Europaudvalget 2016
KOM (2016) 0079
Offentligt
1601382_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 22.2.2016
COM(2016) 79 final
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL RÅDET
om gennemførelsen af den finansielle bistand til de oversøiske lande og territorier under
11. Europæiske Udviklingsfond
DA
DA
kom (2016) 0079 - Ingen titel
1601382_0002.png
Indledning
I associeringsafgørelsen (OAD)
1
fastlægges de retlige rammer for relationerne mellem de
oversøiske lande og territorier
2
(OLT), de medlemsstater, som de hører under, og Den
Europæiske Union. Med udgangspunkt i traktaten om Den Europæiske Unions
funktionsmåde
3
(TEUF) er formålet med associeringsafgørelsen at understøtte bæredygtig
udvikling af OLT'erne og fremme EU's værdier i resten af verden.
EU yder økonomisk støtte til OLT'erne inden for rammerne af associeringen. Støtten ydes
hovedsageligt gennem Den Europæiske Udviklingsfond (EUF), hvor der er afsat 364,5
mio. EUR under 11. EUF-OLT for programmeringsperioden 2014-2020
4
.
Formålet med denne rapport er at redegøre for de fremskridt, der er opnået i gennemførelsen
af den finansielle bistand til OLT'er under 11. EUF i overensstemmelse artikel 91 i
associeringsafgørelsen. På dette stadie af gennemførelsen forbliver fokus på den kurs, der er
udstukket for programmet, og på programmets udformning. Efterhånden som der kommer
skred i den praktiske gennemførelse, og der foreligger flere data, vil de kommende rapporter
som anført i afgørelsen i stigende grad belyse resultaterne og virkningen af bistanden.
Finansielle ressourcer under 11. EUF-OLT
De ressourcer under 11. EUF-OLT, der er stillet til rådighed for OLT'erne, er opdelt på
følgende tildelinger, jf. bilag 2 til associeringsafgørelsen:
229,5 mio. EUR til de territoriale (bilaterale) tildelinger
100 mio. EUR til regionalt samarbejde og integration
21,5 mio. EUR til finansiering af humanitær bistand og katastrofebistand eller støtte i
tilfælde af udsving i eksportindtægterne
5 mio. EUR til finansiering af rentegodtgørelser og faglig bistand inden for rammerne
af EIB's OLT-investeringsfacilitet
8,5 mio. EUR til undersøgelser og faglig bistand i overensstemmelse med artikel 81 i
associeringsafgørelsen.
Ud fra de kriterier, der er fastsat i associeringsafgørelsen,
anses 16 OLT'er for at være
berettiget til en territorial tildeling under 11. EUF-OLT
5
. Det skal bemærkes, at Grønland
støttes direkte gennem EU's almindelige budget på basis af "Grønlandsafgørelsen"
6
.
1
2
Rådets afgørelse 2013/755/EU om de oversøiske landes og territoriers associering med Den Europæiske Union.
EU's oversøiske lande og territorier er Grønland, Ny Kaledonien og tilhørende områder, Fransk Polynesien, De
Franske Besiddelser i det Sydlige Indiske Ocean og Antarktis, Wallis og Futuna, Saint Pierre og Miquelon,
Saint-Barthélemy, Aruba, Bonaire, Curaçao, Saba, Sint Eustatius, Sint-Maarten, Anguilla, Caymanøerne,
Falklandsøerne, Sydgeorgien og Sydsandwichøerne, Montserrat, Pitcairn, Saint Helena og tilhørende områder,
Det Britiske Antarktiske Territorium, Det Britiske Territorium i Det Indiske Ocean, Turks- og Caicosøerne, De
Britiske Jomfruøer og Bermuda.
3
Fjerde del i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde (EUT C 326 af 26.10.2012, s. 47).
4
Intern aftale mellem repræsentanterne for medlemsstaternes regeringer, forsamlet i Rådet, om finansiering af
Den Europæiske Unions bistand i henhold til den flerårige finansielle ramme for perioden 2014-2020 i
overensstemmelse med AVS-EU-partnerskabsaftalen samt om tildeling af finansiel bistand til de oversøiske
lande og territorier, på hvilke fjerde del af traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde finder
anvendelse (EUT L210 af 6.8.2013, s. 1).
