Europaudvalget 2016
KOM (2016) 0060
Offentligt
1600581_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 18.2.2016
COM(2016) 60 final
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
om udøvelse af de delegerede beføjelser, der tillægges Kommissionen i henhold til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 995/2010 af 20. oktober 2010 om
fastsættelse af krav til virksomheder, der bringer træ og træprodukter i omsætning
(EU's forordning om træ)
DA
DA
kom (2016) 0060 - Ingen titel
1600581_0002.png
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
om udøvelse af de delegerede beføjelser, der tillægges Kommissionen i henhold til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 995/2010 af 20. oktober 2010 om
fastsættelse af krav til virksomheder, der bringer træ og træprodukter i omsætning
(EU's forordning om træ)
1. I
NDLEDNING
Forordning (EU) nr. 995/2010
1
(i det følgende benævnt "EU's forordning om træ" eller
"forordningen") bekæmper omsætning på det indre marked af ulovligt fældet træ og
træprodukter fremstillet heraf. Forordningen er en del af handlingsplanen for
retshåndhævelse, god forvaltningspraksis og handel på skovbrugsområdet (FLEGT), der er
EU's politiske instrument til at bekæmpe ulovlig skovhugst og handel i forbindelse hermed.
Den bidrager også til at reducere emissionerne fra skovrydning og skovforringelse og til at
bevare skovene, sikre bæredygtig skovforvaltning og forøge skovenes kulstoflagre i
udviklingslandene på grundlag af "Warsaw Framework for REDD+".
EU's forordning om træ indfører tre forpligtelser. For det første forbydes omsætning i EU af
ulovligt fældet træ og træprodukter fremstillet heraf. For det andet har markedsdeltagere, der
er defineret som "virksomheder, der bringer træ eller træprodukter i omsætning på det indre
marked for første gang", pligt til at udvise "due diligence" for at sikre, at det træ, der indgår i
deres produkter, er lovligt fældet. For det tredje har forhandlere gennem hele
forsyningskæden pligt til at føre et register over deres leverandører og deres kunder for at gøre
det muligt at spore det træ og de træprodukter, der bringes i omsætning. Forordningen dækker
en bred vifte af træ og træprodukter, der er anført i bilaget ved brug af koderne i EU's
kombinerede nomenklatur. Den indeholder bestemmelser om Kommissionens anerkendelse af
"overvågningsorganer", der har til formål at hjælpe virksomhederne med at opfylde deres
forpligtelser.
EU's forordning om træ blev vedtaget i december 2010 og trådte i kraft den 3. marts 2013. I
denne periode vedtog Kommissionen to ikkelovgivningsmæssige retsakter. Den første er
Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) nr. 607/2012 af 6. juli 2012 om de nærmere
regler for due diligence-ordningen samt hyppigheden og arten af tilsynet med
overvågningsorganer
2
, der blev vedtaget i henhold til artikel 18, stk. 2, i EU's forordning om
træ og artikel 5 og 7 i afgørelse 1999/468/EF om fastsættelse af de nærmere vilkår for
udøvelsen af de gennemførelsesbeføjelser, der tillægges Kommissionen. Den anden er
Kommissionens delegerede forordning (EU) nr. 363/2012 af 23. februar 2012 om
procedureregler for anerkendelse og inddragelse af anerkendelse af overvågningsorganer i
1
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 995/2010 af 20. oktober 2010 om fastsættelse af krav til
virksomheder, der bringer træ og træprodukter i omsætning (EUT L 295 af 12.11.2010, s. 23).
2
Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) nr. 607/2012 (EUT L 177 af 7.7.2012, s. 16).
2
kom (2016) 0060 - Ingen titel
1600581_0003.png
henhold til forordning (EU) nr. 995/2010
3
. I EU's forordning om træ (artikel 15, stk. 1) er det
fastsat, at Kommissionen aflægger rapport vedrørende de delegerede beføjelser; denne rapport
fokuserer derfor specifikt på den delegerede forordning (EU) nr. 363/2012.
2. R
ETSGRUNDLAG
Som tidligere nævnt er denne rapport påkrævet i henhold til artikel 15, stk. 1, i EU's
forordning om træ. I henhold til denne bestemmelse tillægges Kommissionen
delegationsbeføjelser i en periode på syv år fra den 2. december 2010, og Kommissionen
pålægges at aflægge rapport vedrørende de delegerede beføjelser senest tre måneder inden
udløbet af en treårig periode efter datoen for anvendelsen af forordningen, hvilket vil sige
december 2015, da forordningen trådte i kraft den 3. marts 2013.
3. U
DØVELSE AF DE DELEGEREDE BEFØJELSER
I henhold til EU's forordning om træ kan Kommissionen vedtage delegerede retsakter
vedrørende yderligere risikovurderingskriterier, der måtte være nødvendige for at supplere
dem, som allerede er fastsat i forordningen (artikel 6, stk. 3), vedrørende supplering af
procedurereglerne for anerkendelse og inddragelse af anerkendelse af overvågningsorganer
samt ændring af dem, hvis erfaringerne nødvendiggør det (artikel 8, stk. 7), og vedrørende
den liste over træ og træprodukter, som EU's forordning om træ finder anvendelse på (artikel
14).
