Europaudvalget 2016-17
KOM (2017) 2025 Bilag 1
Offentligt
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Hvidbog om EU’s fremtid
KOM(2017) 2025
Nyt notat.
1. Resumé
Kommissionen har ved KOM(2017) 2025 af 1. marts 2017 (dansk sprogversion den 3. marts 2017)
præsenteret sin hvidbog om EU’s fremtid. Hvidbogen er Kommissionens indspil til Rom-mødet
den 25. marts
2017, men også i høj grad til tiden efter.
Hvidbogen indeholder fem meget overordnede scenarier for EU’s fremtidige kurs, der ikke er
egentlige detaljerede
planer, og som heller ikke tager stilling til juridiske, økonomiske og institutionelle implikationer. Scenarierne er
i et vist omfang overlappende og udelukker ikke nødvendigvis hinanden. I hvert scenarie udlægges
konsekvenserne i 2025, ligesom der oplistes både negative og positive konsekvenser. Scenarierne er illustrative og
har til formål at skabe debat.
De fem scenarier er hhv. 1) uændret kurs, 2) intet andet end det indre marked, 3) de, som vil mere, gør mere, 4)
mindre, men mere effektivt samt 5)langt mere sammen.
Regeringen finder overordnet,
at den rette vej frem er et fokus på konkrete resultater, der kan vise EU’s fordele
og merværdi for befolkningerne (bl.a. migration, terrorbekæmpelse samt vækst og beskæftigelse). Det er
vurderingen, at yderligere større integrationsprojekter, herunder videreudvikling af ØMU’en med fx en
finanspolitisk union med fælles finanspolitik for eurolandene, ikke udgør løsningen på EU’s problemer.
Hvidbogen indeholder ikke konkrete forslag. Såfremt der på et senere tidspunkt fremsættes konkrete forslag på
baggrund af hvidbogen, vil disse følge vanlig praksis ift. fastlæggelse af dansk holdning.
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM(2017) 2025 af 1. marts 2017 (dansk sprogversion den 3. marts
2017) præsenteret
sin hvidbog om EU’s fremtid.
Hvidbogen er Kommissionens indspil til
Rom-topmødet den 25. marts 2017, men også i høj grad til tiden efter.
Med hvidbogen anviser Kommissionen en række scenarier for vejen frem, som man i den
kommende tid vil drøfte i "Future of Europe Debates" med Europa-Parlamentet, EU-landene,
de nationale parlamenter, byer og regioner. Kommissionen vil ligeledes i de kommende
måneder udsende en række refleksionspapirer vedrørende:
1) Udvikling af Europas sociale dimension (forventes ultimo april),
2) Uddybning af Den Økonomiske og Monetære Union på grundlag af de fem formænds
rapport fra juni 2015 (forventes ultimo maj),
3) Styring af globaliseringen (forventes midt maj),
4) Fremtiden for Europas forsvar (forventes primo juni),
5)
Fremtiden for EU’s finanser
(forventes ultimo juni).
1
kom (2017) 2025 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om hvidbog om EU's fremtid
Refleksionspapirerne ventes at indeholde idéer, optioner og konkrete scenarier, men ikke
egentlige oplæg til beslutninger. Det er forventningen, at kommissionsformanden vil tage
idéerne videre i sin State of the Union-tale i september 2017 sigtende mod en beslutning på
DER i december 2017, så der kan tages konkrete skridt inden EP-valget i 2019.
3. Formål og indhold
Hvidbogen indeholder fem meget overordnede scenarier
for EU’s fremtidige kurs,
der ikke er
egentlige detaljerede planer, og som heller ikke tager stilling til juridiske, økonomiske og
institutionelle implikationer. Scenarierne er i et vist omfang overlappende og udelukker ikke
nødvendigvis hinanden. I hvert scenarie udlægges konsekvenserne i 2025, ligesom der oplistes
både negative og positive konsekvenser. Scenarierne er illustrative og har til formål at skabe
debat. Det anerkendes, at det endelige resultat vil se anderledes ud, end det er præsenteret i
hvidbogen. Det er meget tænkeligt,
at ”slutresultatet” bliver en kombination af forskellige
scenarier. Scenarierne er:
Scenarie 1: Uændret kurs:
Et EU-samarbejde uden større ændringer. EU arbejder videre på grundlag af Juncker-
Kommissionens arbejdsprogram og Bratislava-dagsordenen fra topmødet i september 2016.
