Europaudvalget 2016
KOM (2016) 0387
Offentligt
1646086_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 15.6.2016
COM(2016) 387 final
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
OM DEN EUROPÆISKE UNIONS LÅNTAGNINGS- OG
LÅNGIVNINGSAKTIVITETER I 2015
DA
DA
kom (2016) 0387 - Ingen titel
Indholdsfortegnelse
1.
2
2.1.
2,2
2,3
2.4.
3.
3.1.
3.2.
3.3.
3.4.
4.
4.1.
4.2.
Indledning .................................................................................................................... 3
Den Europæiske Unions långivningsaktiviteter ........................................................... 3
Betalingsbalancemekanismen ...................................................................................... 3
Den europæiske finansielle stabiliseringsmekanisme .................................................. 5
Makrofinansiel bistand ................................................................................................. 6
Euratom-faciliteten ....................................................................................................... 8
Den Europæiske Unions låntagningsaktiviteter ........................................................... 8
Betalingsbalancemekanismen ...................................................................................... 8
Den europæiske finansielle stabiliseringsmekanisme .................................................. 9
Makrofinansiel bistand ................................................................................................. 9
Euratom-faciliteten ..................................................................................................... 10
Den Europæiske Investeringsbank ............................................................................. 11
EIB's långivningsaktiviteter ....................................................................................... 11
EIB's låntagningsaktiviteter ....................................................................................... 11
2
kom (2016) 0387 - Ingen titel
1646086_0003.png
1.
I
NDLEDNING
I Rådets afgørelser om Den Europæiske Unions (EU's) forskellige låneinstrumenter fastsættes
det, at Kommissionen hvert år skal informere Europa-Parlamentet og Rådet om brugen af
disse instrumenter. For at opfylde disse informationsforpligtelser indeholder denne rapport en
beskrivelse af udlånstransaktionerne for hvert instrument samt de respektive
låntagningsaktiviteter.
For at fuldende billedet af EU's aktiviteter indeholder det sidste afsnit i denne rapport også en
sammenfatning af Den Europæiske Investeringsbanks (EIB's) långivnings- og
låntagningsaktiviteter i 2015.
Tabellen nedenfor viser udviklingen i EU's transaktioner i de seneste fem år.
Tabel 1: Udvikling i EU's transaktioner (udestående kapitalbeløb i mio. EUR)
EKSF
i.l.1) 2)
2011
2012
2013
2014
2015
225
183
179
192
204
Euratom
1)
447
423
386
348
300
Betalings-
balance-
mekanismen
11 400
11 400
11 400
8 400
5 700
Makro-
finansiel
bistand
590
545
565
1 829
3 007
EFSM
I alt
28 000
43 800
43 800
46 800
46 800
40 662
56 351
56 330
57 569
56 011
1) Omregningskurserne er kurserne pr. 31. december hvert år.
2) Det Europæiske Kul- og Stålfællesskab (EKSF) er under likvidation siden 2002. Den sidste obligation, der
blev udstedt af EKSF, forfalder i 2019. Stigningen i det udestående beløb skyldes valutakursbevægelser.
2
D
EN
E
UROPÆISKE
U
NIONS LÅNGIVNINGSAKTIVITETER
Den finansielle bistand til tredjelande og medlemsstater i form af bilaterale lån, der
finansieres via kapitalmarkederne med en garanti over EU's budget, tilvejebringes af
Kommissionen i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelser eller Rådets afgørelser
alene, afhængigt af de mål der forfølges
1
. Kommissionen og Unionens højtstående
repræsentant for udenrigsanliggender og sikkerhedspolitik sikrer med bistand fra Tjenesten
for EU's Optræden Udadtil (EEAS), at der er sammenhæng mellem den finansielle bistand til
tredjelande og de overordnede mål for EU's optræden udadtil.
2.1.
Betalingsbalancemekanismen
Betalingsbalancestøtte i henhold til artikel 143 i traktaten om Den Europæiske Unions
funktionsmåde (TEUF) og Rådets forordning (EF) nr. 332/2002 af 18. februar 2002 om
1
En detaljeret præsentation af Kommissionens låntagnings- og långivningsaktiviteter findes på
http://ec.europa.eu/economy_finance/eu_borrower/index_en.htm.
