Europaudvalget 2016
KOM (2016) 0083
Offentligt
1602229_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 23.2.2016
COM(2016) 83 final
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
om gennemførelsen af artikel 45 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr.
1306/2013 om informationsforanstaltninger vedrørende den fælles landbrugspolitik
{SWD(2016) 37 final}
DA
DA
kom (2016) 0083 - Ingen titel
1602229_0002.png
I.
I
NDLEDNING
Denne rapport omhandler gennemførelsen af informationsforanstaltninger vedrørende den
fælles landbrugspolitik for 2013 og 2014. Indtil den 1. januar 2014 var retsgrundlaget Rådets
forordning (EF) nr. 814/2000 af 17. april 2000 om informationsforanstaltninger vedrørende
den fælles landbrugspolitik
1
. Retsgrundlaget ændrede sig med ikrafttrædelsen af Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1306/2013 af 17. december 2013 om finansiering,
forvaltning og overvågning af den fælles landbrugspolitik og om ophævelse af Rådets
forordning (EØF) nr. 352/78, (EF) nr. 165/94, (EF) nr. 2799/98, (EF) nr. 814/2000, (EF)
nr. 1290/2005 og (EF) nr. 485/2008
2
. Artikel 45 i forordning (EU) nr. 1306/2013 indeholder
nu henvisningen til informationsforanstaltninger vedrørende den fælles landbrugspolitik, som
tidligere var omfattet af forordning (EF) nr. 814/2000.
Målsætningerne for informationsforanstaltningerne som fastlagt i forordning (EF) nr.
814/2000 var:
at bidrage til dels at forklare og dels at iværksætte og udvikle den fælles
landbrugspolitik
at fremme den europæiske landbrugsmodel og forståelsen af den
at informere landbrugerne og andre, der bor i landdistrikterne
at oplyse offentligheden om den fælles landbrugspolitiks målsætninger og aktiviteter.
Ifølge artikel 45, stk. 1, første afsnit, i forordning (EU) nr. 1306/2013 har oplysninger, der
finansieres, "navnlig til formål at bidrage til at forklare, gennemføre og udvikle den fælles
landbrugspolitik og gøre befolkningen mere bevidst om indholdet af og målsætningerne
herfor, at genoprette forbrugernes tillid efter kriser ved hjælp af oplysningskampagner, at
underrette landbrugere og andre parter, der er aktive i landområder, og at fremme den
europæiske landbrugsmodel såvel som hjælpe borgerne med at forstå den." Ifølge artikel 45,
stk. 2,
sidste
afsnit,
skal
disse
foranstaltninger
"også
bidrage
til
virksomhedskommunikationen om Unionens politiske prioriteter, for så vidt at disse
prioriteter har tilknytning til de generelle mål i denne forordning."
Finansierede informationsforanstaltninger er inddelt i to hovedkategorier:
foranstaltninger, der foreslås af tredjepartsorganisationer og medfinansieres af Den
Europæiske Garantifond for Landbruget - EGFL (tilskud)
foranstaltninger iværksat på Kommissionens initiativ og finansieret 100 % af Den
Europæiske Garantifond for Landbruget - EGFL (direkte aktiviteter/offentlige
indkøb).
Ifølge artikel 45, stk. 5, i forordning (EU) nr. 1306/2013 og artikel 8 i forordning (EF) nr.
814/2000 skal Kommissionen hvert andet år forelægge Europa-Parlamentet og Rådet en
rapport om gennemførelsen af informationsforanstaltninger i henhold til forordningen. Dette
er den sjette rapport i rækken
3
.
De informationsforanstaltninger, der blev gennemført i rapporteringsperioden, var endvidere
baseret på en strategi for ekstern kommunikation vedrørende den fælles landbrugspolitik for
perioden 2010-2015, som Generaldirektoratet for Landbrug og Udvikling af Landdistrikter
1
2
EFT L 100 af 20.4.2000, s. 7.
EUT L 347 af 20.12.2013, s. 549.
