Europaudvalget 2016-17
KOM (2017) 0406 Bilag 1
Offentligt
1792184_0001.png
)25/& $ 0) /;2*'&3/04%4 4+-
(0-,'4+/)'43 '5201%5&6%-)
Direktiv om iværksættelse af aftale om ændring af direktiv 2009/13/EF
i overensstemmelse med ændringsforslagene fra 2014 til ILO-konven-
tionen om søfarendes ansættelsesforhold af 2006 (KOM (2017)0406).
1. Resume
Den internationale Arbejdskonference godkendte den 11. juni 2014 en
række ændringer til ILO-konventionen om søfarendes arbejdsforhold fra
2006 (MLC). Ændringerne vedrører efterladte søfarende og økonomisk
kompensation til søfarende ved død eller langvarig invaliditet som følge af
arbejdsskade eller sygdom mv.
Formålet med direktivforslaget er at gennemføre en aftale indgået mellem
4TQOPEAN 2OMMTNISW =HIPOVNEQ]R
Association (ECSA) og European
>QANRPOQS @OQKEQR] 5EDEQASION $4>5% OM IU[QKR[SSELRE AF [NDQING AF DI'
rektiv 2009/13/EF i overensstemmelse med MLC-ændringerne fra juni
2014.
Forslaget giver EU-medlemsstaterne mulighed for at fastholde eller fast-
sætte gunstigere standarder for arbejdstagerne og tage hensyn til særlige
nationale forhold. Som følge heraf giver forslaget plads til fleksibilitet, for
så vidt angår valget af konkrete gennemførelsesforanstaltninger.
Kommissionen ønsker med forslaget at skabe en konsolideret lovramme,
som skal regulere arbejdsvilkårene for søfarende for herigennem at for-
bedre leve- og arbejdsvilkårene for arbejdstagere i søfartssektoren og
sikre dem beskyttelse i tilfælde af, at de bliver efterladt, dør eller bliver
langvarigt invalide, som følge af arbejdsrelateret skade, sygdom eller fare.
Ifølge forslaget skal direktivet være implementeret to år efter endelig ved-
tagelse.
MLC-ændringerne fra 2014 er gennemført i dansk ret.
KOM (2017) 0406 Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om ændringer til ILO-konventionen om søfarendes arbejdsforhold
1792184_0002.png
De danske regler på området lever dermed i alt væsentligt op til kravene i
direktivforslaget. Forslaget kan dog give anledning til mindre præciserin-
ger i bekendtgørelser.
Da MLC-ændringerne allerede er indført i Danmark, vurderes forslaget
ikke i sig selv at have samfundsøkonomiske, statsfinansielle, erhvervsøko-
nomiske eller øvrige konsekvenser.
Regeringen stiller sig positiv over for direktivudkastet, ligesom man støt-
tede ændringerne til MLC. Regeringen støtter generelt, at internationale
standarder for arbejdstagere i søfartssektoren modsvares af tilsvarende
standarder på EU plan.
2. Baggrund
Kommissionen har den 27. juli 2017 fremsat forslag til direktiv om iværk-
sættelse af den aftale, der er indgået mellem ECSA og ETF, KOM (2017)
0406.
I 2006 vedtog Den Internationale Arbejdsorganisation (ILO) konventionen
om søfarendes arbejdsforhold (MLC), som indeholder et sæt af rettigheder
og beskyttelse på arbejdspladsen for alle søfarende uanset deres nationali-
tet og skibets flag. MLC er indtil videre blevet ratificeret af 81 lande, her-
under alle EU-medlemslande bortset fra Slovakiet, Tjekkiet og Østrig.
MLC blev indarbejdet i EU-lovgivningen ved Rådets direktiv 2009/13/EF.
Søfarende, der arbejder langt fra hjemmet, er dog stadig sårbare over for
eventuelt at blive efterladt i udenlandske havne. Ifølge data fra Den Inter-
nationale Arbejdsorganisation er 192 handelsskibe siden 2004 blevet efter-
ladt, og heraf var 21 fartøjer under EU-flag. I 2016 blev fem handelsskibe
med i alt 58 søfarende efterladt i havne i EU.
