Europaudvalget 2016
KOM (2016) 0075
Offentligt
1600648_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 18.2.2016
COM(2016) 75 final
2016/0047 (NLE)
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om ændring af beslutning 2008/376/EF om vedtagelse af Kul- og Stålforskningsfondens
forskningsprogram og om de flerårige tekniske retningslinjer for dette program
DA
DA
kom (2016) 0075 - Ingen titel
1600648_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
BAGGRUND FOR FORSLAGET
Formål med forslaget
Formålet med forslaget er at
ændre retsgrundlaget
for forskningsprogrammet for kul- og
stålindustrien efter den periodiske vurdering af forvaltningsreglerne for programmet med
henblik på at gennemføre følgende mål:
sikre gennemsigtig forvaltning af et program, der finansieres via EU's almindelige
budget og under Kommissionens ansvar, ved gennemførelse af Kommissionens
regler om ekspertgrupper
lette støttemodtagernes adgang til finansiering ved at forenkle reglerne og ved i
passende omfang at tilpasse dem til reglerne for det almindelige forskningsprogram
"Horisont 2020", som interessenter i kul- og stålindustrien har kendskab til
opdatere de bestemmelser, der henvises til i retsgrundlaget, navnlig vedrørende
udvalgsprocedurer.
Generel baggrund
Efter udløbet af traktaten om oprettelse af Det Europæiske Kul- og Stålfællesskab (EKSF) i
2012 og i henhold til en protokol til EU-traktaterne oprettede EU-medlemsstaterne "Kul- og
Stålforskningsfonden" og overdrog alle de resterende aktiver under Det Europæiske Kul- og
Stålfællesskab (udløbet) til denne nye fond.
Kul- og Stålforskningsfondens program tildeler årligt 50 mio. EUR i støtte til F&U og
innovation til både kul- og stålindustrien (med en fordeling på 27,2 % til kul og 72,8 % til
stål), herunder industrielle partnere, små og mellemstore virksomheder og førende
forskningscentre og universiteter i hele EU, med henblik på at udvikle viden og fremme
innovation. Programmet omfatter produktionsprocesser, udnyttelse og bevarelse af ressourcer,
miljøforbedringer og sikkerhed på arbejdspladsen i sektorer i forbindelse med kul- og
stålindustrien. Programmet finansieres under EU's almindelige budget med indtægterne fra de
resterende aktiver under EKSF (udløbet). Kommissionen forvalter og er ansvarlig for
programmet.
Retsgrundlaget for Kul- og Stålforskningsfondens forvaltningsregler blev vedtaget af Rådet i
2003
1
og blev revideret i 2008
2
. Det indfører systematiske periodiske vurderinger af
programmets relevans og effektiviteten af forvaltningsreglerne (de flerårige tekniske
retningslinjer).
Overensstemmelse med eksisterende bestemmelser på politikområdet
De lovgivningsmæssige rammer for "Horisont 2020",
EU's program for forskning og
innovation (2014-2020), og især Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
reglerne for
deltagelse og formidling i "Horisont 2020"
påvirker revisionen af de flerårige retningslinjer
for Kul- og Stålforskningsfonden, eftersom sidstnævnte skal supplere aktionerne under
Horisont 2020-rammeprogrammet (artikel 2 i retsgrundlaget). Denne komplementaritet
1
Rådets beslutning 2003/78/EF af 1. februar 2003 om fastsættelse af de flerårige tekniske retningslinjer
for Kul- og Stålforskningsfondens forskningsprogram.
Rådets beslutning 2008/376/EF af 29. april 2008 om vedtagelse af Kul- og Stålforskningsfondens
forskningsprogram og om de flerårige tekniske retningslinjer for dette program.
2
DA
2
DA
kom (2016) 0075 - Ingen titel
gælder på forskellige niveauer (f.eks. forskningsområder, type instrument involveret i
programmerne, deres budgetter osv.).