3
KOM(2003) 235 endelig af 8.5.2003, KOM(2007) 324 endelig af 13.6.2007, KOM(2009) 237 endelig af
20.5.2009, KOM(2011) 294 endelig af 25.5.2011 og COM(2013) 645 final af 20.9.2013.
2
kom (2016) 0083 - Ingen titel
1602229_0003.png
(GD AGRI) fastlagde i 2010, og de blev gennemført gennem årlige handlingsplaner, hvori det
kommende års informationsforanstaltninger var fastlagt.
II.
BUDGET
Budgettet til informationsforanstaltninger under budgetpost 05 08 06 var, som oprindelig
planlagt i finansieringsafgørelsen, på 8 mio. EUR i 2013 og 11 mio. EUR i 2014 (inklusive
bidraget fra GD AGRI til Kommissionens virksomhedskommunikationskampagne "EU:
working for you" ("EU arbejder for dig")). Den midlertidige fordeling mellem offentlige
indkøb (aktiviteter iværksat på Kommissionens initiativ) og tilskud (medfinansierede
aktiviteter) var som følger:
2013: offentlige indkøb (5,5 mio. EUR) (68,25 %) - tilskud (2,5 mio. EUR) (31,25 %)
2014: offentlige indkøb (5 mio. EUR) 45,6 % - tilskud (3 mio. EUR) 27,3 % - delegeret til
GD Kommunikation (GD COMM) til virksomhedskommunikationskampagnen (3 mio. EUR)
27,3 %.
Budgetgennemførelsen for 2013 nåede op på 99 %, hvad angår forpligtelser, og 88 %, hvad
angår betalinger.
Budgetgennemførelsen for 2014 nåede op på 98 %, hvad angår forpligtelser. Tallene for
betalinger i 2014 var endnu ikke opgjort på tidspunktet for udarbejdelsen af nærværende
rapport, idet der stadig kunne foretages betalinger indtil den 31. december 2015.
III.
1.
FORDELING AF FINANSIEREDE AKTIVITETER
Tilskud (medfinansierede informationsforanstaltninger iværksat på initiativ af
tredjepartsorganisationer)
Ifølge forordning (EU) nr. 1306/2013 kan der gennemføres to typer foranstaltninger, som skal
finansieres af tilskud, nemlig specifikke informationsforanstaltninger og årlige
arbejdsprogrammer. En specifik informationsforanstaltning omfatter tids- og stedbegrænsede
informationsarrangementer, der gennemføres på basis af et enkelt budget. Et årligt
arbejdsprogram er et sæt af 2-5 specifikke informationsforanstaltninger. For 2013
4
og 2014
5
blev det besluttet (som de foregående år) kun at acceptere specifikke
informationsforanstaltninger til medfinansiering, med det formål at forenkle
tilskudsordningen og sikre sammenhæng mellem de forskellige kommunikationstiltag.
Målgruppen for indkaldelse af forslag til medfinansierede aktiviteter i 2013 og 2014 var den
brede offentlighed
med særlig vægt på unge mennesker i landdistrikterne samt aktørerne
i landdistrikterne,
for hvem aktiviteterne gjaldt mere specifikke emner, især hvad angår
gennemførelsen af nye foranstaltninger, der hidrører fra reformen af den fælles
landbrugspolitik såsom grønne foranstaltninger, og obligatoriske foranstaltninger for unge
landmænd.
Den maksimale finansieringssats for ovennævnte foranstaltninger er 50 % af de
støtteberettigede omkostninger. Imidlertid blev det i artikel 2 i Rådets forordning (EF) nr.
814/2000 bestemt at forhøje satsen til maksimalt 75 % i undtagelsestilfælde som specificeret i
gennemførelsesforordningen
6
og beskrevet i forslagsindkaldelsen.
4
5
Indkaldelse af forslag for 2013, EUT C 223 af 27.7.2012, s. 4.
Indkaldelse af forslag for 2014, EUT C 264 af 13.9.2013, s. 9.
