Europaudvalget 2016-17
KOM (2017) 0359 Bilag 1
Offentligt
1784712_0001.png
Enhed
Familier
Sagsbehandler
Lars Thøgersen
Sagsnr.
2015 - 6114
Dato
28-08-2017
Grund- og nærhedsnotat
Forslag til Rådets afgørelse om bemyndigelse af Kroatien, Nederlandene, Por-
tugal og Rumænien til i Den Europæiske Unions interesse at acceptere San Ma-
rinos tiltrædelse af Haagerkonventionen af 1980 om de civilretlige virkninger af
internationale børnebortførelser
(KOM(2017) 359 endelig)
Forslaget er omfattet af retsforbeholdet.
1. Resumé
Kommissionen fremsatte den 3. juli 2017 forslag om bemyndigelse af Kroatien, Neder-
landene, Portugal og Rumænien til at acceptere San Marinos tiltrædelse af Haager-
konventionen af 1980. Forslaget, der er omfattet af retsforbeholdet, har til formål at
udbygge EU-medlemsstaternes samarbejde om internationale børnebortførelser gen-
nem Haagerkonventionen af 1980 om de civilretlige virkninger af internationale børne-
bortførelser til også at omfatte San Marino. Konventionen indeholder regler om tilba-
gegivelse af bortførte børn i grænseoverskridende situationer. Det fremgår af forsla-
get, at forslaget falder under Unionens eksterne enekompetence, hvorfor nærheds-
princippet ikke finder anvendelse. Forslaget har ikke lovgivningsmæssige eller statsfi-
nansielle konsekvenser. Danmark er grundlæggende positiv over for initiativet.
2. Baggrund
Den 3. juli 2017 fremsatte Kommissionen forslag til Rådets afgørelse om bemyndigel-
se af Kroatien, Nederlandene, Portugal og Rumænien til i Den Europæiske Unions
interesse at acceptere San Marinos tiltrædelse af Haagerkonventionen af 1980 om de
civilretlige virkninger af internationale børnebortførelser (KOM (2017) 359).
Alle EU-medlemsstater har
sammen med en række andre lande
tilsluttet sig Haa-
gerkonventionen af 25. oktober 1980 om de civilretlige virkninger af internationale
børnebortførelser (Haagerbørnebortførelseskonventionen). Konventionens formål er
at sikre, at et barn, der bortføres til en anden konventionsstat, tilbagegives hurtigst
muligt til sin bopælsstat.
Det er konventionens udgangspunkt, at et bortført barn skal tilbagegives, medmindre
der er en alvorlig risiko for, at tilbagegivelsen vil udsætte barnet for fysisk eller psykisk
skade eller på anden måde sætte barnet i en situation, som det ikke bør tåle. Tilbage-
givelse kan også nægtes, hvis barnet modsætter sig tilbagegivelsen, og barnet har
nået en sådan alder og modenhed, at der bør tages hensyn til barnets mening.
Efter konventionen skal mulighederne for at finde en forligsmæssig løsning undersø-
ges.
kom (2017) 0359 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om San Marinos tiltrædelse af Haagerkonventionen af 1980 om de civilretlige virkninger af internationale børnebortførelser
Når barnet er tilbagegivet til sin bopælsstat, kan der dér træffes afgørelse om foræl-
dremyndigheden over barnet.
Konventionen er efter artikel 37 åben for undertegnelse af de stater, der var medlem-
mer af Haagerkonferencen om International Privat på tidspunktet for dens 14. samling.
Det indebærer, at disse stater umiddelbart kan tiltræde konventionen, hvorefter stater-
ne er forpligtede til at samarbejde med hinanden efter konventionen.
Konventionen kan derudover efter artikel 38 tiltrædes af ”enhver anden stat”, men en
sådan tiltrædelse får kun virkning mellem den tiltrædende stat og en stat, der allerede
har tiltrådt konventionen, når den sidstnævnte stat accepterer tiltrædelsen.
