Europaudvalget 2016
KOM (2016) 0165
Offentligt
1612372_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 16.3.2016
COM(2016) 165 final
ANNEX 4
BILAG
til
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, DET
EUROPÆISKE RÅD OG RÅDET
Første rapport om omfordeling og genbosætning
DA
DA
kom (2016) 0165 - Ingen titel
1612372_0002.png
Bilag IV: Statusrapport for Italien
Anbefalinger december 2015
Hotspotcentrene i
H
OTSPOTCENTRE
Pozzallo og Villa
Sikania/Porto Empedocle
skal åbnes inden
udgangen af 2015.
Moderniseringsarbejderne
på yderligere
hotspotcentre skal
ligeledes iværksættes,
således at de er klar inden
udgangen af februar 2016.
Status
Lampedusa er åbent og
operationelt siden oktober 2015
og Pozzallo siden den 19. januar
2016.
Trapani blev erklæret åbent i
december 2015, og i februar var
bygningsarbejdet
færdiggjort,
ligesom der var indført passende
procedurer. Hotspotcenteret er
nu fuldt ud operationelt.
X Italien erklærede Taranto åbent
den 29. februar 2016, og
Kommissionen aflagde besøg
samme dag. Hotspotfaciliteten
bliver testet i denne uge.
X Der er ikke lagt klare planer for
indretningen af Augusta og
Porto Empedocle. Den italienske
indenrigsminister
Alfano
bekræftede på Rådets (retlige og
indre anliggender) møde den 10.
marts 2016, at der vil blive åbnet
et femte hotspotcenter, hvilket
vil blive endeligt bekræftet
snarest muligt.
For at støtte proceduren for
bestemmelse
af
ilandsætningsstedet
efter
eftersøgning-
og
redningsaktioner
og
styrke
koordinationen er der oprettet
direkte
kontakt
mellem
indenrigsministeriet
og
det
internationale
koordinationscenter via Frontex'
operationelle
koordinator
i
Pratica di Mare.
Med hjælp fra Kommissionen,
Frontex,
Europol,
Det
Europæiske
Asylstøttekontor
(EASO), Den Internationale
Organisation for Migration
(IOM)
og
UNHCR
har
indenrigsministeriet udarbejdet
standardprocedurer,
der
beskriver
aktiviteterne
i
2
kom (2016) 0165 - Ingen titel
1612372_0003.png
De italienske
myndigheder bør straks
træffe foranstaltninger for
at øge tilstedeværelsen af
læger i hotspotcentrene
med henblik på at give
X
mulighed for hurtigere at
afvikle screenings- og
fingeraftrykskøerne og
reducere den samlede tid,
som en migrant bruger til
at gennemføre alle
trin/formaliteter i det
pågældende hotspotcenter.
X
De italienske
myndigheder bør ligeledes
fremskynde yderligere
foranstaltninger, også på
det lovgivningsmæssige
plan, for at sikre en mere
3
hotspotcentrene og deres logiske
rækkefølge, og den 8. februar
2016 blev der sendt en
konsolideret udgave af disse
procedurer
til
indenrigsministeriet.
Det
italienske indenrigsministerium
forventes hurtigst muligt at
vedtage og udbrede disse
standardprocedurer blandt alle
relevante aktører.
Kravet om, at der døgnet rundt
skal
være
en
lægelig
tilstedeværelse, er indført i
standardprocedurerne
for
hotspotcentre.
De italienske myndigheder skal
sikre, at der i alle åbne og
kommende hotspotcentre rent
faktisk
er
en
lægelig
tilstedeværelse døgnet rundt.
Hvis der er behov, skal der også
være mulighed for specialiseret
lægehjælp.
Denne
tilstedeværelse skal styrkes, så
det er muligt at øge antallet af
skranker til screening og
optagelse af fingeraftryk med
henblik på at afkorte den tid, det
tager migranter at gennemføre
alle
trin/formaliteter
i
hotspotcentrene. De deltagende
parter bør koordinere deres
indsats.