6
Kommissionens forordning (EF) nr. 2208/2002 af 12.12.2002 om gennemførelsesbestemmelser til Rådets
forordning (EF) nr. 814/2000 om informationsforanstaltninger vedrørende den fælles landbrugspolitik, EFT L
337 af 13.12.2002, s. 21-23.
3
kom (2016) 0083 - Ingen titel
1602229_0004.png
I
forbindelse
med
forslagsindkaldelsen
for
2013
blev
14
specifikke
informationsforanstaltninger medfinansieret med 50 %. De tilskudsbeløb, der blev anmodet
om fra Kommissionen, lå på mellem 100 500 EUR og 341 659 EUR. I forbindelse med
forslagsindkaldelsen for 2014 blev 13 specifikke informationsforanstaltninger medfinansieret,
heraf tre med en sats på 75 %, da de opfyldte betingelserne i forslagsindkaldelsen om
informationsforanstaltninger af ekstraordinær interesse. For 2014 indebar dette, at aktiviteten
enten blev gennemført i mindst tre medlemsstater i EU, blev foreslået af et etableret netværk
på europæisk plan eller havde som mål at oprette og/eller udvikle et sådant europæisk
netværk, og at aktiviteten omfattede en formidlingsplan, der kunne sikre udbredelse til mindst
5 % af målgruppen for aktiviteten (den brede offentlighed og/eller aktørerne i
landdistrikterne) i hver medlemsstat. De tilskudsbeløb, der blev anmodet om fra
Kommissionen, lå på mellem 133 397 EUR og 374 119 EUR. Således blev i alt
27
informationsforanstaltninger medfinansieret i rapporteringsperioden 2013-2014.
Der
blev primært givet tilskud til informationskampagner, audiovisuelle produktioner,
konferencer, seminarer og en række projekter med det formål at informere skoleelever om den
fælles landbrugspolitik og værktøjer og workshopper for interessenter.
Figur 1 viser
tilskudsmodtagerne inddelt i typer.
Figur 1
Forening/NGO
2
3
10
5
Medierne
7
Privat organ
Landbrugets
erhvervsorganisationer
Offentligt organ
Som tidligere indtager erhvervsorganisationer, der er aktive inden for landbrug og udvikling
af landdistrikter på nationalt plan (og som ofte er medlemmer af EU-dækkende organer), en
vigtig plads på listen over modtagere. Men fordi forslagsindkaldelserne for 2013 og 2014 i
højere grad er målrettet audiovisuelle projekter, var der tre medieorganisationer - især fra den
audiovisuelle sektor - der kvalificerede sig til tilskud til multinationale aktiviteter.
Kommissionens arbejdsdokument, som ledsager denne rapport, indeholder nærmere
oplysninger om de tilskud, der blev tildelt i rapporteringsperioden
7
.
Ansøgningerne blev vurderet på baggrund af strenge kriterier for henholdsvis
støtteberettigelse, udelukkelse, udvælgelse og tildeling. Det er i overensstemmelse med
7
Nærmere oplysninger om tilskuddene kan også fås på Europa-webstedet:
http://ec.europa.eu/agriculture/grants-for-information-measures/index_en.htm.
4
kom (2016) 0083 - Ingen titel
1602229_0005.png
finansforordningen
8
og afspejler Kommissionens mål om ligebehandling og fair konkurrence
mellem ansøgere.
Figur 2 giver en oversigt over antal
imødekomne ansøgninger pr. medlemsstat.
I
rapporteringsperioden kom fem ud af i alt 27 imødekomne tilskudsansøgninger fra de nye
medlemsstater. Desuden var der fortsat stor interesse fra de sydlige medlemsstater. Fem
imødekomne ansøgninger var sendt af EU-dækkende organisationer.
