Europaudvalget 2016
KOM (2016) 0461
Offentligt
1654748_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 14.7.2016
COM(2016) 461 final
2016/0221 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING
om ændring af forordning (EU) nr. 345/2013 om europæiske venturekapitalfonde og
forordning (EU) nr. 346/2013 om europæiske sociale iværksætterfonde
(EØS-relevant tekst)
{SWD(2016) 228 final}
{SWD(2016) 229 final}
DA
DA
kom (2016) 0461 - Ingen titel
1654748_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
BAGGRUND FOR FORSLAGET
Forslagets begrundelse og formål
Formålet med forslaget er at ændre Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
nr. 345/2013 af 17. april 2013 om europæiske venturekapitalfonde
1
(herefter "forordning (EU)
nr. 345/2013") og Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 346/2013 af 17. april
2013 om europæiske sociale iværksætterfonde (herefter "forordning (EU) nr. 346/2013")
2
.
Dette forslag skal ses i sammenhæng med bestræbelserne på at sætte gang i investeringer i
vækst- og iværksættervirksomheder.
Investeringsplanen for Europa
3
indeholder en samlet
strategi for at fremme beskæftigelse, vækst og investeringer. En vigtig del af
investeringsplanen er
handlingsplanen vedrørende kapitalmarkedsunionen
4
, som har til
formål at mindske fragmenteringen af kapitalmarkederne, fjerne lovgivningsmæssige
hindringer for finansieringen af økonomien og øge udbuddet af kapital til virksomhederne
gennem skabelsen af et reelt indre kapitalmarked. Investeringsplanen for Europa har til formål
i højere grad at mobilisere yderligere private investeringer ved anvendelse af offentlige midler
gennem
Den Europæiske Fond For Strategiske Investeringer ("EFSI")
5
. For at katalysere
private investeringer i venturekapitalmarkeder i Europa er man i denne forbindelse også ved
at etablere en
paneuropæisk fund-of-funds,
der skal investere i europæisk venturekapital.
Denne vil kombinere kapital fra den private sektor med støtte fra EU for at tiltrække kapital
fra større institutionelle investorer til aktivklassen europæisk venturekapital og øge virkningen
af EU's støtte til den europæiske venturekapitalindustri.
De fondsstrukturer, der udgøres af
de europæiske venturekapitalfonde ("EuVECA")
og
de
europæiske sociale iværksætterfonde ("EuSEF"),
blev oprettet for at skabe nye muligheder
for markedsdeltagerne for at tilvejebringe og investere kapital i små og mellemstore
virksomheder ("SMV'er") og sociale virksomheder i hele Europa. SMV'er er af stor betydning
for EU's økonomi som en sektor, der kan skabe reel vækst og indtjening. Mens EuVECA-
fonde yder støtte til unge og innovative virksomheder, fokuserer EuSEF-fonde på
virksomheder, hvis mål er at opnå positive sociale resultater.
Kilder til og tilgængeligheden af finansiering for en SMV er vigtige faktorer for dens
udvikling, vækst og succes. For at fremme nye vækstområder og gøre fremskridt hen imod en
innovationsbaseret økonomi er der behov for at styrke nye veje til finansiering for nystartede
virksomheder, innovative SMV'er og sociale virksomheder. Da banker typisk ikke er så godt
rustet til at yde disse former for finansiering, er adgang til venturekapital og social
1
2
3
4
5
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 345/2013 af 17. april 2013 om europæiske
venturekapitalfonde (EUT L 115 af 25.4.2013, s.1).
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 346/2013 af 17. april 2013 om europæiske sociale
iværksætterfonde (EUT L 115 af 25.4.2013, s. 18).
Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Europæiske Økonomiske og Sociale
Udvalg, Regionsudvalget og Den Europæiske Investeringsbank: En investeringsplan for Europa
(COM(2014) 903 final).
Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Europæiske Økonomiske og Sociale
Udvalg og Regionsudvalget: Handlingsplan for etablering af en kapitalmarkedsunion (COM(2015) 468
final).
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2015/1017 af 25. juni 2015 om Den Europæiske Fond
for Strategiske Investeringer, Det Europæiske Centrum for Investeringsrådgivning og Den Europæiske
Portal for Investeringsprojekter og om ændring af forordning (EU) nr. 1291/2013 og (EU) nr.
1316/2013 — Den Europæiske Fond for Strategiske Investeringer (EUT L 169 af 1.7.2015, s. 1).
DA
DA
kom (2016) 0461 - Ingen titel
1654748_0003.png
iværksætterkapital nøglen til finansiering af vækst i dette segment af EU's økonomi.
Tomrummet i denne finansiering er gentagne gange blevet nævnt som en hindring, som der
skal gøres noget ved for at fremme økonomisk vækst i EU. EU sakker desuden stadig længere
bagud i forhold til USA, når det gælder anvendelsen af venturekapitalmarkedet, snarere end
det modsatte. På trods af en lignende størrelse økonomi tilvejebringes der i USA mere
risikovillig kapital til virksomheder, herunder SMV'er. Af handlingsplanen for
kapitalmarkedsunionen fremgik det, at hvis EU's venturekapitalmarkeder var lige så dybe som
i USA, ville ca. 90 mia. EUR have været til rådighed for finansiering af virksomhederne
mellem 2009 og 2014. I 2014 var ca. 90 % af alle EU's venturekapitalinvesteringer
koncentreret i otte medlemsstater: Det Forenede Kongerige, Tyskland, Sverige, Danmark,
Finland, Nederlandene, Frankrig og Spanien. Men selv i disse mere udviklede markeder
udgjorde risikovillig kapital mindre end 0,1 % af BNP.
For yderligere at støtte udviklingen af disse markeder søger Kommissionen at sikre, at
rammerne for EuVECA og EuSEF fungerer bedst muligt til støtte for venturekapital og
sociale investeringer. Kommissionen besluttede derfor at fremskynde de revisioner, der i
henhold til begge forordninger skal foretages i 2017, ved at påbegynde en revision af
lovgivningen som led i programmet for målrettet og effektiv regulering (REFIT)
6
fra 2016.
Formålet med revisionen var at vurdere, hvilke resultater der indtil videre er blevet opnået
med de to rammer, navnlig om de har været effektive, sammenhængende, relevante og har
skabt merværdi for EU. Ved revisionen blev der identificeret en række faktorer, der hæmmer
udviklingen af disse fonde, navnlig reglerne for, hvordan fondene skal investere i aktiver,
hvordan forvalterne skal drive fondene, hvordan de to forordninger spiller sammen med anden
eksisterende lovgivning om investeringsfonde, og de krav, fondene skal opfylde for at nyde
godt af den frie bevægelighed på tværs af grænserne.
I forslaget anerkendes det, at der stadig findes andre forhold uden for dets
anvendelsesområde, som bremser udviklingen af risikovillig kapital i EU, som f.eks. tilgangen
til ikke-bankmæssig finansiering eller skattemæssige ordninger, som bør tackles gennem
andre specifikke initiativer i medlemsstaterne. Disse faktorer vil også blive behandlet i
Kommissionens handlingsplan for kapitalmarkedsunionens omfattende pakke af
foranstaltninger til støtte af risikovillig kapital i EU.
Sammenhæng med de gældende regler på politikområdet
Dette forslag er en del af
handlingsplanen for kapitalmarkedsunionen.
Handlingsplanen
for kapitalmarkedsunionen er en central prioritering for Kommissionen, og den indeholder en
række foranstaltninger, der skal fjerne kapitalmarkedsbarrierer og lette finansieringen af
SMV'er. Disse omfatter navnlig tiltag til fremme af tilbagemeldinger fra banker, der afviser
kreditansøgninger fra SMV'er, styrkelse af kreditoplysninger om SMV'er og revision af de
finanspolitiske incitamenter og skattelettelser, som medlemsstaterne yder til SMV'er og
investorer i SMV'er.
Dette forslag er en central del af handlingsplanen for kapitalmarkedsunionen og bidrager til at
diversificere finansieringskilderne og frigøre kapital ved at gøre det nemmere for investorer
samt fonds- og porteføljeforvaltere at få fordel af EuVECA- og EuSEF-fondene.
Kapitalmarkederne giver adgang til en bred vifte af kapitaludbydere og tilbyder en exit-
mulighed for venturekapitalinvestorer, investorer med sigte på sociale resultater, privat
6
Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet, Den Europæiske Centralbank, Det
Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget: Programmet for målrettet og effektiv
regulering (REFIT): Status og udsigter for fremtiden (COM(2014) 368 final).
DA
DA
kom (2016) 0461 - Ingen titel
1654748_0004.png
egenkapital eller business angels, der investerer i virksomheder i en tidlig fase af deres
udvikling.
Sammenhæng med andre EU-politikker
Dette forslag supplerer de to andre søjler i investeringsplanen for Europa:
Mobilisering af yderligere private investeringer ved hjælp af offentlige midler.
EFSI
er blevet oprettet med henblik på at mobilisere yderligere investeringer på mindst
315 mia. EUR inden 2018. EFSI investerer i en lang række sektorer og yder direkte
finansiel støtte til SMV'er, primært gennem Den Europæiske Investeringsfond.
Sikring af, at investeringsmidlerne når ud til realøkonomien. Der er blevet oprettet
en
europæisk portal for investeringsprojekter
og et
europæisk centrum for
investeringsrådgivning
for at bidrage til, at investeringsmidlerne når ud til
realøkonomien.
