Europaudvalget 2016
KOM (2016) 0333
Offentligt
1636210_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 18.5.2016
COM(2016) 333 final
Henstilling med henblik på
RÅDETS HENSTILLING
om Cyperns nationale reformprogram for 2016
og med Rådets udtalelse om Cyperns stabilitetsprogram for 2016
DA
DA
kom (2016) 0333 - Ingen titel
1636210_0002.png
Henstilling med henblik på
RÅDETS HENSTILLING
om Cyperns nationale reformprogram for 2016
og med Rådets udtalelse om Cyperns stabilitetsprogram for 2016
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION,
som henviser til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, særlig artikel 121, stk.
2, og artikel 148, stk. 4,
som henviser til Rådets forordning (EF) nr. 1466/97 af 7. juli 1997 om styrkelse af
overvågningen af budgetstillinger samt overvågning og samordning af økonomiske
politikker
1
, særlig artikel 5, stk. 2,
som henviser til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1176/2011 af 16.
november 2011 om forebyggelse og korrektion af makroøkonomiske ubalancer
2
, særlig artikel
6, stk. 1,
som henviser til henstilling fra Europa-Kommissionen
3
,
som henviser til beslutninger fra Europa-Parlamentet
4
,
som henviser til konklusioner fra Det Europæiske Råd,
som henviser til udtalelse fra Beskæftigelsesudvalget,
som henviser til udtalelse fra Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg,
som henviser til udtalelse fra Udvalget for Social Beskyttelse,
som henviser til udtalelse fra Udvalget for Økonomisk Politik, og
som tager følgende i betragtning:
(1)
I overensstemmelse med artikel 1, stk. 2, i Rådets gennemførelsesafgørelse
2013/463/EU
5
var Cypern underlagt et makroøkonomisk tilpasningsprogram indtil
den 31. marts 2016. Cypern har i henhold til artikel 12 i Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) nr. 472/2013
6
været fritaget fra overvågningen og
EFT L 209 af 2.8.1997, s. 1.
EUT L 306 af 23.11.2011, s. 25.
COM(2016) 333 final.
P8_TA(2016)0058, P8_TA(2016)0059 og P8_TA(2016)0060.
Rådets gennemførelsesafgørelse 2013/463/EU af 13. september 2013 om godkendelse af Cyperns
makroøkonomiske tilpasningsprogram og om ophævelse af afgørelse 2013/236/EU (EUT L 250 af
20.9.2013, s. 40).
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 472/2013 af 21. maj 2013 om skærpelse af den
økonomiske og budgetmæssige overvågning af medlemsstater i euroområdet, der har eller er truet af
alvorlige vanskeligheder med hensyn til deres finansielle stabilitet (EUT L 140 af 27.5.2013, s. 1).
1
2
3
4
5
6
DA
2
DA
kom (2016) 0333 - Ingen titel
1636210_0003.png
vurderingen som led i det europæiske semester for samordning af de økonomiske
politikker i hele programmets løbetid. Efter at have afsluttet programmet er Cypern
igen fuldt integreret i det europæiske semester.
(2)
Den 26. november 2015 vedtog Kommissionen den årlige vækstundersøgelse
7
, som
markerede starten på det europæiske semester 2016 om samordning af de
økonomiske politikker. Den 17.-18. marts 2016 tilsluttede Det Europæiske Råd sig
prioriteterne i den årlige vækstundersøgelse. Den 26. november 2016 vedtog
Kommissionen på grundlag af forordning (EU) nr. 1176/2011 rapporten om
varslingsmekanismen
8
, hvori den fastslog, at situationen i Cypern i relation til
proceduren i forbindelse med makroøkonomiske ubalancer ville blive vurderet efter
afslutningen af det makroøkonomiske tilpasningsprogram. Samme dag vedtog
Kommissionen en henstilling med henblik på Rådets henstilling om den økonomiske
politik i euroområdet
9
. Den 18.-19. februar 2016 tilsluttede Det Europæiske Råd sig
denne henstilling, og den 8. marts 2016 blev den vedtaget af Rådet. Da Cypern har
euroen som valuta, og i betragtning af de nære indbyrdes forbindelser mellem
økonomierne i Den Økonomiske og Monetære Union, bør Cypern sikre en
fuldstændig og rettidig implementering af denne henstilling.
Den 7. april 2016 blev landerapporten for Cypern 2016
10
offentliggjort. Den
indeholdt en analyse af Cyperns økonomiske og sociale situation og udfordringer
efter afslutningen af det makroøkonomiske tilpasningsprogram den 31. marts 2016
samt af Cyperns fremskridt med hensyn til opfyldelsen af landets nationale Europa
2020-mål. Rapporten indeholdt desuden en dybdegående undersøgelse efter artikel 5
i forordning (EU) nr. 1176/2011. Den 7. april 2016 fremlagde Kommissionen
resultaterne af den dybdegående undersøgelse
11
. Kommissionen konkluderer af sin
analyse, at Cypern er berørt af uforholdsmæssigt store makroøkonomiske ubalancer.