Rådets forordning (EF) nr. 2201/2003 om kompetence og om anerkendelse og fuld-
byrdelse af retsafgørelser i ægteskabssager og i sager vedrørende forældreansvar og
om ophævelse af forordning (EF) nr. 1347/2000 (Bruxelles IIa-forordningen) indehol-
der bl.a. regler om behandlingen af internationale børnebortførelser, der udbygger
reglerne i Haagerbørnebortførelseskonventionen. Hertil kommer Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2008/52/EF om visse aspekter af mægling på det civil- og handels-
retlige område (mæglingsdirektivet), der indeholder regler om mægling i forbindelse
med bilæggelse af bl.a. grænseoverskridende familieretlige tvister.
Både Bruxelles IIa-forordningen og mæglingsdirektivet er omfattet af Danmarks rets-
forbehold.
Kommissionen har i bemærkningerne til forslaget til Rådsafgørelsen anført, at foran-
staltninger til beskyttelse af børn mod ulovlig bortførelse eller tilbageholdelse er en
væsentlig del af EU’s politik til at fremme beskyttelse af børns rettigheder, og at EU er
aktiv på internationalt plan for at forbedre anvendelsen af konventionen, ligesom EU
opfordrer tredjelande til at tiltræde den.
San Marino var ikke medlem af Haagerkonferencen om International Privatret på tids-
punktet for dens 14. samling.
San Marino tiltrådte konventionen den 14. december 2006, og konventionen trådte i
kraft for San Marino den 1. marts 2007. Konventionen er trådt i kraft mellem San Ma-
rino og det overvejende flertal af EU-medlemsstater. Kun Kroatien, Danmark, Neder-
landene, Portugal og Rumænien har ikke accepteret San Marinos tiltrædelse af kon-
ventionen.
Kroatien, Nederlandene, Portugal og Rumænien har overfor Kommissionen udtalt, at
de ønsker at acceptere San Marinos tiltrædelse af konventionen.
Da spørgsmål om internationale børnebortførelser falder ind under Unionens eksterne
enekompetence, træffer Rådet afgørelse om, hvorvidt medlemsstaterne bør acceptere
San Marinos tiltrædelse af konventionen efter artikel 38.
Forslaget til Rådsafgørelsen, der er modtaget i dansk oversættelse den 3. juli 2017, er
fremsat under henvisning til artikel 81, stk. 3, i traktaten om Den Europæiske Unions
Funktionsområde (TEUF). Efter artikel 81, stk. 1 og 2, etablerer Unionen et samarbej-
de om civilretlige spørgsmål med grænseoverskridende virkninger, der bl.a. bygger på
princippet om gensidig anerkendelse af retsafgørelser m.v. Efter artikel 83, stk. 3,
fastlægges sådanne foranstaltninger vedrørende familieret med grænseoverskridende
virkninger af Rådet efter en særlig lovgivningsprocedure. Rådet træffer afgørelse med
enstemmighed efter høring af Europa-Parlamentet. Forslaget er dermed omfattet af
Danmarks retsforbehold.
2
kom (2017) 0359 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om San Marinos tiltrædelse af Haagerkonventionen af 1980 om de civilretlige virkninger af internationale børnebortførelser
Forslaget er endvidere fremsat under henvisning til TEUF artikel 218, der regulerer
proceduren for indgåelse af aftaler mellem Unionen og tredjelande. Efter bestemmel-
sen forelægger Kommissionen en henstilling om indgåelse af en international aftale
for Rådet, som vedtager en afgørelse herom efter høring af Europa-Parlamentet. Rå-
det træffer afgørelse med enstemmighed, når aftalen vedrører et område, hvor der
kræves enstemmighed ved vedtagelsen af en EU-retsakt.
Rådet har siden 2015 vedtaget lignende afgørelser om bemyndigelse til en række
medlemsstater til at acceptere følgende landes tiltrædelse af konventionen: Albanien,
Andorra, Armenien, Kasakhstan, Korea, Marokko, Peru, Rusland, Seychellerne og
Singapore.