Den Internationale Arbejdskonference godkendte derfor en række ændrin-
ger til MLC på sit 103. møde i Genève den 11. juni 2014. Ændringerne
vedrører efterladte søfarende og økonomisk kompensation til søfarende
ved død eller langvarig invaliditet som følge af arbejdsskade eller sygdom
mv. Folketingets Europaudvalg er tidligere forelagt en selvstændig sag om
ændringerne til MLC, som alle EU's medlemslande stemte for.
Den 5. december 2016 indgik arbejdsmarkedets parter i EU's søfartssektor
en aftale om ændring af direktiv 2009/13/EF om iværksættelse af MLC-
ændringerne fra 2014. Med Kommissionens direktivforslag gennemføres
aftalen mellem ECSA og ETF i EU-lovgivningen.
Direktivforslaget er oversendt til Rådet den 27. juli 2017 i dansk sprogver-
sion.
#
KOM (2017) 0406 Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om ændringer til ILO-konventionen om søfarendes arbejdsforhold
Forslaget er fremsendt med hjemmel i traktatens (TEUF) artikel 155, stk.
2, hvorefter Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal på forslag fra
Kommissionen. Europa-Parlamentet skal underrettes, hvilket er sket med
Kommissionens oversendelse af forslaget.
Forslaget er ifølge Kommission i tråd med dennes arbejde med at etablere
et retfærdigt og ægte transeuropæisk arbejdsmarked, som giver arbejdsta-
gerne tilstrækkelig beskyttelse og bæredygtige jobs. Kommissionen ønsker
at forbedre arbejdsvilkår, sundhed, sikkerhed og social beskyttelse for søfa-
rende, der arbejder på fartøjer, der fører et EU-medlemsstats flag.
3. Formål og indhold
Forslagets formål er at iværksætte den aftale, som er indgået mellem ECSA
og ETF, om ændring af direktiv 2009/13/EF i overensstemmelse med æn-
dringsforslagene fra 2014 til ILO-konventionen om søfarendes arbejdsfor-
hold, som blev godkendt af Den Internationale Arbejdskonference den 11.
juni 2014.
Kommissionen anfører, at formålet er at forbedre arbejdsforholdene for søfa-
rende om bord på fartøjer, der sejler under EU-flag, ved at indarbejde en
række krav i EU-lovgivningen.
Implementeringsfristen foreslås at være to år.
Forslaget indeholder to elementer:
1) Den første del af direktivforslaget om efterladte søfarende vedrører de
tilfælde, hvor en skibsreder ikke kan dække udgifterne til søfarendes hjem-
rejse, eller hvor en skibsreder har efterladt søfarende på et skib uden at
opfylde sine grundlæggende forpligtelser over for de søfarende, der er om
bord, f.eks. ved at undlade at stille mad eller drikkevarer til rådighed, sørge
for deres hjemrejse eller betale løn.
Forslaget medfører, at der fastsættes en række krav til at oprette et finan-
sielt sikkerhedssystem, der skal dække eventuelle lønudeståender, udgifter
til hotelophold og hjemsendelse m.v. for søfarende, der efterlades om bord
på et skib. Det finansielle sikkerhedssystem kan oprettes på forskellige må-
der, herunder som social sikring, en fond eller en forsikring eller lignende.
2) Anden del handler om økonomisk kompensation ved søfarendes død el-
ler langvarige invaliditet som følge af en arbejdsskade, sygdom eller fare.
$
KOM (2017) 0406 Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om ændringer til ILO-konventionen om søfarendes arbejdsforhold
Der vil som følge af begge ændringsforslag blive stillet krav om, at der om
bord på skibene skal opslås dokumentation for, at der er oprettet et finan-
sielt sikkerhedssystem til hjemsendelse af søfarende og dækning for krav
på økonomisk kompensation ved død eller langvarig invaliditet.
Forslagets ændringer af MLC fra 2014 vil blive underlagt kontrolforan-
staltningerne i håndhævelsesdirektivet 2013/54/EU.