Figur 2
Imødekomne ansøgninger pr. medlemsstat (inkl. EU-dækkende organisationer)
5
4
3
2
1
0
AT
BG
EL
ES
EU
FR
GR
IE
IT
LV
NL
RO
SL
Det skal nævnes, at et stort antal medfinansierede informationsforanstaltninger i
rapporteringsperioden nåede ud til et bredere publikum end de direkte deltagere takket være
fagpressens og de audiovisuelle mediers multiplikatoreffekt og den øgede brug af internettet
og sociale netværk som formidlingsværktøj.
2.
Direkte aktiviteter/offentlige indkøb (informationsforanstaltninger iværksat på
Kommissionens initiativ)
I rapporteringsperioden blev der som tidligere finansieret et stort antal
informationsforanstaltninger iværksat på Kommissionens initiativ. De blev primært
gennemført med ekstern teknisk bistand.
66 % af budgettet
blev tildelt til disse
foranstaltninger i perioden 2013-2014.
Inden for dette budget blev der gennemført informationsforanstaltninger vedrørende
netværksaktiviteter med journalister
(medienetværk)
og interessenter
(interessentnetværk).
Disse foranstaltninger havde det formål at skabe yderligere synergi mellem forskellige
kommunikatorer i sektoren og mangedoble virkningen af informationsforanstaltningerne, som
GD AGRI gennemfører, især for så vidt angår reformen af den fælles landbrugspolitik. GD
AGRI målrettede nemlig sine direkte
informationsforanstaltninger mod den brede
offentlighed
i rapporteringsperioden med iværksættelse og gennemførelse af en
kommunikationskampagne om reformen af den fælles landbrugspolitik under sloganet
"Europas fælles landbrugspolitik: Det handler om vores rødder". Andre
8
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU, Euratom) nr. 966/2012 af 25.10.2012 om de finansielle regler
vedrørende Unionens almindelige budget og om ophævelse af Rådets forordning (EF, Euratom) nr. 1605/2002,
EUT L 298 af 26.10.2012, s. 1.
5
kom (2016) 0083 - Ingen titel
1602229_0006.png
informationsforanstaltninger i 2013 og 2014 vedrørte almindelige
horisontale
kommunikationsaktiviteter
såsom afholdelse af møder om den fælles landbrugspolitik,
præsentationer for besøgende grupper og tilrettelæggelse af Europa-Kommissionens
tilstedeværelse på EXPO i Milano fra maj til oktober 2015. I 2014 deltog GD AGRI også i et
pilotprojekt med en virksomhedskommunikationskampagne varetaget af GD Kommunikation
med henblik på effektivt at sætte spot på landbrugets rolle i og bidrag til folks dagligdag og
relevansen af den fælles landbrugspolitik for EU's borgere, herunder vækst og beskæftigelse.
Kampagnen blev skudt i gang i 2014 ("EU arbejder for dig") og fortsatte indtil medio 2015.
Via de etablerede medier nåede kampagnen direkte ud til borgerne og viste dem EU's
merværdi på en håndgribelig og levende måde. Kampagnen er led i en generel indsats for at
levere et klarere budskab om, hvordan EU gennem sine programmer og politikker hjælper
med at opnå økonomisk vækst og skabe arbejdspladser.
Kommissionens arbejdsdokument indeholder nærmere oplysninger
informationsforanstaltninger, herunder de respektive omkostninger.
a) Medienetværk 2013-2014
I 2011 blev
netværket Ag-Press.eu
iværksat for europæiske journalister med interesse for
landbrug og udvikling af landdistrikter og har siden været vedligeholdt og betjent gennem e-
platformen Ag-Press.eu, et ugentligt nyhedsbrev og regelmæssigt tilbagevendende
begivenheder. Begivenhederne har omfattet presseture til forskellige medlemsstater omkring
temaer inden for den fælles landbrugspolitik, studieture til Bruxelles med besøg i
pressecentret hos Europa-Parlamentet, Rådet og Kommissionen og en halvdagsudflugt til
forskellige gårde samt endelig "Ag-Press Annual Network Event" med deltagelse af
kommissæren for landbrug og udvikling af landdistrikter.
