Europaudvalget 2016
KOM (2016) 0089
Offentligt
1604344_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 26.2.2016
COM(2016) 89 final
2016/0053 (NLE)
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om fastsættelse af den holdning, Unionen skal indtage på det 54. møde i OTIF's
ekspertudvalg vedrørende transport af farligt gods for så vidt angår visse ændringer af
tillæg C til konventionen om internationale jernbanebefordringer (COTIF), som finder
anvendelse fra den 1. januar 2017
DA
DA
kom (2016) 0089 - Ingen titel
1604344_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
BAGGRUND FOR FORSLAGET
Forslaget til Rådets afgørelse har til formål at fastlægge Den Europæiske Unions holdning ved
mødet i OTIF's ekspertudvalg vedrørende transport af farligt gods (i det følgende benævnt
"ekspertudvalget vedrørende RID"), der finder sted den 25. maj 2016, for så vidt angår visse
ændringer af de tekniske og administrative bestemmelser i bilaget til tillæg C til konventionen
om internationale jernbanebefordringer (COTIF), som det pågældende udvalg skal træffe
afgørelse om.
Ovennævnte bilag, som almindeligvis betegnes "RID", regulerer den internationale transport
af farligt gods med jernbane mellem de COTIF-kontraherende stater, der anvender RID-regler
(RID-kontraherende stater).
2.
RESULTATER AF HØRINGER AF INTERESSEREDE PARTER OG AF
KONSEKVENSANALYSER
De internationale bestemmelser vedrørende transport af farligt gods fastsættes i forskellige
internationale organisationer såsom OTIF, De Forenede Nationers Økonomiske Kommission
for Europa (UN-ECE) og forskellige særorganisationer under De Forenede Nationer. Da
reglerne skal være forenelige indbyrdes, er der udviklet et kompliceret internationalt system
for samordning og harmonisering mellem de organisationer, der deltager i dette arbejde.
Bestemmelserne tilpasses i en cyklus på to år.
En bred vifte af eksperter fra den offentlige og private sektor er blevet hørt under
udarbejdelsen af disse ændringer. I forbindelse med udarbejdelsen af disse ændringer er
følgende tekniske møder gennemført:
af De Forenede Nationers ekspertgruppe for transport af farligt gods på dennes
1) 43. møde i Genève, den 24. – 28. juni 2013
2) 44. møde i Genève, den 25. november – 4. december 2013
3) 45. møde i Genève, den 23. juni – 2. juli 2014 og
4) 46. møde i Genève, den 1. – 9. december 2014
af UN-ECE's – OTIF's fælles møde mellem ekspertudvalget vedrørende RID og
arbejdsgruppen for transport af farligt gods på
1) efterårsmødet i 2014 i Genève, den 15. – 19. september 2014
2) forårsmødet i 2015 i Bern, den 23. – 27. marts 2015
3) efterårsmødet i 2015 i Genève, den 15. – 25. september 2015, og
4) der afholdes yderligere et fælles møde, (forårsmødet i 2016 i Bern den 14. – 18. marts
2016), som forventes at munde ud i en anbefaling om yderligere ændringer med virkning fra
den 1. januar 2017
af den stående arbejdsgruppe under ekspertudvalget vedrørende RID på dennes
1) 4. møde i Madrid, den 17. – 20. november 2014 og
DA
2
DA
kom (2016) 0089 - Ingen titel
1604344_0003.png
2) 5. møde i Madrid, den 23. – 27. november 2015.
På disse møder er de enkelte forslag til ændringer blevet analyseret og behandlet af
ekspertudvalgene. I de fleste tilfælde er den anbefalede foranstaltning vedtaget med
enstemmighed. Visse forslag er anbefalet af et flertal af eksperterne. OTIF's ekspertudvalg
vedrørende transport af farligt gods træffer afgørelse om disse forslag den 25. maj 2016.
Udvalget vedrørende transport af farligt gods, der er nedsat ved Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2008/68/EF af 24. september 2008 om indlandstransport af farligt gods
1
,
afholdt indledende drøftelser om forslagene på sit møde den 14. december 2015.
3.
JURIDISKE ASPEKTER AF FORSLAGET
Den Europæiske Union tiltrådte COTIF i juli 2011 i medfør af Rådets afgørelse
2013/103/EU
2
. COTIF er en blandet aftale, hvori både Unionen og de fleste af
medlemsstaterne er kontraherende parter. I afgørelsens bilag III fastlægges de interne
ordninger for Rådet, medlemsstaterne og Kommissionen i procedurer under OTIF. I
anliggender, hvor EU har enekompetence, stemmer EU med et antal stemmer svarende alle
medlemsstater, som er medlem af COTIF. 26 EU-medlemsstater er også medlemmer af
COTIF. På nuværende tidspunkt findes der 45 RID-kontraherende stater og 50 OTIF-
medlemsstater.