Det vil også medføre et øget forsvarssamarbejde inden for forskning, industrien og ift. udbud.
EU-landene vil ligeledes beslutte sig for at koordinere indkøb af militært udstyr. Det positive
ved modellen er ifølge hvidbogen, at der er fokus på konkrete resultater på de områder, hvor
der er et fælles formål. Omvendt kan samarbejdet om de store udfordringer og hurtig
beslutningstagen blive hindret af forskelle i ønsker og mål.
Scenarie 2: Intet andet end det indre marked:
EU skal udelukkende fokusere på at udbygge det indre marked som hovedformål med EU-
samarbejdet, herunder gennemførelse af kapitalmarkedsunionen, energiunionen og digitalt indre
marked. Til gengæld nedprioriteres/opgives yderligere samarbejde vedr. fx migration og forsvar
(løses i stedet bilateralt) og antallet af EU-regler minimeres, f.eks. i forhold til statsstøtte,
folkesundhed, miljøstandarder og på forbrugerområdet. Eurosamarbejdet begrænses ligeledes.
Dette scenarie har ifølge hvidbogen flest negative konsekvenser, såsom voksende forskelle i
euroområdet, problemer med at få handelspolitikken til at fungere, systematisk intern
grænsekontrol, udenrigspolitikken foregår bilateralt, osv. Beslutningsprocessen i EU er
nemmere at forstå, men kapaciteten for EU til at agere kollektivt er begrænset.
Scenarie 3: De, som vil mere, gør mere:
Baserer sig på scenarie 1, men hvor grupper af lande, der ønsker mere integration, kan indgå
styrkede samarbejder. Det drejer sig fx om forsvar og intern sikkerhed, og særligt for
eurolandene samt andre, der ønsker at deltage, også om skattespørgsmål og det sociale område.
Andre EU-lande skal beskyttes fra konsekvenserne og vil have mulighed for at tilslutte sig på et
senere tidspunkt. Modellen giver mulighed for mere skræddersyet EU tilpasset landebehov,
men omvendt mindskes transparensen, og det bliver mere besværligt at tage beslutninger.
2
kom (2017) 2025 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om hvidbog om EU's fremtid
Scenarie 4: Mindre, men mere effektivt:
I dette scenarie peges der på, at EU hidtil ofte har været dårlig til at forventningsafstemme med
befolkningerne om, hvor man har kompetence til at regulere. Derfor vil EU fokusere sine
kræfter på områder som fx innovation, handel, sikkerhed, migration, grænsekontrol og
forsvarspolitik. På disse områder vil Kommissionen også få stærkere værktøjer ift. at kunne
implementere og sikre overholdelse af vedtagne regler, som man ser det på
konkurrencepolitikområdet i dag. Man vil herudover neddrosle eller helt stoppe indsatsen på
regional udvikling, folkesundhed, miljøstandarder og social og beskæftigelsesspørgsmål, der
ikke vedrører det indre marked samt på statsstøtteområdet (undtage det lokale og regionale
niveau). Inden for disse områder vil der således være tale om hovedsagelig/ren national
kompetence eller absolutte minimumsstandarder. I dette scenarie vil beslutningsprocesserne på
de prioriterede områder ifølge hvidbogen blive mere effektive, og borgerne vil få en bedre
forståelse af, hvad der reguleres på EU-niveau, og hvad der ikke gør. Borgernes rettigheder vil
blive styrket på EU-områderne, mens de vil blive mindsket andre steder. Det bemærkes, at
EU27 har svært ved at blive enige om, hvilke områder, der skal prioriteres
og hvilke der skal
skæres fra.