Den foreslåede revision af retsgrundlaget for Kul- og Stålforskningsfonden fokuserer på
forvaltningsreglerne for Kul- og Stålforskningsfondens program (kapitel III) og tilpasser dem
så vidt muligt til de procedurer og begreber, der bruges i Horisont 2020, for at lette samme
støttemodtageres deltagelse i begge programmer (Kul- og Stålforskningsfonden og Horisont
2020). Navnlig gælder følgende:
De forskellige kategorier af aktører i et finansieret projekt (deltager, underleverandør,
tredjepart) og deres støtteberettigelse og forpligtelser defineres i overensstemmelse
med de definitioner, der bruges i Horisont 2020-programmet (ny artikel 29a).
Horisont 2020-proceduren for udnævnelse af de uafhængige eksperter, som er
ansvarlige for evalueringen af indgivne forslag, finder anvendelse ved udnævnelse af
uafhængige eksperter som led i Kul- og Stålforskningsfondens program (artikel 39).
Det bliver tilladt at lade et beløb fastsat af Kommissionen som
personaleomkostninger for ejere af små og mellemstore virksomheder og andre
fysiske personer, der ikke modtager løn, figurere som støtteberettigede omkostninger
(artikel 33).
Overensstemmelse med Kommissionens horisontale regler
Det er nødvendigt at præcisere, hvilken type eksperter Kommissionen kan udnævne til
deltagelse i de rådgivende grupper og de tekniske grupper, der nedsættes i henhold til
retsgrundlaget for Kul- og Stålforskningsfondens program, for at undgå interessekonflikter.
De reviderede bestemmelser gennemfører
Kommissionens horisontale regler vedrørende
dennes rådgivende grupper
(formandens meddelelse til Kommissionen:
Framework for
Commission Expert Groups Horizontal rules and public register,
C(2010)7649).
De rådgivende gruppers sammensætning og opgaver (artikel 21 og 22) og de tekniske
gruppers sammensætning og opgaver (artikel 23) revideres derfor. De rådgivende gruppers
kompetencer centreres omkring forvaltningsreglerne og -procedurerne, adskillelsen mellem
rådgivende og tekniske grupper fremhæves, og proceduren for udnævnelse af medlemmer
præciseres.
2.
RETSGRUNDLAG,
NÆRHEDSPRINCIPPET
PROPORTIONALITETSPRINCIPPET
Begrundelse for revisionen
OG
Retsgrundlaget for Kul- og Stålforskningsfonden fastsætter to systematiske periodiske
vurderinger:
vurdering af programmets relevans: "Kommissionen foretager en overvågning af
programmet, herunder en vurdering af de forventede fordele. Overvågningsrapporten
forelægges første gang i slutningen af 2013 og derefter hvert syvende år" (artikel 38 i
Rådets beslutning 2008/376/EF)
vurdering af forvaltningsreglernes effektivitet: "De flerårige tekniske retningslinjer i
kapitel III revideres hvert syvende år, idet den første periode slutter den
31. december 2014. Med henblik herpå vurderer Kommissionen senest inden
udgangen af første halvår af det sidste år i hver syvårsperiode, hvordan de flerårige
tekniske retningslinjer har fungeret, og om de har været effektive, og foreslår
eventuelle tilpasninger af dem" (artikel 40 i Rådets beslutning 2008/376/EF).
DA
3
DA
kom (2016) 0075 - Ingen titel
På dette grundlag afsluttede Kommissionen i 2013 en overvågning og vurdering og tog i 2014
de flerårige tekniske retningslinjer i henhold til beslutning 2008/376/EF op til fornyet
overvejelse.
Overvågningen og vurderingen bekræftede, at Kul- og Stålforskningsfonden har opfyldt sin
forpligtelse til at støtte kul- og stålindustriens konkurrenceevne, men vurderingen af
anvendelsen og effektiviteten af de flerårige tekniske retningslinjer bekræftede, at der var
brug for visse ændringer for at sikre en gennemsigtig, fornuftig og effektiv forvaltning af
Kul- og Stålforskningsfonden og en passende grad af forenkling.