Dette forslag supplerer også
Horisont 2020-rammeprogrammet for forskning og
innovation
7
, der spiller en vigtig rolle som drivkraft for finansiering af SMV'er gennem
InnovFIN
EU-finansiering for innovatorer,
en række integrerede og supplerende
finansieringsværktøjer og rådgivningstjenester, der tilbydes af Den Europæiske
Investeringsbank-Gruppe, og som dækker hele værdikæden af forskning og innovation.
Kommissionen forvalter også et program for
virksomheders konkurrenceevne og SMV'er
(Cosme)
8
, der giver SMV'er bedre adgang til finansiering, yder forretningsservice og
fremmer iværksætteri.
I forbindelse med
strategien for det indre marked
9
søger Kommissionen at mindske den
administrative byrde og gøre Europa til en mere attraktiv destination for innovatorer fra såvel
EU som områder uden for EU. Kommissionen vil navnlig også lancere et
opstartsinitiativ
for
at påbegynde en bred vurdering af kravene til nystartede virksomheder og metoder til at
mindske sådanne krav og, hvor dette ikke er muligt, fremme overholdelsen.
2.
RETSGRUNDLAG,
NÆRHEDSPRINCIPPET
PROPORTIONALITETSPRINCIPPET
Retsgrundlag
OG
Retsgrundlaget for dette forslag er artikel 114 i TEUF, der også var retsgrundlaget for
forordning (EU) nr. 345/2013 og forordning (EU) nr. 346/2013. Ved den analyse, der blev
udført som led i konsekvensanalysen, blev det konstateret, at det var nødvendigt at ændre
visse elementer i forordning (EU) nr. 345/2013 og forordning (EU) nr. 346/2013 for at
forbedre og strømline brugen af EuVECA- og EuSEF-fondene. Kun EU-medlovgiverne har
kompetence til at foretage de nødvendige ændringer.
Nærhedsprincippet
7
8
9
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1291/2013 af 11. december 2013 om Horisont 2020
– rammeprogram for forskning og innovation (2014-2020) og om ophævelse af afgørelse nr.
1982/2006/EF (EUT L 347 af 20.12.2013, s. 104).
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1287/2013 af 11. december 2013 om et program for
virksomheders konkurrenceevne og små og mellemstore virksomheder (Cosme) (2014-2020) og om
ophævelse af afgørelse nr. 1639/2006/EF (EUT L 347 af 20.12.2013, s. 33).
Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Europæiske Økonomiske og Sociale
Udvalg og Regionsudvalget: Opgradering af det indre marked: flere muligheder for borgerne og
virksomhederne (COM(2015) 550 final).
DA
DA
kom (2016) 0461 - Ingen titel
1654748_0005.png
Der bør kun handles på EU-niveau, hvis målsætningerne med den foreslåede foranstaltning
ikke i tilstrækkelig grad kan opfyldes af medlemsstaterne inden for deres nationale
forfatningsmæssige rammer.
Det indre marked for venturekapitalfonde og fonde med sigte på sociale resultater som
omhandlet i forordning (EU) nr. 345/2013 og forordning (EU) nr. 346/2013 er fortsat
fragmenteret, og der er behov for en yderligere indsats for at styrke den europæiske ramme
for tilvejebringelse af midler fra sådanne fonde på tværs af grænserne. Dette forslag vil føre til
yderligere konvergens og et styrket indre marked for venturekapitalfonde og sociale
iværksætterfonde. Derfor kan målene for denne forordning kun nås gennem en indsats på EU-
plan.
De identificerede problemer vedrører begrænsninger og divergenser i anvendelsen af
forordning (EU) nr. 345/2013 og forordning (EU) nr. 346/2013 i medlemsstaterne. Hvis man
ikke griber ind over for sådanne begrænsninger og divergenser, kan det skabe yderligere
fragmentering og medføre forspildte muligheder. Kun koordinerede tiltag på EU-plan gennem
dette forslag kan løse disse problemer. Derfor er EU det eneste egnede niveau for tackling af
disse problemer med henblik på at sikre, at der konsekvent anvendes ensartede regler i alle
medlemsstater.
Proportionalitet
Dette forslag styrker brugen af EuVECA- og EuSEF-mærket. Hverken forordning (EU) nr.
345/2013 eller forordning (EU) nr. 346/2013 eller dette forslag tillægger EuVECA- og
EuSEF-fondene eneret inden for venturekapitalfonde eller fonde med sigte på sociale
resultater. Denne forordning opretholder eneretten for EuVECA- og EuSEF-fondene til at
bruge EuVECA- og EuSEF-mærket. Ifølge direktiv 2011/61/EU om forvaltere af alternative
investeringsfonde (FAIF-direktivet)
10
kan medlemsstaterne fortsat frit fastsætte de nationale
ordninger for venturekapitalfonde og fonde med sigte på sociale resultater.
Dette forslag tager passende hensyn til offentlighedens interesse, beskyttelse af investorerne
og overvejelser omkring sikkerhed og tillid samt de hermed forbundne omkostninger.
Unødvendige byrder undgås: Det foreslås, at forvaltning og markedsføring af fonde, der er
omfattet af forordning (EU) nr. 345/2013 og forordning (EU) nr. 346/2013, åbnes for en ny
gruppe af forvaltere, der er omfattet af FAIF-direktivet, og kun de krav i forordning (EU) nr.
345/2013 og forordning (EU) nr. 346/2013, som er sektorspecifikke og ikke er foreskrevet i
henhold til FAIF-direktivet, registrering af midler strømlines, og det præciseres, at gebyrer og
lignende udgifter ikke kan pålægges af kompetente myndigheder i værtslandene.
Valg af retsakt
Det foreslåede instrument er en forordning vedtaget af Europa-Parlamentet og Rådet.
10
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/61/EU af 8. juni 2011 om forvaltere af alternative
investeringsfonde og om ændring af direktiv 2003/41/EF og 2009/65/EF samt forordning (EF) nr.
1060/2009 og (EU) nr. 1095/2010 (EUT L 174 af 1.7.2011, s. 1).
DA
DA
kom (2016) 0461 - Ingen titel
1654748_0006.png
3.
RESULTATER AF DEN EFTERFØLGENDE GENNEMGANG, HØRINGER
AF INTERESSENTER OG KONSEKVENSANALYSE
Gennemgang af gældende lovgivning
Forordning (EU) nr. 345/2013 og forordning (EU) nr. 346/2013 indgik i Europa-
Kommissionens REFIT-program. Yderligere oplysninger om denne gennemgang findes i
afsnittet "Målrettet regulering og forenkling" nedenfor.
• Efterfølgende evaluering/kvalitetskontrol
Kommissionen besluttede at fremskynde den planlagte revision af forordning (EU) nr.
345/2013 og forordning (EU) nr. 346/2013, der var planlagt til 2017, og påbegynde en
revision af lovgivningen som led i REFIT-arbejdsprogrammet for 2016
11
.
Eftersom forordning (EU) nr. 345/2013 og forordning (EU) nr. 346/2013 kun har været i kraft
siden midten af 2013, ville en fuldstændig evaluering ikke have været mulig, da det er for
tidligt at drage sikre konklusioner om de langsigtede virkninger. I stedet omfatter
evalueringen en vurdering af forordningernes foreløbige virkninger med fokus på de
potentielle faktorer, der kan have forhindret en yderligere udnyttelse af fondene,
sammenlignet med de oprindelige forventninger. Revisionen er knyttet til Kommissionens
konsekvensanalyserapport, og dens konklusioner er som følger:
Med hensyn til effektiviteten af forordning (EU) nr. 345/2013 og forordning (EU) nr.
346/2013 forholder det sig sådan, at mens udnyttelsen af de muligheder, som forordning (EU)
nr. 345/2013 rummer, stadig kunne forbedres yderligere, er den begrænsede udnyttelse af
mulighederne i forordning (EU) nr. 346/2013 klart utilfredsstillende. Både forordning (EU)
nr. 345/2013 og forordning (EU) nr. 346/2013 er begrænset af en række barrierer, navnlig
begrænsninger for store forvaltere med porteføljer på over 500 mio. EUR, der ikke må
anvende EuVECA- og EuSEF-mærket, en minimumsadgangsbillet på 100 000 EUR for
ikkeprofessionelle investorer og visse begrænsninger i de berettigede investeringer (dvs.
definitionen af kvalificerede porteføljevirksomheder). For mindre fonde er minimumstærsklen
for investeringer på 100 000 EUR blevet nævnt som en potentiel barriere, men
ikkeprofessionelle investorer kan allerede foretage mindre investeringer i SMV-aktiver
gennem en række alternative værktøjer (f.eks. crowdfunding, børsintroduktion osv.). EuSEF-
og EuVECA-fonde er forskellige langsigtede instrumenter (f.eks. har disse fonde en lock up-
periode på minimum fem år), hvilket kræver højere tærskler og mere investorbeskyttelse.
I begyndelsen af april 2016 var der registreret 70 EuVECA-fonde i ESMA-databasen. For
EuSEF-fondene er der registret fire fonde i kun to medlemsstater, nemlig én EuSEF-fond i
Frankrig og tre EuSEF-fonde i Tyskland med samlede aktiver under forvaltning på 32
mio. EUR.
