Europaudvalget 2016
KOM (2016) 0299
Offentligt
1638545_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 26.5.2016
COM(2016) 299 final
2016/0153 (NLE)
Forslag til
RÅDETS FORORDNING
om ændring af forordning (EU) nr. 1388/2013 om åbning og forvaltning af autonome
EU-toldkontingenter for visse landbrugs- og industriprodukter
DA
DA
kom (2016) 0299 - Ingen titel
1638545_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
BAGGRUND FOR FORSLAGET
Begrundelse og formål
Autonome toldkontingenter er nødvendige for visse produkter, når produktionen i EU ikke i
tilstrækkelig grad opfylder EU-industriens behov. Der bør åbnes nye EU-toldkontingenter til
nultold eller nedsat told for passende mængder, uden at ligevægten på markedet for disse
produkter forstyrres.
Den 17. december 2013 vedtog Rådet forordning (EU) nr. 1388/2013 om åbning og
forvaltning af autonome EU-toldkontingenter for visse landbrugs- og industriprodukter, så
efterspørgslen i EU efter de pågældende produkter kan efterkommes på de bedst mulige
betingelser.
Forordningen ajourføres hvert halve år med det formål at imødekomme behovene hos EU-
industrien. Kommissionen har med bistand fra Gruppen for Økonomiske Tarifspørgsmål
gennemgået alle ansøgninger om autonome toldkontingenter fremsendt af medlemsstaterne.
Kommissionen skønner på grundlag af denne gennemgang, at det vil være berettiget at åbne
autonome toldsatser for visse nye produkter, der p.t. ikke er opført i bilaget til Rådets
forordning (EU) nr. 1388/2013. Hvad angår visse andre produkter skal ordlyden af
varebeskrivelsen ændres, der skal tildeles nye Taric-koder, der skal tilføjes en slutdato, eller
det er blevet nødvendigt at øge den oprindelige kontingentmængde. Det foreslås, at produkter,
for hvilke toldkontingenter ikke længere er i EU's økonomiske interesse, trækkes tilbage.
Sammenhæng med de gældende regler på samme område
Dette forslag har ingen negative virkninger for lande, der har indgået en
præferencehandelsaftale med EU (f.eks. GSP- og AVS-lande, lande med frihandelsaftaler og
potentielle kandidatlande).
Sammenhæng med Unionens politik på andre områder
Forslaget er i overensstemmelse med EU's politikker inden for landbrug, handel, erhverv,
udvikling og eksterne forbindelser.
2.
RETSGRUNDLAG,
NÆRHEDSPRINCIPPET
PROPORTIONALITETSPRINCIPPET
Retsgrundlag
OG
Retsgrundlaget for dette forslag er artikel 31 i traktaten om Den Europæiske Unions
funktionsmåde (TEUF).
Nærhedsprincippet (for områder, der ikke er omfattet af enekompetence)
Forslaget hører under Unionens enekompetence. Nærhedsprincippet finder derfor ikke
anvendelse.
DA
2
DA
kom (2016) 0299 - Ingen titel
Proportionalitetsprincippet
Forslaget er i overensstemmelse med proportionalitetsprincippet, idet foranstaltningerne er i
tråd med principperne om forenkling af procedurerne for erhvervsdrivende, der beskæftiger
sig med udenrigshandel, og er i overensstemmelse med Kommissionens meddelelse
vedrørende autonome toldsuspensioner og toldkontingenter (EUT C 363 af 13.12.2011, s. 6).
Denne forordning går ikke videre, end hvad der er nødvendigt for at nå de tilstræbte mål i
overensstemmelse med traktatens artikel 5, stk. 4.
Reguleringsmiddel/reguleringsform
Ifølge artikel 31 i TEUF skal autonome toldsuspensioner og toldkontingenter fastsættes af
Rådet, der med kvalificeret flertal træffer afgørelse på forslag af Kommissionen, og derfor er
en forordning det rette instrument.
3.
RESULTATER AF EFTERFØLGENDE EVALUERINGER, HØRINGER AF
INTERESSEREDE PARTER OG KONSEKVENSANALYSER
Efterfølgende evalueringer/kvalitetskontrol af gældende lovgivning
Ordningen for autonome toldkontingenter har været en del af en evalueringsundersøgelse om
autonome toldsuspensioner, der blev foretaget i 2013, idet autonome kontingenter er
foranstaltninger svarende til autonome suspensioner, bortset fra, at kvoter har en begrænset
importmængde. Her blev det konkluderet, at den vigtigste begrundelse for ordningen stadig er
gyldig. Omkostningsbesparelserne kan være betydelige for virksomheder i EU, der importerer
varer under ordningen. Disse besparelser kan, afhængigt af det produkt, den virksomhed og
den sektor, der er tale om, føre til større fordele (f.eks. bedre konkurrenceevne, mere effektive
produktionsmetoder, oprettelse eller opretholdelse af arbejdspladser i EU osv.).
