Europaudvalget 2016
KOM (2016) 0141
Offentligt
1651884_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 4.3.2016
COM(2016) 141 final
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
Statusrapport om gennemførelsen af hotspottilgangen i Grækenland
DA
DA
kom (2016) 0141 - Ingen titel
1651884_0002.png
Som en del af den umiddelbare indsats for at støtte de medlemsstater, der oplever et stort
migrationspres ved EU's ydre grænser, blev der i den europæiske dagsorden for migration, der
blev vedtaget i maj 2015, fastsat en ny hotspottilgang
1
. Grækenland og Italien er de to
medlemsstater, hvor hotspottilgangen på nuværende tidspunkt er ved at blive gennemført.
I medfør af denne tilgang arbejder alle relevante EU-agenturer og eksperter fra
medlemsstaterne sammen med nationale og lokale myndigheder i marken for at hjælpe de
pågældende medlemsstater med at opfylde deres forpligtelser i henhold til EU-retten. Der er
indkredset fem hovedområder: oprettelse af fuldt fungerende hotspotcentre, gennemførelse af
afgørelser om omfordeling, sikring af, at migranter, der ikke har ret til international
beskyttelse, rent faktisk sendes tilbage, forbedring af grænseforvaltningen og opbygning af
tilstrækkelig og passende modtagelseskapacitet.
I september 2015 gik Kommissionen et skridt videre ved at fastsætte de foranstaltninger, der
skal prioriteres i EU for at klare flygtningekrisen
2
. De omfattede bl.a. fuld gennemførelse af
en omfordelingsordning og migrationsstyringsstøttehold, der arbejder i hotspotområder.
Kommissionen fulgte op herpå med en statusrapport i oktober
3
. Den indeholdt bl.a.
detaljerede oplysninger om de næste skridt, det var nødvendigt at tage på hovedområderne,
herunder særlige foranstaltninger, der skal gennemføres af Grækenland.
I december 2015 udsendte Kommissionen en detaljeret rapport om gennemførelsen af
hotspottilgangen i Grækenland på de fem ovennævnte områder
4
. Den 10. februar rapporterede
Kommissionen om den overordnede gennemførelse af de prioriterede foranstaltninger
5
og
vedlagde en statusrapport vedrørende Grækenland som bilag.
For at bistå Grækenland med at gennemføre de prioriterede foranstaltninger har EU tydeligt
vist sin solidaritet ved at yde betydelig økonomisk støtte til landet, især de sidste måneder. Ud
over de overordnede tilskud til Grækenland inden for rammerne af landets nationale program
under Asyl-, Migrations- og Integrationsfonden og Fonden for Intern Sikkerhed, som beløber
sig til 509 mio. EUR i perioden 2014-2020, blev der sidste år også ydet en betydelig
nødbistand på ca. 150 mio. EUR fra begge førnævnte fonde. Inden for rammerne af de
nationale programmer er der blevet ydet en forfinansiering på 70 mio. EUR (33 mio. EUR for
2014-2015 og 37 mio. EUR for 2016), og som nødbistand blev der stillet en forfinansiering på
ca. 70,3 mio. EUR til rådighed.
En sammenlægning af tilskuddet inden for rammerne af Grækenlands nationale programmer
og den nødbistand, landet hidtil har fået, viser, at Grækenland er det land, der modtager flest
EU-midler på området indre anliggender. Det samlede beløb er på ca. 660 mio. EUR.
Grækenland skal udnytte de ressourcer, der er til rådighed inden for rammerne af de nationale
programmer, bedst muligt og også fuldt ud udnytte de muligheder, andre EU-
1
2
3
4
5
Meddelelse fra Kommissionen: "En europæisk dagsorden for migration" (COM(2015) 240 af 13.5.2015).
Meddelelse fra Kommissionen: "Håndtering af flygtningekrisen: øjeblikkelige operationelle, budgetmæssige
og retlige foranstaltninger som led i den europæiske dagsorden for migration" (COM(2015) 490 af
23.9.2015).
Meddelelse fra Kommissionen: "Håndtering af flygtningekrisen: status over gennemførelsen af de
prioriterede foranstaltninger i den europæiske dagsorden for migration (COM(2015) 510 final af 14.10.2015).
Meddelelse fra Kommissionen: "Progress Report on the Implementation of the hotspots in Greece"
(COM(2015) 678 af 15.12.2015).
Meddelelse fra Kommissionen om status over gennemførelsen af de prioriterede foranstaltninger i den
europæiske dagsorden for migration (COM(2016) 85 final af 10.2.2016).
2
kom (2016) 0141 - Ingen titel
finansieringsmekanismer såsom de europæiske struktur- og investeringsfonde (ESI-fondene)
giver.
Bilaget til denne rapport ajourfører analysen af 10. februar, idet der gøres status over
gennemførelsen af de prioriterede foranstaltninger på de fem ovennævnte områder og de
foranstaltninger, der mangler at blive truffet.
