvarsindustrielle udviklingspro-
gram etableres mere permanent i den kommende flerårige finansielle ramme, vil
Danmarks finansieringsbidrag afhænge af det konkrete forslag, herunder pro-
grammets finansielle størrelse.
7
kom (2017) 0295 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. meddelelse om oprettelse af den europæiske forsvarsfond
Det bemærkes, at det af forsvarsforbeholdet følger, at Danmark ikke deltager i
udarbejdelsen og gennemførelsen af EU’s afgørelser og aktioner, der dels har
hjemmel i traktatbestemmelserne, der er angivet i forbeholdsprotokollen, dels har
indvirkning på forsvarsområdet. Retsgrundlaget for forsvarsfondens forsknings-
vindue er endnu ikke fastlagt, men PA’ens programkomité vurderes ikke at være
omfattet af forsvarsforbeholdet. Det kan endvidere bemærkes, at forsvarsforbe-
holdet finder alene anvendelse for den danske stat, og ikke har indvirkning på
private aktører i Danmark i forhold til deres muligheder for at deltage i fælles EU-
programmer.
Det vil skulle vurderes, hvorvidt Danmark på grund af forsvarsforbeholdet kan
deltage i ad hoc komitéen relateret til den finansielle værktøjskasse samt i for-
svarsfondens koordinationsudvalg. Alt andet lige må det forventes, at dansk for-
svarsindustri (bestående af små og mellemstore virksomheder) direkte eller indi-
rekte vil kunne drage nytte af de foreslåede tiltag.
8. Høring
Meddelelsen er sendt i høring i EU-specialudvalg for konkurrenceevne, vækst og
forbrugerspørgsmål samt i specialudvalget for forskning. Høringsfristen er fastsat
til hhv. den 19. juni og 16. juni.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generel opbakning blandt medlemslandene til Kommissionens lan-
cering af forsvarsfonden og de forslåede initiativer.
10.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter overordnet ambitionen om at styrke EU’s forsvarskapaciteter
og forbedre vilkårene for europæisk forsvarsindustri, i særdeleshed små og mel-
lemstore virksomheder. Regeringen lægger i denne forbindelse vægt på, at ud-
viklingen af EU’s forsvarsdimension sker i komplementaritet med og uden unød-
vendig duplikation af NATO.
Fra dansk side lægges der især vægt på, at et indre forsvarsmarked forbliver
åbent over for tredjelande (navnlig USA og Canada), og at virksomhedsrettede
ordninger bliver indrettet uden unødige bindinger og administrative krav, navnlig
af hensyn til tilgængeligheden for SMV’ere.
8
kom (2017) 0295 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. meddelelse om oprettelse af den europæiske forsvarsfond
Der lægges vægt på, at konkrete initiativer inden for forsvarsfonden finansieres
via omprioriteringer inden for EU’s budget og ikke foregriber de kommende for-
handlinger om EU’s flerårige finansielle ramme. Forsvarsfonden bør således indgå
i den samlede prioritering af EU’s udgifter i den næste flerårige ramme. Desuden
ønsker regeringen generelt at undgå oprettelse af nye fonde uden for budgettet,
da dette skaber ugennemsigtighed.
I forhold til forskningsvinduet vil regeringen i de videre forhandlinger om udmønt-
ningen af de konkrete initiativer fastholde EU’s rammeprogram for forskning og
innovation som en vigtig prioritet, herunder arbejde for at et forskningsprogram
på forsvarsområdet holdes adskilt fra EU’s rammeprogrammer for forskning og
innovation. Desuden mener regeringen, at forsvarsforskningsprogrammet ikke
bør medføre negative konsekvenser for EU’s rammeprogrammer for forskning og
innovation.
Det er derudover afgørende, at eventuelle finansielle bidrag fra EU-landene
udenom EU’s budget behandles i fuld overensstemmelse med Stabilitets- og
Vækstpagten og eksisterende statistiske regler for engangsudgifter.
Regeringen vil forholde sig nærmere til en eventuel ændring af EIB’s retnings-
linjer vedr. mulig finansieringsstøtte til forsvarsprojekter, når og hvis EIB’s beslut-
tende organer skal forholde sig hertil. Der lægges vægt på, at konsekvenserne
ved en ændring vurderes grundigt, herunder for EIB’s muligheder for at tiltrække
private investorer.
Der vil i den forventede udmøntning af forsvarsfondens foreslåede styringsstruk-
turer blive taget stilling til, hvilke implikationer forsvarsforbeholdet har for Dan-
marks deltagelse.
9
kom (2017) 0295 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. meddelelse om oprettelse af den europæiske forsvarsfond
10