Høring af interesserede parter
Vurderingen af dette forslag er blevet udført med bistand fra Gruppen for Økonomiske
Tarifspørgsmål, som består af delegationer fra alle medlemsstaterne samt Tyrkiet. Den
samledes tre gange før ændringerne i dette forslag blev vedtaget.
Hver anmodning (nye eller ændrede anmodninger) er blevet nøje vurderet af gruppen. Der er i
hvert tilfælde navnlig lagt vægt på, at det ikke må være til skade for EU's producenter, og at
det skal styrke og konsolidere EU-produktionens konkurrenceevne. Vurderingen er foretaget
gennem drøftelser internt i Gruppen for Økonomiske Tarifspørgsmål, og medlemsstaterne har
konsulteret de berørte brancher, sammenslutninger, handelskamre og andre interesserede
parter.
Alle anførte kontingenter afspejler, hvad der blev aftalt under drøftelserne i Gruppen for
Økonomiske Tarifspørgsmål. Der blev ikke henvist til eventuelt alvorlige risici med
uoprettelige følger.
Indhentning og brug af ekspertbistand
Ikke relevant
DA
3
DA
kom (2016) 0299 - Ingen titel
Konsekvensanalyse
Den foreslåede ændring er af teknisk karakter og vedrører kun dækningen af de kontingenter,
der er anført i bilaget. Forordningen er i øvrigt identisk med Rådets eksisterende forordning.
Der er ikke foretaget nogen konsekvensanalyse for dette forslag.
Målrettet regulering og forenkling
Ikke relevant
Grundlæggende rettigheder
Forslaget har ingen konsekvenser for de grundlæggende rettigheder.
4.
VIRKNINGER FOR BUDGETTET
Forslaget har ingen finansielle virkninger for udgifterne, men har finansielle virkninger for
indtægterne i form af ikke-opkrævet told svarende til et samlet beløb på ca. 2,8 mio. EUR om
året. Virkningerne for de traditionelle egne indtægter på budgettet er – 2 773 841 EUR om
året (75 % x 3 698 455 EUR om året).
Tabet af traditionelle egne indtægter vil blive opvejet af medlemsstaternes bidrag på basis af
BNI.
5.
ANDRE FORHOLD
Planer for gennemførelsen og foranstaltninger til overvågning, evaluering og
rapportering
De foreslåede foranstaltninger behandles inden for rammerne af TARIC (Tarif Intégré de
l’Union européenne/Den Europæiske Unions integrerede toldtarif) og anvendes af
toldadministrationerne i medlemsstaterne.
Kontrol af den endelige anvendelse af nogle af de produkter, der er omfattet af denne
rådsforordning, vil blive foretaget i henhold til artikel 254 i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) nr. 952/2013 af 9. oktober 2013 om EU-toldkodeksen.
Forklarende dokumenter (for direktiver)
Ikke relevant
Nærmere redegørelse for de enkelte bestemmelser i forslaget
Ikke relevant
DA
4
DA
kom (2016) 0299 - Ingen titel
1638545_0005.png
2016/0153 (NLE)
Forslag til
RÅDETS FORORDNING
om ændring af forordning (EU) nr. 1388/2013 om åbning og forvaltning af autonome
EU-toldkontingenter for visse landbrugs- og industriprodukter
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR —
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, særlig artikel 31,
under henvisning til forslaget fra Europa-Kommissionen, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
For at sikre tilstrækkelige og uafbrudte forsyninger af visse varer, der ikke produceres
i tilstrækkelige mængder i Unionen, og for at undgå at forstyrre markederne for visse
landbrugs- og industriprodukter er der med Rådets forordning (EU) nr. 1388/2013
åbnet for autonome toldkontingenter
1
. Produkter i disse toldkontingenter kan
importeres til Unionen til nulsats eller nedsat sats. Af de nævnte årsager er det
nødvendigt at åbne toldkontingenter til nulsats for passende mængder for ni nye
produkter med virkning fra den 1. juli 2016.