3
kom (2016) 0141 - Ingen titel
1651884_0004.png
Bilag:
Henstilling af december 2015
Grækenland skal færdiggøre
Hotspotområder
opførelsen af hotspotcentre på
Lésvos, Leros og Khíos i
overensstemmelse
med
den
planlagte
tidsplan.
Bygningsarbejderne på Kos skal
igangsættes straks, og der skal
findes en placering på Sámos med
henblik på at etablere et
hotspotcenter inden udgangen af
januar.
Status
Fire hotspotcentre (Lésvos,
Khíos, Sámos og Leros) fungerer
med bistand fra hæren, der
midlertidigt
forestår
koordineringen, selv om der
endnu
mangler
at
blive
gennemført
adskillige
foranstaltninger,
inden
de
fungerer fuldt ud (f.eks. en tredje
registreringslinje på Lésvos,
færdiggørelse
af
indkvarteringsfaciliteterne
Sámos og visse tjenester på Leros
og Sámos).
X Arbejderne er iværksat på Kos
(den tidligere lejr i Pyli), og
hotspotcentret kan være delvis
operationelt senest 4. marts.
X Den nationale udbudsprocedure
vedrørende de tjenesteydelser, der
er nødvendige for driften af
hotspotcentrene (nemlig catering
og rengøring), er endnu ikke
afsluttet. Den græske hær er i
denne uge ved at indlede en
fremskyndet udbudsprocedure for
følgende
tjenesteydelser:
transport,
catering,
lægelige
tjenesteydelser, rengøring af alle
hotspotcentre og modtagelse og
modtagelsescentre.
4
kom (2016) 0141 - Ingen titel
1651884_0005.png
Henstilling af december 2015
Grækenland skal i samarbejde
med Europa-Kommissionen, EU-
agenturerne og UNHCR optimere
organiseringen af hotspotcentrene
på grundlag af en evaluering af
behovene fra ø til ø og med
udgangspunkt i resultaterne af det
fælles pilotprojekt for forskellige
organer. I den forbindelse skal der
etableres et struktureret system
for ilandsætning ved officielle
ilandsætningssteder
og
for
transport til hotspotcentrene.
Status
Frontex
har indsat kystvagthold
på Lésvos, Khíos og Sámos. På
Leros foregår ilandsætnings-
procedurerne
en
mere
kontrolleret måde: næsten 100 %
af migranterne ankommer til øen
Farmakonisi
og
bliver
efterfølgende overført til Leros af
kystvagten
og
Frontex-
medarbejdere.
På
kort sigt har de lokale
myndigheder påtaget sig ansvaret
for koordineringen af transporten
af migranter fra ilandsætnings-
stederne til registreringscentrene
og fra registreringscentrene til
havnene.
X Den græske regeringen har
forpligtet sig til at fremlægge en
rammeretsakt (i form af en
ændring af lov nr. 3907/2011)
vedrørende
oprettelse
af
hotspotcentre og koordinations-
mekanismer
i
det græske
parlament i den uge, der starter
den 7. marts. Når retsakten er
blevet vedtaget, vil der blive
vedtaget operationelle standard-
procedurer ved fælles ministeriel
beslutning, hvori roller og
procedurer i forvaltningen af
hotspotcentrene vil blive fastlagt.
X Der skal hurtigt stilles et
tilstrækkeligt antal busser til
rådighed for at opgradere
ilandsætningssystemet på øerne
yderligere. Medlemsstaterne skal
hurtigt reagere på anmodningen
om busser inden for rammerne af
EU-civilbeskyttelsesmekanismen.
X Der skal sørges for transport af
de personer, der ikke har behov
for international beskyttelse, fra
hotspotområderne og direkte til
tilgængelige detentionsfaciliteter.
5
kom (2016) 0141 - Ingen titel
1651884_0006.png
Henstilling af december 2015
På grundlag af en detaljeret
behovsanalyse
skal
medlemsstaterne
stille
de
nødvendige eksperter til rådighed
med henblik på at sikre en
fuldstændig
etablering
af
hotspotcentrene,
snart
byggearbejderne er afsluttet.
Grækenland skal til gengæld
sikre, at der indsættes et
tilstrækkeligt antal holdledere, og
at der er tilstrækkeligt med
sikkerhedspersonale
i
hotspotområderne.
Status
X Det græske politi skal øge sin
tilstedeværelse i hotspotcentrene
yderligere for at garantere
sikkerheden i centrene og for det
personale, som agenturerne har
indsat.
X Frontex og Det Europæiske
Asylstøttekontor (EASO) øgede
deres
tilstedeværelse
(p.t.
henholdsvis
516
og
14 medarbejdere), men der er
stadig behov for flere eksperter,
navnlig eftersom hotspotcentrene
er operationelle. Medlemsstaterne
har ikke stillet et tilstrækkeligt
antal eksperter til rådighed.