Med hensyn til effektivitet blev der ved revisionen identificeret divergerende krav i
forskellige jurisdiktioner, navnlig oprettelsesgebyrer, yderligere omkostninger, der pålægges
af værtslandene, og de krævede niveauer for et tilstrækkeligt kapitalgrundlag. I nogle tilfælde
svarer denne praksis til overregulering ud over forordningernes krav, der til gengæld udgør en
hindring for oprettelsen og den grænseoverskridende markedsføring af såvel EuVECA- som
EuSEF-fonde. Med hensyn til relevans anerkendes forordning (EU) nr. 345/2013 og
forordning (EU) nr. 346/2013 som en integrerende del af arbejdet med
kapitalmarkedsunionen. Forordning (EU) nr. 345/2013 og forordning (EU) nr. 346/2013
11
Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Europæiske Økonomiske og Sociale
Udvalg og Regionsudvalget: Kommissionens arbejdsprogram 2016 – Tiden er ikke til "business as
usual" (COM(2015) 610 final).
DA
DA
kom (2016) 0461 - Ingen titel
1654748_0007.png
indgår i Kommissionens initiativ til at øge ikkebankmæssig finansiering af økonomien og er i
overensstemmelse med målsætningerne i investeringsplanen for Europa om at øge
konkurrenceevnen og fremme investeringer med henblik på jobskabelse.
Sammenhæng opnås ved, at forordning (EU) nr. 345/2013 og forordning (EU) nr. 346/2013 er
et supplement til FAIF-direktivet, da de dækker små forvaltere med porteføljer på under 500
mio. EUR med henblik på at give dem mulighed for at markedsføre såvel EuVECA- som
EuSEF-fonde på tværs af grænserne.
Med hensyn til EU-merværdi afhjælper forordning (EU) nr. 345/2013 og forordning (EU) nr.
346/2013 en mangel, der fandtes i lovgivningen før deres vedtagelse; formålet var at give små
forvaltere mulighed for at markedsføre fonde på tværs af grænserne og øge det beløb i form af
ikkebankmæssig kapital, der var til rådighed for investering i nystartede virksomheder og
sociale virksomheder. Yderligere EU-merværdi følger af forordningerne, der er "fælles
regelsæt", som har til formål at sikre, at investorerne har de bedst mulige og mest
sammenlignelige oplysninger med henblik på investering i såvel EuVECA- som EuSEF-fonde
i Europa.
Høringer af interessenter
Dette forslag bygger på en række offentlige høringer, nemlig en offentlig høring, der blev
iværksat på grundlag af grønbogen om etablering af kapitalmarkedsunionen (18. februar-13.
maj 2015), en offentlig høring om revisionen af forordning (EU) nr. 345/2013 og forordning
(EU) nr. 346/2013 (30. september 2015-6. januar 2016), en offentlig høring, der blev iværksat
ved indkaldelse af dokumentation vedrørende EU's regelsæt for finansielle tjenesteydelser
(30. september 2015-31. januar 2016) og en målrettet teknisk workshop (27. januar 2016).
Resultaterne af høringerne tyder på, at der er udbredt støtte til at udvide kredsen af forvaltere,
der har tilladelse til at forvalte og markedsføre fonde, der anvender "EuVECA"- og "EuSEF"-
mærket, ved at medtage forvaltere, som er godkendt efter artikel 6 i direktiv 2011/61/EU.
Dette forslag giver forvaltere, der er godkendt efter FAIF-direktivet, adgang til markedet for
EuVECA- og EuSEF-fonde, sådan at de kan tilbyde en lang række produkter til kunder fra
deres hjemlande og andre medlemsstater, hvilket til gengæld ville øge disse fondes samlede
markedsdækning. Disse forvaltere skal også fortsat overholde kravene i FAIF-direktivet samt
udvalgte regler i henholdsvis forordning (EU) nr. 345/2013 og forordning (EU) nr. 346/2013.
Interessenternes holdninger var delte med hensyn til nedsættelsen af den minimumstærskel for
investeringer på 100 000 EUR, der kræves, for at ikkeprofessionelle investorer kan investere i
EuVECA- og EuSEF-fonde. Nogle respondenter gik ind for at nedsætte denne
minimumsadgangsbillet. De foreslog, at kredsen af potentielle investorer blev udvidet for at
øge udbuddet for ikkeprofessionelle investorer. Andre respondenter mente, at investering i
venturekapital og sociale virksomheder på grund af dens risikoprofil, kontraktlige
forpligtelser samt illikvide karakter ikke nødvendigvis var egnet til private investorer med
mindre kapital. Andre bemærkede, at yderligere skræddersyede investorbeskyttelsesregler
ville være nødvendige for at støtte denne gruppe af investorer, men omkostningerne ville ikke
blive opvejet af den potentielle stigning i investorgrundlaget. En porteføljetilgang svarende til
den i forordning (EU) 2015/760 om europæiske langsigtede investeringsfonde
12
blev nævnt
som eksempel på det beskyttelsesniveau, der kunne være nødvendigt. Under hensyntagen til
ovennævnte argumenter opretholdes adgangsbilletten på 100 000 EUR i dette forslag af
følgende grunde: Med den reducerede minimumsinvestering ville der blive skabt betydelige
12
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 2015/760 af 29. april 2013 om europæiske
langsigtede investeringsfonde (EUT L 123 af 19.5.2015, s. 98).
DA
DA
kom (2016) 0461 - Ingen titel
1654748_0008.png
risici for investorbeskyttelsen, hvilket igen ville forringe investorernes tillid til EuVECA- og
EuSEF-fondene. En nedsættelse af investeringstærsklen ville uundgåeligt skulle kobles
sammen med supplerende beskyttelsesforanstaltninger for private investorer, hvilket både
ville medføre omkostninger og fjerne de endelige fordele ved mere fleksible ordninger for
EuVECA- og EuSEF-fonde.
De indirekte omkostninger for forvalterne til registrering af EuVECA- og EuSEF-fonde
omfatter krav om egenkapital. Respondenterne understregede, at de kompetente myndigheder
har forskellige fortolkninger af "tilstrækkeligt kapitalgrundlag", idet nogle kompetente
myndigheder anvender samtlige krav til forvaltere, der er godkendt efter FAIF-direktivet.
Respondenterne var også i tvivl om, hvorvidt de supplerende gebyrer, som visse værtslande
opkræver, er forenelige med forordning (EU) nr. 345/2013 og forordning (EU) nr. 346/2013.
Forslaget griber fat om overreguleringsspørgsmålet ved at anmode Den Europæiske
Værdipapir- og Markedstilsynsmyndighed ("ESMA") om at udarbejde reguleringsmæssige
tekniske standarder for metoderne til bestemmelse af størrelsen af et tilstrækkeligt
kapitalgrundlag. Det præciseres også, at værtslandet ikke må opkræve gebyrer for
grænseoverskridende EuVECA- og EuSEF-fonde.
Forordning (EU) nr. 345/2013 og forordning (EU) nr. 346/2013 forbyder indførelse af krav
eller administrative procedurer i forbindelse med markedsføring af kvalificerede
venturekapitalfonde i værtslande. For at sikre, at forbuddet overholdes konsekvent i alle
medlemsstater, fastsættes det udtrykkeligt i denne forordning, at værtslandene ikke kan
pålægge gebyrer og andre afgifter.
Flertallet af svarene støttede en udvidelse af omfanget af aktiver, der er berettiget til
EuVECA-fondsinvesteringer, med det argument, at definitionen af kvalificerede
porteføljevirksomheder i forordning (EU) nr. 345/2013 er for restriktiv. Blandt årsagerne blev
nævnt forvalternes vanskeligheder med at identificere tilstrækkelige investeringer inden for
definitionen og det attraktive ved at foretage opfølgende investeringer. Det fremgik også af
svarene, at man burde sætte grænsen for antallet af ansatte op og fjerne begrænsningerne for
omsætning og balance. Dette forslag muliggør investeringer i virksomheder med op til 499
ansatte (små midcapselskaber). Denne ændring bringer omfanget af berettigede investeringer
efter forordning (EU) nr. 345/2013 i overensstemmelse med de venturekapitalprogrammer,
der forvaltes af Den Europæiske Investeringsfond og støttes af EU's finansielle programmer,
såsom InnovFin-faciliteten. Derudover muliggør dette forslag også investeringer i små og
mellemstore virksomheder, der børsnoteres på et SMV-vækstmarked som defineret i direktiv
2014/65/EU om markeder for finansielle instrumenter
13
, for at enheder i vækstfasen, der
allerede har adgang til andre finansieringskilder, også kan modtage kapital fra EuVECA-
fonde. Dette forslag gør det også muligt at følge op på investeringer i en given virksomhed,
der efter den første investering ikke længere opfylder definitionen af kvalificerede
porteføljevirksomheder.
Indhentning og brug af ekspertbistand
Kommissionen har baseret sig på oplysninger fra ESMA. Kommissionen holdt også en
målrettet teknisk workshop den 27. januar 2016, bilaterale møder, telekonferencer med
interessenter og benyttede statistikker, som var stillet til rådighed af brancheorganisationer.
13
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/65/EU af 15. maj 2014 om markeder for finansielle
instrumenter og om ændring af direktiv 2002/92/EF og direktiv 2011/61/EU (EUT L 173 af 12.6.2014,
s. 349).
DA
DA
kom (2016) 0461 - Ingen titel
1654748_0009.png
Konsekvensanalyse
Dette forslag ledsages af en konsekvensanalyse, hvor der overvejes en række løsninger,
nemlig om forvaltere, der er godkendt efter FAIF-direktivet, skal have tilladelse til at anvende
"EuVECA"- og "EuSEF"-mærket, om definitionen af kvalificerede porteføljevirksomheder i
forordning (EU) nr. 345/2013 skal udvides, om der skal opretholdes en
minimumsadgangsbillet, og om de administrative processer og supplerende foranstaltninger,
som pålægges af værtslandene, skal specificeres.
