Europaudvalget 2016-17
KOM (2016) 0370
Offentligt
1702844_0001.png
Folketingets Europaudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
Besvarelse af spørgsmål 6 (KOM (2016) 0370) stillet af Europaudval-
get den 5. december 2016 efter ønske fra Carsten Kudsk (DF).
I sit høringssvar angående revision af Passagerregistreringsdirektivet
skriver Rederiforeningerne, at de ”har svært ved at se værdien i, at passa-
gerantallet skal indrapporteres til National Single Window/SafeSeaNet,
det såkaldte digitaliseringspotentiale. Rederierne har allerede investeret i
systemer til registrering af passagerne. Endelig er det også værd at næv-
ne, at rederierne ikke umiddelbart har de bedste erfaringer med National
Single Window, så det kan være svært at se dette som en administrativ
lettelse for rederierne”. Skal ovenstående forstås sådan, at rederierne ikke
længere kan benytte de systemer, der har investeret i, til at registrere pas-
sagerer? I bekræftende fald, mener ministeren, at det reviderede direktiv
udfrier et digitaliseringspotentiale hos danske rederier? Spørgsmålet stil-
les som opfølgning på erhvervs- og vækstministerens forelæggelse for
Europaudvalget den 25. november 2016.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Søfartsstyrelsen, som har oplyst følgen-
de, som jeg kan henholde mig til:
”Formålet med direktivforslaget er at afskaffe parallel registrering af pas-
sageroplysninger, som i dag finder sted i en række rederier, således at
rederierne opnår et digitaliseringspotentiale.
Samtidig har forslaget til formål at sikre, at myndighederne har hurtig og
umiddelbar adgang til oplysningerne i forbindelse med en evt. søulykke.
I dag skal passagerskibe på internationale ruter registrere oplysninger om
de ombordværende i deres eget, godkendte passagerregistreringssystem.
Sideløbende skal passagerskibene indberette en række tilsvarende oplys-
ninger til det såkaldte National Single Window, som administreres af
Værnsfælles Forsvarskommando i Danmark.
Med den foreslåede ændring skal samtlige passageroplysninger kun regi-
streres en gang via National Single Window. Derudover skal rederierne
ikke længere drive og have godkendt deres egne passagerregistreringssy-
stemer. Det betyder en administrativ lettelse for de større passagerskibe
på internationale ruter.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.evm.dk
kom (2016) 0370 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om systemer til registrering af passager, til erhvervsministeren, kopi til udenrigsministeren
For passagerskibe på nationale ruter kan det betyde investeringer i ny IT-
infrastruktur samt omlægning af administrative procedurer. Det kan ikke
afvises, at det kan medføre flere administrative byrder, men skulle i til-
fælde af en evt. ulykke smidiggøre myndighedernes adgang til passager-
oplysninger.”
Som oplyst for Europaudvalget den 25. november er regeringen opmærk-
som på, at skibe på mindre indenrigsruter kan opleve øgede byrder i for-
bindelse med direktivforslaget. I de kommende forhandlinger om direk-
tivforslaget vil regeringen forsøge at finde forståelse for løsninger, der
samlet set forebygger, at rederierne oplever øgede administrative byrder
ved fx øget automatiseret erhvervsrapportering.
Med venlig hilsen
Brian Mikkelsen
2