Desuden bør de nuværende autonome EU-toldkontingenter i visse tilfælde ændres. For
et produkts vedkommende bør varebeskrivelsen ændres af hensyn til klarheden. For så
vidt angår tre andre produkter bør kontingentmængderne forhøjes, da en sådan
forhøjelse er i økonomiske aktørers og Unionens interesse.
Endelig bør det autonome EU-toldkontingent i et enkelt tilfælde lukkes med virkning
fra en 1. juli 2016, da det ikke er i EU's interesse opretholde det fra den dato.
Forordning (EU) nr. 1388/2013 bør derfor ændres.
Eftersom ændringerne vedrørende suspensionerne for de produkter, der er omfattet af
denne forordning, anvendes fra den 1. juli 2016, bør denne forordning træde i kraft så
hurtigt som muligt —
(2)
(3)
(4)
(5)
1
Rådets forordning (EU) nr. 1388/2013 af 17. december 2013 om åbning og forvaltning af autonome
EU-toldkontingenter for visse landbrugs- og industriprodukter og om ophævelse af forordning (EU) nr.
7/2010 (EUT L 354 af 28.12.2013, s. 319).
DA
5
DA
kom (2016) 0299 - Ingen titel
VEDTAGET DENNE FORORDNING:
Artikel 1
I bilaget til forordning (EU) nr. 1388/2013 foretages følgende ændringer:
a)
Rækkerne med toldkontingenterne med løbenumrene 09.2691, 09.2692,
09.2693, 09.2696, 09.2697, 09.2698, 09.2699, 09.2694 og 09.2695, der er
opført i bilag I til nærværende forordning, indsættes i henhold til rækkefølgen
for KN-koderne i kolonne 2 i tabellen i bilaget til forordning (EU) nr.
1388/2013.
Rækkerne for toldkontingenterne med løbenummer 09.2637, 09.2703, 09.2683
og 09.2659 affattes som angivet i bilag II til nærværende forordning.
Rækken med toldkontingentet med løbenummer 09.2689 udgår.
Artikel 2
Denne forordning træder i kraft på dagen for offentliggørelsen i
Den Europæiske Unions
Tidende.
Den anvendes fra den 1. juli 2016.
b)
c)
Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver medlemsstat.
Udfærdiget i Bruxelles, den .
På Rådets vegne
Formand
DA
6
DA
kom (2016) 0299 - Ingen titel
1638545_0007.png
FINANSIERINGSOVERSIGT
1.
FORSLAGETS BETEGNELSE
Rådets forordning om ændring af forordning (EU) nr. 1388/2013 om åbning og forvaltning af
autonome EU-toldkontingenter for visse landbrugs- og industriprodukter
2.
BUDGETPOSTER
Kapitel og artikel: Kapitel 12, artikel 120
Budgetteret beløb for 2016: 18 465 300 000 EUR (Budget 2016)
3.
FINANSIELLE VIRKNINGER
Forslaget har ingen finansielle virkninger
X
Forslaget har ingen finansielle virkninger for udgifterne, men har finansielle
virkninger for indtægterne. Virkningerne er som følger:
(mio. EUR, 1 decimal)
Budgetpost
Indtægt
2
6-
månedersperiode
fra dd/mm/åååå
1.7.2016
[År: 2/2016]
Artikel 120
Virkninger for EU's egne
indtægter
- 1,4
(mio. EUR, 1 decimal)
Efter foranstaltningens iværksættelse
[2017 og følgende år]
Artikel 120
- 2,8 om året
Ud fra ovenstående kan indtægtstabet som følge af denne forordning anslås til 2,8 mio. EUR
om året fra den 1.1.2017 og frem (3,7 mio. EUR brutto x 0,75) og 1,4 mio. EUR i perioden
1.7.2016-31.12.2016.
Tabet af traditionelle egne indtægter vil blive opvejet af medlemsstaternes bidrag på basis af
BNI.
2
Hvad angår EU's traditionelle egne indtægter (landbrugsafgifter, sukkerafgifter og told), skal der være
tale om nettobeløb, dvs. bruttobeløb med fradrag af opkrævningsomkostninger på 25 %.
DA
7
DA
kom (2016) 0299 - Ingen titel
4.
F
ORHOLDSREGLER MOD SVIG
Kontrol af den endelige anvendelse af nogle af de produkter, der er omfattet af denne
rådsforordning, vil blive foretaget i henhold til artikel 254 i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) nr. 952/2013 af 9. oktober 2013 om EU-toldkodeksen.
DA
8
DA