Udvalget for Forskriftskontrol afgav en positiv udtalelse den 13. maj 2016 med anbefalinger
om yderligere at forbedre udkastet til konsekvensanalyserapport. Udkastet til rapport er
efterfølgende blevet ændret for at tage hensyn til udvalgets anbefalinger
14
. De vigtigste
ændringer vedrørte baggrunden og tidsplanen for den lovgivningsmæssige revision,
fremlæggelsen af de foretrukne løsninger og forenklingselementer og administrative
omkostningsbesparelser. Den reviderede konsekvensanalyserapport og resuméet heraf
offentliggøres sammen med dette forslag
15
.
Nedenstående tabel indeholder en sammenfatning af de forskellige foranstaltninger, der er
valgt, samt en vurdering af deres virkninger for de relevante interessenter, deres fordele og
proportionalitet.
Foretrukne løsninger
Omkostningsvirkninger
Fordele for forvaltere, der
forvalter EuVECA- og
EuSEF-fonde, investorer og
porteføljevirksomheder
De vigtigste træk ved ordningen
er blevet opretholdt for små
formueforvaltere og vil blive
styrket yderligere.
Den
afbalancerede
tilgang
mellem investorbeskyttelse og
lavere
omkostninger
og
fleksibilitet i ordningen bevares.
Der er ingen ekstra risici for
investorerne.
Forvaltere, der er godkendt efter
FAIF-direktivet, vil få gavn af
EuVECA-
og
EuSEF-
fondsrammerne og vil kunne
markedsføre
EuVECA-
og
EuSEF-fonde
over
for
ikkeprivate investorer og andre
investorer, der disponerer over
100 000 EUR. De kan også
målrette deres indsats mod
institutionelle investorer såsom
forsikringsselskaber,
der
allerede er blevet ansporet til at
investere i denne fondsramme i
medfør af delegerede retsakter
under Solvens II-direktivet.
I
takt
med
at
flere
formueforvaltere vil kunne
anvende EuVECA- og EuSEF-
mærket, vil det igen få en
positiv
indflydelse
investeringer i SMV'er, små
midcapselskaber og sociale
Proportionalitet
Tillade forvaltere, der er
godkendt efter FAIF-direktivet,
at anvende "EuVECA"- og
"EuSEF"-mærket
Udvide
definitionen
af
kvalificerede
porteføljevirksomheder
i
forordning (EU) nr. 345/2013.
Opretholde
minimumsinvesteringstærsklen
på 100 000 EUR.
Udtrykkelige bestemmelser i
forordning (EU) nr. 345/2013 og
forordning (EU) nr. 346/2013
for
at
undgå besværlige
administrative processer og
yderligere
foranstaltninger
(herunder gebyrer pålagt af
værtslandene)
og
uforholdsmæssige krav pålagt af
hjemlandene.
Da de vigtigste træk ved
ordningen er blevet bevaret, vil
der ikke være nogen ekstra
omkostninger
for
formueforvalteren.
Omkostningerne
vil
sandsynligvis være lavere end
på nuværende tidspunkt, da de
tilpassede regler udtrykkeligt vil
angive, hvordan der skal opnås
proportionalitet i kravene.
Tilladelse til forvaltere, der er
godkendt efter FAIF-direktivet,
til at anvende "EuVECA"- og
"EuSEF"-mærket,
vil
sandsynligvis have en positiv
indvirkning på de gebyrer, som
investorerne skal betale til
forvalterne, da forvaltere, der er
godkendt efter FAIF-direktivet,
baserer
sig
flere
stordriftsfordele.
Opretholdelse af tærsklen på
100 000 EUR sikrer også, at der
ikke
stilles
nye
forbrugerbeskyttelseskrav såsom
depositar-
eller
diversificeringsregler.
Disse
ville ellers øge omkostningerne
for
formueforvalterne
og
indirekte øge de gebyrer, som
investorerne skal betale.
De foretrukne løsninger tager
hensyn
til
proportionalitetsprincippet som
fastsat i artikel 5, stk. 4, i TEU,
idet de står i et rimeligt forhold
til de fastsatte mål og ikke går
ud over, hvad der er nødvendigt
herfor.
De valgte løsninger udgør en
passende balance, idet de tager
hensyn
til
offentlighedens
interesse,
beskyttelse
af
investorerne og overvejelser
omkring sikkerhed og tillid samt
de
hermed
forbundne
omkostninger.
Unødvendige
byrder undgås.
De foreslåede regler går ikke ud
over, hvad der er nødvendigt for
at opnå et fælles regelsæt for
EuVECA- og EuSEF-fonde. De
er blevet undersøgt nøje og
skræddersyet til at støtte
EuVECA-
og
EuSEF-
sektorernes
særlige
træk,
vækstpotentiale
og
innovationsevne.
14
15
Udtalelsen fra Udvalget for Forskriftskontrol findes på: […]
Konsekvensanalyserapporten og resuméet heraf findes på: […]
DA
DA
kom (2016) 0461 - Ingen titel
1654748_0010.png
Ingen
virkning
budgettet.
for
EU-
virksomheder.
En udvidelse af definitionen af
kvalificeret
porteføljevirksomhed, så den
kommer til at omfatte større
enheder, vil gøre det muligt at
diversificere EuVECA-fondenes
porteføljer
og
give
små
midcapselskaber adgang til
EuVECA-finansiering.
En udvidelse af definitionen af
kvalificeret
porteføljevirksomhed
i
forordning (EU) nr. 345/2013
ved at tillade investering i SMV-
vækstmarkeder vil fremme
udviklingen af disse markeder.
Investorerne vil få adgang til
EuVECA-porteføljer med større
diversificering og potentielt
lavere risiko.
Den administrative byrde for
EuVECA-
og
EuSEF-
forvalterne vil blive mindsket.
De
foretrukne
løsninger
stemmer overens med anden
lovgivning og andre initiativer,
navnlig FAIF-direktivet, SMV-
vækstmarkeder som omhandlet i
direktiv
2014/65/EU
og
kapitalmarkedsunionen,
og
styrker
EU's
finansieringsprogrammer,
herunder
virksomheders
konkurrenceevne og SMV'er
(Cosme), Horisont 2020 og Den
Europæiske Fond for Strategiske
Investeringer.
Målrettet regulering og forenkling
Forordning (EU) nr. 345/2013 eller forordning (EU) nr. 346/2013 udgør frivillige rammer for
fonde, så deres udbredelse afhænger af de berørte aktørers interesse i at etablere sådanne
fondsinstrumenter. Forslaget mindsker unødvendige byrder og omkostninger for forvaltere,
der er villige til at etablere EuVECA- og EuSEF-fonde.
Forvaltere af EuVECA- og EuSEF-fonde er for øjeblikket omfattet af registreringsprocedurer
i henhold til forordning (EU) nr. 345/2013 eller forordning (EU) nr. 346/2013 og direktiv
2011/61/EU. Med forslaget undgås sådanne overlappende krav. Gennemgangen af forordning
(EU) nr. 345/2013 og forordning (EU) nr. 346/2013 viser, at for den samme størrelse fond kan
det tilstrækkelige kapitalgrundlag variere fra 6 500 EUR i én medlemsstat til 125 000 EUR i
en anden medlemsstat, idet den øvre tærskel er i overensstemmelse med samtlige kapitalkrav
for forvaltere, der er godkendt efter FAIF-direktivet. For at undgå en sådan overregulering
fastlægges det i forslaget, at metoderne til bestemmelse af størrelsen af et tilstrækkeligt
kapitalgrundlag bør fastsættes i reguleringsmæssige tekniske standarder udarbejdet af ESMA.
Gennemgangen viser også, at nogle kompetente myndigheder opkræver gebyrer for
markedsføring af grænseoverskridende EuVECA- og EuSEF-fonde på deres område. De
årlige gebyrer varierer fra 300 EUR til 3 000 EUR, dvs. de samme niveauer som for
grænseoverskridende alternative investeringsfonde, der markedsføres af forvaltere, som er
godkendt efter FAIF-direktivet. Derudover opkræver nogle værtslande også engangsgebyrer
på mellem 300 EUR og 3 000 EUR, når den grænseoverskridende markedsføring påbegyndes.
Dette forslag forbyder denne praksis.
DA
DA
kom (2016) 0461 - Ingen titel
I konsekvensanalyserapporten nævnes i den forbindelse årlige besparelser på ca. 40 500 EUR
for hver EuVECA- og EuSEF-fond, der markedsføres i 27 medlemsstater, og
omkostningsbesparelser på i alt 32 mio. EUR over fem år for alle nye EuVECA-fonde.
Grundlæggende rettigheder
Denne forordning respekterer de grundlæggende rettigheder og overholder de principper, der
er anerkendt i Den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder. Den er i
overensstemmelse med artikel 16 om friheden til at drive virksomhed, da den giver andre
regulerede forvaltere adgang til at markedsføre fonde under EuVECA- og EuSEF-mærket.
Den fremmer også artikel 47 om retten til adgang til effektive retsmidler og til en retfærdig
rettergang, da den sikrer retten til domstolsprøvelse, herunder i situationer, hvor de
kompetente myndigheder ikke har truffet nogen afgørelse.
Forordningen skal anvendes i overensstemmelse med disse rettigheder og principper.