Disse værktøjer har bidraget til at opretholde og styrke netværket, som i perioden havde
omkring 900 aktive medlemmer. I 2013 blev der arrangeret syv presseture og tre studieture og
i 2014 seks presseture og tre studieture. Dette var særlig gavnligt med hensyn til at fremme
forståelsen af reformen af den fælles landbrugspolitik fra 2013 og de
gennemførelsesmuligheder, som medlemsstaterne havde at vælge imellem. I gennemsnit
producerer de deltagende journalister efterfølgende 1-3 publicerede artikler hver, og det reelle
tal er højere, når man tæller onlinepublikationer, opslag på sociale medier af trykte artikler
samt radio- og tv-indslag med.
Konklusionen på en ekstern evaluering udført i 2014
9
var, at det materiale, som GD AGRI har
indsamlet, er tilstrækkeligt til f.eks. at anslå, at GD AGRI gennem inddragelse af en enkelt
landbrugsjournalist på felttur når ud til mindst 10 000 læsere. Det bemærkes endvidere, at
journalister, der har deltaget i en begivenhed, også bliver hyppige brugere af GD AGRI's
onlineværktøjer og sociale medier.
Formålet med dette langsigtede projekt er at tilskynde journalisterne til at dække
landbrugsemner, øge formidlingen af EU-stof og information om den fælles landbrugspolitik i
den nationale landbrugspresse og udbygge journalisternes viden om landbrug og den fælles
landbrugspolitik ved at invitere dem på ture, hvor de lærer af GD AGRI, landbrugere og
hinanden. Ved udgangen af 2014 var der ca. 1 000 registrerede medlemmer af Ag-Press-
platformen.
Derudover har GD AGRI's
sociale medier
udviklet sig i vellykket retning gennem årene. I
november 2014 blev der oprettet en virksomhedskonto på Twitter for at supplere den
om
disse
9
http://ec.europa.eu/agriculture/evaluation/market-and-income-reports/information-policy-2015_en.htm.
6
kom (2016) 0083 - Ingen titel
eksisterende Facebook-side og erstatte den tidligere anvendte Twitter-konto (der var oprettet i
GD AGRI's talsmands navn).
b) Interessentnetværk 2013-2014
I lighed med medienetværk skal også
interessentnetværksaktiviteter
anses for at være en
langsigtet
investering
med
den
overordnede
målsætning
at
mangedoble
kommunikationsinitiativer vedrørende den fælles landbrugspolitik. I rapporteringsperioden
igangsatte og videreudviklede GD AGRI webstedet "Kommunikationsnetværk om den fælles
landbrugspolitik" til at give interessenter på området for kommunikation om landbrug,
fødevarer og udvikling af landdistrikter værktøjer til at formidle deres
kommunikationsinitiativer og udveksle bedste praksis.
Et centralt netværksværktøj blandt disse aktiviteter var uddelingen af kommunikationspriserne
vedrørende den fælles landbrugspolitik. Blandt andre aktiviteter kan nævnes afholdelse af
målrettede netværksarrangementer og en årlig begivenhed benævnt "Annual CAP
Communication Event" for at samle interessenternes repræsentanter og fremme udveksling af
bedste praksis. I en række interne evalueringsrapporter blev det dokumenteret, at
interessenterne meldte meget positivt tilbage om disse initiativer. Fra alle EU-medlemsstater
indkom der 118 ansøgninger til kommunikationspriserne vedrørende den fælles
landbrugspolitik i 2013 og 148 ansøgninger i 2014. I månederne op til den årlige
kommunikationsnetværksbegivenhed i 2014 blev der registreret over 20 000 interessentbesøg
på kommunikationsnetværkets websted.
