Europaudvalget 2016-17
KOM (2016) 0371
Offentligt
1707646_0001.png
Folketingets Europaudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
28. december 2016
Besvarelse af spørgsmål 4 (KOM (2016) 0371) stillet af udvalget den
30. november 2016 efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål:
I forbindelse med erhvervs- og vækstministerens forelæggelse i Euro-
paudvalgt den 25. november 2016 af rådsmøde (transport, telekommuni-
kation og energi – transport og telekommunikationsdelen) den 1.-2. de-
cember 2016 vedr. inspektionsdirektivet fremgik det, at Kommissionen
vil ”opdatere, tydeliggøre og forenkle” de nuværende krav til syn for
RO/RO-færger og HSC’er. Ministeren bedes redegøre for, hvori opdate-
ringen består og hvad de væsentligste ændringer er.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.evm.dk
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Søfartsstyrelsen, der har oplyst følgende,
som jeg kan henholde mig til:
”I forslaget indgår der to årlige inspektioner, der gennemføres med om-
trent seks måneders mellemrum. Den ene inspektion er indholdsmæssigt
sammenfaldende med den årlige inspektion og skal udføres af flagstaten,
som for danske skibe gennemføres af Søfartsstyrelsen.
Det nye direktiv giver derfor mulighed for, at flagstatssynet kan gennem-
føres samtidig med den ene af de to inspektioner, og det sammenlagte
syn/inspektion vil dække alle krævede forhold, såvel konstruktive som
operationelle, som findes i EU, IMO og ILO reguleringen. Den anden
årlige inspektion skal gennemføres under alle omstændigheder.
Herudover er indholdet af inspektionen opdateret af hensyn til nye regler,
der er blevet indført siden 1999.”
Med venlig hilsen
Brian Mikkelsen