4)
VIRKNINGER FOR BUDGETTET
Dette forslag har ingen konsekvenser for Den Europæiske Unions budget.
5)
ANDRE FORHOLD
Planer for gennemførelse og foranstaltninger til overvågning, evaluering og
rapportering
De ændrede forordninger (EU) nr. 345/2013 og (EU) nr. 346/2013 vil blive evalueret fire år
efter deres ikrafttrædelse.
Overvågningen og evalueringen vil fokusere på fire spørgsmål, nemlig i) om de ændrede
rammer er attraktive for forvaltere, der er godkendt efter FAIF-direktivet, med henblik på at
markedsføre EuVECA- og EuSEF-fonde, ii) om rammerne har bidraget til at øge omfanget af
aktiver under forvaltning i EuVECA- og EuSEF-fonde, og mere generelt til aktiver, der er
investeret i venturekapitalvirksomheder og virksomheder med sigte på sociale resultater, iii)
om de ændrede kriterier for kvalificerede porteføljevirksomheder har øget den kapital, der er
blevet tilvejebragt, og de investeringer, der er blevet foretaget, af EuVECA-fonde, og iv) om
udtrykkelige bestemmelser om forbuddet for værtslandene mod at opkræve gebyrer og kravet
om
et
tilstrækkeligt
kapitalgrundlag
har
mindsket
administrations-
og
markedsføringsomkostningerne for EuVECA- og EuSEF-fonde.
Indikatorerne for denne overvågning ville omfatte i) generelle data om sektoren for EU-
venturekapital og kapital med sigte på sociale resultater, herunder venturekapitalfonde og
kapitalfonde med sigte på sociale resultater, som hverken er EuVECA- eller EuSEF-fonde, ii)
antallet af EuVECA- og EuSEF-fonde og antallet af forvaltere, der er godkendt efter FAIF-
direktivet, og som forvalter og markedsfører EuVECA- og EuSEF-fonde, samt antallet af
EuVECA- og EuSEF-forvaltere, der er registreret i henhold til forordning (EU) nr. 345/2013
og forordning (EU) nr. 346/2013, iii) værdien af aktiver under forvaltning i EuVECA- og
EuSEF-fonde og den gennemsnitlige størrelse af sådanne fonde, iv) omkostninger til
markedsføring af grænseoverskridende EuVECA- og EuSEF-fonde, v) sammenhæng mellem
størrelsen af kapitalgrundlaget hos forvaltere af EuVECA- og EuSEF-fonde, og vi)
omkostninger ved oprettelse af fonde. Overvågningen vil blive gennemført i samarbejde med
ESMA, der har til opgave at føre et register over EuVECA- og EuSEF-forvaltere og
EuVECA- og EuSEF-fonde baseret på rapportering efter FAIF-direktivet, når de relevante
oplysninger foreligger. Kommercielle data og rapporter vedrørende EuVECA- og EuSEF-
fonde og EU-venturekapitalvirksomheder og virksomheder med sigte på sociale resultater vil
DA
DA
kom (2016) 0461 - Ingen titel
også blive revideret for at tage hensyn til virkningerne af EuVECA- og EuSEF-fonde i et
bredere perspektiv.
Detaljeret redegørelse for forslagets bestemmelser
I henhold til artikel 1, nr. 1), og artikel 2, nr. 1), kan forvaltere af kollektive
investeringsvirksomheder, der er godkendt efter artikel 6 i direktiv 2011/61/EU, og som
forvalter porteføljer i kvalificerede venturekapitalfonde og sociale iværksætterfonde, anvende
henholdsvis betegnelsen "EuVECA" og betegnelsen "EuSEF" i forbindelse med
markedsføring af disse fonde i Unionen. Sådanne forvaltere skal registrere deres EuVECA- og
EuSEF-fonde og overholde særlige bestemmelser, der følger af forordning (EU) nr. 345/2013
eller forordning (EU) nr. 346/2013, navnlig tærsklen på 30 % for ikkekvalificerede
investeringer, regler om berettigede investorer, særlige oplysninger til investorer og
underretninger. Sådanne forvaltere af EuSEF-fonde skal også overholde bestemmelser om
procedurer til måling af, hvorvidt de kvalificerede porteføljevirksomheder, som disse fonde
investerer i, opnår målbare positive sociale resultater.
Artikel 1, nr. 2), ændrer definitionen af porteføljevirksomhed i forordning (EU) nr. 345/2013
og omfatter enten ikkebørsnoterede virksomheder, der beskæftiger op til 499 personer, eller
små og mellemstore virksomheder, der er børsnoteret på et SMV-vækstmarked, og som er
defineret i artikel 4, stk. 1, nr. 12) og 13), i direktiv 2014/65/EU. Der tillades også opfølgende
investeringer i kvalificerede porteføljevirksomheder, nemlig virksomheder, der ikke opfylder
definitionskriterierne, men opfylder dem på tidspunktet for den kvalificerede
venturekapitalfonds første investering i disse virksomheder. Artikel 1, nr. 2), og artikel 2, nr.
2), ændrer definitionen af kompetent myndighed og definitionen af hjemland.
Artikel 1, nr. 3), og artikel 2, nr. 3), overlader det til ESMA at udarbejde udkast til
reguleringsmæssige tekniske standarder med angivelse af metoderne til bestemmelse af et
tilstrækkeligt kapitalgrundlag. Metoderne skal sondre mellem internt og eksternt forvaltede
EuVECA- og EuSEF-fonde, tage hensyn til størrelsen og den interne organisation af
forvaltere, der er registreret efter forordning (EU) nr. 345/2013 og forordning (EU) nr.
346/2013, og forvaltere, der er godkendt efter artikel 6 i direktiv 2011/61/EU, og sikre, at de
beløb, der udgør et tilstrækkeligt kapitalgrundlag, ikke overstiger de beløb, der er fastsat i
artikel 9 i direktiv 2011/61/EU.
Artikel 1, nr. 4), og artikel 2, nr. 4), har til formål at strømline registreringsprocessen. For det
første fastsætter bestemmelserne, at den kompetente myndighed i værtslandet skal meddele
forvalterne, om de er blevet registreret, senest to måneder efter at de har modtaget alle de
krævede oplysninger. For det andet sigter bestemmelserne mod at undgå
registreringsprocedurer, der overlapper hinanden, jf. forordning (EU) nr. 345/2013 eller
forordning (EU) nr. 346/2013 og direktiv 2011/61/EU.
Artikel 1, nr. 5), og artikel 2, nr. 5), fastsætter betingelser for, hvordan forvaltere, der er
godkendt efter artikel 6 i direktiv 2011/61/EU, skal registrere EuVECA- og EuSEF-fonde.
Ifølge forordningen kan EuVECA- og EuSEF-fonde registreres af disse forvaltere i andre
medlemsstater end de medlemsstater, hvor disse forvaltere er godkendt. Nr. 5) sikrer, at afslag
på eller undladelse af registrering af forvalterne eller EuVECA- og EuSEF-fondene skal
begrundes og meddeles og kan indbringes for domstolene.
Det fastsættes udtrykkeligt i artikel 1, nr. 6), og artikel 2, nr. 6), at de kompetente
myndigheder i værtslandene ikke kan pålægge gebyrer og andre afgifter i forbindelse med
grænseoverskridende markedsføring af EuVECA- og EuSEF-fonde. De udvider også de
DA
DA
kom (2016) 0461 - Ingen titel
grænseoverskridende underretninger mellem nationale tilsynsorganer med hensyn til
EuVECA- og EuSEF-fonde, der registreres og markedsføres af forvaltere, som er godkendt i
overensstemmelse med artikel 6 i direktiv 2011/61/EU.
Artikel 1, nr. 7), og artikel 2, nr. 7), sikrer, at ESMA-databasen indeholder oplysninger om
alle forvaltere af EuVECA- og EuSEF-fonde og de fonde, som de markedsfører.
Ved artikel 1, nr. 8) og artikel 2, nr. 8), ændres en dato, inden hvilken medlemsstaterne skal
give meddelelse om regler for overtrædelser af forordning (EU) nr. 345/2013 og forordning
(EU) nr. 346/2013, herunder overtrædelser begået af forvalter, som er godkendt i henhold til
artikel 6 direktiv 2011/61/EU, og som anvender "EuVECA"- og "EuSEF"-betegnelserne i
forbindelse med markedsføring af EuVECA- og EuSEF-fonde.
Artikel 1, nr. 9), og artikel 2, nr. 9), sikrer håndhævelsen af forordning (EU) nr. 345/2013 og
forordning (EU) nr. 346/2013 i forhold til forvaltere, der er godkendt efter artikel 6 i direktiv
2011/61/EU, og som forvalter kvalificerede venturekapitalfonde og kvalificerede sociale
iværksætterfonde og anvender henholdsvis betegnelsen "EuVECA" og betegnelsen "EuSEF" i
forbindelse med markedsføring af disse fonde.
Det er fastsat i artikel 1, nr. 10), og artikel 2, nr. 10), at revisionen af forordning (EU) nr.
345/2013 og forordning (EU) nr. 346/2013 skal finde sted fire år efter forordningernes
anvendelse.