3
kom (2016) 0387 - Ingen titel
1646086_0004.png
indførelse af en mekanisme for mellemfristet betalingsbalancestøtte til medlemsstaterne
2
(forordningen om betalingsbalancestøtte) tager form af mellemfristede lån ydet af Unionen.
Støtten ydes normalt sammen med finansiering fra Den Internationale Valutafond (IMF) og
andre multilaterale långivere såsom Den Europæiske Investeringsbank (EIB), Den
Europæiske Bank for Genopbygning og Udvikling (EBRD) eller Verdensbanken.
Betalingsbalancestøtte tildeles fra sag til sag af Rådet, som træffer afgørelse ved kvalificeret
flertal. De potentielle modtagere er medlemsstater uden for euroområdet med alvorlige
betalingsbalanceproblemer. Den tjener til at mindske de modtagende medlemsstaters
vanskeligheder med at tilvejebringe ekstern finansiering og genskabe en holdbar
betalingsbalancesituation. Den frigives efter opfyldelse af de økonomisk-politiske betingelser,
som Rådet vedtager efter høring af Det Økonomiske og Finansielle Udvalg, og som aftales
mellem Kommissionen og den støttemodtagende medlemsstat i et aftalememorandum forud
for låneaftalens indgåelse. Overholdelsen af foranstaltningerne ifølge aftalememorandummet
kontrolleres regelmæssigt og er en forudsætning for udbetalingen af yderligere rater. De
krævede midler tilvejebringes af Kommissionen på kapitalmarkederne på vegne af Den
Europæiske Union.
I overensstemmelse med forordningen om betalingsbalancestøtte aflægger Kommissionen
rapport hvert tredje år til Det Økononiske og Finansielle Udvalg og Rådet om gennemførelsen
af betalingsbalancemekanismen.
I 2013 vedtog Rådet endnu et program med forebyggende finansiel støtte til Rumænien
3
på op
til 2 mia. EUR, som udløb i slutningen af september uden at være blevet udnyttet. I øjeblikket
ventes der ingen nye programmer.
I januar 2015 tilbagebetalte Letland 1,2 mia. EUR og Rumænien 1,5 mia. EUR. Pr. 31.
december 2015 var det samlede udestående beløb under betalingsbalancemekanismen
5,7 mia. EUR
4
.
Tabellen nedenfor viser udviklingen i lån aktiveret under betalingsbalancestøtten frem til den
31. december 2015.
Tabel 2: Betalingsbalancestøtte pr. 31.12.2015 (i mia. EUR)
Land
Ungarn
Letland
Rumænien
Rumænien
(forebyggende)
Tildelt
beløb
6,5
3,1
5,0
1,4
Udbetalt
beløb
5,5
2,9
5,0
0
Tilbagebetalt Udestående
beløb
beløb
4,0
2,2
1,5
0
1,5
0,7
3,5
0
Vægtet
gennemsnitlig
løbetid (år)
0,3
5,2
2,4
-
2
3
4
EFT L 53 af 23.2.2002, s.1.
Rådets afgørelse 2013/531/EU af 22. oktober 2013 om forebyggende mellemfristet finansiel EU-bistand
til Rumænien (EUT L 286 af 29.10.2013, s. 1).
Detaljerede oplysninger om transaktioner under betalingsbalancemekanismen kan findes på:
http://ec.europa.eu/economy_finance/eu_borrower/balance_of_payments/index_en.htm.
4
kom (2016) 0387 - Ingen titel
1646086_0005.png
Rumænien
(forebyggende)
I alt
2,0
18,0
0
0
13,4
7,7
0,0
5,7
-
2,2
2.2.
Den europæiske finansielle stabiliseringsmekanisme
Med Rådets forordning (EU) nr. 407/2010 af 11. maj 2010
5
oprettedes den europæiske
finansielle stabiliseringsmekanisme (EFSM) på basis af artikel 122, stk. 2
6
, i TEUF. EFSM er
fuldt ud understøttet af EU-budgettet og har en samlet udlånskapacitet på op til 60 mia. EUR
7
.
EFSM blev taget i anvendelse i 2011 til fordel for Irland
8
og Portugal
9
med lånetilsagn på op
til henholdsvis 22,5 mia. EUR og 26 mia. EUR.