For så vidt angår kommunikationsaktiviteter med interessenterne dannede
afholdelse af
konferencer
et vigtigt forum for dialog med og høring af interessenterne om specifikke
aspekter af den fælles landbrugspolitik. I 2013 afholdtes der konferencer om familielandbrug
og EU's mejerisektor. I 2014 fandt den første konference om udsigterne for EU's
landbrugsmarkeder sted. Det forventes, at den bliver en årligt tilbagevendende begivenhed,
der skal tilskynde til bred udveksling af synspunkter blandt interessenterne om
markedsudsigterne, herunder den politiske ramme og usikkerhed om udviklingen på
markederne.
c) Aktiviteter målrettet den brede offentlighed 2013-2014
Det primære fokus for kommunikationsaktiviteter i 2013 og 2014 var gennemførelsen af
kommunikationskampagnen "Europas fælles landbrugspolitik: Det handler om vores
rødder".
Lanceringen af kampagnen var direkte knyttet til aftalen om reformen i 2013 af den
fælles landbrugspolitik.
Denne kampagnes orientering afspejler resultaterne af en række Eurobarometerundersøgelser
om landbrug og den fælles landbrugspolitik i de seneste år: Et flertal støtter den fælles
landbrugspolitiks grundprincipper og mål, men mange kender ikke selve politikken. Derfor
sigtede kampagnen mod at øge kendskabet til den fælles landbrugspolitik og vise, at den
imødekommer borgernes bekymringer.
Kampagnen skulle over for den brede offentlighed, især unge byboere, understrege
vigtigheden af bæredygtigt landbrug, ikke kun for forsyningen af sunde fødevarer, men også
for miljøet, landskabet og økonomien. De anvendte kommunikationskanaler omfattede
onlinereklamer og -publikationer, reklame- og AV-materialer til websteder, tv og biografer
samt målrettede aktiviteter ved begivenheder arrangeret for den brede offentlighed i
forskellige medlemsstater.
For at sikre den størst mulige omkostningseffektivitet blev det besluttet at køre
biografkampagner i EU-15 og tv-kampagner i EU-13. Biografkampagnen nåede ud til
7
kom (2016) 0083 - Ingen titel
10 300 385 mennesker og tv-kampagnen 24 296 390 mennesker. Onlinekampagnen kørte i
alle medlemsstater og genererede yderligere 68 395 019 annoncevisninger og 241 320 klik.
Kampagnen omfattede desuden udformning og udvikling af en undervisningspakke til
skolebørn og en værktøjskasse til landbrugere til hjælp med at tilskynde borgerne til at besøge
deres gårde (åben gård-arrangementer). Begge informationsforanstaltninger er stadig under
udvikling.
Som led i kommunikationsaktiviteterne i tilknytning til reformen af den fælles
landbrugspolitik arrangerede GD AGRI også sin
operation Green Team,
som bestod i, at
ledende embedsmænd hos GD AGRI gav tekniske foredrag for interessenter og journalister i
medlemsstaterne om forskellige aspekter af reformen. Da den politiske aftale blev indgået i
juni 2013, fik ni medlemsstater besøg af Green Team-ambassadører fra GD AGRI.
I november
2013 blev næste bølge af besøg igangsat i de resterende 18 medlemsstater. Seks Green Team-
ambassadører (teamledere) og 14 rådgivere rejste til otte medlemsstater i perioden november 2013
til april 2014 for at præsentere og redegøre nærmere for den nye reform af den fælles
landbrugspolitik for interessenterne, herunder landbrugere, offentlige myndigheder og andre
organer. Green Team-ambassadørerne hjalp med at formidle budskaberne i den nye reform af den
fælles landbrugspolitik under hensyntagen til den nationale sammenhæng.
I 2014 udbyggede GD AGRI endvidere sit samarbejde med andre af Kommissionens
afdelinger, f.eks. til et tæt samarbejde med GD Sundhed og Fødevaresikkerhed (GD SANTE)
om at arrangere en
fælles stand på store landbrugsmesser
såsom "Grüne Woche" i Berlin,
"Salon de l'Agriculture" i Paris og "Salone del Gusto" i Torino. Dette samarbejde hjalp med at
give den brede offentlighed et mere sammenhængende billede af Europa-Kommissionen via
temaet "Fra jord til bord". Det resulterede i større effektivitet i udnyttelsen af menneskelige og
finansielle ressourcer til at repræsentere Kommissionen på disse vigtige messer.