Ideelt set skal der anvendes
ensartede patientjournaler ved
alle
ilandsætninger
(den
"personlige patientjournal", som
er udviklet af IOM med støtte fra
Kommissionen
og
Det
Europæiske
Center
for
Forebyggelse af og Kontrol med
Sygdomme kan tjene som
forlæg).
Andelen af optagne fingeraftryk
som indberettet af de italienske
myndigheder, IOM og Frontex
er næsten oppe på 100 % for de
seneste
ilandsætninger
ved
operationelle hotspotcentre.
kom (2016) 0165 - Ingen titel
1612372_0004.png
solid retlig ramme for
udførelsen af aktiviteterne
i hotspotcentrene og
navnlig give mulighed for
at bruge tvang for at tage
fingeraftryk og indføre
bestemmelser om
længerevarende
frihedsberøvelse af de
migranter, der modsætter
sig at få taget deres
fingeraftryk. Målet om, at
100 % af de ankomne
migranter skal have taget
deres fingeraftryk, skal
nås hurtigst muligt.
Europols tilstedeværelse
ved hotspotoperationer
skal udvides, forbedres og
præciseres med henblik på
at intensivere
efterforskningen af
menneskesmuglere. Der
skal udstedes tydelige og
standardiserede
bestemmelser for det
statslige italienske politi
og de retlige myndigheder
for at give mulighed for
en meningsfyldt
udveksling af (tidstro)
oplysninger med Europol,
både med medarbejdere,
der skal indsættes på
4
Indenrigsministeriet har indgivet
en
ansøgning
om
nødhjælpsmidler til at indkøbe
flere fingeraftryksmaskiner og
opdatere
computersystemerne
for at undgå dobbelt optagelse af
fingeraftryk.
Kommissionen
vedtog afgørelsen om tildeling af
støtten den 8. februar 2016. De
indkøbte maskiner vil snart blive
taget i brug.
X På teknisk plan har man i nogen
tid været klar med et udkast til
en lov, som skal forbedre den
retlige ramme med hensyn til
længerevarende frihedsberøvelse
og præcisere procedurerne for
optagelse
af
fingeraftryk
(herunder, som en sidste udvej,
forholdsmæssig
magtanvendelse).
X
Der kan ikke gives nogen
uafhængig bekræftelse på, at der
optages
fingeraftryk
af
migranter, som sættes i land
uden for hotspotfaciliteterne.
Alle ilandsætninger bør foregå
ved
de
udpegede
og
operationelle hotspotfaciliteter
eller håndteres af det mobile
hotspothold, som er ved at blive
oprettet.
Europols rolle er beskrevet i
standardprocedurerne
for
hotspotcentre. Der er løbende
kontakt
mellem
Europol,
Kommissionen
og
politiet
(indenrigsministeriet), herunder
den nationale Europolenhed, for
i højere grad at inddrage Europol
i arbejdet på stedet med
udgangspunkt i god praksis
udviklet i samarbejde med
anklagemyndigheder og en
behovsvurdering foretaget af
Kommissionen.
X Europols tilstedeværelse er indtil
videre begrænset til en enkelt
medarbejder, som er udsendt til
EU's regionale taskforce i
kom (2016) 0165 - Ingen titel
1612372_0005.png
stedet, og gennem kontakt
med hovedkvarteret i
Haag via SIENA, når
dette er nødvendigt.
Catania. Med den nylige åbning
af Det Europæiske Center for
Menneskesmugling i Europol vil
der snart blive sendt mindst
endnu en medarbejder til Sicilien
for at styrke det mobile
hotspothold. Der er dog behov
for flere ressourcer for at sikre
Europols reelle og effektive
tilstedeværelse.