Det er navnlig afgørende, at landet får rettet op på de mange store ubalancer i form af
store private, offentlige og udenlandske gældsbyrder og får bugt med den store andel
af misligholdte lån.
Den 28. april 2016 fremlagde Cypern sit nationale reformprogram for 2016 og den
13. maj 2016, dvs. efter fristen, sit stabilitetsprogram. For at tage hensyn til de
indbyrdes sammenhænge mellem de to programmer er de blevet vurderet sammen.
Der er taget hensyn til de relevante landespecifikke henstillinger i forbindelse med
programmeringen af de europæiske struktur- og investeringsfonde for 2014-2020. I
henhold til artikel 23 i forordning (EU) nr. 1303/2013 kan Kommissionen for at
støtte gennemførelsen af relevante rådshenstillinger anmode en medlemsstat om at
evaluere og foreslå ændringer i sin partnerskabsaftale og sine relevante programmer.
Kommissionen har redegjort nærmere for, hvordan den agter at anvende denne
bestemmelse, i retningslinjer for anvendelsen af foranstaltninger, der knytter de
europæiske struktur- og investeringsfondes effektivitet til forsvarlig økonomisk
styring
12
.
(3)
(4)
(5)
7
8
9
10
11
12
COM(2015) 690 final.
COM(2015) 691 final.
COM(2015) 692 final.
SWD(2016) 120 final.
COM(2016) 95 final.
COM(2014) 494 final.
DA
3
DA
kom (2016) 0333 - Ingen titel
(6)
[Efter at proceduren i forbindelse med uforholdsmæssigt store underskud er blevet
ophævet, er Cypern omfattet af den forebyggende del af stabilitets- og vækstpagten
og underlagt overgangsbestemmelsen vedrørende gældskriteriet.] På basis af
Kommissionens forårsprognose 2016 ventes den mellemfristede budgetmålsætning at
blive opfyldt i 2016. Baseret på en uændret politik er der dog risiko for en vis
afvigelse fra den mellemfristede budgetmålsætning i 2017. Der ventes en kraftigere
forværring af Cyperns strukturelle saldo, end hvad der er tilladt under
overgangsbestemmelsen vedrørende gældskriteriet. På grundlag af vurderingen af
stabilitetsprogrammet og under hensyntagen til Kommissionens forårsprognose 2016
er Rådet af den opfattelse, at der er risiko for, at Cypern ikke vil være i
overensstemmelse med bestemmelserne i stabilitets- og vækstpagten. Derfor bliver
der behov for yderligere foranstaltninger for at sikre overensstemmelse i 2017.
Cypern har gennemført vigtige finanspolitiske strukturreformer som led i sit
makroøkonomiske tilpasningsprogram. Der mangler stadig at blive vedtaget nogle
afledte retsakter vedrørende procedurerne for opstilling af budgettet, betingelserne
for budgetændringer i løbet af året samt opgaverne for de personer, der er ansvarlige
for at foretage udgiftskontrol. Den offentlige sektor er stadig karakteriseret ved en vis
ineffektivitet. Navnlig er lønomkostningerne i den offentlige forvaltning blandt de
højeste i euroområdet (i procent af BNP), mens effektivitetsindikatorerne fortsat er
gennemsnitlige og skyldes manglende incitamenter til at øge mobiliteten og
præstationsniveauet. Den offentlige forsyning (telekommunikation, energi) er præget
af høje priser og er stadig forholdsvis afskærmet fra konkurrence. Cypern har som
led i programmet givet tilsagn om at vedtage en bindende mekanisme til at begrænse
lønstigninger blandt offentligt ansatte med henblik på at sikre de offentlige finansers
bæredygtighed på lang sigt. Lovforslaget er blevet udarbejdet og fremlagt for det
cypriotiske parlament, men afventer stadig vedtagelse. Som led i programmet er der
desuden stillet forslag om en horisontal reform af den offentlige forvaltning, en
reformplan for de lokale myndigheder samt en ny lov om forvaltningen af statsejede
enheder, som alle skal øge effektiviteten i den offentlige sektor, men de er endnu
ikke blevet vedtaget.