Scenarie 5: Langt mere sammen:
I dette scenarie vil EU-samarbejdet blive styrket på alle områder. Forslagene i ØMU-rapporten
fra Kommissionen m.fl. af 22. juni 2015 vil blive gennemført. For eurolandene, samt andre
lande der ønsker at deltage, lægges der bl.a. op til meget mere integration på de finanspolitiske
og sociale områder og på skatteområdet. Et eurolandebudget vil yde finansiel støtte til at
fremme økonomisk udvikling og konjunkturstabilisering. Scenariet lægger op til én fælles
europæisk repræsentation udadtil i internationale fora, forsvarsunion, fortsat lederrolle vedr.
klimaforandringer samt humanitær og udviklingsbistand, tættere partnerskaber med
naboskabslandene, migrationspartnerskaber, internationale handelsaftaler forhandlet og
godkendt alene på EU-niveau, et simplificeret og moderniseret EU-budget, herunder egne
indtægter samt videreudvikling af det indre marked (energi, digital, kapital). Fordelen er ifølge
hvidbogen langt mere effektiv beslutningstagning og sikring af langt flere rettigheder til EU-
borgerne. Omvendt risikeres øget EU-skepsis i befolkningerne, som kan føle, at vejen til
indflydelse bliver længere end i dag.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse om hvidbogen foreligger ikke.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Spørgsmålet om gældende dansk ret er ikke relevant.
7. Konsekvenser
Hvidbogen medfører ikke i sig selv lovgivningsmæssige, statsfinansielle, samfunds- eller
erhvervsøkonomiske konsekvenser. Eventuelle kommende forslag, som følger af hvidbogen,
kan få sådanne konsekvenser afhængig af den konkrete udformning.
3
kom (2017) 2025 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om hvidbog om EU's fremtid
8. Høring
Hvidbogen har været i høring i Specialudvalget for EU-institutionelle spørgsmål.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til de enkelte EU-landes konkrete holdninger til hvidbogens scenarier.
Nogle EU-lande ventes at lægge vægt på behovet for yderligere integration, herunder
videreudviklingen af ØMU’en, også selv om det kun involverer en gruppe af EU-lande.
Andre
EU-lande ventes at støtte, at EU-samarbejdet involverer EU27 og fokuserer på konkrete
resultater frem for yderligere integration med udgangspunkt i eksisterende regler, instrumenter
og institutionelle rammer.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Hvidbogen indeholder generelle scenarier for EU, som det kan se ud i 2025. Hvidbogen
indeholder ikke konkrete forslag. Såfremt der på et senere tidspunkt fremsættes konkrete
forslag vil disse følge vanlig praksis ift. fastlæggelse af dansk holdning.
Regeringen finder, at den rette vej frem for EU er et fokus på at levere konkrete resultater, der
kan vise EU’s
merværdi og fordele til befolkningerne. Det drejer sig særligt om migration,
terrorbekæmpelse, videreudvikling af det indre marked, handelspolitik, bekæmpelse af
skatteunddragelse samt vækst og beskæftigelse, herunder nationale reformer og implementering
af allerede aftalte tiltag og regler mhp. at sikre stærkere økonomier og en mere velfungerende
ØMU, samt generelt fokus på at holde sammen på EU. Regeringen bemærker, at det primære
ansvar for at løse de nationale udfordringer i forhold til økonomisk vækst, arbejdsløshed m.v.
ligger hos de enkelte EU-lande, og at EU-initiativer ikke nødvendigvis er løsningen.
Det er vurderingen, at yderligere større integrationsprojekter, herunder videreudvikling af
ØMU’en med fx en finanspolitisk union med fælles finanspolitik for eurolandene, ikke udgør
løsningen på
EU’s problemer.
Omvendt vil en neddrosling eller afvikling af EU regler på f.eks.
statsstøtte og folkesundheds-, forbruger
og miljøstandarder, heller ikke være en løsning, da
sådanne tiltag vil fjerne grundlaget for ens rammevilkår i EU, hvilket vil påvirke den danske
konkurrenceevne i negativ retning.
Det er positivt, at hvidbogen generelt lægger op til åbenhed for alle EU-lande, således at også
ikke-eurolande vil kunne deltage i eventuelle fremtidige initiativer på ligeværdige vilkår.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4