IT-systemerne bør
De italienske myndigheder har
opdateres hurtigst muligt
indtil videre forklaret, at
for at sikre, at der oprettes
kriminalpolitiet
systematisk
forbindelse mellem
kontrollerer optagne fingeraftryk
nationale og internationale
i det nationale automatiske
databaser/EU-databaser,
fingeraftryksidentifikationssyste
således at der er mulighed
m (AFIS) og i Eurodac. Ved
for en fuldstændig kontrol
positive
søgeresultater
i
af de ankomne migranter i
AFIS/Eurodac,
eller
hvis
SIS II-/Interpols STLD-
migranterne er i besiddelse af
database.
legitimation, kontrolleres de
nominelle data i det italienske
politis centrale database (sistema
di indagine – SDI). SDI er
forbundet til SIS og Interpols
database.
De
italienske
myndigheder skal give flere
oplysninger om forbindelsen til
Interpols database.
X
Der er stadig begrænset
forbindelse
mellem
de
forskellige databaser. Navnlig er
der ingen direkte og automatisk
forbindelse
mellem
registreringsprocessen
(foglio
notize) og SIS samt Europols og
Interpols
databaser.
Denne
forbindelse bør oprettes som en
prioritet, så der er mulighed for
systematisk kontrol.
X De italienske myndigheder
opgraderer deres procedurer for
at sikre, at der foretages
systematisk kontrol af ankomne
migranter i de eksisterende
databaser
nationalt,
europæisk og internationalt plan
(fingeraftryk: i AFIS og
Eurodac, nominelle data: i SDI,
SIS og Interpols database).
5
kom (2016) 0165 - Ingen titel
1612372_0006.png
De italienske
myndigheder bør fortsat
forbedre deres system for
overførsler fra
hotspotområder til
fastlandet, navnlig ved at
udvikle et system med
flytransport. Om
nødvendigt kan det ske
med støtte fra Asyl-,
Migrations- og
Integrationsfonden (det
nationale program).
X Der vil blive åbnet et udbud for
flytransport; det gennemgås af
de
italienske
indkøbsmyndigheder (CONSIP).
Udkast til tildeling af beføjelser i
form af mandater er under
udarbejdelse.
De
italienske
myndigheder bør sørge for
hurtigt at afslutte proceduren.
Yderligere foranstaltninger, der er identificeret efter
vedtagelsen af meddelelsen i december
Det er nødvendigt at
X
Det bør sikres, at alle
vurdere behovene og
hotspotcentrene kan tilbyde
udarbejde specifikke
særlig bistand samt råder over
procedurer til at
særlige
faciliteter
og
identificere og sørge for
specialuddannet personale til at
passende indkvartering af
håndtere mindreårige og sårbare
uledsagede mindreårige
personers behov.
og andre sårbare personer,
som efter at være blevet
sat i land venter på at
blive sendt videre gennem
særlige
modtagelsesfaciliteter og -
procedurer.
Eftersom nogle
X I januar blev der indgået en
ilandsætninger som følge
aftale
mellem
Italien
og
af force majeure/dårlige
Kommissionen om oprettelse af
havforhold fortsat vil
et mobilt hotspothold til at
finde sted uden for
håndtere ilandsætninger uden for
hotspotområderne, skal
åbne
eller
udpegede
der indføres mobile
hotspotområder.
ilandsætnings- og
Indenrigsministeriets
registreringsprocedurer.
departementer
DCLI
(Dipartimento
per le Libertà
Civili
e
l'Immigrazione,
borgerlige frihedsrettigheder og
migration) og PS (Polizia
di
stato,
statspolitiet) samt EU's
agenturer nåede til enighed om
et udkast til et forslag. PS er ved
at lægge sidste hånd på de
konkrete planer. Der er planer
om en mobil enhed med
italienske
PS-medarbejdere
6
kom (2016) 0165 - Ingen titel
1612372_0007.png
baseret i Catania. Denne løsning
vil muliggøre mobil registrering
og kontrol i AFIS (og Eurodac)
såvel som kontrol af nominelle
data i politiets database på andre
ilandsætningssteder
end
hotspotcentrene. Den første celle
vil være operationel ved
udgangen af marts. Hvis Italien
forbereder en ansøgning om
finansiering, kan der muligvis
blive tale om mere EU-
finansieret udstyr/flere køretøjer.