Gælden i Cyperns private sektor er stadig uforholdsmæssigt stor. Ændringerne af
reglerne for tvangsfuldbyrdelse og insolvens er et vigtigt skridt i retning af at sikre
lige rettigheder for låntagere og kreditorer, men det er stadig muligt at forbedre
reglernes effektivitet og anvendelse. Lakuner i lovgivningen gør det vanskeligt at
bringe gælden i en holdbar nedadgående retning og at reducere antallet af
misligholdte lån. Det påvirker også mulighederne for at give iværksættere en ny
chance. Der er også stadig en række mangler hvad angår anvendelsen af
gældssaneringsløsninger i den private sektor. Det er desuden vigtigt at få vedtaget
alle de nødvendige retsakter og retsregler, hvis insolvenslovgivningen skal
gennemføres effektivt. For at insolvenstjenesten kan blive fuldt funktionsdygtig, skal
den råde over tilstrækkeligt personale, have en velfungerende it-infrastruktur og have
tilknyttet et passende antal veluddannede og autoriserede insolvensbehandlere.
Derudover er det særlig vigtigt at sørge for pålidelige og hurtige systemer til
udstedelse og overdragelse af skøder for at undgå efterslæb og beskytte køberne,
fastslå ejendomsretten korrekt og genopbygge tilliden på boligmarkedet.
Cypern står også over for store udfordringer med hensyn til retssystemets
funktionsmåde. Ineffektive sagsgange og begrænset kapacitet skaber betydelige
forsinkelser i sagsbehandlingen, som påvirker tvangsfuldbyrdelses- og
insolvensreglernes rette funktion og rammevilkårene for erhvervslivet generelt. Da
(7)
(8)
(9)
DA
4
DA
kom (2016) 0333 - Ingen titel
der ikke er foretaget en reform af retsplejeloven, er behandlingen og fuldbyrdelsen af
retsafgørelser fortsat meget langvarig, og det går langsomt med at nedbringe
sagsefterslæbet.
(10)
Der er som led i programmet gjort betydelige fremskridt med hensyn til at
omstrukturere og genoprette tilliden i Cyperns finansielle system. Cypern mangler
dog stadig at genetablere en normal långivning til økonomien og nedbringe antallet
af misligholdte lån, som udgør ca. 55 % af alle lån til husholdninger og ikke-
finansielle selskaber. Den høje gæld i virksomhederne forringer deres
konkurrenceevne og hæmmer deres muligheder for at investere og vokse. Bankernes
bestræbelser på at gældssanere levedygtige låntagere har endnu ikke givet konkrete
resultater, og de foretager fortsat kun beskedne hensættelser til deres misligholdte
eksponeringer. Svagheder relateret til håndhævelsen af kontrakter og en ringe
tilbagebetalingsdisciplin gør det vanskeligt at sætte ind over for strategiske
misligholdelser og forhindre ophobningen af nødlidende engagementer. Bankerne
har desuden kun begrænset adgang til oplysninger om låntagernes indkomst og
formue, selv om der er oprettet et kreditregister.
Cypern er kommet langt med at få løftet økonomien ud af recession, men
investeringsniveauet er stadig lavt, og vækstpotentialet i økonomien er svagt. Cypern
har som led i programmet vedtaget en handlingsplan for vækst, som skal forbedre
konkurrenceevnen, øge incitamenterne til at innovere og fremme investeringer ved at
skabe mere åbne og velfungerende rammer for erhvervslivet og lempe licens- og
tilladelsesprocedurerne. Lanceringen af privatiseringsplanen og styrkelsen af de
nationale tilsynsmyndigheder skal tiltrække produktivitetsforøgende udenlandske
investeringer. Nystartede virksomheder og SMV'er har på nuværende tidspunkt kun
begrænset adgang til finansiering, idet bankerne opererer med stramme lånevilkår, og
der mangler alternative finansieringskilder. Adgangen til finansiering hæmmes også
af den manglende koordinering i forbindelse med forvaltningen af EU-instrumenter
såsom de europæiske struktur- og investeringsfonde, den europæiske fond for
strategiske investeringer og EU's konkurrenceprogrammer.
Situationen på arbejdsmarkedet blev bedre i 2015, men arbejdsløsheden er stadig høj.
Særligt vækker ungdomsarbejdsløsheden og langtidsledigheden bekymring. Der er
truffet nogle foranstaltninger inden for den aktive beskæftigelsespolitik og den
offentlige arbejdsformidling. Sidstnævnte kan dog ikke leve op til efterspørgslen og
levere jobsøgningshjælp og rådgivning af høj kvalitet, og den har svært ved at nå ud
til de ikkeregistrerede arbejdsløse. Planerne om at styrke den offentlige
arbejdsformidlings administrative kapacitet ved bl.a. at specialuddanne og øge
antallet af rådgivere, så de kan imødekomme kundernes behov direkte, er blevet
forsinkede. Beskæftigelsespolitikkens effektivitet begrænses af en manglende
opfølgning på kvaliteten af igangværende programmer.