Nærhedsprincippet og valg af instrument
I henhold til retsgrundlaget er Kommissionen eneansvarlig for forvaltningen af Kul- og
Stålforskningsfondens program. Programmets forvaltningsregler kan kun ændres på EU-
niveau ved en revision af retsgrundlaget.
Proportionalitet
Bestemmelserne vedrørende de rådgivende grupper og de tekniske grupper er blevet tilpasset
til Kommissionens horisontale regler om gennemsigtighed, idet opbygningen i retsgrundlaget
for Kul- og Stålforskningsfonden er blevet bevaret (antallet af grupper og deres
kernekompetencer bevares), og idet Kommissionen fortsat forventer et højt niveau af faglig
ekspertise i disse grupper (gruppernes sammensætning, udnævnelsesprocedure).
3.
HØRINGER AF INTERESSEREDE PARTER
Interesserede parter i forbindelse med Kul- og Stålforskningsfonden er på grundlag af et
udkast til forslag blevet inddraget i flere ad hoc-møder, specifikke møder i rådgivende
grupper (Den Rådgivende Gruppe for Kul, Den Rådgivende Gruppe for Stål) og møder i
COSCO (svarer til programudvalget i Horisont 2020). Medlemmerne af grupperne fik
mulighed for at kommentere udkastet til forslag, og Kommissionens tjenestegrene fik
mulighed for at forklare grundlaget for forslaget og især de reviderede regler for udnævnelse
af medlemmerne af de rådgivende og tekniske grupper, som efterfølgende er blevet præciseret
i forbindelse med Kommissionens høring af tjenestegrenene.
4.
VIRKNINGER FOR BUDGETTET
Forslaget har ingen virkninger for budgettet.
5.
ANDRE FORHOLD
Revisionen vedrører udelukkende retsgrundlagets kapitel III (flerårige tekniske retningslinjer).
Programmets målsætninger og anvendelsesområde forbliver uændrede.
Kun følgende artikler skal ændres: Artikel 21, 22, 24, 25, 27, 28, 29, 33, 38, 39, 41 og 42.
Derudover indsættes der en ny artikel 29a. Alle øvrige artikler forbliver uændrede.
Ud over mindre ændringer og opdateringer er de væsentlige ændringer forklaret ovenfor:
gennemsigtighedsregler for ekspertgrupper nedsat af Kommissionen (artikel 21, 22 og 24),
personaleomkostninger for ejere af små og mellemstore virksomheder og andre fysiske
personer, der ikke modtager løn (artikel 33), og tilpasning til Horisont 2020-reglerne om
betingelserne for deltagelse i finansierede projekter for deltagere, underleverandører og
tredjeparter (artikel 29a).
DA
4
DA
kom (2016) 0075 - Ingen titel
1600648_0005.png
2016/0047 (NLE)
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om ændring af beslutning 2008/376/EF om vedtagelse af Kul- og Stålforskningsfondens
forskningsprogram og om de flerårige tekniske retningslinjer for dette program
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR —
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde,
under henvisning til protokollen om de finansielle konsekvenser af udløbet af EKSF-traktaten
og om Kul- og Stålforskningsfonden, der er knyttet som bilag til traktaten om Den
Europæiske Union og traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde,
under henvisning til Rådets beslutning 2003/76/EF af 1. februar 2003 om fastsættelse af de
nødvendige bestemmelser til gennemførelse af den protokol, der er knyttet til traktaten om
oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, om de finansielle konsekvenser af udløbet af EKSF-
traktaten og om Kul- og Stålforskningsfonden
3
, særlig artikel 4, stk. 3,
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen,
under henvisning til udtalelse fra Europa-Parlamentet
4
, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Horisont 2020 – rammeprogram for forskning og innovation (2014-2020) som fastsat i
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1291/2013
5
("Horisont 2020-
rammeprogrammet) giver anledning til at revidere Rådets beslutning 2008/376/EF
6
for at sikre, at Kul- og Stålforskningsfondens forskningsprogram ("Kul- og
Stålforskningsfondens program") supplerer Horisont 2020-rammeprogrammet i de
sektorer, der er knyttet til kul- og stålindustrien.