De italienske myndigheder,
Kommissionen og relevante
agenturer bør foretage fælles
besøg
for
at
undersøge
eventuelle yderligere behov for
at styrke behandlingskapaciteten
i hotspotcentrene forud for
sommermånederne.
Det
italienske indenrigsministerium
forventes hurtigst muligt at
underrette Kommissionen om
resultaterne
af
deres
undersøgelse.
Det italienske
X De nuværende tilsagn inden for
indenrigsministerium bad
rammerne
af
den
fælles
den 8. marts 2016
operation Triton 2016 er ikke
Kommissionen og Frontex
tilstrækkelige, både hvad angår
om at vurdere muligheden
eksperter og aktiver, som er
for som minimum at stille
sendt til Italien. Til trods for det
mindst fire små eller
store fokus på situationen i
mellemstore flådeenheder
Grækenland
opfordres
til rådighed.
medlemsstaterne til også at give
Italien tilstrækkelige tilsagn.
For at sikre migranterne
EASO har i samarbejde med
klare oplysninger om
Kommissionen udarbejdet et
deres rettigheder og
informationsdokument
om
forpligtelser er man i
omfordeling,
som
blev
øjeblikket i færd med at
offentliggjort i januar 2016. Der
udarbejde en fælles
arbejdes stadig på at supplere
vejledning, der er rettet til
dokumentet med mere indgående
alle aktører, der er
oplysninger om omfordeling.
involveret i modtagelse og
I 2015 lavede EASO en kort
omfordeling af migranter.
informationsvideo
om
omfordeling. Der arbejdes stadig
på at skabe mere videomateriale
med oplysninger og forklaringer
7
De italienske
myndigheder bør
undersøge, om der er
behov for yderligere
opgraderinger af
hotspotfaciliteterne til at
håndtere de kommende
sommermåneder.
X
O
MFORDELING
kom (2016) 0165 - Ingen titel
1612372_0008.png
vedrørende
omfordelingsprocessen.
Der er nu udarbejdet en håndbog
med de proceduremæssige og
operationelle
trin
i
omfordelingsprocessen, som skal
anvendes af medarbejderne
under omfordelingsprocessen.
En
tjekliste
for
omfordelingsprocedurer
og
dokumentation til gavn for de
italienske lokale myndigheder
(navnlig "Questure") vil blive
rundsendt.
EASO har sammen med
Kommissionen og de italienske
myndigheder arrangeret særlig
efteruddannelse i nærheden af
hotspot-
og
ilandsætningsområderne til gavn
for civilsamfundet.
De
italienske X Der er ikke tilrettelagt nogen
myndigheder
skal
i
procedure for overførsel af
begyndelsen af 2016
uledsagede mindreårige efter
udarbejde en målrettet
Rådets
afgørelse
om
arbejdsplan for at give
omfordeling.
Der er taget
mulighed for overførsel af
indledende
kontakt
med
uledsagede mindreårige
indenrigsministeriet
og
inden for rammerne af
justitsministeriet for at skabe
omfordelingsordningen.
fremskridt.
EASO bør hurtigt indsætte
EASO har underskrevet en
kulturformidlere sammen
rammekontrakt
med
med sine teams for at
kulturformidlingsudbyderen og
styrke effektiviteten af de
er nu i stand til at indsætte
indsatte teams og ikke
kulturformidlere i Italien.
være afhængig af de
nationale myndigheder.
Medlemsstaterne
skal X Reaktionstiden er stadig for lang,
reagere
betydeligt
hvilket hæmmer effektiviteten
hurtigere på anmodninger
og
nyttevirkningen
af
om omfordeling fra de
omfordelingen.
italienske myndigheder.