X Grækenland skal afslutte
processen med at tilvejebringe
holdledere.
6
kom (2016) 0141 - Ingen titel
1651884_0007.png
Henstilling af december 2015
Grækenland
skal
-
uden
yderligere forsinkelser og ved
hjælp
af
de
fremskyndede/forenklede
procedurer, der gives mulighed
for i direktiv 2004/18/EF og
2014/24/EU
grund
af
"hastende omstændigheder" eller
"tvingende grunde" - indkøbe de
nødvendige
fingeraftryksmaskiner.
Status
Hvad
angår
registrering
(Eurodac):
EASO har bestilt et første parti
enheder
til
optagelse
af
fingeraftryk (25 stk.). Dette parti
er allerede blevet leveret. Andet
parti på 65 enheder til optagelse
af fingeraftryk, som EASO har
bestilt, er ved at blive leveret.
Det græske politi har anskaffet
6 enheder til optagelse af
fingeraftryk, som er blevet indsat
på Lésvos.
Både Kommissionen og
Frontex har bemærket, at der er
gjort betydelige fremskridt siden
september 2015, og at alle
migranter over 14 år, der henvises
til hotspotcentrene, nu registreres
i
overensstemmelse
med
Schengengrænsekodeksen.
X
Eurodac-enhedernes
forbindelse til IT-nettet og den
centrale serverkapacitet er endnu
ikke
sikker
og
pålidelig.
Kommissionen
og
eu-LISA
støtter det græske politi med at
forbedre IT-systemernes funktion
og øge deres kapacitet til fuldt ud
at
understøtte
registrerings-
systemet.
7
kom (2016) 0141 - Ingen titel
1651884_0008.png
Henstilling af december 2015
IT-systemerne skal opdateres, for
det første med henblik på at
indføre
et fuldt
udbygget
automatisk
fingeraftryksidentifikationssystem
(AFIS) og for det andet for at
sikre, at der etableres forbindelser
mellem nationale databaser, EU-
databaser
og
internationale
databaser, således at der bliver
mulighed for at foretage en
fuldstændig kontrol af ankomne
migranter
ved
hjælp
af
databaserne
i
Schengeninformationssystemet
(SIS) II/Interpols database over
stjålne
og
bortkomne
rejsedokumenter.
Grækenland skal med støtte fra
Europa-Kommissionen og EU-
agenturerne fastsætte behovet for
kulturformidlere/tolke og styrke
deres
tilstedeværelse
i
hotspotcentrene.
Koordineringen skal forbedres
yderligere ved at gøre systematisk
og
effektiv
brug
af
de
koordinationsmekanismer, der er
blevet indført. De udpegede
koordinatorer for øerne skal
tildeles beføjelser i form af
særlige mandater til at koordinere
alle relevante statslige og
ikkestatslige aktører, der opererer
i hotspotområder.
Status
Hvad angår sikkerhedskontrol:
I hotspotcentrene er der nu rent
teknisk adgang til terminaler, som
gør det muligt at kontrollere
tredjelandsstatsborgere i SIS og
Interpols og Europols databaser
foruden den nationale politi-
database.
Der er anmodet om adgang til
Europols database med henblik på
sikkerhedskontrol.
Det fælles automatiske
adgangssystem til de relevante
sikkerhedsrelaterede
databaser
(nationale databaser, SIS og
Interpol) er nu begyndt at fungere
i alle hotspotcentre.
X Der skal sikres systematisk
kontrol og relevant opfølgning i
forhold til disse databaser. Det
fuldt udbyggede automatiske
fingeraftryksidentifikationssystem
skal videreudvikles.
X De græske myndigheder skal
fastsætte
behovet
for
kulturmæglere/tolke.
X For at kunne levere tolkning
med kort varsel skal de græske
myndigheder
oprette en pulje af tolke, eventuelt
gennem en rammekontrakt.
Udkastet til retsakt om
oprettelse af hotspotcentre (se
ovenfor)
indeholder
særlige
bestemmelser om udpegelse af
hotspotkoordinatorer,
politikoordinatorer og særlige
koordinatorer til at varetage
forbindelserne med alle de
interessenter, der er involveret i
hotspotproceduren.
X Når den nye lovgivning er på
plads,
skal
de
græske
myndigheder hurtigt følge den
relevante procedure til udpegelse
af de faste koordinatorer for
hotspotcentrene, der er fastsat i
den nyligt vedtagne lovgivning.