d) Horisontale kommunikationsaktiviteter
Publikationer
I rapporteringsperioden fortsatte publikationerne med at afspejle lovgivningsprogrammet. Der
var f.eks. tale om tekster vedrørende informationsnettet for landøkonomisk bogføring,
skovbrugspolitik, unge landmænd og overvågnings- og evalueringsrammen for den fælles
landbrugspolitik. Publikationerne blev formidlet vidt og bredt via Europa-Kommissionens
repræsentationer i medlemsstaterne, EU-dokumentationscentre samt på messer og andre
offentlige arrangementer, hvor GD AGRI var til stede.
Websted og AV-aktiviteter
Ud over onlineaktiviteterne inden for de førnævnte projekter fortsatte GD AGRI med at
afsætte ressourcer til Europa-webstedet "Landbrug og udvikling af landdistrikter", især som
en vigtig kilde til specialiserede oplysninger om den fælles landbrugspolitik og udvikling af
landdistrikterne, samt til tilstedeværelsen på de sociale medier og til kommissærens websted
(indtil 1.11.2014, da GD COMM overtog alle kommissærernes websteder).
Der arbejdes på migreringen til en helt ny tilstedeværelse på internettet (nyt
organisationsdesign, brugercentreret tilgang, nyt webindholdsadministrationssystem og
strømlinet og ajourført indhold i overensstemmelse med Kommissionens initiativ om digital
omstilling).
Desuden blev der i juni 2013 produceret en videopressemeddelelse i anledning af den
politiske aftale om reformen af den fælles landbrugspolitik. Denne videopressemeddelelse
viste mangfoldigheden i europæisk landbrug og redegjorde for den fælles landbrugspolitik
med konkrete eksempler fra fire forskellige medlemsstater på, hvordan politikken udmøntes i
praktiske fordele.
8
kom (2016) 0083 - Ingen titel
Opinionsundersøgelser
I maj 2013 blev der gennemført en særlig Eurobarometerundersøgelse for at måle og evaluere
borgernes mening om den fælles landbrugspolitik og tilhørende spørgsmål. Undersøgelsen
blev gennemført i alle EU-medlemsstater baseret på besvarelser fra 28 000 borgere. Formålet
var at fortsætte med at måle EU-borgernes mening om en række spørgsmål, der er relevante
for Kommissionens arbejde på dette område, så dens kommunikationsaktiviteter om EU's
hovedpolitikker, herunder den fælles landbrugspolitik, bliver mere målrettede.
Besøg
I rapporteringsperioden modtog GD AGRI fortsat besøgsgrupper bestående hovedsagelig af
landbrugere, repræsentanter for landbrugere, studerende, regionale og lokale repræsentanter,
journalister og akademikere. Formålet med besøgene var at forklare og uddybe forståelsen af
den fælles landbrugspolitik, herunder politikken for udvikling af landdistrikterne, og
begrundelsen for at ændre den. I alt modtog GD AGRI 220 besøgsgrupper (med i alt 4 919
enkeltpersoner) i sine lokaler i løbet af 2013 og 2014.
EXPO Milano
Det forberedende arbejde med Europa-Kommissionens tilstedeværelse på verdensudstillingen
EXPO 2015 i Milano under temaet "Feeding the Planet, Energy for Life" blev indledt primo
2013 og fortsatte i 2014 med GD AGRI i front for indsatsen med at kommunikere temaerne
under den fælles landbrugspolitik til de forventede 500 000 besøgende i Europa-
Kommissionens pavillon. Forberedelserne bestod primært i at producere videoanimationer til
offentligheden samt arrangere 20 målrettede begivenheder for interessenter og den brede
offentlighed under EXPO fra maj til oktober 2015.
9
kom (2016) 0083 - Ingen titel
1602229_0010.png
IV.