De unges deltagelse i erhvervsrettet uddannelse er fortsat lav, og systemet er
karakteriseret ved en manglende inddragelse af arbejdsgiverne i uddannelsen af de
studerende. Man er dog i færd med at gennemføre nye tiltag i overensstemmelse med
strategien for erhvervsrettet uddannelse.
Cypern har ikke en universel sundhedsdækning, og sundhedssystemet formår ikke at
levere passende og effektiv adgang til sundhedsydelser. Den lave offentlige
finansiering af sundhedsydelser medfører, at statistikkerne for behov, der ikke
opfyldes – på grund af såvel omkostningerne som egenbetaling – er betydelig højere
end blandt andre EU-lande. Der er plads til at forbedre ressourceanvendelsen. Nogle
(11)
(12)
(13)
(14)
DA
5
DA
kom (2016) 0333 - Ingen titel
1636210_0006.png
relevante foranstaltninger, som endnu ikke er vedtaget, er at øge de offentlige
hospitalers autonomi og indføre et nationalt sundhedssystem med henblik på at
forbedre det cypriotiske sundhedssystem og gøre det mere omkostningseffektivt.
(15)
Som led i det europæiske semester har Kommissionen gennemført en omfattende
analyse af Cyperns økonomiske politik, som blev offentliggjort i landerapporten for
2016. Den har også vurderet Cyperns stabilitetsprogram og nationale reformprogram.
Kommissionen har ikke blot taget hensyn til deres relevans for en holdbar
finanspolitik og socioøkonomisk politik i Cypern, men også til deres
overensstemmelse med EU-regler og -retningslinjer, da der er behov for at styrke den
samlede økonomiske styring i EU ved på EU-plan at give input til de kommende
nationale beslutninger. Henstillingerne som led i det europæiske semester afspejles i
henstilling 1 til 5 nedenfor.
Rådet har på baggrund af denne vurdering gennemgået stabilitetsprogrammet, og
dets holdning
13
afspejles især i henstilling 1 nedenfor.
På baggrund af Kommissionens dybdegående undersøgelse og denne vurdering har
Rådet gennemgået det nationale reformprogram og stabilitetsprogrammet. Rådets
henstillinger i henhold til artikel 6 i forordning (EU) nr. 1176/2011 afspejles i
henstilling 1 til 5 nedenfor,
Efter korrektionen af det uforholdsmæssigt store underskud, overholde den
mellemfristede budgetmålsætning i 2016 og 2017. Inden udgangen af 2016 vedtage
en bindende mekanisme til at begrænse lønudviklingen blandt offentligt ansatte.
Inden udgangen af 2016 vedtage en horisontal reform af den offentlige forvaltning
og loven om forvaltning af statsejede enheder samt gennemføre reformen af de
lokale myndigheder. Inden udgangen af 2016 vedtage den afledte ret med henblik på
at fuldende den nye budgetramme.
Inden juni 2017 fjerne hindringerne for den fulde gennemførelse af reglerne for
insolvens og tvangsfuldbyrdelse og sikre, at insolvenstjenesten råder over
tilstrækkelige ressourcer. Sikre pålidelige og hurtige systemer til udstedelse af skøder
og overdragelse af fast ejendom. Øge effektiviteten og kapaciteten i retssystemet.
Reformere retsplejeloven.
Inden udgangen af 2016 træffe foranstaltninger til at sikre en nedbringelse af antallet
af misligholdte lån og en korrekt værdiansættelse af sikkerhedsstillelse med henblik
på hensættelser. Sørge for, at kreditorerne råder over flere oplysninger, så
kreditregistret bliver fuldt operationelt.
Fjerne barriererne for investering, navnlig ved at gennemføre handlingsplanen for
vækst, fortsætte privatiseringsplanen og styrke de nationale tilsynsmyndigheder.
Træffe foranstaltninger til at øge de små og mellemstore virksomheders adgang til
finansiering.
Forbedre kapaciteten i den offentlige arbejdsformidling og den service, der ydes til
de langtidsledige; arbejde på at nå bedre ud til de ikkeregistrerede arbejdsløse.
Vedtage lovgivning om en hospitalsreform og komme videre med den planlagte
gennemførelse af en universal sundhedspleje.
(16)
(17)
HENSTILLER, at Cypern i 2016 og 2017 træffer foranstaltninger med henblik på at:
1.
2.
3.
4.
5.
13
I henhold til artikel 5, stk. 2, i Rådets forordning (EF) nr. 1466/97.
DA
6
DA
kom (2016) 0333 - Ingen titel
Udfærdiget i Bruxelles, den .
På Rådets vegne
Formand
DA
7
DA