Kommissionen har vedtaget en delegeret retsakt, nemlig
Kommissionens delegerede
forordning (EU) nr. 363/2012
4
af 23. februar 2012 om procedureregler for anerkendelse og
inddragelse af anerkendelse af overvågningsorganer.
Udøvelsen af denne beføjelse
imødekommer behovet for at supplere betingelserne og procedurereglerne for anerkendelse
og inddragelse af anerkendelse af overvågningsorganer.
3.1 D
ELEGERET RETSAKT
,
DER SUPPLERER FORORDNING
(EU)
NR
. 995/2010
I henhold til artikel 8, stk. 1, i EU's forordning om træ er et overvågningsorgan bemyndiget
til at opretholde og evaluere en due diligence-ordning, at give virksomheder ret til at anvende
den, at kontrollere, at due diligence-ordningen anvendes korrekt, og at træffe passende
foranstaltninger, i tilfælde af at en virksomhed forsømmer at anvende den korrekt. I artikel 8,
stk. 2, i EU's forordning om træ er desuden fastsat de krav, som en ansøger skal opfylde for at
kunne ansøge om anerkendelse som overvågningsorgan. I henhold til denne bestemmelse vil
Kommissionen, såfremt ansøgeren opfylder kravene, anerkende ansøgeren som
overvågningsorgan efter at have hørt den pågældende medlemsstat.
I henhold til artikel 8, stk. 4, foretager de kompetente myndigheder tilsyn med de
overvågningsorganer, der opererer på deres retsområde, for at kontrollere, at
overvågningsorganerne varetager de funktioner og opfylder de krav, der er fastlagt i artikel 8,
stk. 1 og 2, i EU's forordning om træ, og i henhold til artikel 8, stk. 5, underretter den
kompetente myndighed Kommissionen, hvis et overvågningsorgan enten ikke længere
varetager funktionerne eller ikke længere opfylder kravene. Kommissionen inddrager
anerkendelsen af et overvågningsorgan, navnlig på grundlag af de oplysninger, der er
3
4
Kommissionens delegerede forordning (EU) nr. 363/2012 (EUT L 115 af 27.4.2012, s. 12).
EUT L 115 af 27.4 2012, s. 12.
3
kom (2016) 0060 - Ingen titel
indgivet i henhold til forordningens artikel 8, stk. 5, hvis det pågældende overvågningsorgan
ikke opfylder de krav, der er fastlagt i artikel 8, stk. 1 og 2.
I henhold til artikel 8, stk. 7, i EU's forordning om træ har Kommissionen beføjelse til ved
hjælp af delegerede retsakter at vedtage procedureregler for anerkendelse og inddragelse af
anerkendelse af overvågningsorganer, der supplerer forordning (EU) nr. 995/2010, idet den
sikrer, at anerkendelsen og inddragelsen af anerkendelsen sker på retfærdig og gennemsigtig
vis.
Ekspertgruppen om træ og træprodukter blev hørt om udkastet til den delegerede forordning
på møderne den 18. maj 2011 og den 7. juli 2011. Den delegerede retsakt blev vedtaget den
23. februar 2012 og meddelt Europa-Parlamentet og Rådet. Hverken Europa-Parlamentet
eller Rådet gjorde indsigelse mod den delegerede retsakt inden for fristen på to måneder, jf.
artikel 17, stk. 1, i EU's forordning om træ. Ingen af institutionerne tog initiativ til at få
fristen forlænget med yderligere to måneder, jf. samme bestemmelse.
Ved udløbet af fristen på to måneder blev den delegerede retsakt offentliggjort i
Den
Europæiske Unions Tidende
og trådte i kraft den 17. maj 2012.
Kommissionen har endnu ikke vedtaget nogen delegerede retsakter vedrørende yderligere
risikovurderingskriterier, der måtte være nødvendige for at supplere dem, som allerede er
fastsat i forordningen (artikel 6, stk. 3), og vedrørende den liste over træ og træprodukter,
som EU's forordning om træ finder anvendelse på (artikel 14), idet der er behov for mere
erfaring med anvendelsen af forordningen for at kunne vurdere nødvendigheden af sådanne
ændringer.
4. Konklusion
Kommissionen har udøvet sine delegerede beføjelser korrekt og opfordrer Europa-
Parlamentet og Rådet til at tage hensyn til denne rapport.
Kommissionen finder stadig, at de delegerede beføjelser i henhold til artikel 6, stk. 3, og
artikel 14 i EU's forordning om træ er nødvendige, især med henblik på ændring og/eller
supplering af den liste over træ og træprodukter, der er anført i bilaget. Med henblik på at
ændre bilaget og dermed revidere, hvilke produkter der er omfattet af forordningen, vil
Kommissionen tage hensyn til de resultater af gennemgangen af forordningen, der
præsenteres i arbejdsdokumentet, og til den rapport, der kræves i henhold til artikel 20, stk. 3,
i EU's forordning om træ.
4