DA
DA
kom (2016) 0461 - Ingen titel
1654748_0014.png
2016/0221 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING
om ændring af forordning (EU) nr. 345/2013 om europæiske venturekapitalfonde og
forordning (EU) nr. 346/2013 om europæiske sociale iværksætterfonde
(EØS-relevant tekst)
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR —
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, særlig artikel 114,
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen,
efter fremsendelse af udkast til lovgivningsmæssig retsakt til de nationale parlamenter,
under henvisning til udtalelse fra Den Europæiske Centralbank
16
,
under henvisning til udtalelse fra Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg
17
,
efter den almindelige lovgivningsprocedure
18
, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 345/2013
19
og Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 346/2013
20
indeholder bestemmelser om
ensartede krav og vilkår til forvaltere af kollektive investeringsvirksomheder, som har
til hensigt at anvende betegnelserne "EuVECA" og "EuSEF" til markedsføring af
kvalificerede venturekapitalfonde og kvalificerede sociale iværksætterfonde i
Unionen. Forordning (EU) nr. 345/2013 og forordning (EU) nr. 346/2013 indeholder
navnlig
bestemmelser
om
kvalificerede
investeringer,
kvalificerede
porteføljevirksomheder og berettigede investorer. I henhold til forordning (EU) nr.
345/2013 og forordning (EU) nr. 346/2013 er kun forvaltere, hvis samlede aktiver
under forvaltning ikke overstiger den tærskelværdi, der er omhandlet i artikel 3, stk. 2,
litra b), i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/61/EU
21
, berettiget til at bruge
henholdsvis "EuVECA"-mærket og "EuSEF"-mærket.
16
17
18
19
20
21
EUT C […] af […], s. […].
EUT C […] af […], s. […].
Europa-Parlamentets holdning af .................... (............) og Rådets afgørelse af .................
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 345/2013 af 17. april 2013 om europæiske
venturekapitalfonde (EUT L 115 af 25.4.2013, s.1).
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 346/2013 af 17. april 2013 om europæiske sociale
iværksætterfonde (EUT L 115 af 25.4.2013, s. 18).
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/61/EU af 8. juni 2011 om forvaltere af alternative
investeringsfonde og om ændring af direktiv 2003/41/EF og 2009/65/EF samt forordning (EF) nr.
1060/2009 og (EU) nr. 1095/2010 (EUT L 174 af 1.7.2011, s. 1).
DA
14
DA
kom (2016) 0461 - Ingen titel
1654748_0015.png
(2)
Meddelelsen om investeringsplanen for Europa af 16. november 2014
22
omfatter en
samlet strategi til tackling af manglen på finansiering, der hæmmer Europas
vækstpotentiale og dets potentiale til at skabe job til sine borgere. Den sigter mod at
mobilisere private investeringer ved at anvende offentlig finansiering og ved at
forbedre den retlige ramme for investeringsmiljøet.
Meddelelsen om kapitalmarkedsunionen af 30. september 2015
23
er et vigtigt element i
investeringsplanen. Den har til formål at mindske fragmenteringen af
kapitalmarkederne og øge udbuddet af kapital til virksomhederne gennem etablering af
et reelt indre kapitalmarked. Det fremgår af meddelelsen, at det er nødvendigt at ændre
forordning (EU) nr. 345/2013 og forordning (EU) nr. 346/2013 for at sikre, at
rammerne er bedst egnede til at støtte investeringer i SMV'er.
Markedet for kvalificerede venturekapitalfonde og kvalificerede sociale
iværksætterfonde bør åbnes for at øge stordriftsfordele, mindske transaktions- og
driftsomkostninger, forbedre konkurrencen og styrke investorernes valgmuligheder.
Udvidelsen af basen af potentielle forvaltere bidrager til at åbne dette marked. Det
burde være til fordel for virksomheder, der søger investeringer, idet det giver dem
adgang til finansiering fra et større og mere varieret udbud af kilder til
risikoinvestering. Anvendelsesområdet for forordning (EU) nr. 345/2013 og
forordning (EU) nr. 346/2013 bør derfor udvides ved at åbne op for brugen af
"EuVECA"-og
"EuSEF"-mærkerne
for
forvaltere
af
kollektive
investeringsvirksomheder, der er godkendt efter artikel 6 i direktiv 2011/61/EU.
For at bevare et højt niveau for investorbeskyttelse bør forvaltere fortsat være omfattet
af kravene i direktiv 2011/61/EU og samtidig opfylde visse bestemmelser i forordning
(EU) nr. 345/2013 eller forordning (EU) nr. 346/2013, nemlig bestemmelserne
vedrørende berettigede investeringer, målgruppen af investorer og informationskrav.
For at sikre, at de kompetente myndigheder kender til enhver ny anvendelse af
"EuVECA"-
og
"EuSEF"-mærket,
bør
forvaltere
af
kollektive
investeringsvirksomheder, der er godkendt i henhold til artikel 6 i direktiv
2011/61/EU, registrere de enkelte kvalificerede venturekapitalfonde og kvalificerede
sociale iværksætterfonde, som de har til hensigt at forvalte eller markedsføre. Dette
burde sikre, at de pågældende forvaltere kan opretholde deres forretningsmodeller ved
at kunne forvalte kollektive investeringsvirksomheder, der er etableret i andre
medlemsstater, samtidig med at de yderligere udvider sortimentet af produkter, som de
udbyder.
Viften af berettigede virksomheder, som kvalificerede venturekapitalfonde kan
investere i, bør udvides med henblik på yderligere at øge udbuddet af kapital til
virksomhederne. Definitionen af kvalificerede porteføljevirksomheder bør derfor
omfatte virksomheder med op til 499 ansatte (små midcapselskaber) og små og
mellemstore virksomheder, der er børsnoteret på SMV-vækstmarkeder. De nye
investeringsmuligheder bør også indebære, at enheder i vækstfasen, der allerede har
adgang til andre finansieringskilder, såsom SMV-vækstmarkeder, kan modtage kapital
(3)
(4)
(5)
(6)
(7)
22
23
Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet, Den Europæiske Centralbank, Det
Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg, Regionsudvalget og Den Europæiske Investeringsbank:
En investeringsplan for Europa (COM(2014) 903 final).
Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet, Den Europæiske Centralbank, Det
Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget: Handlingsplan for etablering af en
kapitalmarkedsunion (COM(2015) 468 final).
DA
15
DA
kom (2016) 0461 - Ingen titel
fra kvalificerede venturekapitalfonde, hvilket til gengæld burde bidrage til udviklingen
af SMV-vækstmarkeder.
(8)
Kvalificerede venturekapitalfonde bør på længere sigt kunne deltage i
finansieringsstigen for ikke børsnoterede SMV'er, ikke børsnoterede small- og
midcapselskaber og SMV'er, der er børsnoteret på SMV-vækstmarkeder, for
yderligere at styrke deres potentiale til at opnå indtjening fra højvækstvirksomheder.
Opfølgende investeringer efter den første investering bør derfor være tilladt.
Registreringsprocedurerne bør være omkostningseffektive. Derfor bør en registrering
af en forvalter i overensstemmelse med forordning (EU) nr. 345/2013 eller forordning
(EU) nr. 346/2013 også fungere som en registrering som omhandlet i direktiv
2011/61/EU. Registreringsafgørelser og mangel på registrering i henhold til forordning
(EU) nr. 345/2013 eller forordning (EU) nr. 346/2013 bør, hvis det er relevant, kunne
indbringes for domstolene.
Det er nødvendigt at præcisere, at forbuddet for værtslandet mod at pålægge krav eller
administrative procedurer i forbindelse med markedsføring af kvalificerede
venturekapitalfonde og kvalificerede sociale iværksætterfonde på dens område også
omfatter forbuddet mod at pålægge forvalterne af disse fonde gebyrer og andre
afgifter.
Forordning (EU) nr. 345/2013 og forordning (EU) nr. 346/2013 kræver nu, at
forvaltere af kvalificerede venturekapitalfonde og kvalificerede sociale
iværksætterfonde til enhver tid har et tilstrækkeligt kapitalgrundlag. For at sikre
ensartet opfattelse i hele Unionen at, hvad der udgør et tilstrækkeligt kapitalgrundlag
for sådanne forvaltere, bør Den Europæiske Værdipapir- og Markedstilsynsmyndighed
("ESMA") skulle udarbejde udkast til reguleringsmæssige tekniske standarder, der
beskriver metoderne til bestemmelse af, hvad der udgør et tilstrækkeligt
kapitalgrundlag.
Da nærværende forordning giver forvaltere af kollektive investeringsvirksomheder,
der er godkendt efter artikel 6 i direktiv 2011/61/EU, mulighed for at bruge
"EuVECA"- og "EuSEF"-mærket, bør den centrale database, der føres af ESMA i
overensstemmelse med forordning (EU) nr. 345/2013 og forordning (EU) nr.
346/2013, også indeholde oplysninger om de kvalificerede venturekapitalfonde og
kvalificerede sociale iværksætterfonde, der forvaltes og markedsføres af sådanne
forvaltere.
Målene med denne forordning, nemlig yderligere at styrke et indre marked for
kvalificerede venturekapitalfonde og kvalificerede sociale iværksætterfonde ved at
styrke brugen af "EuVECA"- og "EuSEF"-mærket, kan ikke i tilstrækkelig grad
opfyldes af medlemsstaterne og kan derfor på grund af dens omfang og virkninger
bedre nås på EU-plan; Unionen kan derfor træffe foranstaltninger i overensstemmelse
med nærhedsprincippet, jf. artikel 5 i traktaten om Den Europæiske Union. I
overensstemmelse med proportionalitetsprincippet går denne forordning ikke ud over,
hvad der er nødvendigt for at nå de tilstræbte mål, jf. artikel 5, stk. 4, i traktaten om
Den Europæiske Union.