Siden den 1. januar 1997 har Den Europæiske Union anvendt bestemmelserne i RID i
forbindelse med al transport i EU, i første omgang i overensstemmelse med Rådets direktiv
96/49/EF af 23. juli 1996 om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om
jernbanebefordring af farligt gods
3
. I 2008 blev direktiv 96/49/EF erstattet af direktiv
2008/68/EF, som viderefører principperne i den foregående retsakt.
I artikel 4 i direktiv 2008/68/EF er det fastsat, at "transport af farligt gods mellem
medlemsstaterne og tredjelande er tilladt, hvis kravene i ADR, RID eller ADN overholdes,
medmindre andet fremgår af bilagene". Af 12. betragtning fremgår endvidere, at "Det bør
være tilladt at anvende transportmidler, der er indregistreret i tredjelande, til at udføre
international transport af farligt gods på en medlemsstats område, hvis de overholder de
relevante bestemmelser i ADR, RID eller ADN og dette direktiv". Derfor hører ovennævnte
ændringer helt og holdent under Unionens enekompetence.
I overensstemmelse med COTIF's artikel 35 vil ændringerne, når ekspertudvalget vedrørende
RID har truffet afgørelse herom, træde i kraft for alle kontraherende parter den første dag i
den sjette måned efter den måned, hvor generalsekretæren har givet meddelelse om dem til de
kontraherende parter. En kontraherende part kan gøre indsigelse inden for en periode på fire
måneder fra datoen for meddelelsen. Hvis en fjerdedel af de kontraherende parter gør
indsigelse, træder ændringen ikke i kraft.
I de kontraherende parter, der rettidigt har gjort indsigelse mod en afgørelse, suspenderes
anvendelsen af det pågældende tillæg i sin helhed fra det tidspunkt, hvor afgørelserne får
virkning, for så vidt den vedrører trafik med og mellem disse parter. Gøres der indsigelse mod
1
2
3
EUT L 260 af 30.9.2008, s. 8.
Rådets afgørelse 2013/103/EU af 16. juni 2011 om undertegnelse og indgåelse af aftalen mellem Den
Europæiske Union og Den Mellemstatslige Organisation for Internationale Jernbanebefordringer om Den
Europæiske Unions tiltrædelse af konventionen om internationale jernbanebefordringer (COTIF) af 9. maj
1980, som ændret ved Vilniusprotokollen af 3. juni 1999 (EUT L 51 af 23.2.2013, s. 1).
EFT L 235 af 17.9.1996, s. 25.
DA
3
DA
kom (2016) 0089 - Ingen titel
valideringen af en teknisk standard eller mod vedtagelsen af fælles tekniske beskrivelser,
suspenderes alene denne standard eller beskrivelse mht. trafik med og mellem disse parter fra
det tidspunkt, hvor afgørelserne får virkning. Det samme gælder i tilfælde af en delvis
indsigelse.
Medmindre et tilstrækkeligt antal parter har gjort indsigelse, forventes ændringerne i henhold
til dette forslag at træde i kraft pr. 1. januar 2017 og blive bindende for Unionen og
medlemsstaterne, idet de udgør en integrerende del af Unionens regelværk.
Endelig er det fastsat i COTIF's artikel 38, at med henblik på udøvelsen af retten til at stemme
og retten til at gøre indsigelse, jf. artikel 35, stk. 2, og artikel 35, stk. 4, har regionale
organisationer, bl.a. Den Europæiske Union, et antal stemmer svarende til de af Unionens
medlemmer, der også er medlemmer af organisationen.
Forslaget er udarbejdet på grundlag af bestemmelserne i Rådets afgørelse om EU’s tiltrædelse
af COTIF. Retsgrundlaget for forslaget til Rådets afgørelse er artikel 91 i TEUF sammenholdt
med artikel 218, stk. 9, i TEUF.
Forslagets artikel 1 omfatter en udførlig liste over de planlagte ændringer med angivelse af,
hvilke ændringer der kan accepteres af Unionen. De påtænkte ændringer anses for velegnede
til at sikre transport af farligt gods på en omkostningseffektiv måde, hvor der tages højde for
den teknologiske udvikling, og de kan derfor støttes.
4.