8
kom (2016) 0141 - Ingen titel
1651884_0009.png
Henstilling af december 2015
Europol
skal
styrke
sin
tilstedeværelse i Grækenland og
indgå operationelle aftaler med de
græske myndigheder med henblik
på at støtte dem i bekæmpelsen af
menneskesmugling. Støtten skal
omfatte
iværksættelse
af
finansielle undersøgelser, en
indsats mod dokumentfalsk og
bedre udnyttelse af netværk af
indvandringsforbindelsesofficerer
i tredjelande som kilder til
relevante oplysninger.
Status
Der
er
Europol-
forbindelsesofficerer til stede på
Lésvos og i EU's regionale
taskforce i Piræus.
Frontex
har
indsat
specialiserede dokumenteksperter
i alle hotspotområderne sammen
med særligt udstyr til afsløring af
falske dokumenter.
X Det græske politi har besluttet
at anvende et nyt og mere
sofistikeret
registreringsdokument, der bl.a.
indeholder sikkerhedselementer, i
alle hotspotcentre. Selv om der
allerede anvendes et andet
stempel, er der imidlertid endnu
ikke
tilstrækkeligt
sikkerhedspapir til rådighed.
X Grækenland skal anskaffe mere
udstyr
til
afsløring
af
dokumentfalsk. Det forventes, at
der vil blive fremsat en
anmodning om finansiering med
henblik herpå.
X De græske myndigheder skal
sikre passende opfølgning af
tilfælde, hvor man har afsløret
falske dokumenter, og styrke de
retshåndhævende operationer på
øerne
for
at
begrænse
menneskesmuglingsaktiviteterne.
Det græske politi skal tilbyde X Stadig under overvejelse.
uddannelse
i
afsløring
af
forfalskede dokumenter til de
politifolk, der er placeret i
hotspotcentrene.
9
kom (2016) 0141 - Ingen titel
1651884_0010.png
Henstilling af december 2015
Informationsformidlingen
til
Omfordeling
flygtningene
om
omfordelingsprogrammet
skal
intensiveres, bl.a. ved at øge
tilstedeværelsen af medarbejdere
fra den græske asyltjeneste og
EASO i hotspotcentrene samt ved
at fremstille og distribuere
informationsmateriale
til
personer, der potentielt kan blive
omfattet af en omfordeling, om
omfordelingsprocessen
samt
deres rettigheder og forpligtelser i
den
forbindelse.
Medlemsstaternes
forbindelsesofficerer
skal
formidle oplysninger til personer,
der kommer i betragtning til
omfordeling,
om
tilflytningsmedlemsstaterne,
herunder
deres
asyl-
og
modtagelsessystemer.
Status
Asyltjenesten er aktiv på
Lésvos og Sámos. EASO har
udsendt eksperter til Sámos med
henblik på informering, bl.a.
informationsfoldere.
X Der skal systematisk i alle
hotspotcentre gives information
til migranter om deres rettigheder
som asylansøgere og deres
rettigheder og forpligtelser i
medfør
af
omfordelingsordningen.
Asyltjenesten og EASO skal
udsende eksperter med henblik
herpå
til
de
resterende
hotspotlokaliteter.
X Flere medlemsstater skal stille
informationspakker til rådighed
for personer, der skal omfordeles
(kun nogle få medlemsstater,
nemlig Belgien, Irland, Polen og
Portugal, har gjort dette). EASO
er også ved at gennemføre en
procedure med henblik på
koordinering
af
tilflytningsmedlemsstaternes
informationer forud for afrejsen
(der er ved at blive udarbejdet en
vejledning).
EASO støtter de græske
myndigheders indsats på Lésvos
og Sámos for at screene, hvilken
nationalitet
kandidaterne
til
omfordeling har.
Der vil blive ansat 37 personer
senest i april og yderligere (op til)
40 personer i juni 2016. De
resterende stillinger vil blive
besat i januar 2017. Den
nødvendige finansiering sikres
gennem
nødfinansiering
fra
Asyl-,
Migrations-
og
Integrationsfonden.
Der vil også de kommende
dage med støtte fra EASO blive
indledt et pilotprojekt for at øge
registreringskapaciteten.
Kapaciteten til at registrere og
behandle asylansøgninger skal
øges betydeligt. Med henblik
herpå påtænker den græske
asyltjeneste at ansætte yderligere
40 medarbejdere medio februar,
hvilket vil styrke dens kapacitet,
så den kan registrere 100-
120 ansøgninger om dagen. Der
er behov for yderligere udvidelse
af medarbejderstaben for at
dække det øgede behov for
registrering.
10
kom (2016) 0141 - Ingen titel
1651884_0011.png
Henstilling af december 2015
Medlemsstaterne skal reagere
betydeligt
hurtigere
anmodninger om omfordeling fra
de græske myndigheder (og afstå
fra at foretage uforholdsmæssigt
mange ad hoc-kontroller i
Grækenland).
Status
X Medlemsstaterne reagerer
fortsat langsomt på anmodninger
om omfordeling, og dette er
delvis årsagen til, at en betydelig
del af ansøgerne trækker sig fra
omfordelingsprocessen.