For at sikre sammenhængende rammer for deltagelse i henholdsvis Kul- og
Stålforskningsfondens program og Horisont 2020-rammeprogrammet er det
nødvendigt at tilpasse visse regler for deltagelse i Kul- og Stålforskningsfondens
program til reglerne for Horisont 2020-rammeprogrammet.
Det er nødvendigt at revidere reglerne om kompetencerne for og sammensætningen af
de rådgivende grupper og de tekniske grupper, navnlig for så vidt angår den type
eksperter, som Kommissionen udnævner, for at sikre øget gennemsigtighed og
overensstemmelse og sammenhæng med rammerne for Kommissionens
EUT L 29 af 5.2.2003, s. 22.
EUT C […] af ]…], s. […].
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1291/2013 af 11. december 2013 om Horisont 2020
– rammeprogram for forskning og innovation (2014-2020) og om ophævelse af afgørelse
nr. 1982/2006/EF (EUT L 347 af 20.12.2013, s. 948).
Rådets beslutning 2008/376/EF af 29. april 2008 om vedtagelse af Kul- og Stålforskningsfondens
forskningsprogram og om de flerårige tekniske retningslinjer for dette program (EUT L 130 af
20.5.2008, s. 7).
(2)
(3)
3
4
5
6
DA
5
DA
kom (2016) 0075 - Ingen titel
1600648_0006.png
ekspertgrupper og, så vidt muligt, bidrage til en afbalanceret repræsentation af
relevante ekspertise- og interesseområder og en optimal kønsfordeling.
(4)
Der bør overvejes enklere finansieringsregler for at øge de små og mellemstore
virksomheders deltagelse i Kul- og Stålforskningsfondens program og tillade brug af
"enhedsomkostninger" til beregning af de støtteberettigede personaleomkostninger for
ejere af små og mellemstore virksomheder og andre fysiske personer, der ikke
modtager løn.
De foranstaltninger, der er nødvendige for at gennemføre beslutning 2008/376/EF, bør
vedtages i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
nr. 182/2011
7
.
Beslutning 2008/376/EF bør derfor ændres i overensstemmelse hermed —
(5)
(6)
VEDTAGET FØLGENDE AFGØRELSE:
Artikel 1
I beslutning 2008/376/EF foretages følgende ændringer:
1) Artikel 21 affattes således:
"Artikel 21
Opgaver i de rådgivende grupper
For henholdsvis de kulrelaterede og de stålrelaterede FTU-aspekter rådgiver hver rådgivende
gruppe Kommissionen om:
a)
b)
c)
d)
e)
f)
den overordnede udvikling af forskningsprogrammet, informationspakken, jf.
artikel 25, stk. 3, og fremtidige retningslinjer
sammenhæng og eventuel overlapning
fællesskabsplan og nationalt plan
med
andre
FTU-programmer
fastlæggelse af vejledende principper for overvågningen af FTU-projekter
relevansen af arbejde i forbindelse med bestemte projekter
forskningsprogrammets målsætninger i overensstemmelse med afdeling 3 og 4 i
kapitel II
de årlige prioriterede målsætninger som fastlagt i informationspakken og, hvis det er
relevant, de prioriterede målsætninger for specifikke indkaldelser af forslag, jf.
artikel 25, stk. 2
udarbejdelse af en vejledning i evaluering og udvælgelse af FTU-aktioner, jf.
artikel 27 og 28
reglerne og procedurerne for evaluering af forslag vedrørende FTU-aktioner
udarbejdelse af specifikke indkaldelser af forslag, jf. artikel 25, stk. 2
andre foranstaltninger på Kommissionens anmodning."
g)
h)
i)
j)
7
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 182/2011 af 16. februar 2011 om de generelle
regler og principper for, hvordan medlemsstaterne skal kontrollere Kommissionens udøvelse af
gennemførelsesbeføjelser (EUT L 55 af 28.2.2011, s. 13).