GENNEMFØRELSE I DEN EUROPÆISKE UNION
Ovennævnte ændringer vil i det omfang, de bliver bindende for Unionen, skulle indarbejdes i
direktiv 2008/68/EF om indlandstransport af farligt gods, ifølge hvilket der i henhold til
COTIF anvendes ensartede regler for transport af farligt gods ad vej, med jernbane eller ad
indre vandveje inden for eller mellem medlemsstaterne. Til dette formål er Kommissionen
bemyndiget til at tilpasse bilag II, del II.1, til direktiv 2008/68/EF til den videnskabelige og
tekniske udvikling ved hjælp af gennemførelsesretsakter. Når indsigelsesperioden for så vidt
angår meddelelsen fra generalsekretæren for OTIF er udløbet, vil Kommissionen iværksætte
tilpasningsprocessen.
DA
4
DA
kom (2016) 0089 - Ingen titel
1604344_0005.png
2016/0053 (NLE)
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om fastsættelse af den holdning, Unionen skal indtage på det 54. møde i OTIF's
ekspertudvalg vedrørende transport af farligt gods for så vidt angår visse ændringer af
tillæg C til konventionen om internationale jernbanebefordringer (COTIF), som finder
anvendelse fra den 1. januar 2017
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR —
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, særlig artikel 91,
sammenholdt med artikel 218, stk. 9,
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Unionen tiltrådte konventionen om internationale jernbanebefordringer af 9. maj 1980
som ændret ved Vilniusprotokollen af 3. juni 1999 (i det følgende benævnt "COTIF-
konventionen") i medfør af Rådets afgørelse 2013/103/EU
4
.
Alle medlemsstater med undtagelse af Cypern og Malta er kontraherende parter i og
anvender COTIF-konventionen.
Ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/68/EF
5
fastsættes krav til transport
af farligt gods ad vej, med jernbane eller ad indre vandveje inden for eller mellem
medlemsstaterne, idet der henvises til reglementet for internationale befordringer af
farligt gods med jernbane, der findes i tillæg C til COTIF-konventionen (RID-bilaget).
I direktivets artikel 4 er det endvidere fastsat, at "Transport af farligt gods mellem
medlemsstaterne og tredjelande er tilladt, hvis kravene i ADR, RID eller ADN
overholdes, medmindre andet fremgår af bilagene."
Det ekspertudvalg vedrørende transport af farligt gods, der er nedsat ved artikel 13,
stk. 1, litra d), i COTIF-konventionen, forventes på sit 54. møde den 25. maj 2016 at
træffe afgørelse om visse ændringer af RID-bilaget. Disse ændringer, der vedrører
tekniske standarder eller fælles tekniske beskrivelser, har til formål at garantere en
sikker og effektiv transport af farligt gods, samtidig med at der tages hensyn til den
videnskabelige og tekniske udvikling i sektoren og udviklingen af nye stoffer og
genstande, der udgør en fare under transporten.
Udvalget for transport af farligt gods, der er nedsat ved artikel 9 i direktiv 2008/68/EF,
har iværksat indledende drøftelser om disse forslag til ændringer.
Alle de foreslåede ændringer er berettigede og gavnlige, og Unionen bør derfor støtte
dem —
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)
4
5
Rådets afgørelse 2013/103/EU af 16. juni 2011 om undertegnelse og indgåelse af aftalen mellem Den
Europæiske Union og Den Mellemstatslige Organisation for Internationale Jernbanebefordringer om Den
Europæiske Unions tiltrædelse af konventionen om internationale jernbanebefordringer (COTIF) af 9. maj
1980, som ændret ved Vilniusprotokollen af 3. juni 1999 (EUT L 51 af 23.2.2013, s. 1).
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/68/EF af 24. september 2008 om indlandstransport af farligt
gods (EUT L 260 af 30.9.2008, s. 13).
DA
5
DA
kom (2016) 0089 - Ingen titel
VEDTAGET DENNE AFGØRELSE:
Artikel 1
Den Europæiske Unions holdning
1. Den holdning, som Den Europæiske Union skal indtage på det 54. møde i ekspertudvalget
vedrørende transport af farligt gods inden for rammerne af konventionen om internationale
jernbanebefordringer, skal være i overensstemmelse med bilaget til denne afgørelse.
2. Repræsentanterne for Unionen i ovennævnte instans kan uden yderligere afgørelse truffet
af Rådet aftale mindre ændringer af de dokumenter, der er nævnt i bilaget til denne afgørelse.
Artikel 2
Offentliggørelse
Denne afgørelse offentliggøres i
Den Europæiske Unions Tidende
med angivelse af dens
ikrafttræden.
Artikel 3
Ikrafttræden
Denne afgørelse træder i kraft på dagen for vedtagelsen.
Udfærdiget i Bruxelles, den .
På Rådets vegne
Formand
DA
6
DA