I 2013 blev der truffet afgørelse om at forlænge den maksimale gennemsnitlige løbetid for de
udbetalte lån fra 12,5 år til 19,5 år for begge medlemsstater. EFSM-modtagere kan anmode
om forlængelse og refinansiering af alle EFSM-lån, forudsat at den gennemsnitlige løbetid for
de udbetalte lån (at regne fra den første udbetaling) ikke overstiger 19,5 år.
I den henseende blev der i september og oktober 2015 tilvejebragt i alt 5 mia. EUR i tre rater
med en løbetid på henholdsvis 8, 14 og 20 år med henblik på at forlænge løbetiden for Irlands
lån på 5 mia. EUR, som forfaldt den 4. december 2015. Den nuværende gennemsnitlige
løbetid for udestående lån til Irland er 15,4 år pr. 31. december 2015.
Desuden blev et overgangslån på 7,16 mia. EUR finansieret og ydet til Grækenland
10
med en
løbetid på 1 måned fra 20. juli til 20. august. Lånet blev tilbagebetalt fuldt ud.
Det samlede udestående beløb under EFSM udgjorde 46,8 mia. EUR ved udgangen af 2015
(Irland: 22,5 mia. EUR, Portugal: 24,3 mia. EUR).
Tabellen nedenfor viser udviklingen i lån aktiveret under EFSM frem til den 31. december
2015.
Tabel 3: EFSM-faciliteten frem til 31.12.2015 (i mia. EUR)
Land
Grækenland
Irland
Tildelt
beløb
7,16
22,50
Udbetalt
beløb
7,16
22,50
Tilbagebetalt Udestående
beløb
beløb
7,16
0
0
22,5
Vægtet
gennemsnitlig
løbetid (år)
-
15,4
5
6
7
8
9
10
Som ændret ved Rådets forordning (EU) 2015/1360 af 4. august 2015 (EUT L 210, 7.8.2015, s.1).
I henhold til artikel 122, stk. 2, i TEUF kan der ydes finansiel støtte til en medlemsstat, der er i
vanskeligheder som følge af usædvanlige begivenheder, som den ikke selv er herre over.
Detaljerede oplysninger om EFSM-transaktioner kan findes på:
http://ec.europa.eu/economy_finance/eu_borrower/efsm/index_en.htm
Rådets gennemførelsesafgørelse 2011/77/EU af 7. december 2010 om tildeling af finansiel støtte fra
Unionen til Irland (EUT L 30 af 4.2.2011, s. 34).
Rådets gennemførelsesafgørelse 2011/344/EU af 30. maj 2011 om tildeling af finansiel støtte fra
Unionen til Portugal (EUT L 159 af 17.6.2011, s. 88).
Rådets gennemførelsesafgørelse 2015/1181/EU af 17. juli 2015 om tildeling af kortfristet finansiel
støtte fra Unionen til Grækenland (EUT L 192 af 18.7.2015, s. 15).
5
kom (2016) 0387 - Ingen titel
1646086_0006.png
Portugal
I alt
26,00
55,66
24,30
53,96
0
7,16
24,3
46,8
12,3
13,8
2.3.
Makrofinansiel bistand
Makrofinansiel bistand, eller MFA, er udformet med henblik på at dække usædvanlige behov
for ekstern finansiering i lande, som geografisk, økonomisk og politisk befinder sig tæt på
EU. Formålet hermed er at genoprette den makroøkonomiske og finansielle stabilitet i
kandidatlandene og potentielle kandidatlande og i EU's nabolande, (og i særlige tilfælde andre
tredjelande), samtidig med at der tilskyndes til at gennemføre makroøkonomiske reformer og
strukturreformer. Makrofinansiel bistand ydes som en ekstraordinær og midlertidig
foranstaltning, udbetales i rater og ledsages af strenge økonomisk-politiske betingelser.
Makrofinansiel bistand supplerer og er betinget af IMF's tilpasningsprogrammer. Den kan
ydes i form af lån og/eller under visse omstændigheder gavebistand
11
.
Hvis et modtagerland ikke opfylder sine tilbagebetalingsforpligtelser, kan Kommissionen
benytte garantifonden for aktioner i forhold til tredjelande
12
for at sikre tilbagebetalingen af
Kommissionens tilsvarende låntagning
13
.
I januar 2015 foreslog Kommissionen et tredje MFA-program til
Ukraine
på op til 1,8 mia.