Kommissionen sætter, både nu
og fremover, alt ind for at
mobilisere medlemsstaterne med
henblik på at fremskynde
omfordelingsprocessen. Navnlig
er der i starten af marts sendt
8
kom (2016) 0165 - Ingen titel
1612372_0009.png
meddelelser fra Kommissionen
til forbindelsesofficererne og de
nationale kontaktpunkter for
omfordeling for at sætte
betydeligt skub i overførslerne
med henblik på omfordeling.
Der
afholdes
regelmæssigt
møder
mellem
de
forbindelsesofficerer,
som
medlemsstaterne har i Italien for
at
fremme
omfordelingsaktiviteterne,
og
deres hyppighed kan øges hvis
nødvendigt.
X De italienske myndigheder bør
forsyne
medlemsstaternes
forbindelsesofficerer
med
nærmere detaljer vedrørende de
gældende sikkerhedsprocedurer i
hotspotcentrene for at mindske
behovet
for
yderligere
sikkerhedskontrol.
X For at Italien kan behandle
sagerne hensigtsmæssigt, bør
medlemsstaterne begrunde det
over
for
de
italienske
myndigheder, når de afviser at
omfordele
personer
med
henvisning til spørgsmål om
national
sikkerhed,
den
offentlige
orden
eller
udelukkelse.
X
Medlemsstaterne bør lette
udvekslingen
af
sikkerhedsrelaterede oplysninger
blandt
de
relevante
myndigheder.
Medlemsstaterne skal øge X Selv om antallet af tilsagn er
antallet af tilsagn inden
tilstrækkeligt,
bør
for
rammerne
af
medlemsstaterne
fremskynde
omfordelingsprogrammet
godtagelsen og sørge for, at
betydeligt og forlænge
yderligere omfordelinger kan
gyldigheden af de tilsagn,
finde sted hurtigst muligt (se
de allerede har givet, for
bilag 4).
at tage højde for det X De medlemsstater, der har givet
nuværende lave antal
tilsagn,
bør
forlænge
migranter, der ankommer
gyldigheden af de allerede
til Italien.
afgivne tilsagn for at tage højde
for det sæsonbestemte niveau af
9
kom (2016) 0165 - Ingen titel
1612372_0010.png
ankomster til Italien.
Omfordelingsprocessen
X Omfordelingen skal optimeres
skal optimeres yderligere
yderligere med udgangspunkt i
grundlag
af
henstillinger
og
nærmere
anbefalingerne
fra
afklaringer fra Kommissionen og
arbejdsgruppen
og
drøftelserne i de relevante
resultaterne af forummet
arbejdsgrupper og fora.
om omfordeling den 16.
december 2015.
Yderligere foranstaltninger, der er identificeret efter vedtagelsen
af meddelelsen i december
Nogle medlemsstater har X
Medlemsstaterne
bør
henvist til andre kriterier
udelukkende henvise til de
for
afvisning
af
kriterier, der er omfattet af
omfordeling end dem, der
Rådets afgørelse, når de afviser
er omfattet af Rådets
ansøgninger om omfordeling.
afgørelse.
Navnlig bør ansøgninger om
omfordeling ikke afvises med
henvisning til medlemsstaternes
præferencer vedrørende profilen
for de migranter, der skal
omfordeles.
T
ILBAGESENDELSE
De
italienske
Der er foretaget tilbagesendelser
myndigheder skal styrke
til Egypten, Tunesien og Nigeria
deres dialog med de lande,
– lande, der findes bilaterale
hvorfra der kommer flest
aftaler med.
irregulære migranter og
Der er afholdt møder med
strømline
deres
Ghana, Senegal, Gambia og
administrative procedurer
Elfenbenskysten med deltagelse
for at sikre hurtige
af den italienske premierminister
tvangsmæssige
og lederen af det italienske politi
tilbagesendelser.
med henblik på at indgå
bilaterale aftaler. Kommissionen
deltog i møderne på teknisk
plan.