Forordning (EU) nr. 345/2013 og forordning (EU) nr. 346/2013 bør ændres i
overensstemmelse hermed —
(9)
(10)
(11)
(12)
(13)
(14)
DA
16
DA
kom (2016) 0461 - Ingen titel
VEDTAGET DENNE FORORDNING:
Artikel 1
I forordning (EU) nr. 345/2013 foretages følgende ændringer:
1)
Artikel 2, stk. 2, affattes således:
"2. Artikel 5 og 6, artikel 13, stk. 1, litra c) og i), og artikel 14a i denne forordning
finder anvendelse på forvaltere af kollektive investeringsvirksomheder, der er
godkendt efter artikel 6 i direktiv 2011/61/EU, som forvalter porteføljer i
kvalificerede venturekapitalfonde og sociale iværksætterfonde, og som har til hensigt
at bruge betegnelsen "EuVECA" i forbindelse med markedsføring af disse fonde i
Unionen."
2)
Artikel 3 ændres således:
a)
Litra k) affattes således:
"k)
"hjemland": den medlemsstat, hvor forvalteren af en kvalificeret
venturekapitalfond har sit vedtægtsmæssige hjemsted".
b)
Litra d), nr. i), affattes således:
"i)
på det tidspunkt, hvor den kvalificerede venturekapitalfond foretager
den første investering i denne virksomhed, opfylder en af følgende betingelser:
ikke er optaget til handel på et reguleret marked eller i en multilateral
handelsfacilitet (MHF) som defineret i artikel 4, stk. 1, nr. 21) og 22), i
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/65/EF* og beskæftiger op til 499
personer
er en lille eller mellemstor virksomhed som defineret i artikel 4, stk. 1,
nr. 12), i direktiv 2014/65/EU, der er børsnoteret på et SMV-vækstmarked som
defineret i artikel 4, stk. 1, nr. 13), i nævnte direktiv".
c)
Litra m) affattes således:
"m)
"kompetent myndighed":
i)
for forvaltere som omhandlet i artikel 2, stk. 1, i denne forordning, den
kompetente myndighed, der er omhandlet i artikel 3, stk. 3, litra a), i direktiv
2011/61/EU
ii)
for forvaltere som omhandlet i artikel 2, stk. 2, i denne forordning, den
kompetente myndighed, der er omhandlet i artikel 7, stk. 1, i direktiv
2011/61/EU
iii)
for kvalificerede venturekapitalfonde, den kompetente myndighed i den
medlemsstat, hvor den kvalificerede venturekapitalfond har sit
vedtægtsmæssige hjemsted eller hovedkontor".
_______________________________________________________________
*
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/65/EU af 15. maj 2014
om markeder for finansielle instrumenter og om ændring af direktiv
2002/92/EF og direktiv 2011/61/EU (EUT L 173 af 12.6.2014, s. 349).
3)
I artikel 10 indsættes som stk. 3:
DA
17
DA
kom (2016) 0461 - Ingen titel
"3. ESMA udarbejder udkast til reguleringsmæssige tekniske standarder med
angivelse af metoderne til bestemmelse af, hvad der udgør et tilstrækkeligt
kapitalgrundlag. I forbindelse med disse metoder:
a)
sondres der mellem, hvad der udgør et tilstrækkeligt kapitalgrundlag
for internt forvaltede kvalificerede venturekapitalfonde og et tilstrækkeligt
kapitalgrundlag for forvaltere af kvalificerede venturekapitalfonde, der er
eksterne forvaltere
b)
tages der hensyn til størrelsen og den interne organisation af forvaltere
som omhandlet i artikel 2, stk. 1, for at sikre neutrale konkurrencevilkår
mellem disse forvaltere og forvaltere som omhandlet i artikel 2, stk. 2
c)
sikres det, at de beløb, der fremkommer ved anvendelsen af sådanne
metoder, ikke overstiger de beløb, der er fastsat i artikel 9 i direktiv
2011/61/EU.
ESMA forelægger disse udkast til reguleringsmæssige tekniske standarder for
Kommissionen senest den [18 måneder fra datoen for denne forordnings anvendelse].
Kommissionen tillægges beføjelse til at vedtage de i første afsnit omhandlede
reguleringsmæssige tekniske standarder i overensstemmelse med artikel 10-14 i
forordning (EU) nr. 1095/2010."
4)
I artikel 14 indsættes følgende som stk. 3a og 3b:
"3a. De i stk. 1 omhandlede forvaltere underrettes af den kompetente myndighed i
deres hjemland om, hvorvidt de er blevet registreret som forvalter af en kvalificeret
venturekapitalfond, senest to måneder efter at de har fremsendt alle de i stk. 1
omhandlede oplysninger.
3b. En registrering i overensstemmelse med nærværende artikel udgør en
registrering som omhandlet i artikel 3, stk. 3, i direktiv 2011/61/EU."
5)
Som artikel 14a og 14b indsættes:
"Artikel 14a
1.
Forvaltere af kollektive investeringsvirksomheder, der er godkendt efter artikel
6 i direktiv 2011/61/EU, ansøger om registrering af de kvalificerede
venturekapitalfonde, for hvilke de har til hensigt at bruge betegnelsen "EuVECA".
2.
Den i stk. 1 omhandlede ansøgning om registrering indgives til den
kompetente myndighed for den kvalificerede venturekapitalfond og skal indeholde
følgende:
a)
fondsreglerne
venturekapitalfond
b)
c)
eller
vedtægterne
for
den
kvalificerede
oplysninger om depositarens identitet
de oplysninger, der er omhandlet i artikel 14, stk. 1.
Med henblik på første afsnit, litra c), skal oplysningerne om de foranstaltninger, der
er truffet for at opfylde kravene i kapitel II i denne forordning, omhandle de
foranstaltninger, der er truffet for at overholde artikel 5 og 6, og artikel 13, stk. 1,
litra c) og i).
DA
18
DA
kom (2016) 0461 - Ingen titel
3.
Den kompetente myndighed for den kvalificerede venturekapitalfond
registrerer hver fond som en kvalificeret venturekapitalfond, hvis forvalteren af
fonden opfylder betingelserne i artikel 14, stk. 2.
4.
De i stk. 1 omhandlede forvaltere underrettes af den kompetente myndighed
for den kvalificerede venturekapitalfond om, hvorvidt denne fond er blevet
registreret som en kvalificeret venturekapitalfond, senest to måneder efter at de
pågældende forvaltere har fremsendt alle de i stk. 2 omhandlede oplysninger.
5.
Registreringen af kvalificerede venturekapitalfonde efter stk. 1, 2 og 3 er
gyldig på hele Unionens område og giver mulighed for markedsføring af disse fonde
under betegnelsen "EuVECA" i hele Unionen.
Artikel 14b
Afslag på registrering af de forvaltere, der er omhandlet i artikel 14, og af de fonde,
der er omhandlet i artikel 14a, skal begrundes, meddeles de forvaltere, der er
omhandlet i disse artikler, og kan indbringes for domstolene. Denne klagemulighed
findes også, hvis der ikke er truffet afgørelse om registreringen, to måneder efter at
der er blevet ansøgt om den."
6)
Artikel 16, stk. 1 og 2, affattes således:
"1. Hjemlandets kompetente myndigheder underretter straks de kompetente
myndigheder i værtslandene og ESMA om enhver registrering af en forvalter af en
kvalificeret venturekapitalfond, tilføjelse af en ny kvalificeret venturekapitalfond,
tilføjelse af et nyt hjemsted for etableringen af en kvalificeret venturekapitalfond
eller tilføjelse af en ny medlemsstat, hvor en forvalter af en kvalificeret
venturekapitalfond har til hensigt at markedsføre disse fonde.
Med henblik på første afsnit skal den kompetente myndighed for en kvalificeret
venturekapitalfond, som er blevet registreret i overensstemmelse med artikel 14a,
straks underrette den kompetente myndighed i hjemlandet for forvalteren af den
kvalificerede venturekapitalfond om den pågældende registrering.
2.
Værtslandets kompetente myndigheder må ikke pålægge forvaltere af
kvalificerede venturekapitalfonde krav eller administrative procedurer i forbindelse
med markedsføring af deres kvalificerede venturekapitalfonde og må ikke kræve
forudgående godkendelse af markedsføringen, inden den iværksættes.
De krav eller administrative procedurer, der er omhandlet i første afsnit, omfatter
gebyrer og andre afgifter."
7)
Artikel 17 affattes således:
"Artikel 17
ESMA fører en central database, som er offentligt tilgængelig via internettet, med en
oversigt over alle forvaltere af kvalificerede venturekapitalfonde, der anvender
betegnelsen "EuVECA", og de kvalificerede venturekapitalfonde, som de anvender
betegnelsen for, samt de lande, hvori disse fonde markedsføres."
8)
9)
I artikel 20, stk. 2, ændres datoen "den 16. maj 2015" til "den [24 måneder efter
datoen for forordningens anvendelse]".
Artikel 21 ændres således:
a)
Stk. 1, litra c), affattes således:
DA
19
DA
kom (2016) 0461 - Ingen titel
"c)
anvender betegnelsen "EuVECA" uden at være registreret i
overensstemmelse med artikel 14, eller hvis den kvalificerede
venturekapitalfond ikke er registreret i overensstemmelse med artikel 14a".
b)
Stk. 1, litra e), affattes således:
"e)
har opnået en registrering ved hjælp af falske erklæringer eller andre
ulovlige midler i strid med artikel 14 eller artikel 14a".
c)
Stk. 2, litra a), affattes således:
"a)
træffe foranstaltninger til at sikre, at en forvalter af kvalificerede
venturekapitalfonde overholder artikel 5 og 6, artikel 7, litra a) og b), og artikel
12-14a".