EUR i form af lån, som blev vedtaget af Parlamentet og Rådet den 15. april 2015
14
. Den
tilsvarende låneaftale blev underskrevet den 22. maj 2015. De tre MFA-transaktioner til fordel
for Ukraine beløber sig, sammen med de to foregående programmer, til 3,41 mia. EUR, når de
er fuldt udbetalt, hvilket er EU's største finansielle bistand til et tredjeland inden for så kort
tid. Den første rate (600 mio. EUR) i det tredje MFA-program til Ukraine blev udbetalt i juli
2015. Udbetalingen af den anden rate (der også er på 600 mio. EUR), som oprindeligt var sat
til 2015, er blevet forsinket som følge af langsomme fremskridt med en række reformtiltag.
Den sidste rate (250 mio. EUR) i det første MFA-program til Ukraine, baseret på afgørelser
fra 2002
15
og 2010
16
, blev udbetalt i april 2015.
Den 15. maj 2014 besluttede Europa-Parlamentet og Rådet at stille makrofinansiel bistand til
rådighed for
Tunesien
på op til 300 mio. EUR i form af lån med en maksimal løbetid på
15 år
17
. Den første rate (100 mio. EUR) blev udbetalt i maj 2015, og den anden rate (100 mio.
EUR) blev udbetalt i december 2015.
11
12
13
14
15
16
17
Detaljerede
oplysninger
om
makrofinansiel
bistand
findes
på:
http://ec.europa.eu/economy_finance/eu_borrower/macro-financial_assistance/index_en.htm
Se Rådets forordning (EF, Euratom) nr. 480/2009 om oprettelse af en garantifond for aktioner i forhold
til tredjelande (kodificeret udgave) (EUT L 145 af 10.6.2009, s. 10). Der er endnu ikke konstateret
misligholdelser af lån ydet som makrofinansiel bistand.
Skønt tilbagebetalingen af lån i sidste ende er dækket af EU-budgettet, fungerer garantifonden som en
likviditetsbuffer, der beskytter EU-budgettet mod krav på grund af manglende betaling. For en samlet
rapport om fondens virke henvises til COM(2014) 214 og det ledsagende arbejdsdokument SEC(2014)
129.
Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse (EU) 2015/601/EU af 15. april 2015 om makrofinansiel
bistand til Ukraine (EUT L 100 af 17.4.2015, s. 1).
Rådets afgørelse 2002/639/EU af 12. juli 2002 om makrofinansiel bistand til Ukraine (EFT L 209
af 6.8.2002, s. 23).
Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse nr. 388/2010/EU af 7. juli 2010 om makrofinansiel bistand til
Ukraine (EUT L 179 af 14.7.2010, s. 1).
Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse nr. 534/2014/EU af 15. maj 2014 om makrofinansiel bistand
til Den Tunesiske Republik (EUT L 151 af 21.5.2014, s. 9).
6
kom (2016) 0387 - Ingen titel
1646086_0007.png
Den 11. december 2013 besluttede Europa-Parlamentet og Rådet at stille makrofinansiel
bistand til rådighed for
Jordan
på op til 180 mio. EUR i form af lån
18
. Den første rate
(100 mio. EUR) blev udbetalt i februar 2015 og den anden og sidste rate (80 mio. EUR) i
oktober 2015.
Den 12. august 2013 besluttede Europa-Parlamentet og Rådet at stille makrofinansiel bistand
til rådighed for
Georgien
på maksimalt 46 mio. EUR (i form af gavebistand på op til
23 mio. EUR og i form af lån på op til 23 mio. EUR
19
). Gavebistandsdelen af den første rate
(13 mio. EUR) blev udbetalt i januar 2015 og lånedelen (10 mio. EUR) i april 2015.
Udbetalingen af den anden rate af henholdsvis gavebistands- og lånedelen, som var planlagt
til andet halvår 2015, er blevet forsinket til 2016 efter udsættelsen af den anden gennemgang
af IMF-programmet.
Den 22. oktober 2013 besluttede Europa-Parlamentet og Rådet at stille makrofinansiel bistand
til rådighed for
Den Kirgisiske Republik
på maksimalt 30 mio. EUR (i form af gavebistand
på op til 15 mio. EUR og i form af lån på op til 15 mio. EUR
20
). Gavebistandsdelen af den
første rate (10 mio. EUR) blev udbetalt i juni 2015 og den første rate af lånedelen
(5 mio. EUR) i oktober 2015.