X Italien bør sammen med Frontex
have som prioritet at fastlægge
og
iværksætte
en
klar
operationel
plan
for
tilbagesendelse
og
tilbagetagelse, som bygger på de
italienske myndigheders præcise
planlægning
og
behovsvurderinger, og som kan
understøtte alle elementerne i
gennemførelsen
af
tilbagesendelsen, hvor det er
nødvendigt. Drøftelserne mellem
10
kom (2016) 0165 - Ingen titel
1612372_0011.png
Italien og Frontex blev indledt i
starten af marts.
I lyset af, at andelen af X Italien har nedbragt antallet af
migranter, der ikke har
ledige
pladser
i
behov for international
detentionscentrene (CIE -
Centri
beskyttelse, ud af det
di identificazione ed espulsione)
samlede antal migranter,
yderligere
til
ca.
271
der ankommer, er stadigt
tilgængelige pladser (den 9.
stigende (i øjeblikket
marts 2016, størstedelen af
ligger den over 50 %
pladserne er forbeholdt kvinder)
ifølge
de
italienske
i forhold til de 1 248 pladser, der
myndigheder), kan man gå
var aftalt i Italiens køreplan. De
ud fra, at den nuværende
italienske myndigheder bør rette
detentionskapacitet
i
op på dette hurtigst muligt og
Italien (omkring 604
øge antallet af pladser i stedet
pladser i alt) allerede nu er
for at sænke det for at forhindre
utilstrækkelig. Man kan
irregulære migranter i at stikke
overveje at udnytte den
af
og
flytte
til
andre
eksisterende
medlemsstater på irregulær vis.
detentionskapacitet, som
Sådanne planer er p.t. under
allerede efter planen skal
udarbejdelse.
finansieres
via
det X Italien bør også indføre en
nationale program inden
mulighed for at forlænge
for rammerne af Asyl-,
varigheden af den administrative
Migrations-
og
frihedsberøvelse inden for den
Integrationsfonden,
og
grænse på 18 måneder, der er
(hurtigt) at planlægge en
fastsat
i
direktivet
om
(midlertidig) udvidelse af
tilbagesendelse, for at sikre at
Italiens
alle
procedurerne
kan
detentionskapacitet.
gennemføres uden risiko for, at
de personer, der skal sendes
tilbage, løslades og stikker af.
X Italien bør desuden indføre en
mulighed
for
frivillig
tilbagesendelse
for
alle
kategorier af migranter, herunder
(uledsagede)
mindreårige,
familier og sårbare personer, idet
der tages højde for særlige
omstændigheder i hvert enkelt
tilfælde.
Italien
har
allerede
Den 24. december 2015 blev der
offentliggjort et udbud og
offentliggjort et udbud om støttet
bør
hurtigst
muligt
frivillig tilbagesendelse forud for
iværksætte
programmet
indledning af proceduren for
for
støttet
frivillig
udvælgelse og tildeling. Den nye
tilbagesendelse for at
ordning
ventes
at
være
nedbringe det betydelige
operationel omkring juni 2016.
11
kom (2016) 0165 - Ingen titel
1612372_0012.png
antal af personer, der er
IOM indgav en ansøgning om
parate til at vende tilbage,
finansiering under AMIF til
og eventuelt overveje en
Kommissionen med henblik på
ansøgning
om
at dække hullet, indtil den nye
nødfinansiering fra Asyl-,
ordning om støttet frivillig
Migrations-
og
tilbagesendelse træder i kraft.
Integrationsfonden for at
Anmodningen er p.t. sat i bero.
dække perioden, indtil det
nye program for frivillig
tilbagesendelse er på
plads.