DA
6
DA
kom (2016) 0075 - Ingen titel
2) Artikel 22 affattes således:
"Artikel 22
Sammensætning af de rådgivende grupper
1. Hver rådgivende gruppe sammensættes i overensstemmelse med tabellerne i bilaget.
Medlemmerne af de rådgivende grupper udnævnes af generaldirektøren for
Generaldirektoratet for Forskning og Innovation og repræsenterer en fælles interesse for
interessenterne. De repræsenterer ikke en individuel interessent, men giver udtryk for en
holdning, der er fælles for de forskellige interessentorganisationer.
Medlemmerne udnævntes for en periode på 42 måneder. Medlemmer, som ikke længere er i
stand til at bidrage effektivt til gruppens arbejde, som træder tilbage, eller som ikke
overholder bestemmelserne i artikel 339 i traktaten om Den Europæiske Unions
funktionsmåde, indbydes ikke længere til at deltage i de rådgivende gruppers møder og kan
erstattes i den resterende del af deres mandatperiode.
2. Medlemmer af de rådgivende grupper udvælges blandt eksperter, som har kompetence på
de i afdeling 3 og 4 i kapitel II omhandlede områder, og som har reageret på offentlige
indkaldelser af interessetilkendegivelser. Eksperterne kan også udnævnes efter indstilling fra
de organer, der er omhandlet i bilaget.
Medlemmerne skal være aktive på det pågældende område og vide, hvad industrien lægger
vægt på.
3. Kommissionen sikrer, så vidt muligt, at der i hver rådgivende gruppe er et højt
ekspertiseniveau og en afbalanceret repræsentation af relevante ekspertiseområder og
interesseområder og en afbalanceret sammensætning med hensyn til køn og geografisk
oprindelse, idet der tages højde for de enkelte rådgivende gruppers specifikke opgaver, den
nødvendige type ekspertise og resultatet af proceduren for udvælgelse af eksperter."
3) Artikel 24 affattes således:
"Artikel
24
Nedsættelse af de tekniske grupper vedrørende kul og stål og deres opgaver
1. De tekniske grupper vedrørende kul og stål (i det følgende benævnt "de tekniske grupper")
har til opgave bistå Kommissionen i overvågningen af forsknings- og
pilot-/demonstrationsprojekter.
Medlemmerne af de tekniske grupper udnævnes personligt af generaldirektøren for
Generaldirektoratet for Forskning og Innovation.
Medlemmer, som ikke længere er i stand til at bidrage effektivt til gruppens arbejde, som
træder tilbage, eller som ikke overholder bestemmelserne i artikel 339 i traktaten om Den
Europæiske Unions funktionsmåde, indbydes ikke længere til at deltage i de tekniske gruppers
møder.
2. Medlemmer af de tekniske grupper udvælges blandt eksperter, som har kompetence inden
for forskningsstrategi, forvaltning eller produktion på de i afdeling 3 og 4 i kapitel II
omhandlede områder, og som har reageret på offentlige indkaldelser af
interessetilkendegivelser.
Medlemmerne skal være aktive på det pågældende område og være ansvarlige for
forskningsstrategi, forvaltning eller produktion i de pågældende sektorer.
DA
7
DA
kom (2016) 0075 - Ingen titel
3. Kommissionen sikrer, så vidt muligt, at der i hver teknisk gruppe er et højt niveau af faglig
ekspertise og så vidt muligt en afbalanceret repræsentation af relevante ekspertiseområder og
en afbalanceret sammensætning med hensyn til køn og geografisk oprindelse, idet der tages
højde for de enkelte tekniske gruppers specifikke opgaver, den nødvendige type ekspertise og
resultatet af proceduren for udvælgelse af eksperter.
Kommissionen sikrer, at der er indført regler og procedurer, som i passende omfang
forhindrer og bidrager til håndteringen af interessekonflikter vedrørende medlemmer af de
tekniske grupper med ansvar for vurdering af et specifikt projekt. Procedurerne skal desuden
sikre en lige og retfærdig behandling under hele overvågningen af projekterne.