X Medlemsstaterne stiller ikke på
forhånd
hensigtsmæssige
oplysninger til rådighed om deres
omfordelingsplanlægning. Det er
absolut nødvendigt for at gøre det
muligt
for
de
græske
myndigheder at gøre processen
mere effektiv.
X Flere medlemsstater anmoder
om systematisk gennemførelse af
samtaler om sikkerhedsmæssige
aspekter.
Medlemsstaterne skal øge antallet X Et utilstrækkeligt antal tilsagn
af tilsagn i forbindelse med og omfordelte personer: Den
omfordelingsprogrammet
2. marts havde kun 16 medlems-
betydeligt.
stater givet Grækenland tilsagn
om at tage imod omfordelte
migranter.
Det
skal
også
bemærkes, at de sidste par uger er
antallet
af
tilsagn
fra
medlemsstaterne steget betydeligt
og overstiger på nuværende
tidspunkt antallet af asylansøgere,
der er registreret i Grækenland,
og som kan komme i betragtning
til omfordeling.
Yderligere foranstaltninger efter vedtagelsen af meddelelsen i
december
I alt 123 kandidater til X Grækenland skal sikre, at
omfordeling er forsvundet, og 88 asylansøgere er samlet i særlige
har trukket deres ansøgning faciliteter, hvor man kan følge
tilbage siden indførelsen af deres sager nøje.
ordningen.
X Medlemsstaterne skal i
samarbejde
med
EASO
færdiggøre
målrettede
informationspakker. De skal gives
til de asylansøgere, der skal
omfordeles, når de får besked om,
hvilket land de skal omfordeles til
(se ovenfor).
11
kom (2016) 0141 - Ingen titel
1651884_0012.png
Henstilling af december 2015
En uledsaget mindreårig er blevet
overført
til
Finland.
Ti
anmodninger venter endnu på at
blive behandlet. Tre ud af disse er
blevet accepteret af Finland siden
indførelsen
af
omfordelingsprocessen.
Nogle medlemsstater har anvendt
andre kriterier end dem, der er
fastsat i Rådets afgørelse, til at
afvise omfordelingssager.
Status
X Grækenland skal fastsætte
særlige procedurer for overførsel
af uledsagede mindreårige.
X Medlemsstaterne skal give
tilsagn om særlige pladser til
uledsagede mindreårige.
X
Medlemsstaterne
skal
udelukkende anvende de kriterier,
der er fastsat i Rådets afgørelse,
når
de
giver
afslag
anmodninger om omfordeling.
Der skal især ikke gives afslag på
anmodninger om omfordeling af
årsager, som knytter sig til
medlemsstaternes
ønsker
angående profilerne for de
ansøgere, der skal omfordeles.
12
kom (2016) 0141 - Ingen titel
1651884_0013.png
Henstilling af december 2015
De græske myndigheder skal
Tilbagesendelse
udforme en klar strategi for
tvangsmæssige tilbagesendelser,
hvori man kortlægger, hvilke
prioriterede tredjelande man skal
indgå aftaler med, og angiver
manglerne
ved
detentionssystemet. Grækenland
skal strømline sine administrative
procedurer for at give mulighed
for en hurtig tilbagesendelse.
Status
Grækenland
anvender
forenklede procedurer til at træffe
afgørelse om tilbagesendelse af
tredjelandsstatsborgere, der ikke
har ret til beskyttelse.
Frontex
lancerede
den
15. februar en plan for operationel
støtte til Grækenland, Italien og
Bulgarien.
X Grækenland skal sammen med
Kommissionen og med teknisk
støtte fra Frontex som en prioritet
enes
om,
hvordan
den
operationelle
plan
for
tilbagesendelse og tilbagetagelse
skal gennemføres på grundlag af
en
klar
planlægning
og
behovsvurdering fra Grækenlands
side, der efter behov understøtter
alle
elementerne
i
gennemførelsen
af
tilbagesendelsen.
X Grækenland skal fuldt ud
udnytte de muligheder, den
græske lovgivning giver i
overensstemmelse med direktivet
om tilbagesendelse, med henblik
på at tilbageholde irregulære
migranter i op til de maksimalt
tilladte 18 måneder for at undgå,
at tilbageholdelsen ophører, inden
de rent faktisk bliver sendt
tilbage.
X Grækenland skal hurtigt gøre
fuld brug af mulighederne for at
opnå støtte fra EU-finansierede
programmer for tilbagesendelse,
navnlig
Eurint,
netværket
vedrørende
det
europæiske
reintegrationsinstrument
og
EURLO.
13
kom (2016) 0141 - Ingen titel
1651884_0014.png
Henstilling af december 2015
Grækenland skal optrappe de
tvangsmæssige
og
frivillige
tilbagesendelser og træffe de
nødvendige foranstaltninger for at
sikre, at de tilgængelige midler
fra det nationale program inden
for
rammerne
af
Asyl-,
Migrations-
og
Integrationsfonden
straks
udnyttes.