Kommissionen har samtidig med nærværende forslag fremsat følgende forslag:
Forslag til Rådets afgørelse om bemyndigelse af Luxembourg og Rumænien
til i Den Europæiske Unions interesse at acceptere Georgiens og Sydafrikas
tiltrædelse af Haagerkonventionen af 1980 om de civilretlige virkninger af in-
ternationale børnebortførelser (KOM(2017) 357).
Forslag til Rådets afgørelse om bemyndigelse af Østrig og Rumænien til i Den
Europæiske Unions interesse at acceptere Panamas, Uruguays, Colombias
og El Salvadors tiltrædelse af Haagerkonventionen af 1980 om de civilretlige
virkninger af internationale børnebortførelser (KOM(2017) 369).
Forslag til Rådets afgørelse om bemyndigelse af Rumænien til i Den Europæ-
iske Unions interesse at acceptere Chiles, Islands og Bahamas' tiltrædelse af
Haagerkonventionen af 1980 om de civilretlige virkninger af internationale
børnebortførelser (KOM(2017) 360).
3. Formål og indhold
3.1. Formål
Forslaget har til formål at udbygge EU-medlemsstaternes samarbejde om internatio-
nale børnebortførelser gennem Haagerbørnebortførelseskonventionen til også at om-
fatte San Marino.
3.2. Indhold
Efter afgørelsen skal Kroatien, Nederlandene, Portugal og Rumænien inden for en vis
frist deponere en erklæring om accept, i Unionens interesse, af San Marinos tiltrædel-
se af konventionen.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Forslaget er forelagt for Europa-Parlamentet, der endnu ikke har udtalt sig i
sagen.
5. Nærhedsprincippet
Da forslaget falder ind under Unionens enekompetence i henhold til artikel 3, stk. 2, i
TEUF, hvilket er bekræftet ved udtalelse 1/13 afgivet af Den Europæiske Unions
Domstol, finder nærhedsprincippet ikke anvendelse.
6. Gældende dansk ret
Ved lov nr. 793 af 27. november 1990 om internationale forældremyndighedsafgørel-
ser m.v. (internationale børnebortførelser) blev Haagerkonventionen af 1980 gennem-
ført i dansk ret. Loven og konventionen trådte i kraft den 1. juli 1991.
Danmark samarbejder med alle EU-medlemsstater om konventionen.
3
kom (2017) 0359 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om San Marinos tiltrædelse af Haagerkonventionen af 1980 om de civilretlige virkninger af internationale børnebortførelser
1784712_0004.png
I medfør af artikel 38 har Danmark accepteret enkelte andre landes tiltrædelse af kon-
ventionen, men Danmark har ikke accepteret San Marinos tiltrædelse.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget er som nævnt fremsat under henvisning til TEUF artikel 81, stk. 3, og er
således omfattet af Danmarks retsforbehold. Forslaget har derfor ikke lovgivnings-
mæssige konsekvenser.
Børne- og Socialministeriet påtænker dog, at Danmark skal følge EU's afgørelser om
samarbejde med nye lande efter konventionen, herunder San Marino. Dette spørgs-
mål er omfattet af høringen over forslaget, jf. pkt. 8.
Økonomiske konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ikke økonomiske konsekvenser, idet forslaget som
nævnt er omfattet af retsforbeholdet.
8. Høring
Forslaget er sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer:
Advokatrådet, Ankestyrelsen, Barnets Tarv Nu, Byretterne, Børne- og Kulturcheffor-
eningen, Børnerådet, Børns Vilkår, Danske Advokater, Danske Familieadvokater,
Den Danske Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolenes Tjene-
stemandsforening, Domstolsstyrelsen, Foreningen af Statsforvaltningsjurister, For-
eningen Far til Støtte for Børn og Forældre, Institut for Menneskerettigheder,
KL, Landsorganisation en af Kvindekrisecentre (LOKK), Mandekrisecentret, Mødre-
hjælpen, Statsforvaltningen, Vestre Landsret og Østre Landsret.
Høringsfristen er fastsat til den 8. september 2017.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige medlemsstaters
holdninger i lovforslaget, men det forventes, at medlemsstaterne vil støtte forslaget.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark er grundlæggende positiv over for initiativet.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
4