Inklusive låneudbetalingerne i 2015 på 1 245 mio. EUR udgør de samlede udestående
MFA-lån pr. 31. december 2015 3 mia. EUR (som vist i tabellen nedenfor).
Tabel 4: MFA-lån frem til 31.12.2015 (i mio. EUR)
Land
Albanien
Armenien
Bosnien
Hercegovina
FYROM*
Georgien
Jordan
Den
Kirgisiske
Republik
Montenegro
Serbien
Udbetalt beløb
i 2015
0
0
0
0
10
180
5
0
0
1
52
4
180
0
0
Tilbagebetalt
beløb i 2015
0
0
4
10
0
0
0
Udestående beløb pr.
31.12.2015
9
65
120
24
10
180
5
Beløb til
udbetaling
0
0
0
0
13
0
10
18
19
20
Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse nr. 1351/2013/EU af 11. december 2013 om makrofinansiel
bistand til Det Hashemitiske Kongerige Jordan (EUT L 341 af 11.12.2013, s. 4).
Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse nr. 778/2013/EU af 12. august 2013 om yderligere
makrofinansiel bistand til Georgien (EUT L 218 af 14.8.2013, s. 15).
Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse nr. 1025/2013/EU af 22. oktober 2013 om makrofinansiel
bistand til Den Kirgisiske Republik (EUT L 283 af 25.10.2013, s. 1).
7
kom (2016) 0387 - Ingen titel
1646086_0008.png
Tunesien
Ukraine
I alt
200
850
1 245
0
0
67
200
2 210
3 007
100
1 200
1 323
*Den tidligere jugoslaviske republik Makedonien
2.4.
Euratom-faciliteten
Euratoms lånefacilitet kan anvendes til at finansiere projekter i medlemsstaterne (Rådets
afgørelse 77/270/Euratom) eller i visse tredjelande (Ukraine, Rusland eller Armenien) (Rådets
afgørelse 94/179/Euratom).
I 1990 fastsatte Rådet en lånegrænse på 4 mia. EUR, hvoraf ca. 3,7 mia. EUR er vedtaget og
3,4 mia. EUR allerede er udbetalt. I henhold til Rådets afgørelse om låneloftet
(77/271/Euratom som ændret) skal Kommissionen underrette Rådet, når de gennemførte
transaktioner beløber sig til 3,8 mia. EUR og, hvis det er relevant, foreslå et nyt låneloft.
I 2013 vedtog Kommissionen afgørelse C(2013) 3496 om at yde et Euratom-lån på op til
300 mio. EUR i støtte til Ukraines program for sikkerhedsmæssige forbedringer af
kernekraftenheder. Låneaftalen blev underskrevet den 7. august 2013. I marts 2013 blev et
parallelt lån på 300 mio. EUR undertegnet af EBRD.
Da alle betingelser for at få lånet udbetalt var opfyldt tilfredsstillende, vedtog Kommissionen
den 27. maj 2015 en afgørelse om frigivelse af op til 100 mio. EUR.
Der er dog ikke udbetalt nogen beløb under Euratom-faciliteten til Ukraine på grund af
forsinkelse i gennemførelsen.
3.
D
EN
E
UROPÆISKE
U
NIONS LÅNTAGNINGSAKTIVITETER
For at finansiere långivningen er Kommissionen bemyndiget til at optage lån på
kapitalmarkederne på vegne af både Den Europæiske Union og Euratom. Lånoptagelse og
långivning gennemføres som såkaldte back to back-transaktioner for at undgå rente- eller
valutarisici for EU-budgettet
21
. Udestående låntagning modsvares af udestående udlån.
3.1.
Betalingsbalancemekanismen
I 2015 blev der ikke optaget lån på markedet under betalingsbalancemekanismen. Det
samlede beløb under betalingsbalancmekanismen udgjorde 5,7 mia. EUR ved udgangen af
2015.
21
EFSM-forordningen tillader forudfinansiering, da den bemyndiger Kommissionen "til
at optage lån på
kapitalmarkederne eller fra finansielle institutioner på det mest hensigtsmæssige tidspunkt mellem
planlagte udbetalinger for således at optimere finansieringsomkostningerne og bevare dens omdømme
som Unionens udsteder på markederne".