5
I bilag 1 til denne rapport findes en liste med vejledende territoriale og regionale tildelinger for de enkelte
OLT'er.
2
kom (2016) 0079 - Ingen titel
1601382_0003.png
Gennem
regionale programmer
sigtes der mod at fremme samarbejdet mellem OLT'er i den
samme region, som har fælles udfordringer og prioriteter. Ved de foranstaltninger, der
finansieres under den regionale tildeling, ydes der støtte til udformning og gennemførelse af
omfattende regionale programmer og projekter, som har til formål at overvinde disse
udfordringer. Der tilskyndes aktivt til inddragelse af andre finansieringskilder, herunder andre
finansielle EU-instrumenter, gennem samarbejde med nabolandene i AVS-området og/eller
tredjelande samt med regionerne i EU's yderste periferi.
Programmeringsprocessen for 11. EUF-OLT
I associeringsafgørelsen
7
fastlægges en
programmeringsproces, som gælder specifikt for
OLT'er.
I modsætning til programmeringen for gruppen af lande i Afrika, Vestindien og
Stillehavet (AVS-landene) baseres denne proces ikke på nationale vejledende programmer,
men derimod på
udarbejdelse af et programmeringsdokument med to bestanddele,
nemlig a) en strategi for EU's indsats og b) en eller flere handlingsplaner.
Kommissionen træffer kun én formel afgørelse
med hensyn til godkendelsen af OLT-
programmeringsdokumenter, og denne omfatter både de strategiske retningslinjer og den
detaljerede programudformning. Dette betyder, at et programmeringsdokument ikke kan
vedtages, før der er udarbejdet og formelt opnået enighed om en strategi og en handlingsplan.
Budgetstøtte
er (ligesom under 10. EUF) stadig den foretrukne gennemførelsesmetode i
OLT'erne.
OLT'erne
har
fortsat
det
primære
ansvar
for
udarbejdelsen
af
programmeringsdokumenterne,
bl.a. med hensyn til de prioriteter, som deres strategier
baseres på, og sikringen af den fornødne lokale høring.
Der er ydet særlig vejledning til OLT'erne vedrørende diverse aspekter af
programmeringsprocessen for perioden 2014-2020:
Der er udarbejdet detaljerede
retningslinjer for programmering,
som målrettes
specifikt mod OLT'erne, og som danner grundlag for vejledning af de pågældende
lande og territorier. Disse retningslinjer vedrører både den overordnede kurs og
særlige skabeloner for de forskellige stadier ved udarbejdelsen af
programmeringsdokumentet.
EU's
retningslinjer for budgetstøtte
omfatter særlig vejledning med hensyn til
godkendelse og forvaltning af budgetstøtteaktiviteter i OLT'erne.
For at fremme samarbejdet mellem OLT'erne, AVS-/nabolandene og regionerne i den
yderste periferi er der udarbejdet et
vejledende notat,
som skal tilskynde til fælles
projekter, der finansieres af EUF og Den Europæiske Fond for Regionaludvikling
(EFRU).
Gennemførte høringer
Der er gennemført omfattende høringer mellem OLT'erne og Kommissionen.
6
I Rådets afgørelse 2014/137/EU om forbindelserne mellem Den Europæiske Union på den ene side og
Grønland og Kongeriget Danmark på den anden side er der for perioden 2014-2020 tildelt 217,8 mio. EUR til
samarbejde mellem EU og Grønland på områder af fælles interesse.
7
Fjerde del i associeringsafgørelsen.
3
kom (2016) 0079 - Ingen titel
1601382_0004.png
Programmeringsprocessen for OLT'erne blev iværksat under det 12. OLT-EU-forum i
december 2013
efter vedtagelsen af associeringsafgørelsen og de relevante finansielle
rammer. Kommissionen har over for OLT'erne og de medlemsstater, som de hører under,
fremlagt de vejledende finansielle tildelinger og retningslinjer for programmering og iværksat
høringsprocessen med henblik på en aftale om mulige samarbejdssektorer.
Efterfølgende er der afholdt særlige seminarer med fokus på overvejelser om fælles prioriteter
og mål. Der er i Kommissionens regi
afholdt regionale OLT-konferencer i henholdsvis
Stillehavsområdet og Vestindien i november 2014 og februar 2015
med deltagelse af
AVS-lande, regionale organisationer og, hvor det var relevant, regioner i den yderste periferi.