Europa-Kommissionen
De
blandede
skal med støtte fra
tilbagetagelsesudvalg
med
medlemsstaterne
Tyrkiet og Pakistan blev samlet
intensivere sit samarbejde
henholdsvis den 19. januar og
med tredjelande yderligere
den
2.
februar
2016.
for at lette tilbagetagelsen
Kommissionen aflagde besøg i
af migranter, der ikke har
Afghanistan og Nigeria for at
ret
til
international
drøfte tilbagetagelse.
beskyttelse,
herunder
Generelt set har Italien allerede
gennem målrettet brug af
fremmet projekter, som skal
trustfonden for Afrika.
finansieres under trustfonden for
Afrika, og der arbejdes på
forslag om godkendelse af nye
projekter. Det bør sikres, at der
er fuldstændig koordination
mellem udenrigsministeriet og
indenrigsministeriets
indsats,
således at der skabes maksimal
sammenhæng
mellem
målsætningerne.
Yderligere foranstaltninger, der er identificeret efter
vedtagelsen af meddelelsen i december
De
italienske X I lyset af det nye nationale
retningslinjer for støttet
program for støttet frivillig
frivillig tilbagesendelse er
tilbagesendelse bør de italienske
forældede, og ordningen
myndigheder
ajourføre
skal gøres mere effektiv.
retningslinjerne vedrørende disse
programmer.
X Italien bør navnlig gøre mest
mulig brug af de eksisterende
EU-finansierede
programmer,
især ERIN, i forbindelse med
reintegration af tilbagesendte
personer.
F
ORBEDRING
AF
GRÆNSEFORVALTNINGEN
I lyset af den betydelige
De italienske myndigheder og
risiko
for,
at
der
Frontex har indgået en aftale om
12
kom (2016) 0165 - Ingen titel
1612372_0013.png
ankommer flere migranter
til den slovensk-italienske
grænse, skal de italienske
myndigheder
udarbejde
nødplaner, der omfatter
muligheden for at anmode
om yderligere bistand fra
Frontex/EASO.
at udvide fællesoperationen
Tritons operationelle område til
også at dække det sydlige
Adriaterhav. Triton-operationen
under Frontex omfatter nu 181
medarbejdere. En luftbåren
enhed er indsat i Brindisi til
støtte
for
overvågningsoperationerne.
Italien har anmodet om og fået
præciseringer
vedrørende
muligheden for at omfordele
migranter, som ankommer via
Vestbalkanruten.
De italienske myndigheder har
holdt
møder
med
deres
respektive modparter i Albanien
og udarbejdet en liste over
eventuelle behov for at forbedre
grænseovervågningen i Albanien
og
mindske
risikoen
for
migrantstrømme i Adriaterhavet.
Medlemsstaterne
skal
Medlemsstaterne skal fortsat
fortsat sikre, at der stilles
sikre, at der stilles ressourcer til
ressourcer til rådighed for
rådighed for både Triton- og
både
Triton-
og
EUNAVFOR
MED-
EUNAVFOR
MED-
operationerne i Middelhavet. Det
operationerne
i
gælder
navnlig
Middelhavet.
tilrådighedsstillelse
af
fingeraftrykseksperter, som er
påkrævet for at sikre, at de
italienske hotspotcentre er fuldt
ud operationelle. Indsatsen skal
mindst dække minimumsbehovet
for alle åbne hotspotcentre og
det mobile hotspothold.
Det igangværende arbejde X Der er nedsat en arbejdsgruppe
med reformen af asyl- og
om
asylreform
under
modtagelsessystemet skal
indenrigsministeriet, som skal
fortsættes og føre til en
udarbejde et forslag til en ny
mere
smidig
asyllov, der tager højde for
asylprocedure,
navnlig
eksisterende mangler og kan
med
hensyn
til
fremskynde procedurerne.
klageproceduren og for at X
Reformarbejdet bør være
sikre en mere ensartet
afsluttet inden sommeren, også
kvalitet
af
med henblik på at imødekomme
beslutningstagningen
Kommissionens betænkeligheder
rundt om i landet.
i forbindelse med igangværende
13
M
ODTAGELSESKAPACITET
kom (2016) 0165 - Ingen titel
1612372_0014.png
traktatbrudssager.