De omkostninger, der måtte følge heraf, dækkes dog af
låntageren.
8
kom (2016) 0387 - Ingen titel
1646086_0009.png
3.2.
Den europæiske finansielle stabiliseringsmekanisme
Efter Irlands anmodning om forlængelse af dets EFSM-lån på 5 mio. EUR, som forfaldt i
december 2015, udstedte EU i september og oktober 2015 tre obligationer med en løbetid på
henholdsvis 8, 14 og 20 på i alt 5 mia. EUR, som vist i tabellen nedenfor.
Disse EU-obligationer blev mødt af en kraftig efterspørgsel på markedet, hvilket resulterede i
overtegnede ordrebøger. Alle vigtige grupper af investorer og især langsigtede investorer
(investeringsfonde, formueforvaltere, forsikrings- og pensionsfonde) samt officielle
institutioner købte disse obligationer.
Tabel 5: EU's låntagning til EFSM i 2015 (i mio. EUR)
Land
Udstedelses
dato
22/9/2015
1/10/2015
15/10/2015
Forfaldsdato
Beløb
Irland – 1. rate
Irland – 2. rate
Irland – 3. rate
*
I alt
4/10/2035
4/11/2023
4/10/2029
2 000
2 000
1 000
5 000
*Sammen med makrofinansiel bistand til Jordan på 80 mio. EUR og makrofinansiel bistand til Den Kirgisiske
Republik på 5 mio. EUR (se afsnit 3.3)
3.3.
Makrofinansiel bistand
I 2015 blev der udført otte låntagningstransaktioner med vellykket resultat for i alt
1 245 mio. EUR, som vist i tabel 6.
Den 3. februar 2015 blev den første rate til Jordan, på 100 mio. EUR, finansieret via en privat
placering. Transaktionen var baseret på en afdragsstruktur (5 stående obligationer, der
afspejlede tilbagebetalingsstrukturen på lånet) og blev udbetalt den 10. februar 2015.
Et tilsvarende beløb med en afdragsprofil blev tilvejebragt den 14. april 2015 på nominelt
260 mio. EUR og udbetalt den 21. april vedrørende lånet til Ukraine (250 mio. EUR) og lånet
til Georgien (10 mio. EUR).
I maj og december 2015 blev henholdsvis den første og den anden rate til Tunesien (hver på
100 mio. EUR stående lån) finansieret ved private placeringer.
I juli 2015 blev den første rate i det tredje program til Ukraine (600 mio. EUR) finansieret via
en offentlig obligationsudstedelse.
I oktober 2015 blev to yderligere transaktioner på 80 mio. EUR og 5 mio. EUR kombineret
med den tredje rate af refinansiering af Irlands EFSM-lån (se afsnit 3.2).
9
kom (2016) 0387 - Ingen titel
1646086_0010.png
Tabel 6: EU's låntagning til MFA i 2015 (mio. EUR)
Land
Beskrivelse
Udstedelsesd
ato
Forfaldsdato
Beløb
Jordan
Jordan
1. rate
Ukraine (MFA I)
4. rate
Georgien
1. rate
Tunesien
1. rate
Ukraine (MFA III)
1. rate
Jordan
2. rate
Den Kirgisiske
Republik
1. rate
10/2/2015
4/12/2029
100
Ukraine
21/4/2015
4/4/2023
250
Georgien
21/4/2015
4/4/2030
10
Tunesien
7/5/2015
4/5/2027
100
Ukraine
22/7/2015
4/7/2020
600
Jordan
15/10/2015
4/10/2029
80
Den
Kirgisiske
Republik
15/10/2015
4/10/2029
5
Tunesien
Tunesien
2. rate
1/12/2015
1/12/2028
100
I alt
1 245
3.4.
Euratom-faciliteten
I 2015 var der ingen låntagning inden for rammerne af Euratom.
10
kom (2016) 0387 - Ingen titel
1646086_0011.png
4.
4.1.
D
EN
E
UROPÆISKE
I
NVESTERINGSBANK
EIB's långivningsaktiviteter
EIB stiller finansiering til rådighed enten
direkte
til individuelle investeringsprojekter eller
via
finansielle formidlere
til mindre projekter, som gennemføres af små og mellemstore
virksomheder eller lokale myndigheder og kommuner. EIB-Gruppen, som også omfatter Den
Europæiske Investeringsfond (EIF), tilbyder også lånegarantier, teknisk bistand og
venturekapital.