Disse konferencer kulminerede med konkrete forslag fra OLT'er om potentielle målsektorer
og mulige delkomponenter. Endvidere fremmede konferencerne det regionale samarbejde
med andre parter end OLT'er, idet alle regionale aktører udviste stor interesse for at etablere
partnerskabsprojekter.
Overvejelserne om strategiske prioriteter og målsektorer blev også fremmet gennem den
associering, der blev foretaget i kraft af associeringsafgørelsen.
På teknisk plan blev der i
2014-2015 afholdt ni trepartsmøder mellem Kommissionen, OLT-repræsentanter og de
medlemsstater, som de hører under.
Disse møder gav lejlighed til dialog mellem
Kommissionen og OLT'erne.
I januar 2015 blev der nedsat en fælles arbejdsgruppe om miljø og klimaændringer,
som
udgør en platform for indledende drøftelser blandt OLT'er om det tematiske program.
På politisk plan blev
det 13. OLT-EU-forum afholdt i februar 2015.
Drøftelserne på to
rundbordsmøder gav lejlighed til dialog om det tematiske program og førte til en aftale
mellem OLT'erne om deres foreslåede målsektorer, som afspejles i konklusionerne fra
forummet.
Endvidere blev der i forbindelse med forummet afholdt
trepartsmøder
mellem
Kommissionen, de territoriale/regionale anvisningsberettigede for OLT'erne og de
medlemsstater, som OLT'erne hører under. Ved disse drøftelser fik deltagerne
mulighed for
at udtale sig om brugen af de økonomiske ressourcer og planlægge de næste trin
– både
hos de enkelte OLT'er og på regionalt plan. Drøftelserne førte desuden til udnævnelse af de
regionale anvisningsberettigede for både de regionale og de tematiske programmer.
Programmeringsprocessen understøttes også aktivt gennem
faglig bistand.
Foreløbigt har 13
lande og territorier modtaget eller er i færd med at modtage faglig bistand. Denne indsats
finansieres med ressourcer fra 10. og 11. EUF-OLT, hvoraf sidstnævnte repræsenterer den
første finansieringsafgørelse, der blev truffet for ressourcer under 11. EUF-OLT – en andel på
3 mio. EUR af de midler
8
, som er afsat i henhold til bestemmelserne i artikel 81 i
associeringsafgørelsen.
8
Commission Decision on the individual measure in favour of Overseas Countries and Territories for a
Technical Cooperation Facility to be financed from the European Development Fund Bridging Facility C(2015)
307 final of 20.1.2015 (Kommissionens afgørelse om en individuel foranstaltning til fordel for de oversøiske
lande og territorier vedrørende finansiering af en facilitet for fagligt samarbejde ved hjælp af
overgangsfaciliteten under Den Europæiske Udviklingsfond).
4
kom (2016) 0079 - Ingen titel
1601382_0005.png
Situationen i 2015
På grundlag af disse høringer og den faglige bistand er der i 2015 opnået bemærkelsesværdige
fremskridt for så vidt angår de første programmeringsstadier. De strategiske retningslinjer for
programmerne er fastlagt, og der er foreslået målsektorer for alle programmer, både
territoriale og regionale/tematiske.
Hvad angår territoriale tildelinger har de fleste OLT'er foreslået budgetstøtte som
gennemførelsesmetode.
Dette bygger på situationen under 10. EUF-OLT, mens det i flere
tilfælde afspejler en positiv overgang fra de projektmetoder, der tidligere er anvendt, navnlig
for Bonaire, Curaçao, Fransk Polynesien, Saba, Sint Eustatius samt Wallis og Futuna. I alle
tilfælde vil Kommissionen foretage en vurdering af støtteberettigelseskriterierne med relation
til brugen af budgetstøtte.
De foreslåede målsektorer for de territoriale tildelinger grupperer sig tydeligt omkring
centrale temaer, som i store træk omfatter:
miljøanliggender, klimaændringer, vedvarende energi og begrænsning af
katastroferisici (fem af de 16 OLT'er med vejledende territoriale tildelinger, som
tegner sig for 21 % af de samlede territoriale tildelinger under 11. EUF-OLT)
social udvikling (unge) eller beskæftigelse/erhvervsmæssig integration og
uddannelse/erhvervsuddannelse (fem ud af 16 OLT'er, som tegner sig for 33 % af de
vejledende territoriale tildelinger under 11. EUF-OLT)
bæredygtig turisme (tre ud af 16 OLT'er, som tegner sig for 26 % af de vejledende
territoriale tildelinger under 11. EUF-OLT)
konnektivitet og tilgængelighed/digital udvikling (tre ud af 16 OLT'er, som tegner sig
for 20 % af de vejledende territoriale tildelinger under 11. EUF-OLT).