De
græske
myndigheders
tilbagesendelsesaktiviteter skal i
højere grad være fokuseret på de
nationaliteter, der er mest
relevante i forbindelse med
hotspotområderne (pakistanere,
men også afghanere, iranere og
bangladeshere) i stedet for det
nuværende fokus på statsborgere
fra Albanien og Den Tidligere
Jugoslaviske
Republik
Makedonien.
Status
Der er blevet finansieret et
nødprogram for støttet frivillig
tilbagevenden
inden
for
rammerne af Asyl-, Migrations-
og
Integrationsfonden,
hvorigennem der er ydet støtte til
1000 migranters
frivillige
tilbagevenden. Hidtil har over
1 400 migranter registreret sig
med henblik på frivillig udrejse.
X Udbudsproceduren for det nye
program for støttet frivillig
tilbagevenden,
der
skal
finansieres under det nationale
program inden for rammerne af
Asyl-,
Migrations-
og
Integrationsfonden, er afsluttet,
og tildelingsproceduren skal
afsluttes snarest muligt.
X
Et
nødprogram
for
tvangsmæssig
tilbagesendelse
(der skal gennemføres af det
græske politi) er blevet finansieret
under Asyl-, Migrations- og
Integrationsfonden.
Udbudsproceduren
vedrørende
transport (levering af billetter) i
forbindelse med tvangsmæssige
tilbagesendelser via kommercielle
flyvninger er imidlertid stadig i
gang og skal afsluttes hurtigst
muligt.
X Se ovenfor med hensyn til en
operationel plan. En sådan plan
skal
tage
højde
for
de
nationaliteter, der i øjeblikket
ankommer til Grækenland i
forbindelse
med
irregulære
migrationsstrømme, og som ikke
kategoriseres som flygtninge.
14
kom (2016) 0141 - Ingen titel
1651884_0015.png
Henstilling af december 2015
Migranterne
skal
have
oplysninger om støttet frivillig
tilbagevenden, allerede mens de
opholder sig i hotspotområderne.
Man kan også overveje at
gennemføre
en
informationskampagne i områder
tæt på grænsen til Den Tidligere
Jugoslaviske
Republik
Makedonien.
Status
Den
Internationale
Organisation for Migration (IOM)
har oprettet særlige kontorer på
Lésvos og er til stede på Sámos.
X I andre hotspotcentre og i det
centrale Grækenland skal der
hurtigst muligt oprettes særlige
ankomststeder for migranter, der
returneres fra Idomeni, således at
de kan blive tilbudt mulighed for
støttet frivillig tilbagevenden.
X IOM skal være til stede i alle
detentionsfaciliteter i Grækenland
for at tilbyde mulighed for støttet
frivillig
tilbagevenden
til
migranter, der skal sendes tilbage.
15
kom (2016) 0141 - Ingen titel
1651884_0016.png
Henstilling af december 2015
Europa-Kommissionen skal med
støtte
fra
medlemsstaterne
yderligere
intensivere
sit
samarbejde med tredjelande for at
sikre en nemmere tilbagetagelse
af migranter, der ikke har ret til
international beskyttelse. Dette
omfatter ligeledes yderligere
bestræbelser for at sikre Tyrkiets
tilbagetagelse
af
tredjelandsstatsborgere.
16
Status
Resultaterne af de seneste
drøftelser med de pakistanske
myndigheder blev godkendt af det
blandede tilbagetagelsesudvalg.
Da det er en prioritet, er det nu
vigtigt konkret at bekræfte dette
positive
skridt
med
nye
flyvninger fra Grækenland til
Pakistan i de kommende uger.
Den 1.-2. marts tog Tyrkiet
267 irregulære migranter tilbage.
X De græske myndigheder skal
øge deres indsats, navnlig ved at
fremskynde
tilbagetagelsesanmodningerne til
Tyrkiet og minimere risikoen for,
at migranter forsvinder under
proceduren. Tyrkiet skal også
arbejde tættere sammen med de
græske myndigheder, således at
antallet
af
migranter,
der
godkendes til tilbagetagelse og
faktisk
tilbagetages,
stiger
væsentligt
(ud
af
5 148
anmodninger, som blev godkendt
af Tyrkiet i 2015, er kun
8 personer tilbagetaget).
X Frontex skal med bistand fra
medlemsstaterne træffe hurtige
praktiske
foranstaltninger
sammen med Grækenland inden
for rammerne af den nye
operationelle plan for at støtte en
rettidig
indgivelse
af
anmodninger om tilbagetagelse til
Tyrkiet og transport af migranter
fra det sted, hvor de er pågrebet
og/eller tilbageholdt, til et af de
tre afrejsesteder, der er aftalt i den
græsk-tyrkiske protokol.