De lande, der på forhånd har ratificeret MLC-ændringerne, skulle allerede
have gennemført disse i national ret senest januar 2017. Dette er som tidli-
gere nævnt sket i Danmark.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Kommissionen har underrettet Europa-Parlamentet i henhold til artikel 155,
stk. 2, i TEUF ved at sende dem teksten til sit forslag til et direktiv, der inde-
holder aftalen. Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at forslaget sikrer, at EU-retten og MLC håndhæ-
ves korrekt i hele EU. Denne målsætning kan ikke opfyldes af medlems-
staterne alene, da ændringer af EU lovgivning alene kan vedtages på EU-
_[P]) >L$a UXaZT`U[hST` ^V >Lna WPd]T ^V b`TSYT[P]STa U[hST` aZP[ STacST]
behandles ens. Rådet slog desuden fast i sin afgørelse 2014/346/EU, at dele
af konventionens regler og ændringerne henhører under Unionens kompe-
tence og vedrører spørgsmål om, hvilke regler Unionen har vedtaget.
Forslaget skaber ifølge Kommissionen en merværdi for de medlemsstater,
der ikke er bundet af MLC eller endnu ikke har ratificeret ændringerne af
konventionen, idet aftalen kan anvendes på redere, der fører medlemssta-
tens flag og derved sikrer lige samt forbedrede arbejdsvilkår for søfarende
om bord på flagstatens fartøjer.
Forslaget skaber desuden også merværdi for de medlemsstater, der allerede
er bundet af ændringerne, da rederne, udover kontrolsystemet i henhold til
MLC, vil blive underlagt EU-rettens tilsyns- og kontrolsystem, herunder
EU-Domstolens jurisdiktion. Dette vil forbedre de søfarendes beskyttelse
og forventes at øge medlemsstaternes og redernes overholdelse af de nye
krav.
Kommissionen anfører derfor, at forslaget er en enkel måde at ratificere de
obligatoriske ændringer til MLC på og samtidig sikre, at medlemsstaterne
anvender en konform fortolkning af ændringerne. Dette er nødvendigt for
at sikre lige vilkår for alle flåder og havne i EU.
%
KOM (2017) 0406 Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om ændringer til ILO-konventionen om søfarendes arbejdsforhold
1792184_0005.png
Det er regeringens opfattelse, at forslaget overholder nærhedsprincippet,
da harmoniseringen af arbejdsforhold alene kan ske gennem fælleslovgiv-
ning.
6. Gældende dansk ret
I Danmark blev ændringerne i MLC om efterladte søfarende og økonomisk
kompensation til søfarende ved død eller langvarig invaliditet som følge af
arbejdsskade eller sygdom mv. gennemført allerede ved lov nr. 400 af 5.
maj 2016 om ændring af lov om søfarendes ansættelsesforhold m.v., be-
kendtgørelse nr. 1346 af 21. november 2016 om forsikring eller anden ga-
ranti til dækning af rederens ansvar over for de søfarende og skibsføreren
i tilfælde af misligholdelse af ansættelsesforhold, m.fl.
1
Ændringsloven og
bekendtgørelserne blev sat i kraft den 1. januar 2017.
De nugældende regler sikrer, at rederne skal tegne en finansiel sikkerhed
for efterladte søfarende og udestående lønkrav m.v. for alle søfarende på
danske skibe. Lønmodtagernes Garantifond (LG) dækker i dag de krav,
som opstår som følge af konkurs og visse andre former for insolvens. De
krav, der ikke dækkes af LG, dækkes af lovbestemt finansiel sikkerhed,
som allerede helt eller delvist er dækket af eksisterende danske socialord-
ninger. Den sikring af den søfarende, som forslaget lægger op til om ar-
bejdsskader og arbejdsbetingede sygdomme er i dag dækket af den gæl-
dende arbejdsskadesikringslov, jf. lovbekendtgørelse nr. 216 af 27. februar
2017. Alle søfarende om bord på danske skibe er i dag omfattet af arbejds-
skadeordningen, hvor rederierne eller arbejdsgiverne skal tegne forsikrin-
gen.
Udgifter til søfarendes lægehjælp, lægemidler, visse tandlægebehandlin-
ger, sygehusbehandlinger m.v. dækkes af den særlige sygesikringsordning
for søfarende m.v., jf. bekendtgørelse nr. 1331 af 5. december 2006 om den
særlige sygesikringsordning for søfarende m.fl.. Ordningen omfatter også
søfarende, som er blevet efterladt.