10)
I artikel 26, stk. 2, litra a), ændres datoen "den 22. juli 2017" til "den [48 måneder
efter datoen for forordningens anvendelse]".
Artikel 2
I forordning (EU) nr. 346/2013 foretages følgende ændringer:
1)
Artikel 2, stk. 2, affattes således:
"2. Artikel 5, 6 og10, artikel 13, stk. 2, artikel 14, stk. 1, litra d), e) og f), og artikel
15a i denne forordning finder anvendelse på forvaltere af kollektive
investeringsvirksomheder, der er godkendt efter artikel 6 i direktiv 2011/61/EU, som
forvalter porteføljer i kvalificerede sociale iværksætterfonde, og som har til hensigt
at bruge betegnelsen "EuSEF" i forbindelse med markedsføring af disse fonde i
Unionen."
2)
Artikel 3 ændres således:
a)
Litra k) affattes således:
""hjemland": den medlemsstat, hvor forvalteren af en kvalificeret social
iværksætterfond har sit vedtægtsmæssige hjemsted".
b)
Litra m) affattes således:
"m)
"kompetent myndighed":
i)
for forvaltere som omhandlet i artikel 2, stk. 1, i denne forordning, den
kompetente myndighed, der er omhandlet i artikel 3, stk. 3, litra a), i direktiv
2011/61/EU
ii)
for forvaltere som omhandlet i artikel 2, stk. 2, i denne forordning, den
kompetente myndighed, der er omhandlet i artikel 7, stk. 1, i direktiv
2011/61/EU
iii)
for kvalificerede sociale iværksætterfonde, den kompetente myndighed
i den medlemsstat, hvor den kvalificerede sociale iværksætterfond har sit
vedtægtsmæssige hjemsted eller hovedkontor".
3)
I artikel 11 indsættes som stk. 3:
"3. ESMA udarbejder udkast til reguleringsmæssige tekniske standarder med
angivelse af metoderne til bestemmelse af, hvad der udgør et tilstrækkeligt
kapitalgrundlag. I forbindelse med disse metoder:
DA
20
DA
kom (2016) 0461 - Ingen titel
a)
sondres der mellem, hvad der udgør et tilstrækkeligt kapitalgrundlag for internt
forvaltede kvalificerede sociale iværksætterfonde og et tilstrækkeligt
kapitalgrundlag for forvaltere af kvalificerede sociale iværksætterfonde, der er
eksterne forvaltere
tages der hensyn til størrelsen og den interne organisation af forvaltere som
omhandlet i artikel 2, stk. 1, for at sikre neutrale konkurrencevilkår mellem
disse forvaltere og forvaltere som omhandlet i artikel 2, stk. 2
sikres det, at de beløb, der fremkommer ved anvendelsen af sådanne metoder,
ikke overstiger de beløb, der er fastsat i artikel 9 i direktiv 2011/61/EU.
b)
c)
ESMA forelægger disse udkast til reguleringsmæssige tekniske standarder for
Kommissionen senest den [18 måneder fra datoen for denne forordnings anvendelse].
Kommissionen tillægges beføjelse til at vedtage de i første afsnit omhandlede
reguleringsmæssige tekniske standarder i overensstemmelse med artikel 10-14 i
forordning (EU) nr. 1095/2010."
4)
I artikel 15 indsættes følgende som stk. 3a og 3b:
"3a. De i stk. 1 omhandlede forvaltere underrettes af den kompetente myndighed i
deres hjemland om, hvorvidt de er blevet registreret som forvalter af en kvalificeret
social iværksætterfond, senest to måneder efter at de har fremsendt alle de i stk. 1
omhandlede oplysninger.
3b. En registrering i overensstemmelse med nærværende artikel udgør en
registrering som omhandlet i artikel 3, stk. 3, i direktiv 2011/61/EU."
5)
Som artikel 15a og 15b indsættes:
"Artikel 15a
1.
Forvaltere af kollektive investeringsvirksomheder, der er godkendt efter artikel
6 i direktiv 2011/61/EU, ansøger om registrering af de kvalificerede sociale
iværksætterfonde, for hvilke de har til hensigt at bruge betegnelsen "EuSEF".
2.
Den i stk. 1 omhandlede ansøgning om registrering indgives til den
kompetente myndighed for den kvalificerede sociale iværksætterfond og skal
indeholde følgende:
a)
fondsreglerne
iværksætterfond
b)
c)
eller
vedtægterne for
den
kvalificerede
sociale
oplysninger om depositarens identitet
de oplysninger, der er omhandlet i artikel 15, stk. 1.
Med henblik på første afsnit, litra c), skal oplysningerne om de foranstaltninger, der
er truffet for at opfylde kravene i kapitel II i denne forordning, omhandle de
foranstaltninger, der er truffet for at overholde artikel 5, 6 og 10, artikel 13, stk. 2, og
artikel 14, stk. 1, litra d), e) og f).
3.
Den kompetente myndighed for den kvalificerede sociale iværksætterfond
registrerer hver fond som en kvalificeret social iværksætterfond, hvis forvalteren af
fonden opfylder betingelserne i artikel 15, stk. 2.
4.
De i stk. 1 omhandlede forvaltere underrettes af den kompetente myndighed
for den kvalificerede sociale iværksætterfond om, hvorvidt denne fond er blevet
DA
21
DA
kom (2016) 0461 - Ingen titel
registreret som en kvalificeret social iværksætterfond, senest to måneder efter at de
pågældende forvaltere har fremsendt alle de i stk. 2 omhandlede oplysninger.
5.
Registreringen af kvalificerede sociale iværksætterfonde efter stk. 1, 2 og 3 er
gyldig på hele Unionens område og giver mulighed for markedsføring af disse fonde
under betegnelsen "EuSEF" i hele Unionen.
Artikel 15b
Afslag på registrering af de forvaltere, der er omhandlet i artikel 15, og af de fonde,
der er omhandlet i artikel 15a, skal begrundes, meddeles de forvaltere, der er
omhandlet i disse artikler, og kan indbringes for domstolene. Denne klagemulighed
findes også, hvis der ikke er truffet afgørelse om registreringen, to måneder efter at
der er blevet ansøgt om den."
6)
Artikel 17, stk. 1 og 2, affattes således:
"1. Hjemlandets kompetente myndigheder underretter straks de kompetente
myndigheder i værtslandene og ESMA om enhver registrering af en forvalter af en
kvalificeret social iværksætterfond, tilføjelse af en ny kvalificeret social
iværksætterfond, tilføjelse af et nyt hjemsted for etableringen af en kvalificeret social
iværksætterfond eller tilføjelse af en ny medlemsstat, hvor en forvalter af en
kvalificeret social iværksætterfond har til hensigt at markedsføre disse fonde.
Med henblik på første afsnit skal den kompetente myndighed for en kvalificeret
social iværksætterfond, som er blevet registreret i overensstemmelse med artikel 15a,
straks underrette den kompetente myndighed i hjemlandet for forvalteren af den
kvalificerede sociale iværksætterfond om den pågældende registrering.
2.
Værtslandets kompetente myndigheder må ikke pålægge forvaltere af
kvalificerede sociale iværksætterfonde krav eller administrative procedurer i
forbindelse med markedsføring af deres kvalificerede sociale iværksætterfonde og
må ikke kræve forudgående godkendelse af markedsføringen, inden den iværksættes.
De krav eller administrative procedurer, der er omhandlet i første afsnit, omfatter
gebyrer og andre afgifter."
7)
Artikel 18 affattes således:
"Artikel 18
ESMA fører en central database, som er offentligt tilgængelig via internettet, med en
oversigt over alle forvaltere af kvalificerede sociale iværksætterfonde, der anvender
betegnelsen "EuSEF", og de kvalificerede sociale iværksætterfonde, som de
anvender betegnelsen for, samt de lande, hvori disse fonde markedsføres."
8)
9)
I artikel 21, stk. 2, ændres datoen "den 16. maj 2015" til "den [24 måneder efter
datoen for forordningens anvendelse]".
Artikel 22 ændres således:
a)
Stk. 1, litra c), affattes således:
"c)
anvender betegnelsen "EuSEF" uden at være registreret i
overensstemmelse med artikel 15, eller hvis den kvalificerede sociale
iværksætterfond ikke er registreret i overensstemmelse med artikel 15a".
b)
Stk. 1, litra e), affattes således:
DA
22
DA
kom (2016) 0461 - Ingen titel
"e)
har opnået en registrering ved hjælp af falske erklæringer eller andre
ulovlige midler i strid med artikel 15 eller artikel 15a".
c)
Stk. 2, litra a), affattes således:
"a)
træffe foranstaltninger til at sikre, at en forvalter af kvalificerede
sociale iværksætterfonde overholder artikel 5 og 6, artikel 7, litra a) og b), og
artikel 13-15a".
10)
I artikel 27, stk. 2, litra a), ændres datoen "den 22. juli 2017" til "den [48 måneder
efter datoen for forordningens anvendelse]".
Artikel 3
Denne forordning træder i kraft på tyvendedagen efter offentliggørelsen i
Den Europæiske
Unions Tidende.
Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver medlemsstat.
Udfærdiget i Bruxelles, den .
På Europa-Parlamentets vegne
Formand
På Rådets vegne
Formand
DA
23
DA