X Grækenland skal overveje at
opfordre Tyrkiet til at udpege en
forbindelsesofficer,
der
skal
udstationeres i Grækenland med
henblik på at lette arbejdet med
anmodninger om tilbagetagelse.
X Grækenland skal sikre, at de
migranter, som er godkendt til
tilbagetagelse af Tyrkiet, fuldt ud
er fysisk til rådighed (om
nødvendigt ved hjælp af rettidig
tilbageholdelse med henblik på
udsendelse).
kom (2016) 0141 - Ingen titel
1651884_0017.png
Henstilling af december 2015
Frontex skal sikre, at der ved
fælles tilbagesendelsesflyvninger
foretages
regelmæssige
mellemlandinger i Grækenland
for
at
gennemføre
tilbagesendelsesoperationer.
Status
Frontex koordinerer og støtter
sammen med medlemsstaterne,
alle
fælles
tilbagesendelsesoperationer med
mellemlandinger i Grækenland.
Den 16. marts har Frontex
planlagt
en
fælles
tilbagesendelsesoperation
til
Pakistan med mellemlanding i
Grækenland som første skridt i en
række nye bestræbelser for at
intensivere
Frontex'
fælles
tilbagesendelsesoperationer med
inddragelse af Grækenland.
X De græske myndigheder skal
regelmæssigt
og
rettidigt
rapportere om deres specifikke
behov til Frontex, således at der
kan planlægges og gennemføres
fælles
tilbagesendelses-
operationer.
Forholdene i detentionscentrene
De græske myndigheder
skal forbedres hurtigst muligt.
arbejder på en rammekontrakt for
2016-2018 om catering til de
lukkede centre for personer, der
skal sendes tilbage. På grundlag
af lovbestemmelser vedtaget den
29. januar 2016 har det græske
politi påtaget sig at levere
fødevarer indtil den pågældende
aftale er på plads.
X Ud over catering skal man om
nødvendigt og navnlig på øerne
modernisere
visse
lukkede
faciliteter for personer, der skal
sendes tilbage, og vedligeholde
dem ordentligt, således at de kan
udgøre passende indkvartering for
migranter i overensstemmelse
med de relevante EU-standarder.
Når det anses for nødvendigt, skal
der findes og udvikles nye
placeringer for detentionscentre
på øerne, navnlig med henblik på
hurtig tilbagesendelse til Tyrkiet.
17
kom (2016) 0141 - Ingen titel
1651884_0018.png
Henstilling af december 2015
Europa-Kommissionen skal med
støtte
fra
medlemsstaterne
intensivere sit samarbejde med
tredjelande yderligere for at lette
tilbagetagelsen af migranter, der
ikke har ret til international
beskyttelse, herunder gennem
målrettet brug af trustfonden for
Afrika.
Forbedring
af
De græske myndigheder og
grænseforvaltningen
Frontex skal hurtigt fastlægge de
operationelle detaljer vedrørende
indsættelse
af
Frontex-
medarbejdere ved den græske
nordgrænse.
Status
De
blandede
tilbagetagelsesudvalg vedrørende
Tyrkiet og Pakistan afholdt møde
henholdsvis den 19. januar og den
2. februar 2016. Kommissionen
har besøgt Afghanistan og vil
besøge Nigeria for at drøfte
tilbagetagelse.
Frontex-operationen ved den
græske nordgrænse er i gang.
Som aftalt med Frontex har
Grækenland
udpeget
105 politifolk, herunder fem
holdledere, som skal arbejde
sammen med 25 medarbejdere fra
Frontex. Moderniseringen af
kontorerne for Frontex' og det
græske politis fælles operationer i
den gamle togstation tæt ved
Idomeni er afsluttet.
X Hidtil har Frontex kun kunnet
udsende
ni
ud
af
de
25 medarbejdere som følge af
manglende
tilsagn
fra
medlemsstaterne.
En
mulig
udvidelse af Frontex' mandat i
denne region ville også kræve
yderligere
engagement
fra
medlemsstaternes side.
Frontex vil hjælpe de græske
myndigheder med at kontrollere
tredjelandsstatsborgeres identitet,
og om de er blevet registreret i de
relevante databaser.
18
kom (2016) 0141 - Ingen titel
1651884_0019.png
Henstilling af december 2015
Ud over aktiveringen af RABIT
skal medlemsstaterne straks stille
medarbejdere og udstyr til
rådighed for at sikre, at de behov,
som Grækenland og Frontex har
indkredset, fuldt ud dækkes.
Grækenland skal hurtigt afslutte
arbejdet med at oprette alle
7 000 pladser på alle fem
hotspotøer.
Grækenland
skal
forbedre
modtagelsen af sårbare grupper,
navnlig uledsagede mindreårige.