Møder i de tekniske grupper afholdes så vidt muligt på mødesteder, der er valgt med henblik
på at sikre, at projektovervågningen og evalueringen af resultaterne varetages bedst muligt."
4) Artikel 25 affattes således:
"Artikel 25
Indkaldelse af forslag
1. Der offentliggøres årligt en indkaldelse af forslag. Åbningsdagen for indsendelse af forslag
offentliggøres i den i stk. 3 nævnte informationspakke. Medmindre andet er fastlagt, er fristen
for indsendelse af forslag til evaluering fastsat til den 15. september hvert år. Såfremt den
15. september falder i en weekend eller på en fredag eller mandag, flyttes fristen automatisk
til den første arbejdsdag efter den 15. september. Fristen offentliggøres i den i stk. 3 nævnte
informationspakke.
2. Hvis Kommissionen i overensstemmelse med artikel 41, litra d) og e), beslutter at ændre
fristen i stk. 1 i denne artikel for indsendelse af forslag eller at foretage specifik indkaldelse af
forslag, offentliggøres oplysningerne i
Den Europæiske Unions Tidende.
Specifikke indkaldelser skal indeholde frister og fremgangsmåde for indgivelse af forslag,
herunder hvorvidt der er tale om et eller to trin, og for evaluering af forslagene, prioriteter,
typen af støtteberettiget projekt i henhold til artikel 14-18, hvis det er relevant, og forventet
finansieringsbeløb.
3. Kommissionen sikrer, at der stilles tilstrækkelig vejledning og information til rådighed for
alle potentielle deltagere på tidspunktet for offentliggørelsen af indkaldelsen af forslag,
navnlig i en informationspakke, der er tilgængelig på Kommissionens websted.
Informationspakken kan desuden rekvireres fra Kommissionen i papirudgave.
Informationspakken skal indeholde oplysninger om nærmere regler for deltagelse, metoderne
til forvaltning af forslag og projekter, ansøgningsformularer, regler for indsendelse af forslag,
standardaftaler, støtteberettigede omkostninger, maksimalt tilladte finansielle bidrag,
udbetalingsbestemmelser samt forskningsprogrammets årlige prioriterede målsætninger.
Ansøgninger indsendes
informationspakken."
til
Kommissionen
i
overensstemmelse
med
reglerne
i
5) Artikel 27, stk. 2, affattes således:
"Kommissionen sikrer, at en vejledning i evaluering og udvælgelse af FTU-aktioner stilles til
rådighed for alle potentielle deltagere."
DA
8
DA
kom (2016) 0075 - Ingen titel
1600648_0009.png
6) Artikel 28, stk. 3, affattes således:
"3. Kommissionen opstiller en prioriteret liste over de vedtagne forslag."
7) Som artikel 29a indsættes:
"Artikel 29a
Gennemførelse af aktioner
1. Deltagerne gennemfører aktioner i overensstemmelse med alle betingelserne og
forpligtelserne i denne afgørelse, forordning (EU, Euratom) nr. 966/2012(*) og forordning
(EU) nr. 1268/2012(**), forslagsindkaldelsen og tilskudsaftalen.
2. Deltagerne indgår ikke forpligtelser, der er uforenelige med denne afgørelse eller
tilskudsaftalen. Hvis en deltager ikke opfylder sine forpligtelser, for så vidt angår den tekniske
gennemførelse af aktionen, opfylder de andre deltagere forpligtelserne uden supplerende
tilskud fra EU, medmindre Kommissionen udtrykkeligt fritager dem for den forpligtelse.
Deltagerne sørger for, at Kommissionen i tide underrettes om enhver begivenhed, der kan
påvirke aktionens gennemførelse eller Unionens interesser betydeligt.
3. Deltagerne gennemfører aktionen og træffer alle nødvendige og rimelige foranstaltninger
med henblik herpå. De skal råde over tilstrækkelige ressourcer til at gennemføre aktionen, når
der er behov for det. Hvis det er relevant for gennemførelsen af aktionen, kan deltagerne
indkalde tredjeparter, herunder underleverandører, til at udføre arbejdet i forbindelse med
aktionen. Deltagerne er ansvarlige over for Kommissionen og de andre deltagere for det
udførte arbejde.