I 2015 indgik EIB finansieringsaftaler om i alt 77,5 mia. EUR (sammenlignet med
77 mia. EUR i 2014). Inklusive EIF's foranstaltninger finansierede EIB-Gruppen projekter for
omkring 84,5 mia. EUR til støtte for 462 projekter i 68 lande verden over og var katalysator
for investeringer for knap 230 mia. EUR.
Endvidere havde EIB-gruppen ved udgangen af 2015 godkendt over 100 lån og garantier til
fremsendelse under Den Europæiske Fond for Strategiske Investeringer (EFSI)
22
som led i
investeringsplanen. EIB's finansierings- og investeringstransaktioner under EFSI støttes af en
garanti fra EU-budgettet. Tilsagnene udgjorde i alt 7,5 mia. EUR, heraf 5,7 mia. EUR fra EIB
og 1,8 mia. EUR fra EIF, hvorved de samlede investeringer udgør op til 50 mia. EUR.
EIB's finansieringsaktiviteter har indflydelse på EU-budgettet, når de er ledsaget af EU-
garantier eller andre EU-budgetmidler. Ud over EFSI gælder dette også for:
- EIB-finansieringstransaktioner der udføres inden for rammerne af det "eksterne mandat",
som dækker førtiltrædelseslande, nabo- og partnerskabslande, lande i Asien og
Latinamerika, Sydafrika. Disse finansieringer ledsages af en EU-budgetgaranti, der dækker
statsgældsrisici eller politiske risici (den "eksterne EU-garanti")
23
. I løbet af andet halvår
2016 vil Kommissionen udsende en særskilt rapport om EIB's finansieringsaktiviteter
under det eksterne mandat
- finansieringsfaciliteter for risikodeling, der indebærer brug af EU-budgettet til støtte for
EU-politikker (f.eks. finansieringsfaciliteten for risikodeling (RSFF) i forbindelse med
forsknings- og udviklingsprojekter og projektobligationsinitiativet).
EIB's finansiering i 2015 i EU-medlemsstaterne udgjorde 69,7 mia. EUR eller 90 % af EIB's
samlede udlån. EIB's långivningsaktiviteter uden for EU udgjorde 7,8 mia. EUR, hvoraf
4,8 mia. EUR er dækket af den eksterne EU-garanti.
Det eksterne mandat beløber sig til i alt 27 mia. EUR plus et fakultativt supplerende beløb på
3 mia. EUR. Aktiveringen af hele eller en del af det fakultative beløb bestemmes af Europa-
Parlamentet og Rådet i overensstemmelse med den almindelige lovgivningsprocedure og på
grundlag af resultaterne af en midtvejsevaluering af det eksterne mandat.
4.2.
EIB's låntagningsaktiviteter
EIB's långivningsaktiviteter finansieres hovedsagelig via udstedelse af obligationer på de
internationale kapitalmarkeder. Den overordnede målsætning i EIB's finansieringsstrategi er
22
23
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2015/1017 af 25. juni 2015 om Den Europæiske Fond
for Strategiske Investeringer, Det Europæiske Centrum for Investeringsrådgivning og Den Europæiske
Portal for Investeringsprojekter og om ændring af forordning (EU) nr. 1291/2013 og (EU)
nr. 1316/2013 — Den Europæiske Fond for Strategiske Investeringer (EUT L 169 af 1.7.2015, s. 1).
Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse nr. 466/2014/EU af 16. april 2014 om en EU-garanti til Den
Europæiske Investeringsbank mod tab i forbindelse med finansieringstransaktioner til støtte for
investeringsprojekter uden for Unionen (EUT L 135 af 8.5.2014, s. 1).
11
kom (2016) 0387 - Ingen titel
at optimere finansieringsomkostningerne på en holdbar måde. EIB's finansieringsstrategi
kombinerer udstedelse af store og likvide obligationer i kernevalutaer med målrettet og
skræddersyet udstedelse i en række andre valutaer.
I 2015 beløb EIB's låneaktivitet sig til 62,4 mia. EUR med en gennemsnitlig løbetid på 6,4 år.
12