Modtagelseskapacitet
Der skal findes flere strukturelle
løsninger vedrørende levering af
fødevarer og dækning af andre
basale
behov
i
modtagelsesfaciliteterne.
Status
Den hurtige Poseidon-indsats
ved De Ægæiske Øer blev indledt
den 28. december 2015. Der er i
øjeblikket indsat 775 gæste-
medarbejdere
i
operationen
(243 besætningsmedlemmer,
248 medarbejdere til optagelse af
fingeraftryk,
53 screening-
eksperter,
30 specialiserede
dokumenteksperter,
75 tolke,
16 debriefingeksperter, 8 Frontex-
støttemedarbejdere, 31 holdledere
og 71 koordinatorer).
X Medlemsstaternes tilsagn
dækker indtil nu 83 % af behovet.
Pladserne i hotspotcentrene
skal være til rådighed sideløbende
med færdiggørelsen af bygge- og
anlægsarbejdet.
UNICEF, UNHCR og Red
Barnet har startet et pilotprojekt
på Kos, Lésvos og Idomeni for at
yde
målrettet
pleje
til
mindreårige. Det er meningen, at
projektet også skal udvides til at
omfatte Sámos og Leros.
I alle hotspotcentre er der
planlagt medicinsk screening som
et sidste skridt i registrerings-
proceduren.
X Grækenland skal oprette
passende
faciliteter
til
indkvartering af mindreårige og
andre sårbare grupper, efter at de
er overført fra øerne.
De græske myndigheder
arbejder på en rammekontrakt for
2016-2018 om catering til
modtagelsesfaciliteterne.
19
kom (2016) 0141 - Ingen titel
1651884_0020.png
Henstilling af december 2015
Status
Grækenland skal fortsat øge sin
Det samlede antal pladser, der
på nuværende tidspunkt er
modtagelseskapacitet
i
ledige i
overensstemmelse med de tilsagn,
modtagelsesfaciliteterne i
der blev givet på mødet for
Grækenland, er på 34 419
lederne
i
landene
langs
(eksklusive UNHCR's
lejeordning). De omfatter:
Vestbalkanruten.
17 906 pladser i åbne
modtagelsesfaciliteter på
fastlandet (Elaionas,
Elliniko, Attiko Alsos,
Idomeni, Orestiada,
Schisto, Diavata, Nea
Kavala, Cherso). Nogle af
disse faciliteter kan kun
anvendes til kortvarige
ophold, mens andre kan
bruges til længerevarende
ophold.
1 221 pladser i særlige
faciliteter for asylansøgere
og uledsagede
mindreårige på fastlandet
og øerne.
5 500 pladser i
modtagelsesfaciliteter i
hotspotcentre (herunder
1 100 pladser i
reservefaciliteten Kara
Tepe på Lésvos).
4 433 andre pladser i
faciliteter for første
modtagelse på øerne
(uden for hotspotcentre).
5 359 pladser i centre for
personer, der skal sendes
ud.
Når den planlagte udvidelse af
faciliteterne i Schisto og
Diavata er afsluttet, vil det
samlede antal pladser på
modtagelsesfaciliteter i
Grækenland nå op på 38 619
(eksklusive UNHCR's
lejeordning).
20
kom (2016) 0141 - Ingen titel
1651884_0021.png
Henstilling af december 2015
Status
UNHCR har undertegnet
gennemførelsesaftaler med
NGO'erne Praksis, Nostos,
Iliaktida, Solidarity Now og
Arsis med henblik på i alt
16 250 pladser i 2016 i
forbindelse med UNHCR's
lejeordning. Derudover pågår
der forhandlinger med Athen
kommune, Médecins du
Monde og det græske
flygtningeråd om yderligere
1 880 pladser i 2016, således at
det samlede antal plader, der
skal oprettes i 2016, bliver på
18 130. NGO'en Praksis råder
på nuværende tidspunkt over i
alt 2 788 pladser via
hotelvoucherordningen og i
lejligheder.
UNHCR skal desuden fortsat
indgå gennemførelsesaftaler
med henblik på snarest muligt
at nå målet på 20 000 pladser
under udlejningsordningen.
Med støtte fra Europa-
Kommissionen og UNHCR
skal Grækenland fortsætte med
at udvide og opgradere sin
modtagelseskapacitet med
henblik på at sørge for
migranter og flygtninge på
landets område.
X Med støtte fra Europa-
Kommissionen og UNHCR skal
Grækenland fortsætte med at
udvide
og
opgradere
sin
modtagelseskapacitet
med
henblik på at sørge for migranter
og flygtninge på landets område.
Medlemsstaterne skal straks X Kun ni medlemsstater har
reagere
EU- tilbudt bistand i forbindelse med
civilbeskyttelsesmekanismens
EU's civilbeskyttelsesmekanisme.
anmodning om bistand.
21