4. Tildeling af underleverandørkontrakter til gennemførelse af visse dele af aktionen
begrænses til tilfælde, som er fastsat i tilskudsaftalen, og til behørigt begrundede tilfælde, der
ikke klart kunne forudses på tidspunktet for tilskudsaftalens ikrafttræden.
5. Tredjeparter ud over underleverandører kan udføre arbejde i forbindelse med aktionen på
de betingelser, der er fastsat i tilskudsaftalen. Tredjeparten og det arbejde, der skal udføres af
denne, anføres i tilskudsaftalen.
Disse tredjeparters omkostninger er støtteberettigede, hvis tredjeparten opfylder alle følgende
betingelser:
a) tredjeparten ville være støtteberettiget, hvis den var deltager
b) tredjeparten er en associeret enhed eller har retlig forbindelse til en deltager, der indebærer
et samarbejde, som ikke er begrænset til aktionen
c) tredjeparten er anført i tilskudsaftalen
d) tredjeparten overholder de regler, der gælder for deltageren i tilskudsaftalen med hensyn til
støtteberettigede omkostninger og kontrol med udgifterne.
6. Deltagerne skal overholde gældende nationale love og etiske regler i de lande, hvor
aktionen gennemføres. Hvis det er relevant, skal deltagerne ansøge de relevante nationale
eller lokale etiske råd om godkendelse, inden de påbegynder aktionen.
(*) Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU, Euratom) nr. 966/2012 af 25. oktober 2012 om de finansielle regler
vedrørende Unionens almindelige budget og om ophævelse af Rådets forordning (EF, Euratom) nr. 1605/2002 (EUT L 298 af
26.10.2012, s. 1).
DA
9
DA
kom (2016) 0075 - Ingen titel
1600648_0010.png
(**) Kommissionens delegerede forordning (EU) nr. 1268/2012 af 29. oktober 2012 om gennemførelsesbestemmelser til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU, Euratom) nr. 966/2012 om de finansielle regler vedrørende Unionens
almindelige budget (EUT L 362 af 31.12.2012, s. 1)."
8) Artikel 33 affattes således:
"Artikel 33
Omkostninger til personale
Støtteberettigede personaleomkostninger omfatter kun det faktiske antal arbejdstimer for de
personer, der udfører arbejde i direkte forbindelse med aktionen.
Personaleomkostningerne for ejere af små og mellemstore virksomheder og fysiske personer,
der ikke modtager løn, kan refunderes på grundlag af en enhedsomkostning."
9) Artikel 39 affattes således:
"Artikel 39
Udnævnelse af uafhængige og højt kvalificerede eksperter
I forbindelse med udnævnelsen af uafhængige og højt kvalificerede eksperter, jf. artikel 18,
artikel 28, stk. 2, og artikel 38, finder artikel 40 i forordning (EU) nr. 1290/2013(*)
tilsvarende anvendelse.
(*) Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1290/2013 af 11. december 2013 om reglerne for deltagelse og
formidling i "Horisont 2020 for forskning og innovation (2014-2020)" og om ophævelse af forordning (EF) nr. 1906/2006
(EUT L 347 af 20.12.2013, s. 81)."
10) Artikel 41, litra d), affattes således:
"d) ændring af fristen i artikel 25"
11) Artikel 42, stk. 2, affattes således:
"2. Når der henvises til dette stykke, anvendes artikel 5 i forordning (EU) nr. 182/2011(*).
(*) Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 182/2011 af 16. februar 2011 om de generelle regler og principper
for, hvordan medlemsstaterne skal kontrollere Kommissionens udøvelse af gennemførelsesbeføjelser (EUT L 55 af
28.2.2011, s. 13).
".
Artikel 2
Denne afgørelse træder i kraft på tyvendedagen efter offentliggørelsen i
Den Europæiske
Unions Tidende.
Udfærdiget i Bruxelles, den .
På Rådets vegne
Formand
DA
10
DA