Disse prioriteringer harmonerer fint med målet om bæredygtig udvikling, idet der tages
hensyn til de tre grundsten på området for udvikling, nemlig økonomisk udvikling, social
udvikling og miljøbeskyttelse, som skitseret i associeringsafgørelsens mål.
Navnlig er prioriteringerne helt på linje med EU's politiske prioriteter, som er skitseret i
Europa 2020
9
, EU's tiårige strategi for vækst og beskæftigelse, hvor der sigtes mod at opnå
intelligent, bæredygtig og inklusiv vækst.
For så vidt angår regionale programmer er der ligeledes fremsat forslag om en markant
koncentration af ressourcerne omkring en begrænset række prioriteringer, som naturligvis er
af både grænseoverskridende og tværgående art. Endvidere bemærkes det ud fra de
målsektorer, som OLT'erne har foreslået over for Kommissionen, at der i alle de regionale
programmer lægges vægt på miljøet og bæredygtig anvendelse af naturressourcer. Dette åbner
mulighed for en høj grad af komplementaritet med den tematiske del og andre programmer,
der finansieres af EU, såsom BEST 2.0 inden for rammerne af programmet for globale
offentlige goder og udfordringer.
9
Meddelelse fra Kommissionen: Europa 2020 – En strategi for intelligent, bæredygtig og inklusiv vækst,
KOM(2010) 2020 endelig.
5
kom (2016) 0079 - Ingen titel
1601382_0006.png
Følgende relevante forslag til målsektorer er fremlagt:
Vestindien: bæredygtig energi og marin biodiversitet
Stillehavsområdet: miljø og bæredygtig forvaltning af naturressourcer (delsektorerne
klimaændringer og biodiversitet)
Det Indiske Ocean: observation, forvaltning, bevarelse af terrestriske og marine
økosystemer
Tematisk program (alle OLT'er): bæredygtig anvendelse af naturressourcer. Blandt
delsektorerne kan nævnes a) klimaændringer, herunder begrænsning af katastroferisici,
og b) bæredygtig energi).
Den Europæiske Investeringsbank
Under OLT-investeringsfaciliteten
10
forvaltes en tildeling på 5 mio. EUR af Den Europæiske
Investeringsbank (EIB) til finansiering af rentegodtgørelser og faglig bistand (støtte fra 11.
EUF-OLT). EIB har i 2015 indgået en låneaftale med Ny Kaledonien, idet banken yder
rentegodtgørelse for et lån på 20 mio. EUR til et projekt vedrørende modernisering af et
hospital.
I associeringsafgørelsen er der desuden fastlagt yderligere EIB-finansiering (op til 100 mio.
EUR) fra bankens egne midler
11
. Der er ikke truffet beslutninger i forbindelse med denne
finansiering, men der er iværksat interne beslutningsprocesser vedrørende en regional
kreditlinje for OLT'erne og en investering i Sint-Maarten, som forventes gennemført i 2016.
Fremtiden
I lyset af de fremskridt, der er gjort hidtil, ser det fortsat realistisk ud at nå det fastsatte mål
om at vedtage finansieringsafgørelser og godkende programmeringsdokumenter for OLT'erne
i fjerde kvartal 2016. For at overholde denne tidsplan er det dog afgørende at opretholde
momentum i 2016. OLT'erne skal sikre, at de indsendte udkast til
programmeringsdokumenter er af høj kvalitet og baseret på veludformede programmer og
fornuftige lokalpolitiske og strategiske rammer. Dette er særlig vigtigt i tilfælde af regionale
og tematiske programmer, hvor der er behov for bedre koordinering blandt de pågældende
OLT'er.
10
Faciliteten, som er oprettet ved bilag II C til Rådets afgørelse 2001/822/EF, omfatter EUF-midler til fremme af
kommercielt levedygtige virksomheder.
11
Bilag III til associeringsafgørelsen.
6