Overvågningssystemerne
De italienske myndigheder har
bør forbedres med henblik
meddelt,
at
at
mindske
overvågningsordningerne
kvalitetsforskellene
i
relateret
til
modtagelsesforholdene
modtagelsesforholdene allerede
rundt om i landet og for at
blev forbedret i 2015 gennem
undgå risici for korruption
aftaler med UNHCR og IOM om
inden for forvaltningen af
at
foretage
yderligere
modtagelsesforholdene.
kontrolbesøg udover dem, der
allerede
foretages
af
de
italienske præfekturer. Der vil i
løbet af 2016 blive iværksat nye
initiativer til at forbedre
overvågningen.
Der skal etableres en X Den nye nationale database for
enkelt database, som
registrering af migranter med
kæder
asyl-
og
henblik på planlægning af
modtagelsesprocedurerne
fordelingen
heraf
og
sammen for at lette
modtagelsessystemet er endnu
forvaltningen
af
ikke tilgængelig, men der
migrantstrømmen.
arbejdes herpå, og den ventes at
være operationel i anden halvdel
af 2016.
X Italien bør arbejde yderligere på
at udvikle løsninger til at
forbinde
databasen
for
modtagelse med databasen for
asylprocedurer og det nye
system for overvågning af
migranters tilstedeværelse.
De
italienske X
Udbuddet er endnu ikke
myndigheder skal snarest
afsluttet, og proceduren bør
muligt afslutte udbuddet
optrappes.
vedrørende etablering af
et system med flyvninger
til overførsel af migranter.
Europa-Kommissionen
kan overveje at yde støtte
til systemet som en
foreløbig foranstaltning og
i et begrænset tidsrum,
indtil hele udbuddet er på
plads.
Yderligere foranstaltninger, der er
vedtagelsen af meddelelsen i december
14
identificeret
efter
kom (2016) 0165 - Ingen titel
1612372_0015.png
Modtagelsessystem
for X
Det skal sikres, at de
uledsagede mindreårige.
ministerielt,
regionalt
og
kommunalt
styrede
modtagelsescentre koordineres
på nationalt niveau. Der bør bl.a.
anvendes en omfattende og
ajourført
database
over
tilgængelige pladser i alle former
for modtagelsesfaciliteter for
uledsagede
mindreårige
italiensk territorium.
Pladser til den første
Nødfinansiering under AMIF fra
modtagelse af uledsagede
2014, som gav mulighed for at
mindreårige.
oprette et nyt system af centre
for den første modtagelse under
indenrigsministeriets
regi,
ophørte i februar 2016 (15
faciliteter, 737 pladser). 13 ud af
disse 15 højt specialiserede
modtagelsesfaciliteter er ved at
forlænge indsatsen til den 22.
august 2016 (641 tilgængelige
pladser).
X Der vil blive offentliggjort et nyt
udbud for at sikre videreførelsen
efter denne dato.
Ordning for modtagelse i
Ifølge køreplanen rådes der over
anden fase af uledsagede
961 pladser for modtagelse i
mindreårige.
anden fase af uledsagede
mindreårige.
Der blev gennemført et udbud
om yderligere pladser til
uledsagede
mindreårige
uafhængigt af deres juridiske
status
(SPRAR-systemet)
i
december 2015.
X
Omkring 2/3 af de 1 010
yderligere pladser, som blev
tildelt under udbuddet, er p.t.
stillet til rådighed. Der bør stilles
yderligere pladser til rådighed
for at sikre en gnidningsløs
overgang
fra
den
første
modtagelse til modtagelsen i
anden fase.
15