1
Som følge af lovændringen blev der udstedt følgende bekendtgørelser: bekendtgørelse nr. 1339 af 21. no-
vember 2016 om opslag af erklæring vedrørende beskyttelsen af de søfarende og skibsføreren i henhold til lov
om arbejdsskadesikring; bekendtgørelse nr. 1344 af 21. november 2016 om ændring af bekendtgørelse om fra-
vigelser fra lov om søfarendes ansættelsesforhold m.v. for fiskeskibe; bekendtgørelse nr. 1352 af 21. novem-
ber 2016 om ændring af bekendtgørelse om Meddelelser fra Søfartsstyrelsen D, teknisk forskrift for skibes
bygning og udstyr m.v., passagerskibe i national fart; bekendtgørelse nr. 1351 af 21. november om ændring af
bekendtgørelse om Meddelelser fra Søfartsstyrelsen F, mindre erhvervsfartøjers bygning og udstyr m.v.; be-
kendtgørelse nr. 1350 af 21. november om ændring af bekendtgørelse om teknisk forskrift om skibe til særlige
formål (bevaringsværdige skibe, lystfiskerskibe m.v.).
&
KOM (2017) 0406 Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om ændringer til ILO-konventionen om søfarendes arbejdsforhold
1792184_0006.png
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Indholdet af nærværende forslag er allerede gennemført ved lov nr. 400 af
5. maj 2016 om ændring af lov om søfarendes ansættelsesforhold m.v. Her-
udover er søfarende omfattet af de generelle danske regler om beskyttelse
af lønmodtagerne i tilfælde af konkurs, som går videre end nærværende
forslag.
Forslaget er på tilsvarende vis dækket af generelle danske regler om ar-
bejdsskadeforsikring samt om sygedagpenge til søfarende.
Det vurderes generelt, at forslaget ikke giver anledning til materielle æn-
dringer af de konventionsnære danske regler, der allerede er udstedt til gen-
nemførelse af 2014 ændringerne til MLC-konventionen, jf. ovenstående.
Forslaget kan dog give anledning til mindre præciseringer i det danske re-
gelsæt på Erhvervsministeriets område, nemlig at certifikatet for den finan-
sielle sikkerhed skal indeholde rederens navn.
Økonomiske konsekvenser
Erhvervsstyrelsen har oplyst, at man vurderer, at direktivet medfører lø-
bende administrative konsekvenser for erhvervslivet under 4 mio. kr. år-
ligt, og at disse omkostninger derfor ikke vil blive kvantificeret yderligere.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Forslaget vurderes ikke at have øvrige efterlevelseskonsekvenser for det
maritime erhverv.
8. Høring
Forslaget er sendt i høring i Specialudvalget for Skibsfart den 17. august
2017 med frist den 29. august 2017. Forslaget er desuden sendt i høring i
Det Faste ILO-udvalg under Beskæftigelsesministeriet den 18. august 2017
med frist den 30. august 2017.
Der er ikke modtaget bemærkninger til forslaget.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Generelt forventes de øvrige medlemsstater at stille sig positiv over for
gennemførelsen af forslaget, da 18 EU-medlemsstater allerede har ratifice-
'
KOM (2017) 0406 Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om ændringer til ILO-konventionen om søfarendes arbejdsforhold
1792184_0007.png
ret ændringerne af MLC og samtlige EU-medlemsstater stemte for ændrin-
gen på Den Internationale Arbejdskonferences 103. møde i Genève den 11.
juni 2014.
2
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er positiv over for direktivudkastet, ligesom man støttede æn-
dringerne til MLC. Regeringen støtter generelt, at internationale standarder
for arbejdstagere i søfartssektoren modsvares af tilsvarende standarder på
EU-plan.
Regeringen arbejder målrettet for, at der i forhandlingerne ikke sker væ-
sentlige ændringer af direktivforslaget, som forringer danske skibes kon-
kurrenceevne i forhold til MLC.
Regeringen kan derfor støtte direktivudkastet.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
2
http://www.ilo.org/dyn/normlex/en/f?p=NORMLEXPUB:11301:0::NO::P11301_INSTRUMENT_AMEND-
MENT_ID:3256971
(