FORDELINGEN AF UDGIFTER (FORPLIGTELSER OG BETALINGER)
MELLEM MEDFINANSIEREDE AKTIVITETER IVÆRKSAT AF
TREDJEPARTER (TILSKUD) OG INFORMATIONSAKTIVITETER
IVÆRKSAT PÅ KOMMISSIONENS INITIATIV (OFFENTLIGE INDKØB)
10
2013
Tilskud
Oprindeligt
budget
Forpligtelser i
EUR
% af forpligtelse
Betalinger (**) i
EUR
% af udbetaling
over for
forpligtelse
Offentlige
indkøb
I alt
Tilskud
2014
Offentlige
indkøb
I alt
2 500 000
2 423 345
5 500 000
5 531 484
8 000 000
7 954 830
3 000 000
3 062 075
5 000 000
4 740 020
8 000 000
7 802 095
97 %
110 %
99 %
102 %
95 %
98 %
2 035 614
4 974 298
7 009 912
(*)
(*)
(*)
84 %
90 %
88 %
(*)
(*)
(*)
(*) Tal forelå ikke endnu, da denne rapport blev udarbejdet - de fleste af aktiviteterne var endnu ikke betalt.
(**) Betalingerne i tabellen vedrører ikke kun udførelsen i år N, men omfatter betalinger i år N og år N+1 vedrørende
forpligtelserne i år N.
Betalinger er generelt lavere end de beløb, for hvilke der oprindelig er indgået forpligtelse.
For tilskuddenes vedkommende skyldes dette for det første, at de endelige udgifter til
aktiviteterne er lavere end modtagerens oprindelige skøn, for det andet at ikke alle de udgifter,
som anmeldes af modtageren, kan betragtes som støtteberettigede. Hvad angår aktiviteter, der
iværksættes på Kommissionens initiativ, er forskellen mellem betalinger og forpligtelser
mindre. Dette skyldes, at de faktiske udgifter i modsætning til de fastlagte forpligtelser er
lavere end forventet på grund af besparelser og anvendelse af mere omkostningseffektive
foranstaltninger under gennemførelsen.
V.
KONKLUSION
Med de informationsforanstaltninger, der blev gennemført af GD AGRI i
rapporteringsperioden 2013-2014, forfulgte man de mål, der er fastlagt i artikel 45 i
forordning (EU) nr. 1306/2013 om kommunikations- og informationsforanstaltninger
vedrørende den fælles landbrugspolitik samt i strategien for ekstern kommunikation
vedrørende den fælles landbrugspolitik for perioden 2010-2015 gennem de årlige
handlingsplaner for 2013 og 2014. Foranstaltningerne var målrettet specifikke grupper og
formidlede centrale budskaber med primært fokus på yngre byboere inden for den brede
offentlighed, på aktører i landdistrikterne med hensyn til specifikke spørgsmål vedrørende de
nye foranstaltninger, der er indført med reformen af den fælles landbrugspolitik, og på
10
De 3 000 000 EUR til virksomhedskommunikationsaktiviteter forvaltet af GD COMM er ikke medtaget i
denne tabel.
10
kom (2016) 0083 - Ingen titel
1602229_0011.png
multiplikatoreffekten af formidlere som medierepræsentanter og interesseorganisationer. I
forbindelse med gennemførelsen af disse informationsforanstaltninger blev der gjort en øget
indsats for at skabe stærkere synergier mellem de informationsforanstaltninger, som blev
iværksat af GD AGRI, Europa-Kommissionens øvrige generaldirektorater, partnere i
civilsamfundet og nationale ministerier med journalisternes virke som multiplikatoreffekt.
For de fremtidige informationsforanstaltninger er en ny strategi for perioden 2016-2020 under
udarbejdelse i lyset af resultaterne og anbefalingerne fra evalueringen af de overordnede
kommunikationsaktiviteter, der blev afholdt af GD AGRI i perioden 2010-2014 (offentliggjort
i juni 2015
11
).
11
http://ec.europa.eu/agriculture/evaluation/market-and-income-reports/information-policy-2015_en.htm.
11